✅ تحول در تحصيل (95) (*)
⚠️ سند نود و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺تدريس نيز اهميت دارد. يعني وقتي طلبه بالاتر مي رود، کتاب پايين تر را تدريس کند. اين باعث مي شود که فراموش نکند و ارتباط او با آنچه خوانده است، قطع نشود. اين نظام تدريس و تدرّس در حوزه ها با اين برنامه هاي جديد، حذف شده است. ما الان يک عده استاد داريم که هميشه اينها دعوت مي شوند . سائر طلاب اصلا مشتري ندارند و کسي به آنها مراجعه نمي کند و اين مسئله باعث افت شديدي شده است.
🔺اين قدر در بين استادها، قيد و بند درست نکنيم. طلبه خودش اگر ديد اين فرد از عهده تدريس بر نمي آيد، ديگر نمي رود. با اين کار در حوزه، ما خيلي استاد پيدا مي کنيم، خيلي فرهيخته پيدا مي کنيم، خيلي آدم ماهر پيدا مي کنيم و اين کار، به نفع نظام علمي حوزه هاست.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (94) (*)
⚠️ سند نود و چهارم: گفتاري از آیة الله حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی
🔷🔸اگر بخواهيد خوب مُلّا شويد، سه امر را ملاحظه کنيد:
1. تعليم و تعلّم ظاهري و مرسوم و با جدّ و جهد درس خواندن و با عشق وافر، و خدمتِ استاد کردن.
2. ملاحظه تقوي نمودن: اتّقوا الله يعلّمکم الله که در راه تقوي، علوم بسيار به انسان تعليم مي شود و به حقائق و دقائق و لطائف و اشارات پي مي برد.
3. ملاحظه اخلاص نمودن.
علماي سابق هر سه را ملاحظه مي نمودند و به درجات عاليه از علم و عمل مي رسيدند و اکنون ملاحظه نمي شود، و لذا مردِ جامع يا نيست و يا اندک است!
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (77) (*)
⚠️ سند هفتاد و هفتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد، محتاج ِ تحصیل میان رشته ای بلکه چند رشته ای است و در حقیقت، آگاهی عمیق از مجموعه ای از علوم است. نظامِ درسیِ مجتهد پرور، باید همه این علوم را یا به شکل مستقیم در قالب متن آموزشی و یا به صورت سیر مطالعاتی در بر بگیرد و به طلبه جهت دهی کند تا همه آنها را بیاموزند.
🔹🔸به عنوان مثال، اجتهاد محتاج انس با لغات عرب و دانستن دامنه ای وسیع از لغات است. در کتب اصیل حوزه، حجم انبوهی از اشعار جاهلی وجود داشت که در خلال آن، انس با کتاب لغت، خصوصاً لغت جاهلی، شکل می گرفت و زمینه کار با کتاب لغت و سپس ادامه آن، در طول ایام تحصیل فراهم می شد. علاوه بر آن، طلاب فاضل کتبی چون مقامات حریری، یا برخی از دواوین شعر را نیز درس می گرفتند تا تسلّطشنان بر لغت و زبان بیشتر شود.
😭 در وضع فعلی، مقامات خوانی و شعر خوانی، کلا به کنار گذاشته شده و اشعار سخت نیز حذف شده است. حذف کردن این اشعار و جایگزین نمودن مثال های ساده، عملا منجر به تعطیلی علم لغت خواهد شد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (75) (*)
⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند.
حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه.
ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⁉️چگونه است که بناءً علی المشهور، تفتازانیِ 16 ساله که هنوز در ابتدای بلوغ است، نزدیک به 700 سال پیش، شرحی بسیار فنی و تحلیلی بر "تصریف ِ عزّالدین خزرجی زنجانی" می نگارد و خود در اول کتابش می نویسد که اگر اشکالی پیدا کردید، خُرده بر من نگیرید! چرا که اولین اثرم است (و خام هستم!) و به زیبایی می گوید: آنچه را من نگاشته ام، مختصری است از دریایی که در ذهن داشته ام! و ما چنین شرح مفیدی را که علاوه بر نکات صرفی، حاوی نکات بلاغی و منطقی و ... است، به کناری می نهیم و روی به جانب افرادی می کنیم که در اواسط بلکه اواخر عمرشان، از نوشتن چنین اثری عاجزند؟
⁉️تحول چیست؟ تحول کجاست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (76) (*)
⚠️ سند هفتاد و ششم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺هر برنامه آموزشی باید به گونه ای باشد که محصِّل را با عبارات گذشتگان و متون و زبان و اصطلاحات ایشان، آشنا نموده و حلقه ربط متأخّران و متقدّمان را برقرار نماید. از این رو، نباید کتاب درسی به گونه ای باشد که از آغاز تا انجام با زبانی نو و اصطلاحاتی جدید نگاشته شده باشد. یکی از مشکلات بسنده کردن به کتبی چون "حلقات الأصول"، همین بریده شدن نسل جدید از تاریخچه دانش و میراث گذشتگان است (که بسیار غنی است).
