eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 📋بخش دوم ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. ♦️چرا گوید بهترین مردمان، عاشقان عبادتند؟ عَشَق همان گیاه پیچک در زبان فارسی است. پیچک کم کم دور درخت را گرفته بالا می رود تا آنرا به تدریج در بر گرفته و راه تنفسش را می بندد تا اینکه برگان درخت می شود. عاشق نیز اینگونه است وقتی که به جایگاه عبودیت رسید. 🔷در علم طب به عشق، جنون نیز گویند اما این عشق همان عشق مادی است و با عشق معنوی که در اخلاق و عرفان است متفاوت است. فرق عشق مادی و الهی این است که در و زمینی هر چه عاشق به معشوقش نزدیکتر می شود عطش عشقش کم می شود اما در و الهی عاشق به معشوق نیز که برسد لحظه لحظه شیفتگی و از خودبیگانگیش بیشتر می شود تا جایی که دیگر چیزی به نام «خود» را نمی شناسد و تنها معشوق را میبیند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️توجه: و اکنون میتوانید به صوت و خلاصه متن تفسیر سوره مبارکه به سرعت دسترسی پیدا کنید... 🔴 مفسر: علامه ❇️جلسات مقدمات تفسیر قرآن👈 💠yun.ir/97i50a ♻️ شروع تفسیر قرآن👇 جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/7 جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/10 جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/16 جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/29 جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/36 جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/51 جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/56 جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/59 جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/65 جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/70 جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/73 جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/77 جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/83 جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/90 جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/93 جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/96 جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/106 جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/113 جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/117 جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/120 جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/128 جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/131 جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/134 جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/139 جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/144 جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/180 جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/193 جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/201 جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/217 جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/230 جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/241 جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/256 جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/268 جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/276 جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/285 جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/299 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۱) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ آیه: ۱ - ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/310 2⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/351 3⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/365 4⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/378 5⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/409 6⃣ آیه: ۲ - ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/422 7⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/442 8⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/453 9⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/476 0⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/484 1⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/505 2⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/528 3⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/538 4⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/560 5⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/568 6⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/582 7⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/761 8⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/776 9⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/791 0⃣2⃣ آیه: ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/817 1⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/819 2⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/831 3⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/843 4⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/845 5⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/862 6⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/872 7⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/874 8⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/878 9⃣2⃣ آیه: ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/888 0⃣3⃣ آیه: ۹ - ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/915 1⃣3⃣ آیه: ۱۰ - ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/929 2⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/952 3⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/971 4⃣3⃣ آیه: ۱۳ - ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/974 5⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/979 6⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/996 7⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1008 8⃣3⃣ آیه: ۱۵ - ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1016 9⃣3⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1022 0⃣4⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1029 1⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1033 2⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1035 3⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1039 4⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1041 5⃣4⃣ آیه: ۱۸ - ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1050 6⃣4⃣ آیه: ۱۹ - ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1064 7⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1073 8⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1080 9⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1090 0⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1096 1⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1099 2⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1108 3⃣5⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1111 4⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1125 5⃣5⃣ آیه: ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1130 6⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1138 7⃣5⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1146 8⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1152 9⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1167 0⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1189 1⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1254 2⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1264 3⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1273 4⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1299 5⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1315 6⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1322 7⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1347 8⃣6⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1354 9⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1365 0⃣7⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1377 1⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1382 2⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1393 3⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1409 4⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1429 5⃣7⃣ آیه: ۲۵ - ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1432 6⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1442 7⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1466 8⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1473 9⃣7⃣ آیه: ۲۶ - ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1483 0⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1501 1⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1507 2⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1511 3⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1517 4⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1522 5⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1529 🔰 جلسات 6⃣8⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1542 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_54L.mp3
