eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_62L.mp3
5.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 62 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠پس از اثبات بودن قران باید محدوده معجزه و ارتباط اعجاز با سبق مدعی رسالت را بررسی کرد. 🔰 اعجاز: اعجاز تنها تا حد محالات عادی و قابلیت دارد. یعنی نمی تواند آنچه را که عقلا وجودش ممکن نیست را ممکن کند و همچنین چیزی را که عقلاً وجودش ضروری است را از وجود ساقط کند. بدین صورت معجزه، ۲*۲ را نمی تواند ۵ کند. ♦️ در روایتی مشهور، شخصی از معصوم پرسید آیا خدا می تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد؟ معصوم پاسخ داد خداوند می تواند اما این چیز قابلیت وجود ندارد و است لذا نقصان در خود شیء است نه در توانایی خدا. خداوند تنها قادر بر اشیا است نه بر غیر اشیا که ذاتاً امکان وجود ندارند «انّ الله علی کلّ شیء قدیر/بقره_۲۰» ♦️نکته دیگر در است که گوید هر چیز که ذاتش عین وجودش نیست نیاز به غیر دارد. این اصل در مورد همه چیز صادق است حتی در جهان آخرت؛ لذا اتفاق و در دو جهان، ممکن نیست. 🔰اصل علیت یک است که قابل اثبات با یا تجربه نیست زیرا تجریه تنها با دیدن دو اتفاق پشت سر هم به رابطه بینشان پی برده و گوید اولی علت دومی بوده است اما نمی تواند بگوید که سلسله علل این اتفاق را رقم زده است و اصل علیت را بصورت کلی اثبات کند. تنها خداست که علتی ندارد زیرا از تعریف اصل علیت خارج است چون ذاتش عین وجودش است. 🚸🚸🚸🚸 ✅قواعد کلی در آیات قرآن کریم: 1⃣ آیه ۶۲ زمر: «الله خالق کل شی» یعنی هر چیزی که لفظ شیء بر او صادق است مخلوق خداست. 2⃣ آیه ۳ طلاق: «قد جعل الله لکلّ شیءٍ قدراً» یعنی خداوند برای هر چیزی و اندازه ای قرار داده است که از آن محدوده خارج نمی شود. این بحث در آیه ۴۹ قمر نیز آمده که گوید «انّا کلّ شیءٍ خلقناه بقَدَرٍ» .کلمه عربی از لفظ اَندَزِه که همان فارسی است گرفته شده لذا در روایات گوید خداوند مهندس نظام هستی است یعنی هر چیزی را بر حسب اندازه و آفریده است که از آن خارج نمی شود. 3⃣ آیه ۲۲ حدید: «ما اصاب من مصیبةٍ فی الارض و لا فی انفسکم الّا فی کتابٍ من قبل ان نّبرأها، انّ ذلک علی الله یسیر» خداوند گوید اشیا در اندازه ندارند اما وقتی به و حضور نزول می کنند اندازه پیدا میکنند. ♦️آیه گوید ما قبل از اینکه باری و خالق باشیم مقدّریم یعنی ما قبل از آفرینش، هندسه کلی تمام اشیا را در مخزن الهی درست کرده ایم و بعد بر اساس آن هندسه، اشیا را در جهان حضور، می آفرینیم. 4⃣ آیه ۲ فرقان: «و خلق کلّ شیءٍ فقدّره تقدیراً» یعنی در خلق هر شیئی و اندازه ای برایش قرار داده است. این بحث را آیه ۸ رعد نیز بیان داشته است که می فرماید «و کلّ شیءٍ عنده بمقدارٍ» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 62 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 5⃣ آیه ۲۱ حجر: «و إن من شیءٍ عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ» یعنی هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینکه پیش ماست و این یعنی اینکه هر شیء، چندین خزینه دارد و خزائنش نزد خداست. اما خدا جز به اندازه معلوم، آن چیز را از خزائنش به تنزل نمی دهد. 🔴معنای این است که هر چیز با چیزهای دیگری ارتباط دارد و با چیزهایی ندارد یا با گذشته یا آینده ارتباط خاصی دارد. همچنین در آیه ۵۶ هود می فرماید «ما من دابّةٍ الّا هو آخذٌ بناصیتها انّ ربّی علی صراطٍ مستقیم» هیچ چیزی نیست مگر اینکه افسارش به دست خداست و کار خدا جز بر صراط مستقیم و و اندازه نیست. 6⃣ آیه ۴۳ فاطر: «و لن تجد لسنّة الله تبدیلاً و لن تجد لسنّة الله تحویلاً» هیچ گاه تغییر نمی کند و حتی خود خدا نیز آنرا تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از همین سنتها، وجود حیات و ممات برای انسانها و