eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_32L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۲ 🔖 آیه: ۱۱ و ۱۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیات ۱۰و۱۱و۱۲ بقره: «و اذا قیل لهم لا تفسدو فی الارض قالوا انّما نحن مصلحون - الا انّهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون - و اذا قیل لهم آمِنوا کما آمَن الناس قالو انؤمنُ کما آمن السفهاء الا انّهم هم السفهاء و لکن لا یعلمون» 🍀چون به آنان گفته شود فساد نکنید گویند ما جز ، کاری نمیکنیم. - بدانید قطعاً آنها فسادگرند اما نمیفهمند. - و چون به آنها گفته شود همانند مردم، ایمان آورید گویند آیا همانند ایمان آوریم؟! بدانید قطعاً خودشان سفیهند اما نمی دانند. 🍄🍄🍄🍄 💠 گفتیم که قرآن گوید تنها از قرآن بهره میبرند. 🔺دلیلش این است که و متّقی، درون و بیرونش موافق دین است. 🔺 هم درون و هم برونشان مخالف دین است و لذا انذار و عدم انذارشان برایشان مساویست «سواء علیهم أانذرتهم ام لم تنذرهم» (بقره_۶) 🔺لکن که درونشان مخالف دین و ظاهرشان موافق دین است، اینها قرآن را اسطوره و افسانه کهن می دانند. «قالوا اساطیر الاولین» (نحل_۲۴) 🍁🍁🍁🍁 🔴 قیام به (به عنوان تنها کارکرد دین) دو بخش است: (واجبات) و (محرمات) که آیه ۹۰ نحل می‌گوید. حال منافان در مقابل امر به معروف گویند ما خودمان بر طریق ! در برابر نهی از منکر نیز گویند ما کاری جز نمیکنیم! پس هیچکدام درباره شان اثر ندارد. 🔰قرآن گوید اینها مفسدند اما خیال میکنند مصلحند همانند فرعون که خود را «رشاد» و هدایت کننده، مردم را «رشید» و موسی را «مفسد» می‌دانست (غافر_۲۴ و ۲۹) 🎯🎯🎯🎯 🍀وقتی آیه ای نازل شود و به مؤمنان گوید چه نازل شد؟ گویند و برکتی از سوی خدا «قالوا خیراً/نحل_۳۰» از کفار که میپرسند گویند چیزی نازل نشده چون خدایی در کار نیست بلکه یک دیگر است «قالوا اساطیر الاولین/نحل_۲۴» 📮📮📮📮 📚منافقان گویند مسلمانان از طریق عوامی مسلمان شدند چون چیزی نمیفهمند. خدا گوید اینها را می‌پندارند. گویند اگر در اسلام خیری میدیدیم آنرا میپذیرفتیم! (احقاف_۱۱) چون آنرا نپذیرفتند گفتند که آیات قرآن افسانه است. به این معنا که یا افسانه های کهن نوح و ابراهیم است و یا اینکه قبل از حضرت محمد، افراد دیگری بودند که به دروغ افسانه هایی بافته اند و قرآن دارد آنها را دوباره میگوید. 🐬🐬🐬🐬 🖍لذا کفار و منافقین، دین را می دانند و خود را عاقل و . اما قرآن گوید سفاهت، آن نیروی درونی انسان است که او را از بازدارد. «العقلُ ما یُعبَد به الرحمان» آن نیروییست که بوسیله آن، خدا عبادت میشود و اگر عبادت نشد پس عقل نیست. 📌کفار و منافقین دارند لذا نمیدانند که جاهلند و افکارشان با افکار اسلام از تعارض دارد. اینها دیگر نمیفهمند که چه می‌گویند چون در جهاد اکبر(جهاد با نفس) شکست خورده و عقلشان که است، اسیر شده است. لذا اینکه میگویند ما و روشنفکریم و مسلمانان، و کوته فکر، اینها همه حرفهای شهوت و غضب آنهاست نه حرفهای عقلشان. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_33L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۳ 🔖 آیه: ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 برای ایمان دو چیز نیاز است: ۱. سالم: برای فهم درست ۲. سالم: برای انجام و پیاده کردن عمل درست تنها اهل تقوا این دو را دارند و کافران و منافقان هیچکدام را ندارند. 🔴 خداوند به تناسب این دو عقل: را بصورت دستور عملی و نظری به انسان می رساند که اگر آن دو عقل را داشت این هدایت را در میابد. 