هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد.
@HawzahNews
کلام با برکت
روز گذشته(3 آبان 99) رهبر فرزانه انقلاب در دیدار حضوری با ستاد کرونا، از نیروهای مؤمن انقلابی که هفته گذشته به رییس جمهور جسارت کردند، گلایه کردند.
سزاوار است که نیروهای انقلابی، با گوش سپردن به این فرمایش معظم له، بهانه به دست عده ای ندهند.
اما یکی از برکات این فرمایش ایشان این بود که از روز گذشته، برخی شروع به انتشار این جمله از رهبری کرده، و مشغول دفاعی جانانه از رئیس جمهورند.
چرا می گویم «برکت»؟
چون در طی سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که از این جماعت هیچ موضعی ندیدیم یا موضعشان فقط این بود که موضع گیری نیروهای مؤمن انقلابی را ویرایش می کردند و می گفتند: استفاده از فلان واژه صحیح نبود و ...:
1. شش دی 88 که آن جسارت و توهین بزرگ در روز عاشورا به امام حسین ع صورت گرفت و رئیس جمهور فعلی از حامیان همین فتنه گران بود.
2. وقتی "وی" آن توهین بزرگ را به رسول خدا ص و امام زمان عج گفت: می شود این بزرگواران را نقد کرد!
3. وقتی "وی" در 17 ربیع الاول سال گذشته در توهینی آشکار به رئیس دین و رئیس مذهب(سال 98) در یکی از بزرگ ترین اعیاد دینی مسلمانان، اقدام به گران کردن بنزین و آتش زدن کشور کرد و عید را به عزا تبدیل کرد.
4. وقتی "وی" در توهینی آشکار به کلام خدا، به تفسیر به رأی آیه 56 انفال پرداخت و به دروغ به قرآن و رسول خدا ص نسبت داد که با دشمنی که کراراً نقض عهد کرده، باز هم عهد می بستند(گویی دین با اندکی خردورزی هم مخالف است!).
5. وقتی "وی" اخیراً به ساحت مقدس امام مجتبی ع هم توهین کرد و با تحریف ایشان تلاش کرد برجام نافرجام خود را توجیه کند.
6. وقتی که رهبری معظم فرمودند: «اگر آنها برجام را پاره کنند ما آتش می زنیم»؛ "وی" گفت: «عده ای ظاهراً مَنقَل دارند و ... .
7. و ...
در طی این سالها تصورم بر این بود که این دوستان، یا معنای «توهین و جسارت» را نمی دانند(بالاخص جسارت به معصومین علیهم السلام) یا اینکه «توهین و جسارت» را چیز بدی نمی دانند.
یکی از برکات فرمایش دیروز رهبری عزیزمان این بود که روشن شد که خوشبختانه، این جماعت هم معنای «توهین و جسارت» را می فهمند و هم آن را بد می دانند و نسبت به آن موضع می گیرند.
این می تواند یک خبر خوب باشد.
روح الله راسل
❤️آقا مبارک است ردای امامتت❤️
💐آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد.
🚩
@feghhoshahadat
⭕️ در پی اهانت مجدد رئیسجمهور فرانسه نسبت به ساحت مقدس حضرت محمد مصطفی(ص)
➖➖
🔻جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای:
جهان اسلام در مقابل هتاکی ها و جسارت های رئیس جمهور فرانسه آرام نخواهد گرفت/ وزارت خارجه جدی پیگیری کند
https://hawzahnews.com/x9Sfs
🔻 مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
کسانی که نَفَس آزادیخواهی ملل مظلوم را گرفتهاند با کمال بیشرمی نام این اهانتها را آزادی بیان مینامند
https://hawzahnews.com/x9SfT
🔻حزبالله لبنان اهانت به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد
https://hawzahnews.com/x9SbH
🔻جامعةالمصطفی در بیانیه ای؛
سازمانهای بین المللی در قبال رفتارهای موهن دولت فرانسه واکنش های بازدارنده در پیش گیرند
https://hawzahnews.com/x9SfB
🔻نماینده ولی فقیه در استان لرستان:
رئیس جمهور فرانسه نماد جاهلیت مدرن است
https://hawzahnews.com/x9SdW
🔻جامعه روحانیت شیراز اظهارات رئیسجمهور فرانسه را محکوم کرد
https://hawzahnews.com/x9SdH
🔻آیت الله قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان:
باید جلوی هر اقدامی که اهانت به جایگاه انبیاست، گرفته شود
https://hawzahnews.com/x9Sbp
🔻 مجمع نمایندگان طلاب، اهانت دولتمردان فرانسه به ساحت پیامبر (ص) را محکوم کرد
https://hawzahnews.com/x9S9D
🔻 رئیس قوهقضائیه:
توهین به مقدسات میلیونها انسان دفاع از جهل و میدان دادن به افراد نادان است
https://hawzahnews.com/x9Sdb
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
⭕️بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه
در محکومیت اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم آخرین و بزرگترین پیامبر الهی است که تمامی معارف و آموزههای دیگر پیامبران تاریخ را کمال بخشید و جامعترین شریعت الهی را به بشریت تقدیم کرد، پیامبری که خدای عظیم مدال (وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ) قلم 4، را به وی عطا نمود و وی را بهعنوان مظهر (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ) الانبیاء 107، ستود. آن بزرگ نه تنها فلسفه بعثت خویش را نشر فضائل اخلاقی معرفی کرد (إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ) بلکه قرآن وحیانی را از جانب خدای مهربان جهانیان بهعنوان برنامه زندگی انسانها به ارمغان آورد که مسیحیان عالم را نزدیکترین دوستان مؤمنان معرفی کرد (وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ) مائده 82 و تکلیف مسلمانان را در برابر بقیه بشریت که به جنگ و تجاوز آلوده نشدهاند ( عدالت ) و ( نیکی ) دانسته است (لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) ممتحنه8،
🔸شگفتآور است که مدعیان تمدن و رؤسای جمهور کشورهایی که صدها سال دستشان به غارت کشورهای شرق و خون میلیونها انسان مظلوم الجزائری و آفریقایی و آسیایی آلوده است به خود اجازه میدهند که به بزرگترین پیامبر رحمت و تندیس اخلاق و حامل کتاب وحی الهی جسارت و اهانت نمایند. و کسانی که نَفَس آزادیخواهی ملل مظلوم را گرفتند با کمال بیشرمی نام این اهانتها را آزادی بیان بنامد. شاید حکمت آن باشد که جامعه بشری احترام ادیان آسمانی و پیامبران الهی و کتب مقدس آنان توسط ملت مسلمان ایران را با این وقاحت و بیادبی غرب پر ادعا مقایسه کند و عمق ارزشهای اخلاقی دین مبین اسلام بیشتر شناخته گردد.
🔸حوزههای علمیه ضمن محکوم کردن لایحه ضداسلامی امانوئل ماکرون رئیسجمهور فرانسه و حمایت او از اهانت به قرآن و بزرگترین پیامبر الهی انتظار دارد که فرهیختگان، شخصیتها و مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر ادیان آسمانی به اقدام عاجل و قاطع خویش راه را بر این آتشافروزان بسته و زمینههای ارتقای وحدت و تعامل سازنده ادیان ابراهیمی را در جهان فراهم نمایند.
✍️علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
قم مقدسه
https://hawzahnews.com/x9SfT
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه3
جلد 4 تفسیر آموزشی
آیات 96و97 آل عمران
پنجشنبه 8 آبان 99
12 ربیع الاول: میلاد رسول الله صلی الله علیه و آله
و آغاز هفته وحدت مبارک باد
در علل الشرائع، ج2، ص397 چند روایت در وجه تسمیه «بکة» آمده:
§ به خود شهر «مکة» گفته اند و به جایی که کعبه قرار دارد(محوطه مسجد الحرام)«بکّة»(امام صادق ع: مَوْضِعُ الْبَيْتِ بَكَّةُ وَ الْقَرْيَةُ مَكَّةُ).
§ در وجه تسمیه، گاه به «بکَّ» که ریشه آن است اشاره شده: آنجا جایی است که در اثر ازدحام جمعیت، مردم با دست خود به دیگران فشار می آورند؛
§ و گاه به اشتقاق کبیر آن اشاره شده(بکَّ و بکی): در آنجا مردم، فراوان گریه می کنند.
§ سایر نکات
§ «مکة» فقط یک بار در قرآن آمده(24 فتح: ببطن مکة) کما اینکه «بکّة» فقط یکبار در قرآن آمده(96 آل عمران) و «مُکاء» هم فقط یکبار در قرآن آمده(35 انفال).
§ روایاتی که در علل الشرائع، 2، 397 و 398 است و وجه تسمیه مکه و بکه گفته شده به این شرح است:
136 باب العلة التي من أجلها سميت مكة مكة
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِي مَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ سُمِّيَتْ مَكَّةُ مَكَّةَ لِأَنَّ النَّاسَ كَانُوا يَمْكُونَ فِيهَا وَ كَانَ يُقَالُ لِمَنْ قَصَدَهَا قَدْ مَكَا وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَالْمُكَاءُ التَّصْفِيرُ وَ التَّصْدِيَةُ صَفْقُ الْيَدَيْنِ.
137 باب العلة التي من أجلها سميت مكة بكة
1 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْعَزْرَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّ النَّاسَ يَتَبَاكُّونَ فِيهَا.
2 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَتِ الْكَعْبَةُ بَكَّةَ فَقَالَ لِبُكَاءِ النَّاسِ حَوْلَهَا وَ فِيهَا.
3 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا إِدْرِيسُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَوْضِعُ الْبَيْتِ بَكَّةُ وَ الْقَرْيَةُ مَكَّةُ.
