جلسه آخر.mp3
1.29M
🎙 صوت جلسه آخر تفسیر
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ #ﺷﺮﻭﻉ_ﺩﺭﺱ_ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_149L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_149
🔖 آیه: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 149
🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 149
🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در شمارش نعمتهای خدا بر بنی اسراییل، بحث روی سیراب شدن در بیابان بود که خدا با ضربه عصای موسی، #دوازده_چشمه درست کرد.
2⃣ این امر عقلاً ممکن است چون عناصر میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند چنانکه در دراز مدت ممکن است و در #معجزه تنها «سرعت» این فرایند طبیعی، فراتر از عادت است. چنانکه عصا در درازمدت میتواند به صورت یک حیوان دربیاید در فرآیند تبدیل عصا به خاک، به بوته، به غذای حیوان و بعد به نطفه حیوان و بعد هم حیوان کامل.
3⃣بنی اسراییل، موسی را برای درخواست آب از خدا، شفیع قرار دادند. اما چرا در درخواستهای بعد، دیگر موسی و خدا این درخواستها را قبول نمیکنند و میگویند به فلان سرزمین بروید و مورد خشم خدا هم قرار گرفتند؟ این همان زمانیست که بنی اسراییل به موسی گفتند که از یک نوع غذا خوردن خسته شده ایم به خدا بگو غذاهای مختلف همچون سبزی و خیار و سیر و پیاز بیاورد و اینجا شروع #قهر_خدا بود و گفت به یاد این نعمت و قضیه من و سلوی باشید!
4⃣اگر این خواسته بنی اسراییل، طبیعی بود خدا ممکن بود مانند درخواست های قبلی، این را نیز با معجزه بیاورد اما اینبار دیگر، زبان درخواست از روی عجز نبود بلکه #زبان_لجاجت بود که گفتند ما دیگر صبر بر یک غذا نمیکنیم! چنانکه جای دیگر گفتند ما صبر نمیکنیم تا اینکه خدا را ببینیم، که صاعقه آمد!
5⃣خداوند میفرماید من تنها نیازهایی که در حالت عادی برایتان ممکن نبود را از راه #معجزه به شما میدهم مانند آزادی و تشنگی تا برای مبارزه با ظالمان، کمبود نداشته باشید. اما اگر چیزهای رفاهی میخواهید باید از راههای طبیعی و با #صبر بدست بیاورید. موسی به بنی اسراییل گفته بود که برای نابودی ظلم در کل منطقه باید صبر کنید اما بنی اسراییل با اولین پیروزی در مصر، صبر را از دست دادند و در فاز دوم مبارزه با ظلم باید وارد #ارض_مقدسه میشدند و با ظالمان میجنگیدند که نکردند.
7⃣بنی اسراییل میخواستند با کمترین #صبر به بهترین امکانات دست یابند و این ایستادن در برابر امر موسی (وحی) بود که گفته بود باید در برابر سختی ها صبر کنید تا پیروز بر ظالمان شوید اما اینها حتی در برابر «مسائل رفاهی» هم صبر نداشتند و لجبازی کردند چون خدا امکانات خوبی داده بود و فقط تنوع نداده بود. همچون مشرکان حجاز که به پیامبر اسلام میگفتند بگو کوههای حجاز فاصله بگیرند تا ما بتوانیم کشاورزی کنیم!
8⃣مثلا بنی اسراییل از خدا خواسته بودند که جلوی آفتاب سوزان صحرا را بگیرد و خدا چون دید نیازشان است ابرهایی را بصورت دایمی روی سرشان قرار داد. این ابرها بجای تبعیت از باد، تابع امر خدا بودند. خدا قادر بر همه کار است اما انسان باید کمی در برابر مشکلات #صبر داشته باشد.
9⃣نشان #لجوجت این است که گفتند به موسی که «از خدایت بخواه!» نمیگویند خدای ما... چنانکه جهنمیان در جهنم به خازنان جهنم(سلام الله) گویند از خدایتان بخواهید که ما را ببخشد!
