eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_43L.mp3
3.24M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۷ و ۱۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 43 🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ❎آیه ۱۷ و ۱۸ بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون-ثمٌّ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون» 🎁🎁🎁🎁 🔰اول اینکه چرا آیه، جمع را به مفرد تشبیه کرده است (مثلهم کمثل الذی)؟ باید دقت کرد که در مثالها نیاز به اینجور تکلفهای ادبی جهت هماهنگی دو طرف تشبیه نیست بلکه در همه این مثالها، یک به جریان دیگری تشبیه شده است اگرچه به صیغه مفرد یا جمع بیاید. ♦️مثلا آیه 264 بقره مفرد را به مفرد تشبیه کرده است اما باز هم منظورش تشبیه یکی جریان به یک جریان دیگر است. در این آیه گوید: مثل (مَثَلُه) مَثل سنگ سختی است (کمَثَلِ صفوانٍ) که بر روی آن مقداری خاک نشسته باشد و بر آن باران تند و درشتی ببارد (فأصابه وابِلٌ) که باعث می شود تمام خاک رفته و تنها سنگی صاف باقی بماند (فترکَه صَلداً). ♦️یا مثلا آیه 20 سوره محمد(ص) جمع را به مفرد تشبیه کرده و گوید: وقتی در قرآن فرمان جهاد آمد آنهایی که در دلشان بود همانند فرد رو به موت به تو نگاه می کنند (ینظرون الیک نظر المغشیِّ)! 💠💠💠💠 🔷درباره دو نظر است: عده ای گویند منظور از مثل، چیزی به چیزی دیگر است نه بیان حقیقت آن چیز. اما نظر دوم گوید تمثیل، است و لذا مَثَل های قرآن زمانی که قیامت شود و حقیقت همه چیز آشکار شود می بینیم که این مَثَلها همه عین بوده اند و حقیقت اشیا و انسانها را بیان می کرده اند. ❌طبق نظر دوم، آیه 18 بقره حقیقت منافقین و کفار را که در قیامت آشکار می شود نشان می دهد که اینها چون را نمی فهمند کر و لال و کورند. خدا آن نور درونی که لازمه شناخت مسیر وراه است را از کفار و منافقین گرفته لذا اینها راه را پیدا نمی کنند و تنها به دور خود می گردند. انسان خودمحور به جایی نمی رسد! (نفی اندیشه ) 🔋🔋🔋🔋 ⭕️اینها تلاش می کنند راه را پیدا کنند چون خداوند انسان را اینطور خلق کرده است اما چون نورشان را از دست داده و در ظلمات درونی گرفتارند، و عملاً توفیق یافتن راه را از دست داده اند و لذا در طغیانشان بدون نور درونی ادامه می دهند و به مقصد هم نمی رسند. (فی طغیانهم یعمهون/بقره_15). 📌نیافتن راه، است. مانند جریان نوزادی حضرت موسی که خداوند فرمود برای اینکه این طفل را به مادرش برسانیم پذیرش پستان همه دایه ها را برایش حرام کردیم پس جز پستان مادرش را نتوانست بخورد (و حرَّمنا علیه المراضع من قبل/قصص_12). همچنین ماجرای که بخاطر گناهانشان، سرزمین المقدس برایشان حرام شد 40 سال در بیابان های سینا سرگردان بودند (فَإنّها محرّمَةٌ علیهم اربعین سنةً یتیهون فی الارض/مائده_26) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_44L.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۷ و ۱۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 44 🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 💠در توضیح چگونگی ناشنوایی منافقان در این آیه باید گفت که در مورد چیستی در قرآن دو نظر وجود دارد: عده ای آنرا تنها یک می دانند نه چیزی بالاتر. اما گروه دومی، آنرا بیان یک می دانند. در نظر گروه دوم، قران در آیات دیگری نشان داده که این مثلها یک واقعیت است که انسان یک دارد که جزو اعتباریات است و حقیقت انسان را شامل نمی شود اما یک نیز دارد که جزو حقیقت اوست و در آخرت که جز چیزی وجود ندارد انسان با تمام حقیقت خود ظاهر می شود و خود را کور