هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_120L.mp3
4.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_120
🔖 آیه: ۴۴ و ۴۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 120
🔖 آیات: ۴۴ و ۴۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۴۴ بقره:
«أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون»
آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت میکنید، اما خودتان را فراموش مینمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را میخوانید! آیا نمیاندیشید؟
✅ آیه ۴۵ بقره:
«واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین»
از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است.
1⃣یکی از سوالات خدا از بنی اسراییل که منحصر به آنها هم نیست این است که چرا شماری دیگران را #امر_به_معروف (کار نیکی) میکنید که خود انجام نمیدهید؟ آنچه در این جمله بد است «عمل نکردن به آن نیکی» است نه امر دیگران به آن امر نیک. لذا گوید چرا خودتان عمل نمیکنید- نه اینکه چرا آن را به دیگران امر میکنید.
2⃣پس کسی که به امر نیکی عمل نمیکند باز هم #وظیفه اش راجع به امر دیگران به آن امر نیک از بین نرفته است بلکه خودش هم باید به آن امر عمل کند. از معصوم پرسیدند آیا ما باید به تمام معروفها عمل کنیم تا بتوانیم دیگران را امر به معروف کنیم؟ فرمودند همین که #اهل_معروف باشید و به آن اهمیت دهید برای امر به معروف کافیست.
3⃣پس #عدالت، شرط امر به معروف نیست و لذا در امام جماعت عدالت لازم نیست و اگر برخی معاصی را انجام داد باز هم موظف به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است. علاوه بر این، برای وجود شرط عدالت در امر به معروف هیچ نص یا دلیلی نداریم.
4⃣علاوه بر اینکه اگر امر به چیزی میکنیم باید خودمان هم عامل باشیم، نباید چیزی را که نمیخواهیم عمل کنیم را بگوییم (لم تقولون ما لا تفعلون) نمونه این مورد، منافقانند که در صدر اسلام نمیخواستند به #جهاد بروند اما میگفتند میرویم. این ربطی به بحث امر به معروف و نهی از منکر ندارد بلکه مربوط به #نفاق است که میخواهند خود را مومن نشان دهند درحالیکه عملاً نمیخواهند. اما مورد اول تنها ناشی از #ضعف_نفس است.
5⃣در مورد اخیر گوید #حسن_فاعلی داشته باشید یعنی اول نیت خود را پاک کنید و دروغ نگویید و سپس ٫حسن_فعلی داشته باشید و کار خوب کنید. در مورد امر به معروف هم اگر شخص به چیزی که عمل نمیکند امر کند چون عالم به خیر است دو گناه دارد زیرا خودش به جهت علم به معروف، به جهنم میرود و دیگری را با امر به آن به بهشت میبرد اما اگر امر نکرد و خودش هم جاهل به خیر بود یک گناه بیشتر ندارد اما حتی با این اوصاف نیز توصیه به امر به معروف شده است.
6⃣اگر کسی نداند که باید به گفته اش عمل کند، #عقل_نظری وی ضعیف است و اگر بداند و عمل نکند #عقل_عملی وی ضعیف است که غالبا مورد دوم پیش می آید.
7⃣اگر کسی دید که وقتی مطلب جالبی میبیند سریع آنرا مینویسد یا یاد میگیرد تا به بقیه بگوید، معلوم میشود آنرا برای دیگران آموخته نه برای #تهذیب_نفس! اما اگر تا مطلبی دید ابتدا خودش متاثر شد معلوم است که وارد مرحله تهذیب نفس شده است و دیگران را هم هدایت خواهد کرد.
8⃣امام علی گوید اگر کسی میخواهد پیشوای دیگران شود اول خودش را #تهذیب کند و سپس بجای حرف زدن سعی کند با رفتارش پیشوای دیگران و هدایتگر آنها باشد. آنگاه امیرالمومنین کسانی را که امر میکنند و عمل نمیکنند را لعنت کرد که منظورش توبیخ #نسیان_نفس است نه امر به معروف.
9⃣در آیه بعد به بنی اسراییل گوید حال که به حکومت رسیدید در برابر مشکلات فراوانی که بر راهتان خواهد بود از خدا بواسطه «صبر» و «نماز» #استعانت وکمک بگیرید. #استقامت در برابر مشکلات همان صبر است لذا استقامت کنید و نماز بخوانید که خدا کمکتان میکند چون همه کاره شما، خداست و شما هیچ توانی در برابر سختی ها نداشته و ندارید.
0⃣1⃣در «لا اله الا الله وحده وحده وحده» تکرار وجود ندارد بلکه جهات سه گانه وحدت را گوید که شامل #وحدت_ذاتی، #وحدت_صفاتی و #وحدت_افعالی است یعنی جز خدا هیچ چیز نیست و همه چیز از اوست چه وجود موجودات، چه صفاتشان و چه افعالشان..
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_121L.mp3
4.38M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_121
🔖 آیه: ۴۵ و ۴۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 121
🔖 آیات: ۴۵ و ۴۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۵ بقره:
«واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین»
از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است.
✅ آیه ۴۶ بقره:
«الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون»
آنها کسانی هستند که میدانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمیگردند.
1⃣مردم عادی از چند جهت در زحمتند: هم باید مصایب و #مشکلات_زندگی را تحمل کنند، هم باید #تکالیف_الهی را انجام دهند و هم عده ای مستکبران بر اینها میتازند.
2⃣حال برای آسان شدن از این مشکلات، چون تمام قدرت از آن خداست پس تنها مستعین و تکیه گاه، خداست. #استعانت به خداوند یعنی تقرب و نزدیکتر شدن به خداوند، زیرا هر چه به مبدا قدرت نزدیکتر شویم کارها برای ما آسانتر میشود. تقرب با «عبادت» است و مهمترین عبادت، #صبر و #صلاة است.
3⃣یک سری تکالیف از سوی خداوند بر بنی اسراییل بار شد مثل حفظ دین و نفروختن آن به ثمن قلیل. حال راه آسان شدن تکالیف، #تقرب بوسیله صبر و نماز است.
4⃣انسان هر درجه که به خدا نزدیک میشود در همان لحظه پاداشش را میگیرد نه اینکه تا انتهای راه باید برود تا خدا در آخرت به او پاداش دهد بلکه تنها پاداش نهایی و بالاتر در آخرت داده میشود.
5⃣نمازی که بوسیله آن انسان از خدا مدد دریافت میکند نماز #خاشعین است نه هر نمازی، زیرا قرآن گوید نماز برای انسان سنگین است مگر برای خاشعین. تنها انسان خاشع، خاکسار و دلشکسته است که در #جنگ_درونی میتواند پیروز باشد برعکس جنگ بیرونی که در آن باید به مستکبران تازید.
6⃣یکی از برجسته ترین مصادیق #صبر، روزه است. این، تطبیق صبر است نه تفسیر واژه صبر. انجام صدقات واجب، #واجب_عینی است و حل مساله محرومیت محرومان، #واجب_کفایی.
7⃣برطرف کردن محذورات دینی انسان، از طریق #نماز است (ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر) و حل مشکلات زندگی مادی با #صبر. حدیث شریفی داریم که گوید کسی که همیشه بیاد خداست دائم الصلاة است و گویا همیشه در نماز است و دایم الصلاة بودن، چاره حل مشکلات زندگیست.
8⃣اکثریت مردم بخاطر ترس از جهنم به تکالیف عمل میکنند پس #جهنم یک نعمت بزرگیست که سوره الرحمان نیز این را بعنوان «نعمت» و رحمت، گوشزد میکند. اگر جهنم نبود اکثریت مومنین و موحدین اهمیتی نمیدادند و گمراه میشدند.
9⃣نمازگذار کسیست که به عهدش وفا میکند و به شهاداتش اهمیت میدهد و مراقب نمازهایش هست پس #نماز_خواندن کار سختی است و تنها از انسان متواضع و «خاکسار» ممکن است و چنین انسانی بر مشکلات فائق خواهد آمد. لذا برای کفار و منافقین، نماز خواندن بسیار سخت است چون اخلاصی ندارند و باید ریا کنند چون خشوعی در برابر خدا ندارند.
0⃣1⃣آنچه انسان را خاضع میکند، #یاد_آخرت و مرگ است و این تنها عامل است. ممکن نیست کسی یاد احتضار باشد و خاشع در برابر خدا نشود. قیامت آنچنان قوی است که گمان به وجود آن هم انسان را شدیدا خاضع خواهد کرد چه برسد به آنکه مومن به آخرت یقین دارد! لذا آیه مورد بحث، #ظن و گمان به دیدار خداوند در آخرت را نیز برای خاشع شدن کافی میداند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_122L.mp3
4.85M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_122
🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 122
🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۷ بقره:
«الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون»
آنها کسانی هستند که میدانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمیگردند.
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
1⃣#ذکر نعمت به #شکر نعمت برمی گردد. نعمت از بالا تنزل میکند پس در آیه با لفظ «علی» آمده است. گوید ما شما بنی اسراییل را بر عالمین برتری دادیم. اما بعدا گوید بخاطر کفران نعمت فراوان، ما اختلاف دائمی را بین بنی اسراییل تا قیامت قرار دادیم.
2⃣فرمود از روزی بپرهیزبد که هیچ چیز از شما پذیرفته نمیشود و هیچ مالی نیز قبول نیست و #قراردادهای_اجتماعی و عوامل غیبی هم به درد شما نخواهد خورد چون قهر خدا قابل تمثیل نیست و کسی فکر آنرا نیز نمیتواند بکند.
3⃣برخی آیات در مورد شدت عذاب آن جهانند که شبیهی ندارد. برخی آیات در این موردند که هیچ چیزی از انسان پذیرفته نمیشود. در دنیا هم #عدل و جانشین راه دارد مانند روزه که جانشین کفاره اطعام فقرا است و هم #عفو در دنیا راه دارد مانند عفو قاتل از قصاص، اما در آخرت توبه و عفو و غیره راه ندارد و تنها مجازات است.
4⃣کافر در قیامت ظالم بودنش مشخص میشود لذا نیکان به فکر آنها نخواهند بود زیرا خدا به نیکان این اجازه را نمی دهد. غیر نیکان نیز درگیر گناهان خودند و به دیگری فکر نمیکنند. لذا احدی در قیامت بدون #اذن خدا سخن نمیگوید پس هیچ کس به فکر دیگری نیست.
5⃣آنقدر قیامت سخت است که قرآن گوید اگر به انسان دو زمین هم بدهند همه را می دهد تا از آن عذاب برهد اما از او پذیرفته نمیشود. وی حتی حاضر به دادن زن و فرزندش نیز هست اما قبول نمیشود. البته مساله #شفاعت در قیامت بطور کلی نفی نشده است بلکه در آیه ۱۲۳ بقره گوید شفاعت به حال او نافع نخواهد بود نه اینکه شفاعتی نمیشود.
6⃣انسانی که در دنیا کافر بود کفر در درونش رسوخ کرده پس در قیامت هم به زبان توحید سخن نمیگوید و به فرشتگان و مومنین گوید به خدایتان بگویید ما را ببخشد! نه اینکه بگوید به خدایمان بگویید که مارا ببخشد.
7⃣در آخرت، انسان گناهکار از دیگران استمداد می طلبد اما آدم خوب حق پرسیدن حال انسانهای گناهکار را ندارد و انسان بد نیز آنقدر درگیر دردها و عذابهای خود است که حال دوستان گناهکار خود را نمی پرسد لذا کسی جواب آرامش بخشی به او نمی دهد اما پاسخهای آزرده کننده خواهد شنید..
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_123L.mp3
4.27M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_123
🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 123
🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۷ بقره:
«الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون»
آنها کسانی هستند که میدانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمیگردند.
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
1⃣معمولا هدایت پیامبران بصورت #تبشیر_و_انذار بود که حضرت موسی نیز با بنی اسراییل چنان کرد. حال در دنیا اگر انسان گناه کرد هم #کفیل وجود دارد هم #تخفیف ممکن است و هم امکان #جبران_گناه بوسیله دادن مال هست اما هیچکدام از اینها در آخرت وجود ندارد.
2⃣در آخرت، دِین کسی را بر گردن دیگری نمیگذازند.گفتیم که در دنیا هم #توبه راه دارد، هم #ضمانت، هم #عفو و هم #عدل (معادل) مثلا اگر کسی بعنوان کفاره مال نداشت روزه بگیرد تا معادلش شود اما در آخرت هیچ راه دیگری نیست. (آیات گوناگونی در این مورد است که در صوت بیان شده است.)
3⃣قرآن گوید اگر انسان در آخرت مالک تمام جهان و مثل آن باشد و بخواهد همه را بدهد و بجای جهنم به بهشت برود از او پذیرفته نمیشود چون در آخرت بطور کلی، #فدیه پذیرفته نمیشود.
4⃣تا اینجا بحث از ضمانت مالی بود اما در مورد #کفالت و احوال پرسی در قیامت آیات دیگریست. خوب اجازه احوال پرسی ندارد و بد هم درگیر گرفتاریهای خود است. (و لا یسأل حمیم حمیماً) حمیم، دوست گرم و صمیمی است. صمیمی یعنی پُر و بدون خلل.
5⃣در مورد کفالت، آیه بعد گوید در قیامت مجرم حاضر است کفیل بدهد و نجات پیدا کند اما قبول نمیشود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_124L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_124
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 124
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
1⃣برای انظار مردم بهترین چاره، یادِ #قیامت است. لذا خداوند تذکر میدهد که #نفس_وازره، گرفتار حمل بار خود است و نمی تواند بار دیگری را حمل کند و دیگری هم سنگینی بار گناه وی را حمل نخواهد کرد. حال #نفس_مثقله که خسته از بار سنگین است اگر از دیگری بخواهد بار سنگینش (حِمْل) را حمل کند حمل نخواهد کرد.
2⃣در بین علل امکانی تنها مساله #شفاعت بحث دارد. یک آیه گوید شفاعت به حال شخص گناهگار، نافع نیست نه اینکه اصلا در آخرت شفاعتی نیست درحالیکه برای افزایش درجه متقین، شفاعت نافع است. پس شفاعت را بطور کلی رد نمیکند.
3⃣آیه دیگر گوید اگر کسی بخواهد شفاعت کند اجازه داده نمیشود پس #اذن میخواهد. در آیه بعدی بطور کل «بیع و خُلّت و شفاعت» نفی میشود. اطلاق آیه آخر توسط آیات دیگر مقید میشود مثلا آیه ۲۵۴ بقره صراحت دارد اگر شخص بخواهد شفاعت کند باید #اذن خدا را داشته باشد که نشان می دهد شفاعت در قیامت، موجود و حق هست.
4⃣در مورد شفاعت بتها، #وثنیین(معتقدین به دوگانگی خدا) که جهان قیامت را اصلا قبول نداشتند میگفتند #رب_الارباب، خدای واحد است اما خدای موجودات کوچکتر همچون انسان در دنیا بتها هستند که نزد خدای اصلی، شفیع انسانند در حالیکه خدا هیچگاه این شفاعت را نپذیرفته و گفته خدای واحد، تنها خالق و مدیر دنیا و آخرت است و بتها نه «مالک مستقل» چیزی هستند نه «شریک» اویند، نه «ظهیر» و پشتیبان و کمک خدا هستند و نه #موجه و آبرودارند نزد خدا.
5⃣پس بطور کلی: اولا اصل شفاعت در آخرت، حق است، ثانیا عده ای به اذن خدا حق شفاعت دارند و این شفاعت ظهور #شفاعت_مطلق_خدا است.
6⃣شفاعت، #تفویض یک امر به شفیع نیست بلکه #ظهور شفاعت خداست زیرا تنها شفیع ذاتی، خداست چنانکه تمام عزت به دست خداست و دیگر افراد عزیز، مظهر عزت خدا هستند. (القوة لله جمیعاً)
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_125L.mp3
4.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_125
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 125
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
1⃣گفتیم که #شفاعت غیر از خلّت و عفو و ... است و در قیامت با اذن خداوند ممکن است. حال باید گفت مساله شفاعت در حل «نیازهای طبیعی» نیست مانند نیاز به آب که تنها با آب خوردن حل میشود بلکه در «مسائل اجتماعی»، مساله شفاعت مطرح میشود مانند نیاز به دیگران برای حل یک مشکل.
2⃣شفاعت هم در #مسائل_قراردادی و اجتماعی ممکن است مانند قوانین بشری و هم در #مسائل_تکوینی، اما لسان قرآن گوید در آخرت، شفاعت در مسائل تکوینی و «قابلیت قابل» است نه در مسائل قراردادی، زیرا قیامت مانند دنیا نیست که در آن جزای قراردادی باشد همچون مجازات عدم وفای به یک قرارداد یا «تبعیت از قانون بشری»، بلکه حقیقت همه چیز ظهور میابد و لذا جز تکوین چیز دیگری نیست.
3⃣محققینِ بتپرست دلایلی بر بتپرستی آوردند که خدا همه را رد کرد. آنها میگفتند ما چون به خدای واحد با قدرت نامحدود دسترسی نداریم و آنرا نمیشناسیم بت را بعنوان #مظهر خدا ساخته تا واسطه فیض خدا بر ما باشد و لذا از آنها «فیض» را میخواهیم. اما این مظهر در طول مدت، در نظر مردم استقلال پیدا میکرد.
4⃣خدا در برابر آن استدلال بتپرستها گفت این بتها را اولا خودتان ساخته اید و ثانیا این بتها هیچ قدرتی ندارند ثالثا خدا باید #اذن به این کار داده باشد که آنهم نداده است. باید متذکر شد که بت پرستان تنها دنیا را قبول داشتند و بتها را نیز تنها برای حل مشکلات دنیایشان میساختند. اینها «وحی» را نیز قبول نداشتند.
5⃣استدلال دوم بتپرستها این بود که خدای واحد، مدبر کل هستیست و تدبیر جزییات هستی همچون زمین یا آسمان به بتها سپرده شده است. پیامبر در پاسخ فرموده که اگر تدبیر کل جهان با خدا باشد چگونه ممکن است تدبیر جزییاتی چون زمین یا دریا با خدایی دیگر باشد؟!
6⃣قرآن گوید بتها یا موجه نزد خدا نیستند که هیچ، اما اگر هستند نیاز به #اذن خدا دارند که این اذن نیست و اگر هم اذن داده باشد شما مشرکین باید قابل و صالح باشید که چون مشرکید قابل و شایسته شفاعت نیستید زیرا خدا #شرک را اصلا نمیبخشد. پس هم استقلال را بتها گرفت و هم استحقاق به شفاعت را از مشرکان بت پرست.
7⃣شفیع ممکن است کاری بکند که #قابلیت_قابل کاملتر شود یا اینکه #فاعلیت_فاعل بیشتر شود لذا از هر دو جهت این توانایی را دارد. شفیع گاهی اوصاف فاعل را مطرح میکند همچون ذکر عزت و قدرت خدا، گاهی نیز اوصاف قابل را مطرح میکند همچون فقر و حقارت انسان، نه اینکه حیثیت خود شفیع مطرح شود بلکه خود را ضمیمه فاعل یا قابل میکند تا فاعل و قابل را به هم نزدیک کند.
8⃣در اینجا وقتی امام خود را به قابل ضمیمه میکند مثلا میگوید این بنده ات که نزدت می آید، نه عبدی ساده که «عبد ذلیل» است و آنگاه شفیع و قابل با هم نزد محکمه الهی می روند که خدا راحتتر میپذیرد. یا مثلا امام خود را ضمیمه الله میکند و صفت کرامت و رحمانیت خدا را مطرح میکند و گوید یا «ذی الجلال و الاکرام» تا وقتی بنده برای عفو نزد خدا آمد با خدای کریم و رحیم روبرو شود نه با خدای قادر.
9⃣لذا شفیع جز دو کار نمیکند که آن اعتماد به برخی صفات فاعل یا اعتماد به برحی صفات قابل است و لذا اصلا به #تقرب خود به خدا اعتماد و تکیه نمیکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_126L.mp3
4.51M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_126
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 126
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
1⃣مساله #شفاعت الزاما یک مساله عقلی همچون معاد نیست که عقلا وجودش، ضروری باشد بلکه نقل است که آن را توضیح داده است. شفاعت به معنای «ابطال قانون» نیست که یک امر گناه از گناه بودن خارج شود یا به معنای «عدم اجرای مجازات» باشد که اگر مجازات بر کسی باشد آنرا بدون مجازات گذارد بلکه کاری میکند که شخص ناقص به کمال میرسد و از استحقاق مجازات و عذاب خارج میشود.
2⃣درباره نماز باران نیز این نماز باعث میشود که آسمان #استحقاق باران را پیدا میکند نه اینکه بدون حرکت ابر و وزش باد و... باران بیاید بلکه این وسایل را خدا فراهم میکند لذا خدا کارها را از راه «علل و اسباب» انجام میدهد نه اینکه بر خلاف همه #قوانین_طبیعی باران بیاید. همین امر در مورد مساله شفاعت نیز اجرا میشود و قانون لغو نمیشود.