0⃣1⃣وقتی انسان خوابید یا مرد، زبانش طبق #ملکات_نفسانی وی میچرخد نه طبق افکارش. اما باز هم دروغ میگویند چون عادت به دروغ کرده اند نه اینکه با فکر، در برزخ و جهنم دروغ بگویند و لجاجت هم ملکه نفسانی بنی اسراییل بود.
1⃣1⃣موسی به بنی اسراییل گوید اگر میخواهید غذاهای متنوع داشته باشید بروید به یکی از شهرهای مجاور و با ظالمان بجنگید و آنجا کشاورزی کنید اما بدانید اگر برای این امور رفتید از #اوج_عزت آزادی، به #چاه_ذلت بردگی و بت پرستی افتاده اید. این که دیگر آمادگی برای مبارزه نیست! با رفاه که نمیشود با رفاه پرستان ظالم که همه شهرها را با بت پرستی گرفته بودند و همه را برده کرده بودند مبارزه کرد. حضرت موسی که خیلی فرصت نداشت تا حکومت تشکیل دهد و سپس با ظالمان بجنگد لذا با همین بنی اسراییل باید میجنگید.
2⃣1⃣(اهبطوا مصراً) معنی این جمله این نیست که الان روی کوهید و باید بروید به منطقه پست. چون همان موقع هم در بیابان بودند و منطقه مرتفعی نبود. لذا گوید بروید به پایین و به سمت #ذلت_بتپرستی در مصر که شما هنوز فکر ثروت و قدرت آل فرعونید! این (اهبطوا) را خدا به «آدم و حوا» هم گفت در زمانیکه باید از بهشت به زمین هبوط و نزول میکردند یا در مورد «شیطان» که گفت (فاهبط) لذا گفت اگر به فکر شکمید از بندگی خدا به بندگی دیگران نزول کنید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_150L.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_150
🔖 آیه: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 150
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 150
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ بحث بر سر عدم #صبر بنی اسراییل بر غذای واحد بود و درخواستشان هم از روی نیاز نبود بلکه ایستادن در برابر امر موسی به صبر بود لذا لجاجت کردند.
2⃣خدا فرمود شما آنچه بهتر است را از دست میدهید و آنچه ادنی و پستتر است را میگیرید. مرتد، ایمان را میدهد و کفر را میگیرد، در اینجا هم طبق آیه، خیر را با ادنی و پستتر عوض میکنند.
3⃣سپس فرمود شما به #سرگردانی_چهل_ساله مجبورید و نمیتوانید فرار کنید اما اگر هم توانستید، وارد یکی از شهرهای مجاور بشوید تا از راه طبیعت و کارهای پرمشقت به خواسته های رفاهیتان برسید اما در آنجا دیگر خبری از معجزه نیست.
4⃣گوید بر بنی اسراییل #ذلت و #مسکنت زده شد چنانکه خیمه یا سکه میزنند لذا خیمه بر اهلش محیط است و نشان بر سکه، ثابت و ذوال ناپذیر است. پس این ذلت بر بنی اسراییل «محیط» بوده و «دائمی» است.
5⃣آنچه دست خداست #خیر است چه ذلیل کردن انسان باشد چه عزیز کردنش! ممکن است کسی که دچار ذلت شده در حال نابودی خود بوده. در آیه ۲۶ آل عمران این را میگوید. هم اصل عزت و ذلت نزد خداست، هر دو هم از جانب خدا، خیر است اگرچه از نگاه آن شخص شر باشد و حتی توان کار خیر هم در دست خداست.
6⃣چه کسانی عزیز و ذلیل میشوند؟ آیه ۲۰ مجادله گوید کسی که از #حد بندگی بیرون رفته، با خدا #محادّه و مجادله میکند و دربرابرش موضع میگیرد و برای خدا و خود، دو #حد جدا قائل است ذلیل است چون در برابر عزت، حد جدایی قائل شده است.
7⃣نشانه #عزت هم در آیه ۱۰ فاطر این است که عزت فقط نزد خداست و اگر کسی خواست عزیز شود راهش «کلمه طیبه، اعتقاد طیب و عمل صالح» است. عزت جز نزد خدا جایی نیست و اهل بیت و مومنین هم از خدا عزت را میگیرند. عمل صالح به تبع و فرع بر عقیده و ایمان است پس اول ایمان، بعدا عمل صالح به تبعش و در آخر #عزت می آید.
8⃣معنای عزت و ذلت چیست؟ #ذلت، نرمش همراه با خواری است و #عزت، نفوذناپذیری. ارض ذلول، زمینی است که هر کس بتواند آنرا بشکافد و ارض عِزاز، زمین غیر قابل نفوذ است. انسانی که هر ستم را میپذیرد ذلیل است لذا #ذلت، نرمی مذموم است در برابر تواضع که نرمی ممدوح است. نفوذناپذیری هم عزت است لذا مومن چون سخت است عزیز است و لازمه عزت و نفوذناپذیری، پیروزی است.
9⃣عزت و ذلت زمانی دائمی میشود که سبب آن دائمی شود و سببش #ملکه_نفسانی نفوذپذیری یا ناپذیری است. اگر کسی براحتی در برابر گناهان سر خم کرد ذلت، برایش ملکه شده و دائمی میشود چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل کارشان، کفر و گناه شده بود (کانوا یکفرون)
0⃣1⃣ #مسکنت هم مثل ذلت بر دو بخش است گاهی ممدوح است و گاهی مذموم. «سکون ممدوح» اینست که انسان به قدری سنگین و مطمئن است که کسی نمیتواند او را از جای برکند. در جنگ وقتی سکینه بر قلب پیامبر و یارانش آمد هیچ چیز نتواند آنها را مضطرب کند.
1⃣1⃣ مسکنت و سکون مذموم هم اینست که شخص در برابر قیام، ساکن و بیحرکت باشد و زمینگیر شود و قدرت #قیام نداشته باشد. #مسکین کسی است که نتواند برخیزد همانند #فقیر که یعنی ستون فقراتش شکسته و زمینگیر شده و قدرت قیام ندارد. لذا این سکون در برابر حرکت است. و علی الارواح التی حلت بفِنائِک، الهنا مسکینُکَ بفِنائِک
«فِناء» یعنی آستان. لذا جمله بالا یعنی ما زمینگیر آستان تو هستیم.
2⃣1⃣سکه مسکنت و ذلت به نام #اسراییل خورده است و اگر کشورهای اسلامی نتوانستند آن را از بین ببرند چون راه زمینگیری اسراییل را نشناختند و خود هم عزیز نیستند. ممکن نیست که مسلمانان، عزیز باشند و نتوانند کلک اسراییل را بکنند چون «ضُربت علیهم المسکنة».
3⃣1⃣غیر از ذلت و مسکنت دائمی، غضب الهی نیز با آنهاست «و بائوا بغضب من الله» یعنی غیر از دنیا در آخرت هم ذلیلند چون غضب خدا را با استمرارشان بر کفر، خریدند در حالیکه معجزات الهی را مکرر میدیدند.
4⃣1⃣لازمه توحید، دلیل داشتن و لازمه شرک، دلیل نداشتن است چون شرک، محال است و محال که دلیل ندارد و دلیل نمیخواهد. اگر کسی عقلا به توحید نرسید عذری دارد اما اینها که مرتبا دلایل چ معجزات الهی را می دیدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_151L.mp3
4.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_151
🔖 آیه: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 151
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 151
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ آیه در مورد #عزت گوید «العزة لله» یعنی با «ل» می آید اما در مورد #ذلت گوید «ضربت علیهم الذلة» یعنی با «علی» می آید زیرا ذلت و مرکز آن(شیطان) بر آنها مشرِف بوده و سلطه دارد.