4 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ أَبَانٍ عَنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يُبَكُّ بِهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ وَ عَنْ شِمَالِكَ وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَانِ.
5 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَبْدِ اللَّهِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ قَالَ لِأَنَّ النَّاسَ يَبُكُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فِيهَا بِالْأَيْدِي.
جمع بندی این روایات
خلاصه چهار روایت پیرامون «بکّة» چنین است:
1. لِأَنَّ النَّاسَ يَبُكُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فِيهَا بِالْأَيْدِي: گاه از ریشه خودش(بکک) دانسته اند از ثلاثی مجرد معلوم «یَبُکُّ بالایدی»(با دست به هم فشار می آورند)
2. لِأَنَّهُ يُبَكُّ بِهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ: گاه مجهول آن «یُبَکُّ»(مورد فشار واقع می شوند)
3. لِأَنَّ النَّاسَ يَتَبَاكُّونَ فِيهَا: گاه از باب تفاعل آن «یتباکّونَ»(ازدحام کردند و به هم فشار آوردند)
4. لِبُكَاءِ النَّاسِ حَوْلَهَا وَ فِيهَا: گاه از اشتقاق کبیر استفاده فرمودند یعنی آن را از ریشه «بکی» معنا فرمودند(مردم در آنجا گریه می کنند).
بنابراین ممکن است که در یک کلمه اعتبارات و لحاظ های مختلفی باشد.
2. پاسخ به #شبهه: زیارت قبر مطهر امام حسین ع ثوابش بیش از حجّ است/ نیز حرم امام رضا ع. پس شیعه اهل غلوّ است!
جواب:
ثواب زیارت قبر حسین ع بیش از خانه خدا
کامل الزیارات، ص267
حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِرَجُلٍ مِنْ مَوَالِيه
يَا فُلَانُ أَ تَزُورُ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع؟
قَالَ نَعَمْ إِنِّي أَزُورُهُ بَيْنَ ثَلَاثِ سِنِينَ أَوْ سَنَتَيْنِ مَرَّةً
فَقَالَ لَهُ وَ هُوَ مُصْفَرُّ الْوَجْهِ أَمَا وَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَوْ زُرْتَهُ لَكَانَ أَفْضَلَ لَكَ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ
فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ كُلُّ هَذَا الْفَضْلُ
فَقَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّي حَدَّثْتُكُمْ بِفَضْلِ زِيَارَتِهِ وَ بِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَكْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ مِنْكُمْ أَحَدٌ وَيْحَكَ أَ مَا تَعْلَمُ- أَنَّ اللَّهَ اتَّخَذَ [بِفَضْلِ قَبْرِهِ] كَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَكاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَ مَكَّةَ حَرَما
قَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ: فَقُلْتُ لَهُ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَيْتِ وَ لَمْ يَذْكُرْ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ؟
فَقَالَ وَ إِنْ كَانَ كَذَلِكَ فَإِنَّ هَذَا شَيْءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَكَذَا
أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَبِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع حَيْثُ يَقُولُ إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ
أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمَوْقِفَ لَوْ كَانَ فِي الْحَرَمِ كَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ الْحَرَمِ.
آنچه از حدیث به دست می آید
1. جا دارد که هر سال انسان به کربلا برود.
2. فضل زیارت امام حسین ع آنقدر بیش از حجّ است که اگر مردم می دانستند حجّ مستحبی را رها می کردند.
3. با تمام این اوصاف حجّ واجب شده ولی زیارت امام حسین ع واجب نشده چراکه ملاک در وجوب یا استحبابِ چیزی صرفاً فضیلت بیشتر آن نیست بلکه مثلاً توان مردم در انجامش نیز ملاک است. مثلاً نماز شب ممکن است برکاتش از نمازهای یومیه کمتر نباشد(مقام محمود- فلا تعلم نفس ما اخفی لهم ...) ولی نماز شب مستحب مؤکد شده چون در توان مردم نبوده.
4. شاید وجه افضلیت ثواب زیارت قبور ائمه خاصّه امام حسین ع بر حج این باشد که ایشان بودند که اصل اسلام را حفظ کردند. خون امام حسین ع بود که حج را زنده نگه داشت وگرنه یزیدیان چیزی از قرآن، کعبه و دین باقی نمی گذاشتند(علامه جوادی و مرحوم آیت الله خوشوقت) بنابراین حتی سنّی و وهابی که امروز به حج می رود باید بداند که اگر خون امام حسین ع نبود امروز چیزی از دین برای او هم باقی نبود. کما اینکه یزید بنای تخریب خانه خدا را داشت و کما اینکه محمد بن عبدالوهاب قصد تخریب خانه خدا را داشت ولی از بقیع آغازید و بعدش به دنبال تخریب کربلا بود که دوباره خون حسین ع او را رسوا کرد و موفق نشد.