تفسیر تسنیم
💠 #آیات_تمدن_ساز 🚸تفاوت انسان با حیوانات، نزد خدا تنها به میزان #ایمان او بستگی دارد... آنچه به عن
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۶
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: هدیً للمتقین، الذین یومنون بالغیب
🔘 در بحثِ هدیً للمتقین گفتیم که چند نظر است:
۱. امام فخر رازی: بذر هدایت برای همه هست و تنها اهل تقوا بهره میبرند.
۲. علامه طباطبایی: هدایت تنها برای کسانیست که سرمایه ی تقوای فطری را حفظ کرده اند.
۳. علامه جوادی: این هدایت برای #ایصال_به_مطلوب است نه #ارائه_طریق یعنی این هدایت راه را نشان نمیدهد بلکه اهل تقوا را خودش به مقصد میرساند.
💎در نگاه علامه جوادی، اهل تقوا غیر از تقوای فطری باید #تقوای_عملی نیز داشته باشند و مقداری از راه را خود بروند تا قرآن اینها را در ادامه راه به جلو ببرد. لذا در آیه ۲۹ انفال گوید «یا ایها الذین آمنوا ان تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً» اگر ایمان آورید خداوند به شما فرقان میدهد. این #فرقان (جدا کننده حق و باطل) نوریست که انسان بوسیله آن در هیچ چیز شک نخواهد کرد و مسیر درست همیشه برایش مشخص خواهد بود. اما طبق آیه، فرقان یا همان هدایت، پاداشی برای متقیان است که مقداری از راه را رفته اند.
🔎 با توجه به اینکه تقوا دارای درجات است هدایت نیز به همان نسبت درجات دارد و هر کس در هر درجه تقوا، دارای درجه متناسب هدایت نیز خواهد شد. قرآن گوید «انّ اکرمکم عندالله اتقاکم» اگر یک درجه بود دیگر نمیگفت باتقواترینِ شما (اتقاکم) یا کریمترین شما.
🗞 تقوا دارای سه درجه کلیست:
نازلترین آن همان ترک گناهان و انجام واجبات است. درجه میانی که انجام مستحبات و ترک مکروهات را نیز در بر میگیرد و بالاترین درجه، آن است که جز به خدا، به چیز دیگری نیندیشد. این همان #تقوای_اخص و ادا کردنِ حق تقوای الهیست «حقَّ تقاته»
📌 قران در آیه ۱۸۵ بقره «هدیً للناس» و در آیه ۲ بقره «هدیً للمتقین» دانسته شده است. آیا تعارضی بین مردم و اهل تقوا نیست؟
خیر، طبق بحث این جلسه مردم همان متقیان و اهل تقوا هستند و غیر اهل تقوا اصلا #انسان (ناس) نیستند! نشانه اش هم دو آیه قرآنیست:
1⃣خدا در آیه ۴۴ فرقان در مورد کافران و کسانیکه بجای خدا از هوای نفسشان پیروی میکنند گوید: «ان هم الّا کالانعام بل هم اضلّ سبیلاً» اینها جز حیوان یا پستتر از آن نیستند. ظاهرشان انسان اما باطنشان #حیوان است و در قیامت هم به شکل باطن خود یعنی حیوان محشور میشوند و چون عقل داشتند و ایمان نیاوردند از حیوان بی عقل هم پستترند.
2⃣در آیه ۷۰ یس به پیامبر گوید تو باید زندگان از انسانها را انذار دهی نه کافران را! «لِیُنذِر من کان حیّاً» این حیات، حیات انسانیست که کافران ندارند وگرنه حیات حیوانی که در همه هست و انذار نمیخواهد.
#انسان_شناسی_اسلامی
📒 در همه چیز باید تقوا داشت و یکی از مهمترینها، #تقوای_علمی است. اگر شخص در عرصه علم حرف حق را برای خدا زد و به دنبال بهره مادی و نشان دادن خود (کسب جان و مال) نبود تقوای علمی داشته لذا خداوند مشکلات علمیش را حل میکند و راه را پیدا خواهد کرد. در علم افراط اشکال ندارد و هر چه بالاتر بروی بهتر است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📜 @tafsire_tasnim1
👈ادامه جلسه ۶ سوره #بقره
💠متقین در قرآن ۵ صفت دارند:
۱. ایمان به غیب (یؤمنون بالغیب)
۲. رابطه با خدا و برپاداشتن این رابطه (یقیمون الصلاة)
۳. انفاق مالی و علمی و ... (ممّا رزقناهم ینفقون)
۴. ایمان به کتب الهی (یؤمنون بما انزل الیک و انزل من قبلک)
۵. ایمان به معاد (بالآخرة یوقنون)
🌎 در مورد ایمان به غیب باید گفت قرآن جهان را دو قسمت میداند: #عالم_شهادت که با حس درک میشود و #عالم_غیب مانند وحی و قیامت.