2⃣دلیل این سلطه دائمی ذلت بر بنی اسراییل را همان #قتل_پیامبران_متعدد میداند و دلیل کشتن آن همه پیامبر را هم «معصیت» آنها معرفی میکند. بعد گوید صرف معصیت سبب پیامبر کشی نیست بلکه اعتداء، تجری و معصیت دائم را علت کفر و قتل پیامبران می داند. (کانوا یعتدون)
3⃣بنی اسراییل رسما به پیامبر میگفتند «سمعنا و عصینا» یعنی حرفت را شنیدم ولی حرفت را نمیپذیریم! بجای اینکه بگویند «شنیدیم و اطاعت میکنیم»! این همان دشمنی و ایستادگی بر انجام معصیت است.
4⃣هر چه به #مرکز_عزت(خدا) نزدیک شویم عزیز میشویم و هر چه به مرکز ذلت نزدیک شویم ذلیل میشویم. #مرکز_ذلت را قرآن، (شیطان) معرفی میکند. در روز قیامت، کسانی که عزتشان دروغین و ذلتشان راستین بود مشخص میشود و همه میبینند.
5⃣آیه ۱۳ اعراف به شیطان گوید تو از این بهشت پایین برو چون اینجا جای «تکبر» نیست و تو #صاغر هستی. پس تکبر انسان را پایین میبرد. در مورد جزیهی اهل کتاب هم آیه ۲۹ توبه میفرماید جزیه را به زور و ذلیلانه از کفار اهل ذمه بگیرید (و هم صاغرون) چون جزیه مثل مالیات یا زکات نیست که با احترام گرفته شود بلکه جزیه از کافران باید ذلیلانه گرفته شود. جای دیگر گوید هر کس #مجرم است صغیر و ذلیل است و کفار مجرمند.
6⃣اینها میخواهند با گناه عزیز شوند اما ممکن نیست کسی از راه گناه عزیز شود چون گناه، #عزت_کاذب نیاورد و ذلتش صادق است و روز ظهور حضرت صاحب، چون اینها صغیر و ذلیلند، آنچه واقعیتشان است آشکار میشود.
7⃣آیه ۸۷ بقره گوید هر وقت انبیا علیه خواسته های نفسانی شما بنی اسراییل، حرفی زدند آنها را کشتید، حالا یا خودتان کشتید یا توطئه کردید تا یهودی دیگری آنها را بکشد و همه مثل همید. حتی هارون به موسی (ع) گوید مرا شماتت نکن چون نزدیک بود مرا نیز در قضیه اعتراض به گوساله پرستی و سامری، بکشند! (آیه ۱۵۰ اعراف)
8⃣در آیه ۲۱ آل عمران گوید بنی اسراییل غیر پیامبران، علمایشان را هم میکشتند چون از شر و بدی بازمیداشتند.
9⃣میشود گفت که فلانی چون کافر است معصیت میکند اما نمیتوان گفت که فلانی چون معصیت کرده کافر است! در اینجا قرآن گوید آنها کافر شدند چون کارشان معصیت کردن بود و به آن عادت کرده بودند نه اینکه بخاطر یک معصیت کافر شدند.
0⃣1⃣لذا گویند سراغ «مکروهات» نروید چون در ورود به گناهان صغیره است و گناهان صغیره، در ورود به گناهان کبیره و آن هم در ورود به اکبر گناهان همچون #کفر است! لذا عاقبت کسی که گناهی میکند کفر و تکذیب خدا است. ایستادگی در برابر فرمان پیامبر، همان مقدمه کفر است.
1⃣1⃣در آیه ۱۵۵ به بعد سوره نساء آمده که بنی اسراییل حتی میگفتند ما عیسی را هم کشتیم! اما خدا نگذاشت. قرآن گوید اینها پیامبران بسیاری را کشتند درحالیکه حتی کشتن یک پیامبر هم سبب #ذلالت_دائمی آن امت است! چنانکه حضرت زینب این را میگوید. قتل پیامبر، قتل عادی نیست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_152L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_152
🔖 آیه: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 152
🔖 آیات: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۲ سوره بقره:
«ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون»
کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردهاند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچگونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.
✅ @tafsire_tasnim1