eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله جوادی آملی: 🔺اگر كسی [عالِم به زمان باشد و حوادث بر او مشتبه نشود]، نه از تبعید شدن و دادن هراسی دارد، نه از و اهانت شنیدن رنج می برد، بلكه همة‌ این مسایل برای او با «لذّت درونی» همراه است. اینكه می بینید ما در برابر چند تهمت می رنجیم، و در مقابل رنج، صحنه را رها می كنیم، برای آن است كه اوّلاً از بیرون رنج می بریم، و ثانیاً از درون لذّت نمی بریم؛ لذا صحنه را ترك می نماییم. ولی عالمان راستین، اوّلاً از درون لذّت می برند، و ثانیاً رنج بیرون را احساس نمی كنند؛ لذا تا آخرین لحظه ایستاده اند. (1) 🔹شهید بهشتی تمام قد بود...من می دیدم در درس خصوصی مرحوم علامه، او تنها می تواند جوابگو باشد، باهوش! بافهم! باادب!... جای به واقع خالی است، سر تا پا «ادب» بود، سر تا پا محبت بود، مدیریت او هم ممتاز بود ... (2) پ. نوشت: 1. کتاب بنیان مرصوص، ص198 2. درس خارج فقه،1396/11/15 ✅ @tafsire_tasnim1
💠 چیزی بنام طبیعت نداریم! 🎙علامه جوادی آملی: 🔹 خیلی ها خیال می‌ كنند که علم و دانش صنعتی است؛ می ‌گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین ‌شناسی سكولار است، و غیر اسلامی ندارد! معدن ‌شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! 🔺خب این فكر یك سم است، خیال می ‌كنند به اینكه عالم همین‌ طور خودساخته است و زمین، است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می ‌گویند كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن است ایام فاطمیه روضه ‌خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می‌ كند! 💎این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می ‌شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می‌ كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست است. ✅طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین ‌شناس، یك معدن ‌شناس و یك كوه ‌شناس دارد _شناسی می ‌كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می‌ گوید. ♦️ معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كم‌كم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»، این‌طور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می‌ كند، می ‌داند كدام خاك می ‌تواند بدخشان بشود و كدام خاك می ‌تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می ‌تواند فیروزه بشود، همان ‌طوری كه می ‌داند كدام خاك طلا می ‌شود، كدام خاك نقره می‌ شود، او طلا می ‌سازد، او نقره می‌ سازد، او فیروزه می‌ سازد، او عقیق می‌ سازد. 💎 اگر ما باور كردیم چیزی به نام نداریم، اگر باور كردیم چیزی به‌عنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین ‌طوری كه صبر و جَخد افسانه است «طبیعت افسانه است»، همان‌ طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد اداره می‌ كند! یك حكیم دارد اداره می ‌كند! آن كه آفرید دارد می‌ پروراند! 🔹قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾(رعد/۱۶) هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می ‌پروراند، با نظم هم می‌‌ پروراند، همان ‌طوری كه انسان را آفرید با نظم می‌ پروراند؛ این كار خداست: (جهان، انسان، پیوند انسان و جهان) هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می ‌كند. 📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با علامه جوادی 📅 تاریخ: 1391/02/07 🆔 @tafsire_tasnim1
🔸ولادت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد. ✅ @tafsire_tadnim1
💠 ! 📣علامه جوادی آملی: ♦️ مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک امام رضا (ع) نقل می‌کند، در آن گفتگو و مناظره حضرت فرمود: «أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»؛(توحید، ص ۴۴۴) مگر تفکر یهودی داری؟ در خراسان که با حضرت بحث می ‌کرد، فرمود این تفکر تفویضی یا تفکر نفی بدائی یا یا تفکرات دیگر، این همان (تفکرات یهودیت) است که دامنگیر شما شد «أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»، فرمود اسلامی حرف می‌ زنی ولی یهودی فکر می ‌کنی! ♦️مثل خود قرآن ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾(فرقان/۳) حدیث مهجور است، علم مهجور است، عقل مهجور است! کلام مهجور است، تفسیر مهجور است! فرمود تو اسلامی حرف می ‌زنی، یهودی فکر می ‌کنی. ‼️خیلی‌ ها هم هستند اسلامی حرف می‌ زدند، فکر می ‌کنند، فکر می ‌کنند. فرمود شما دلتان می ‌خواهد همیشه زلزله بیاید، همیشه صاعقه بیاید، همیشه شهاب‌سنگ بیاید؟! همین که به جان هم افتادید هر کدام از شما دارید دیگری را لعن می‌ کنید، ما شما را به جان هم انداختیم. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات ـ جلسه 13 📅 تاریخ: 1395/10/27 ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_147L.mp3