4.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 54 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔷خداوند تنها با خلوص را می پذیرد. در این خصوص گاهی عبادت و خلوص را یکجا ذکر کرده مانند آیه ۳ زمر که از عبارت «دینً خالص» نام برده است و این خلوص یعنی غیر در عبادات راه نیابد. گاهی آنها را در کنار هم بکار برده مانند آیه ۵۵ نور که می فرماید: عبادت کنید مرا آن عبادتی که در آن شرکی نباشد «یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً». گاهی نیز این دو معنا در جمله از هم جدا هستند که نمونه آن، همین آیه مورد بحث یعنی آیه ۲۱ و ۲۲ بقره است که گوید «اعبدوا الذی ... فلا تجعلوا لله انداداً» ♦️سیر الی الله دو نوع است. که زاد مسافر برای حرکت در مسیر رسیدن به خداست گاهی آنقدر قوی است که مسافرش را به سوی مقصد «می برد» و گاهی تنها به قدری است که مسافر می تواند بوسیله آن به سوی مقصد «برود». ♦️بین پیامبران نیز از جهت درجه تقوا فرق است «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ/بقره_253». حضرت کلیم الله و حضرت خلیل الله به سمت خدا رفتند اما حضرت (ص) محبوب خدا شد و خداوند او را به سمت خود برد. 💠لذا قران در مورد حضرت موسی گوید موسی به سوی وعده گاه ما آمد «فلمّا جاء موسی لمیقاتنا/اعراف_143» و سپس از قول حضرت ابراهیم می فرماید: ابراهیم گفت که همانا من به سوی پروردگارم در حرکتم «و قال انّی ذاهبٌ الی ربّی/صافات_99» اما در مورد حبیب خود، پیامبر اسلام گوید: خداوند عبدش محمد را شبانه از به سوی برد. «سبحان الله اسرا بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله/سرا_1» 💠در مورد عبادت روایات فراوانی وجود دارد که برخی از آنهایی که در کتب جامع احادیث الشیعه مرحوم بروجردی آمده است ذکر می شود: 1⃣ پیامبر می فرماید: هیچ عملی جز با قبول نیست و هیچ عبادتی جز با پذیرفته نمی شود و کرامتی جز با بدست نمی آید. «لا عمل بالنیّه و لا عبادة الّا بالیقین و لا کرم الّا بالتقوا» 2⃣ حضرت محمد فرمود: اگر شخصی به سوی خدا و رسولش کند بدون شک به مقصدش می رسد و اگر به سوی دنیا هجرت کرد به آن خواهد رسید لذا اگر کسی به سوی دنیا حرکت کرد تنها به اندازه همان دنیا می ارزد. «فمن کان هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله فمن کان هجرته الی الدنیا یصیبها فهجرته الی ما هاجر الیه» 3⃣حضرت امیر به مالک اشتر تذکر می دهد که هر کار که می خواهی بکنی با انجام بده. مثلا باید غذا را با هدف نیرو گرفتن برای عبادت و کمک به خلق خورد. 4⃣ امام باقر فرموده اند: هیچ نعمتی بالاتر از نیست یعنی حالتی که در قلب مومن چیزی جز خدا نباشد. ایشان بیان می دارد که قلبی است که درونش جز خدا نباشد و اگر بود می شود . ❌خداوند بارها در قران خطاب به انسان وعده داده که اگر شما کارتان را خالص انجام دادید من بهشت و لقای خودم را به شما خواهم داد اما علت اینکه به این وعده ها اعتماد نداریم این است که در ما وجود ندارد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🎭 پاسخ به این سوال که «برای انقلاب کردن در هنر جدید چه چیزیهایی نیاز است؟» 🔰ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﺷﻮﺩ . ﺑﻌﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ . ﺧﻄﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﺑﯿﺎﻥ ﺑﻠﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻓﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﺪ. 🔰ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺎﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﻧﻤﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ . ﺧﻄﺎﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﻦ ﺍﺳﺖ . ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻄﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻏﯿﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ، ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺁﻗﺎﯼ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻ ﺧﻄﯿﺒﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﮑﻨﺪ. ❎ادامه یادداشت شفاهی شهید اهل قلم، مرتضی آوینی در سال ۷۱: http://cinemapress.ir/news/96165/چگونه-هنرها-را-در-خدمت-اسلام-درآوریم-سخت-است-اما-می-شود@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_55L.mp3
6.09M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» (و اگر نسبت به آنچه که بر بنده مان نازل کردیم در تردیدید پس سوره ای مانند آن بیاورید و شاهدانتان غیر از خدا را نیز دعوت کنید اگر راست می گویید.) 🚸🚸🚸🚸🚸 🔰سوره بقره ابتدا گروه های سه گانه مومنان، کافران و منافقان را بررسی کرد. سپس به پرداخت. ابتدا اصل توحید را شکافت و اکنون اصل و را مطرح می کند. ❎آغاز آیه بصورت شرط بیان شده است. شرط گاهی نشان از مردد بودن می دهد و گاهی نشان از مردد بودن . فرق شک و ریب این است که ، شکّ همراه با تهمت است یعنی اگر کسی به چیزی شک داشت و آنرا قبول نیز نداشت در حقیقت در ریب است نه در شک. آیه گوید اگر به پیامبر شک داشته و تهمت می زنید که قران را از نزد خدا نیاورده و حرف خودش است پس شبیه آن را بیاورید. 🚸🚸🚸🚸 ‼️در اینجا سه مطلب آورده شده است. ♦️اول اینکه اصول دین یعنی توحید، معاد و نبوت(وحی) قابل تردید نیست. در مورد آیه ۱۰ ابراهیم گوید: «أفی الله شکٌ فاطر السماوات و الارض». عدم شک در را در آیات ۹ آل عمران «إنک جامع الناس لیومٍ لا ریب فیه»، ۲۵ آل عمران، ۸۷ نساء و ۲۱ کهف ذکر شده و شک در و نیز در آیه ۲ بقره نفی شده است «ذلک الکتاب لا ریب فیه» ♦️مطلب دوم اینکه با وجود عدم امکان شک در اصول دین اما عده ای همیشه وجود دارند که به اینها شک می کنند. شک این افراد در را آیات ۶۲ هود و ۹ ابراهیم نشان داده، شک در در آیات ۳۲ جاثیه و ۲۱ سبأ و شک در و نبوت نیز بواسطه آیات ۸ ص و ۳۴ غافر تذکر داده شده است. اما مطلب سوم جمع کننده دو مطلب قبل است با این توضیح که آن کسانی که در اصول دین شک می کنند بخاطر این نیست که این اصول بحث های نظری و پیچیده دارد بلکه به این خاطر است که تردید کنندگان در اینها، کورند و را نمی بینند. آیه ۶۶ نحل این قضیه را اینطور روشن می کند که اینها کورند «بل هم فی شکٍ منها بل هم عمون» مانند تاریکی شب که قابل انکار نیست اما شخص کور در آن شک می کند. ❗️قران کسی را کور می داند که و درونیش را از دست داده و این چراغ درونیش خاموش شده است. «فإنّها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_۴۶» لذا کور بودن در قرآن، به معنای کور بودن چشم ظاهر نیست. اگر شخص عقل داشت می فهمد که که کلام الهی و کلام بشری کدامست و فرقشان چیست و اگر عقل نداشت کور است. ❎شکها دو دسته اند: 1⃣ برخی قابل درمانند. آنهایی که پس از شک و دیدن حقیقت آنرا می پذیرند پس درمانش با و مطالعه است. 2⃣ برخی غیر قابل درمانند. گروهی حتی پس از دیدن حقیقت نیز آنرا نمی پذیرند. قران در مورد اینها گوید «فی ریبهم بتردّدون» یعنی در شکشان مدام دارند اما همیشه به در بسته می خورند. اینها عمری را در شک خواهند گذرانید و قابل هدایت نیز نیستند. راه درمان این افراد جز این نیست که را در قیامت بشکافند «الّا أن تقطّع قلوبهم» 🔰کافران در قیامت خودشان حق را خواهند دید اگرچه ایمان نیاورند. توضیح اینکه امری اختیاری است و لذا بین ایمان و نفس، فاصله انداخته است و تنها با اراده است که انسان، ایمان یا هوای نفس را انتخاب می کند. اما اختیاری نیست بلکه با حاصل شدن مقدمات، خود بخود علم حاصل می شود و دیگر نفس نمی تواند بگوید که من نمی خواهم بفهمم. پس مرددان در قیامت، اگرچه علم پیدا می کنند اما دیگر نمی توانند ایمان بیاورند زیرا نیاز به اراده دارد و دیگر اراده از آنها گرفته شده و زمان گذشته است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ بخش دوم: 🔰در باب سوالاتی مطرح است: 1⃣ تحدی چیست؟ تحدی یعنی طلب مبارز کردن. قران در آیات تحدی، می کند نه مبارزه نظامی. گوید اگر در شکید که قران از سوی خداست پس باید بدانید که اگر چیزی از سوی خدا باشد دیگران توان آوردن مثل آن را نخواهند داشت. حال بروید تمام دانشمندانتان را جمع کنید ببینید آیا می توانید سوره ای مانند آنچه که پیامبر بی سوادتان از سوی ما آورده بیاورند. 2⃣ قرآن به چه چیزی تحدی می کند؟ قران گاهی به تحدی می کند و گوید اگر با پشتیبانی یکدیگر، کتابی مانند قران آوردید نشان داده اید که قران الهی نیست. «لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بمثله و لو کان بعضهم لبعضٍ ظهیراً/اسراء_۸۸» گاهی به از قران تحدی می کند «قل فأتوا بعشرِ سورٍ مثله/هود_۱۳» و گاهی نیز تنها به از قران تحدی کرده است. «قل فأتوا بسورةٍ مثله/یونس_۳۸» 3⃣ شناخت از چه راههایی است؟ یک راه اینست که انسان به نهایت انسانیت رسیده باشد. حقیقت وحی را با جان خود درک می کند لذا از پیامبر تقاضای معجزه نمی کند. امام علی در نهج البلاغه می فرماید روزی به پیامبر گفتم این صدای افسوس چیست که من می شنوم؟ فرمودند این صدای افسوس شیطان است که مطمئن شده در این سرزمین دیگر جای شرک نیست. آنگاه به علی فرمود هر آنچه که من میشنوم و می بینم تو نیز میشنوی و میبینی و تنها فرقمان این است که تو نیستی بلکه من هستی. ♦️از معصوم پرسیدند که پیامبران و امامان از کجا میفهمند که به نبوت یا امامت رسیده اند و این یکی از نیست؟ فرمود معصوم قلبش بیناست و خود در است و آن را می بیند و لذا تردیدی برایش باقی بوجود نمی آید. 4⃣سوره های قران مِثل ندارد یا اینکه مثل دارد اما کسی نمی تواند مانند مثل آن را بیاورد؟ امین الاسلام گوید اصلا مِثل ندارد. اما باید گفت در مواردی که قران گوید مثل قران را بیاورید یعنی مثلی ندارد اما در جایی مانند آیه ۲۳ بقره که مورد بحث ماست گوید «ممّا نزّلنا علی عبدنا قأتوا بسورةٍ من مثله» باید گفت که در اینجا مثل دارد چون مثل به برمیگردد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
چیستی و انواع جهاد و شهادت در آنها @tafsire_tasnim1
🎯 دسترسی به صوت و متن جلسات جدید تفسیر تسنیم و نیز خلاصه تصویری آن در کانال موسسه اسرا فراهم شده و روزانه قرار میگیرد: 🆔 @esratveitaa 🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_56L.mp3
