✅ تحول در تحصيل (88) (*)
⚠️ سند هشتاد و هشتم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته
🔺ادبیات و منطق، از مقدمات استنباط اند. من خودم از مرحوم آقای مرعشی نجفی شنیدم که فرمود: مرحوم سید شرف الدین(**) می فرمود: من (کتابِ) مطوّل را 18 بار درس دادم. بلاغت مثل موم در دستم آمد و با این بلاغت توانستم دلائل اهل بیت علیهم السلام را آشکار نمایم.
🔺ارتباط ادبیات با بحث الفاظ اصول بسیار تنگاتنگ است، با تفسیر بسیار مرتبط است و در فقه نیز بسیار موثر است.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
(**) آثار مهمی از ایشان بجای مانده است از جمله "المراجعات" و "النص و الاجتهاد" در اثبات حقانیت امامت و ولایت مولا علی علیه السلام.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (84) (*)
⚠️ سند هشتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی
⁉️آیا شما با مختصر نمودن و ساده سازی کتب درسی موافقید؟
👈 جواب ایشان: خیر، زیرا فهم آیات و روایات، از مختصر حاصل نشود و علمِ موجز و مختصر، عالِمِ ناقص تحویل جامعه می دهد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (112)؛
⚠️ سند صد و دوازدهم: گفتاری از حجت الاسلام جناب آقای رضا مختاری دام عزه
🔶🔹مرحوم آقاي دکتر ابوالقاسم گرجي (1) مي گفت:
🔺من در تهران از آقاي شاه آبادي بزرگ تقاضا کردم که به من درس بدهند. ايشان گفتند وقت ندارم ولي صبح ها بعد نماز صبح که براي نماز پياده به مسجد مي روم مي توانم بين راه برايت درس بگويم. آقاي گرجي مي گفت من هر روز مي رفتم و ايشان از حفظ براي من درس مي داد.
⚠️حالا طلاب جدّ و جهد قديم را ندارند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
(1) ابوالقاسم گُرجی (۱۳۰۰-۱۳۸۹ش) فقیه، نویسنده و استاد فقه و حقوق دانشگاه تهران. گرجی نزد استادانی از جمله محمدرضا تنکابنی، سید عبدالهادی شیرازی، محمدحسین کاشف الغطاء شاگردی کرد. وی همچنین از شاگردان سیدابوالقاسم خویی بود و از او اجازه اجتهاد دریافت کرد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (95) (*)
⚠️ سند نود و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺تدريس نيز اهميت دارد. يعني وقتي طلبه بالاتر مي رود، کتاب پايين تر را تدريس کند. اين باعث مي شود که فراموش نکند و ارتباط او با آنچه خوانده است، قطع نشود. اين نظام تدريس و تدرّس در حوزه ها با اين برنامه هاي جديد، حذف شده است. ما الان يک عده استاد داريم که هميشه اينها دعوت مي شوند . سائر طلاب اصلا مشتري ندارند و کسي به آنها مراجعه نمي کند و اين مسئله باعث افت شديدي شده است.
🔺اين قدر در بين استادها، قيد و بند درست نکنيم. طلبه خودش اگر ديد اين فرد از عهده تدريس بر نمي آيد، ديگر نمي رود. با اين کار در حوزه، ما خيلي استاد پيدا مي کنيم، خيلي فرهيخته پيدا مي کنيم، خيلي آدم ماهر پيدا مي کنيم و اين کار، به نفع نظام علمي حوزه هاست.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (94) (*)
⚠️ سند نود و چهارم: گفتاري از آیة الله حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی
🔷🔸اگر بخواهيد خوب مُلّا شويد، سه امر را ملاحظه کنيد:
1. تعليم و تعلّم ظاهري و مرسوم و با جدّ و جهد درس خواندن و با عشق وافر، و خدمتِ استاد کردن.
2. ملاحظه تقوي نمودن: اتّقوا الله يعلّمکم الله که در راه تقوي، علوم بسيار به انسان تعليم مي شود و به حقائق و دقائق و لطائف و اشارات پي مي برد.
3. ملاحظه اخلاص نمودن.
علماي سابق هر سه را ملاحظه مي نمودند و به درجات عاليه از علم و عمل مي رسيدند و اکنون ملاحظه نمي شود، و لذا مردِ جامع يا نيست و يا اندک است!
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (77) (*)
⚠️ سند هفتاد و هفتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد، محتاج ِ تحصیل میان رشته ای بلکه چند رشته ای است و در حقیقت، آگاهی عمیق از مجموعه ای از علوم است. نظامِ درسیِ مجتهد پرور، باید همه این علوم را یا به شکل مستقیم در قالب متن آموزشی و یا به صورت سیر مطالعاتی در بر بگیرد و به طلبه جهت دهی کند تا همه آنها را بیاموزند.
🔹🔸به عنوان مثال، اجتهاد محتاج انس با لغات عرب و دانستن دامنه ای وسیع از لغات است. در کتب اصیل حوزه، حجم انبوهی از اشعار جاهلی وجود داشت که در خلال آن، انس با کتاب لغت، خصوصاً لغت جاهلی، شکل می گرفت و زمینه کار با کتاب لغت و سپس ادامه آن، در طول ایام تحصیل فراهم می شد. علاوه بر آن، طلاب فاضل کتبی چون مقامات حریری، یا برخی از دواوین شعر را نیز درس می گرفتند تا تسلّطشنان بر لغت و زبان بیشتر شود.
😭 در وضع فعلی، مقامات خوانی و شعر خوانی، کلا به کنار گذاشته شده و اشعار سخت نیز حذف شده است. حذف کردن این اشعار و جایگزین نمودن مثال های ساده، عملا منجر به تعطیلی علم لغت خواهد شد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (75) (*)
⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند.
حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه.
ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⁉️چگونه است که بناءً علی المشهور، تفتازانیِ 16 ساله که هنوز در ابتدای بلوغ است، نزدیک به 700 سال پیش، شرحی بسیار فنی و تحلیلی بر "تصریف ِ عزّالدین خزرجی زنجانی" می نگارد و خود در اول کتابش می نویسد که اگر اشکالی پیدا کردید، خُرده بر من نگیرید! چرا که اولین اثرم است (و خام هستم!) و به زیبایی می گوید: آنچه را من نگاشته ام، مختصری است از دریایی که در ذهن داشته ام! و ما چنین شرح مفیدی را که علاوه بر نکات صرفی، حاوی نکات بلاغی و منطقی و ... است، به کناری می نهیم و روی به جانب افرادی می کنیم که در اواسط بلکه اواخر عمرشان، از نوشتن چنین اثری عاجزند؟
⁉️تحول چیست؟ تحول کجاست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir