eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 📋بخش دوم ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. ♦️چرا گوید بهترین مردمان، عاشقان عبادتند؟ عَشَق همان گیاه پیچک در زبان فارسی است. پیچک کم کم دور درخت را گرفته بالا می رود تا آنرا به تدریج در بر گرفته و راه تنفسش را می بندد تا اینکه برگان درخت می شود. عاشق نیز اینگونه است وقتی که به جایگاه عبودیت رسید. 🔷در علم طب به عشق، جنون نیز گویند اما این عشق همان عشق مادی است و با عشق معنوی که در اخلاق و عرفان است متفاوت است. فرق عشق مادی و الهی این است که در و زمینی هر چه عاشق به معشوقش نزدیکتر می شود عطش عشقش کم می شود اما در و الهی عاشق به معشوق نیز که برسد لحظه لحظه شیفتگی و از خودبیگانگیش بیشتر می شود تا جایی که دیگر چیزی به نام «خود» را نمی شناسد و تنها معشوق را میبیند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️توجه: و اکنون میتوانید به صوت و خلاصه متن تفسیر سوره مبارکه به سرعت دسترسی پیدا کنید... 🔴 مفسر: علامه ❇️جلسات مقدمات تفسیر قرآن👈 💠yun.ir/97i50a ♻️ شروع تفسیر قرآن👇 جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/7 جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/10 جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/16 جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/29 جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/36 جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/51 جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/56 جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/59 جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/65 جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/70 جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/73 جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/77 جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/83 جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/90 جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/93 جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/96 جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/106 جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/113 جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/117 جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/120 جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/128 جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/131 جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/134 جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/139 جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/144 جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/180 جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/193 جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/201 جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/217 جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/230 جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/241 جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/256 جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/268 جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/276 جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/285 جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/299 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۱) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ آیه: ۱ - ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/310 2⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/351 3⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/365 4⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/378 5⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/409 6⃣ آیه: ۲ - ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/422 7⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/442 8⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/453 9⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/476 0⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/484 1⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/505 2⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/528 3⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/538 4⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/560 5⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/568 6⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/582 7⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/761 8⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/776 9⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/791 