5.47M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 56 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» 🚸🚸🚸 ♦️گفتیم که ریب و شک در قران نه به خاطر مشکوک بودن الهی بودن آن، بلکه به خاطر بودن شخص است. در این جلسه ابتدا بودن قران، سپس دلالت آن بر پیامبر و آنگاه اصل وجود را اثبات میکنیم. 🔷کفار برای ریب و شک در قران، دو بهانه می آورند: 1⃣ بهانه به مبدأ قابلی: گویند چرا قران مستقیماً بر خود انسان ها نازل نشده است و تنها بر پیامبر نازل شده است. آیه ۵۲ مدثر می گوید: «بل یریدُ کلّ امرءٍ منهم أن یؤتی صحفاً منشّرة» یعنی اینها انتظار دارند که هر کدامشان نامه هایی سرگشاده از سوی خدا دریافت کنند! خداوند در برابر این بهانه می فرماید هر کسی دریافت آیات الهی را ندارد و ما محلِّ شایستگی را می دانیم و شما نمی دانید. «الله أعلم حیث یجعل رسالته/انعام_۱۲۴» 2⃣ بهانه به مبدأ فاعلی: گویند از کجا معلوم است که این کلام از خداست؟ ما هم می توانیم آن را بیاوریم. مبدأ فاعلی که مورد بحث ماست در دو آیه ذکر شده است. اول آیه ۹۳ انعام که بیان می دارد: «و من أظلمُ ممّن ... و من قال سَاُنزلُ مثلَ ما انزل الله» چه کسی ظالمتر از آن کس است که می گوید مثل آنچه خدا نازل کرده نازل خواهم کرد؟! آیه دوم نیز آیه ۳۱ انفال می باشد. «و اذا تُتلی علیهم آیاتُنا قالوا قد سمعنا لو نشاءُ لقلنا مثلَ هذا» یعنی زمانی که آیاتمان بر آنها خوانده می شود گویند شنیدیم و اگر بخواهیم حتماً مثل این را خواهیم گفت! 🔴در مقابل بهانه دوم، خداوند را مطرح کرده و بهانه جویان کوردل را دعوت به آوردن سوره ای حتی به اندازه کوچکترین سوره قران با همه فصاحت و بلاغت و توان علمی و غیره می کند. «فاتوا بسورةٍ من مثله». باید گفت که دو اصل بر قران حاکم است: اول «» یعنی برای همه بشر است و دوم «» یعنی تا روز قیامت با انسان سخن می گوید. کلام شبیه آن باید این دو اصل را دارا باشد. 📚قران می فرماید اگرچه رسول ما از و درس نخوانده ها بود اما اگر شما فکر می کنید که این آیات الهی نیست و می توان شبیه آنرا آورد، بیاورید. اگر هم از عوام جامعه هستید که فنون ادبی و علمی و غیره را نمی دانید به سراغ خواص و دانشمندانتان بروید تا ببینید که آنها هم نمی توانند چنین آیاتی را حتی به بیاورند. بدین صورت دیگر در قیامت این بهانه را نیز نخواهید داشت که چون ما کافی نداشتیم نتوانستیم شبیه قران را بیاوریم وگرنه امکانش بود و بدین جهت ما از کفار پیروی کردیم! 📘چرا نشانه بیرونی بر اعجاز قران وجود ندارد؟ اثبات کلام الهی نیاز به نشانه دیگری ندارد زیرا قران به علت تک و خارج از بودن، ذاتاً نشانه کلام الهی است و این اعجاز برای همیشه وجود دارد. 📗چه رابطه ای بین عجز بشر از آوردن شبیه آیات قران و الهی بودن این آیات است؟ فرض میگیریم که این کلام محصول افکار یک باشد. با توجه به اینکه همه انسان ها از نوع بشرند پس خصایص بشر در همه انسان ها هست و ممکن نیست که یک شخص کاری بکند و امکان انجام آن کار از سوی انسانی دیگر تا ابد وجود نداشته باشد. اما این کلام به گونه ای است که در طول این ۱۴ قرن با همه تلاش هایی که شده هیچکس مثل آن را نیاورده و همه شکست خوردند که این شکست ها را نشان داده است. پس این کلام انسان نیست و بالاتر از آن است. لذا پیامبر، مجرای این کلام از سوی شخصی بالاتر از انسان یعنی خدا می باشد. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 56 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 📙آیا نمی توان گفت که خداوند یک فرد را آنچنان قوی آفرید که دیگر هیچکس به او نمی رسد؟ به چند دلیل خیر. اول اینکه طبیعت با برخوردهای گوناگون نمی کند و اگر یک شخص بتواند به جایی برسد حتماً در آینده افرادی بالاتر از او خواهند آمد که همه دانشمندان جهان نیز اینگنه بوده اند. دوم اینکه اگر شخصی با نبوغ بی نظیر کلامی را مانند قران به خدا نسبت داده و آن کلام مایه همه انسان ها باشد خدا حتماً جلوی آن را می گیرد زیرا این با خداوند که هدایت انسان ها را می طلبد سازگار نبوده و خداوند همه انسان ها را به سمت مقصد می کند. «أیحسب الانسانُ أن یُترک سدیً/قیامت_۳۶» 📔رابطه کلام الهی بودن قران و رسالت پیامبر چیست؟ اگر پذیرفتیم که قران بالاتر از کلام بشر است و هیچکس مانند آنرا نمی تواند بیاورد و اینکه رسول اکرم ادعای آوردن آن را از سوی خداوند را داشته و نیز اینکه خداوند نمی گذارد چیزی که به او نسبت داده شده همه را کند پس این فرد حتماً پیامبر خداست. ❌در مقابل بهانه های دوگانه کفار، تحدّی قران نیز به دو چیز است: گاهی تحدی به خود است که نمی توان مثلش را آورد (آیه ۸۸ اسراء، آیه ۱۳ هود، آیه ۳۸ یونس) گاهی نیز تحدی به قران است که بی سواد و درس نخوانده بوده و چنین بشری نمی توانسته این کتاب را بیاورد. 💠آیه ۱۶ یونس از زبان پیامبر می گوید: همانا من مدتها پیش از نزول قران در میان شما بودم (و ادعای پیامبری نداشتم و شما مرا می شناختید) آیا نمی اندیشید؟! «فقد لبثتُم فیکم عمراً مّن قبله افلا تعقلون». گوید شما همیشه در کنار من بودید و میدیدید که من در طول ۴۰ سال که هنوز پیامبر نبودم اهل و بحث نبودم. دو سفر نیز بیشتر نرفته ام که برخی از شما نیز در آن سفرها با من بودید و لذا نمی توان گفت که پیامبر قران را از یا مسیحیان مناطق دیگر آموخته است. افزون بر آن، تورات و انجیل را نیز قران زنده کرد وگرنه از آنها با آن همه چیزی باقی نمی ماند. البته اگر پیامبر امّی نیز نبود باز هم قران معجزه بود و نمی شد همانند آن را آورد اما در آن صورت افراد باطل گرا بهانه پیدا کرده و در قران تردید می کردند. ❌آیات ابتدایی سوره الرحمن گوید «الرحمن علّم القرآن» یعنی آن کسی که به انسان قران را می آموزاند رحمان است نه پیامبر یا افراد دیگر. لذا اولاً معلمِ قران، خداست و تقدم این آیه بر آیات نعمت های بهشتی نشان از اهمیت بیشتر این قضیه دارد و ثانیاً اگر کسی خواست پای بیاید باید با وضو و این نیت که قران را از الرّحمن می آموزد حاضر شود زیرا کتاب و درس و غیره همگی از خداست. 📗در انتها باید تاکید کرد معجزه بودن قران، اصل را نیز ثابت می کند. معنای اعجاز، وقوع امری خارج از توان بشر توسط خداست. این، یعنی قران بعنوان یک معجزه همیشگی که در دسترس همگان است اصل اعجاز را به همگان نشان می دهد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله جوادی آملی: ♦️اگر این #نظام_اسلامی کمترین آسیبی ببیند تمام لعنتهای گذشته الی یوم القیامه دامنگیر ما میشود. ♦️حفظ این نظام #واجب_عینی است. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_57L.mp3
5.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 57 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸 ♦️ در آیه به چه معناست؟ در این باره آیات پایانی رعد گوید «و یقول الذین کفروا لست مرسلاً قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب» یعنی ای پیامبر در برابر کسانی که می گویند تو پیامبر خدا نیستی این دلیل را بگو که من دو دارم اول خدا و دوم کسی که همه کتاب را می داند یعنی . یعنی خدا شهادت می دهد که من پیغمبرم چون کتابش را به دست من داد و من حرفش را به شما می رسانم. آیه ۲۳ نیز گوید شاهد من خداست شما نیز بروید شاهدان خود را بیاورید که با آوردن سوره ای مثل قران، شهادت بر بودن قران بدهند. 🔴منطق اصلی آیات ۲۳ و ۲۴ بقره این است که اگر این کتاب، نبود پس آوردن مثلش ممکن بود و چون امکان آوردن مثل قران نیست پس این کتاب کلام خدا است. 💠این کتاب کلام هیچ بشری حتی خود پیامبر نیست چون نبوغ به مربوط است و طبیعت نبوغ را تنها به یک نفر نمی دهد و امکان آوردن آن کلام از سوی شخصی دیگر حتماً وجود دارد که عملاً هم می بینیم که همیشه آیندگان کلام گذشتگان را اصلاح و کاملتر کرده اند. غیر از معجزه قران، همین خبر از آینده دادن در مورد عدم امکان آوردن مثل قران نیز، خودش معجزه ای دیگر است. ❓چرا انتهای آیه بجای نتیجه گیری گفته از آتش بترسید؟ اولا قران کتاب است نه کتاب صرفا علمی و لذا از هر چیزی استفاده می کند تا به هدف اصلی یعنی هدایت برسد پس می گوید حال که نمی توانید مثل قران بیاورید پس این کتاب الهی است و آنرا انکار نکنید که نتیجه اش آتش حتمی جهنم است. ⁉️چرا فقط از جهنم ترسانده و از بهشت سخنی نگفته است؟ چون غالب مردم از آتش جهنم است که دین دار شده و می مانند لذا نماز شب که آن ثواب عجیب را داشته و در روایت آمده که نماز شب خوان حتما بهشتی می شود را نمی خوانند اما نماز صبح را با هر سختی بلند می شوند و می خوانند! 🛐اگر ترس از جهنم در انسان نهادینه شد کم کم شوق به نیز پیدا کرده و ممکن است به مقامات عالیه نیز برسد اما اولین قدم ترس از جهنم است. لذا کار علما است که در آیه ۱۲۲ توبه ذکر شده است و گوید علما باید درس حوزه بخوانند تا نهایتاً مردم را از جهنم بترسانند نه اینکه بروند سخنرانی کنند. کار انبیا و اولیا، انذار است. 🚫انذار به جهنمی است که غالب محققین ما معتقدند همین حالا وجود دارد. آیه مورد بحث ما یعنی ۲۴ بقره گوید «فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» آتشی که وقود و سنگ چخماقش (سنگی که جرقه زده و آتش از درونش می جوشد) را تشکیل می دهند. پس آتش جهنم از می جوشد و جهنم همیشه با انسان و در درون اوست مانند آتش سنگ چخماق که از درونش ایجاد می شود اگرچه خود سنگ است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 57 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 ♦️ترساندن مردم نیاز به این دارد که ترس از شخص به او رسیده باشد و وقتی از جهنم حرف می زند خودش عمیقاً بترسد وگرنه در دیگران حرفش اثر نمی گذارد. مرحوم شیخ مفید گوید وقتی پیامبر می خواست حرف از بزند تمام صورتش سرخ می شد چون جهنم را می دید و لذا حرفش در همه اثر می گذاشت. 🔴🔴🔴🔴 ‼️اینکه قران می گوید مِثل سوره قران را بیاورید به چه معناست و از چه نظر باید مثل قران باشد؟ تحدی قران مانند دعوتش جهانی است و گوید جهانیان تا نمی توانند مانند قران بیاورند. لذا نمی توان گفت که مثل قران بودن از نظر فصاحت و بلاغت عربی قرانی است زیرا اولا اعراب جاهلی زمان قران، را نمی دانستند و ثانیاً غالب جهانیان تا قیامت نیز به عربی تسلط ندارند که مانند قران بیاورند. منظور قران این است که ای دانشمندان جهان در ای که هستید نمی توانید در همان رشته به عظمت سوره های قران سوره ای بیاورید و قران در تمام رشته ها، را دارد! ✅پس تحدی قران گاهی به زیبایی و زبانی است، گاهی به است گاهی به آن که امّی و بی سواد بوده است، گاهی به که از آینده می دهد و گاهی به بین ۶۰۰۰ آیه. 🔰از نظر زبانی، آیه ۱۷۴ نساء گوید «و انزلنا الیکم نوراً مبیناً». منظور از صفت «» برای قران در این آیه این است که می تواند تمام زبانهای عالم را به بهترین وجه ترجمه کند اما هیچ زبان دیگری نیست که بتواند اینگونه عربی قرانی را ترجمه کند بلکه باید هر کلمه را با چند جمله توضیح دهند که خود را از دست می دهد. لذا زبان اهل جنت در بهشت نیز عربی است. 🔰از نظر آیه ۸۹ نحل اشاره دارد به این که این کتاب همه چیز را بیان کرده است و همه علوم ریشه هایش در قران است «و نزّلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شیء». برخی می گفتند که این قران را آهنگری رومی که در مکه بود به محمد آموخته است. آیه ۱۰۳ نحل در جواب گوید او حتی عربی را درست نمی داند پس چگونه می تواند این معارف عمیق را به زبان عربی فصیح بگوید. 🔰تحدی به آورنده قران در آیه ۱۶ یونس مطرح شده که گوید من عمری در میان شما زندگی کردم و دیدید که اهل و بحث نبودم و جز دو مسافرت که در آن نیز همراه من بودید مسافرت دیگری نداشته ام پس آوردن اینچنین کتابی از سوی من خود نشانه بر الهی بودن آن است. 🔰از نظر بین آیات نیز با اینکه قران در طول ۲۳ سال و در حالات مختلف اعم از جنگ و صلح و مسجد و منزل و غیره بر پیامبر نازل شده است اما هیچ یک از آیات آن، دیگری را نقض نمی کند بلکه کامل می کند. اما طبع بشر است و مرتباً کامل می شود لذا همیشه انسانها وقتی به گذشته خود نگاه می کنند اشتباهات خود را می یابند و سعی در اصلاح آنها دارند که دانشمندان نیز کتابهای خود را بعداً اصلاح می کنند اما قران اینگونه نیست. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_58L.mp3
6.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 58 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔴راه این است که کسی که شک دارد باید با معیارِ رافعِ شک، شکش را برطرف کند. اما اگر باز هم شکش برطرف نشد، پس مبنای تفکرش بر است چون شک برای مقام اثبات است و نیاز به معیاری برای رسیدن به یقین دارد. ♦️گوید اگر تقوای علمی دارید و در شکتان راستگویید معیار رفع شک این است که اگر کلامی بی مانند بود و آوردن شبیه آن، ممکن نبود است. اگر همگی با هم نتوانستید مثل آن را بیاورید پس کلام خداست. ✅خداوند می فرماید اگر خواستید مثل قران بیاورید بدانید و ویژگی های قران این موارد هستند: ۱. این کتاب همه حقایق و را که برای سعادت انسان نیاز است در خود دارد. (نحل_۸۹) ۲. همه حقایق را نه یکباره که در طی بیش از ۲۰ سال تنظیم کرده و به تدریج آورده و با این وجود هیچ و تعارضی در آن نیست. (نساء_۸۲) ۳. آورنده قران، پیامبری و بی سواد است که کلیات موجود در قران را با علوم لدنّی(از نزد خدا) خود، با جزییات تفصیل می دهد که باید برای فهم جزییات به او رجوع کرد. ❌در مورد نوع دوم تحدی که تحدی به در آیات قران در عین بودن نزول آن می باشد آیه ۸۲ نساء می فرماید: چرا تدبر نمی کنید؟ اگر قران از غیر خدا بود یقیناً در آن اختلاف زیاد می یافتید! «افلا یتدبّرون القرآن افکان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً» 🔰در اینجا دو سوال مطرح می شود: اول چرا اگر کتاب خدا بود در آن اختلافی نیست و دوم چرا اگر کتاب انسان بود دارای اختلاف است؟ ♦️پاسخ اینکه منشأ اختلاف، و انسان است که در خدا راه ندارد. اختلاف به دو صورت است. یا انسان چیزی را ندانسته می گوید و بعداً می فهمد که اشتباه می کرده است که خدا اینگونه نیست(و هو بکلّ شیءٍ علیم/بقره_۲۹) و یا اینکه قبلاً چیزی را گفته و بعداً فراموش کرده و چیز دیگری می گوید. اما خدا فراموشکار نیست (و ما کان ربّک نسیاً/مریم_۶۴) ♦️هیچ پیامبری نیامده که پیامبر قبلی را رد یا تخطئه کند بلکه همه متصل به بوده و از (علم از نزد خداوند) برخوردارند. اما هیچ عالمی نیست که بگوید تمام حرفهای قبلی من درست است. ♦️علت این است که ، همگی اکتسابی هستند و هر روز که می گذرد انسان با مطالعه، دانسته هایش را افزایش می دهد و اشتباهاتش را می یابد و البته که اشتباهات دانشندان بیشتر از باقی مردم است زیرا باقی مردم که اصلاً نظری نمی دهند تا اشتباه باشد یا نباشد. اما ، تشریعی بوده و از نزد خدا می آید لذا در آینده کاملتر نمیشود که امکان جهل در آن باشد. ♦️جزمی که در هست در نیست زیرا مسائل علمی مبتنی بر فرضیه هستند که هر لحظه امکان رد دارد. در حالیکه قران در طول ۲۰ سال و به تدریج نازل شده است که بخشی در جنگ و بخشی در صلح، بخشی در مدینه و بخشی در مکه، بخشی مربوط به تقوا و بخشی مربوط به جنگ است اما هیچ اختلافی بین آیات جنگ و تقوایش نیست. لذا آوردن مانند آن ممکن نیست. آیه ۲۳ زمر گوید این قران سراسرش شبیه همند و همدیگر را کامل می کنند. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 58 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 ✅برخی گفتند در قران است مثلا در جایی قران گوید خداوند انسان را هنگام مرگ توفی می دهد و در جای دیگر گوید فرشته موکل خدا، این کار را می کند. امام علی در این باره گوید اینها به ارتباط دارد که در درجات انسانی بسیار بالا، خود خداوند انسان را قبض روح می کند اما در درجات پایین دیگر حتی خود فرشته عزراییل نیز برای توفی نمی آید بلکه نمایندگانش را می فرستد. 🔷نسخ دو جور است: یا از روی می باشد که قانونگذار به جهل خود در قانون قبلی پی برده و آن را نسخ می کند. و یا اینکه بخاطر قانون قبلی است بدین صورت که حکم قبلی، موقتی بوده و تا حالا دوام داشته و حالا حکم عوض گشته است. ♦️آیات نسخ قران، از نوع دومند. مانند حد زن بزهکار که ابتدا فرمود آنها را در خانه نگهدارید تا بمیرند یا اینکه خداوند راهی را بعداً برایش قرار دهد(نساء_15) یعنی خود قران گفته که این حکم بعداً عوض خواهد شد. 🔰تدبر در قران دو نوع است: گاهی و برای همه انسان ها است و گاهی تدبری که برای است. آیه ۲۹ ص گوید این کتاب پربرکتی است که نازل کردیم تا مردم تدبر کنند. این تدبر در ابتدا ناظر به تحدی نیست بلکه برای همه مردم است. هدف خداوند از تدبر، و به یاد آوردن چیزهایی است که با خداوند بسته است نه اینکه هدف عالم شدن انسان باشد. 💠آن اندازه که قران به دعوت می کند به قران دعوت نمی کند. تدبر بسیار مهمتر است اگرچه خواندن بدون فهم نیز بر انسان تاثیرش را می گذارد. اگر انسان تدبر در قران نکرد بداند که دلش قفل شده است (أم علی قلوبٍ اقفالها/محمد_۲۴) چون تدبّر مربوط به قلب است. 🔴بنیان فکری برخی بر است. آیه ۱۰۹ توبه گوید: آیا کسی که بنیان تفکر خود را بر و رضایت او بنا کرده بهتر است یا کسی که بنیان فکر خود را کنار بنا نهاده است که ناگهان در آتش دوزخ فرو میریزد؟ «افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ ام مّن اسّس بنیانه علی شفا جرفٍ هارٍ فانهارَ به فی نار جهنّم» ادامه آیه گوید خداوند برای اینها هیچ راهی برای نجات قرار نداده است «والله لا یهدی القوم الظالمین» مگر اینکه قلبهایشان را در قیامت بشکافیم. اما اگر تفکرشان مبتنی بر بود شک و جزمش حساب شده بوده و با تحقیق به یقین می رسد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⁉️چگونگی مواجهه با ! ۱. وظیفه انسان در برابر شایعات این است که قبل از پخش خبر، آنرا با در میان بگذارند. ۲. اولی الامر کسانیند که قدرت تشخیص و احاطه کلی بر مسایل مختلف را داشته و میتوانند را از شایعات تشخیص دهند. ۳. شایعات پیرامون افراد ، آنها را از خدمات خود دلسرد میکند و گاهی حیثیتشان را بر باد میدهد. ۴. اگر فردی خود را از دست داد دیگر چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت. ♦️ (منبع: تفسیر نمونه) 🔴پس در مواجهه با شایعات باید بسیار دقت کرد زیرا آبروی مومن از که خانه خداست بالاتر است. ✅ @tafsire_tasnim1
✳️هيچ كس به اندازه ی حضرت امام راحل (قدس سره) خطر استكبار را درك نكرد. او كفر را محكوم می كرد، ولی می فرمود: اگر «كافر» از مرز كفرش نگذرد، می توان با او زندگی مسالمت آميز داشت؛ چون كافر به خود ستم می كند، امّا «مستكبر» را هرگز نمی توان تحمّل كرد. قرآن كريم در باب استكبار زدايی می فرمايد: با سران كفر بجنگيد: امّا نه چون آنها كافرند، بلكه چون قدرتهای استكباری تابع احترام قطعنامه ها، سوگندنامه ها، قراردادها و پيمانها نيستند. 📚آیت الله العظمی جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص275 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_59L.mp3
5.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 59 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰🔰🔰🔰 ♦️بحث در خصوصیات قران بود که قران، شکاکان در الهی بودن قران را به آوردن کتابی با این خصوصیات به مبارزه فرامی خواند. پس از بررسی تحدی به علم و عدم اختلاف، اکنون به تحدی به می پردازیم. ♦️جهان از نظر قران دو نوع است: که در آن، اشیا حس می شوند و که در آن اشیا، حس شدنی نیستند. ❌غیب نیز خود به دو گونه تقسیم می شود: ۱. : شی ذاتاً در جهان مادی حضور ندارد و در جهانی دیگر است مانند جهان ارواح و جهان فرشتگان لذا با حواس مادی درک نمی شوند. ۲. : شی، مادی و قابل ادراک است اما تنها در زمان و مکان خاص. لذا اگر افراد، در آن زمان یا مکان نباشند آن را حس نخواهند کرد مانند حوادث گذشته یا آینده. لذا اگرچه انسانها این چیزها را غیر موجود می دانند اما باید دانست که اینها ذاتاً غایب نیستند بلکه بیننده یا عالِم، غایب بوده و قادر به درک آن نیست. ♦️همه چیز برای خدا حاضر و است. اگرچه در قران گوید که او دانای غیب و آشکار است «عالم الغیب و الشهادة/انعام_۷۳» اما این به معنای این نیست که چیزی وجود دارد که برای خدا غیب بوده اما خدا می تواند او را ببیند بلکه به این معناست که در برابر خدا غیبی وجود ندارد «انّ الله علی کلّ شیء شهید/حج_۱۷» ♦️اصولاً غیب، امری است یعنی شی نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء ذاتاً موجود و شاهد است. تقسیم جهان به غیب و شاهد نیز، نسبت به انسان هاست نه خداوند. خداوند می فرماید غیب را به هر نشان نمی دهم مگر پیامبری باشد که مرضیّ من باشد «الّا من ارتضی من رسولٍ/جن_۲۷» 🚸🚸🚸🚸🚸 🔴نمونه های آیاتی که قران در آن، از غیب خبر می دهد: 1⃣ آیه ۴۴ آل عمران: ای پیامبر، تو زمانی که برای حضرت قرعه می زدند نبودی اما ما کل جریان را برایت گفتیم. حتی غیر از تو، هیچ نیز الان نیست که این داستان را برایت بگوید زیرا عهدین نیز، مخلوط با هستند و مریم در این کتابها همانند حضرت عیسی، مقدس و الگو نیست بلکه گناهان کبیره مرتکب شده است! 2⃣ آیه ۶۷ مائده: در جریان ابلاغ حضرت علی (ع) توسط پیامبر، خداوند به رسولش گوید این پیام را ابلاغ کن که خدا تو را از حفظ می کند «و الله یعصمک من النّاس» در حالیکه در آن زمان، مکه توسط مسلمانان فتح شده و خطری نظامی، رسول خدا را تهدید نمی کرد و او نیز از مرگ ترسی نداشت بلکه این خطر، بوده است! که به واقعیت پیوست و حفظ شد. 3⃣ آیه ۴۹ هود: خداوند گوید جریان فرود آمدن بر زمین را هیچ کس نمی دانست و اصلا توان دانستن آن را نیز نداشت اما ما اکنون این ماجرا را به تو گفتیم. 4⃣ آیه ۱۲۰ یوسف: پس از نشان دادن اقتدار حضرت و نشان دادن پایان قصه این پیامبر الهی، به رسول اکرم اسلام می فرماید این جریانات یوسف از بود و تو زمان نجات دادن یوسف از چاه توسط ما، آنجا نبودی که ببینی اما ما تو را آگاه کردیم. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190