📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 48
🔖 آیه: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون»
ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید.
♦️♦️♦️
❌تاکنون صحبت از دیگری و غایب بود اما اکنون بوسیله خطاب «ای انسان»، تغییر از #غیبت به #حضور صورت گرفته که دلیلش چشاندن شیرینی حضور به انسان است تا عبادت او را خسته نکند. این ندای خطاب، مخصوص انسانهای 1400 سال پیش نیست بلکه همیشگی است و همین حالا خدا در حال خطاب ماست تا اینکه تا قیامت انسان ها لبیک گویند.
❎قران در مورد #اصول_دین غالبا برهان می آورد اما در #فروع_دین برهانی ارائه نمی کند و اگر هم دلیلی ارائه کرد نکات اخلاقی و مربوط به فطرت است.
🔹🔹🔹
🔴( #حکمت_حیات )
انسان سه حیات دارد: حیات نباتی و گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی. اگر تنها به فکر خوردن و پوشیدن بود تنها #حیات_نباتی داشته و هنوز وارد حیات حیوانی هم نشده است. اگر علاوه بر اینها، به فکر مسایل عاطفی بود و علاقه به خانواده اش داشت یا خیانتکار نبود و امانت را رعایت می کرد، #حیات_حیوانی پیدا کرده و حیوان خوبی است.
🔷لذا اگر خیانت در امانت کرد حتی از حیوان هم پستتر است «کالانعام بل هم اضل سبیلا» چون حیوان خیانت نمی کند. اما آنکس که معارف بلند توحید را درک کرد و وارد میدان ایثار برای خدا شد و عبودیت را در زندگی پیشه خود کرد وارد حریم انسانیت شده و #حیات_انسانی پیدا کرده است.
🔹🔹🔹🔹
♦️اصل #ضرورت_عبادت: عبادت برای انسان ضروری است مثل نفس کشیدن زیرا عبادت، نیاز #حیات_انسانی است. انسان اگر بنده کسی نباشد ناچاراً مولی خواهد بود زیرا مولی نیاز به غیر ندارد. اما انسان #نیازمند است و اگر خدا را نپرستید #هوس را می پرستد «ارأیت من اتّخذ الهه هواه/فرقان_43»
⚠️پس نیازمند، برای رفع نیاز و نقصانش و رسیدن به #کمال نیاز به پرستش دارد. حال این معبود او کسی جز ربش نبوده و رب او نیز جز خالقش نیست.(بقره_21)
♻️آنکه #آفریدگار است را باید پرستید نه آنکس که آفریده شده است زیرا آفریدگار، ما را پرورش می دهد و به کمال می رساند و نیازها را برطرف می سازد لذا آیه گوید نه گذشتگانتان را عبادت کنید نه روش و #سنت آنها را؛ زیرا هم شما و هم گذشتگانگان همگی آفریده خدا هستید.
🔹🔹🔹🔹
🅾آیاتی در مورد پرستش آفریدگار نازل شده است:
1⃣حضرت عیسی در آیه 72 مائده به کسانی که او را خدا می دانستند فرموده: ای بنی اسراییل خداوندی که پروردگار من و شماست را عبادت کنید (اعبدوا الله ربی و ربکم) من هم مثل شما #عابد هستم.
2⃣آیه 102 انعام بیان می دارد: خداوند یکتا خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید.
3⃣همچنین قوم #ثمود نیز در آیه 62 هود به حضرت صالح می گویند که آیا تو مارا از #سنت_گذشتگان یعنی پرستش بتها باز میداری؟ اما خدا خالق این چوب و سنگ بتها بوده است.
4⃣خدا آیه 184 شعرا را به پاسخ به افرادی شبیه قوم ثمود اختصاص داده که بگوید: از آن کس که شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید.
لذا اگر آغاز و انجام همه چیز از خداست پس باید او را پرستید وگرنه #گرفتار_هوس خواهیم شد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
حیات پرنده وار.mp3
1.4M
🎙آیت الله جوادی آملی: چهارتا بانکی بی عُرضه، به نام دین جامعه را به هم زدند. بخشهای وسیعی هم به عهده خود مردم است.
#دکترین_حیات_پرنده_وار
⏱۶ دقیقه
❎ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_49L.mp3
4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_49
🔖 آیات: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 49
🔖 آیه: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰آیه 21 سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون»
ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید.
