📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 56
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
📙آیا نمی توان گفت که خداوند #نبوغ یک فرد را آنچنان قوی آفرید که دیگر هیچکس به او نمی رسد؟ به چند دلیل خیر. اول اینکه طبیعت با #نوع_بشر برخوردهای گوناگون نمی کند و اگر یک شخص بتواند به جایی برسد حتماً در آینده افرادی بالاتر از او خواهند آمد که همه دانشمندان جهان نیز اینگنه بوده اند. دوم اینکه اگر شخصی با نبوغ بی نظیر کلامی را مانند قران به خدا نسبت داده و آن کلام مایه #ضلالت همه انسان ها باشد خدا حتماً جلوی آن را می گیرد زیرا این با #حکمت خداوند که هدایت انسان ها را می طلبد سازگار نبوده و خداوند همه انسان ها را به سمت مقصد #هدایت می کند. «أیحسب الانسانُ أن یُترک سدیً/قیامت_۳۶»
📔رابطه کلام الهی بودن قران و رسالت پیامبر چیست؟ اگر پذیرفتیم که قران بالاتر از کلام بشر است و هیچکس مانند آنرا نمی تواند بیاورد و اینکه رسول اکرم ادعای آوردن آن را از سوی خداوند را داشته و نیز اینکه خداوند نمی گذارد چیزی که به او نسبت داده شده همه را #گمراه کند پس این فرد حتماً پیامبر خداست.
❌در مقابل بهانه های دوگانه کفار، تحدّی قران نیز به دو چیز است: گاهی تحدی به خود #قران است که نمی توان مثلش را آورد (آیه ۸۸ اسراء، آیه ۱۳ هود، آیه ۳۸ یونس) گاهی نیز تحدی به #آورنده قران است که بی سواد و درس نخوانده بوده و چنین بشری نمی توانسته این کتاب را بیاورد.
💠آیه ۱۶ یونس از زبان پیامبر می گوید: همانا من مدتها پیش از نزول قران در میان شما بودم (و ادعای پیامبری نداشتم و شما مرا می شناختید) آیا نمی اندیشید؟! «فقد لبثتُم فیکم عمراً مّن قبله افلا تعقلون». گوید شما همیشه در کنار من بودید و میدیدید که من در طول ۴۰ سال که هنوز پیامبر نبودم اهل #درس و بحث نبودم. دو سفر نیز بیشتر نرفته ام که برخی از شما نیز در آن سفرها با من بودید و لذا نمی توان گفت که پیامبر قران را از #یهودیان یا مسیحیان مناطق دیگر آموخته است. افزون بر آن، تورات و انجیل را نیز قران زنده کرد وگرنه از آنها با آن همه #تحریف چیزی باقی نمی ماند. البته اگر پیامبر امّی نیز نبود باز هم قران معجزه بود و نمی شد همانند آن را آورد اما در آن صورت افراد باطل گرا بهانه پیدا کرده و در قران تردید می کردند.
❌آیات ابتدایی سوره الرحمن گوید «الرحمن علّم القرآن» یعنی آن کسی که به انسان قران را می آموزاند #خداوند رحمان است نه پیامبر یا افراد دیگر. لذا اولاً معلمِ قران، خداست و تقدم این آیه بر آیات نعمت های بهشتی نشان از اهمیت بیشتر این قضیه دارد و ثانیاً اگر کسی خواست پای #تفسیر_قران بیاید باید با وضو و این نیت که قران را از الرّحمن می آموزد حاضر شود زیرا کتاب و درس و غیره همگی از خداست.
📗در انتها باید تاکید کرد معجزه بودن قران، اصل #اعجاز را نیز ثابت می کند. معنای اعجاز، وقوع امری خارج از توان بشر توسط خداست. این، یعنی قران بعنوان یک معجزه همیشگی که در دسترس همگان است اصل اعجاز را به همگان نشان می دهد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله جوادی آملی:
♦️اگر این #نظام_اسلامی کمترین آسیبی ببیند تمام لعنتهای گذشته الی یوم القیامه دامنگیر ما میشود.
♦️حفظ این نظام #واجب_عینی است.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_57L.mp3
5.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_57
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 57
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸
♦️ #شهدا در آیه به چه معناست؟ در این باره آیات پایانی رعد گوید «و یقول الذین کفروا لست مرسلاً قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب» یعنی ای پیامبر در برابر کسانی که می گویند تو پیامبر خدا نیستی این دلیل را بگو که من دو #شاهد دارم اول خدا و دوم کسی که همه کتاب را می داند یعنی #علی_بن_ابیطالب. یعنی خدا شهادت می دهد که من پیغمبرم چون کتابش را به دست من داد و من حرفش را به شما می رسانم. آیه ۲۳ نیز گوید شاهد من خداست شما نیز بروید شاهدان خود را بیاورید که با آوردن سوره ای مثل قران، شهادت بر #بشری بودن قران بدهند.
🔴منطق اصلی آیات ۲۳ و ۲۴ بقره این است که اگر این کتاب، #کلام_خدا نبود پس آوردن مثلش ممکن بود و چون امکان آوردن مثل قران نیست پس این کتاب کلام خدا است.
💠این کتاب کلام هیچ بشری حتی خود پیامبر نیست چون نبوغ به #انسانیت مربوط است و طبیعت نبوغ را تنها به یک نفر نمی دهد و امکان آوردن آن کلام از سوی شخصی دیگر حتماً وجود دارد که عملاً هم می بینیم که همیشه آیندگان کلام گذشتگان را اصلاح و کاملتر کرده اند. غیر از معجزه قران، همین خبر از آینده دادن در مورد عدم امکان آوردن مثل قران نیز، خودش معجزه ای دیگر است.
❓چرا انتهای آیه بجای نتیجه گیری گفته از آتش #جهنم بترسید؟
اولا قران کتاب #هدایت است نه کتاب صرفا علمی و لذا از هر چیزی استفاده می کند تا به هدف اصلی یعنی هدایت برسد پس می گوید حال که نمی توانید مثل قران بیاورید پس این کتاب الهی است و آنرا انکار نکنید که نتیجه اش آتش حتمی جهنم است.
⁉️چرا فقط از جهنم ترسانده و از بهشت سخنی نگفته است؟ چون غالب مردم از #ترس آتش جهنم است که دین دار شده و می مانند لذا نماز شب که آن ثواب عجیب را داشته و در روایت آمده که نماز شب خوان حتما بهشتی می شود را نمی خوانند اما نماز صبح را با هر سختی بلند می شوند و می خوانند!
🛐اگر ترس از جهنم در انسان نهادینه شد کم کم شوق به #بهشت نیز پیدا کرده و ممکن است به مقامات عالیه نیز برسد اما اولین قدم ترس از جهنم است. لذا کار علما #ترساندن است که در آیه ۱۲۲ توبه ذکر شده است و گوید علما باید درس حوزه بخوانند تا نهایتاً مردم را از جهنم بترسانند نه اینکه بروند سخنرانی کنند. کار انبیا و اولیا، انذار است.
🚫انذار به جهنمی است که غالب محققین ما معتقدند همین حالا وجود دارد. آیه مورد بحث ما یعنی ۲۴ بقره گوید «فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» آتشی که وقود و سنگ چخماقش (سنگی که جرقه زده و آتش از درونش می جوشد) را #مردم تشکیل می دهند. پس آتش جهنم از #درون_انسان_ها می جوشد و جهنم همیشه با انسان و در درون اوست مانند آتش سنگ چخماق که از درونش ایجاد می شود اگرچه خود سنگ #سرد است.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 57
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
♦️ترساندن مردم نیاز به این دارد که ترس از #باطن شخص به #ظاهر او رسیده باشد و وقتی از جهنم حرف می زند خودش عمیقاً بترسد وگرنه در دیگران حرفش اثر نمی گذارد. مرحوم شیخ مفید گوید وقتی پیامبر می خواست حرف از #جهنم بزند تمام صورتش سرخ می شد چون جهنم را می دید و لذا حرفش در همه اثر می گذاشت.
🔴🔴🔴🔴
‼️اینکه قران می گوید مِثل سوره قران را بیاورید به چه معناست و از چه نظر باید مثل قران باشد؟
تحدی قران مانند دعوتش جهانی است و گوید جهانیان تا #روز_قیامت نمی توانند مانند قران بیاورند. لذا نمی توان گفت که مثل قران بودن از نظر فصاحت و بلاغت عربی قرانی است زیرا اولا اعراب جاهلی زمان قران، #عربی_فصیح_قرانی را نمی دانستند و ثانیاً غالب جهانیان تا قیامت نیز به عربی تسلط ندارند که مانند قران بیاورند. منظور قران این است که ای دانشمندان جهان در #هر_رشته ای که هستید نمی توانید در همان رشته به عظمت سوره های قران سوره ای بیاورید و قران در تمام رشته ها، #بالاترین_معارف را دارد!
✅پس تحدی قران گاهی به زیبایی و #فصاحت زبانی است، گاهی به #علم است گاهی به #آورنده آن که امّی و بی سواد بوده است، گاهی به #اخباری که از آینده می دهد و گاهی به #هماهنگی بین ۶۰۰۰ آیه.
🔰از نظر #فصاحت زبانی، آیه ۱۷۴ نساء گوید «و انزلنا الیکم نوراً مبیناً». منظور از صفت «#مبین» برای قران در این آیه این است که #عربی_فصیح_قرانی می تواند تمام زبانهای عالم را به بهترین وجه ترجمه کند اما هیچ زبان دیگری نیست که بتواند اینگونه عربی قرانی را ترجمه کند بلکه باید هر کلمه را با چند جمله توضیح دهند که #فصاحت خود را از دست می دهد. لذا زبان اهل جنت در بهشت نیز عربی است.
🔰از نظر #علمی آیه ۸۹ نحل اشاره دارد به این که این کتاب همه چیز را بیان کرده است و همه علوم ریشه هایش در قران است «و نزّلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شیء». برخی می گفتند که این قران را آهنگری رومی که در مکه بود به محمد آموخته است. آیه ۱۰۳ نحل در جواب گوید او حتی عربی را درست نمی داند پس چگونه می تواند این معارف عمیق را به زبان عربی فصیح بگوید.
🔰تحدی به آورنده قران در آیه ۱۶ یونس مطرح شده که گوید من عمری در میان شما زندگی کردم و دیدید که اهل #درس و بحث نبودم و جز دو مسافرت که در آن نیز همراه من بودید مسافرت دیگری نداشته ام پس آوردن اینچنین کتابی از سوی من خود نشانه بر الهی بودن آن است.
🔰از نظر #هماهنگی بین آیات نیز با اینکه قران در طول ۲۳ سال و در حالات مختلف اعم از جنگ و صلح و مسجد و منزل و غیره بر پیامبر نازل شده است اما هیچ یک از آیات آن، دیگری را نقض نمی کند بلکه کامل می کند. اما طبع بشر #متحول است و مرتباً کامل می شود لذا همیشه انسانها وقتی به گذشته خود نگاه می کنند اشتباهات خود را می یابند و سعی در اصلاح آنها دارند که دانشمندان نیز کتابهای خود را بعداً اصلاح می کنند اما قران اینگونه نیست.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_58L.mp3
6.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_58
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 58
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔴راه #تقوای_علمی این است که کسی که شک دارد باید با معیارِ رافعِ شک، شکش را برطرف کند. اما اگر باز هم شکش برطرف نشد، پس مبنای تفکرش بر #شک است چون شک برای مقام اثبات است و نیاز به معیاری برای رسیدن به یقین دارد.
♦️گوید اگر تقوای علمی دارید و در شکتان راستگویید معیار رفع شک این است که اگر کلامی بی مانند بود و آوردن شبیه آن، ممکن نبود #کلام_الله است. اگر همگی با هم نتوانستید مثل آن را بیاورید پس کلام خداست.
✅خداوند می فرماید اگر خواستید مثل قران بیاورید بدانید #اوصاف و ویژگی های قران این موارد هستند:
۱. این کتاب همه حقایق و #علومی را که برای سعادت انسان نیاز است در خود دارد. (نحل_۸۹)
۲. همه حقایق را نه یکباره که در طی بیش از ۲۰ سال تنظیم کرده و به تدریج آورده و با این وجود هیچ #اختلاف و تعارضی در آن نیست. (نساء_۸۲)
۳. آورنده قران، پیامبری #امّی و بی سواد است که کلیات موجود در قران را با علوم لدنّی(از نزد خدا) خود، با جزییات تفصیل می دهد که باید برای فهم جزییات به او رجوع کرد.
❌در مورد نوع دوم تحدی که تحدی به #عدم_اختلاف در آیات قران در عین #تدریجی بودن نزول آن می باشد آیه ۸۲ نساء می فرماید: چرا تدبر نمی کنید؟ اگر قران از غیر خدا بود یقیناً در آن اختلاف زیاد می یافتید! «افلا یتدبّرون القرآن افکان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً»
🔰در اینجا دو سوال مطرح می شود: اول چرا اگر کتاب خدا بود در آن اختلافی نیست و دوم چرا اگر کتاب انسان بود دارای اختلاف است؟
♦️پاسخ اینکه منشأ اختلاف، #جهل و #نسیان انسان است که در خدا راه ندارد. اختلاف به دو صورت است. یا انسان چیزی را ندانسته می گوید و بعداً می فهمد که اشتباه می کرده است که خدا اینگونه نیست(و هو بکلّ شیءٍ علیم/بقره_۲۹) و یا اینکه قبلاً چیزی را گفته و بعداً فراموش کرده و چیز دیگری می گوید. اما خدا فراموشکار نیست (و ما کان ربّک نسیاً/مریم_۶۴)
♦️هیچ پیامبری نیامده که پیامبر قبلی را رد یا تخطئه کند بلکه همه متصل به #ذات_احد بوده و از #علم_لدنّی (علم از نزد خداوند) برخوردارند. اما هیچ عالمی نیست که بگوید تمام حرفهای قبلی من درست است.
♦️علت این است که #علوم_انسانی، همگی اکتسابی هستند و هر روز که می گذرد انسان با مطالعه، دانسته هایش را افزایش می دهد و اشتباهاتش را می یابد و البته که اشتباهات دانشندان بیشتر از باقی مردم است زیرا باقی مردم که اصلاً نظری نمی دهند تا اشتباه باشد یا نباشد. اما #علوم_الهی، تشریعی بوده و از نزد خدا می آید لذا در آینده کاملتر نمیشود که امکان جهل در آن باشد.
♦️جزمی که در #مسائل_عقلی هست در #مسائل_علمی نیست زیرا مسائل علمی مبتنی بر فرضیه هستند که هر لحظه امکان رد دارد. در حالیکه قران در طول ۲۰ سال و به تدریج نازل شده است که بخشی در جنگ و بخشی در صلح، بخشی در مدینه و بخشی در مکه، بخشی مربوط به تقوا و بخشی مربوط به جنگ است اما هیچ اختلافی بین آیات جنگ و تقوایش نیست. لذا آوردن مانند آن ممکن نیست. آیه ۲۳ زمر گوید این قران سراسرش شبیه همند و همدیگر را کامل می کنند.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 58
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
✅برخی گفتند #اختلافاتی در قران است مثلا در جایی قران گوید خداوند انسان را هنگام مرگ توفی می دهد و در جای دیگر گوید فرشته موکل خدا، این کار را می کند. امام علی در این باره گوید اینها به #درجات_انسانها ارتباط دارد که در درجات انسانی بسیار بالا، خود خداوند انسان را قبض روح می کند اما در درجات پایین دیگر حتی خود فرشته عزراییل نیز برای توفی نمی آید بلکه نمایندگانش را می فرستد.
🔷نسخ دو جور است: یا از روی #جهل می باشد که قانونگذار به جهل خود در قانون قبلی پی برده و آن را نسخ می کند. و یا اینکه بخاطر #اتمام_مهلت قانون قبلی است بدین صورت که حکم قبلی، موقتی بوده و تا حالا دوام داشته و حالا حکم عوض گشته است.
♦️آیات نسخ قران، از نوع دومند. مانند حد زن بزهکار که ابتدا فرمود آنها را در خانه نگهدارید تا بمیرند یا اینکه خداوند راهی را بعداً برایش قرار دهد(نساء_15) یعنی خود قران گفته که این حکم بعداً عوض خواهد شد.
🔰تدبر در قران دو نوع است: گاهی #تدبر_عمومی و برای همه انسان ها است و گاهی تدبری که برای #تحدّی است. آیه ۲۹ ص گوید این کتاب پربرکتی است که نازل کردیم تا مردم تدبر کنند. این تدبر در ابتدا ناظر به تحدی نیست بلکه برای همه مردم است. هدف خداوند از تدبر، #تذکر و به یاد آوردن چیزهایی است که با خداوند #عهد بسته است نه اینکه هدف عالم شدن انسان باشد.
💠آن اندازه که قران به #تدبر دعوت می کند به #تلاوت قران دعوت نمی کند. تدبر بسیار مهمتر است اگرچه خواندن بدون فهم نیز بر انسان تاثیرش را می گذارد. اگر انسان تدبر در قران نکرد بداند که دلش قفل شده است (أم علی قلوبٍ اقفالها/محمد_۲۴) چون تدبّر مربوط به قلب است.
🔴بنیان فکری برخی بر #شک است. آیه ۱۰۹ توبه گوید: آیا کسی که بنیان تفکر خود را بر #تقوای_الهی و رضایت او بنا کرده بهتر است یا کسی که بنیان فکر خود را کنار #پرتگاهی_سست بنا نهاده است که ناگهان در آتش دوزخ فرو میریزد؟ «افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ ام مّن اسّس بنیانه علی شفا جرفٍ هارٍ فانهارَ به فی نار جهنّم» ادامه آیه گوید خداوند برای اینها هیچ راهی برای نجات قرار نداده است «والله لا یهدی القوم الظالمین» مگر اینکه قلبهایشان را در قیامت بشکافیم. اما اگر تفکرشان مبتنی بر #تقوا بود شک و جزمش حساب شده بوده و با تحقیق به یقین می رسد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⁉️چگونگی مواجهه با #شایعات!
۱. وظیفه انسان در برابر شایعات این است که قبل از پخش خبر، آنرا با #اولی_الامر در میان بگذارند.
۲. اولی الامر کسانیند که قدرت تشخیص و احاطه کلی بر مسایل مختلف را داشته و میتوانند #حقایق را از شایعات تشخیص دهند.
۳. شایعات پیرامون افراد #لایق، آنها را از خدمات خود دلسرد میکند و گاهی حیثیتشان را بر باد میدهد.
۴. اگر فردی #آبروی خود را از دست داد دیگر چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت.
♦️ (منبع: تفسیر نمونه)
🔴پس در مواجهه با شایعات باید بسیار دقت کرد زیرا آبروی مومن از #کعبه که خانه خداست بالاتر است.
✅ @tafsire_tasnim1
✳️هيچ كس به اندازه ی حضرت امام راحل (قدس سره) خطر استكبار را درك نكرد. او كفر را محكوم می كرد، ولی می فرمود: اگر «كافر» از مرز كفرش نگذرد، می توان با او زندگی مسالمت آميز داشت؛ چون كافر به خود ستم می كند، امّا «مستكبر» را هرگز نمی توان تحمّل كرد. قرآن كريم در باب استكبار زدايی می فرمايد: با سران كفر بجنگيد: امّا نه چون آنها كافرند، بلكه چون قدرتهای استكباری تابع احترام قطعنامه ها، سوگندنامه ها، قراردادها و پيمانها نيستند.
📚آیت الله العظمی جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص275
#در_محضر_استاد
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_59L.mp3
5.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_59
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 59
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔰🔰🔰🔰
♦️بحث در خصوصیات قران بود که قران، شکاکان در الهی بودن قران را به آوردن کتابی با این خصوصیات به مبارزه فرامی خواند. پس از بررسی تحدی به علم و عدم اختلاف، اکنون به تحدی به #اخبار_غیب می پردازیم.
♦️جهان از نظر قران دو نوع است: #عالم_شهادت که در آن، اشیا حس می شوند و #عالم_غیب که در آن اشیا، حس شدنی نیستند.
❌غیب نیز خود به دو گونه تقسیم می شود:
۱. #نفسی: شی ذاتاً در جهان مادی حضور ندارد و در جهانی دیگر است مانند جهان ارواح و جهان فرشتگان لذا با حواس مادی درک نمی شوند.
۲. #نسبی: شی، مادی و قابل ادراک است اما تنها در زمان و مکان خاص. لذا اگر افراد، در آن زمان یا مکان نباشند آن را حس نخواهند کرد مانند حوادث گذشته یا آینده. لذا اگرچه انسانها این چیزها را غیر موجود می دانند اما باید دانست که اینها ذاتاً غایب نیستند بلکه بیننده یا عالِم، غایب بوده و قادر به درک آن نیست.
♦️همه چیز برای خدا حاضر و #شاهد است. اگرچه در قران گوید که او دانای غیب و آشکار است «عالم الغیب و الشهادة/انعام_۷۳» اما این به معنای این نیست که چیزی وجود دارد که برای خدا غیب بوده اما خدا می تواند او را ببیند بلکه به این معناست که در برابر خدا غیبی وجود ندارد «انّ الله علی کلّ شیء شهید/حج_۱۷»
♦️اصولاً غیب، امری #نسبی است یعنی شی نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء ذاتاً موجود و شاهد است. تقسیم جهان به غیب و شاهد نیز، نسبت به انسان هاست نه خداوند. خداوند می فرماید غیب را به هر #انسانی نشان نمی دهم مگر پیامبری باشد که مرضیّ من باشد «الّا من ارتضی من رسولٍ/جن_۲۷»
🚸🚸🚸🚸🚸
🔴نمونه های آیاتی که قران در آن، از غیب خبر می دهد:
1⃣ آیه ۴۴ آل عمران: ای پیامبر، تو زمانی که برای حضرت #مریم قرعه می زدند نبودی اما ما کل جریان را برایت گفتیم. حتی غیر از تو، هیچ #کتابی نیز الان نیست که این داستان را برایت بگوید زیرا عهدین نیز، مخلوط با #باطل هستند و مریم در این کتابها همانند حضرت عیسی، مقدس و الگو نیست بلکه گناهان کبیره مرتکب شده است!
2⃣ آیه ۶۷ مائده: در جریان ابلاغ #ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر، خداوند به رسولش گوید این پیام را ابلاغ کن که خدا تو را از #خطرها حفظ می کند «و الله یعصمک من النّاس» در حالیکه در آن زمان، مکه توسط مسلمانان فتح شده و خطری نظامی، رسول خدا را تهدید نمی کرد و او نیز از مرگ ترسی نداشت بلکه این خطر، #خطر_سیاسی بوده است! که به واقعیت پیوست و حفظ شد.
3⃣ آیه ۴۹ هود: خداوند گوید جریان فرود آمدن #کشتی_نوح بر زمین را هیچ کس نمی دانست و اصلا توان دانستن آن را نیز نداشت اما ما اکنون این ماجرا را به تو گفتیم.
4⃣ آیه ۱۲۰ یوسف: پس از نشان دادن اقتدار حضرت #یوسف و نشان دادن پایان قصه این پیامبر الهی، به رسول اکرم اسلام می فرماید این جریانات یوسف از #اخبار_غیبی بود و تو زمان نجات دادن یوسف از چاه توسط ما، آنجا نبودی که ببینی اما ما تو را آگاه کردیم.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 59
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
5⃣ آیات ۳۳ و ۳۴ مریم: پس از جریان مسیح (ع) آمده که: #عیسی پسر مریم را ما به شما معرفی کردیم. لذا اگر #اسلام نیامده بود ادیان مسیحیت و یهودیت از بین می رفت زیرا آنقدر تحریف شده بود که دیگر دینی نبود که مردم آن را بپذیرند لذا قران #دین_حقیقی آنها را معرفی کرد و حقایق و عظمت عیسی و موسی را به مردم شناساند.
6⃣ آیه ۵۵ نور: در این آیه، وعده حکومت #مستضعفین را در آینده و جانشینی آنها بر پیامبران و کامل شدن دینشان را می دهد «لیسخلفنّهم فی الارض کما استخلفنّ الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً»
اما آیه ۲ مائده این وعده را تحقق می بخشد بدین صورت که به پیامبر گوید امروز جانشینی علی را اعلام کن بعد گوید امروز دینتان را برایتان #کامل کردم و امروز کافران از دینتان ناامید شدند. پس وعده خود را انجام داد چون خدا حکیم و عالم غیب است و خلف وعده نمی کند.
7⃣ آیه ۸۵ قصص: خداوند به پیامبرش که به اجبار در حال #هجرت از مکه به سمت مدینه بود وعده داد که تو بالاخره فاتحانه مکه را #فتح خواهی کرد و وارد آن میشوی «انّ الذی فرض علیک القران لرادّک الی معادٍ» با حروف تاکید نیز این وعده را می دهد و این امر بعداً تحقق یافت.
8⃣ آیه ۲۷ فتح: گوید آن رویایی که خداوند به رسول خود در مورد #فتح_مکه و داخل شدن به مسجد الحرام نشان داد واقعیت خواهد یافت چون رویای پیامبر نیز مانند بیداریش حق است. «لقد صدق الله رسوله الرؤیا بالحقّ لتدخلنّ المسجد الحرام» پیامبر گفت «من می خوابم اما قلبم هرگز نمی خوابد» یعنی روحم همیشه بیدار و #حاضر است درحالیکه قلب کفار و منافقین بخاطر #غفلت، در بیداری ظاهری نیز خواب است لذا قلب معصوم بخاطر عدم نفوذ غفلت، همیشه بیدار است.
9⃣ آیه ۲ و ۳ روم: این آیات جریان شکست #رومیان از امپراتوری #ایران را بیان می کند و در ادامه وعده می دهد که رومیها ایرانیان را در چند سال آینده (بضع=۳ تا ۱۰ سال) شکست خواهند داد «و هم من بعدِ غلبهم سیغلبون فی بضع سنین» زیرا مشرکان در برابر مسلمانان می گفتند همانطور که رومیها که #اهل_کتاب بودند از ایرانیها که بی کتاب بودند شکست خوردند ما نیز شما را شکست خواهیم داد. لذا قران در این آیات وعده داد که ایرانیها در جنگ بعدی شکست می خورند که شکست نیز خوردند.
0⃣1⃣ آیات ۱۱ به بعد فتح: عده ای که حاضر به جنگیدن همراه سپاه پیامبر نبودند مرتباً #بهانه می آوردند که ما زن و بچه و کار داریم. خداوند گوید اینها اعتقادی به تو ندارند اما وقتی که شما در جنگ پیروز شدید خواهند گفت اجازه دهید ما نیز در #غنایم با شما شریک باشیم. قران در آیه ۱۲ گوید علت اینکه رهبر مسلمانان را یاری نکردید این است که گمان می کردید مسلمانان شکست خورده و #رهبرشان در میدان جنگ می میرد!
شما این #ظنّ_باطل را از روی #شمّ_سیاسی خود دانسته و به خود افتخار می کردید «و زیّن ذلک فی قلوبکم» اما شما #ملت_بایری بودید «کنتم قوماً بوراً» در نگاه قران چه زمین مادی و چه زمینه های زندگی انسان به دایر و بایر تقسیم می شود.
خلاصه: خداوند فرمود اگر می خواهید شبیه سوره های قران بیاورید بدانید که یکی از ویژگی هایش خبر دادن از #غیب گذشته، حال و آینده است. پس نباید فکر کنید اگرچند کلمه عربی بگویید مثل قران آورده اید لذا چون منافقین خود را از آوردن شبیه آیات الهی عاجز می دیدند به پیامبران می گفتند تو یا #ساحری یا #مجنون «کذلک ما اتی الذین من قبلهم من رسولٍ الّا قالوا ساحرٌ او مجنونٌ/ذاریات_۵۲»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌هشدار آیت الله جوادی آملی در مورد #ربای_بانکی
♦️اگر آمریکا بگوید گزینه نظامی روی میز من است برخی ها حساب میبرند اما خداوند صریحاً گفته #گزینه_نظامی (ربا) روی میز قرآن من است (فأذنوا بحربٍ من الله) اما ما حساب نمیبریم!
♦️این (قراردادهای بانکی) #اسلام_مالی ست. بصورت مضاربه درست کردند اما همان رباست. الان پولی که میدهید میگویند چه تورم، رکود یا تحریم باشد و چه نباشد ۲۰٪ سود دارد!
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_60L.mp3
5.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_60
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 60
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔰🔰🔰🔰
♦️در مورد تحدی و شناخت شاخصه های قران برای آوردن سوره ای مثل سوره های آن، به شاخص فصاحت و #بلاغت قرانی می رسیم. آیاتی مانند آیه ۳۸ یونس یا ۱۳ هود که به تحدی می پردازند غالباً در زمان پیامبر گمان مردم این بود که این تحدی در مورد بلاغت این کتاب است.
مساله 1⃣ : غالباً سوال می شد که چگونه ممکن است #علوم_ادبی که ساخت فکر بشر بوده و یک حقیقت ثابت نیست را یک انسان طوری بیاورد که دیگران نتوانند بیاورند! توضیح آنکه علوم ادبی از #اعتباریات و امور قراردادی برای انتقال مفاهیم می باشند. یعنی رابطه #علی_و_معلولی بین کلمه و معنا برقرار نیست که بگوییم در همه جا، این کلمه این معنا را می رساند و آن معنا با این کلمه فهم می شود لذا برای مثال حقیقت آب در زبان های مختلف، الفاظ گوناگونی دارد یا اینکه یک کلمه مانند شیر حتی در یک زبان واحد دارای معانی گوناگون است.
🔷اما باید دانست که تنها یک بخش از عناصر علوم ادبی در همه انسان ها وجود دارد و این تفاوت سبب تحدی است. #علوم_ادبی سه رکن دارند که عبارتند از: فهم اشیا و حقایق خارجی، وضع کلماتی برای بیان این حقایق خارجی و تفسیر حقایق و اشیا با زیباترین کلمات. انسانها تنها در رکن دوم مشابهند. مانند اینکه سوال شود چرا انسان شمشیر می سازد اما در جنگ ها شکست می خورد؟ پاسخ این است که #شمشیر زمانی به پیروزی ختم می شود که در دست انسانی شجاع قرار بگیرد لذا بلاغت نیز که نحوه بهره برداری از علوم ادبی برای بیان حقایق است به #شجاعت گوینده بستگی دارد.