موجودات هم به همین نسبت دو قسمند: مشهود و غایب.
👂راه شناخت مشهود: حس
🤔راه شناخت غیب: عقل و قلب
🔎 در برابر متقیان و مومنان، کافران هستند که گویند در عالم جز مشهود و محسوس چیزی وجود ندارد. همانند بنی اسراییل که به موسی گفتند اگر خدا موجود است باید دیده شود پس بگو خود را به ما نشان دهد.
🖍کانال تفسیر تسنیم
🔗 @tafsire_tasnim1
‼️عادت به روابط جنسی با جنس موافق، علاقه به جنس مخالف را از بین میبرد.
امروزه در ادامه اثبات بی منطق بودن #محارم_الهی، اعلام میشود که #همجنس_گرایان، گرایشی ذاتی به جنس موافق دارند و لذا تمایلی به جنس مخالف ندارند پس حرام بودن همجنس گرایی بی منطق است!
اما سوره هود عدم تمایل قوم لوط به جنس مخالف را ناشی از عادت به ارتباط با همجنس میداند نه امری فطری.
💠 قرآن پاسخ میدهد:
✅ @tafsire_tasnim1
#آیات_تمدن_ساز
🎬 #دکترین_سینما
طبق آیه بالا، نشان دادن داستان انبیا توسط قرآن، تنها با هدف #تثبیت_فؤاد و قلب پیامبر میباشد. در دکترین سینمای انقلاب اسلامی، انسان پس از تماشای نمایش یا فیلم، باید فؤاد و قلبی آرام و مطمئن به خداوند پیدا کند.
❓آیا پس از تماشای فیلمهای روز جهان، این آرامش را در خود میبینید؟
🏆 آیات تمدن ساز
🏵 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۷.mp3
3.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_7
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 #جلسه_۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب
1⃣ #ایمان، عقیده ایست که در آن شک و تردید نباشد و صاحب این عقیده استوار که به عقیده خود از شر تردید، امان داده است، #مومن نامیده میشود. لذا اگر عقیده در شک و تردید باشد یا کافر است یا منافق.
2⃣موجود از نظر قرآن دو قسم است: یا مشهود و محسوس یا غایب از حواس.
📌طبق انتهای سوره بقره، #غیب شامل ۵ چیز است: خداوند، رسالت او که به پیامبران داده شده، فرشتگان او، کتابهای او و قیامت او.
3⃣مادّیّون گویند چیزی که قابل حس کردن نیست اصلا موجود نیست پس خدا و فرشته و قیامت و رسالت و کتب الهی همه وهم و #افسانه اند.
💎در آیاتی دیدگاه مادیون در زمان پیامبران بیان شده است:
۱. در آیه ۵۵ بقره بنی اسراییل به موسی گفتند: «ما به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی ما به عالم محسوس ایمان داریم نه به غیب.
۲. در آیه ۱۵۳ نساء خداوند گوید: «اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) از تو میخواهند که برایشان از آسمان، کتابی محسوس و مادی (دارای ورق) نازل کنی (نه کتابی که بر قلبت نازل شده باشد). همانا اینها از موسی چیزی بزرگتر از این خواستند. پس گفتند میخواهیم خدا را آشکارا ببینیم!»
یعنی اینها جز به عالم محسوس و موجودات حس شدنی ایمان نمی آورند. اگر از تو کتاب و رسالتت را که غیبی است نپذیرفتند از موسی خداوند را که غیب بود نپذیرفتند و گفتند تا خدا را به چشم نبینیم ایمان نمی آوریم.
۳. در آیه ۷ انعام خداوند گوید حتی اگر تقاضای گروهی که در بالا گفتند برای ما کتاب مادی نازل کن را بپذیریم و کتابی با صفحات مادی و قابل لمس نازل کنیم باز هم این کافران نمیپذیرند!
۴. و در آخر در آیه ۲۱ و ۲۲ فرقان گوید روزی این کافران هنگام مرگ، ملائکه را خواهند دید اما آن روز دیگر دیر بوده و به ایشان بسیار سخت خواهد گذشت.
4⃣ریشه ایمان یا کفر به غیب در #معیار_شناخت است.
