✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه : ۶
🎓مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 1️⃣: چرا #شکر به خدا نسبت داده شده است اما حمد فقط برای خداست؟
🔺خدا شاکر است.(فان الله شاکر علیم-بقره ۱۵۸)
چون خدا حق شناس است و شاکر اعمال.
والله شکور حلیم(تغابن-۱۷)
هر کس برای آخرت کار کند با حسن فعلی و فاعلی(و هو مؤمن) سعیش مشکور است و کارش هدر نمیرود.
و من اراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمنٌ فاولئک کان سعیهم مشکورا (اسراء-۱۹)
معنای شکر خدا در اینجاها، صفت فعلی است و با فعلش شکر می کند یعنی همینکه بنده اش را بهشت میبرد فعلش را شکر کرده است، نه اینکه صفت ذات باشد و زباناً بگوید: ای انسان تو را شکر میکنم!
بخش 2️⃣: چگونه حمد تنها مخصوص خداست اما در عین حال، شکر برای سعی بشر هم وجود دارد و کار بشر، مشکور است؟
🔺حمد حتی برای شاکر بودن خدا هم هست و بهشتیان، در بهشت خدا را بخاطر شاکر بودنش هم حمد می کنند و می گویند( و قالوا الحمدلله هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله لقد جائت رسل ربنا بالحق{اعراف-۴۳})
یعنی ما نبودیم آن کسی که بتوانیم هدایت شویم و از ما ساخته نبود جز آنکه خدا ما را هدایت کرد، چون انسان فقیر را با انواع نعمت ها و هدایت ها به استغنا و بی نیازی رسانده و او را بهشتی کرده است، #عقل کافی نیست و هدایت نیاز بوده است. پس (الحمدلله رب العالمین)
🔺اگر قضیه تحلیل شود در اصل خدا خود را شکر می کند چون خدا بر ایمان مومن شکر می کند، این ایمان ناشی از دو هدایت است، #هدایت_تشریعی که مستقیما از خداست و #هدایت_تکوینی که وسایلش از پیامبران و کتاب و عقل همگی نعمتی از خداست پس جز نعمت و کمال الهی چیزی برای انسان نمی ماند که خدا شاکر آن باشد.
__________________________________
📚کانال «تفسیر تسنیم»
📡 @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆جلسه : ۶
🎓مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 3️⃣: چرا به علوم وحیانی نیاز است؟
آیا #عقلِ تنها به انسان راه را نشان داده و وی را بهشتی می کند؟
🔺عقل هیچگاه انسان را بهشتی نمی کند. عقل نورافکنی قوی است که #وحی را بصورت صراط مستقیمی می شناسد و دستور به اطاعت از صراط می دهد. اگر کوهی را فرض کنیم که نورافکن عقل بخواهد راه را پیدا کند و وحی یا صراط مستقیمی نباشد، نورافکن تنها سنگلاخها را نشان می دهد که راه بجایی نمیرسد.
👈( نکته نگارنده: در آیات زیادی اشاره به این دارد که انسان بی دین در مورد آخرت هیچ نمی داند و همینقدر هم که می داند از روی ظن و گمان است:
بل ادّارک علمهم فی الآخرة بل هم فی شکٍّ منها بل هم عمون {نمل-۶۶}
و ما لهم بذلک من علمٍ ان هم الّا یظنون{جاثیه-۲۴}
همچنین در علوم مادی نیز این ظن و گمان کاملا مشهود است: دانشمندان علوم انسانی مدرن مهمترین اصل را این می دانند که هیچ چیز یقینی در علوم انسانی نداریم!)
________________________________________
📚کانال «تفسیر تسنیم»
📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۷.mp3
3.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_7
🔺مفسر: علامه جوادی آملی
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه : ۷
🎓مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 1️⃣: چرا در قرآن، پیامبر اسلام در جایی #احمد(حمدکننده) خوانده شده و در جایی #محمود(حمد شده)؟
۱. یاتی من بعد اسمه احمد(صف-۶)
آیا او حامدتر از دیگران است یا محمودتر؟
از پیامبر دلیل این اسم را پرسیدند. فرمود:«چون من در آسمان احمد از خودم در زمین هستم.»
