eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 96 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣خدا به فرشتگان گفت می خواهم در زمین، خلیفه ای در زمین برای تمام جهان قرار دهم. سپس آدم را آفرید و تمام اسماء الهی را به او آموخت و آدم، آن اسماء به فرشتگان آموزاند. 2⃣در ادامه مساله بر آدم مطرح شده است. در اینجا چون مخاطبِ خداوند، تمام فرشتگان است پس خطاب بصورت مستقیم و بدون مدبراتی چون فرشته دیگر است اما به علت تعظیم، خداوند از ضمیر متکلم مع الغیر استفاده کرده است و گوید «گفتیم: سجده کنید» که در آیات زیادی اینگونه است. 3⃣سجده غیر از است و نوعی «تکریم» است لذا سجده، ذاتاً عبادت نیست که بخواهد شبهه شود که عبادت غیر خدا حرام است. تکریم ذاتیِ سجده، قویتر از تکریم ذاتی موجود در رکوع است. 4⃣خداوند در مورد یوسف نیز از تکریم او بوسیله به سجده افتادن خانواده او در برابرش یاد کرده است. لذا ممکن نیست خدا چیز بگوید و آن را رد نکند در حالیکه در این دو مورد سجده را به عنوان کاری حق یاد کرده است پس سجده عبادت نیست. 5⃣سجده بر غیر خدا منع فقهی دارد لذا اگر منع سجده را «اعتباری و فقهی» نیز بدانیم باز هم مخصّص خواهد داشت که دلیل خاص می خواهد و خداوند آن تخصیصها را در مورد و نشان داده است. 6⃣شیطان از سجده ابا کرد و این ابا، نه بخاطر عدم توانایی بلکه بخاطر بود. دلیل استکبار نیز به این خاطر بود که می گفت چون من از آتشم و او از خاک. لذا این، شیطان را نشان می دهد که اهمیتی به علم و مقام شامخ انسانیت او نداد بلکه فقط به جنس بدن اهمیت داد. 7⃣قرآن گوید شیطان، یک خوی دیرینه کفرآمیز داشت و در نهانش این خوی را داشت و در این داستان آن خوی خود را نشان داد. لذا او از قبل بود(کان من الکافرین) و این همان و رقیق بود که در انسانهای مومن نیز هست! 8⃣شیطان در بین ملائکه بود اما او، جن و از جنس آتش بود و ملک نبود. ملائکه نیز مراتب دارند، برخی مطیعند و برخی مطاع. مثلا عزراییل (س) تنها برای قبض روح خواص و انسان های کامل است و لذا ملائکه مطیع او، مسوول قبض روح انسانهای دیگرند. شیطان با ملائکه پایین مخلوط بود نه با ملائکه بالامرتبه و مطاع همچون جبراییل و اسرافیل و میکاییل و عزراییل 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_097L.mp3
3.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 97 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣اینطور نبود که گفته شود به آدم اما برای خدا سجده کنید. زیرا در اینصورت شیطان دیگر اعتراضی نمیکرد. لذا سجده «به» و «برای» آدم هم بود. این مقام عظیمی است. 2⃣شیطان از فرشتگان نبود بلکه بود. چون اولا قرآن گوید جن بود نه اینکه اولا فرشته باشد و بعد بخاطر عدم سجده و ﷼استکبار، تبدیل به جن شود. 3⃣شیخ مفید گوید: جن، زاد و ولد و مرگ و حیات دارد. اینها مومن و کافر دارند و برای عبادت خلق شده اند و برایشان انبیا فرستاده شده اند. هیچ کدام از اینها در نیست. 4⃣آثار جن و فرشته هم فرق می کند. شیخ مفید گوید فرشتگان معصومند و امکان ندارد اما جن معصیت میکند زیرا همه فرشتگان خدا هستند و هیچ رسولی معضیت نمیکند پس هیچ فرشته ای معصیت نمیکند. 5⃣در مقابل شیخ طوسی گوید بادها هم رسولند لذا رسالت دلیل معصومیت نیست یا اینکه گروههایی از فرشتگان هم جنند. یا اینکه جن هم از فرشتگان بوده اما خدا به وی شهوت داده تا تولید مثل کند و غیره. 6⃣همه فرشتگان، رسول نیستند بلکه مخصوص صفوة الملائکه است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علامه جوادی آملی: 1⃣ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﭼﺮﺧﺪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻫﻢ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 2⃣ﻣﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻴﻢ ﺳﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﻮ ﻣﻲ ﺷﺪ . 3⃣ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺳﻨﺶ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ۵۰ ﺑﺎﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﻭ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ۵۰ ﺳﺎﻝ، ۵۰ ﻗﺪﻡ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻥ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺭﺷﺪ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﻭ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﭽﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ . 4⃣ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻋﻤﺮﻣﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺪﺍﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ. 5⃣ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ) «ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺘﻲ» ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﮐﺮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ( ﺹ ) ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_098L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 98 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ظواهر الفاظ و آیه گوید احتمالا برای آدم بوده است و نوع این جریان با شواهد فراوان گوید که سجود برای «انسانیت» و انسان کامل است. 2⃣انسان، شخصیتی حقیقی دارد و شخصیتی حقوقی. یعنی زید عمرو نیست اما همان انسانیت است. مثلا قران گوید قوم نوح همه مرسلین را تکذیب کردند درحالیکه این قوم جز یک رسول بنام نوح نداشت لذا به «شخصیت حقوقی رسالت» اشاره دارد. 3⃣برای اقوام دیگر همچون اصحاب الایکه و قوم صالح و غیره نیز آمده که این اقوام، مرسلین را تکذیب کردند چون حرف همه مرسلین یکی است پس نمی گوید که اینها شخصیت حقیقی پیامبرشان را که یکی است تکذیب کردند بلکه گوید شخصیت حقوقی او را که شخصیت حقوقی همه پیامبران یعنی است را تکذیب کردند. 4⃣قرآن مثلا گوید انسان حریص است اما این در انسان ها میزانش متفاوت بوده و دارای مراتب است. 5⃣در آیه مورد بحث نیز گوید من با خلق آدم، در زمین خلیفه قرار دادم و فرشتگان بخاطر «خلیفه بودن» سجده می کنند لذا به آدم نیز به خاطر خلیفه بودن سجده می کنند حال آنکه حضرت آدم تنها خلیفه خدا نیست چنانکه نمی توان گفت که با مرگ آدم، خلافت خدا در زمین تمام شده است. 6⃣شیطان نیز وقتی بخاطر سجده نکردن رانده شد به خدا گفت که به خاطر هزارساله ام مهلت بده تا «همه انسان ها» را گمراه کنم. لذا اگر مشکل فقط بین شیطان و آدم بود دیگر به نسلهای او کاری نداشت درحالیکه اینطور نیست. لذا سجده به مقام انسانیت و شخصیت حقوقی انسان است. شیطان جلوی انسان هایی که مراتب پایین خلیفه بودن را دارند را می گیرد. 7⃣شیطان در ابتدای راه جلوی انسان را می گیرد و اگر انسان در ابتدای راه با دشواری راه را طی کردند در ادامه‌ی راه کم کم شیطان دیگر حضور ندارد و در انتهای راه دیگر اصلا شیطان را نمی بینند. مهم این است که انسان در ابتدای راه کمی در برابر شیطان بایستد تا در ادامه براحتی راه را طی کند. 8⃣کسی که دائما به باشد دائما در حال نماز حساب می شود لذا از تیررس شیطان در امانست. هر لحظه که از یاد شیطان غافل شوند در تیررس شیطان قرار می گیرند. 9⃣خلافت برای خداست نه صفات ذاتی خداوند. خدا گوید شما دست خدایید پس صدقه دهید پس قتال کنید. لذا اگر این اعمال از سوی انسان کامل انجام شود گوید من دارم اینکار را می کنم و شما تنها وسیله انجام کار از سوی منید. گاهی هم گوید کل این کار از من است و شما هیچ کاره اید. 0⃣1⃣مسایل اقتصادی اسلامی از مسایل مالی جداست. در ، مالکیت محترم است اما در مورد بدانید که مال برای شما نیست بلکه برای خداست و شما خلیفه خدایید. پس صدقه دهید 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کرامت و بی نیازی در برابر مردم ♦️ علامه جوادی آملی 🕐 مدت زمان: 4:20 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_099L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 99 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ در مورد سجده فرشتگان بر آدم دو فرض را گفتیم. اولی این بود که آدم، قبله و خدا مسجود له بوده و دومی اینکه آدم، هم قبله و هم مسجود له بود. این سجود، تکریم بوده که انسان کامل است نه هر انسانی.. 