4.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۷ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره 📆 جلسه: 147 🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۷ سوره بقره: « وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون» و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «منّ» [شیره مخصوص و لذیذ درختان] و «سلوی» [مرغان مخصوص شبیه کبوتر] را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم:) «از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم بخورید!» (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم می‌نمودند ✅ آیه ۵۸ سوره بقره: «واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین» و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس‌] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه می‌خواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.» ✅ آیه ۵۹ بقره: «فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون» اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم ✅ آیه ۶۰ سوره بقره: «واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین» و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آن‌گونه که هر یک (از طوایف دوازده‌گانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را می‌شناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 147 🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ نعمات الهی بر بنی اسراییل به ترتیب شمرده میشود. بحث روی نعمت است که خدا برای نجات بنی اسراییل از حرارت آفتاب ابری را همیشه روی سرشان قرار میداد تا سایه ایجاد کند. این نعمت در آیات دیگر قرآن هم آمده است همچون سوره اعراف. 2⃣ دأب بنی اسراییل این بود که کلام الهی را کنند. البته گروه اندکی هم اهل تقوا بودند. احبار و رهبان که اهل تفکر بودند کلام الله را تحریف میکردند و مردم عادی، کلام حضرت موسی را. 3⃣خداوند به بنی اسراییل گوید وارد این قریه (ارض مقدس) شوید که سلیمان معبدی برای عبادت در آن (اورشلیم) ساخته است. اما بنی اسراییل که عادتاً مردمی بودند به خدا گفتند گروهی ظالم در آنجا هستند. 4⃣خدا گفت یهودیان وگروهی از مشرکین از همه مردم به زندگی دنیا حریصترند! اینها میخواهند هزار سال زندگی کنند اما باز هم از عذاب خدا در امان نخواهند بود. اصطلاح «هزار سال ماندن» احتمالا از ایران به آنجا رفته است. 5⃣همین علاقه به دنیا باعث میشد یهودیان کلام الهی را که با مخالف بود تغییر دادند. بهمین خاطر بود که خدا طبق قرآن، بنی اسراییل را علاوه بر امور معنوی آن سرزمین، به امور مادیش هم ترغیب میکند و گوید میوه های زیادی مانند منّ و سلوی دارد، بروید و هر چه خواستید بخورید. 6⃣ چون این سرزمین، هم مملو از امکانات معنوی مانند «معبد سلیمان» بوده و هم امکانات مادی فراوانی داشته و دارد خدا از آن به یاد میکند که آنرا به بنی اسراییل داده است. این سرزمین «صادق» است. جایگاه صدق این است که از نظر امکانات نقصان نداشته و دارای امکانات مادی و معنوی باشد. 7⃣خدا به بنی اسراییل فرمود بعد از این ۴۰ سال سرگردانی در بیابان، با خضوع وارد این سرزمین شوید و از خدا درخواست عفو کنید. درخواست عفو شما هم بدین صورت است که با هم بجنگید و از هم تعدادی را بکشید تا بقیتان پاک شوید! 8⃣گفتیم که قرآن به «من هو» قضیه یا جزییات قصه کاری ندارد بلکه ماهیت قصه برایش مهم است. 9⃣وقتی موسی برای قوم طلب آب کرد خدا فرمود عصایت را به سنگ بزن تا ۱۲ چشمه بجوشد تا هر قبیله چشمه خود را داشته باشد یعنی با این همه اعجاز باز هم داشتند و خدا بهمین خاطر چشمه های جدا ایجاد کرد اما این موضوع هم برای بنی اسراییل یک چیز عادی بود و تاثیری در آنها نگذاشت. 