میبیند. «لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_46» ❎انسانی که در دنیا عادت به دیدن نداشته چشم قلبش که حقیقت اوست کور است و لذا در قیامت اعتراض می کند که چرا من که قبلا بینا بودن الان کورم؟! به او گویند دلیلش این است که تو چشم حق بین نداشتی و تنها به دنبال و گناه بودی. صحبت از بصیرت و دیدن نیست بلکه صحبت از بصر و چشم است پس یک چشم حق بین و درونی نیز وجود دارد که اصل است. ❌توضیح کاملتر آنکه در دنیا انسان، با اعمال و عقایدش، را در درون خود (قلبش) می سازد و تا هنگام مرگ در حال تکمیل کردن این حقیقت است. پس در قیامت از انسان می پرسند که با این حقیقت چه کردی؟ او که اکنون می تواند حقیقت خود را درک کرده و گناهانش را بیاد می آورد دلیل کوری و کری و لالی را فهمیده و همین کوری از عذابهای بزرگ اوست. این مَنی که درون انسان است و حقیقتش را تشکیل می دهد در ظهور و بروز می یابد اگرچه انسانهای دارای چشم باطن، همین حالا نیز آنرا می بینند زیرا آخرت همین حالا هم وجود دارد اما ظاهر بینها آنرا نمی بینند. 🕳🕳🕳🕳 ⛔️آیاتی در این زمینه بحث را روشن می کند: 1⃣ آیه 97 اسراء گوید «در قیامت، انسان هدایت نشده را به رو محشور می کنیم پس کور و لال و کرند.» هدایت نشدگان همان کفار و منافقین کر و کور و لالند که حالا در قیامت ظهور حقیقی این سه صفت را می بینند. 🔴بسیاری اصلا بعد مرگ نمی فهمند که مرده اند بلکه درمیابند که دوباره زنده شده اند و حالا کر و کور و لالند پس تعجب می کنند که چه اتفاقی افتاده است. اینجاست که تلقین کننده در قبرستان به او تلقین می کند که ای شخص مرده، حق است (الموت حق) تازه او می فهمد که مرده است! 2⃣ آیه 45 سوره ص به پیامبر میگوید «بندگان من، ابراهیم، اسحاق و یعقوب را (در جامعه) یاد و مطرح کن که اینها صاحبان دستها و چشم ها هستند.» حال آیا دارای دست بودن، کمال است؟ خیر. بلکه داشتن ، کمال است. قرآن با این بیان نشان می دهد که دستی که بت شکن نیست حقیقتا دست نیست و چشمی که باطن عالم را نمی بیند حقیقتاً چشم نیست لذا کسی که با چشم گناه میکند چشمش کور است همانند دستی که بتهای مادی می سازد. پس مَثَل در قرآن، بیان حقیقت است نه تشبیه. 3⃣ حدیث از پیامبر است که کسی که میان دو همسرش را رعایت نکرده حرکت می کند! این حقیقتی است که در قیامت تازه می فهمد بدون آن عدالت تنها یک دست و یک گوش و یک طرف بدن را دارد چون قیامت جای نیست و حقیقت همه چیز آشکار می شود. 4⃣ در آیه 71 مائده داستان است که خود را به «کری و کوری» زدند، خداوند رحمتش را نصیب آنها کرد تا شاید بازگردند اما آنها برنگشته سپس دوباره کر و کور شدند. 🔋🔋🔋🔋 👥منشأ کوری منافقان و کفار چیست؟ خداوند در آیه 25 محمد بیان می دارد: «روی گردانان از خداوند کسانیند که خدا لعنتشان کرده و گوش دلشان را کر (اصمّهم) و چشم دلشان را کور (اعمی ابصارهم) ساخته است.» صاحب کافی گوید منشا همه معاصی و خطاها، «» است. 🔴امام علی (ع) در خطبه 82 با عنوان حب دنیا می فرماید: هر کس (بالدنیا) نگاه کند دنیا او را بینا می کند و هر کس (الی الدنیا) نگاه کند و آنرا هدف بداند دنیا او را کور خواهد ساخت. ایشان در خطبه 133 نیز در بیانی بلند می فرماید: اگر کسی عاقل بود «از» دنیا حرکت می کند و اگر عاقل نبود «به سمت» دنیا حرکت می کند. ♦️منظور آیه 25 سوره محمد از «اعمی» نزدیک بینی و است یعنی خداوند انسان رویگردان از خدا را گرفتار این می کند که وی تنها تا دنیا را می بیند و آخرت را قبول نخواهد داشت و لذا تمام سعی و علمش را مصروف لذت بردن از دنیا می سازد. ❌باید توجه کرد که آخرت، همین حالا هم هست و با چشم قلب قابل رؤیت می باشد لذا آخرت، و حقیقت دنیاست زیرا آیه 7 روم گوید: «یعلمون ظاهراً من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة غافلون» یعنی ظاهر حیات دنیا را می بینند و آخرت را که طبق آیه، طبیعتاً باید دنیا باشد نمی بینند. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_25292621.mp3