0⃣2⃣ آیه: ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/817 1⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/819 2⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/831 3⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/843 4⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/845 5⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/862 6⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/872 7⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/874 8⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/878 9⃣2⃣ آیه: ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/888 0⃣3⃣ آیه: ۹ - ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/915 1⃣3⃣ آیه: ۱۰ - ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/929 2⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/952 3⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/971 4⃣3⃣ آیه: ۱۳ - ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/974 5⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/979 6⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/996 7⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1008 8⃣3⃣ آیه: ۱۵ - ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1016 9⃣3⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1022 0⃣4⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1029 1⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1033 2⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1035 3⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1039 4⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1041 5⃣4⃣ آیه: ۱۸ - ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1050 6⃣4⃣ آیه: ۱۹ - ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1064 7⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1073 8⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1080 9⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1090 0⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1096 1⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1099 2⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1108 3⃣5⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1111 4⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1125 5⃣5⃣ آیه: ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1130 6⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1138 7⃣5⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1146 8⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1152 9⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1167 0⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1189 1⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1254 2⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1264 3⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1273 4⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1299 5⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1315 6⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1322 7⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1347 8⃣6⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1354 9⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1365 0⃣7⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1377 1⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1382 2⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1393 3⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1409 4⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1429 5⃣7⃣ آیه: ۲۵ - ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1432 6⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1442 7⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1466 8⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1473 9⃣7⃣ آیه: ۲۶ - ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1483 0⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1501 1⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1507 2⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1511 3⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1517 4⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1522 5⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1529 🔰 جلسات 6⃣8⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1542 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_54L.mp3