1⃣ در خدا به منافقان گوید فساد نکنید و آنها در جواب گویند ما مصلحیم! منافقان در پاسخ به چرایی ارتباطشان با کفار گویند ما می خواهیم بین مسلمین و غیر مسلمین و هماهنگی برقرار کنیم! (ان اردنا الّا احساناً و توفیقاً/نساء_62) در جایی دیگر آیه 107 توبه گوید منافقانی که مسجد ضرار را ساختند می گفتند ما هدفی جز نیکی نداشتیم و لذا آن کار شر را خیر نشان داده یا خیر می دانند. منافقان را پنداشته و یکدیگر را امر به منکر و نهی از معروف می کنند! (توبه_67) 2⃣در نیز به منافقان گوید همانند این مردم ایمان بیاورید در جواب گویند ایمان به خدا بینشی است! (بقره/13) دلیلش این است که کفار و منافقین تنها را قبول دارند و ایمان به آنچه قابل حس نیست را سفیهانه می دانند. لذا به پیامران میگفتند شما سفیهید چون به ایمان دارید (انّا لنراک فی سفاهه/اعراف_66) 🍁مثلا منافقان وقتی می بینند به خاطر اسلام زندگی خود را در مکه رها کرده و به مدینه هجرت می کنند (حشر_۸) یا را که در جان و مالشان اگرچه خود نیازمند باشند اما مهاجرین را بر خود مقدم می دارند (حشر_۹)، در اینجا مهاجرین و انصار را می دانند چون زندگی را جز رسیدن به نمی دانند لذا این ایثار را کم عقلی تصور می کنند. 🐠🐠🐠🐠 📚 از نگاه قرآن: اما خدا در آیه 130 بقره معیار رشد و سفاهت را نشان می دهد. خدا آنهایی که از و دین ابراهیم نبی اعراض میکنند را سفیه می داند و ابراهیم را «راشد». «و من یرغب عن ملّۀ ابراهیم الّا من سفه نفسه» 🔰گوید ما به رشد را دادیم پس به این الگوی رشد اقتدا کنید و اگر نکردید سفیهید. «و لقد آتینا رشدَه من قبل و کنّا به عالمین» پس به این سفیهان گفت اگر می خواهید از سفاهت خارج شوید مثل این مسلمانان، ایمان بیاورید. «و اذا قیل لهم آمنوا کما آمن الناس/بقره_13» 🐬🐬🐬🐬 🍄 تعریف : یکی از جوابهایی که می توان به تعارض هدایت برای متقین و هدایت برای « » داد این است که طبق آیه 13 بقره «ناس» همان متقین هستند که ایمان آورده اند. وگرنه قرآن غیر متقین را انسان یا ناس نمی داند بلکه یا پستتر از حیوان می داند. «کالانعام بل هم اضلّ» 🐷 خیلی ها « » هستند که تنها نطق می کنند اما انسان نیستند چون که معیار انسانیتشان است در جهاد کبیر زیر خاکستر ، مرده و دفن شده است. لذا تنها کسی در قیامت به صورت انسان محشور می شود که عقلش زنده بوده و ایمان به خدا را انکار نکرده باشد وگرنه جز و شهوت و غضب چیزی برایش نمانده است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_34L.mp3
3.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۴ 🔖 آیه: ۱۳ و ۱۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 📚 آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون- الله یستهزء بهم و یمُدُّهم فی طغیانهم یعمهون» (آنگاه که منافقان با مومنان برخورد کنند، گویند ایمان آوردیم و زمانی که با شیطانهایشان(از کفار و مشرکین) خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ جز این نیست که ما با تظاهر به ایمان، مومنان را مسخره می کنیم – خدا آنان را بخاطر این کار منافقانه مسخره و عذاب می کند و آنان را در سرکشی و تجاوزشان مهلت می دهد تا در گمراهیشان حیران بمانند.) 