اگر معنایش حامد باشد که مشکلی و تعارضی با بحث ما ندارد و اگر هم معنای محمود باشد یعنی اهل آسمان مرا بهتر میشناسند و حمد می کنند.
۲. و من الیل فتهجّد به نافلةً لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً (اسراء- ۷۹) بعضی از شب را از خواب برخیز تا قرآن بخوانی، نماز شب بر تو واجب است امید که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند.
این مقام پیامبر، محمود مطلق است و اگر قرار باشد نعمتی از خدا به کسی برسد باید ازین مقام بگذرد چه موجود دنیا چه آخرت. این محمود، یعنی مورد حمد همه موجودات هستی چون از طریق تو، نعمات الهی به آنها میرسد وگرنه خودت و نماز شبت و همه چیز از جانب خدا به تو رسیده است. پس پیامبر محمود و مورد حمدِ خدا نیست.
در اینجا پیامبر شفیع همه خواهد بود چه بهشتی و چه جهنمی. چه در زمان حضور پیامبر در دنیا و چه قبل و بعد او تا آخرت. چون او مسیر نزول فیض الهیست. حمد پیامبر توسط همه اشیا در اصل حمد خداست چون پیامبر غیر خدا چیزی ندارد. پس باز هم می شود الحمدلله.
بخش 2️⃣: اساس #دین چهار کلمه است که همه به خدا برمی گردد:
از امام صادق پرسیدند چرا کعبه (مکعب-چهارضلعی) کعبه نامیده شد؟ فرمودند چون بیت المامور چهار گوشه دارد. پرسید چرا بیت المامور این گونه است؟ فرمود چون عرش خدا چهار رکن دارد. امام فرمود اگر بگویی چرا عرش اینطور است میگویم که چون اساس اسلام و اصول اولیه اسلام بر چهار کلمه است: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر!
(می بینید چطور از کعبه به اسلام و خدا رسید؟!)
ریشه های اساسی دین همان تسبیح و تمجید و تحدیر و تکبیر خداست.
حج کعبه هم اینطور است که گاهی کسی تنها حج خانه خدا میرود دیگری حج بیت المامور دیگری عرش خدا و گاهی کسی حج نرفته به لایه آخر یعنی اساس اسلام میرسد.
پس اگر اساس اسلام و جهان بر این ۴ کلمه باشد دیگری چیزی نیست که بخواهد محمود خدا یا دیگران باشد.
____________
📚کانال «تفسیر تسنیم»
📡 @tafsire_tasnim1
⛔️شیطان، محارب نیست... اما بانکهای ربوی محاربند!
🔺آیت الله جوادی آملی:
من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان #محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود #بانکهای_ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که میبینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. محقق شدن شعارهایی مانند تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی؛ تنها با سرمایه پاک میسر است و تا تولید با سرمایه پاک نباشد این شعارها ممکن نیست. سرمایه ربوی محاربه با خداست. ربا نه با غَسل پاک میشود نه با غُسل. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ مال همینهاست.
🔺درس تفسیر ۹۷/۱/۱۵
🆔https://goo.gl/kgah2N
_______________
📥تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۸.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_8
🔺مفسر: علامه جوادی آملی
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه : ۸
▫مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 1️⃣: توضیحات کلی در مورد چیستی حمد و آثار #حمد:
🔺شکر نزدیک به حقیقت حمد است.🙏
خدا فرمود شما اگر شکر نعمت کردید ما اضافه میکنیم(ان شکرتم لازیدنَّکم) در برابر شکر نعمت، کفران نعمت است. اما خدا در مورد کفران نعمت بصورت ضمنی گفته (و ان کفرتم، انّ عذابی لشدید) چون خدا در برابر کفران گاهی میبخشد.