4.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 54 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔷خداوند تنها با خلوص را می پذیرد. در این خصوص گاهی عبادت و خلوص را یکجا ذکر کرده مانند آیه ۳ زمر که از عبارت «دینً خالص» نام برده است و این خلوص یعنی غیر در عبادات راه نیابد. گاهی آنها را در کنار هم بکار برده مانند آیه ۵۵ نور که می فرماید: عبادت کنید مرا آن عبادتی که در آن شرکی نباشد «یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً». گاهی نیز این دو معنا در جمله از هم جدا هستند که نمونه آن، همین آیه مورد بحث یعنی آیه ۲۱ و ۲۲ بقره است که گوید «اعبدوا الذی ... فلا تجعلوا لله انداداً» ♦️سیر الی الله دو نوع است. که زاد مسافر برای حرکت در مسیر رسیدن به خداست گاهی آنقدر قوی است که مسافرش را به سوی مقصد «می برد» و گاهی تنها به قدری است که مسافر می تواند بوسیله آن به سوی مقصد «برود». ♦️بین پیامبران نیز از جهت درجه تقوا فرق است «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ/بقره_253». حضرت کلیم الله و حضرت خلیل الله به سمت خدا رفتند اما حضرت (ص) محبوب خدا شد و خداوند او را به سمت خود برد. 💠لذا قران در مورد حضرت موسی گوید موسی به سوی وعده گاه ما آمد «فلمّا جاء موسی لمیقاتنا/اعراف_143» و سپس از قول حضرت ابراهیم می فرماید: ابراهیم گفت که همانا من به سوی پروردگارم در حرکتم «و قال انّی ذاهبٌ الی ربّی/صافات_99» اما در مورد حبیب خود، پیامبر اسلام گوید: خداوند عبدش محمد را شبانه از به سوی برد. «سبحان الله اسرا بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله/سرا_1» 💠در مورد عبادت روایات فراوانی وجود دارد که برخی از آنهایی که در کتب جامع احادیث الشیعه مرحوم بروجردی آمده است ذکر می شود: 1⃣ پیامبر می فرماید: هیچ عملی جز با قبول نیست و هیچ عبادتی جز با پذیرفته نمی شود و کرامتی جز با بدست نمی آید. «لا عمل بالنیّه و لا عبادة الّا بالیقین و لا کرم الّا بالتقوا» 2⃣ حضرت محمد فرمود: اگر شخصی به سوی خدا و رسولش کند بدون شک به مقصدش می رسد و اگر به سوی دنیا هجرت کرد به آن خواهد رسید لذا اگر کسی به سوی دنیا حرکت کرد تنها به اندازه همان دنیا می ارزد. «فمن کان هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله فمن کان هجرته الی الدنیا یصیبها فهجرته الی ما هاجر الیه» 3⃣حضرت امیر به مالک اشتر تذکر می دهد که هر کار که می خواهی بکنی با انجام بده. مثلا باید غذا را با هدف نیرو گرفتن برای عبادت و کمک به خلق خورد. 4⃣ امام باقر فرموده اند: هیچ نعمتی بالاتر از نیست یعنی حالتی که در قلب مومن چیزی جز خدا نباشد. ایشان بیان می دارد که قلبی است که درونش جز خدا نباشد و اگر بود می شود . ❌خداوند بارها در قران خطاب به انسان وعده داده که اگر شما کارتان را خالص انجام دادید من بهشت و لقای خودم را به شما خواهم داد اما علت اینکه به این وعده ها اعتماد نداریم این است که در ما وجود ندارد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🎭 پاسخ به این سوال که «برای انقلاب کردن در هنر جدید چه چیزیهایی نیاز است؟» 🔰ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﺷﻮﺩ . ﺑﻌﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ . ﺧﻄﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﺑﯿﺎﻥ ﺑﻠﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻓﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﺪ. 🔰ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺎﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﻧﻤﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ . ﺧﻄﺎﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﻦ ﺍﺳﺖ . ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻄﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻏﯿﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ، ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺁﻗﺎﯼ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻ ﺧﻄﯿﺒﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﮑﻨﺪ. ❎ادامه یادداشت شفاهی شهید اهل قلم، مرتضی آوینی در سال ۷۱: http://cinemapress.ir/news/96165/چگونه-هنرها-را-در-خدمت-اسلام-درآوریم-سخت-است-اما-می-شود@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_55L.mp3
6.09M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» (و اگر نسبت به آنچه که بر بنده مان نازل کردیم در تردیدید پس سوره ای مانند آن بیاورید و شاهدانتان غیر از خدا را نیز دعوت کنید اگر راست می گویید.) 🚸🚸🚸🚸🚸 🔰سوره بقره ابتدا گروه های سه گانه مومنان، کافران و منافقان را بررسی کرد. سپس به پرداخت. ابتدا اصل توحید را شکافت و اکنون اصل و را مطرح می کند. ❎آغاز آیه بصورت شرط بیان شده است. شرط گاهی نشان از مردد بودن می دهد و گاهی نشان از مردد بودن . فرق شک و ریب این است که ، شکّ همراه با تهمت است یعنی اگر کسی به چیزی شک داشت و آنرا قبول نیز نداشت در حقیقت در ریب است نه در شک. آیه گوید اگر به پیامبر شک داشته و تهمت می زنید که قران را از نزد خدا نیاورده و حرف خودش است پس شبیه آن را بیاورید. 