3⃣اگر قابل به نصابی رسید از #فیض بهره مند میشود حال شفاعت همانند #توبه انسان را تطهیر کرده و به این نصاب میرساند نه اینکه قوانین یا اجرای آنها ملغی شود. پس اشکالات عقلی شفاعت بدینگونه برطرف میشود و «امکان شفاعت» اثبات میشود. #تخصیص یعنی با اینکه شخص آلوده است وارد بهشت شود اما #تخصص یعنی انسان پاک شود و وارد بهشت گردد و شفاعت، تخصص است.
4⃣شخص همه کارها را در دنیا انجام میدهد و تنها ظهورش را در قیامت میبیند لذا کارهای دنیای انسانها مثل بخشش ها، بزرگ کردن فرزند صالح و غیره میتواند امکان #شفاعت در قیامت را برایشان فراهم گرداند. پس اینطور نیست که شخص گنهکار باشد و بیجهت مورد شفاعت قرار گیرد. اگر «امکان عقلی» اثبات شد چگونگیش را نقل نشان میدهد.
⁉️شبهه۱: رفع عقاب یا عدل است یاظلم. اگر #عدل باشد پس عقاب ظلم است اما خدا که ظلم نمیکند. اگر رفع عقاب #ظلم است چرا انبیا با شفاعت دنبال این کار هستند؟
پاسخ: عقاب و رفع آن اصلا نقیض هم نیستند. اصل عقاب، عدل است و رفع عقاب، فضل و #احسان است. و البته احسان از عدل بالاتر است.
⁉️شبهه۲: شفاعت با #سنت_الهی در تعارض است. سنت الهی، قانون گذاری و مجازات کردن ناقض قانون است. آیه قرآن گوید برای سنت الهی، تبدیل و تحویلی نیست و تغییر نمیکند.
پاسخ: سنت الهی را «عقل» شناسایی نمیکند لذا چگونه میتوان گفت شفاعت جزو سنت وی نیست؟ آیا تنها قهر خدا سنت است؟! هر چه سنت باشد را خدا بیان میکند و این سنن تغییر نمیکنند. حتی گذشت از کسی که توبه نکرده نیز طبق قرآن سنت و جزو غفاریت وی محسوب شده است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_127L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_127
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 127
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
شبهه 1⃣: #شفاعت وقتی مطرح است که حاکم، علمش تغییر پذیر باشد و شافع، علم او را نسبت به وضعیت شخص و مصلحت، کامل کند. حال که «اراده الهی» همیشه تابع #علم است پس عدم علم در او راه ندارد. لذا کار خیر، پاداش و کار شر، جزا خواهد داشت.
🔺پاسخ: اولا اینها در #امور_فعلیه است نه ذاتیه. ثانیا خداوند، علمش ازَلیست اما معلوماتش مرتب در تغییر است. لذا از ازل میداند معلوماتش را که در تغییر است چگونه اراده کند. مثلا میداند که در کدام شرایط و زمان، شخص گناه میکند و در کدام زمان و شرایط، شافع، شفاعتش میکند و اینگه آیا پذیرفته میشود یا خیر.
🔺لذا این ارادات همگی فعلی هستند و صفت فعلی خدایند اما وی در ازل میداند که نظام را باید چگونه اداره کرد. #علم متغیر نیست بلکه #معلوم متغیر است. علم و اراده ذاتی خدا تغییر نمیکند بلکه اراده جزیی و فعلیش که روزانه است تغییر میکند. مانند باریدن باران که حادثه ایست به جهت انجام نماز باران اما خدا از ازل همه چیز را میداند اما امروز اراده بارش میکند.
🔻خلاصه اینکه میتوان اراده های روزانه را جزیی و متغیر دانست اما علم به ارادات که به کل #نظام_هستی به صورت واحد و مرتبط به هم باز میگردد از ازل مشخص و غیر متغیر دانست. مثلا پزشک پس از دیدن بیماری میداند که بیمار در سال اول چه دارویی باید مصرف کند و در سالهای بعد چه داروهایی لذا در شروع هر سال آن دارویی که از ابتدا میدانسته را تجویز میکند لذا این اراده فعلی با علم ازلی غیر متغیر، مخالف نیست.
شبهه 2⃣: شفاعت باعث نقض غرض است. هدف آفرینش #عبادت است و انبیا هم برای بشارت و انذار آمده اند حال شفاعت باعث نقض این اهداف است.
🔺پاسخ: شفاعت باعث ایجاد #امید و انگیزه است. اگر شفاعت برای گروهی خاص از گناهان یا گروه خاصی از گناهکاران بود نقض قرض بود اما حال که هم بخشش و هم قهر خدا همگی مبهم است پس انسانها همیشه حواسشان باید جمع باشد.
🔺 او «اولیای الهی» را نیز در بین مردم مخفی کرده تا انسانها کسی را تحقیر نکنند. همچنین، «شبهای قدر» را در بین سه شب مخفی کرده تا قدر هر سه شب را بدانند لذا خفا باعث #رجا است نه تجری و جرات پیدا کردن. اگر شفاعت و توبه نباشد انسان میگوید حال که گناهکارم و باید بسوزم چرا بیشتر گناه نکنم؟ لذا احتمال شفاعت و بخشش او را از ناامیدی نجات میدهد.
شبهه 3⃣: شفاعت باعث هتک حرمت و #تجری است.
🔺پاسخ: زمانی اینطور است که ما بدانیم #شفاعت برای کدام گناه و کدام شخص است حال که همگی مبهمند تنها ٫رجا(امید) ایجاد میشود نه تجری(جرات). گفت اگر کسی نماز را سست شمرد مورد شفاعت واقع نمیشود.