دعای حمد #صحیفه_سجادیه(اولین دعا) که تفسیر قرآن است توضیح میدهد.
گوید: و الحمدلله الذی لو حبس عباده معرفة حمده علی...
اگر به مردم نمی آموخت که خدا را در برای نعماتش او را حمد کنند و معرفت حمدش را به انسان نمی داد انسانها از نعماتش استفاده می کردند و او را حمد نمی کردند، از رزقش بهره برداری می کردند و حمدی نبود چون حمد را نمی شناختند.
🔺حال حمد نکند چه می شود؟
خرجوا من الحدود الانسانیه الی حد البهیمه: پس از انسانیت خارج میشد و مانند حیوانات میشد چون حمد نمی کنند. در یکی از تفاسیر صحیفه آمده که اینجا حدود آمده چون انسان حدود زیادی دارد ولی حیوان یا بهیمه🐂 تنها یک حد دارد که همان عدم عقل است. اگر کسی حمد خدا را بجا نیاورد وارد مرز حیوانیت میشود چون حیوان بدون عقل حدی هم ندارد که بگوییم فلان غذا یا فلان حیوان حرام است، هر کاری خوشش آمد میکند.
🔺حمد نباید تنها #زبانی باشد. اگر گفتی که من خودم زحمت کشیدم که درس خواندم این حمد نیست. گاهی با یک بیماری تمام معلومات پنجاه ساله آدم از بین میرود. پس حمد واقعی، قلباً و خُلقاً است. (ما بکم من نعمة فمن الله)
🔺اگر حمد کرد به کجا میرسد؟
صحیفه سپس میگوید: والحمدلله علی ما عرّفَنا من نفسه و الهَمَنا من شکره و فتح لنا من ابواب علمه بربوبیته و دل لنا من الاخلاص له فی توحیده و جنَّبنا من الحاد و الشک فی امره
یعنی خدا را شکر که هم در علم✏️ به ما بینش توحیدی داد هم در عمل اخلاص عطا کرد.
🔺نتیجه حمد:
۱: ظلمات برزخ بوسیله حمد روشن میشود.💡
۲: راه زنده شدن بعد از برزخ را نیز روشن می کند.
ما تنها ۳ عالم داریم: دنیا، برزخ و قیامت. قبر، یک عالم نیست بلکه همان برزخ است.
بخش 2️⃣: حمد یکی از فصول مقوم و از ویژگی های تمایز بخش انسان از حیوان است:
(انسان حامد در مرز انسانیت است.) اگر حامد نبود انسان نیست بلکه حیوان ناطق🐒 است. انسان، حیوان ناطق نیست و این تعبیر غلطیست که فرق انسان و حیوان را در نطق و سخن گفتن میداند. تا اینجا حداقلِ حمد بود.
قرآن میگوید گاهی انسان از حیوان پست تر میشود به این صورت که شهوتش بر عقلش چیره میشود و در اینجاست که عقل با خدمت به شهوت، تنها در فکر این اسد که چه بخورد🍇، چه بپوشد چگونه تجاوز کند و غیره.
در دعایِ حمدِ صحیفه گوید: اگر حمد نکند از حیوان پستتر میشود چون حیوان هم در حد #قریضه و وجود خودش خدا را حمد میکند مانند هر شیء دیگر اما انسان چون عقل و حق انتخاب داشته از او پایینتر میشود. اگر گرگها و عقربها عاقل بودند کسی از دستشان می توانست زندگی کند؟
#استکبار_جهانی نیز به این جهت همه را به سطوح درآورده که اندیشه📖 را در خدمت غضب درآورده است.
#تمدن_اسلامی
#انسان_حیوان_ناطق_نیست
بخش3️⃣: اینکه حمد صورت را #سفید می کند یعنی چه؟
گوید: حمدی که در روزی که صورت ها سیاه است صورت ما سفید باشد. توجه کنیم که #نفسانیات ما در نور صورت ما موثر است. مثلا شخص بخاطر ترس که از ویژگی های نفس است زرد میشود یا بخاطر حزن و غضب، صورتش قرمز میشود.