2⃣قول سومی هست که بتواند میان دو قول قبلی جمع کند این است که چون خدا بیشتر کارهایش را به وسیله خلیفه خود انجام می دهد لذا افعال انسان کامل را افعال خود می داند لذا «احترام به انسان کامل»، «احترام به خدا» است که احترام بالذات برای خدا بوده و بالعرض برای نیز خواهد بود. چنان که تیر انداختن پیامبر را کار خود دانسته است. 3⃣انسان کامل مظهر «هو الاول» است و هم مظهر «هو الآخر». لذا آدم از آن جهت که آینه خداست و مظهر خدا و خداست مسجود است نه بالذات پس ذاتاً در برابر الله سجده کردند. لذا هم بر آدم سجده کردند و هم او را بالذات سجده نکردند که دو قول اول را جمع می کند. 4⃣خداوند تاسف خود را تاسف خود نامید و در مقام فعل، متاسف شده و انتقام می گیرد. بیعت با خدا، بیعت با خلیفه است و بیعت با خلیفه، بیعت با خدا. کسی که مطیع پیامبر است مطیع خداست زیرا پیامبر چیزی جز پیام خدا را نمی گوید. 5⃣پس خدا، دست پیامبر و انسان کامل را، هم در سلسله و هم در سلسله ، دست خود دانسته است. 6⃣ انسان که خلیفه اللهی است مسجود ملائکه است لذا انسان در هر صورت خلیفه خداست اما اگر بود خلیفه مطلق است و اگر انسان متوسط بود خلیفه متوسط. مسجود تمام ملائکه است و تنها مسجود ملائکه متوسط زیرا واسطه فیض و معلم این فرشتگان است. 7⃣مقام انسانیت «میزان الهی» است لذا با این میزان می توان حق و باطل را تشخیص داد. خلق انسان کامل باعث شد که درون و بیرون فرشتگان و شیطان که قبلاً مثل هم بود از هم جدا شده و مشخص شد. 8⃣روزی در پیش است بنام «تبلی السرائر» که در آن باطن انسان مشخص می شود. میزان تشخیص، ولایت علی و اولاد اوست. پرسیدند چرا پیامبر است؟ معصوم فرمود اولاً علی قسیم جنت و نار است. ثانیاً پیامبر، «معلم» علی است. ثالثاً معلّم به منزله پدر است. بر این اساس، پیامبر، پدرِ قسیم جنت و نار است پس ابوالقاسم است. 9⃣انسان اگر مومن بود دارای درجات است اما اگر ایمان در او رسوخ کرد و با جانش یکی شد، خود شخص تبدیل به می شود و بقیه با او سنجیده می شوند. 0⃣1⃣شیطان را کسی فریب نداد بلکه تنها صورتش عابد و مومن بود اما ذاتش کافر بود که خود را در قضیه سجده بر آدم نشان داد. او بر خدا داشت زیرا می گفت اگرچه تو دستور دادی اما نظر من این است که نباید سجده کنم. عدم سجده، کفر نمی آورد بلکه تنها گناه کبیره است و و دستور خدا است که کفر می آورد. لذا خدا فرمود وی از کافرین بود نه اینکه بعدا کافر شود و نمی توان پرسید که چه کسی او را کافر کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_100L.mp3
3.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 100 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣امر یا است که ملکوت عالم است و غیر قابل عصیان؛ و یا است که توسط پیامبران به انسان ها ابلاغ میشود و چون در «محیط اعتبار» است قابل اطاعت و عصیان از سوی انسان ها است. حال همه موجودات بصورت تکوینی خدا را سجده می کنند. حال آیا سجده فرشتگان تکوینی بود یا تشریعی؟ 2⃣اولاً امر خداوند به فرشتگان یک امر بوده است نه اینکه یک امر به فرشتگان کرده باشد و یک امر جدا به شیطان. ثانیاً این امر یا تکوینی است یا تشریعی. حال در مورد فرشتگان جا ندارد زیرا آنها عصیان نمی کنند لذا تنها در مورد «انسان و جن» ممکن است. فرشتگان نه بهشت دارند نه جهنم، نه پیامبر دارند نه شیطان. پس اگر امری تکوینی باشد تنها در مورد فرشتگان است. ثالثاً اگر تکوینی باشد با شیطان سازگار نیست و اگر تشریعی باشد با ماهیت فرشتگان یکی نیست. 3⃣خداوند گوید ما مثلها را برای این میزنیم که موضوع برای «عموم مردم» قابل فهم شود. خدا گوید اگر ما قران را بر کوه ها عرضه می کردیم توان تحمل آن را نداشتند و این مثال را برای فهم مردم زدیم نه اینکه واقعاً قران را بر کوه نازل کرده ایم. پس تمثیل راهی برای تفهیم است. 4⃣پس یک احتمال این است که مساله امر، یک باشد بدین صورت که بگوید انسان و فرشتگان و شیطان موجوداتی واقعی و خارجی هستند و مَثَل و ساختگی نیستند. حال در بین اینها انسان از بقیه بزرگتر است و در خدمت انسان هستند. رهزنِ انسان سالک است و در بخشی از راه کمین می زند. حال این حقیقت خارجی را خدا به صورت مثل ذکر کرد نه اینکه کل قضیه و اشخاصش مثل و غیر واقعی باشند مانند کلیله و دمنه. 5⃣ در قران نیست چنانکه اگر مطلبی را در چند جای قران می آورد برای این است که در هر جا گوشه ای از آن مطلب را بفهماند. در اینجا هم با این مثال می خواهد بفهماند که فرشتگان، معاون و خادم انسان در مسیر حرکت به سمت خدا هستند و شیطان، رهزن و مانع او. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190