✅ تحول در تحصيل (86) (*)
⚠️ سند هشتاد و ششم: گفتاري از حضرت آیت الله حاج شیخ رضا استادی مقدم (تهرانی) دامت برکاته
⁉️آیا شما با مختصر نمودن، تهذیب و ساده سازی کتب درسی موافقید؟ به چه دلیل؟
⬅️تلخیص و تهذیب به این معنا که بحثهای مفصل مختصر، و یا مباحث زائد حذف شود مانعی ندارد اما ساده کردن کتاب ها به هیچ وجه صلاح نیست؛ چون طلبه باید با کتابی سر و کار داشته باشد که نیاز به فکر و دقت دارد و در صورت ساده بودن، متفکر بار نمی آید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (87) (*)
⚠️ سند هشتاد و هفتم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته
🔺شخصی در مصاحبه ای در مورد علت ضعیف شدن الازهر مصر گفت: در فلان سال، الأزهر را آکادمیک کردند (و از حالت سنتی و عمیق خارج نمودند). وقتی آکادمیک شد، طلبه ها به جای عشق ورزیدن به علم و فداکاری در راه علم، دنبال مدرک و کارمندی و پست و جاه و دنیا افتادند و دیگر آن عشق و علاقه و با اخلاص درس خواندن ها از بین رفت. لذا می بینید که توخالی شده است و دیگر از علم خبری نیست. راه درمان هم این است که دربِ مساجد را باز کنیم و طلاب دوباره همان درس های آزاد و قدیم را بخوانند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (111)؛
⚠️ سند صد و یازدهم: گفتاری از مرحوم آیت الله حسن زاده آملی
🔶🔹در طول مدت، بناي درس و بحث همواره بود. از همان آمل که ما با درس خواندن، بالا مي آمديم، چون خوب مي خواندم و بالا مي آمدم، کتابهاي پايين تر را درس مي گفتم، مثلا وقتي مطول مي خواندم، سيوطي و شرح نظام را درس مي گفتم، مثلا مطول را شش دوره، درس گفتم، حاشيه را چندين دوره، همچنین منطق منظومه و شرح تجريد و ... . بعداز ورود به قم به گفتن منظومه شروع کردم . سه چهار دوره منظومه ، گفتم . واينک دوره چهارم اشارات است ، که مي گويم . و يک دوره اسفار را گفتم - که رمضان سه سال پيش ، تمام شد و حدود 14 سال بطول انجاميد - واين دوره چهارم[ شرح فصوص قيصري] است که مشغول هستم... .
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (90) (*)
⚠️ سند نودم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺در یکی از نوشتجات شهید ثانی رحمة الله علیه دیدم که نوشته است: من برای خواندن مطوّل، نزد استادی در مصر رفتم و این (سفر)، شاید همان زمانی باشد که در حال نوشتن کتاب مسالک بوده است؛ یعنی ایشان در فقه و اصول تضلّع پیدا کرده بود (اشباع و پرمایه شده بود) ولی برای مطوّل، که معانی و بیان و بدیع است، ایشان به مصر می رود تا از استاد ماهری در این فن، تلقّیِ (مطلب) بکند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (93) (*)
⚠️ سند نود و سوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺مسئله مهم ديگر پيش مطالعه و حتي پيش مباحثه است. (قدیم ها) مي گفتند خودت بنشين با داشته هاي خودت، اين متن را مطالعه کن، ببين چند درصد آن را به نظرخودت فهميدي؟ حتي با يکي گفتگو کن و بعد بيا سر درس استاد. همچنين در درس استاد، حتي ممنوع بوده که چيزي بنويسي. اين تقريراتي که سر درس ها مي نويسند، عار بوده است. مرحوم استاد ما آقاي شيخ کاظم تبريزي مي فرمودند: در درس آقاي خوئي، کسي نمي نوشت. اين خودش دخالت دارد در اينکه مطلب را بهتر بفهمي، حلّاجي کني تا يادت بيايد که چه گفت؟
پ.ن: البته نکات لازم را باید بعد از درس و مباحثه حتما نوشت.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (92) (*)
⚠️ سند نود و دوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺متاسفانه چیزی که امروز هست، این است که امتحاناتی گرفته می شود و همّ و غمّ طلبه این شده است که اینها را بگذراند و امتحان بدهد و بیاید بالا، اما حساسیت اینکه من می خواهم این علم را یاد بگیرم، نیست. فقط در نظر دارد که این درس را پاس کند و مدرک بگیرد. بر خلاف گذشته که مثلا می گفتند فلانی دو بار مغنی خوانده است (یا کتب دیگر). مثلاً آیت الله جوادی آملی، بعضی از مجلدات اسفار را سه بار پیش استاد خوانده اند: آقای شعرانی، آقای الهی و علامه طباطبائی. این (تکرار) برای چیست؟ برای اینکه مفاد این کتب را من درست تلقّی کنم. متاسفانه در روزگار ما اینکه همّ و غمّ طلبه این باشد که علم را درست فرابگیرد و به زوایا و خفایایش پی ببرد، خیلی کم شده است. الان خیلی از کتاب ها را نمی خوانند، می روند و امتحان می دهند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (114)؛
⚠️ سند صد و چهاردهم: گفتاری از مرحوم علامه طهراني
🔷🔸طلبه پس از آنکه درس را از محضر استاد فرا گرفت بايد به مطالعه دقيق آن بپردازد و نکات و دقائق آن را استخراج کند؛ در مورد ألفاظ و کلمات و تعابير مصنّف و شارح تأمّل کند و در آن بينديشد و از کنار آن سرسرى و بىتوجّه عبور نکند. مثلًا اگر به قرائت شرح سيوطى بر ألفيه مشغول است، در ابتداى ارجوزه که ابن مالک ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى ألْفيَّه و شارح در شرح آن ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى- نَظمِ ارْجوزَهٍ- ألْفيَّهٍ بايد فکر کرد و به دنبال آن گشت که چرا- نَظمِ ارْجوزَهٍ- را بين جار و مجرور قرار داد و دليل اين توسّط چيست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (91) (*)
⚠️ سند نود و یکم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺الان متاسفانه چیزی که در حوزه های علمیه، واقعا خیلی عار است، همین ضعف در ادبیات است ... مرحوم آیت الله بروجردی (از جهت ادبی) اگر جایی را خلاف آنچه متعارف است می خواندند، هیچ کس نمی گفت ایشان غلط خوانده است چون می گفتند حتما یک وجهی داشته است که ایشان اینگونه خوانده است چون مرحوم آیت الله بروجردی، در ادب واقعاً تضلّع داشت (اشباع بودند) و بعد از نماز صبح، بخشی از الفیه را مرور می کردند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (83) (*)
⚠️ سند هشتاد و سوم: گفتاري از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه
✅ بحمدالله حوزهها از نظر منابع و شیوههای بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکار است. تصور نمیکنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقهای مناسبتر از شیوه علمای سلف یافت شود. تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.
(*) صحیفه ج21 ص275.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (103)
⚠️ سند صد و سوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه
🔶🔹در دروس خارج، درس اصلي ما درس مرحوم آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري ( نخستین پسر مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم) بود. حقير تقريبا درس همه اساتيد قم را به جز درس مرحوم آيت الله اراکي رفتم و هيچ درسي را به قوت درس ايشان نديدم، لذا در همان درس فقهاً و اصولاً تا آخر شرکت کردم.
🔺حقير حدود چهار سال از درس اصول آيت الله حائري استفاده کردم که ايشان به علت کسالت قلبي درس را تعطيل نمودند ولي از درس فقهشان حدود دوازده يا سيزده سال بهرهمند شدم. درس ايشان واقعاً شاگردپرور بود و انسان يکي دو سال که ميرفت ملکه اجتهاد را در خود مييافت.
🔺در کنار درس ايشان، زکات را در درس آيت الله منتظري شرکت کردم که درس خوب و منقحي بود و ايشان خيلي زحمت ميکشيدند و کاري براي شاگرد باقي نميگذاشتند و نيز درس قضاء مرحوم آيت الله گلپايگاني را شرکت کردم که بر مبناي جواهر بود ولي چون اشتغالات مرجعيتشان زياد بود چندان فرصت مراجعه نداشتند و فقط پختگي و عمق فقهي ايشان و گاهي نکاتي که ميفرمودند براي ما قابل استفاده بود.
🔺 مدتي نيز درس آيت الله آميرزا هاشم آملي رفتم و يکي دو سال اصول آيت الله وحيد رفتم به خاطر آنکه بنايشان بر تبيين مطالب مرحوم حاج شيخ محمدحسين اصفهاني رضوان الله عليه بود و مرحوم حاج شيخ خيلي قوي بودهاند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525