eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_103L.mp3
3.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 103 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 🔴جنتی که خداوند به آدم و حوا گفت در آنجا از نعمتها بهره برید چیست؟ 1⃣این بهشت، بود. لذا اولاً این جنة، جنت زمینی نبود چون انسان در آن جنت نه رنج بیرونی داشته مانند گرسنگی و سرما و نه رنج درونی مانند غم و ترس و غیره. قران گوید در آن بهشت اصلا گرسنه و تشنه نمی شوید. در دنیا هر با همراه است یعنی مثلا اگر رنج گرسنگی نباشد از غذا لذت نمی برد اما در بهشت بدون وجود رنج گرسنگی، لذت خوراکی را دارد. 2⃣ثانیاً این بهشت، در قیامت نیست زیرا از آن بهشت خروجی وجود ندارد زیرا اصلا وسوسه ای از شیطان در آنجا وجود ندارد که باعث خروج انسانها باشد در حالیکه در آن بهشت مورد بحث آیه، شیطان آدم را وسوسه کرد. لذا آن بهشت نه تمام ویژگی های «بهشت خلد» را دارد و نه «باغ زمینی» بوده است پس بهشت برزخی بوده است. خداوند گوید در این بهشت شما همه جور نعمت دارید لذا نگویید که از فلان نعمتها محروم شده و مجبور شدیم که به این نزدیک شویم. 1⃣خداوند در این آیات، را اصل و را فرع بر او می داند لذا گوید ای آدم در این بهشت ساکن شو به همراه همسرت. در زمان خروج نیز باز هم به آدم گوید تو و همسرت خارج شو. دلیلش این است که آدم را می داند نه اینکه چون «مرد» بوده او را اصل دانسته است. هرکس خلوص و ایمانش بیشتر باشد فضیلتش بیشتر است. چنانکه صدیقه زهرا از آدم ابوالبشر نیز بالاتر است. 2⃣بدن ابزار است و اصل؛ لذا مرد و زن بودن در دین اهمیتی ندارد و کمالات مشروط به مرد یا زن بودن نیست بلکه مشروط به است که ایمان هم مربوط به روح است که به زن و مرد قابل تقسیم نیست. زن نمی تواند شود زیرا کاری اجرایی» است اما می تواند شود زیرا کاری اجرایی نیست و تماس مستمر با مردم ندارد که اسلام آنرا برای زن نادرست بداند. در برزخ نیز چون جسم هست لذا باز هم زن و مرد وجود دارد. 3⃣پس وسوسه، اول برای آدم (ع) بود و سپس برای حوا (س). شیطنت انسان را از دور می کند. شیطان هم در پای انسان را از پایین می کشد تا به دنیا نزول کند و هم در افرادی را که خود را بالا برده و در بهشت برزخی می بینند یعنی خود را بدون گناه می بینند می لغزاند تا بیفتند و از آن حالت دور شوند! نمی گذارد این در انسان ادامه پیدا کند. اما نمی تواند او را از بالا به سمت دنیا هل دهد زیرا در عالم بالا که آخرت باشد قدرت دخول ندارد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_104L.mp3
3.93M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 104 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 🔴گفتیم که جنتی که آدم و حوا دستور به ساکن شدن در آن شدند بوده است. محور قصه نیز «آدم» است نه حوا اگرچه بسیاری از افعال و ضمایر بصورت تثنیه آمده است. شیطان آدم را وسوسه کرد و حوا نیز تحت تدبیر آدم بود لذا او نیز وسوسه شد. خداوند نیز فرمود ما به آدم گفتیم اما او عهدش را فراموش کرد. 2⃣راه فریب شیطان در سوره اعراف از راست و چپ و جلو و پشت سر است اما مرکز رهزنی من از «سمت راست» است. مهمترین راه نفوذ شیطان از راه و اندیشه است نه جسم. گوید من از راه «اُمنِیّه و آرزو» او را میگیرم. عامل قریب اندیشه و ابزار شیطان، است مانند سم که از راه دستگاه گوارش با انسان رابطه پیدا می کند. 3⃣اگر ابزار اماره را انسان از دست شیطان گرفت همین نفس به «فضیلت» امر خواهد کرد. قرآن گوید همه چیزهایی که در زمین است زمین است نه «زینت انسان» اما شیطان آنرا به عنوان زینت انسان به انسان نشان می دهد مانند باغ و اموال و جواهرات و غیره. آنچه جدای از جان انسان است زینت او نیست. 4⃣ همان شعور ضعیف و مرموزی است که به عنوان یک اندیشه ناخودآگاه در انسان پیدا می شود اما منشا آن معلوم نیست. وسوسه فقط به انسان راه نشان می دهد همانند کاری که پیامبران و عقل برای انسان می کنند. 5⃣دو نوع برزخ داریم که شیطان در آن راه دارد. در صعودی به عنوان نتیجه اعمال راه دارد یعنی وقتی انسان دنیا را به سمت برزخ ترک کرد با در برزخ همراه است که قبلا در دنیا با اعمال و افکارش آن را ساخته است حال یا شیطانی ساخته یا فرشته ای. بدن جا و زمان دارد اما فکر و اندیشه مکان و زمان ندارد لذا به صورت یک شیطان یا فرشته همراه با روح در برزخ مصور می شود که و افکار انسان است. 6⃣در اگر انسان در همین دنیا بخواهد اندیشه صحیح داشته باشد و تجرد برزخی پیدا کند باز هم شیطان او را می لغزاند و سعی می کند از برزخ به پایین بیندازد. قران گوید ابتدا «وسوس الیه» یعنی در آدم نفوذ کرد و سپس «وسوس لهما» یعنی چیزهایی را که به ضرر آدم و حوا بود را به آنها زینت نشان داد تا گمراه شوند. 7⃣قرآن گوید شیطان برای فریب دادن آدم گفت اگر میوه این درخت را بخورید همانند فرشته، می شوید و چون خداوند نخواسته شما مانند فرشته جاویدان شوید شما را نهی کرده وگرنه اشکالی ندارد. گفت اگر این را بخورید همیشه در اینجا می مانید وگرنه مرده و از این بهشت خارج می شوید یعنی کاملاً برعکس آن چیزی که خدا به آدم گفته بود! 8⃣چون انسان موجودی چند بعدی است دچار نسیان و فراموشی می شود وگرنه اگر این نقایص در او نبود امکان خلیفة اللهی نداشت و فرشته می شد لذا نقص را در انسان گذاشت تا خلاف اگر کرده وارد زمین شود و تولید نسل کند و زیاد شود. 9⃣شیطان دنبال این است که حنک و چانه انسان را بگیرد «لاحتنکنّ» و افسار بزند وگرنه نمی خواهد که پایش را نهایتا بلغزاند. اگر هم شیطان توانست افسار بر انسان بزند و ولی او شود به جهت ولایتی است که از خدا گرفته و باز هم مستقل از خداوند نمی تواند عمل کند. لذا اینطور نیست که جهان را دو نفر که خیر و شر باشند اداره کنند بلکه شیطان نیز تحت است و از خدا ولایت بر گناهکاران را گرفته است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_105L.mp3
3.87M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 105 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣قرب و تصرف به شجره توسط آدم و حوا، بود که آنها را از بهشت راند نه ظلم به خدا. "وسوس لهم الشیطان" یعنی شیطان این وسوسه را به سود آنها نشان داد در حالیکه به زیان انسان بود. این همان است که باعث 'جهل مرکب' می شود چنانکه نمی داند آنچه که می داند درست نیست. 2⃣اگر شیطان توانست انسان را با سهو و بگیرد دیگر شیطان نیازی به زیبا نشان دادن آن ندارد. انسان غافل به هر سمتی حرکت می کند لذا خداوند از او به عنوان و پایینتر یاد کرد که فراموش می کنند. 3⃣اما در مورد آدم، شیطان نتوانست او را از امر خداوند کند بلکه آدم یادش بود که خداوند نهی کرده است لذا شیطان اصل قضیه را برعکس نشان داد و گفت با خوردن این میوه، تو «فرشته» می شوی یا در بهشت «جاودان» می شوی و خدا تنها برای اینکه به این دو نرسی شما را از آن نهی کرده و بدی دیگری ندارد. 4⃣شیطان این دروغ را با سوگند یاد کرد و گفت من فقط خوبی تو را می خواهم. لذا به بهانه و هدایت به راه درست، کرد و او را از بهشت آویخت. 5⃣زمانی که آدم و حوا از درخت استفاده کردند آنچه باعث بدی آنها بود بر آنها آشکار شد پس این دو با برگهای درخت، سوئات خود را پوشاندند. سپس قران گوید ای بنی آدم مراقب باشید شیطان آبروی شما را نبرد اما بیشترین کار شیطان، کردن انسان است چون اگر غافل نشود و اوامر الهی را فراموش نکند شیطان باید رنجهای زیادی بکشد تا چیزهای بد را به انسان خوب نشان بدهد. 6⃣ نمی گذارد انسان غافل شود. اگر انسان با اینکه می داند گناه کند که عمدی بوده و متمرد است و نمی توانند توبه کنند اما غالباً نمی دانند که گناه است یا فراموش می کند که این گناه است که این افراد می توانند کنند. 7⃣ذاق یعنی چشید نه اینکه خورد پس همین که آدم از آن درخت عیبش را آشکار دید. خداوند گفت اگر این میوه را بخورید و از این بهشت سقوط کنید در رنج خواهید افتاد پس این نهی، بود نه که حرمت بیاورد زیرا در صورت انجام این کار تنها نفعی از آدم فوت می شود چنانکه بگویند صبح زیاد نخواب زیرا در این صورت تمام روزت را بی حال خواهی بود. در اینجا هم خداوند توبه آدم را پذیرفت اما او را به بهشت برنگرداند که نشان از نهی ارشادی دارد چون اگر نهی مولوی بود با توبه باید به جای اولش باز می گشت. بعلاوه این که آن دنیا، اصلا جای نبود چون هنوز خداوند رسولی نفرستاده بود. 8⃣با اینکه مشکلات زمینه ها هستند اما هر یک از ما ملزمیم که خود را در نیندازیم اما این بدان معنا نیست که هیچ مشکلی در جهان بوجود نمی آید لذا وجود بیماری باعث پیشرفت پزشکی است اما ما ملزمیم جلوی بیمار شدن خود را بگیریم درحالیکه بیماری وجود دارد تا پزشکی پیشرفت کند. پس آدم هم اگرچه نباید از آن درخت می خورد اما اگر نمی خورد زمینه مشاهده کمالات ارضی ایجاد نمی شد لذا این خود باعث پیشرفت هم شد. پس امر ارشادی برای اشخاص است اما عدم انجامش هم در کل جامعه باعث پیشرفت هایی هست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_106L.mp3
3.98M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 106 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣نهی از تصرف در درخت ممنوعه، مولوی و تشریعی نیست پس حرام یا مکروه نیست. نهی تکوینی هم نیست چون برابر با امساک و عدم توان خوردن خواهد بود درحالیکه آدم توانست بخورد. لذا این است و به نفع خود آدم و حوا بود زیرا گفت در بهشتی که هستید هیچ زحمت و سختی ندارید؛ و نگفت که با خوردن آن از قرب من دور می شوید یا عذاب می بینید بلکه گفت اگر از این بهشت خارج شدید به زحمت میفتید. 2⃣اگر نهی خدا، و آمرانه بود باید ابتدا پیامبر می آمد تا تکلیف باشد در حالیکه در بهشت برزخی هنوز پیامبر نیامده بود لذا اصلا جای تکلیف نبود و ثانیاً اگر تشریعی بود پس از توبه آدم، باید به جای اولش بر می گشت در حالیکه خدا توبه او را پذیرفت اما او را به بهشت برزخی بازنگرداند. 3⃣شیطان از چه راه انسان را فریب می دهد؟ ابتدا می کوشد او را کند چون اگر انسان حقیقتی را فراموش کرد براحتی آن را از دست می دهد و زیر پا می گذارد. نسیان هم امری است و علم امری وجودی است پس نسیان، فاعل نمی خواهد که بگوییم شیطان باعث نسیان است بلکه شیطان لهو و لعب و زندگی دنیوی را در ذهن انسان زنده نگه می دارد تا انسان پس از مدتی حقیقت را فراموش کند. پس نسیان ناشی از انس با است که باعث می شود از یاد آخرت غافل شود. 4⃣تمام تلاش دنیا، تزیین است تا آخرت فراموش شود و بدین صورت براحتی انسان بدام شیطان می افتد. حال اگر انسان فراموش نکرد سعی خواهد کرد او را از راه گرفته و دچار جهل مرکب کند بدین صورت که او را گرفتار خیالات می کند و چیز دیگری که از آن حقیقت کم ارزشتر است را مهمتر جلوه می دهد تا از اهم باز بمانند. 5⃣شیطان لحظه ای انسان را بحال خود تنها نمی گذارد حتی در خواب، زیرا شیطان خواب ندارد لذا نمی گذارد انسان رویای خوب ببیند. لذا گفتند در همه لحظات بیاد خدا باشید زیرا شیطان منتظر یک لحظه است و حال آنکه او از انسان می جوشد نه از بیرون پس او از جایی که ما نمی بینیم به سمت ما تیر میزند. 6⃣آدم چه چیزی را فراموش کرد که باعث شد میوه را بخورد؟ مربوط به کدام است؟ آدم نهی از خوردن میوه درخت را فراموش نکرد بلکه از با انسان، غافل شد زیرا خود شیطان گفت که نهی خدا از خوردن میوه بخاطر این است که تو در بهشت جاودان شده یا ملک می شوی و گفت من دوست تو هستم. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
چیستی ربا در اقتصاد.mp3
13.35M
✅آیا معاملات بانکی ربوی است؟ نظرات علما، اقتصاددانان و حقوقدانان در این مورد چگونه است؟ ❗️حجت الاسلام دکتر ، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه‌های سطح اول کشور توضیح میدهند! 🔴توصیه میکنیم تا ببینیم چه مقدار آنچه میدانیم مطابق واقعیت است. 🆔 eitaa.com/tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_107L.mp3
3.38M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 107 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣بارها عرض شد که نهی از خوردن میوه، بود نه تشریعی و تکلیفی. لذا این امر نه واجب بود نه مستحب چون اینها برای امر تکلیفی است نه ارشادی. لذا همه امور در این آیات در قلمرو ارشاد دور می زند و بود. پس ظلم و غوایتی که در این آیات است برای ارشاد است. 2⃣نهی الهی به حضرت آدم، همانند دستوری که طبیب به بیمار می دهد بود. حال اگر بیمار گوش نداد به خودش ظلم کرده است و اگر دوباره پیش طبیب رفت و گفت این بار به حرفت گوش می دهم همان است که حال قبل را باز نمی گرداند اما از حالا به بعد مراقب است. 3⃣ظلم به نفس بسیاری از خیرات را از انسان باز می دارد اگرچه گناه و مکروه نباشد. مثلا جوانی که در باید درس بخواند و در مجالس علما باشد در مجالس خنده و بطالت وقتش را تلف کرده است از فضایل زیادی محروم خواهد شد. دور شدن از خدا، نیست. 3⃣اگر آن نهی، حرام یا مکروه بود باید می بود درحالیکه هنوز شریعت و پیامبری در آن زمان نیامده بود که تکلیفی باشد و با عدم انجام امر خدا، جهنم در انتظار شخص باشد. لازمه معصیت، عذاب است نه محروم شدن از برخی . 4⃣«غیّ» به انسان بی هدف گویند و «ضالّ» به انسانی که راه را گم کرده است. لذا در اینجا وقتی از و سخن می گوید باز هم بحثش مربوط به امر ارشادی است. 5⃣توبه یعنی رجوع. خداوند هر توبه را که می پذیرد محفوف به دو توبه است. خداوند ابتدا را می دهد و عقل انسان را بیدار می کند تا بتواند به سوی خدا برگردد. سپس برای بار دیگر رحمت می کند و زمانی که انسان توبه کرد توبه او را می پذیرد. در مورد آدم نیز خدا توبه او را پذیرفت. 6⃣اینکه این درخت چه بوده بحث است و معصوم گوید هر جور درختی می تواند باشد زیرا درخت بهشتی، هر چه را که مومن درخواست کند به او می دهد و مانند درخت زمینی نیست. معصوم دیگر هم گوید این درخت، بوده است زیرا آدم استعداد آن علم را نداشت پس نهی شد. 7⃣قران نشان می دهد از زمانی که حضرت آدم در درخت تصرف کرد قدم به قدم از بهشت دورتر شد. زیرا خداوند پس از خوردن میوه دیگر نمی گوید این درخت بلکه گوید «تلک» یعنی آن درخت. 8⃣شیطان هر کسی را از راه خودش فریب می دهد. را به لباس نصیحت نشان می دهد و به آدم گوید من شما را دلالت می کنم به راه درست و این خیانت به خدا نیست. پس او انسان عارف را نیز فریب می دهد لذا به آدم می گوید برای اینکه جاودان شوی یا ملک شوی این کار را بکن. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_108L.mp3
3.65M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media