eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_28L.mp3
3.53M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۸ 🔖 آیه: ۸ و ۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ❗️قرآن برای همه انسانها هدایت است اما جز ، ازین هدایت سودی نمیبرند چون غیر متقین یا کافرند یا منافق. با دست خود، دل خود را از کفر پر کرده و بر آن زده لذا دیگر جا برای معارف قرآن باقی نگذارده است. نیز با نیرنگ، خود را از پا دراورد پس در نهانش جز یک درنده و چیزی باقی نمانده تا قرآن را بفهمد. (بقره_۹) 🍁🍁🍁🍁 🔰 آیه ۹ بقره ۳ نکته دارد: 1⃣ منافقین با خدعه(فریبکاری) میکنند: این فریبکاری آنان سه گونه می تواند باشد. یا به زعم خود خدا را فریب میدهند یا کارشان، کار خدعه گونه است و یا با پیامبر خدعه میکنند که برابر با خدعه با خدا محسوب میشود چون با رسول، بیعت با خداست(فتح_۱۰) از رسول نیز اطاعت از خداست(نساء_۸۰) پس به او نیز خدعه با خداست. 2⃣منافقین با خدعه میکنند: توضیحش در آیات بعد است «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم/بقره_۱۴» 3⃣ خدعه منافقین، در اصل و حقیقت با خودشان است «و ما یخدعون الّا انفسهم» 🚧🚧🚧🚧 ⁉️حال، چگونه منافقین خود را فریب میدهند؟! 💯💯💯💯 ❎مقدمه جواب: 1⃣اگر انسان مانند فرشته یا حیوانات تک بعدی بود دیگر خدعه و فریبی وجود نداشت اما چون هر دو بعد و را دارد جنگی به نام بینشان رخ داده و فریب به میان می آید. ✅✅ 2⃣در جهاد اکبر، صلح یا فرار ممکن نیست و در پایان کار، یکی از ۳ حالتِ اسارت، شهادت و پیروزی ممکن است. ۱. ممکن نیست چون شیطان قسم خورده که تا افسار انسان را به دست نگیرد او را رها نمیکند. (اسراء_۱۶) ۲. ممکن نیست چون نفس، خارج از وجود انسان نیست که بتوان از آن فرار کرد! (ق_۱۶) ✅✅👇👇 💠👈 پاسخ سوال بالا: علت توسط منافقین این است که در نبرد بی پایان عقل و نفس: ۱. نفس ابتدا عقل را می فریبد. ۲. سپس به او ضربه میزند. ۳. نهایتا عقل را از پا درآورده، اسیر خود کرده و عملاً میکُشد. 🍀🍀🍀🍀 🐅 پس از این ۳ مرحله دیگر جز و در وجود انسان چیزی نمی ماند. اینها خودشان را کشته اند «ان یهلکون الّا انفسهم و ما یشعرون/انعام_۲۶» لذا خداوند آنها را یا مینامد. این دو صفت برای منافقان، فحش نیست چون خدا میفرماید (به عقیده کفار توهین نکنید تا آنها هم به خدای شما توهین نکنند/انعام_۱۰۸)👇 ☢همانطور که دیدیم با تحلیل عقلی مشخص میشود منافقان، حقیقتاً مرده اند و در وجودشان جز حیوانیتی که با ترکیب شده چیزی ندارند و در قیامت نیز به صورت همین وجود باقی مانده ، محشور میشوند لذا صورت سگ و خوک پیدا میکنند. 👤پس منافقان در اصل به خودشان خیانت می کنند «و لا تجادل عن الذین یختانون انفسهم/نساء_۱۰۷» 🐋🐋🐋🐋 🌿 در درون انسان دو وجود دارد. 🔺آیه ۱۹ حشر گوید: فاسقان چون خدا را فراموش کردند خدا نیز آنها را دچار کرد! 🔺 در آیه ۱۵۴ آل عمران نیز گوید اینهایی که از جنگ و جبهه و فداکاری فراری هستند فقط به فکر هستند! 💠فراریان از جبهه، را که در آیه ۱۹ حشر آمده فراموش کرده اند و حالا تنها به فکر هستند که همان شهوت و غضب است و برایشان باقی مانده است. ♻️لذا در درون انسان، دو خود است: به نام عقل و به نام نفس و این دو، مراحل و مراتب یک واقعیتند نه دو واقعیت. بین این دو خود درگیری دائمیست که از شروع شده، با ادامه پیدا کرده و با به پایان میرسد. 🔵🔵🔵🔵 ☑️ چگونه در این جنگ بی پایان می توان پیروز شد؟ ✅ خدا گوید بین شهوت و عقل در انسان فاصله است و اگر شهوت خواست به عقل حمله کند خدا جلوی آنرا میگیرد. «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم و اعلموا انّ الله یحول بین المرء و قلبه و انّه الیه تحشرون/انفال_۲۴» کمک خدا نیز مخصوص (بیرونی) نیست بلکه شامل (درونی) نیز میشود لذا اگر کسی دین خدا را یاری کرد، خدا در جنگ درونی و بیرونی به او کمک خواهد کرد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_29L.mp3
4.15M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۹ 🔖 آیه: ۱۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔰 بقره_۱۰: «فی قلوبهم مرضٌ فزادهم الله مرضاً و لهم عذابٌ علیم بما کانوا یکذبون» در قلبهاشان مرضی است پس خدا مرض را در آنها زیاد میکند و [بواسطه اینکه در پذیرش رسالت پیامبر دروغ میگفتند] برایشان عذاب دردناک در آخرت است. (منافقین_۱) 🎯🎯🎯🎯 🍄 کفار و منافقین در یک گروهند زیرا آیه ۱۴۰ نساء گوید: «انّ الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنّم جمیعاً» علت جهنمی شدن آنها نیز باید یک چیز باشد و آن است و چون طبق آیه ۳ منافقون تنها راه ادراک انسان، است، این مختوم شدن و مهر خوردن قلبشان، سبب عدم بهره برداری اینها از هدایت قرآن است. 🕹🕹🕹🕹 در آیات ۲۰ و ۲۷ محمد آمده: «فاذا انزلت سورة محکمة فذکَر فیه القتال رأیتَ الذین فی قلوبهم مرضٌ ینظرون الیک نظر المغشیّ علیه الموت» اگر برای منافقان، سوره ای ، غیر متشابه و غیر قابل تفسیر نازل شود و در آن از بحث شود اینها همانند یک انسان محتضر و رو به موت به آن نگاه می کنند که این است ⏰⏰⏰⏰ 🛡خدا طبق آیه ۱۰ بقره چگونه قلب منافقین و کفار را اضافه می کند؟! اینها قلباً مریضند. حال قرآن، مریض است. «و ننزّل من القرآن ما هو شفاءٌ و رحمة للمؤمنین/ اسراء_۸۲» اما اینها به قرآن گوش نداده و آنرا پشت سر گذاشتند لذا خداوند قرآن را از آنها گرفت و آنها را به حال خودشان رها کرد تا بر این مریضی بیفزایند ( ) نه اینکه خدا آنها را گمراه و مریض کرد. 🔮طبیب خوب هم چیزهایی که باعث بیماری میشود را میگوید( ) و هم راه درمان را برای بعد از بیمار شدن( ) حال اگر شخص نه به دفع مرض توجه کرد و نه به رفع آن، طبیب او را به حالش وامیگذارد تا مریضتر شود. 💥💥💥💥 💊 دو گونه است: 1⃣ جلوگیری و دفعی: ❌۱. از نظر آیه ۳۲ احزاب به زنان پیامبر گوید «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض» در حرف زدن با مردهای نامحرم صدایتان را نازک نکنید چون مردی که دارد با شنیدنش در شما طمع می کند. لذا طمع کردن در طرف با شنیدن صدایش، نشان از مرض قلبی شخص دارد. این یک مثال است و بطور کلی دنبال نامحرم رفتن، علامت مرض قلبی است. ❌۲. از نظر آیه ۵۲ سوره مائده فرمود: «فتری الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم یقولون نخشیٰ ان تصیبنا دائرة» گوید اگر دیدید در زمان جنگ، کسی گرایش به کفار دارد وی مریض است پس باید جلویش را گرفت. 🏵🏵🏵 2⃣ درمان کردن و رفعی: آیه ۶۰ احزاب به پیامبر گوید: در زمان جنگ گاهی به جبهه میروی و گروهی در شهر مانده و مردم را علیه و جنگ می شورانند یا دلهای مردم را با متزلزل می کنند. اگر دست از این کارشان برندارند ما حکم صادر می کنیم که اینها را از شهر کرده یا . «لئن لم ینتهی المنافقون و الذین فی قلبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینّک بهم...أینما ثقفوا اخذوا و قتّلوا تقتیلا/احزاب_۶۰_۶۱»👇 ☀️☀️☀️ 🍀در آیه ۶۰ احزاب، کسانیند که اراجیف(جمع رجفه) را پخش میکنند. رجفه یعنی لرزه و خبرهای بدون سند و بی پایه لرزان را گویند. گوید اگر دست از برنداشتند حکم تبعید یا قتال با آنان را میدهیم که درمان رفعی است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_30L.mp3
3.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۰ 🔖 آیه: ۹ و ۱۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🐺منافقین طبق آیه ۹ بقره تنها خود را فریب می دهند. باید دانست که خدا اینها را به عنوان کیفر، وادار به می کند. لذا این انسانها مستقلا این کار را نمی‌کنند بلکه صفت فاعلی خدا طبق آیه ۱۴۲ نساء، در اینجا هم ظاهر است. «و هو خادعهم» (و خدا آنها را فریب می دهد) 🌳🌳🌳🌳 💥۴ نوع کیفر وجود دارد: ۱. کیفر مظلوم از ظالم که جهت و کاهش درد دل مظلوم است. ۲. کیفر محکمه برای مجرمان، جهت ۳. کیفر طبیب برای بیمار: اگر حرف طبیب را گوش ندهد بدتر می شود. (تا اینجا هر ۳ کیفر پس از عمل بوده است.) ۴. کیفر در مجرمانه: در اینجا انجام دادن عمل تبهکارانه عینا برابر با مجازات است. مثل اینکه ولی به فرزند کوچکش بگوید دست به آتش نزن که اگر زد مجازات دست زدن با خود دست زدن همزمان و یکیست چون دستش میسوزد. 💠💠 🍀کیفر خداوند شبیه کیفر چهارم است. گوید به مال یتیم را به ناحق نخورید که عین خوردن آتش است «ان الذین یاکلون اموال الیتامیٰ ظلماً انما یاکلون فی بطونهم ناراً و سیصلون سعیراً/نساء_۱۰» غیر از که در خود فعل است، مجازاتی نیز در برای آنها آماده شده است «و سیصلون سعیراً» 🍄🍄🍄🍄 ✅گفتیم که آیه ۹ بقره گوید خداوند بر منافقین می افزاید «فزادهم الله مرضاً». 🔴توضیح: خدا هرگز برای کسی مرض نمیفرستد چون یکی از اسماء خدا، است «هو الملک القدّوس السّلام/حشر_۲۳» پس جز سلامتی و خیر هیچ چیزی نمیتواند بفرستد اما این سلامتی وقتی به کافر و منافق میرسد برایشان گویی مرض است چون و تن را آلوده کرده اند. 📛مرض افزوده شده از سوی خدا همانند میوه آبداریست که به فرد دارای زخم معده بدهند که مریضترش کند. یا مانند روز جمعه، شب قدر و ماه رمضان است که برای مؤمنان بهترین و پربرکت‌ترین روز، شب و ماه است و برای کافر و منافق شرترین و بدترین! زیرا در این ۳، با گناه در دیگر ایام فرق دارد و بدتر است. 🎯🎯🎯🎯 😡 و ترساندن از عذاب جهنم مؤثر‌تر از به نعمتهای بهشتیست زیرا غالب مردم از روی عبادت میکنند نه برای اشتیاق به بهشت. نمونه اش در بیدار شدن برای نماز صبح و عدم اهمیت به است چون عدم انجام نماز صبح عذاب دارد که در مورد نماز شب عذابی ندارد و تنها انجامش ثواب دارد اگرچه باشد. 🏵🏵🏵🏵 🎖مشخص شد که چرا وقتی خدا فیض را گرفت، هر هدایتی برای آن شخص، یک محسوب میشود و بر مرض قلبی او می افزاید. در این مورد خدا در آیه ۱۲۵ توبه گوید وقتی سوره ای نازل میکنیم ایمان مؤمنان، بیشتر شده اما بر آلودگی مریضان قلبی (منافقان و کفار) می افزاید «و امّا الذین فی قلوبهم مرضٌ فزادتهم رجساً الی رجسهم و ماتوا و هم کافرون» 🔮🔮 💊پس حتماً (با واسطه) است چون خدا مرض نازل نمیکند اما می تواند با واسطه یا بی واسطه باشد. «و الذین اهتدوا زادهم هدیً و آتاهم تقواهم/محمد_۱۷» برای همگان است اما تنها برای مؤمنان! 📔📒📕📗 📚خدا انسان مریض را مدتها به حال خویش رها می کند و اگر دید که بر نمیگردد شیطان را مامور بر او قرار می دهد «انّا جعلنا الشیطانَ اولیاء للّذین لا یؤمنون/اعراف_۲۷» پس بر کافران و منافقان هم استقلال ندارد و به اذن خداست چون صحبت از نیست که در مذاهب غیر الهی وجود دارد بلکه نور و ظلمت همگی تحت سلطه خداوندند و به اذن او. ⛵️⛵️⛵️ 🚧شیطان تنها میکند. این وسوسه، یک فیض الهیست چون بدون وجود وسوسه دیگر معنا ندارد و انسان به مقام ولایت نمیرسد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