♦️قران انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قران رابطه مستقیم #خالق و #مخلوق است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قران، برای #تمام_دوران_ها است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید.
♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی #جهانی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان.
🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید #تصادفی خلق شده باشید که خلاف #اصل_علیت است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود.
♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان #جدال_احسن می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، #برهان است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مورد بحث نیست و تنها نیاز به #مقدمات_حقه است.
🔹اگر مقدمات، حق نبود #جدال_باطل و حرام است. در جدال احسن، کافران، #خالقیت خدا را قبول دارند پس قران از همین مقدمه شروع کرده و #ربوبیت خدا و سپس وجوب #عبودیت و بندگی او را اثبات می کند.
♦️#حکمت_بندگی انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به #قانون_هوس احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید.
(#لیبرالیسم ، نافی حدود و قوانین الهی)
♦️چگونه #تقوا، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید «اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از #خطر. اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است.
♦️علاوه بر استدلال به #مبدأ_فاعلی (خالقیت) خداوند در آیاتی به #مبدأ_غایی نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قران همیشه با لفظ #تَوَفّیٰ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن به معنی گرفتن تام و تمام، می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید.
🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا #روح و #روانی قائل نیست که شاد باشد یا نباشد.
🔹آیه 22 یس هم به مبدا فاعلی اشاره دارد هم به مبدا غایی. این کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا خالق و میراننده انسان است.
♦️چرا در قرآن به #مادیگرایان کمتر توجه شده است؟
اگر قران بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
@tafsire_tasnim1.mp3
698K
🎙آیت الله جوادی آملی:
امام صادق کسی در بیابان سفره پهن میکرد فرمود این حیوانات میبینند تو غذا میخوری و گرسنهاند، برو خانهات غذا بخور! آدم با این فکر احتکار میکند؟
⏱۲ دقیقه
❎ @tafsire_tasnim1
tafsire_tasnim1 |1397.mp3
3.02M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی
📆تاریخ: ۹۷/۷/۵
⏱۱۶ دقیقه
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_50L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_50
🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 50
🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون»
ای مردم کسی را عبادت کنید که شما و پیشینیان شما را خلق کرد شاید باتقوا شوید- کسی که زمین را برای شما بستری گسترده و آسمان را سقف و خیمه ای افراشته قرارداد، از آسمان آبی نازل کرد پس بوسیله آن از میوه های گوناگون، رزق و روزی برای شما بیرون آورد پس برای خدا شریکان و همتایانی قرار ندهید در حالیکه به اینها علم دارید.
🔹🔹🔹🔹
♦️تنها کسی می تواند به توحید ربوبی رسیده و #ضرورت_عبادت را درک کند که با تحقیق به آن رسیده باشند لذا خداوند برای اثبات آنها، ۲ آیه انفسی و ۳ آیه آفاقی ذکر می کند.
💠#آیات_انفسی همان خلق انسان و پیشینیانش توسط خداوند است. اگر انسان خود را بشناسد خدا را شناخته است چون میداند خالقی دارد. اما در مورد پیشینیان اگرچه یک آیه آفاقی می تواند محسوب شود اما چون به #خلق برمی گردد در ادامه آیات انفسی آمده است چون آیات آفاقی نه به خلق انسان، که به تربیت او میپردازند. لذا به گذشتگان نیز نباید اقتدا کرد چون آنها نیز مخلوق خداوندند.
💠#آیات_آفاقی در این رابطه به خلق آسمان، زمین و موجودات بین اینها از خاک می پردازد. اگر زمین نباشد #رزقی برای حیات نخواهد بود. اگر آسمان نباشد باران و گرما و نوری نخواهد بود که هرکدام سبب مرگ است. تمام موجودات نیز اعم از جمادات و نباتات و حیوانات از همین خاک و آب بارانند.