🍁🍁🍁🍁 🔰3 طایفه از آیات داریم و یک نتیجه: 1⃣خداوند همه را می آمرزد غیر را؛ مگر اینکه توبه کرده و مسلمان شود. (نساء_48 و 116) 2⃣اگرچه پیامبر حق در دنیا را نیز در کنار شفاعت در آخرت دارد اما خدا به او می گوید برای مشرکین دعا نکند. (توبه_113) 3⃣در جای دیگر فرمود برای مشرکین و منافقین اگر دعا هم بکنید اثر ندارد. (توبه_80 و منافقون_6) ✅نتیجه: منافق نیز جزو کفار و مشرکین است زیرا ابتدا گوید مشرکین قابل آمرزش نیستند پس نباید برایشان دعا کرد و در بخش سوم می گوید اگر در حق دعا کنید و آمرزش بخواهید اثری ندارد و بخشوده نمی شوند. پس مشخص است که قرآن، منافقین را عین مشرکان دانسته است. پس سبب عدم هدایت کفار و مشرکان، سبب عدم هدایت منافقان نیز هست بدین صورت که انذار و عدم انذارشان اثری ندارد و قلبشان زیر شهوت و غضب دفن شده و جایی برای هدایت در آن باقی نمانده است. 🍄🍄🍄🍄 💠 از ابتدا کفار و منافقین خود را و مومنین را و ساده لوح می دانستند. در آیه 17 هود، اقوام پیشین به نوح و غیره می گفتند که ای نوح، افرادی فرومایه و رذل که «بادی الرأی» بوده و زود تصمیم می گیرند دورت را گرفته اند. اما خدا در آیه 13 بقره گوید: را ما می دهیم و لذا عقل در کفار و منافقان نبوده و ایشانند که سفیهند و خود نمی دانند. 🌳🌳🌳🌳 🔴🔵یکی دیگر از رذایل اخلاقی منافقین این است که علاقه ای به حضور در جمع مومنین ندارند و لذا قرآن گوید گاهی با مومنان می کنند و به دروغ و برای مسخره کردن می گویند که مومنند «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا» اما همینها برای حضور در جمع و مجالس خصوصی کفار اشتیاق دارند پس قرآن این اشتیاق را بصورت ایشان با (شیاطین انسانی) که کفار و مشرکین باشند و همراهی آنها نشان می دهد. «و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم» 👺شیطان چیست؟ آن موجودی که شعور و انسان را احیا می کند. اصل شیطان که باشد جن است اما اطرافیان او را شیاطین دیگر جنی و انسی گرفته اند و گوش به فرمان او برای گمراه کردن انسانها هستند. «الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنّه و الناس» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_35L.mp3
3.93M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۵ 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۱۴ و ۱۵ بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون» (و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم!-خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند) 💠💠💠💠💠 ⛔️یکی از رذیلتهای اخلاقی منافقان این است که برخوردشان با مومنین عادی است و علاقه ای به حضور در جمع مومنان ندارند (و اذا لقوا الذین) و اگر هم برخوردی داشتند می گویند ما ایمان داریم. اما با کفار و مخفی دارند (و اذا خلوا الی شیاطینهم) که نشان از اشتیاقشان به همراهی با کفار دارد و در جمع آنها گویند ما با شماییم و ایمان آوردن ما بوده است! 🍄🍄🍄🍄 🔴تعبیر قران از گروه کفار و منافقان به «شیطان» یک عبارت مجازی و از روی مسامحه نیست بلکه آنها حقیقتاً می باشند. شیطان موجودی است که داشته و تمرد و گریز دارد. حال اگر صفتی در جان انسان رسوخ کرد و تبدیل به شد می شود ؛ و انسان در قیامت با آن شکل محشور می شود. حقیقت انسان را انسان تشکیل می دهد نه جسم او. 🎯🎯🎯🎯 🍄انسان با بصیرتی که و را به او نشان می دهد خلق می شود (شمس_۸) و در یک دو راهی قرار می گیرد. یک راه است و راه دیگر . آن راه بیراهه، خود به شعب دیگری تقسیم می شود. لذا در ابتدای تولد همگی از جهت برابرند اما در ادامه باید دید که کدامیک از عقل، شهوت یا غضب بر انسان حاکم می شود.👇 ❌حال با توجه به فرموده رسول اکرم که «عقل را از این جهت عقل گویند که قوای دیگر را (زانوبند) می زند تا چموشی نکنند.» و نیز این اصل اساسی که صفات پس از ملکه شدن با جان یکی می شوند و به منزله و که حقیقت انسان است در میاید؛ به این نتیجه می رسیم که: 1⃣اگر شهوت بر عقل عقال زد آن شخص می شود و در روز قیامت به شکل حیوان محشور می شود. 2⃣ اگر غضب بر عقل عقال زد شخص ابتدا انسانی عصبانی است و در ادامه که غضب بصورت ملکه درامد و ملکه نفس او شد حقیقتاً می شود و در قیامت هم به شکل محشور می شود. 3⃣اگر هم خواست با فریب زندگی کند ابتدا تنها شیطنت کرده است اما پس از ملکه شدن آن، حقیقتاً نفسش به تبدیل می شود. (آل عمران_۱۷۵) 🍁لذا انسان بر اساس حقیقت و فصل اخیرش چهار نوع است: ۱. فرشته خوی و ملک (حیوانٌ ناطقٌ ملکٌ) ۲. بهیمه (حیوانٌ ناطقٌ بهیمهٌ) ۳. درنده خوی (حیوانٌ ناطقٌ سبؤٌ) ۴. مکار (حیوانٌ ناطقٌ مکارٌ) 🔰🔰🔰🔰 🎖انسان می تواند به مقامی از ولایت برسد که بجایش صحبت کند و کارها را انجام دهد و از طرفی می تواند آنقدر پایین بیاید که خود را فراموش کرده و بجای او سخن بگوید و عمل کند و او تنها جسمی برای افعال شیطان می شود. 🐥شیطان مانند پرنده است که ابتدا برای تخم گذاری جایی آرام پیدا می کند آنگاه روزانه تکه ای از چوبها و مصالح را برای ساختن لانه به آنجا میبرد تا وقتی که مطمئن شد است و کسی کار بکارش ندارد آنگاه روند سخت لانه را سرعت می بخشد و پس از ساخت لانه تخم گذاری کرده و از آنها مراقبت می کند تا تخمها به جوجه تبدیل شوند. 🔺شیطان نیز ابتدا در (دلها)ی انسانها لانه سازی و تخم گذاری می کند و پس از جوجه شدن از صدر به سمت دامنه و حرکت کرده و آنها را به حرکت در می آرد که علت ابتدایی همه آنها نظر به نامحرم است. لذا در روایات است که مومن کسی است که تا در دلش (فی صدورهم) وسوسه ای دید بیدار شده و شیطان را از خود دور کند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰سوالی که در ذهن بسیاری از عزیزان وجود دارد این است که بین تفاسیر مختلف چرا تفسیر تسنیم برای ارائه صوت و خلاصه ها انتخاب شده است؟ در پاسخی کوتاه باید گفت که 1⃣اولا این تفسیر، کاملترین تفسیر قرآن کریم تا امروز میباشد که علامه جوادی سعی کرده اند از نکته مهمی فروگذار نکنند. 2⃣اما دلیل مهمتر این است که عکس باقی تفاسیر، این تفسیر نگاهی راهبردی و نظام ساز به قرآن کریم داشته است. علامه جوادی با پشتوانه عظیم علمی خود، آنگاه که وارد دوران انقلاب اسلامی و شکست نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی میشوند و حرکت بزرگ و بنیادین این نظام علیه نظم جهانی موجود به رهبری کشورهای استعمارگر را مشاهده میکنند تصمیم به تفسیری متفاوت از قرآن میگیرند که مبانی علوم اسلامی در آن روشن شود تا دیگران با بهره گیری از این مبانی، جنبش علمی-تمدنی جدیدی رقم زنند. این جنبش که نیاز اولیه اش، تغییر در بنیانهای فکری انسان بود باعث شد تفسیر تسنیم، تغییر در انسان و جهان را به موازات هم به پیش برد. ❗️گویا بعد از ۴۰ سال زمان آن رسیده که با استفاده از این تفسیر، شورشی علیه علوم مدرن با مبانی غیر توحیدی صورت گیرد که ثمره آن، خلاص شدن ایران و سپس جهان از بند کفر و ناعدالتی در تمام زمینه ها خواهد بود. 