eitaa logo
یه حبه قند / کوتاه نوشت های معرفتی
234 دنبال‌کننده
164 عکس
32 ویدیو
1 فایل
طاهررحیمی هستم، دکترای فلسفه اسلامی مدرس دانشگاه دغدغه ام فرهنگ، دین، خانواده ؛ هنر و سیاست است و به یاری حق در این کانال آنها را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. آیدی: @yaser6424 صفحه اینستاگرام: s.y.taherrahimi
مشاهده در ایتا
دانلود
یه حبه قند / کوتاه نوشت های معرفتی
یه حبه قند در کدام جبهه ای؟ مرحوم شریعتی جمله قابل تاملی دارد: «وقتی که در میدان حق و باطل نیستی هرکجا که خواهی باش؛ خواه به نماز بایست خواه به شراب بنشین هیچ فرقی نمی کند» ایشان در ادامه حاجیانی را که بعد از خروج امام حسین به سمت کوفه ایشان را همراهی نکردند به سخره می‌گیرد و گردش آنها به دور کعبه را به چرخش یاران معاویه به دور کاخ سبز او تشبیه می کند و رمی جمراتشان را نوعی شوخی با شیطان می خواند. آنچه شریعتی بدان اشاره کرده است یک اصل مهم در فلسفه تاریخ از نگاه تشییع است و آن اینکه از ابتدای تاریخ همواره دو جریان در موازات هم و در واقع در تقابل با هم وجود داشته که گاهی در خفا و گاهی علنی تر خودنمایی کرده است اگرچه جریان باطل هیچ گاه چهره عریان خود را آشکار نمی کند ؛همواره بخشی از حق و بخشی از باطل را به هم می آمیزد، خود ردایی از حق می پوشد و مانند کف روی آب بر حقیقت سوار می شود و از سنت های الهی سواری می گیرد. اگر اثر و خاصیتی دارد از همان سنت ها است اما چون جهتگیری کلان آن و نظم و نظامی که در راستای آن جهتگیری در زندگی انسان خلق می کند؛ باطل است در نهایت نه رشد می دهد و نه باقی می ماند. در مقابل، جریانی است که در کلیت خود حق است اگرچه رگه هایی از باطل هم در آن وجود داشته باشد این رگه های باطل هرچند جریان حق را محدود می کند و از قدرت او می کاهد اما در نهایت؛ هسته اصلی حق مانند مذابی که از دل زمین طغیان می کند، پوسته ها و پینه های باطل را پس می زند و بر آنها غلبه می کند. کوبیدن کلیت جریان حق به بهانه رگه های باطلش بی بصیرتی است. فهم شیعه این است که این دو جریان کلی همواره عرصه ها، بازیگرها و یاران خود را در طول تاریخ بازتولید کرده است. مفهوم امام جریان حق و امام جریان باطل شاید بیش از آنکه مفهومی فقهی باشد مفهومی فلسفی و تاریخی است و چون تقابل این دو جریان محدود به عصر حضور انبیاء و ائمه نیست؛ در دوره غیبت هم ما جریان حق و باطل و به تبع آن، یاران این دو جریان را خواهیم داشت و بر همین اساس امام حق و امام باطل را ؛ چراکه بقای نهضت حق، بدون سر و فرمانده بی معنا و ناممکن است. ایده ولایت فقیه از دل همین نگاه به تاریخ بیرون می آید. [یوم نَدعوا کل اُناس باِمامهم] حال فرض کنیم کسی در جریان باطل مستقر شود و عملا پشت سر امام باطل قرار گیرد اما اعمال خیر انجام دهد حکم او چیست؟ این که در روایات فرموده اند عمل بی ولایت مقبول نیست یا اسلام بر ۵ ستون بنا شده که آخرین آن ولایت است و بعد اضافه می کند که به هیچ چیز مانند ولایت توصیه نشده اید و... به همین دلیل است. عمل خیر در میدان باطل حتی می تواند به مصادره جریان باطل درآید و موجب تقویت آن شود(صفوان جمّال) اینجاست که می فهمیم چرا ولایت و حتی حب علی ع از نفس، چرک زدایی می‌کند و نمی‌گذارد انسان در باتلاق باطل فرو رود و اینجاست که می فهمیم که چرا دین داری در میدان باطل رشد آفرین نیست درحالی که آن مسیحی اروپایی و آمریکایی که با مشاهده فاجعه غزه به سمت جریان کلی حق می غلتد و هزینه اش را می دهد رشد می کند هر کنشگری فردی و اجتماعی ما در این برهه مهم تاریخ که اندکی از قدرت جریان حق بکاهد یا اندکی به آتش جبهه باطل بدمد ما را فرسنگ ها از امام حق و غایب این عصر دور می کند. وقتی که در میدان حق و باطل نیستی هر کجا که خواهی باش... https://eitaa.com/taherrahimi