امتها در زمان خاص است که هیچگاه از آن زمان به تاخیر نمی افتد «لکلّ امّةٍ اجلٌ اذا جاء اجلهم فلا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون/یونس_۴۹» 🔰باید توجه داشت که اصل علیت در نیز حاکم است اما فرقش این است که آنجا می فهمیم همه کارها خدا بوده است. خدا در سنتی دیگر گوید ما نعمتی که به امتی دادیم را تا زمانی که افراد آن امت تغییر کنند از آنها نمی گیریم. «ذلک بأنّ الله لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیِر ما بانفسهم/انفال_۵۳» 7⃣ آیه ۱۲۳ نساء: «لیس بأمانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب» یعنی جهان بر اساس آرزوهای شما مومنین یا آرزوهای اهل کتاب نمی چرخد بلکه بر اساس نظمی است که خداوند قرار داده است پس بر اساس زندگی کنید. 8⃣ آیه ۱۲۴ نساء: «و من یَعمَل من الصالحاتِ من ذکرٍ او انثی و هو مؤمنٌ فاولئک یدخلون الجنّة و لا یظلمون نقیراً» گوید خداوند به اندازه نقیری که بسیار ریز است نیز به هیچ کس و هیچ شیئی نمی کند زیرا ظلم کوچک خداوند، بسیار بزرگ است چون این ظلم باعث می شود مظلوم در نظم جهان عقب یا جلو شود درحالیکه قبل و بعد از او، جایگاه شیئی دیگر است لذا خودبخود باعث ظلم به تمام موجودات جهان می شود. 🔷در شرح نهج البلاغه ابن هیثم (جلد ۴، ص ۱۴۶) آمده که امیر المومنین در خطبه ای بلند، می فرماید «کل قائم فی سواه معلولٌ» مرحوم کلینی گوید اگر تمام انسان ها غیر از پیامبر وامام دور هم جمع شوند نمی توانند مانند این خطبه بگویند زیرا گوید «هر چه که قائم به ذات نیست به غیر وابسته است و لذا معلول است.» اما خداوند موجودی است نه ساکن زیرا خداوند منزه از حرکت و سکون است و لذا قانون علیت در او نیست. 🚸🚸🚸🚸 خداوند گوید اگر من در قران به زمان یا زمینی قسم میخورم نه بخاطر این خشت و گل بلکه به خاطر وجود است که در آن است لذا می فرماید ای محمد اگر تو در مکه نبودی هرگز به این شهر قسم نمی خوردم «لا اقسم بهذا البلد و انت حلٌّ بهذا البلد/بلد_۱ و ۲» معصوم به زمین و زمان خود و شرف می بخشد 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💐💐💐عید امامت حضرت ولی عصر بر عاشقان راهش مبارک... 🍀🍀 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_63L.mp3
5.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 63 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠در ادامه بحث از و حاکم بودن اصلِ عقلیِ علیت بر معجزات باید گفت که معجزه در بوده و تنها تفاوتش با دیگر چیزها این است که معجزه راههای عادی را طی نمی کند و اسباب و عللی در آن دخیل هستند که انسان ها آنها را نمی شناسند یا ندیده اند. ♦️مثلاً همه موجودات از و آبند و لذا ماری که از همان خاک و آبست توسط عصای حضرت موسی راه چند ملیون ساله را در چند ثانیه طی می کند تا به مار بالغ تبدیل شود اما از بین نمی رود و مار از عدم بوجود نمی آید. یا اینکه ایشان با عصایش آبهای گذشته را از بین برده و جلوی آبهای جدید را می گیرد تا در وسط دریا یک باریکه خشکی برای عبور ایجاد شود یعنی همان کاری که سد می کند اما با عللی دیگر و در زمان کوتاهتر. 🍀معجزه پیامبران همیشگی است یعنی تا قیامت کسی نمی تواند آن معجزات را انجام دهد زیرا معجزات متکی به وجود خداوند هستند و علل و اسبابش توسط خداوند با این سرعت کنار هم می آیند. علت دیگر این است که خطوط کلی دین رسولان گذشته همگی واحد است و آن است اما خطوط جزیی ادیان تغییر می کند لذا دین اسلام به علت تکامل، بر ادیان قبلی مسلط و است. (مائده_۴۸) ♦️ اصلی است نه حسی و تجربی زیرا تجربه و مشاهده تنها تاثیر و رابطه دو چیز بر هم را کشف می کند نه سلسله علل را. لذا تنها عقل می تواند از این سلسله علل، اصل علیت را برای همه موجودات جهان استنباط کند. 🔰طبیب و مهندس جهان بین نیسنند و تنها است که در مورد ابتدا و انتها و هدف جهان صحبت می کند. فلذا افرادی که با سرو کار دارند اولین افرادی هستند که معجزه را نمی توانند بپذیرند اما فلاسفه معجزه را رد نمی کنند. 🔴علم مادی فقط در اشیا سخن می گوید نه سیر عمودی؛ یعنی سه سوال می کند (این چیز قبلاً چه بوده؟ الان چیست؟ بعداً چه خواهد شد؟) اما علم عقلی به این می پردازد که چه کسی این موجودات را ایجاد کرد و چرا اینکار را کرد؟ لذا علوم عقلی به سلسله علل توجه دارند و گویند مبدأ و معاد چیست؟ لذا علوم عقلی از دو سیر عمودی صحبت می کنند: یک سیر که از خدا شروع می شود و سیر دیگر که به خدا ختم می شود! (هو الاول و الآخر/حدید_۳) ✅خداوند به عالمان مادی گوید شما به جهان افقی نگاه کرده اید در حالیکه در همان هم به همه جهان آگاه نبودید و فکر کردید چوب نمی تواند به مار تبدیل شود. شما در علم، بُعد اثباتی را نشان داده اید اما نمی توانید بعد سلبی را نیز نشان دهید یعنی می توانید بگویید امکان وجود اشیا از این راهی که ما آنرا دیده ایم و به آن داریم وجود دارد اما نمی توانید بگویید غیر از این راه ، هیچ راه و علت دیگری برای موجود شدن اشیا وجود ندارد. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 63 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 5⃣ قرآن، در سلسله علل ۴ امر را بیان می کند: ۱. علل قریب (نزدیک) را می گوید مانند نقش باران در حیات جهان. ۲. علل بعید را میگوید یعنی همه چیز را به خود خدا نسبت میدهد. ۳. معجزات را به عنوان خرق عادت به انبیا نسبت می دهد. ۴. گوید علت اصلی آنچه انبیا انجام داده اند نیز خداست. 🔰فهم چگونگی جمع کردن این ۴ امر به فهم خداوند بستگی دارد. اگر درک کردیم که ربوبیت و مالکیت خدا مطلق است دیگر جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمی ماند مانند اینکه بگویید یک اقیانوس نامحدود است حال آیا می توان گفت غیر از این اقیانوس، یک رود کوچک نیز وجود دارد؟ خیر زیرا جایی نماند که این اقیانوس نامحدود وجود نداشته باشد و جا برای حضور آن رود باشد. 🔷بدین صورت خداوند در بیان دو امر ابتدایی گوید آیا شما کشاورزید یا من که همیشه بیدارم (لا سنة و لا نوم/بقره_۲۵۵) و هر لحظه در حال رویاندن آن هستم؟! «أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون/واقعه_۶۴» من هستم که دانه و هسته را می شکافم تا گیاه از آن رشد کند «فالق الحبّ و النّوی/انعام_۹۵» 🔰خداوند علت همه چیز است نه اینکه در ، او تنها سر حلقه آخر باشد. اما وقتی به سر حلقه آخر می رسیم در میابیم که او علت همه چیز بوده و همه حلقه ها در دست او بوده است. او نور السماوات و الارض است و به هر طرف که سر بچرخانیم او را می بینیم «فاینما تولّوا فثمّ وجه الله/بقره_۱۱۵» ♦️تمامی اشیا یک دارند و یک . «تبارک الذی بیده المُلک/ملک_۱» ملک در اینجا هم مالکیت است و هم ملکوت یعنی هم جسم و هم نفس انسان در ید قدرت اوست و هرچه داریم مال خداست. «فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی/یس_۸۳» ، همان چهره ارتباط اشیا با خداست که با علوم تجربی قابل درک نیست. ♦️مشاهده این جهان و انسان، برای انسانها محال نیست چون خدا انسان ها را به گذر از عالَم مُلک به عالم ملکوت دعوت می کند. «اولم ینظروا فی ملکوت السماوات و الارض و ما خلق الله من شیء/ اعراف_۱۸۵» لذا خدا غایب نیست اما ما چون خود را در برابر مُلکی و مالکیتی خود خوار کرده ایم نمی توانیم او را دیده یا صدای معصومین و شهدا و غیره را بشنویم. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استاد حسن عباسی: از من میپرسند چرا پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشجویان شما این قدر "قرآنی" است؟ 🔻میگویم چون دانشجویان ما ملزمند حداقل ۱۵۰۰ جلسه گوش بدهند. 🔰 توصیه میشود حتما ببینید‼️ 🗃تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
🌺میلاد با سعادت نبی اکرم «ص» و بنیانگذار شیعه جعفری، امام جعفر صادق «ع» بر تمام مسلمانان، خصوصاً شیعیان آن حضرت مبارک🌹🌹 🍀 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیت الله جوادی آملی: 💰قرآن گوید قیام یک ملت به این است که جیبش پُر، کیفش پُر باشد. (نساء_۵) 🚨اما ، مُخَبَّطانه (دیوانه وار و مَست گونه) است. (بقره_۲۷۵) ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_64L.mp3
6.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 64 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠بحث بر سر تعارض یا عدم تعارض استناد به خدا در عین استناد به موجودات است. خداوند هر کاری را که به موجودات نسبت می دهد همان کار را به خود نیز نسبت می دهد. حال این چگونه ممکن است؟ ♦️باید دانست که خداوند مطلق است و لذا جایی برای ربوبیت غیر او باقی نمی ماند که بگوییم در یک فعل، غیر از ربوبیت خدا، شاهد ربوبیت دیگری نیز هستیم. اما نباید فراموش کرد که ربوبیت موجودات در انجام افعالشان در ربوبیت خداوند در آن عمل است. ❌ خدا غیر از خداست که خاص اوست و مظهر ندارد اما اسماء فعلیه می طلبد مانند شفاء که هم کار دارو است و هم کار حضرت عیسی. ♦️به عبارت دیگر اگرچه هر یک از اندامهای انسان وظیفه ای دارد اما وقتی در همکاری با هم، کاری را انجام می دهند این کار را به «انسان» نسبت می دهیم در حالیکه نمی توانیم انکار کنیم این عمل به آن «اندامها» نیز استناد دارد اما این استناد، است یعنی اگر انسان نخواهد آن اندامها نیز کاری نمی کنند. 🌏به همین نسبت در مجموعه جهان نیز هر موجودی وظیفه ای دارد اما در کل، جهان به سمت آغاز خود یعنی می رود لذا تمام افعال موجودات نیز به اذن و خواست خدا انجام می گیرد تا در حرکت جهان سهیم باشد. لذا خدا آنها را جلو برده و هر یک از موجودات، سرباز و مامور خداوندند. (و لله جنود السماوات و الارض/فتح_۷) 🍀در همین راستا، تمام نیز در عین استناد به پیامبران به خدا مستندند. در سطحی بالاتر، کار نیز در طول فعل و ربوبیت خداست چون این موجود نیز از سپاه خداست.(فتح_۷) 🍄در زمینه استناد افعال، سه نگاه در قران وجود دارد که جهان بینی قران را نشان می دهد که ابتدا اعمال فرشتگان را مثال میزنیم: ۱. فرشته ای که امین است، وحی را آورده است. (شعراء_۱۹۳) ۲. هر چه را که فرشتگان آورده اند به اذن خداست. (قدر_۴) ۳. خداوند، قران را نازل کرده است. (زمر_۲۳) 🌳در اینجا یکبار نزول وحی را به فرشته نسبت داده ، یک بار به خود و یک بار نیز به هر دو. اما در جایی که میگوید فرشتگاه به اذن من نازل می شود فهمیده می شود که در فرشته وجود دارد و خداوند تنها با اذن، مانع نزول وحی را برمی دارد. 🍀در مورد انبیا نیز همین سه نگاه وجود دارد اما اصل را در آیه ۷۸ غافر که در آیه ۳۸ رعد نیز تکرار شده آورده است که گوید هیچ پیغمبری آیه(معجزه)ای نمی آورد مگر به . این اصل را در آیه ۱۱۰ مائده باز کرده و به حضرت عیسی می فرماید تو زنده می کنی اما به اذن من. 🍄هر موجودی هر کاری بخواهد بکند با اذن خداست و این تازه نیمه راه است. قران جلوتر می رود و گوید اینطور نیست که مقتضی عمل در موجودات باشد و من تنها با اذن، مانع را بردارم بلکه اقتضای اشیا مانند گرمی آتش را نیز من خلق کرده و در درون آن قرار داده ام. ♦️قران گوید ای انسانها، شما از خاکید یعنی شما نیز همانند درختان، یک قرن قبل در بودید. بعداً جذب گیاهان و درختان شده و پدر و مادرانتان شما را از طریق خوردن میوه و گیاه وارد بدن خود کردند و نیرو گرفته و منی تولید شد. آنگاه با امتزاج این مایع در زن و مرد شما بوجود آمدید. لذا خداوند به انسان ها گوید بدانید که شما تنها کرده اید نه خلق؛ بلکه خالق انسان که سازنده منی و رشد دهنده آن است خداست. (افرأیتم ما تمنون-أانتم تخلقونه ام نحن الخالقون/واقعه_۵۸ و ۵۹) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190