مساله 2⃣ : «#قانون_تماثل» این قانون گوید حکم موارد مشابه شبیه همست حال چه در موارد مجاز و ممکن باشد چه در غیر مجاز و غیر ممکن. یعنی اگر یک نفر انسان کاری کرد دیگر انسان ها نیز باید بتوانند آن کار را انجام دهند اگرچه تعداد کمی بتوانند. این یک #قانون_جهان_شمول است که همگی قبول دارند بطوریکه کفار بنابر این قانون می گفتند اگر ما نیز مانند پیامبر انسانیم پس چرا وحی و قران بر ما نازل نشده است (آیه ۱۵۴ شعراء) و پیامبر نیز می گفت من هم مانند شما انسانم (آیه ۱۱۰ کهف)
🔰کفار طبق این قانون در آیه ۱۲۴ انعام اعتراض می کنند که تا خداوند چنین کتابی را بر ما نیز نازل نکند ایمان نمی آوریم! خداوند می فرماید اولا خدا بهتر می داند که #وحیش را بر چه کسی نازل کند «الله یعلم حیث یجعل رسالته» ثانیاً غیر از #معصومین و افراد مطهر کسی نمی تواند قران خداوند را درک کند «لا یمسّه الّا المطهّرون/واقعه_۷۹» این افراد مطهر نیز #اهل_بیت خداوند هستند. «انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراً/احزاب_۳۳»
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 60
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
✅خداوند طبق بخش دوم استدلال، تنها کسانی را برای دریافت وحی و انتقال آن به مردم انتخاب می کند که در هیچ یک از زمینه های وحی، از آن تخطّی نکنند و لذا #عصمت معصومین در ۳ مرحله است:
1⃣مرحله دریافت وحی و #ملاقات آن است یعنی معصوم وحی را نه تنها دریافت کرده که آنرا می بیند اما باقی مردم تنها به ملاقات #الفاظ می روند نه #حقیقت. «انّک لتلقی القران من لدن حکیمٍ علیم/نمل_۶»
2⃣مرحله حفظ و نگهداری وحی و #عدم_فراموشی آن است که از موارد دیگر عصمت است «سنقرئک فلا تنسی/اعلی_۶»
3⃣مرحله آخر که مرحله #ابلاغ و رساندن پیام است که باز هم مصون از اشتباه است «ما ینطق عن الهوی إن هو الّا وحیٌ یوحی/نجم_۳و۴»
✅در بحث تحدی به اخبار به غیب، آیه ۵۴ مائده نیز مورد بحث ماست که گوید اگر شمایی که به جنگ رفتید از جنگ و دین خدا روی برگردانید خداوند از #دین خود دست نمی کشد بلکه کسانی را که خدا را دوست داشته و خدا نیز آنها را دوست دارد را انتخاب کرده و برای مبارزه می آورد. ویژگی این افراد جدید این است که نسبت به #مومنان خاضع و «ذلیل» و نسبت به #کافران «عزیز» و نفوذ ناپذیرند «من یرتدد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقومٍ یحبّهم و یحبّونه أذلةٍ علی المؤمنین أعزّةٍ علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم» نام این جنگ در جلسه بعد ذکر می شود.
🔰معیار این افراد که حبیب و محبوب خدا هستند این است که #تبعیت محض از رسول خدا دارند «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله/آل عمران_۳۱» پس محور #حب_الهی، وجود «رسول خدا» و پیروی از اوست. خداوند به این مبارزان گوید که به کشتن دشمنان نبالید زیرا شما نبودید که آنها را کشتید بلکه من شما را به جنگ آوردم و وسایل را آماده کردم تا دشمنان کشته شوند و به پیامبر نیز با تعارف بیشتر گوید آن تیری که تو پرتاب کردی را در اصل من پرتاب کردم. «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی/انفال_۱۷» لذا فکر نکنید اگر شما از جنگیدن سر باز زدید دین خدا تنها می ماند!
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_61L.mp3
5.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_61
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 61
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠بحث در تحدّی و شناخت #صفات_قران بود. علامه طباطبایی آیه ۵۴ مائده را نیز از اخبار غیبی می داند که گوید روزی می آید که اسلام بالاخره بر تمام مذاهب و مکاتب فکری پیروز شده و حاکم جهان می شود. حکومت حضرت امیر نمونه ای کوچک از این آیه بود چنانکه رسول اکرم دست بر شانه #سلمان گذاشته و فرمود این آیه مربوط به اقوام تو در آینده است. اما هنوز این آیه کاملاً محقق نشده چون حکومت فراگیر مسمانان به وقوع نپیوسته است.
♦️علت حکومت نهایی اسلام و قران این است که قران متکی به یک حقیقت الهی بوده و بازگشت به همان دارد «انّه لقران کریم فی کتاب مکنون/واقعه_۷۷ و ۷۸» یعنی قران، خود در خزانه ای دیگر است که پنهان است ودر آیه بعد گوید تنها افراد پاک که #طهارت_قلبی دارند به آن دسترسی دارند. (لا یمسّه الّا المطهرون)
🔰هر تفکر و مکتب فکری که در بین انسان ها تا قیامت ظهور کند قران درباره اش از قبل داوری کرده است «انّه لقولٌ فصلٌ/طارق_۱۳» قران #حق_محض است و حق و باطل را همیشه از هم جدا می کند این هم صفت دیگر قران است. قران گوید اگر تردید کنندگان در قران می دانستند که قران متکی به #حقیقتی_ثابت و خزینه ای دیگر است هیچگاه انکارش نمی کردند «تنزیل من ربّ العالمین افبهذا الحدیث انتم مدهنون/واقعه_۸۰ و ۸۱»
💠در آیاتی که خداوند به آسمان و زمین و کائنات و غیره قسم میخورد و سپس موضوعی را بیان می کند بدان معنا نیست که همانند دادگاههای بشری، قران نیز در اینجا #بینه ودلیل ندارد و بجایش از #قسم استفاده کرده است بلکه در قران قسم در کنار بینه و کامل کننده آن است.
♦️صفت دیگر قران این است که ثقیل و در عین حال یسیر است. #ثقیل است «انّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً/مزّمّل_۵» زیرا تمام آیاتش مبرهن و دارای برهان است. #یسیر و آسان است «و لقد یسّرنا القران لذّکر/قمر_۱۷» چون بر فطرت تحمیل نشده، با #فطرت سازگار است و لذا فطرت از آن اثر می پذیرد حال اگر انسان با ذکر و عبادت مانوس شد قران برایش دشوار نیست. این همان سهل ممتنع است.
✅ منکران رسالت پیامبر دو گروه بودند:
1⃣ منکر #نبوت_عامه بودند که نمی پذیرفتند بشر هم می تواند رسول خدا باشد و لذا می گفتند خداوند باید فرشته ای را به سوی ما نازل کند تا مطمئن شویم اما خدا گوید اگر اینکار را نیز می کردیم باز هم ایمان نمی آوردند «و لو نزّلنا الیهم الملائکة ... ما کانوا لیؤمنوا الّا ان یشاء الله/انعام_۱۱۱»
2⃣ گروه دوم امکان رسالت بشر را قبول داشتند اما #نبوت_خاصه یعنی رسالت پیامبر اسلام را نمی پذیرفتند. در اینجاست که قران تحدی کرده و گوید قران به حقیقت و خزینه الهی دیگری تکیه دارد. لذا در آیات ۴۷ به بعد قصص گوید برای اینکه شخصی که گناه کرده در آینده ادعا نکند که چرا خداوند رسولی نفرستاده که آنها را از بدی حفظ کند، ما پیامبران را فرستادیم.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 61
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
✅ برخی از این منکران رسالت، می گفتند چرا پیامبر اسلام همانند موسی، کتابی #دفعی که روی یک شی #مادی مانند سنگ نوشته شده باشد نیاورده بلکه بصورت #تدریجی الفاظی را میگفته و دیگران می نوشتند؟ خداوند در برابر اینها نیز می گوید که اینها دنبال بهانه برای انکار رسالت پیامبر اسلام هستند چنانکه اینان همانند گذشتگان خود هستند که آنچه را که موسی آورده بود را نپذیرفته بودند.
🔷«اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا ساحران تظاهرا و قالوا انّا بکلٍّ کافرون/قصص_۴۸» یعنی اینها گفتند که موسی و هارون یا موسی و محمد هر کدام یک #سِحر آوردند که ظهیر و پشتوانه یکدیگرند پس ما به همه اینها کافریم.
💠خداوند در برابر اینها تحدی می کند و گوید اگر راست میگویید کتابی بیاورید که از نزد خدا بوده و بیشتر از قران #هدایتگر انسان باشد. «قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما/قصص_۴۹» این تحدی به محتوای قران است یعنی این قران است که #یهودیت و #مسیحیت را زنده کرد و اگر در دنیا دینداری وجود دارد و روبه گسترش است بخاطر اسلام است.
✅عکس العمل #وثنیین حجاز(قائلین به وجود دو خدا) در برابر تحدی قران نیز در آیه ۵ هود گوید اینها که در این تحدی، شکست می خوردند سرشان را در گریبانشان فرو کرده یا یقه شان را روی سرشان میکشیدند و از مجلس خارج می شدند.«الا انّهم یثنون صدورهم لیستخفوا منه الا حین یستغشون ثیابهم...» باید دانست که این تحدی به آوردن مثل، امروز هم توسط قران مبارز می طلبد.
💠بحث اعجاز را بیشتر باز می کنیم. #اعجاز چیست؟ یعنی کاری که ممکن است بشود یا نشود را فرستادگان الهی، از طرق #غیر_عادی انجام بدهند اما بشر از ایتان مثل آن، عاجز باشد اگرچه با کمک همه انسان های دیگر باشد.
♦️معجزه تنها در مورد موجودات #ممکن_الوجود است لذا باید توسط بشر در جهان مادی حس شود. لذا معجزه نمی تواند ۲*۲ را ۵ کند! اگر معجزه بخواهد ممتنع الوجود یا واجب الوجود را موجود کند راه ابزار #عقل بسته می شود چون عقل نمی پذیرد و اگر اینطور شد دیگر بحث از تحدی و رسالت و خدا نیز ممکن نیست زیرا ابزار عقل است که باید اینها را بفهمد که ما آن را بیهوده ساخته ایم.
🔰در معجزه، #اصل_علیت پابرجاست. اصل علیت یعنی هر چیزی که هستی آن عین ذاتش نیست نیازمند غیر است. این اصل را امیر المومنین با عبارت روبرو به ما فهماند «کلّ قائمٍ فی سواه معلولٌ» یعنی هر چیزی که در وجودش به غیر تکیه دارد #معلول بوده و علت می خواهد.
🔰چون در زمانهای گذشته این بیانات فلسفی وجود نداشت و بعداً از #یونان آمد عالمان و مردم فکر می کردند که این گونه روایات بی معناست و از حضرت امیر نیست و سید رضی اینها را از خودش جمع اوری کرده است درحالیکه عقل خود سید رضی نیز آن زمان به اینها نمی رسیده بلکه دانشمندان بعدا این مفاهیم فلسفی را فهمیدند. این روایات که خدا را #واجب_الوجود و نامتغیر می دانند اصول دیالکتیک را رد می کنند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_62L.mp3
5.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_62
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 62
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠پس از اثبات #معجزه بودن قران باید محدوده معجزه و ارتباط اعجاز با سبق مدعی رسالت را بررسی کرد.
🔰#محدوده اعجاز: اعجاز تنها تا حد محالات عادی و #ممکن قابلیت دارد. یعنی نمی تواند آنچه را که عقلا وجودش ممکن نیست را ممکن کند و همچنین چیزی را که عقلاً وجودش ضروری است را از وجود ساقط کند. بدین صورت معجزه، ۲*۲ را نمی تواند ۵ کند.
♦️ در روایتی مشهور، شخصی از معصوم پرسید آیا خدا می تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد؟ معصوم پاسخ داد خداوند می تواند اما این چیز قابلیت وجود ندارد و #ممتنع_الوجود است لذا نقصان در خود شیء است نه در توانایی خدا. خداوند تنها قادر بر اشیا است نه بر غیر اشیا که ذاتاً امکان وجود ندارند «انّ الله علی کلّ شیء قدیر/بقره_۲۰»
♦️نکته دیگر در #اصل_علیت است که گوید هر چیز که ذاتش عین وجودش نیست نیاز به غیر دارد. این اصل در مورد همه چیز صادق است حتی در جهان آخرت؛ لذا اتفاق و #شانس در دو جهان، ممکن نیست.
🔰اصل علیت یک #اصل_عقلی است که قابل اثبات با #حس یا تجربه نیست زیرا تجریه تنها با دیدن دو اتفاق پشت سر هم به رابطه بینشان پی برده و گوید اولی علت دومی بوده است اما نمی تواند بگوید که سلسله علل این اتفاق را رقم زده است و اصل علیت را بصورت کلی اثبات کند. تنها خداست که علتی ندارد زیرا از تعریف اصل علیت خارج است چون ذاتش عین وجودش است.
🚸🚸🚸🚸
✅قواعد کلی #اصل_علیت در آیات قرآن کریم:
1⃣ آیه ۶۲ زمر: «الله خالق کل شی» یعنی هر چیزی که لفظ شیء بر او صادق است مخلوق خداست.
2⃣ آیه ۳ طلاق: «قد جعل الله لکلّ شیءٍ قدراً» یعنی خداوند برای هر چیزی #قدر و اندازه ای قرار داده است که از آن محدوده خارج نمی شود. این بحث در آیه ۴۹ قمر نیز آمده که گوید «انّا کلّ شیءٍ خلقناه بقَدَرٍ» .کلمه عربی #هندسه از لفظ اَندَزِه که همان #اندازه فارسی است گرفته شده لذا در روایات گوید خداوند مهندس نظام هستی است یعنی هر چیزی را بر حسب اندازه و #نظم آفریده است که از آن خارج نمی شود.
3⃣ آیه ۲۲ حدید: «ما اصاب من مصیبةٍ فی الارض و لا فی انفسکم الّا فی کتابٍ من قبل ان نّبرأها، انّ ذلک علی الله یسیر» خداوند گوید اشیا در #مخزن_غیبی اندازه ندارند اما وقتی به #عالم_شهود و حضور نزول می کنند اندازه پیدا میکنند.
♦️آیه گوید ما قبل از اینکه باری و خالق باشیم مقدّریم یعنی ما قبل از آفرینش، هندسه کلی تمام اشیا را در مخزن الهی درست کرده ایم و بعد بر اساس آن هندسه، اشیا را در جهان حضور، می آفرینیم.
4⃣ آیه ۲ فرقان: «و خلق کلّ شیءٍ فقدّره تقدیراً» یعنی در خلق هر شیئی #مقدار و اندازه ای برایش قرار داده است. این بحث را آیه ۸ رعد نیز بیان داشته است که می فرماید «و کلّ شیءٍ عنده بمقدارٍ»
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 62
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
5⃣ آیه ۲۱ حجر: «و إن من شیءٍ عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ» یعنی هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینکه #خزائنش پیش ماست و این یعنی اینکه هر شیء، چندین خزینه دارد و خزائنش نزد خداست. اما خدا جز به اندازه معلوم، آن چیز را از خزائنش به #دنیای_پایین تنزل نمی دهد.
🔴معنای #اندازه این است که هر چیز با چیزهای دیگری ارتباط دارد و با چیزهایی ندارد یا با گذشته یا آینده ارتباط خاصی دارد. همچنین در آیه ۵۶ هود می فرماید «ما من دابّةٍ الّا هو آخذٌ بناصیتها انّ ربّی علی صراطٍ مستقیم» هیچ چیزی نیست مگر اینکه افسارش به دست خداست و کار خدا جز بر صراط مستقیم و #نظم و اندازه نیست.
6⃣ آیه ۴۳ فاطر: «و لن تجد لسنّة الله تبدیلاً و لن تجد لسنّة الله تحویلاً» #سنت_خدا هیچ گاه تغییر نمی کند و حتی خود خدا نیز آنرا تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از همین سنتها، وجود حیات و ممات برای انسانها و امتها در زمان خاص است که هیچگاه از آن زمان به تاخیر نمی افتد «لکلّ امّةٍ اجلٌ اذا جاء اجلهم فلا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون/یونس_۴۹»
🔰باید توجه داشت که اصل علیت در #آخرت نیز حاکم است اما فرقش این است که آنجا می فهمیم #علت_اصلی همه کارها خدا بوده است. خدا در سنتی دیگر گوید ما نعمتی که به امتی دادیم را تا زمانی که افراد آن امت تغییر کنند از آنها نمی گیریم. «ذلک بأنّ الله لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیِر ما بانفسهم/انفال_۵۳»
7⃣ آیه ۱۲۳ نساء: «لیس بأمانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب» یعنی جهان بر اساس آرزوهای شما مومنین یا آرزوهای اهل کتاب نمی چرخد بلکه بر اساس نظمی است که خداوند قرار داده است پس بر اساس #سنتهای_الهی زندگی کنید.
8⃣ آیه ۱۲۴ نساء: «و من یَعمَل من الصالحاتِ من ذکرٍ او انثی و هو مؤمنٌ فاولئک یدخلون الجنّة و لا یظلمون نقیراً» گوید خداوند به اندازه نقیری که بسیار ریز است نیز به هیچ کس و هیچ شیئی #ظلم نمی کند زیرا ظلم کوچک خداوند، بسیار بزرگ است چون این ظلم باعث می شود #جایگاه مظلوم در نظم جهان عقب یا جلو شود درحالیکه قبل و بعد از او، جایگاه شیئی دیگر است لذا خودبخود باعث ظلم به تمام موجودات جهان می شود.
🔷در شرح نهج البلاغه ابن هیثم (جلد ۴، ص ۱۴۶) آمده که امیر المومنین در خطبه ای بلند، می فرماید «کل قائم فی سواه معلولٌ» مرحوم کلینی گوید اگر تمام انسان ها غیر از پیامبر وامام دور هم جمع شوند نمی توانند مانند این خطبه بگویند زیرا گوید «هر چه که قائم به ذات نیست به غیر وابسته است و لذا معلول است.» اما خداوند موجودی است #ثابت نه ساکن زیرا خداوند منزه از حرکت و سکون است و لذا قانون علیت در او نیست.
🚸🚸🚸🚸
خداوند گوید اگر من در قران به زمان یا زمینی قسم میخورم نه بخاطر این خشت و گل بلکه به خاطر وجود #معصومی است که در آن است لذا می فرماید ای محمد اگر تو در مکه نبودی هرگز به این شهر قسم نمی خوردم «لا اقسم بهذا البلد و انت حلٌّ بهذا البلد/بلد_۱ و ۲» معصوم به زمین و زمان خود #حیثیت و شرف می بخشد
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_63L.mp3
5.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_63
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media