❎علامه این اشکال را مطرح میکنند اما نمیگویند که چه کسی این اشکال را قبلا بیان کرده است زیرا #روش_استاد ما این بوده که حرف و اشکال را میگفته و پاسخ میداده نه اینکه روی گوینده تاکید کند.
🔺انسان همیشه باید بین #خوف_و_رجا باشد نه اینکه مطمئن باشد به بخشش خدا چون خدا گفته شفاعت به غیر شیعیان نمیرسد نه اینکه همه شیعیان مورد شفاعت قرار میگیرند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_128L.mp3
5.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_128
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 128
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
1⃣در مورد #شفاعت سوال این است که شفاعت چیست؟ سپس آیا شفاعت ممکن است؟ سپس شافع و مشفوع له و غیره که هستند؟
2⃣سه نوع آیه در مورد شفاعت داریم. یا وجود شفاعت را بکلی نفی میکنند. یا گویند شفاعت بحال کفار نافع نیست. و یا گویند شفاعت جز به اذن خدا ممکن نیست. دسته دوم و سوم آیات، طایفه اول از آیات را که در مورد نفی مطلق شفاعت بود را مقید کرده و استثنا میزند.
3⃣گاهی استثنا، بجهت تاکید مستثنی منه است نه اینکه حقیقتا چیزی از مستثنی منه جدا کند. مثلا در سوره اعلی خداوند به پیامبر گوید تو هرگز آیات الهی را فراموش نخواهی کرد مگر اینکه خدا بخواهد! (سنقرئک فلا تنسی الا ما شاء الله) حال آنکه خدا هم هیچوقت نمیخواهد دینش را به دست کسی بدهد که آیاتش را فراموش میکند. پس در اصل بخش دوم آیه هم تاکید بر عدم امکان فراموشی در پیامبر است.
4⃣در مثال قبل باید دانست که «دلیل فراموشی» #نفوذ_شیطان در انسان است که در پیامبر چنین چیزی راه ندارد. (مانند داستان موسی و خضر که موسی فرمود فراموشیش بدلیل نفوذ شیطان اتفاق افتاد.)
#پزشکی_روح #تحول_آکادمیک
5⃣در مثال دیگر قرآن گوید بهشتیان در بهشت جاودانند مگر خدا بخواهد! درحالیکه خدا نمیخواهد آنها را از بهشت خارج کند زیرا خودش آنها را در آنجا اسکان داده لذا این استثنا تنها تاکید مستثنی منه است.
6⃣ با جمع، این مثالها برخی گفته اند که طایفه سوم از آیات شفاعت نه مقید طایفه اول از آیات که تاکید آن است.
🔺پاسخ: اولا آیه ای گوید شفاعت شافعین به حال اینها نافع نیست. یعنی شافعینی هستند که #شفاعت میکنند اما بحال منحرفین نافع نیست پس شفاعت وجود دارد. لذا طایفه دوم از شدت طایفه اول کاسته که شفاعت را کلا رد میکرد تا به طایفه سوم نزدیک شود. طایفه سوم نیز نهایتا طایفه اول را مقید کرده است. آیه همچنین گوید گروهی که از شفاعت شافعین نفع نمیبرند، #کفار هستند.
🔺ثانیاً لسان آیات طایفه دوم نیز اصلا با لسان آیاتی که در آنها استثنا برای تاکید مستثنی منه است یکی نیست. (و لا یشفعون الا لمن ارتضی) این آیات گویند شفاعت ممکن نیست مگر برای انسانهای مرضی خدا و به #اذن_خدا. مگر انسانهای مرضی خدا وجود ندارد که استثنا را تاکید بدانیم؟!
🔴🔴 #ادبیات_عرب با آمدن قرآن بود که دارای قواعد و سازماندهی شد وگرنه شعر عرب در جاهلیت، جز ذوق چیزی نبود. لذا اگر #حوزههای_علمیه امروز به این روز سیاه افتاده اند که برای ادبیات عرب باید حتما به اشعار جاهلی مراجعه کنیم تنها بخاطر «مهجور شدن قرآن» در حوزه هاست. ادبیات عرب قبل از قران مدون نبود و وحی هم نبود لذا چرا باید به آن استناد کرد؟!
8⃣آیه مورد بحث ما گوید: غیر از خدا، نه بالاستقلال مالک چیزی هستند اولاً، نه بالاشتراک مالکند ثانیاً، نه ظهیر و دستیار خدا هستند ثالثاً. این سه مورد را #نفی_مطلق کرده اما مورد چهارم یعنی شفاعت غیر خدا، برعکس سه مورد دیگر، در قرآن #نفی_مقید شده است.
9⃣شبهه: شفاعت، #دفع_العقاب است نه رفع العقاب. یعنی پیامبران می آیند انذار و تبشیر میکنند تا انسانها گناه نکنند تا به بهشت روند نه اینکه وقتی گناه کردند، شافعان بیایند گناه را از دوش شخص بردارند.
🔺پاسخ: «توبه» بهترین شفاعت است و برای #رفع_العقاب است. یعنی شخص در معرض گناه است اما در دنیا زمینه خوبی را فراهم کرده که بنابر این زمینه، خدا گناهانشان را میبخشد.
0⃣1⃣مفسرانی که خواستند شفاعت را انکار کنند آیات شفاعت را جزو #آیات_متشابه کردند و سپس گفتند ما متشابه را نمیدانیم! درحالیکه اولا نهایتاً متشابهی در قرآن نیست ثانیاً اگر هم بود قرآن گوید آیات متشابه را باید در تطبیق با آیات محکم به #آیات_محکم تبدیل کرد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
b0d3f900c9e19798b55ed82786bee935cbbc0bfb.apk
9.61M
نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج»
مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع حج
نسخه اندروید
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
✅شرط جهانی شدن اسلام این است که قرآن در حوزه های علمیه مهجور نباشد و #تفسیر_قرآن در آن احیا شود!
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای هیئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در #مشهد_مقدس با معظم له دیدار و گزارشی از فعالیت های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس و آثار جدید منتشر شده توسط این بنیاد خدمت معظم له ارائه نمودند.
🔺آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: قرآن جهانی حرف می زند و باید بر جهان حاکم باشد؛ فرمود درست است ما در سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی برای مسلمانان، اهل کتاب و موحد و غیر موحد سخن داریم اما بنای ما این است که جهانی باشیم و بر همه مکاتب جهان اشراف داشته باشیم، سپس فرمود با فوت دهان نمی توان نور شمس را خاموش کرد و عاقبت، حرف من که حرفی جهانی است بر جهان حاکم خواهد شد.
ایشان ادامه دادند: این سخن قرآن کریم دو پیام دارد؛ اول اینکه تنها قرآن برای همه عالم برنامه دارد و ثانیا تنها منِ قرآن باید حرف جهانی بزنم؛ لذا مسائلی همچون #حقوق_بشر را تنها قرآن کریم می تواند تبیین کند.
💎معظم له با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام تصریح داشتند: بیان نورانی پیغمبر هم این است که «الاسلامُ يَعلو ولا يُعلی عَلَيهِ»؛ دین که خود به خود جهانی نمی شود! یعنی بکوشید اسلام را جهانی کنید، پس این هدف اصلی ماست.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: رسیدن به این هدف #خط_مشی می خواهد، وقتی خدمت حضرات معصومین علیهم السلام می رسیم علاوه بر حوائج دنیوی و اخروی از آنها بخواهیم که «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» ما که این لباس روحانیت را پوشیدیم باید این توان را داشته باشیم تا از حضرت بخواهیم به ما این توفیق را عطا کند که جهانی بفهمیم، ما تا جهانی نیاندیشیم نمی توانیم حرف جهانی بزنیم.
ایشان ادامه دادند: باید همه مکاتب جهانی را بشناسیم و آنها را ارزیابی کنیم و بسنجیم آنها را نقد و تکمیل کنیم و داشته های خود را به آنها عرضه نماییم، در حقیقت بکوشیم تا جایی که مقدور ماست وظایف خود را به درستی انجام دهیم. اگر در این برهه زمانی این اتفاق نیفتد پس چه زمانی باید این اتفاق رخ بدهد؟! حالا که #خون_شهید این کشور را پاک کرده است؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» این بیان امام بر ما حجت است. وظیفه ما این است که در این سرزمین پاک درخت علم و عدل بپرورانیم.
معظم له خاطرنشان کردند: دوره حیات حضرت رضا علیه السلام مصادف با ورود علوم مختلف از شرق و غرب عالم بود، لکن حضرت با ورود علوم دیگر مخالفت نکرد بلکه آنها را به مباحثه و تحدی علوی فرا خواند. اسلام برای همه سوالات پاسخ دارد بنابراین این زمینه توفیق وجود دارد که بشوید مصداق «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»؛ البته راه طولانی در پیش دارید اما باید بدانید هدف اصلی ما همین است.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: از امام رضا علیه السلام بخواهید که به برکت حضور این حضرت، اسلام به دست شما جهانی شود، اما شرط آن این است که قرآن در #حوزههای_علمیه ما مهجور نباشد و «تفسیر» در حوزه ها بیش از پیش احیاء شود چرا که اسلام به واسطه شمشیر گسترش پیدا نکرده و نمی کند بلکه حرف های جهانی قرآن کریم باعث فراگیر شدن اسلام شده است.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_129L.mp3
4.25M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_129
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 129
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
1⃣حال که ثابت شد #شفاعت، حق و ممکن است باید پرسید چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟
2⃣بنی اسراییل میگفتند چون ما از نسل ابراهیم و #یعقوب (اسراییل) هستیم پس جز مدتی کوتاه در جهنم نخواهیم بود و عذاب کوتاهی خواهیم دید. خدا در برابر این ادعای بنی اسراییل گفت روز قیامت اینچنین نیست و در آن رابطه و دوستی وجود ندارد و شفاعت هم جز به اذن خدا صورت نمیگیرد.
3⃣خدا این را ویژگی «قیامت» دانسته نه اینکه فقط در برابر بنی اسراییل اینگونه باشد. اگر خدا بگوید از این گناه یا از این گروه از افراد شفاعت میکنیم با قوانین الهی در تعارض است چون باعث جرات پیدا کردن افراد در برابر #محرمات_الهی میشود.
4⃣قرآن گوید شفاعت برای کسیست که #مرتضی باشد و لذای رضای الهی، محور شفاعت است. خدا گوید اگر گناه کبیره را ترک کردید و گناه کبیره نداشتید ما گناه صغیره را میبخشیم. اما جز «معصوم» کسی نیست که بداند گناه کبیره انجام نداده و نمیدهد پس این آیه تنها امید میدهد نه جرات انجام گناه صغیره.
5⃣رضایت برای عمل حسنه است چون هرچه سیئه هست، مکروه و مورد غضب خداست. اما رضایت مورد نظر قرآن در مورد شرط پذیرش شفاعت، رضایت از عمل نیست چون در این صورت دیگر آن عمل نیاز به شفاعت نخواهد داشت بلکه شرط پذیرش شفاعت، رضایت خدا از #دین شخص است. دین مرضیّ خدا هم «اسلام» است. پس محور شفاعت، رضا و محور رضا، دین است لذا مقدمه پذیرش شفاعت، #اسلام است و شفاعت شامل حال کسی که مسلمان نمرده نمیشود.
6⃣گفتیم شرط لازم شفاعت، اسلام است لذا مسلمان غیر عادل (فاسق) هم مورد شفاعت است زیرا مسلمان عادل، گناهی ندارد که نیاز به شفاعت داشته باشد. اگر کسی مسلمان بود مرتضی میشود زیرا قرآن بارها گفته خدا از «کفر» راضی نمیشود.
7⃣در قیامت وقتی گرو میخواهند، این گرو نه مال است نه شخصی دیگر بلکه خود شخص را گرو و #رهین میگیرند. برخی همیشه در رهن میمانند که اصحاب الشمالند و برخی بواسطه شفاعت، آزاد میشوند که #اصحاب_الیمین هستند.
8⃣انسانها سه گروهند: مقربین، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال.
#مقربین اعمالشان مورد رضای خداست لذا عمل خلاف رضای خدا ندارند که نیاز به شفاعت باشد. #اصحاب_الشمال نیز کفارند که دینشتن مورد رضای خدا نیست پس باز هم شفاعت نمیشوند. اما #اصحاب_الیمین، دینشان اسلام و مرضیّ خداست اما اعمالشان، ترکیبی از حسنه و سیّئه هست که در اینجا مورد شفاعت قرار میگیرند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 تذکر مهم:
دوستان دقت کنند که غالب جملات ارائه شده در خلاصه متنی جلسات، به قرآن استناد دارد و ساخته و پرداخته فکری حضرت علامه نیست. آیات استنادی در صوت جلسات ارائه شده اند اما ما به جهت کوتاه شدن متن، از آوردن نام سوره و شماره آیه خودداری کرده ایم.
🔺لذا از هیچ جمله ای به آسانی عبور نکنید، برای نمونه به تقسیم بندی های موجود در متن.
✅ @tafsire_tasnim1
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و گریه است
🔻آیت الله العظمی جوادی آملی در صحن جامع رضوی مشهد:
به ما گفتند #سلاح جنگ با دشمن بیرون آهن است اما سلاح جنگ با دشمن درون «آه» است و نه آهن؛ در دعای کمیل می خوانیم «سلاحه البکاء»؛ اسلحه مومن گریه است! اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله و دیگر خواسته های نامشروع درون به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و #گریه است.
قرآن کریم فرمود کسانی که بندگی خدا را پذیرفتند سه گروه هستند، این تثلیث در بیانات نورانی حضرت امیر شکوفا می شود چرا که قرآن با این صراحت با ما سخن نگفته است بلکه با کسی سخن گفته که قرآن را تلقی کرد، حضرت فرمود یک عده از #ترس_جهنم خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها از روی ترس است، یک عده به #شوق_بهشت خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها برای شوق به بهشت است، اما یک عده در عین اعتقاد به بهشت و جهنم و در عین اینکه از جهنم مصون می باشند و بهشتی هستند با این وجود دوستدار الهی و محب خدا هستند، گریه اینها #گریه_محبانه است یعنی چون هنوز به وصال دوست نرسیده اند گریه می کنند.
حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه پیکر مطهر پیامبر گرامی اسلام را غسل دادند و کفن کردند به پیغمبر عرض کردند علی، التماس دعا دارد! وقتی به حضور محبوب و لقاء پروردگار رسیدی علی را فراموش نکن! این التماس دعا با همه التماس دعاهای دیگر فرق دارد، این گریه نه برای ترس از جهنم است و نه برای شوق به بهشت چرا که علی «قسیم الجنه و النار» است، این علی که #کلید بهشت و جهنم به دست اوست با اینکه فرمانروای بهشت و جهنم است به پیامبر(ص) عرض می کند «اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ».
پس ما سه جور آه داریم؛ آه کسی که از جهنم می ترسد، آه کسی که شوق بهشت دارد و آه کسانی که بخاطر نرسیدن به لقاء الهی و دوری از محبوب آه می کشند! لذا ما که در دعای کمیل میخوانیم «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، اولاً باید بکوشیم این آه ما برای نجات از دوزخ باشد ثانیاً برای شوق به بهشت باشد و اگر توفیقی پیدا کردیم به مرحله ای برسیم که گریه ما برای لقای الهی باشد.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاح
❗️میتوان علت این نوع سخنان بی پایه را در چند مورد خلاصه کرد:
۱. تحصیل دروس فیزیک محور و مبتنی بر نگاه غربی به مسائل انسانی در دانشگاه ها
۲. عدم وجود طرح استراتژیک و اجرایی برای فراغت و شادی مومنان در کشور
۳. عدم ایمان و رابطه مستحکم با دین که موجب عدم شناخت صحیح آثار اعمال دینی میشود.
۴. دوری از مردم و عدم درک نیازهای اقتصادی آنها که سبب ایجاد فضای اندوه شده است.
@tafsire_tasnim1