♦️خداوند در آیه مورد بحث #تقوا را هدف عبادت ذکر کرده است. باید دانست که تقوا نه هدف اصلی آفرینش بلکه #زاد و توشه ای برای طی سفر به سوی لقای الهی و رسیدن به سعادت است «اتقوا الله لعلکم تُفلحون/آل عمران_۲۰۰» «و من ... یتّقهِ فاولئک هم الفائزون/نور_۵۲» خداوند وقتی که در آیه ۵ تکاثر از درک #علم_الیقین که نهایت مسیر تقوا است صحبت می کند آن را وسیله ای برای دیدن جهنم در دنیا می داند. «لترونّ الجحیم»
❎زاد و توشه برای #مسافر است پس انسان سالک و متقی هنوز به مقصد نرسیده است. آیه ۱۹۷ بقره بیان میدارد «و تزوّدوا فإنّ خیر الزّاد التّقوی» تقوی، توشه راه است لذا انسانی که اهل سفر نیست زاد نمی خواهد. او یا در همان اول راه مانده و #منجمد شده است «فهی کالحجارة أو اشدُّ قسوة/بقره_۷۴» ویا اینکه به مقصد یعنی #لقای_حق رسیده است که دیگر قلب و روحش در دنیا زندگی نمی کند که نیاز به زاد داشته باشد اگرچه بدنش هنوز در دنیاست و نقس می کشد.
❌تقوا که زاد مسافر است بنابر #مقصد مسافران به سه گونه تقسیم می شود:
1⃣#تقوای_رهبت و خوف: برای مسافرانی است که در تلاش برای نجات از جهنمند. «فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجاره/بقره_۲۴»
2⃣#تقوای_رغبت و شوق: برای مسافرانی که به دنبال بهشتند. «و اُزلفت الجنّة للمتقین/شعراء_۹۰»
3⃣#تقوای_الهی:برای گروهی از مسافران که از بهشت و جهنم گذر کرده و لقای حق را می جویند. «و اتّقون یا اولی الالباب/بقره_۱۹۷»
🛐ممکن نیست کسی لذت تقوای الهی را بچشد و بعدش بدنبال لذت های دیگر برود! #مناجات_شعبانیه در مورد همین تقوای الهی است که گوید همان مقام موسای کلیم است. این مناجات، توشه راه انسان است لذا باید با آن حشر و نشر داشته باشد.
❗️بهترین زاد، #تقوای_قلب است «فانّها من تقوی القلوب» تقوای قلب نیز همان #توحید است بطوریکه در قلب چیزی جز خدا را راه ندهد. اگر برای کاری به دیگران متوسل شد موحّد نیست بلکه موحّد باید تنها از خداوند بخواهد که اسباب رفع مشکلات را به او برساند.
🔰تقوا نه برای بدن که برای #قلب است. انسان با قلب (و جان) سفر می کند نه با بدن؛ لذا خدا گوید تقوا زادی برای قلب انسان است «تقوی القلوب». در مورد حضرت ابراهیم نیز آمده «و اذ جاء ربه بقلبٍ سلیم/صافات_۸۴» #قلب_سلیم همان قلب باتقواست و تنها قلب سلیم است که به مقصد می رسد «الّا من اتی الله بقلبٍ سلیمٍ/شعراء_۸۹» پس بطور خلاصه تنها یک انسان محقق است که با شناخت این ۵ برهان به سوی تقوای الهی می رود تا به قلب سلیم برسد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_51L.mp3
3.58M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_51
🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 51
🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون»
🔹🔹🔹
♦️خداوند در این آیه، دلیل #توحید_عبادی را #توحید_ربوبی و دلیل توحید ربوبی را #توحید_خالقی می داند. بدین صورت که گوید خداوند می دانست شما به مسکن، خوراک، پوشاک و آسایش نیاز خواهید داشت پس با خلق آسمان و زمین و سپس ایجاد باران و تولید غذاها از دل خاک، در عین اینکه همه اینها را خلق می کرد، #رابطه بین انسان و اینها را نیز که نیاز انسان به اینها و رفع این نیازها باشد را نیز خلق کرده است و لذا این خلق، خود، #ربوبیت و پرورش انسان محسوب می شود چون نیازهایش را با خلق موجودات دیگر، رفع کرده است.
❌پس آیه گوید اگر شما مشرکان، #خالقیت خدا را قبول دارید، که دارید، باید بدانید که این خالقیت، خودبخود #ربوبیت خدا نیز هست و اگر ربوبیت را پذیرفتید پس راهی جز #عبادت او ندارید که تنها رب شماست.
❎اثبات، مقدم بر نفی بوده و اصل محسوب می شود. در این معنا، #فطرت، اصل و #شرک، فرع بوده و تحمیلی بر فطرت است لذا نباید ابتدا طاغوت را نفی کرده و سپس حق را #اثبات کنیم. باید دانست که عبارت«لا اله الّا الله» شامل یک نفی اولیه و اثبات ثانویه نیست زیرا «الّا» به معنای #غیر بوده و معنای آن عبارت می شود: «غیر از الله که فطرت، آن را پذیرفته است دیگران نه».
❌توضیح آنکه #فطرت_اولیه_انسانی، خالی نبوده که لازم باشد ابتدا با برهان، شرک را نفی کنیم و سپس با برهان، توحید را برایش اثبات کنیم بلکه فطرت انسان از هنگام تولد، #توحیدی بوده است و شرک روی آن را گرفته است. لذا ابتدای آیه ۲۱ بقره گوید ربتان را عبادت کنید و انتهای آیه ۲۲ گوید برای الله شریکی قرار ندهید «و لا تجعلوا لله انداداً».
♦️همچنین آیه ۳۶ نحل گوید: ما به همه رسولان گفتیم که الله را عبادت کنید و از طاغوت دوری کنید. «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» این آیه ازین جهت که ابتدا ثبوت خدا و سپس نفی دیگران(طاغوت) را مطرح کرده با روح «لا اله الّا الله» هماهنگ است زیرا انبیا نیامده اند که بگویند شرک نورز و موحّد شو بلکه گفته اند تو #موحد بوده ای و هستی پس شرک تحمیلی بر این #توحید_فطری تو شده است پس آنرا کنار بگذار تا به اصل برگردی.
♦️با شکسته شدن بت ظاهری و بتهای پنهانی پول، مقام، قدرت و شهوت، انسان فطرت توحیدی خود را باز می یابد لذا ابراهیم آنگاه که بتهای ظاهری را شکست، مردم به فطرتشان بازگشتند و از خود پرسیدند چه شد که به سوی پرستش این #چوب و #سنگها رفتیم؟!
♦️خداوند زمانی به خود گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» که #روح خود را در انسان خاکی دمید نه آن زمان که انسان از خاک ساخته شد یا از یک قطره #آب_منی، دست و پا دراورد و کامل شد زیرا اینها تبریک ندارد. قران هم گوید این تبریک زمان دمیدن روح که دارای فطرت توحیدی و #آفرینشی_جدید بوده انجام شده است «ثم خلقنا النطفة ف... ثم انشاناه خلقاً آخرَ فتبارک الله احسن الخالقین/مومنون_۱۴»
♦️در سوره شمس هم گوید ما از همان اول به انسان تمام چیزها را یاد دادیم «فالهمها فجورها و تقواها» و لذا روح، به علت آگاهی به بدی ها و خوبی ها، مستوی و هماهنگ خلق شده است «و نفسٍ و ما سوّاها/شمس_۷» پس انسان باید مراقب باشد تا از بیرون، چیزی را که مزاحم این فطرت توحیدی (صاحبخانه) است را وارد خود نکند چون این دیده ها و شنیده ها که زمان تولد نبوده و #علم_تکوینی ایجاد می کنند مهمانند و ممکن است صاحبخانه را بیرون کنند.
✅باید دانست که شریک قرار دادن برای خدا تنها مخصوص #خلقت جهان نیست بلکه اگر انسان چیزی را در حد خدا #دوست بدارد آنرا شریک خدا قرار داده است «و من الناس من یتّخذُ من دون الله انداداً یحبونهم کحبّ الله/بقره_165» لذا اگر پول یا قدرت مورد حب انسان قرار گرفت در حقیقت آنها جای خدا را میگیرند اگرچه معبودِ انسان، یا الله است یا هوا و هوس او؛ و لذا پول و غیره همگی ذیل هوا و هوس انسان قرار میگیرند.
❌اما ادامه آیه گوید روزی روشن می شود که همه چیز تحت #قدرت خدا بوده و از خود هیچ قدرتی نداشته اند «اذ یرون العذاب أنّ القوة لله جمیعاً» در آن روز همه انسانها دوباره به #فطرت_توحیدی خود رجوع خواهند کرد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تفسیر تسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: 51 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره
✅عناوین مطالب این جلسه:
۱. وابستگی توحید عبادی به توحید ربوبی و وابستگی توحید ربوبی به توحید خالقی
۲. مقدم بودن اثبات بر نفی و اصل بودن اثبات و تاثیر آن بر فهم نسبت توحید و شرک
۳. وجود توحید در فطرت اولیه و تبریک خداوند به خود به سبب دمیدن روحی که دارای این فطرت است در انسان
۴. انواع شرک به خدا
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_52L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_52
🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media