0⃣1⃣این اختلاف میان بنی اسراییل، اختلاف قبل از علم نبود که خوب باشد بلکه بعد از علم و پی بردن به حقیقت بود لذا این اختلاف مذموم است. اگر انسان در همین اوایل تحصیل حقیقت را نپذیرد بعدا که حتما نخواهد پذیرفت لذا اولین مصیبت این است که انسان نساخته، مسوول کاری شود. 1⃣1⃣بنی اسراییل همیشه بعد از فهم حقیقت راه باطل پیموده‌اند در بوده اند و در قضیه چشمه ها هم با هم اختلاف داشتند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❗️عالِمان گمنام جزو شهدای گمنام هستند! 🔻علامه جوادی آملی: 🔹 شهیدان دو قسم ‌اند: بعضی شهید معروف و نامدار هستند که قبرشان معلوم است، بعضی ‌ها هم هستند؛ «عالمان دین» هم همین‌ طور هستند. 💎بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه فرمود ـ در بسیاری از جوامع روایی ما آمده مرحوم ابن ‌بابویه قمی (رض) در كتاب امالی نقل كرده ـ وجود مبارك پیغمبر (ص) فرمود در صحنه قیامت وقتی كه ترازو نصب می‌ كنند، خون شهید را در یك كفّه و مركّب عالم را در كفه دیگر می‌ گذارند، مركّب عالِم سنگین ‌تر از خون شهید است.[امالی،ص ۵۲۱] 🔰این شهدای ما بعضی نامدارند, معروف هستند, مزاری دارند و بعضی هم هستند، عالمان دین هم همین ‌طور هستند بعضی ‌ها معروف‌ هستند بعضی ‌ها هم گمنام‌ هستند، اینها جزء مجاهدان گمنام‌ و جزء هستند. 🔹 اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف و مشهور نیست! به این فكر نباشید كه ـ خدای ناكرده ـ لقبی به شما بدهند و بگویند العظمی یا آیت یا حجّة, اینها بازی است و هیچ چیزی در آن نیست ـ خدای ناكرده ـ به این فكرها نباشید. حیف آن عظمتی است كه انسان برای این بازی ‌ها ببازد! حیف آن دهن كه این حرف ‌ها را بزند! حیف این گوش كه این حرف ‌ها را بشنود! بازی است, مبادا ـ خدای ناكرده ـ به این فكر باشیم! اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف نیست, اثر عالمان گمنام كمتر از اثر عالمان معروف نیست. 🔺دو مكتب را ذات اقدس الهی در قرآن كریم بیان كردند. فرمود یك عدّه چشم دارند كه چیزهای دیگر را ببینند, یك عدّه چشم دارند می ‌بینند كه آیا آنها را می ‌بیند یا نه؟ این دو نگاه است, آن‌ كه به دنبال این حركت می ‌كند كه مقبول جامعه بشود, نگاه او به «خلق» است. آن ‌كه تلاش و كوشش می‌ كند كه مقبول الله بشود, نگاه او به «خالق» است. 🔸فرمود خدا بعضی‌ ها را نگاه می ‌كند و بعضی ‌ها را نگاه نمی ‌كند؛ با بعضی‌ ها حرف می ‌زند و با بعضی‌ ها حرف نمی ‌زند. در جریان قیامت فرمود خدا یك عدّه را نگاه نمی ‌كند و با یك عدّه حرف نمی‌ زند، با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ بَصیرٌ﴾[ملک/۱۹] است! ﴿لا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾.[آل عمران/۷۷] ❎پس انسان كه بینا شد یك وقت خلق را می ‌بیند, یك وقت كوشش او این است كه ببیند خدا او را می ‌بیند یا نمی ‌بیند. ما كه اهل مدرسه‌ هستیم سعی كنیم این‌ چنین باشیم كه خدا ما را ببیند، خدا كه ما را دید جامعه قبول می‌ كند و جامعه هم می ‌بیند, چون آنها هستند! مقبولیت نزد مردم را ذات اقدس الهی باید تأمین کند. 📚 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند 📆 تاریخ: 1393/06/15 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_148L.mp3
4.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۸ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 148 🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۸ سوره بقره: «واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین» و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس‌] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه می‌خواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.» ✅ آیه ۵۹ بقره: «فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون» اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم ✅ آیه ۶۰ سوره بقره: «واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین» و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آن‌گونه که هر یک (از طوایف دوازده‌گانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را می‌شناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 148 🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در بیان نعمتهای خدا بر بنی اسراییل بودیم و به ورود به سرزمین پربرکت فلسطین رسیدیم. این سرزمین هم معنوی بود چون