یه حبه قند / کوتاه نوشت های معرفتی
یه حبه قند: چرا رای می دهم؟ چون: 🔻حتی اگر مردم به کار نداشته باشند و به آن بی اعتنا باشند سیاست به مردم کار خواهد داشت! 🔻چون تحقق همه آرمان ها و حتی نیازهای واقعی مردم منوط به قدرتمند بودن حاکمیت است حکومت ضعیف نه می تواند ملتش را از دنیا بگیرد نه می تواند در داخل را مستقر کند و نه حتی می تواند را برای مردم و نخبگانش به شکل پایداری تامین کند. در این دنیای جنگل، ضعیف بودن برای طعمه شدن کافی است از هر نوعش 🔻چون رای دادن یا ندادن من برای کسانی که به دشمنی آنها با این مردم مظلوم شک ندارم؛ «مهم» است چه دیکتاتور صفتان داخلی شان و چه گرگ صفتان خارجی شان که اگر نبود، اینچنین برای آن هزینه نمی کردند. ایضا مشارکت من برای آنها که به دلسوزی شان شک ندارم نیز «مهم» است. یک طرف تشویق عاملان ترور جسم یا تفکر حاج قاسم است به رای ندادن و طرف دیگر خود حاج قاسم است که کلیت نظام را نگهبان می داند 🔻چون معتقدم چه موافق باشیم چه نباشیم؛ فعلا و در این شرایط تاریخی تنها راه حفظ تمامیت ارضی ایران حمایت و البته اصلاح و ترمیم حاکمیتی است که چهارگوشه این کشور را نگه داشته است. توهم نیست؛ سیاست قطعی گرگ های خارجی است که راهش صرفا از تضعیف حاکمیت می گذرد 🔻چون داشته های ایمانی، انسانی و طبیعی این آنقدر متکثّر و به لحاظ تاریخی آنچنان ریشه دار است که اجازه ناامیدی از بهبود وضعیت و یا یاس از تغییر را بالکل منتفی می کند. 🔻چون نمی خواهم با ، فرصت بیشتری برای مصادره خواسته هایم به اربابان پول و رسانه و سیاست بدهم. این حرف درستی است که حاکمان بد عموما توسط مردم خوبی که رای نمی دهند بر گرده توده ها حاکم می شوند! 🔻چون ام چون زنده ایم و می خواهم این زنده بودنمان را به رخ همه کسانی بکشانم که با تمام وجودشان سرک می کشند که نشستن و تسلیم شدن ما را ببینند 🔻چون خداوند مقرّر کرده است که راه در اقوام، تغییر در اراده و آنهاست: انّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم. خدا آن ملتی را سروَری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت غبار گرفته را تمیز می کنند نه تخریب https://eitaa.com/taherrahimi
أَيْنَ قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ... كجاست آنكه شوكت ستمكاران را درهم مى‏ شكند؟
هدایت شده از حسین سوزنچی
با توجه به جنايت‌های گسترده رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين به ويژه زنان و كودكان، كمپين جهانی اخراج رژيم اسرائيل از كميسيون مقام زن سازمان ملل توسط مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان آغاز شد. براي حمايت از اين كمپين روی لينك زير كليك كنيد: https://chng.it/fvqQV4VLM5 نكات مهم: ١-جهت ورود به كمپين ابتدا وارد لینک بالا شوید. ٢- یک ايميل معتبر ثبت نمایید و کمپین را امضا کنید. ٣- پس از امضا، لينك ارسال شده به ايميل را تأييد نماييد. توجه: گاهی قبل از ایمیلی که باید