کافران به غیب گویند معیار شناخت همه چیز، تنها و تنها #حس است. اگر چیزی با حواس ۵ گانه درک شد وجود دارد وگرنه موجود نیست. اما مومنان علاوه بر حس،آنچه را که #عقل نیز موجود بداند به آن ایمان دارند که همان غیب است مانند وجود خدا یا قیامت. لذا موجدات را یا محسوس میدانند یا معقول.
5⃣قرآن ابتدا ذهن عوام مردم را از حس به سمت عقل میکشاند و آنگاه مرحله سوم شناخت را با عقلا و موحدان در میان میگذارد که معیار #وحی است که گاهی عقل نیز آنرا نمیفهمد. اگر وحی پذیرفته شد خودبخود حس و عقل هم پذیرفته شده است.
6⃣غیب یا مطلق است یا نسبی.
۱. غیب مطلق: منظور غیبیست که برای همه و در همه جا و همه زمانها نامحسوس است مانند خداوند.
۲. غیب نسبی: غیبی که برای برخی ها یا در برخی زمانها محسوس میشود مانند فرشتگان و قیامت که برخی همین حالا هم این دو را میبینند و بقیه مردم در هنگام مرگ و پس از آن، این دو را خواهند دید.
7⃣ منظور از ایمان به رسولان، #ایمان_به_رسالت پیامبران است وگرنه جسمشان که محسوس است و نیاز به ایمان ندارد. لذا قرآن گوید مومنان به رسالت تمام پیامبران ایمان دارند نه به رسالت خاتم انبیا، زیرا رسالت از سوی خداست.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📣 تفسیر تسنیم
🎁 @tafsire_tasnim1
🎋اصلاح جامعه از پایین به بالاست نه بالعکس!
آیه گوید: خدا وضعیت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر آنگاه که خودشان خودشان را تغییر دهند.
🛡 #انقلاب در تمام کشورها ابتدا از تغییر انسانها شروع شده است. آنگاه جامعه و سپس حکومت را اصلاح کرده اند مانند مراحل انقلابهای اقتصادی و اجتماعی جامعه آمریکا...
لذا اصلاح هر #حکومت ۳ مرحله دارد:
تغییر اشخاص - تغییر جامعه - تغییر حکومت
🏆 @tafsire_tasnim
🎯 سخنی کوتاه با دوستان:
از همه اعضای محترم دعوت میکنم که حتما جلسات تفسیر علامه جوادی که روزانه در کانال قرار میگیرد را دنبال کنند...
هدف ایشان از این تفسیر ۴۰ ساله، ایجاد #نگاه_توحیدی و یگانه پرستی در انسانهاست که تمام ابعاد زندگی انسان را متحول میکند اما ایجاد این نگاه کمی طول میکشد و نیاز به استمرار در پیگیری این جلسات تفسیر دارد.
نگاه توحیدی همان چیزیست که از زندگی ما و تمام علوم مدرن حذف شده و ما را به ورطه کفر قلبی، ناآرامی درونی و بی هدفی کشانده است...
لذا اگرچه شاید کمی طولانی بودن خلاصه جلسات که بصورت متن ارسال میکنم باعث خستگی شود اما با کوشش در پیگیری مطالب و عمل به آن، تحولات عمیق فکری و عملی را خواهید دید.
برای جمع آوری مطالب زمان زیادی صرف میشود که انشالله جز برای خدا، هدف دیگری در میان نباشد!
🌺 ضمنا در این روزها و خصوصا شبهای آتی قدر، حقیر و دیگر دغدغه مندان را از دعای خیر خود فراموش نکنید...
@tafsire_tasnim1 |۸.mp3
3.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_8
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۸
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة
💎 #مومن تنها به کسی گویند که به #تمام_غیبها ایمان داشته باشد یعنی به خداوند، کتب او، رسالت پیامبران، ملائکه و قیامت. اگر کسی به هیچکدام از اینها ایمان نداشت مادی و #کافر است که تنها اشیای حس شدنی را قبول دارند. اگر هم کسی به یک یا چند تا ازین ۵ غیب ایمان داشت #مشرک است که اینها غالبا توحید در خالقیت و مالکیت جهان را برای خدا میدانند اما برای ربوبیت و رتق و فتق امور جهان، قائل به چند خدایی هستند. مانند بت پرستان.
قرآن هم شهادت میدهد که وقتی پیامبران از مشرکان میپرسیدند خالق و مالک جهان کیست میگفتند خداوند اما در ربوبیت و اداره جهان، خداوند را #رب_الارباب و مدیر اصلی اداره کنندگان جهان میدانستند. این ارباب هم مدیران مستقیم جهان و انسانها بودند مانند خدایان متعدد مصری، هندی و یونانی.
🗿 مشرکین و کافران در تمام تاریخ ۳ دسته بوده اند:
۱. توده مردم: اینها دنباله رو بزرگان خود و مقلّد سنت گذشتگان خود در پرستش بتها و خدایان یا کفر به همگی بوده اند و دلیلی نداشته اند و حرفشان فقط «تقدیر اجباری جهان» بوده است.
۲. مستکبران و حاکمان: اینها همیشه حقیقت را میدانسته اند اما چون پذیرش وحی را با #منافع خود در تعارض میدیدند آنرا نمیپذیرفتند. اینها همیشه در برابر حق به زور متوسل میشوند.
۳. علما و دانشمندان: اینها در تمام تاریخ توجیهگر شرک و کفر بوده اند و محل اتکای گروه دوم. این گروه خطرناکترینند.
⚔ قرآن گوید در برابر #مستکبران تنها باید جنگید و نابودشان کرد چون حرف حق را میدانند اما با آن میجنگند. به گروه اول، قرآن گوید اگر تقلید میکنید حتما تحقیق کنید که از شخص درستی تقلید کنید تا گمراه نشوید.
اما در برابر گروه سوم باید استدلال کرد. این گروه تنها معیار شناخت جهان را «حس» میدانند و آنچه حس شدنی نباشد را جز افسانه و وهم چیزی نمیدانند اگرچه عقل وجودش را بپذیرد.
👈 باید به اینها گفت که اگر شما حس را عامل شناخت میدانید خود به برکت عقل است. استقرا یقین آور نیست اما #تجربه هست! تجربه، حسِّ مکرّری است که در پناه یک قیاس کلی، افاده یقین میکند زیرا عقل در یک قیاس کلی گوید همه مواردی که مانند آن تجربه قبلی هستند، همان نتیجه را میدهند و لذا فلان مورد مشابه نیز الزاماً همنتیجه ی قبلی میشود. این کبرای مذکور را با حس و آزمایشگاه نمیتوان دید و تنها عقل آنرا اثبات میکند. پس حس و تجربه در طول عقل است نه در عرض آن؛ و بدون عقل، تجربه هیچگاه یقین آور نخواهد بود.
ایمان شامل اعتقاد، خُلق و عمل است. بین اعتقاد و عمل همیشه یک خُلق و حالت نفسانیست و هرگز عقیده و عمل تماس مستقیمی ندارند. بین عقیده و عمل، اصالت نیز با #عقیده است و عمل، تنها مقدمه ای برای رسیدن به معرفت و عقیده توحیدی است که به یقین منتهی میشود.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📚کانال تفسیر تسنیم
🎁 @tafsire_tasnim1
😡کینه شیطان از خداست نه از انسان!
شیطان با این اعتقاد که خدا او را گمراه کرده در صدد انتقام از او با گمراهی #خلیفه اش برامد. پس او از خدا کینه دارد نه از انسان و انسان را جانشین خدا میداند که تا به مرحله اخلاص نرسیده باید کارش را ساخت!
🏆تنها راه نجات، #اخلاص در فکر و عمل است. اگر هرکاری که میکنیم فقط برای رضایت الله باشد راه خودبخود پیدا میشود و این را خدا تضمین کرده است.
🌳 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
💠 علامه جوادی آملی: طبق آیه ۲۹ سوره فتح، مومنان در #امور_اقتصادی خود کاملا از کفار مستقلند و هیچگاه
💠شایسته مملکت اسلامی نیست که #اقتصادش وابسته به غرب باشد.
🔺 امام خمینی(ره):
دو اصل را باید تمام قشرهای ملت مراعات کنند یکی ادراک اینکه ما اگر اقتصاد خود را تابع خارج نمائیم ممکن است روزی خارجی ها نخواهند به ما چیزی بدهندوقتی که درها را بستند ما باید تسلیم آنها بشویم تا هر چه می گویند عمل کنیم و این شایسته یک مملکت اسلامی و جمهوری اسلامی نیست که پیوسته در اقتصادش،در گندمش،در جو و در برنجش وابسته به غیر باشد.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۱۱، صفحه ۱۱۶
بیانات امام خمینی(ره)در جمع اعضای موسسه اسلامی مبارزه با اعتیاد
مورخ: ۱۳۵۸/۱۰/۰۶
👥 @sahifeh_noor