برخی را خدا در دنیا نشان داده است و برخی را در برزخ. گناه صورت را سیاه و ثواب آنرا سفید میکند. سرخی و زردی را خدا در دنیا نشان همه داد اما چون خجالت آور نیست مهم نیست اما در مورد گناه و ثواب خجالت آور است که فورا باعث سیاهی صورت شود پس خدا میپوشاند اما در قیامت معلوم است. حمد، چهره سیاه را هم سفید می کند.
📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۹.mp3
5.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_9
🔺مفسر: علامه جوادی آملی
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه: ۹
▫مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 1️⃣: چرا دعاهایی که مخصوص ائمه است برای ما نیز هست؟
در دعای حمد صحیفه گوید: خدا را حمد می کنیم که به ما ملکه و سلطان👑 و نفوذ بر همه خلق را عطا کرد!
اگرچه این مخصوص ائمه است اما اولا می تواند برای این باشد که ما هم به آن نزدیک شویم و ثانیا می تواند مفاهیم دیگری داشته باشد برای انسان. پس اولا به معنای ظاهری نگاه میکنیم و بعد به مفاهیمی که قابل برداشت است( مانند رابطه انسان با جهان)
#علوم_وحیانی
بخش 2️⃣: چرا خدا فرمود ما قرآن را به زبان #عربی روشن نازل کردیم؟
زیرا عربی زبانیست که بخاطر بار معنایی فراوان، به راحتی زبان های دیگر را ترجمه📝 می کند اما زبان های دیگر نمی توانند عربی را درست ترجمه کنند.
مثلا #کرامت معادل فارسی ندارد. به شخص عادل، کریم نمی گویند زیرا عادل کسیست که به زحمت گناه نمی کند اما کریم کسیست که گناه اصلا در او نفوذ ندارد🔴. خدا در اصل فرشتگان را کریم می داند اما به #شهدا نیز وعده کرامت داده است.
بخش 3️⃣: در قیامت، تعارض و #تزاحم_منافع نیست که اگر من بهشت رفتم جای دیگری تنگ شود اما در دعاها یا قرآن می آید که حامدان به جایی میرسند که بر فرشتگان سبقت⛷ می گیرند. این را خوب می داند و باعث پیشرفت است.
ادامه: حمد حامدان ناپایان است و در قیامت هم حمدش🙏 می کنند چون انسان موجودی فناپذیر مانند حیوانات و گیاهان نیست بلکه همیشگی است پس برای کمالش هم باید همیشه حمدش کرد.
گوید حمدی به ما بده که ما بطور عادی نمیریم بلکه #شهید شویم.
بخش 4️⃣: چرا گویند اگر فلان دعا🙏 را بخوانی مثل آن است که در محل جنگ با کفار #شهید شوی؟
منظورش این است که بخشی از ثواب و #فضایل شهید به او هم می رسد وگرنه با شهید یکی نیست. مثلا اگر مادر در ایام حیض بمیرد شهید است یعنی ثوابهایی همانند شهید دارد.
اما امام سجاد در ادامه دعای حمد صحیفه گوید: خدایا طوری حمدی کنیم که تو توفیق قرار گرفتن در صف شهدای کشته شده با شمشیر دشمنان خدا قرار دهی!
بخش 5️⃣: آیا جنگ برای #خاک یا #قوم ارزش دارد؟
خدا در مورد چنین جنگ هایی که برای مرز و خاک🇮🇷 کشورش می جنگد جایگاه چندانی قائل نیست بلکه اگر در راه حفظ دین جنگید شهید است.
امام سجاد بر شهادت آنقدر تاکید دارد چون خدا یاری دینش را به انسانها داده است و گفته اگر شما #دین خدا را یاری نکردید ما دست برنداشته و گروه دیگری جای شما می آوریم که همانند رزمندگان ما در دفاع مقدس، به جبهه #حق_علیه_باطل بشتابند و پدر و مادری آنقدر صبور که همه را انگشت به دهان بگذارند.
#دفاع_مقدس
بخش 6️⃣: آیا روایت نیست که هر کس قبل از #قائم ما قیام کند آسیب میبیند و شکست😔 می خورد؟
بله ولی همان امام صادق که آن را گفته این را هم فرموده که اگر من به اندازه ۷ نفر یار داشتم قیام👊 می کردم!
امام علی فرمودند (اگر نبود حکم خدا که وقتی مردم در صحنه اند، حجت خدا تمام است و هیچ عالمی حق ندارد در خانه اش بماند و اجازه دهد عده ای در کمال پر خوری و میلیونها نفر در #فقر و فلاکت باشند من هم زمام ریاست را به گردن شتر🐫 خلافت می انداختم.) در زمان غیاب حضرت هم اگر مردم در صحنه حاضر نباشند هر قیام کننده ای شکست میخورد اما حالا که در ایران مردم در صحنه اند✊ و خون می دهند برای اسلام، علما حجتی ندارد که مردم را به حال خود بگذارند.
📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۰.mp3
5.1M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_10
🔺مفسر: علامه جوادی آملی
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆جلسه: ۱۰
▫️مفسر: علامه جوادی آملی
بخش1⃣: چرا #حمد برای خداست(الحمدلله)؟
دلیل ۱.تکریم منتسب به #اوصاف است نه به شخص. وقتی می گوییم عالم را اکرام کن در اصل تکریم علمش است، تکریم حامد🙏 هم همینطور. اما وقتی گوییم علی را اکرام کن باید پرسید به چه خاطر؟ حال وقتی خدا را حمد و تکریم میکنیم در اصل به این خاطر است که او جمیع اوصاف کامله را داراست پس حمد مطلق برای اوست.
دلیل ۲. خدا رب العالمین است، مدبر و پرورش دهنده جهان و مربی آن است. هر ربوبیت و تدبیری حمد دارد پس خدا محمود است.
بخش 2⃣: توحید مراتبی دارد.
۱. #توحید_وجودی: که مخصوص خداست و تنها اوست که واجب الوجود است. این بحث نظری خیلی با کار انسان در ارتباط نیست.
۲. #توحید_در_خالقیت: که تنها اوست که همه چیز را خلق کرده🌿 و می کند(الله خالقٌ لا شریک له). در این بحث نظری اختلافی نیست و البته اثر عملی هم ندارد. مشرکین و کافران هم در توحید در خالقیت قبولش داشتند اما میگفتند که بعد از خلق دیگر کاری به کار مخلوق و خصوصا انسان ندارد.
۳. #توحید_ربوبی: بحث اصلی در اینجاست.(الله رب العالمین و لا شریک له) انبیا گویند خالق تنها کسیست که پس از خلق می تواند مخلوق را بپروراند بقیه انسانها گویند نه. می گویند یا اصلا بشر رب نمی خواهد(مانند ساعت⏰ که پس از ساختن توسط انسان، دیگر انسان به آن کاری ندارد و خودش کار می کند) یا اگر هم رب میخواهد همین بتها🗿 و ستاره ها✨ و دیگر قدیسین بشر، ربوبیت را بر عهده دارند.
دلیلش هم این است که اینها میخواهند از زیر بار #مسوولیت فرار کنند. تلاش انبیا برای اثبات توحید ربوبیست چون با پذیرش این توحید است که انسانها مجبور می شوند دستورات خدا را نیز اجرا کنند!
بخش 3⃣: قرآن، #ربوبیت را از دو راه اثبات می کند:
۱. ربوبیت با تحلیل عقلی به خلقت بر میگردد: ربوبیت یعنی صفتی را به موصوف دادن. مثلا تربیت درخت🌲 یعنی دادن ویژگی و صفت نمو و رشد به درخت. پروردن انسان نیز یعنی امکان کمال و عقل را در او قرار داده است. رب یعنی کسی که رابطه کمالات و مستکملات را بیافریند، یعنی کمال را به آنکه نیاز به کمال دارد بدهد. پس ربوبیت به خلقت بر میگردد و چون خدا خالق تمام موجودات🐇 است پس خدا رب العالمین است.
۲. کسی می تواند رب باشد که چیزی را بیافریند. اگر آن را نیافریده باشد از سازمان هستی او بی خبر است پس چگونه می تواند او را تربیت یا ربوبیت کند؟(تلازم خالقیت و ربوبیت) تنها خالق می تواند ربوبیت کند و ادامه حیات مخلوق را به جلو ببرد چون روابط اعضا با هم، رابطه مخلوقات با هم، نیازها، ضررها و غیره را می شناسد.
🔺توحید ربوبی مقدمه ای واجب برای توحید عبادی است. اگر انسان پذیرفت که خدا او را پرورش می دهد او را عبادت خواهد کرد و دستورات را می پذیرد. تا توحید ربوبی، بحث ها، فلسفیست اما توحید عملی، بحثی کلامیست.
بخش 4⃣: ربوبیت دو نوع است: ممدوحه و مضمومه
خدا ربوبیت ممدوحه را از آن خود میداند چون با عدالت و رحمت🌝 همراه است وگرنه مردم مصر نیز فرعون را «رب» می دانستند!
بخش 5⃣: ربوبیت و استلزامات آن:
خداوند، رب تمام جهان است(الحمدلله رب العالمین) پس باید هدایتشان کند.
حال مهمترین چیزی که انسان را هدایت کرده به راه می اورد بحث #معاد است. اگر معاد نبود خدا مدبر نبود چون اگر انسان معتقد بود در برابر تمام کارهایش مسوول است باعث میشود خود را تزکیه🙏 کند وگرنه انسان درخت نیست که خدا در او رشد را قرار دهد! بلکه باید به نهایت کمال خود برسد.
🔺انسان مثل حیوان و گیاه نیست که مدتی زندگی کند و نهایتا از بین برود و تمام شود بلکه #نامتناهی است. پس میگوید (مالک یوم الدین)
اگر قیامت نبود انسان درنده🐆 بود. خدا میگوید علت مجرم شدن مجرمین، فراموشی قیامت است(لهم عذابٌ شدیدٌ بما نسوا یوم الحساب)
مساله #قیامت خود دلیلی بر محمود بودن خداست.
بخش 6⃣: نحوه برخورد با منافقان:
حضرت امیر گوید همیشه غالب انسانها به سمت #مادی_گرایی سوق دارند. گوید زمان پیغمبر کارشکنی منافقان بسیار زیاد بود اما بعد وفات ایشان یکباره کارشکنی ها هم تمام شد! میفرمایند: اینها یا باید همه توبه🙏 کرده باشند و یا با دستگاه حاکم کنار آمده باشند. میگوید اولی که ممکن نیست یکباره منافقان صالح شده باشند. دلیل سازش با دستگاه هم این است که غالب انسانها گرایش به دنیا😍 دارند. امام گوید اگرچه اینها بیشترین فشار را بمن آوردند اما از من هیچکس حریصتر به #اتحاد مسلمانان نیست چون من میدانم که اختلاف میان مسلمانان با قرآن و اسلام چه می کند. من هم از حقم گذشتم و هم هر جا بمن نیاز داشتند کمک کردم.
حالا هم اگر ما در نظام جمهوری اسلامی🇮🇷 اختلاف ایجاد کنیم چیزی از قرآن و اسلام باقی نخواهد ماند. پس باید بسیار مراقب حرفها و اعمالمان باشیم.
📚کانال «تفسیر تسنیم»
📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۱.mp3
9.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_11
🔺مفسر: علامه جوادی آملی
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1