🚸🚸🚸🚸 ‼️در اینجا سه مطلب آورده شده است. ♦️اول اینکه اصول دین یعنی توحید، معاد و نبوت(وحی) قابل تردید نیست. در مورد آیه ۱۰ ابراهیم گوید: «أفی الله شکٌ فاطر السماوات و الارض». عدم شک در را در آیات ۹ آل عمران «إنک جامع الناس لیومٍ لا ریب فیه»، ۲۵ آل عمران، ۸۷ نساء و ۲۱ کهف ذکر شده و شک در و نیز در آیه ۲ بقره نفی شده است «ذلک الکتاب لا ریب فیه» ♦️مطلب دوم اینکه با وجود عدم امکان شک در اصول دین اما عده ای همیشه وجود دارند که به اینها شک می کنند. شک این افراد در را آیات ۶۲ هود و ۹ ابراهیم نشان داده، شک در در آیات ۳۲ جاثیه و ۲۱ سبأ و شک در و نبوت نیز بواسطه آیات ۸ ص و ۳۴ غافر تذکر داده شده است. اما مطلب سوم جمع کننده دو مطلب قبل است با این توضیح که آن کسانی که در اصول دین شک می کنند بخاطر این نیست که این اصول بحث های نظری و پیچیده دارد بلکه به این خاطر است که تردید کنندگان در اینها، کورند و را نمی بینند. آیه ۶۶ نحل این قضیه را اینطور روشن می کند که اینها کورند «بل هم فی شکٍ منها بل هم عمون» مانند تاریکی شب که قابل انکار نیست اما شخص کور در آن شک می کند. ❗️قران کسی را کور می داند که و درونیش را از دست داده و این چراغ درونیش خاموش شده است. «فإنّها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_۴۶» لذا کور بودن در قرآن، به معنای کور بودن چشم ظاهر نیست. اگر شخص عقل داشت می فهمد که که کلام الهی و کلام بشری کدامست و فرقشان چیست و اگر عقل نداشت کور است. ❎شکها دو دسته اند: 1⃣ برخی قابل درمانند. آنهایی که پس از شک و دیدن حقیقت آنرا می پذیرند پس درمانش با و مطالعه است. 2⃣ برخی غیر قابل درمانند. گروهی حتی پس از دیدن حقیقت نیز آنرا نمی پذیرند. قران در مورد اینها گوید «فی ریبهم بتردّدون» یعنی در شکشان مدام دارند اما همیشه به در بسته می خورند. اینها عمری را در شک خواهند گذرانید و قابل هدایت نیز نیستند. راه درمان این افراد جز این نیست که را در قیامت بشکافند «الّا أن تقطّع قلوبهم» 🔰کافران در قیامت خودشان حق را خواهند دید اگرچه ایمان نیاورند. توضیح اینکه امری اختیاری است و لذا بین ایمان و نفس، فاصله انداخته است و تنها با اراده است که انسان، ایمان یا هوای نفس را انتخاب می کند. اما اختیاری نیست بلکه با حاصل شدن مقدمات، خود بخود علم حاصل می شود و دیگر نفس نمی تواند بگوید که من نمی خواهم بفهمم. پس مرددان در قیامت، اگرچه علم پیدا می کنند اما دیگر نمی توانند ایمان بیاورند زیرا نیاز به اراده دارد و دیگر اراده از آنها گرفته شده و زمان گذشته است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ بخش دوم: 🔰در باب سوالاتی مطرح است: 1⃣ تحدی چیست؟ تحدی یعنی طلب مبارز کردن. قران در آیات تحدی، می کند نه مبارزه نظامی. گوید اگر در شکید که قران از سوی خداست پس باید بدانید که اگر چیزی از سوی خدا باشد دیگران توان آوردن مثل آن را نخواهند داشت. حال بروید تمام دانشمندانتان را جمع کنید ببینید آیا می توانید سوره ای مانند آنچه که پیامبر بی سوادتان از سوی ما آورده بیاورند. 2⃣ قرآن به چه چیزی تحدی می کند؟ قران گاهی به تحدی می کند و گوید اگر با پشتیبانی یکدیگر، کتابی مانند قران آوردید نشان داده اید که قران الهی نیست. «لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بمثله و لو کان بعضهم لبعضٍ ظهیراً/اسراء_۸۸» گاهی به از قران تحدی می کند «قل فأتوا بعشرِ سورٍ مثله/هود_۱۳» و گاهی نیز تنها به از قران تحدی کرده است. «قل فأتوا بسورةٍ مثله/یونس_۳۸» 3⃣ شناخت از چه راههایی است؟ یک راه اینست که انسان به نهایت انسانیت رسیده باشد. حقیقت وحی را با جان خود درک می کند لذا از پیامبر تقاضای معجزه نمی کند. امام علی در نهج البلاغه می فرماید روزی به پیامبر گفتم این صدای افسوس چیست که من می شنوم؟ فرمودند این صدای افسوس شیطان است که مطمئن شده در این سرزمین دیگر جای شرک نیست. آنگاه به علی فرمود هر آنچه که من میشنوم و می بینم تو نیز میشنوی و میبینی و تنها فرقمان این است که تو نیستی بلکه من هستی. ♦️از معصوم پرسیدند که پیامبران و امامان از کجا میفهمند که به نبوت یا امامت رسیده اند و این یکی از نیست؟ فرمود معصوم قلبش بیناست و خود در است و آن را می بیند و لذا تردیدی برایش باقی بوجود نمی آید. 4⃣سوره های قران مِثل ندارد یا اینکه مثل دارد اما کسی نمی تواند مانند مثل آن را بیاورد؟ امین الاسلام گوید اصلا مِثل ندارد. اما باید گفت در مواردی که قران گوید مثل قران را بیاورید یعنی مثلی ندارد اما در جایی مانند آیه ۲۳ بقره که مورد بحث ماست گوید «ممّا نزّلنا علی عبدنا قأتوا بسورةٍ من مثله» باید گفت که در اینجا مثل دارد چون مثل به برمیگردد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
چیستی و انواع جهاد و شهادت در آنها @tafsire_tasnim1
🎯 دسترسی به صوت و متن جلسات جدید تفسیر تسنیم و نیز خلاصه تصویری آن در کانال موسسه اسرا فراهم شده و روزانه قرار میگیرد: 🆔 @esratveitaa 🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_56L.mp3
5.47M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media