تایید کنید، وقتی ایمیلتان را وارد کردید، ایمیلهای دیگری از همین سایت (Change.org) می‌آید که از شما می‌خواهد در کمپینهای دیگرش شرکت کنید و آن ایمیلها فاقد دکمه تایید است؛ مثلا با این عنوان The petition still needs your help ایمیلی که دکمه تایید را دارد عنوانش در صفحه ایمیل شما ابتدا اسم شماست و بقیه‌اش این عبارت است: confirm your email or your signature will be removed shortly روی دکمه تایید هم این عبارت نوشته است: Click here to confirm your signature زیر آن یک لینک اضافه دارد که اگر این دکمه عمل نکرد می‌توانید از آن لینک وارد شوید. @souzanchi
یه حبه قند / کوتاه نوشت های معرفتی
یه حبه قند هر چیزی جای خودش! گفت: واقعا بهتر نیست به جای روزه و تحمل گرسنگی و تشنگی به فقرا کمک کنیم یا سعی کنیم دروغ گویی یا ریا رو ترک کنیم واقعا خدا کدوم یکی رو می خواد؟ گفتم: تا حالا فکر کردی چرا خدا در عالم طبیعت این همه تنوع ایجاد کرده؟ تنوع در میوه ها؛ رنگ ها؛ غذاها؛ بوها؛ صداها و...واقعا اگر مثلا رنگ آبی یا سبز وجود نداشت میشد رنگ دیگه ای رو دقیقا جایگزین اون کرد؟ میشه چشم رو جایگزین گوش کرد؟ یا مثلا میشه جنس نر و ماده رو جایگزین هم کرد؟ یا شب و روز رو؟ سبزیجات دقیقا با لبنیات قابل جایگزینی است؟ خوب که نگاه میکنی در واقع هر موجودی توی این عالم یک «کارویژه» مخصوص داره و هیچ چیز رو نمیشه دقیقا و کاملا جایگزین چیز دیگه ای کرد همه انسان ها منحصر به فرد هستند دقیقا مثل اثر انگشتشون. حتی در «شنیدن» دوباره یک حرف؛ اثری هست که در «دانستن» همون مطلب نیست میخوام بگم در امور معنوی هم همینه واقعا نماز اثر ویژه ای در رشد بشر داره که هیچ کار خیر دیگه ای نداره همینطور روزه. کمک به فقیر و ترک دروغ و ریا و... همگی دستورات خداست و در همه سال لازم و واجبه و همگی اثری در رشد انسان داره اما هرگز جای روزه ماه رمضان رو نمی گیره. نکته بعدی اینکه که اگرچه هر کار خیری اثر خاص خودشو داره اما خدا به عنوان آگاه ترین و مهربان ترین مربی انسان بعضی کارها رو برای رسیدن بشر به مقصد نهاییش ضروری دونسته و اسم اونها رو گذاشته «واجب» این قاعده حتی در مورد رشد مادی انسان ها هم صادقه یعنی درسته که هیچ غذایی دقیقا اثر غذای دیگه رو نداره اما استفاده از بعضی چیزا خیلی ضروری تره مثلا آدم اگر هیچ وقت سیب نخوره شاید ضرر زیادی نکنه اما اگر شیر مادر نخوره خیلی ضرر میکنه بعضی کارها در وضعیت خاصی ضروری میشه و بعضی کارها مثل همون ترک دروغ، همیشه واجبه نمی دونم کارویژه روزه دقیقا چیه؛ تقویت اراده؟ تقویت اعتماد به نفس؟ تسلط بر غرایز؟ تلطیف روح؟ اما اینو میدونم که یکی از قواعد این عالم اینه که همیشه «جذب»؛ زمانی اتفاق می افته که یک خلا وجود داشته باشه برای جذب موهبت های الهی هم ابتدا باید جای خالی باز کرد و از هر چه امور زائد در روح یا جسم هست تهی شد... رها شد. خالی از نیت های پلید؛ خالی از مال حرام؛ خالی از زشتی های زبان؛ خالی از «دلم می خواد» ها و... به قول مولوی: این دهان ب‍‍ستی دهان‍‍ی باز ش‍‍د تا خورن‍‍دهٔ لق‍‍مه‌های راز ش‍‍د لب فروب‍‍ند از طعام و از شراب سوی خوان آسمانی ک‍‍ن شتاب گر تو ای‍‍ن ان‍‍بان ز نان خالی کن‍‍ی پر ز گوهرهای اج‍‍لالی کن‍‍ی به خدای حکیم و مهربانمان اعتماد کنیم https://eitaa.com/taherrahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا