eitaa logo
تحلیل استراتژیک سینما
85 دنبال‌کننده
158 عکس
26 ویدیو
5 فایل
در این کانال سینما مورد بررسی تحلیلی قرار می‌گیرد ارسال پیام @Choopanianma
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل استراتژیک سینما
مغز استخوان را باید یک فیلم دینی دانست چرا که برنده‌ی پایان فیلم خداست آنجا که همه و همه با تمام اخلاق‌مداری هایشان از خط قرمز هایشان عبور می‌کنند جز آن مرد اعدامی که یقین دارد قرار است با خدا ملاقات کند حالِ یقینِ پاسخگو بودن در برابر خالق تنها عامل نلغزیدن شخصیت محوری فیلم مغز استخوان است همه میدانیم دوراهی انتخاب بین خدا و فرزند از بزرگترین امتحانات زندگی در دنیا میباشد فیلم‌نامه‌نویسِ فیلم مغز استخوان امتحانِ داستان ذبح حضرت اسماعیل توسط پدرش حضرت ابراهیم علیهماالسلام را در سه شخصیت فیلم مغز استخوان بازتعریف میکند مادر کودک پدرخوانده کودک و پدر کودک برای زنده ماندن کودک فقط یک راه وجود دارد و آن راه مستلزم زیرپاگذاشتن حرام خداوندی است که همان حرمت ایام عدّه در طلاق است مادر کودک به خاطر فرزندش حاضر است فرمان خدا را در نگاه‌داشت ایام عدّه طلاق زیر پا بگذارند پدرخوانده‌ی کودک تسلیم عشق به همسر و علاقه‌اش به فرزند خوانده می‌شود بی آنکه در جبهه حکم الهی پایداری و مبارزه را انتخاب کند و در آخر پدر اصلی کودک که در چند قدمی اعدام و در واقع چند قدمی مرگ است دست به این حرام نمی‌زند چرا که یقین دارد به زودی به ملاقات خالق می‌رود و باید پاسخگوی عملی باشد که با آن آتش به زندگی انسان دیگری زده است او رستگار شدن را انتخاب میکند ولو این رستگاری در زندان و پای چوبه‌ی دار باشد فیلم مغز استخوان ثبات و قدرتمندی تقوا را نسبت به اخلاق نسبیت پذیر نشان می‌دهد آنجا که مرامها و اخلاقها ناپایدارند و هر کدام تا یک سقف معین بالا می‌روند ولی تقوای مبتنی بر عشق به خالقِ بی‌همتا و محبوب پایدار است و هیچگاه نقصان و افول نمی‌پذیرد فیلم زیبای مغز استخوان طلیعه‌ای دیگر است از سینمای دینی و قرآنی که مدتی است به ثمر نشسته است
تحلیل استراتژیک سینما
فیلم ملکه‌ی صحرا ماجرای زنی باستان‌شناس از بریتانیاست که با همکاری جاسوس لورنس مرزهای عربستان و عراق و اردن را ترسیم می کند ولی نمی‌تواند حتی یک سانتی‌متر از مرزهای ایران را جابجا کند آن هم در زمان پادشاهی قاجار فیلم سینمایی ملکه‌ی صحرا که توسط یک مستندساز ساخته شده است در واقع قسمت دوم فیلم لورنس عربستان است که اگرچه در لورنس عربستان قرار بوده تصویر و صدایی از زن وجود نداشته باشد ولی در این فیلم قهرمان اصلی یک زن انگلیسی است که بنا به اختیار خود تصمیم می‌گیرد به کشور نامطبوعش انگلستان خدمت کند ملکه‌ی صحرا با بازی نیکول کیدمن روایتی مستند از نقش استعمار پیر انگلیس در چند تکه کردن سرزمین پهناور مسلمانان است و البته اشاره‌ای گزاف میکند به حال و روز کشورهای اسلامی نظیر سوریه در زمان ساخت فیلم یعنی سال دوهزار و پانزده فیلم ملکه صحرا رمانتیک شروع می شود و دراماتیک تداوم می یابد و حماسی پایان می‌یابد البته حماسی از نگاه کشور سرمایه گذار فیلم که با افتخار اعلام می‌کند پادشاه عراق و اردن و عربستان را ما تعیین کرده‌ بوده‌ایم سال ۲۰۱۵ فیلم ملکه صحرا ساخته میشود تا انگلستان این پیر فرتوت شده همچون ملکه‌اش به جاسوسه‌هایش در اقصی‌نقاط جهان این سیگنال را مخابره کند که چشم امید من به شما دخترکان همه‌فن‌حریف است و چند سال بعد در آخرین فیلم جیمزباند یعنی جایی برای مردن نیست عملاً یک زن سیاه پوست که نماد مظلومیت است را جایگزین جاسوس همیشگی‌اش یعنی آقای دوصفرهفت میکند چنانکه در اخبار و در فیلم ها و سریال های ژانر جاسوسی این سال ها همچون گاندوی دو دیده‌ایم جاسوسان انگلیس بیشتر از جنسیت مونث انتخاب میشوند شاید دلیلش این باشد که در کشورهای اسلامی مانند ایران جاسوسان زن را اعدام نمیکنند یا اعدام جاسوسه‌ها باعث فشارهای مصنوعی در اذهان بین‌المللی میشود و این ترفند استعمار در بکارگیری زنان جاسوس مانند همان ترفند عمروعاص است که با برهنه کردن خود جانش را از دم تیغ علی بن ابیطالب علیه‌السلام نجات داد پی‌نوشت : گرترودبل از سال ۱۹۲۵ از ناخوشی پلورزی رنج می‌برد و در اواخر عمر روحیه‌ای نسبتاً پریشان داشت. شاید او به همین خاطر در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۲۶ در سن ۵۸ سالگی در بغداد دست به خودکشی زد و در همان شهر (به گفته خود او: وطن دومش) در گورستان ارتش انگلیس دفن شد.  ی صغیر
تحلیل استراتژیک سینما
فیلم زیبای چشمان دور یک بازسازی بی‌نظیر از فیلم خاطره انگیز روح جری زوکر در دهه نود است که به بهانه‌ی سرک کشیدن به عالم بعد از مرگ برای احیای بنیاد فراموش شده‌ی خانواده در غرب تبلیغ می‌کند نظریه محوری فیلم مذکور این است که آدمهای مجرد نه‌تنها به بهشت نمی‌روند بلکه جاودانه هم نمی‌شوند اصولاً فیلم چشمان دور آدمهای مجرد را آدمهای ناقصی می‌داند که قدرت ایجاد ارتباط و نگاهداشت رابطه‌هایشان را ندارند طبق تئوری این فیلم دلیل اصلی این‌که مجردها حق ندارند در سرای جاودان بمانند این است که مجردها حتی نتوانسته‌اند به خودشان و بالطبع خواستنی‌هایشان شناخت و معرفت پیدا کنند فیلم چشمان دور در این میان انتقاداتی هم به نگرشها و روشهای زندگی عصر مدرنیته دارد از جمله قضاوت کردن آدمها بر اساس دارایی‌های بی‌مصرف و فعالیتهای بی‌فایده لاکچری‌شان انتقاد گل‌درشت دیگر این فیلم درخشان اعتراض صریح به روانشناسی زرد و غیر زرد است بعنوان نمونه میتوان مسخره‌کردن یکی از قطبهای روانشناسی انگیزشی یعنی دیپاک‌چوپرا را در این فیلم به تماشا نشست انتقاد به علم‌واره‌ی روانشناسی یا همان ترفند جذاب سیستم سرمایه‌داری چند سالی است در سینمای هالیوود بصورت زیرپوستی بصورت مکرر مطرح شده است که مثلاً در فیلم کوچه کابوس بصورت واضح‌تر تصویر شده بود تحلیل فیلم کوچه کابوس را قبل‌تر در یک پست تقدیم کرده‌ام که علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجع نمایند اگر برگردیم به موضوع اصلی فیلم هالیوودی چشمان دور که ناقص بودن وجود و شخصیت افراد مجرد است باید گفت این نظریه در واقع یک بازتعریف تند و برداشتی افراطی از یک حدیث پیامبر اسلام است که می‌گوید با ازدواج نصف ایمان کامل می‌شود پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه آدمى ازدواج كند ، نصف دين را به دست آورده است و براى نصف ديگر بايد تقواى خدا پيشه كند . عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله : إذا تَزَوَّجَ العَبدُ فقدِ استَكمَلَ نِصفَ الدينِ ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ في النِّصفِ الباقي . كنز العمّال : 44403 . همچنین پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می‌فرمایند : ازدواج سنّت من است ؛ پس هر كه از سنّت من روى گرداند از من نيست . عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله : النِّكاحُ سُنَّتِي ، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتي فَلَيسَ مِنّي . بحار الأنوار : 103/220/23
تحلیل استراتژیک سینما
با شکست قاطع نظریه داروین توسط دانشمندان نظریه‌ی جایگزین می‌گوید میلیون‌ها سال پیش اجداد پیشرفته‌ی فضاییِ ما کره زمین را برای ادامه زندگی فرزندان‌شان انتخاب کردند فیلم سقوط ماه ضمن نمایش صحنه های جنگ آخرالزمانیِ آرماگدون دربردارنده چندین ادعای جنجالی در پیرامون مباحث پایان زمان است از جمله ادعاهای بی‌پایه‌ی فیلم سقوط ماه ناجی بودن آمریکا یا غرب در پرتگاه مرگ‌آور حوادث آخرالزمان است بزرگترین ادعای این فیلمِ فوق فانتزی این است که انسان روی کره زمین حاصل انتقال اسپرم گونه رشته‌های دی‌ان‌آ‌ی اجداد فضایی‌اش می‌باشد آن هم از کهکشانی دور و در حال نابودی اجدادی پیش‌رفته که برای تضمین سلامت فرزندانشان یک قمر مصنوعی به نام ماه بالای گهواره او روشن کرده‌اند تحت مدیریت یک هوش مصنوعی و نهایتاً خودِ همین هوش مصنوعی یاغی و ضد انسان می‌شود مانند دجال سیاهپوش فیلم های قبل‌تر نظریه انتقال بشر توسط اجداد پیشرفته به کره زمین را می‌توان نظریه جایگزین تئوری ناپایدار داروین دانست آنگاه که تمام تحقیقات زیست شناسانه‌ی دانشمندان اثبات می‌کند که بشر از نسل میمون نیست سالهاست سری فیلم های جنگ ستارگان و مشابهات آنها در نگرشی انکار گونه به وجود خالق متعال تصویری از اجداد پیشرفته انسان در گستره‌ی تمام کهکشانها به نمایش می گذارد تا در نهایت بتواند این تئوری را جا بیاندازد که انسانهای روی کره زمین خالق ندارند بلکه ناقل و انتقال دهنده دارند هرچند این تئوری ناقل به جای خالق یک دور تسلسل است آنجا که این سوال بی پاسخ می‌ماند که خالق اجداد پیشرفته در آن سوی کیهان چه کسی بوده است و آیا آنها هم ناقل داشتند به جای خالق؟ و اکنون در فیلم های جدید مانند سقوط ماه دیگر آن میمونِ باهوشِ مسلسل به دست را به عنوان نماد داروین مشاهده نمی‌کنیم چرا که داروین نیز با تئوری‌اش سقوط کرده است براستی اگر قرار است آدمی از نسل میمون باشد چرا از نسل ماهی نباشد با آن زندگی جنینی ماهی گونه‌ی انسان هرچند این تئوری هم در برخی از فیلم‌های خیالپردازانه‌ی سینما دنبال می‌شود
تحلیل استراتژیک سینما
ژاپن با واسطه‌ی یک کشور اروپایی که شریک چین است انتقام بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی را از آمریکا می‌گیرد این انتقام با ایجاد مسمومیت هسته‌ای انجام می‌شود و نهايتاً تمام نسل‌های موجود در آمریکا از صحنه‌ی روزگار محو می‌شوند در همین هنگام نسل جدید آمریکا که برده‌ی نسل قدیم آن کشور در جهت آدمکشی شده است تصمیم میگیرد قبل از نابودی کامل حقیقت را کشف کند این سه پارگراف تمام تئوری‌های مطرح شده در قالب یک روایت جذاب سینمایی در فیلم کیت است اصولاً زبان سینما و به طور کلی زبان هنر زبان استعاره است در داستان‌های کلیله و دمنه حیوانات زبان می‌گشایند تا نویسنده بتواند خصلتهای آدمهای مختلف را در غالب شخصیتهای عاریه‌ایِ جانوری به نمایش بگذارد لذا این بهره‌گیری از کاراکترهای قرضی یا عاریه‌ای را استعاره می‌نامند سینما هم معدنی سرشار از استعاره است و لذت فیلمِ خوب دیدن یا خوب دیدن فیلمها چیزی نیست جز کشف استعاره‌ها و تطبیق این عاریه‌های بدلی به مابه‌ازای آنها در دنیای واقعی فیلم کیت داستانی استعاره‌ای از پیش‌بینی عاقبت کار ابرقدرت پوشالی جهان یعنی آمریکای آدمکش است فیلم کیت تنها نسخه‌ی سینمایی مربوط به نظریه نابودی آمریکا نیست قبلاً در فیلم 2012 ما شاهد نابودی آمریکا در غرب جهان و بقای چین در شرق عالم بوده‌ایم و در فیلمهای متعدد دیگر
تحلیل استراتژیک سینما
جذابیت داستان اخلاقی سرود کریسمس اثر معروف چارلز دیکنز سبب شد باز هم فیلمی بر اساس این قصه معروف ساخته شود به نام روح زده (یا سفر جادویی یا نجیب) داستان سرود کریسمس چارلز دیکنز که با نام اسکروچ خسیس معروف تر است بر پایه تغییرپذیری نوع بشر این مخلوق اعجاز آور پروردگار نوشته شده است فیلم روح زده نیز با مبنا قرار دادن داستان چارلز دیکنز بنا دارد به تغییر پذیری انسان سوگند بخورد در فیلم روح زده ما شاهد سازمان اروح هستیم که شبانه روز در تلاش هستند افراد کلیدی جامعه را دچار تحول کنند تا با تغییر مثبت آنها زیردستان متعدد آنان نیز متعاقباً متحول شوند در این میان مردی که نماد دوز و کلک در صنعت تبلیغات و بازاریابی است انتخاب می‌شود تا متحولش کنند که در نهایت در دقایق پایانی عمر این فرد متحول شده و جانش را برای نجات دوستش فدا می‌کند و رستگار می شود و پس از مرگ ایثارگرانه اش در عالم ارواح مدیر مرکز ایجاد تحول آدم های کلیدی می‌شود آنچه می توان روی دوم سکه این فیلم دانست مطالبی است که در ذیل تقدیم می‌شود واقعیت این است که تغییر اسکروچ خسیس به یک انسان نوع دوست نماد پیروزی آبراهام لینکلن در تغییر آمریکای فئودالی برده داری به آمریکای صنعتی کارگری است و جالب اینجاست که چارلز دیکنز و آبراهام لینکلن هم عصر و هم دوره بودند اما فیلم روح زده انگشت روی بی اخلاقی آمریکای تجارت پیشه در عصر حاضر گذاشته است که هنوز آثار پررنگ تبعیض نژادی در رفتارش دیده می شود اینکه اسکروچ پیر اصلاح شده یعنی آمریکای لیبرال شده به زمان حال آورده می‌شود تا با یک زن سیاه پوست ازدواج کند پررنگ ترین شعار این فیلم یا همان توبه نامه آمریکا از تمام بداخلاقی‌های تبعیض نژادی دویست سال گذشته اش می باشد ولی همه میدانیم که توبه گرگ مرگ است و آمریکا نه بعنوان یک کشور بلکه به عنوان یک ایدئولوژی ضدانسانی و نابودگر در هر بار پوست اندازی باز به شکل یک افعی زاییده می شود و جهان جز با نابودی این تمدن نمای تمدن سوز به آرامش نمی رسد حقیقت این است که آمریکای ضد اخلاق لیبرالیسم کنونی توله گرگ همان آمریکای بداخلاق فئودالیسم برده دار است حتی اگر هزاربار سرود کریسمس برایش خوانده شود چون گرگ زاده گرگ میشود