🔴تمام بحث در یک کلمه است: @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_36L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۶ 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون» (و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم! – خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند) 💠💠💠💠💠 💠منافقان دو رو بوده، برخورد سردی با مومنین داشته اما با کفار با گرمی و اشتیاق برخورد می کنند. لذا به نزدیکترند. اینها طبق آیه 14 بقره وقتی که به کفار می رسند با چند تاکید می گویند ما در برابر مومنین کاری جز نداریم. پس قرآن نمی تواند در چنین شخصی تاثیر بگذارد. 🎯🎯🎯🎯 🎯خدا در آیه 75 به مومنان گوید که آیا شما طمع و امید دارید که این منافقین ایمان بیاورند؟! درحالیکه اینها و اهل کتاب بوده و و را خوانده و فهمیده و عالمانه کرده اند. بعلاوه با برنامه ریزی مسلمان شده اند تا از داخل اسلام را نابود کنند. 🍄در آیه 76 بقره این راز آشکار می شود که این منافقین در جلسات خصوصیشان از یکدیگر اشکال می گیرند که چرا پیش مسلمانان از آیات و اسرار تورات و انجیل که از و مسمانان میگوید حرف می زنید؟! چون مسمانان با شنیدن این آیات از زبان شما، پیش خدا می کنند که خدایا با اینکه در تورات و انجیل از عظمت و درستی اسلام صحبت شده و اینها آنرا می دانند اما باز هم ایمان نمی آورند... 🍁🍁🍁🍁 🍁منافقین در آیه ۷۶ بقره دو گروهند: ۱. گروهی از ابتدا تنها بصورت اسلام آوردند اما باطناً یهودی و کافر بودند. ۲. گروه دوم بخاطر منافقی که در میان بود حقیقتاً اسلام آوردند اما بعداً دوباره کافر شده و اسلامی خود را حفظ کردند. 🍀🍀🍀🍀 🍀حال آیا منافقان نمی دانند که خدا آشکار و پنهان را دانسته و از جلسات مخفیشان آگاه است؟(بقره_77) اینها فکر می کنند خدا و نهان را نمی بیند در حالیکه برای خدا غیب معنا ندارد چون خودش غیب را بوجود آورده است و همه چیز برایش آشکار است. ‼️یهودیان اصولاً کاملاً هستند و غیر ماده را موجود نمی دانند لذا به موسی گفتند تا خدا را با چشم نبینیم ایمان نمی آوریم (بقره_55) پس همانند بتِ بت پرستان برایمان قرار بده تا بپرستیم! (اعراف_138) 🔵🔵🔵🔵 🔴آیه 36 زخرف بیان داشته که اگر کسی از خدا روی برگرداند خدا را بر او مسلط می کند و شیطان همراه او در دنیا و آخرت می شود. در اینباره آیه 64 اسراء گوید: ما شیطان را در و آنهایی که از خدا غافلند شریک می کنیم پس مال و فرزاندشان حرام می شود. 🔴در توضیح آیه بالا ابتدا باید دانست که هر کاری یک دارد و یک (که اراده و نیت از کار است). اگر مال از راه حرام کسب شد جسم کار برای انسان است اما در روح کار، شریک می شود و اگر کار خیری کرد شریک در روح کار خواهند بود. 🍄همچنان که جسم و روح هیچ چیز از هم جدا نیستند پس شیطان همیشه با او همراه است و در قیامت نیز وی با شیطان محشور می شود (مریم_68) شریک شدن در فرزندان و حرامزاده شدن نیز بهمین صورت است. 📚📚📚📚 📚خدا گوید اینها می خواهند ما را مسخره کنند در حالیکه حقیقتاً ما اینها را «استهزاء» و مسخره می کنیم. یعنی سبک گرفتن. در حقیقت منظور از استهزای خداوند این است که خدا توفیق را به منافقان نمی دهد و اینها را خفیف و تهی مغز می کند. در قیامت مشخص می شود که فؤاد و قلبشان تهی است و در دنیا نیز کارهای سبک و بی نتیجه انجام می دهند. 🌲🌲🌲🌲 🌺خلاصه: خدا منافقین را 3 کیفر می دهد: 1⃣آنها را با کوری رها می کند تا بیشتر گمراه شوند که بدترین کیفر است. 2⃣مسلمین را در های نظامی بر آنها پیروز می کند. 3⃣منافقین را با اولیایشان که شیطانند یکجا به جهنم می برد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_20704141.mp3
5.08M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی 📆 تاریخ: ۹۷/۵/۱۱ ✅ @tafsire_tasnim1