انبیای زیادی در آنجا متولد، مبعوث و متوفی شدند و هم مادی بود چون حاصلخیز بود. قرآن از زمان ابراهیم خلیل و لوط تا کنون، این سرزمین را پربرکت و نامیده است. چنانکه در قضیه داوود پیامبر تا حتی پیامبر اسلام همین لفظ مبراک را بکار برده است. 2⃣قرآن به این سرزمین گوید اما در زمان موسی، این سرزمین، شهر بود نه روستا. چون بنی اسراییل به موسی گویند در این سرزمین، عمالقه زندگی میکنند پس شهر بوده و ثانیا موسی به این جمعیت فراوان بنی اسراییل گوید وارد این سرزمین شوید پس شهر بوده است. شاید هم چون یک جباری مانند عمالقه در آنجا زندگی میکردند گفته «قریه» نه ، زیرا جایی که جبار باشد با مدنیت هماهنگ نیست. لذا قریه به معنای محل اجتماع است نه روستا. در سوره یاسین چون مصر محل حکومت جبار بود قریه نام گرفته و وقتی بخواهد بگوید مردی الهی از دور آمد تا به موسی بگوید فرار کن گوید از جایی دور در آمد! 3⃣قرآن گوید پذیرش این قضیه بسیار بزرگ و سنگین است مگر بر خاشعان. زیرا ممکن است کسی در کُشتی بسیار استاد باشد اما نتواند نفسش را به خاک بمالد و در برابر خدا کرنش کند. 4⃣خدا به مسمانان صدر اسلام گوید که در برابر پیامبر نگویید زیرا یهود از این کلمه برداشت بدی دارد به این معنا که (بشنو اگرچه ناشنوایی و توان شنیدن نداری!) و ممکن است این کلمه را تحقیر پیامبر بدانند و شاد شوند. لذا فرمود بجایش بگویید «اُنظرنا». پس یک لفظ ممکن است در زبانهای مختلف معانی مختلف داشته باشد و انسان باید الفاظی را انتخاب کند که در زبانهای دیگر هم زشت نباشد. 5⃣گاهی یک لفظ در زبان بسیار سهل ولی در معنا بسیار سنگین است مثل ، زیرا با گفتن این لفظ، انسان باید هر بتی را بشکند و نفی کند. لذا در صدر اسلام، کفار و مشرکان حاضر نبودند بگویند چنانکه مارکسیستها هم نمیگفتند. لذا قرآن فرمود ظالمان قوم یهود سخنان و احکامی را که برایشان سنگین یا به ضررشان بود را عوض میکردند و آنگاه به مردم منتقل میکردند! 6⃣در قرآن داستان بنی اسراییل به ترتیب تاریخ و زمان نیست زیرا قرآن کتاب و نیست و زمانها را ذکر نمیکند بلکه «حکمت» است. مثلا در اینجا طلب آب از موسی کلیم، قبل از ورود به نزدیکی قریه و در بیابان بود اما این را حالا و بعد از آن میگوید. حتی داستان حضرت یوسف هم چون یک حکمت است مطرح شده. اگر گوید قرآن، است بخاطر این است که واقعی و حکمت است نه اینکه چون تاریخ را خوب میگوید. 7⃣فرمود اوست که آب را به دل خاک برد و در مسیرهایی جاری کرد. اگر شما مستقیم باشید و مواظب حلال و حرام باشید ما آب بموقع و فراوان بر شما نازل میکنیم. یکی از این مصادیق مستقیم بودن هم (طلب آب) است اما اگر مستقیم بودید اصلا نیاز به نماز استقسا نیست. 8⃣انسان مهره ای از مهره های جهان است لذا افعال و گناهان انسان در نظام جهان تاثیر دارد و وضعیت جهان هم بر ما تاثیر دارد. 9⃣در بیابان خشک، بنی اسراییل از موسی تقاضای آب کردند و خدا به عصا دستور داد هر جا که موسی تو را به آنجا زد همانجا منفجر شده و چشمه شود تا ببینیم که بنی اسراییل دیگر چه درد و بهانه ای دارند! اما باز هم کردند و کافر شدند. معلوم میشود آب و خوراکی و ... جامعه را آرام نخواهد کرد، آنچه کشور را اداره میکند در برابر خداست. کسی که به قسط دیگران احترام بگذارد میشود «قاسط» اما اینها برخلاف قاسط، «فاسد» بودند که در انتهای آیه گوید. 0⃣1⃣کسی که عادت کرد ببیند و تحت ظلم باشد تمرین میکند که خود هم «ستمگر» شود اما تا وقتی توانش را نداشته باشد فقط تمرین میکند لذا بنی اسراییل چون در مصر چیزی جز ستم ندیدند لذا تا آرامش یافتند و آزاد شدند شروع به ستم به دیگران کردند. بهمین جهت بود که خدا اینها را چهل سال در بیابان گمراه کرد تا این نسل از بین برود و نسل جدیدی ایجاد شود که ستمگر نباشد. 1⃣1⃣بنی اسراییل با آنکه معجزات مادی و ظاهری فراوانی همچون شکافتن دریا و ید بیضاء و ... را دیدند اما چون خوی (علاقه به گوساله زرین) در دلشان بود باز هم مشرک شدند. یعنی به هیچ صورتی قابل هدایت نبودند لذا تنها راه ورود به سرزمین پربرکت فلسطین و برچیدن حکومت عمالقه و ایجاد حکومت دینی، منقرض شدن نسل فعلی بنی اسراییل و بود که با گمراهی چهل ساله در بیابان حاصل شد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
جلسه آخر.mp3
1.29M
🎙 صوت جلسه آخر تفسیر ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ✅ @tafsire_tasnim1