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (74) (*)
⚠️ سند هفتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، تلاشی است که در عموم موارد، از راه بررسی متون به نتیجه می رسد. لذا از محوری ترین مهارت های لازم برای مجتهد، مهارتِ فهم عمیقِ متون دقیق است. مجتهد باید بتواند در مواجهه با یک متن، احتمالات مختلف در دلالتِ آن را بررسی کرده و تفاوت های هر یک از وجوه را به تفصیل بفهمد و پس از آن بتواند به شکل علمی، توضیح دهد که چرا چنین می فهمد و گونه ای دیگر نباید این متن را فهمید. علاوه بر آن، مجتهد، محتاجِ ارتباط مستمر با میراث علوم اسلامی است که بسیاری از آن، با زبانی علمی و پیچیده نوشته شده است.
مهارت استظهار و اثبات تخصصی آن و نیز فهم کتب گذشتگان، محتاج این است که انسان، مدتها در انواعِ عبارات و وجوه آنها، تمرین نموده باشد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (78) (*)
⚠️ سند هفتاد و هشتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺یکی از ویژگی های مهم کتب سنتی، آموزش چند دوره ای است. روش کتب درسی گذشته این بود که به فراخور هر علمی، برای آن چند دوره تعریف می کردند. آموزش چند دوره ای، سبب می شد که اولا در اثر تکرار دانش، مطالب علمی، خوب در ذهن بماند و ثانیا ابتدا دانش پژوه، نگاهی کلان و اجمالی به دانش پیدا می کرد و سپس با داشتن دید جامع، وارد کتاب های بالاتر و عمیق تر می شد و با این نگاه، بهتر می توانست به جرح و تعدیل مطالب بعدی بپردازد.
در خلاصه سازی کتب درسی (که اکنون در حال انجام است)، گاه این نکته کلّا از دست رفته و یک دانش، فقط در یک یا دو دوره عرضه می شود، و طبیعتاً جائی برای ورود به نکات دقیق بحث باقی نمی ماند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (40)
⚠️ سند چهلم: گفتاري از مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد آقا غروي علياري از شاگردان مرحوم آيت الله خوئي، مرحوم آيت الله اصطهباناتي، مرحوم آيت الله سيد هادي ميلاني، علامه طباطبائي، مرحوم آيت الله
گلپايگاني، و مرحوم آيت الله مرعشي نجفي.
——————————————-
🔺 به شما توصيه مي کنم به کار خود بپردازيد و به ديگران و حرف هاي آنها (علیه روش تحصیل سنتی) کاري نداشته باشيد.
🔺تازه هر چه بخوانيد، اول بي سوادي است! شيخ انصاري که مظهر علم بود مي گفت: اگر آنچه من نمي دانم را زير پايم بگذارند، سرم به عرش مي رسد! اينقدر نمي دانم! کار خودتان را انجام دهيد. تمام اين کتاب ها را کاملاً، کما هو الحق بخوانيد.
—————-
⚠️ میراث علمی سلف: هر قدر که در روش سنتی پیش می رویم، به بی سوادی خود بیشتر واقف می شویم و این یعنی بیرون آمدن از جهل مرکب! و درآمدن به سرزمین جهل بسیط!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (37)
⚠️ سند سی و هفتم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔺نشانه خوب درس خواندن از نظر "علامه حسيني طهراني" رحمة الله علیه، آن بود که طلبه وقتي درسي را تمام کرد، بتواند آن را تدريس کند (قدرت و توانایی تدریس را پیدا کند). مي فرمود: ما هر درسي را که مي خوانديم، هنوز تمام نکرده بوديم، براي تدريس آن درس، از ما عده اي وقت مي گرفتند تا برايشان بگوييم.
——-
😭 میراث علمی سلف: متاسفانه اکنون، برخی از ما نه تنها کتاب های قوی نمی خوانیم، بلکه همان کتب ضعیفه را نیز ناقص می خوانیم و حتی مباحثه هم نمی کنیم و حتی کسی هم برای تدریس این کتب، از ما وقت نمی گیرد! چه شود!!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (47)
⚠️ سند چهل و هفتم: گفتاري از آيت الله حاج شیخ رجبعلی رضا زاده دامت برکاته، از شاگردان مرحوم ادیب نیشابوری، مرحوم آیت الله میلانی، مرحوم آیت الله خوئی، و آیت الله وحید خراسانی دام عزه.
————————
🔺 بنده به آقايان گفتم اگر کسي مي خواهد برنامه درسي حوزه را تغيير دهد، بايد شخصي مثل آقاي ميلاني باشد که به قول آقاي طباطبايي رحمة الله علیه، أعلم في الارض بود. تغيير با اين توجيه و بهانه که من کارشناس هستم، درست نيست.
🔶🔹قبل از انقلاب، همين طلبه هاي مشهدي، کتاب "رسائل جديده" يکي از آقايان را به بنده دادند و گفتند: شما اين را تدريس کنيد. گفتم بايد مطالعه کنم. رسائل مرحوم شيخ را نيز کاملاً مطالعه کردم و به اين نتيجه رسيدم که رسائل جديده که در قم شايع شده است، تعطيل خواهد شد. گفتم: اين آقا، اگر از خودش يک اصول مي نوشت، ممکن بود ما قبول کنيم اما اين کتاب، مختصر شده رسائل شيخ است. از عهده بنده و امثال بنده نيست که آن را مختصر کنيم و مورد قبول واقع شود.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺 ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir