eitaa logo
تفسیر قرآن کریم(استاد هاشمی همدانی)
1.4هزار دنبال‌کننده
57 عکس
18 ویدیو
2 فایل
🔸️نظرات و پیشنهادات خود را با مدیر مطرح بفرمایید. @Smmousaviii
مشاهده در ایتا
دانلود
.: 🔰 لطافت ها و ظرافت های اعجاز قرآن کریم 👌ازبیانات استاد غلامعباس هاشمی 🔸بزرگ ترین دلیل بر اعجاز قرآن کریم تحدی قرآن است؛ تحدی یعنی مبارز و معارض خواستن واین تحدی عناصر گوناگونی دارد مانند فصاحت و بلاغت، خبرهای غیبی، عدم اختلاف و تناقض، معارف بلند علمی وتربیتی که یکایک باید مورد توجه قرار گیرد. تحدی قرآن در تمام این عناصر در سه مرحله از قوی تر به ضعیف تر صورت گرفته است؛ ابتدا که قرآن کانل هم نشده بود فرمود جن و انس جمع شوید و مانند قرآن را بیاورید؛ "قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا" بعد می فرماید همگی جمع شوید و ده سوره مثل سوره های قرآن را بیاورید؛ "أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" (بلکه ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﺎﺭی ﺧﻮﺩ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﺪ. هود۱۳) 🔸وقتی از اوردن ده سوره هم عاجز شدند به اوردن یک سوره دعوت نمود "وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين" ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﻣﺤﻤّﺪ (صلی ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﻛﻪ ﻭحی ﺍلهی ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ] ﭘﺲ یک سوره ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ [ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ] ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻭحی ] ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .(بقره ۲۳) و سپس با زبان نفی، تحریص وتحریک به اوردن می کند "فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" (ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁتشی ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﺁتشی ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .بقره۲۴) 🔸حال این اصل تحدی و هم اورد طلبی قران است و این عناصر فراوانی دارد که پایین ترین آنها فصاحت و بلاغت است. 🔸یکی از عناصر اعجاز قرآن کریم، خبر های غیبی قرآن است. نفس پیش گویی هایی که همگی محقق شدند دلیل بر وحی بودن قرآن است چرا که احدی جز خداوند، دانای به غیب نیست. "قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ" (ﺑﮕﻮ: ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻏﻴﺐ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ. نمل۶۵) 🔸نکته مهمی که در اخبار غیبی قرآن هست این است که خبر های قرآن از آینده، همگی برخلاف پیش گویی و پیش بینی های کاهنان و خبرگان در آن حوزه بوده است. خبر پیروزی پیامبر بر تمام دین ها در جزیرة العرب با وجود عقاید حاکم در آن زمان، خبر از پیروزی رومیان بر امپراطوری ایران پس از گذشت هشت سال از شکست سنگین رومیان، پیروزی مسلمین در جنگ بدر و احزاب با عدد بسیار کم سپاه اسلام، خبر قطعی از فتح مکه و این گونه موارد همه بر خلاف قواعد جامعه شناسی و اصول انقلاب و رسوم جنگ بوده است. کریم @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 94.mp3
29.94M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 4⃣9⃣ 🗓 چهارشنبه/ ٩مهر /۱۳۹۹ 📖 ایه ٢٩ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: مفهوم انا لله و انا الیه راجعون، خلقت هستی برای انسان @tafsirmoqaran
🔴 با سلام و تبریک عید ولایت اخرین حجت الهی 💠 از روز دوشنبه ۵/ابان/ 99 درس تفسیر استاد غلامعباس هاشمی در حوزه علمیه قم با رعایت کامل توصیه های بهداشتی برگزار می گردد. هر روز ساعت ١١ قم_مدرسه علمیه ایت الله العظمی گلپایگانی(ره) @tafsirmoqaran
🔰بهترین دعا برای گشایش امور 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی 🔸قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ ﻧﻨﻬﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ [ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ]ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، [ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﺸﻪ ] ﻣﻠﺎﺯم [ ﺷﻤﺎ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .(٧٧) ◽️در ایه شریفه فوق اینکه مراد از یعبوا و کلمه دعا و کذبتم چیست اقوال متعدد بین شیعه و سنی مطرح شده است. مشهور این است که مراد از عبأ اعتنا کردن است و ما ممکن است استفهامیه باشد یا نافیه و مراد از دعا همان درخواست خاضعانه از خداوند است. که معنای ایه این می شود: بگو ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ نمی نهد و وزنی قائل نمی شود یعنی این دعایتان است که به شما ارزش و قیمت می دهد و باعث عنایت حضرت حق می شود. دلیل این حقیقت این است که انسان در دعا ماهیت خود را باز می یابد. آن فقر ذاتی خود و غنای بالذات خدای سبحان را درک می کند وبدان اعتراف می کند و این بالاترین تربیت انسان است. ◽️حال سوالی به ذهن می اید که بهترین دعا که بیش از همه دعاها فیض الهی را جلب نماید و در امور ما گشایش ایجاد نماید چه دعایی است؟ به نظر می رسد حدیثی معتبری که از حضرت حجت سلام الله علیه وارد شده جواب این سوال مهم را داده است.  ◽️امام عصر (عجل الله فرجه) فرمودند: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏» در تعجيل فرج زياد دعا كنيد كه در آن، گشايش كار خود شما است. «بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31» این حدیث را نباید اشتباه معنی کنیم چرا که مشار الیه در اسم اشاره "ذلک" تعجیل فرج یا فرج نیست یعنی معنای حدیث این نیست که گشایش کار شما در تعجیل فرج ویا فرج است چون این معنایش این است که اگر فرج نباشد مومن در کارش گشایش نیست و این با اموزه های ما سازگار نیست که با دعا درهای آسمان برای مومن باز می شود. ◽️مشار الیه در ذلک خود دعا است یعنی در تعجیل فرج زیاد دعا کنید که خود دعای در فرج خصوصا زیاد دعاکردن در امر فرج، در امور شما گشایش ایجاد می کنید. با اینکه خداوند در همه دعا ها گشایش قرار داده و باب استجابت را باز می کند چنانچه فرمود: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ...( غافر۶۰) ونیز نزدیک بودن خود به بنده را در شنیدن تمام دعا ها گوشزد کرده وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الداع اذا دعان( بقره۱۸۶) با این حال امام زمان می فرمایند در تعجیل فرج بسیار دعا کنید که گشایش کارتان در دعا در تعجیل فرج است. این نشان می دهد بهترین دعا ها و کارگشاترین دعا ها برای مومن دعا در امر فرج است. @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 95.mp3
29.97M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 5⃣9⃣ 🗓 دوشنبه/۵ ابان /۱۳۹۹ 📖 ایه ٢٩ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: مسؤلیت ما در برابر آیندگان @tafsirmoqaran
🔰 مسؤلیت ما در برابر آیندگان 👌 از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی "هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ" (ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ متعادل و ﻧﻴﻜﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ; ﻭ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. بقره٢٩) 💠 یاد اوری نعمات در قران از روش های هدایت قران است. به طور فطری انسان در برابر منعم و محسن خویش خاضع و حق شناس است و لذا هر کس می خواهد به خدا نزدیک تر شود و لذت انس با خدا و عبادت را بیشتر بچشد یکی از مقدماتش این است که مکرر نعمات حضرت حق را یاد اوری نماید. 💠 لام در لکم لام اختصاص است که علاوه بر شرافت و اصالت خلقت انسان درهستی، دلالت بر مالکیت کلی نوع انسان بر هستی و منابع طبیعی آب و خاک و مراتع و جنگل ها و همه معادن دارد. اما نوع انسان مالک اینهاست و مالکیت شخصی انسان به اندازه کار و تلاش اوست و یا با واسطه به کار تلاش بر می گردد. "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ" (نجم ٣٩) و لذا منابع جهان، مال مردم یک عصر نیست بلکه بخش اعظم ان امانت الهی است و تعدی و تفریط در ان موجب ضمان شرعی است. فقهای بزرگوار باید حکم شرعی حقوق ایندگان را روشن و از نظر مهندسی نیز متخصصان تبیین کنند که یک دولت یا مردم یک دهه یا قرن چه میزان حق بهره برداری از این منابع را دارند؟ این موضوعی است که بدان پرداخته نشده است. در سوره مبارکه واقعه برخی سوال می کردند که پدران ما هم در همان روز واحد محشور می شوند؟ قران جواب می دهد که تمام پیشینیان و پسینیان در همان روز محشور می شوند "قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ ۴٩ لَمَجْمُوعُونَ إِلَىٰ مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ ۵٠ (بدون شک تمام پیشینیان و پسینیان ﺑﺮﺍی ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺎﻩ ﺭﻭﺯی ﻣﻌﻴﻦ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ ) یکی از دلایلی که باید تمام انسان ها در روز دادرسی حاضر باشند این است که همگان در سرنوشت هم دخیل اند؛ اگر صد سال دیگر نفت در چاه ها نباشد، به دلیل کشاورزی بی قاعده، خاک مرغوب تمام شود، منابع اب با افراط و اسراف فروکش نماید و صد سال دیگر، جوانان اشتغال نداشته باشند و تعدی وتجاوز کنند بی ارتباط با ما نیست و باید پاسخگو باشیم. 💠 در اینجا شبهه ای هست که در ایه ٢٩ بقره، خلقت زمین را قبل از اسمان شمرده: "خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء" در حالی که در سوره نازعات برعکس است: "أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا"٢٧ ﺁﻳﺎ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ اسمان که خدا ان را بنا کرد " رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا" ﺳﻘﻔﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺖ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ متعادل و ﻧﻴﻜﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ (٢٨) " وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا" ﻭ ﺷﺒﺶ ﺭﺍ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﺭﻭﺯﺵ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺧﺖ ،(٢٩) " وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا" ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﻴﺪ ،(٣٠) 👌 جواب این شبهه این است که تناقضی در این ایات نیست زیرا طبق ایه ٢٩ بقره، خلقت زمین قبل از اسمان بوده اما طبق ایات نازعات، دحو الارض است که بعد از خلقت اسمان است نه خلقت اصل زمین. 🔹دحو یعنی گستراندن، طبق ایات قران، زمین را کاملا اب فرا گرفته بود و طبق روایات، زمین کعبه اولین نقطه ای است که از اب بیرون امد و بعد گسترش پیدا کرد این دحو الارض است که در سوره نازعات امده است و طبق روایات ما روز ٢۵ ذی قعده دحو الارض است که ادابی شمرده اند از جمله روزه در این روز بسیار تاکید شده است و از زمان های بسیار با برکت به شمار می رود. قرآن کریم @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 96.mp3
33.08M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 6⃣9⃣ 🗓 سه شنبه/۶ ابان /۱۳۹۹ 📖ادامه ایه ٢٩ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: مسؤلیت ما در برابر ایندگان و مفهوم خلقت هفت اسمان @tafsirmoqaran
🔰ماده خلقت و مفهوم خلقت هفت اسمان 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی هاشمی همدانی 💠 تمام انواع مختلفی که در خلقت وجود دارد از انس و جن و اجسام و غیره هر کدام از ماده جداگانه ای آفریده شده اند. انسان از گل خشک افریده شده "خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ" (ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ گلی ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻔﺎﻝ ﺁﻓﺮﻳﺪ .(الرحمن١٤) جن را از آتش افرید "وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ" (ﻭﺟﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻣﻴﺰﻩ ﺍی از ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ .الرحمن١٥) و آسمان ها از دود آفریده شده است "ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ" (ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻭﺩ ﺑﻮﺩ ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻔﺖ : ﺧﻮﺍﻩ ﻳﺎ ﻧﺎﺧﻮﺍﻩ ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭ ﺁﻣﺪﻳﻢ .فصلت١١) با ارزش ترین ماده ای که خدای متعال در خلقت برای چیزی قرار داده ماده عقل است که آن عبارت است از نور. پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند "العقل نور خلقه الله للانسان" ونیز فرمودند "ان الله خلق العقل من نور مخزون مکنون". و از طرفی روایات فراوان می گوید اولین چیزی که خدای متعال خلق کرده عقل است و از طرفی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود "اول ما خلق الله نوری" این نشان می دهد حقیقت محمدیه هم نور کل و هم عقل کل است. 💠 مفهوم اسمانهای هفتگانه اقوال گوناگون در سبع سماوات وجود دارد قولی سیارات هفتگانه (ماه، زهره، شمس، مریخ، مشتری، زحل، عطارد) را اسمانهای هفتگانه گفته اند. ٢:لایه هایی که به طرف بالا قرار گرفته و روی هم انباشته شده است. ٣: سوم این که عدد هفت، عدد کثرت است و برای کمیت نیامده است. ۴:این که هفت اسمان و هفت زمین جدا افریده شده است ما نقل معتبری در این خصوص نداریم که به آن اعتماد کنیم، از نظر علمی نیز هنوز این گره باز نشده است. ما باشیم و ظاهر آیات، هفت آسمان و هفت زمین جداگانه آفریده شده است. اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺜﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻔﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ . ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ .(طلاق١٢) و ما به این ظواهر ایمان می آوریم اما کیفیت اینکه چگونه هفت آسمان و هفت زمین آفریده شده و موقعیت این ها کجاست هیچ دلیلی بر فهم این حقیقت وجود ندارد. اما آنچه که عرض ما هست این است که هرچه هست آیات نشانگر این است که هر هفت آسمان برای انسان دست یافتنی است. در سوره الرحمن امکان عبور از همه اسمان ها را ذکر نموده است يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ! ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﺯ ﻛﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﺍحی ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻳﺪ، ﭘﺲ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻳﺪ، ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻳﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﻧﻮعی ﺗﻮﺍﻧﺎیی ﻭ ﻗﺪﺭﺕ .(الرحمن٣٣) 💠 مطلب دیگری که اینجا وجود دارد این است که بیان نعمت با خلق لکم ما فی الارض جمیعا فقط یاد اوری برای شکر منعم نیست بلکه بعد عقلانی آن که انسان را به توحید می رساند و به خلقت مدبرانه و حکیمانه منتهی می‌شود نیز مراد است. کریم @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 97.mp3
28.05M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 7⃣9⃣ 🗓 چهارشنبه/٧ابان /۱۳۹۹ 📖ادامه ایه ٢٩ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: درک علم خداوند، کمال توحید @tafsirmoqaran
🔰 رهیافت به حقیقت توحید 👌استاد غلامعباس هاشمی همدانی هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (بقره ٢٩) 💠 درک حقیقت "وهو بکل شی علیم" رکن توحید و کمال توحید است. همه توحید در این یک جمله خلاصه می شود و اگر انسان حقیقت این جمله را درک کند به سعادت می رسد. و اساسا فلسفه در خلقت هستی، رسیدن به این حقیقت بوده است. در سوره مبارکه طلاق این مسئله تبیین شده "اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا" (ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺜﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻔﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ . ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ .طلاق١٢) 🔹شهید ثانی در کتاب منیة المرید این آیه را دلیل گرفته بر این که فلسفه خلقت، علم است. و متعلق این علم در این آیه شریفه، علم به این حقیقت است که خدای متعال همه چیز را می داند. ❇️ اگر خدای متعال همه چیز را میداند معنایش این است که: 🔸اولا: تمام نیازمندی‌های مخلوق را میداند در نتیجه هدایت مخصوص خداست و غیر خداوند احدی حق هدایت ندارند چرا که هیچ کس از مخلوقات نیست که حتی صلااح خود را بداند و نیازمند به هدایت نباشد. در سوره مبارکه یونس این مطلب بدیهی را به عنوان سوال مطرح نموده است. "قُلْ هَلْ مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻥ ﺷﻤﺎ کسی ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﺪ؟ ﺑﮕﻮ : ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺁﻳﺎ کسی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﺮﺍی ﭘﻴﺮﻭی ﺷﺪﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ کسی ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺪﺍﻳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﺍﻭﺭی ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟یونس٣٥) 🔸 ثانیا: خدایی که بر تمام امور داناست و از طرفی بر همه چیز قادر است و از سوی دیگر ذات کبریایی او عصمت مطلقه و عدالت مطلقه را داراست، انتقام از ظلم و ظالم را به قیامت موکول نمی کند بلکه در همین جهان اندازه ای که ظرف این جهان اقتضا دارد انتقام می گیرد. و فراتر از ظرفیت این جهان را به جهان آخرت موکول می کند. 🔸ثالثا: اگر خدای متعال به همه چیز علیم است نظام دست ساز او نظام عالمانه و حکیمانه است یعنی نظام احسن است حرفی به غلط رها نکردی یک نکته در او خطا نکردی در عالم عالم آفریدن به زین نتوان رقم کشیدن نظامی که حکیمانه شد و انسان به این حقیقت ایمان آورد دیگر جهان و طبیعت را بر علیه خویش نمی بیند و در ناملایمات و سختی ها به اضطراب به نمی افتد بلکه همه سختی ها و مشکلات را حکیمانه خواهد دید وچنین انسانی جز رضا و تسلیم عالمانه راهی را انتخاب نمی کند. قران کریم @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 98.mp3
29.24M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 8⃣9⃣ 🗓 شنبه ١٠/ابان /۱۳۹۹ 📖 ایه ٣٠ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: مفهوم خلیفه بودن انسان @tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 99.mp3
38.01M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه: 9⃣9⃣ 🗓 یکشنبه ١١/ابان /۱۳۹۹ 📖 ایه ٣٠ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: نقد اندیشه خلیفة الله بودن انسان @tafsirmoqaran