‼️ علت نفی سرپرستی کفار بر مومنان 🔷 «ولی» در اصل به معنای #سرپرست است که به تدریج در مورد #حب و دوستی هم استفاده شد چون سرپرستی شخصی بر دیگری، خودبخود حب او را نیز بهمراه میاورد. 🔶 لذا خدا گوید سرپرستی خود را به هیچ کافری ندهید چون نفس انسانی خوپذیر است و این سرپرستی سبب ایجاد حب آنان در دلتان میشود و به تدریج اخلاق و #سبک_زندگی و تفکرشان نیز در شما نفوذ کند.(المیزان) 📥 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_31L.mp3
4.5M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۱ 🔖 آیه: ۱۰ و ۱۱ ♦مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۱۰ و ۱۱ بقره: «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضاً و لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون - و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون» (در قلبهایشان مرضی است پس خدا مرضشان را زیاد می کند و برای آنها بواسطه آنچه در موردش دروغ گفتند عذابی دردناک است - چون به آنها گفته شود: در زمین فساد نکنید، می گویند: تنها اصلاح گران، ماییم!) 🍄🍄🍄🍄 🍁افزایش منافقان تا هنگام مرض ادامه دارد که ماضی بودن فعل «زاد» در آیه ۱۰ بقره این را اثبات می کند. دلیل تداوم افزایش مرض در قلبشان نیز این است که خداوند هر روز برای انسان دارد و منافقان مداومتاً در برابر این تکالیفشان ایستادگی می کنند لذا بواسطه این ایستادگی، مرضشان افزایش می یابد. 🌾🌾🌾🌾 🌺 منافقان بواسطه کذبی که در مورد گفتند دچار شده و عذاب دردناک را به جان خریدند «لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون». آیه نمی گوید که بواسطه دروغ گفتن منافق و دچار عذاب شده اند بلکه گوید بواسطه آنچه اینها درباره اش دروغ گفتند (یعنی ایمان به خدا) این سرنوشت را پیدا کردند لذا هر دروغی انسان را منافق نمی کند. این دروغ در آیه 77 سوره توبه اشاره شده است: «پس برای آنکه به وعده های خود با خدا وفا نکردند و همواره دروغ گفتند نفاقی در قلبهایشان باقی گذاشت تا روزی که خدا را ملاقات کنند.» 🌸🌸🌸🌸 🔴 آیه 77 توبه که در بالا اشاره شد از خدا توسط منافقان سخن می گوید «الی یومٍ یلقَونه». باید یادآوری کرد که خدا که شامل مشاهده خدا و بهشت و جهنم اوست تنها مخصوص با تقوایان است و منافقان و کافران تنها خدا یعنی مشاهده عذاب و جلال و جبروت خدا و جهنم را درک می کنند. 💐💐💐💐 🎯 توضیح آیه 11 بقره راجع به منافقان: این آیه ادامه آیه 10 است که گوید منافقان تنها خود را فریب می دهند. خداوند در این آیات از و منافقان سخن می گوید و اینکه چون این دو در آنها اثر ندارد پس راه هدایت را بر خود بسته و قابلیت فهم قران را از دست داده اند. 🏮امر به معروف و نهی از منکر برای این است که انسان به مقام برسد یعنی ولایت بر بندگان خدا پیدا کرده و دشمن دشمنان خدا شود. 🏮تولی و تبری، رقیق شده‌ی ارادت و کراهت یا محبت و عداوت است که آن را به عنوان در حیوانات می یابیم. تمام تلاش قران، این است که دو بال در انسان را به صورت تولی و تبری در بیاورد و انسان را به مقام تولی و تبری برساند. تولی و تبری، مراحل عالیه امر به معروف و نهی از منکر است. 🍂🍂🍂🍂 🍀 قرآن تنها برای متقین است زیرا هدایت از امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود. حال آنکه وقتی ما منافقان را امر به معروف می کنیم به دروغ می گویند ما به خدا ایمان داریم. زمانی نیز که آنها را نهی از منکر می کنیم ایشان نادانسته منکر را معروف می پندارند و می گویند تنها مصلحان جهان ماییم! (چون از لفظ حصر در آیه ۱۱ استفاده شده) لذا مشخص است که راهی برای هدایت منافقان باقی نمی ماند چون در رد امر به معروف دانسته دروغ می گویند و در رد نهی از منکر نادانسته! 🌼🌼🌼🌼 📮 منافقان، در دو آیه دیگر نیز آمده است. 1⃣ آیه 205 بقره گوید بعضی مردم که منافقند حرفهایشان شما را به شگفت می آورد و می گویند حرف ما حرف قران است در حالیکه ، اینهایند و اگر اینها متولی و سرپرست زمین شوند جز کار دیگری نمی کنند. 2⃣ آیه 22 سوره محمد نیز به منافقان گوید: شما کسانی هستید که اگر کار دست شما بیفتد کاری جز فساد نخواهید کرد و حرث و نسل را نابود می کنید. ❇در تفاسیر «حرث» به و «نسل» به تعبیر شده است زیرا بهترین نمونه کشاورزی، دین و بهترین نمونه نسل، انسانیت است. اینها با نابودی دین، خود بخود انسانیت را نیز نابود می کنند چون دین است که انسان می سازد و بشر منهای دین، همان یا پستتر از آن است «کالانعام بل هم اضلّ/اعراف_179» ♻♻♻♻ ⛔منافقین چگونه فساد می کنند؟ آیه 107 توبه گوید اینها و ایجاد بین مسلمین را صلاح مسلمین می دانند. در حالیکه امام علی (ع) گوید در بین مسلمانان احدی بیشتر از من به وحدت مسلمین علاقه ندارد و من از همه حقوقم در راه حفظ وحدت مسلمین گذشتم. (نکته:تطبیق این آیات قران با وضعیت کنونی ایران و جهان، می تواند دوست و دشمن را به راحتی نشان دهد.) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از اخبار آملی لاریجانی
970504.mp3
5.18M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/۵/۴ ✅ @mehrostad_ir
💢باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد!/ نیروی انتظامی نه تنها کشف جرم، بلکه باید دفع جرم کند ✔️آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی🔻 🔹شما باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه آنها شروع به کار کنند شما عزیزان توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه تنها کشف جرم کنید بلکه باید کنید! 🔹اولین وظیفه نیروی انتظامی این است که کشور را کند، نه ! عنایت ما باید به امن کردن کشور باشد؛ کشوری امن است که اکثریت قاطع مردم آن نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند. 🔹ما خوشحال هستیم که نیروی پربرکت ناجا، مفاسد اقتصادی را کشف می‌کند که کشور را از لرزه به در می‌آورد، و به این وسیله بازار که ملتهب هست و امنیتی،‌‌ می‌شود امن و ما می‌خواهیم همیشه این طور باشد. ما وظیفه‌مان این است قدردانی کنیم. 🔹با فشار مردم را ساکت کردن نتیجه تلخ دارد لذا باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم. ( ) ✅ کانال تفسیر تسنیم @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_32L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media