6.35M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/‌۶/۱ ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_45L.mp3
3.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۱۸ و ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 45 🔖 آیه: ۱۸ و ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۱۸ و آیه ۱۹ بقره: <صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون-اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین> 💠کر و لال و کورند لذا بازنخواهند گشت – سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد. 🔹🔹🔹🔹 ♦️خداوند پس از استدلال بر چرایی هدایت نشدن منافقین، دو مثال برای تقریب به ذهن می زند تا حال این قوم را درک کنیم. 🔰در انتهای توضیح مثال اول باید گفت که کر و کور و لال بودن منافقین برای اولین بار مطرح می شود. در آیه قبل مطرح شد که خداوند نوری را که منافقان روشن می کنند تا راهشان را پیدا کنند را خاموش می کند اما در آیه ۱۸ با آمدن عبارت «عمیٌ» مشخص می شود که نیافتن راه و منافقان بخاطر خاموش شدن چراغشان نیست بلکه بخاطر است. منافق، سرمایه را باخته است پس دیگر چشم که باید حق را می دید و ندید را به همراه ندارد. 🔷طبق آیه ۲۲ انفال، بدترین جنبندگان کسانیند که کر و لالند و تعقل نمی کنند «انّ شرّ الدّوابّ عند الله الصمّ البکم الذین لا یعقلون» حال می دانیم که کر و لال همان هستند «صمٌ بکمٌ عمیٌ/بقره_۱۸» لذا منافقین بدترین جنبندگان نزد خدا هستند. زیرا در آیه بعدی گوید «اگر خدا خیری در آنها می دید یقیناً ایشان را شنوا می کرد و اگر اکنون نیز آنها را شنوا کند باز اعراض کرده و رو برمی گردانند.» ایشان حق را حفظ می کنند تا در باطن حق را در جامعه نابود کنند. 🔹🔹🔹🔹 📍جزای کار بد همیشه مناسب و مطابق با عمل است. «جزائاً وفاقاً/نبأ_۲۶» در حقیقت، مجازات عمل بد، همان عمل بد است که در قیامت، سوزاننده اش آشکار شده و به صورت آتش درامده است. اما احسان و کار خوب، پاداش چندین برابر می دهد.«مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبةِ انبتت سبع سنابل... و الله یضاعِف لمن یشاء و الله واسعٌ علیمٌ/بقره_۲۶» ❎خداوند به متقیان می دهد. «و الله یرزق من یشاء بغیر حساب/بقره_۲۱۲» معنی این بی حساب بودن این نیست که بی حساب و کتاب روزی دهد چون هیچ ذره ای در عالم نیست مگر روی حساب و کتاب؛ بلکه معنیش این است که بی اندازه و غیر قابل محاسبه روزی می دهد. ‼️انسان دو شخصیت دارد: و . شخصیت حقیقیش همان شخصیت است اما شخصیت حقوقیش به جایگاهی است که در دارد و اعمالش بر عقیده و رفتار دیگران اثر گذار است. حال انسان باید مراقب هر دو شخصیت و جایگاهش باشد لذا اگر گناهی کرد در هر دو شخصیتش تاثیر می گذارد و لذا مجازات مضاعف می بیند «هود_۲۰» ❌حال که بدترین جنبندگان، منافقین هستند پس بدترین جایگاه نیز برای آنها خواهد بود «انّ المنافقین فی الدَّرکِ الاسفَل من النّار و لن تجد لهم نصیراً/نساء_۱۴۵» یعنی اگر اینها ده عمل بد انجام داده باشند به اندازه بدترین عملشان مجازات می شوند و به همین صورت از میان ده عمل خوب مومنین، بهترین عمل را پاداش خواهند داد. البته ائمه و که با منافقین هم درجه اند نیز ممکن است در جهنم هم رده آنها قرار گیرند و در پایینترین طبقه جهنم باشند. 🔴مجازات منافقین دائمی است. اما چرا؟ خداوند گوید اگر کافر و منافق سالها در دنیا زندگی می کردند باز هم همین راه را ادامه می دادند چون کفر و نفاقشان بصورت یک در جانشان شده است که امکان تغییر آن نیست و لذا ما بخاطر این حقیقت دائمی که از خود ساخته اند مجازاتی برایشان آماده کرده ایم. 🔷منافقین در آیه ۵ فصّلت به پیامبر گفتند: گوش ما سنگین شده و بدهکار حرفت نیست. بین ما و تو وجود دارد پس هرکار میخواهی بکن که ما تصمیم خود را گرفته ایم. خب آیا چنین شخصی قابل تغییر است؟ ♦️همچنین در آیه ۴۴ فصّلت می فرماید: «ما قران را برای هدایت و شفا فرستادیم اما منافقین از خدا دور بوده و گوشهایشان پر است اما مومنین به خدا نزدیکند.» این فاصله نیست که دو طرفه باشد یعنی اگر منافقین از خدا دور بودند خدا نیز از آنها دور باشد بلکه فاصله ای معنوی بوده و خداوند از به آنها نزدیکتر است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 45 🔖 آیه: ۱۸ و ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅بخش دوم: 💠حجابِ بین منافقین و کفار با خدا، کفار و منافقین هستند نه چیز دیگری. اگر اینها خودشان را نادیده انگارند را درک خواهند کرد. اینها نه در دنیا خدا را می بینند نه در آخرت چون در آنجا نیز که در دنیا بین خود و خدا ساخته بودند در آخرت تجسم یافته و جلوی دیدن آنها را میگیرد. «انّهم عن ربّهم یومئذِ لمحجوبون/مطففین_۱۵» 🔹🔹🔹🔹 ❎خداوند مثال دوم منافقین و کفار را در آیه ۱۹ بیان میکند. پروردگار گاهی به و مثال میزند مانند آیه ۱۷ سوره رعد که هر دو مثال را آورد. حالا پس از مثال به آتش، می خواهد به آب مثال بزند. خداوند گوید: وضعیت منافقین مانند شخصیست که گرفتار باران شدید همراه تاریکی شده و سپس رعد و برقی مهیب می زند که نورانیش میخواهد او را کور کند و گوش خراشش می خواهد کرش سازد. لذا او از ترس مرگ ناشی از این صدا، بجای فرو کردن سر انگشتش در گوش، تمام انگشت را در گوش فرو میکند. 🔷منافقین و کفار هرگاه برق میزند راه را می بینند و چند قدمی جلو می روند اما تا برق خاموش می شود از حرکت باز می ایستند «و اذا اظلم علیهم قاموا/بقره_۲۰» 🔰مفهوم مثال این است که منافق یک دارد که مثل قطرات باران برای حیات است اما چون درونش کفر و ظلمت است، ظلمت قیامت نصیب او می شود که با ظلمت درونش وفاق دارد «جزائاً وفاقاً» و هر لحظه که درونش بر دیگران آشکار می شود مسیرش را فرا میگیرد و دیگر نمی تواند حرکت کند اما خداوند چند روزی به اینها مهلت داد تا ببیند چه میکنند که مشخص شد تغییر یافتنی نیستند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_25292893.mp3
4.65M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/‌۶/۸ ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_46L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه 19 بقره: 《اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین》 سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد. ✅آیه 20 بقره: 《یکاد البرق یخطَف ابصارهم کلّما اضاء لهم مّشَوا فیه و اذا اضلَم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصارهم ان الله علی کلّ شیءٍ قدیر》 نزدیک است که آن برق چشمهای آنها را ربوده {کور سازد} هر زمان که به آنها روشنی دهد در آن روشنی {چند قدمی} راه می روند و چون محیط را بر آنان تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را نابود نمی کرد لذا خدا بر هر کاری تواناست. 🔹🔹🔹🔹 💠قران پس از استدلال بر عدم هدایت اهل نفاق دو مثال مطرح کرد که اولی راجع به عدم و دومی مربوط به عدم است. در مقابل برای موحدانی چون ابراهیم و یعقوب فرمود آنها هم عمل درست دارند و هم بینش درست «اولی الایدی و الابصار». در مثال اول مشخص شد که منافق بینش و شناخت ندارد که راه را بفهمد پس حرکت نمی کند و است. در مثال دوم هم نشان داده که اینها قدرت رفتن هم ندارند «و اذا اظلم علیهم قاموا» مثال دوم گوید اگر تمام آسمان نیز برای منافق باران ببارد او جز ظلمت و تاریکی، و رعد و برق خطرناک نفعی نمی برد. 🔹🔹🔹🔹 ❌حال سه سوال مطرح است: منافق با این رعد چه میکند؟با برق چه میکند؟ با ظلمت و تاریکی چطور؟ 🔰قران در پاسخ به این سه سوال سه مبحث مطرح می کند: 1⃣جریان : قران گوید منافقین از شدت رعد، دستهایشان (اصابعهم) را در گوش می گذارند. زمخشری گوید این عبارت که آنها دستهایشان را بجای انگشتهایشان در گوششان می گذارند مبالغه است و نیز به این خاطر است که سبب میشود سعی می کند از هر کلمه ای که در آن حرف بد باشد اجتناب کند. ⭕️حال چون غالبا انسان انگشت را در گوش می گذارد و سب به معنای دشنام بوده و آن انگشت برای دشنام استفاده می شد، قران بجای آن از «دست» استفاده کرده است. البته باید دانست که پس از غلبه اسلام، انگشت سبابه موقعیتی عالی پیدا کرد و حالا علامت تسبیح خداست. ♻️قران در ادامه گوید: تشرِ خداوند همه گیر است و بر احاطه دارد «و الله محیط بالکافرین» با اینکه بحث از منافقین بود اما در اینجا از کافرین استفاده کرده چون کافر، منافق را نیز شامل می شود اما برعکسش درست نیست. 2⃣جریان : گوید برق برای منافق در این مسیر، بجای اینکه راه را نشان دهد، باعث آنها می شود. «یکاد البرق یخطف ابصارهم» هر وقت که این برق تابید آنها چند قدمی جلو میروند «کلّما اضاء له مشوا فیه» تا اینکه دوباره ظلمت همه جا را فرا میگیرد. 3⃣جریان : تا برق تمام می شود منافقین از حرکت باز می ایستند این بدان جهت است که اینها در اسلامی و در کافرند و این ظاهر اسلامیشان برایشان ایجاد می کند که راه به جایی نمی برند بلکه باعث کوریند. «و اذا اظلم علیهم قاموا». ‼️قاموا دو معنی دارد. در مورد مومنان معنای و قیام داده «اَن تقوموا لله مثنی و فرادی» و در مورد منافقان معنای و توقف. قیام مومنان، ایستادگی است و قیام منافقین، ایستایی. 💢در ادامه گوید اگر ما به برق و رعد دستور سرعت و قدرت می دادیم گوش و چشم منافقین را در اولین بار کر و کور می کردند اما برای آنان، این رعد و برق را با شدت کمتر و به دفعات فرستادیم شاید بازگردند اما اینطور نکردند. پس خدا هر جور بخواهد می تواند جان اینها را بگیرد. «ان الله علی کل شیء قدیر» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️بخش دوم: 💠حضرت امیر فرموده همه در قران هست. پس می گویند «تنطقوا و لن ینطق» یعنی قران را به دراورید زیرا خودش حرف نمی زند اما من زبان قرانم و با شما سخن می گویم. 🔰ایشان در خطبه 9 در این مورد می فرماید منافقان رعد و برقشان فراوان اما است اما ما معصومین رعد و برقی نداریم مگر اینکه اول باران فراوان برای حیات بشریم که راه می اندازد و پس از آن، رعد و برقی کوچک هستیم. ♦️ایشان رعد و برق خود را اینطور نمایش می دهند که می فرمایند: اگر در برابر من بایستید با این شمشیر شما را می زنم و کسی با شمشیر من کشته نشد مگر اینکه مستقیماً وارد آتش شد. 🔷علی (ع) گوید اصولاً جز رعد و برق چیزی نیست لذا عطش کسی را رفع نمی کند. ایشان در خطبه 191 در مورد دنیا می فرماید: خود را در دنیا کنید. دنیا همان لهو و لعب کودکان و تکاثر اموال و ... است. پس برای کارهایی که شما را به سمت آخرت و بهشت می برد داشته باشید نه اینکه عادی باشید. ❌کسی که ، او را بالا برده را بزرگ ندانسته و به او تعظیم نکنید و انسانی را که با بلند مرتبه شده تحقیر ننمایید. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190