#تحول_حوزه #تحول_نظام_آموزشی
💢فقه و اصول موجود بر اساس نیازهای روز بازسازی شود
مدیر حوزه های علمیه:
🔹فقه اسلام در اصل استکشافی است اما وجوهی از آن بر اساس صنع هم میباشد. باید در فرآیند بازسازی فقه نکاتی را مدنظر قرار داد؛ یکی از آنها تحول در فقه موجود است.
🔸باید مصادیق مستحدثه به ابواب و فصول فقه موجود اضافه شوند... بدانیم حداقل ۲۰ باب فقهی جدید به فقه موجود باید افزوده گردد. میبایست طبقه بندی درست و مدوّنی در ابواب و فصول فقه انجام گیرد؛ این یک امر بی نهایتی است که میتواند در فقه و سایر علوم ما عملیاتی شود.
🔹همچنین میبایست اصول را هم مورد بازسازی قرار داد. باید تفریع و انشعاباتی در اصول فقه موجود ایجاد شود؛ غنای دانش اصول میتواند بر غنای فقه و سایر علوم ما بیفزاید.
🆔 @tahavol_howz
#تحول_حوزه #8آذر #روز_تحول
⬅️ آرزوی تحول در حوزه
🔸 در آن روزها اغلب فضلای جوان حوزه شاد و مسرور بودند که با پیش قدم شدن حاج آقا روح الله خمینی و علمای هم فکر ایشان و تایید آیت الله بروجردی، عنقریب تحولاتی در سطح حوزه به وقوع خواهد پیوست و از بسیاری از ناملایمات و ناسازگاریهای موجود جلوگیری خواهد شد.
🔸 کمبودهای حوزه و طلاب علوم دینی در ابعاد مختلف برطرف شده و پس از سالها رکود و مشاهده وضع یکنواخت، آنچه را اغلب علمای روشنبین و آشنای به مقتضیات زمان انتظار داشتند جامه عمل خواهد پوشید.
🔸 ولی... ولی ناگهان شنیدیم باز فضولها و بیتفاوتها دست به کار شدند و باعث رنجش امام گردیدند؛ طوری که معظم له و علمای طرفدار فکر اصلاحی ایشان برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار، موضوع را رها کرده و هر کدام به کار خود مشغول شدند و دیگر از آن مقولهها و خوابهای خوشی که همه میدیدیم، سخنی به میان نیامد...!
🔸 بسیاری از عقبماندگان و بیتفاوتها هم خوشحال بودند که حوزه دستنخورده ماند و مانند زمان شیخ طوسی و شیخ انصاری به سر خواهد برد و نظم عالم آخوندی در بینظمی است؛ غافل از اینکه نظم و انضباط در دستگاه روحانیت از هر جا لازمتر است؛ به خصوص که حوادث واقعه ایجاب میکرد پا به پای زمان جلو رفت، که«کل یوم هو فی شان.» مرحوم آیت الله بروجردی خود طرفدار اصلاحات حوزه و تحول و دگرگونی بودند، ولی امان از بعضی اطرافیان که چه بر سر اسلام و مسلمین آوردهاند!
📚نقد عمر، ج۱، ص۲۳۴؛ مرحوم علی دوانی
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی_حوزه
📌 بهترین آثار پژوهشی بدترین آثار آموزشیاند
🔸معمولاً، بهترین آثار پژوهشی بدترین گزینه برای آموزش است؛ چراکه اقتضای هریک متفاوت از دیگری است. متون پژوهشی مخاطب و زبان خاص خود را دارد و شیوۀ ورود به موضوع و خروج از آن و کیفیت پردازش آن کاملاً، متفاوت از متون آموزشی است؛ ازاینرو، هرچه اقتضائات هرکدام بیشتر رعایت شود، تفاوتشان نیز بیشتر خواهد شد.
روششناسی شهیدین، ص 305
🆔 @tahavol_howz
#تحول_حوزه #8آذر #روز_تحول
⭕️ غفلت مدیران حوزه از طلاب با استعداد
⬅️ حیف از آن استعدادهای خوب که مدیران حوزه از ایشان غفلت میکنند! نه از بودن چنین اشخاصی با خبر هستند و نه از رفتن آنان خبردار میشوند! نمیدانم چه گمان میکنند؟! مثل آن که به زیادی عدد علاقهمند هستند، نه به شخصیت اشخاص!...
▫️در مراکز علم هر چه مردان با فضیلت و تقوا و علم زیادتر باشند، موفقیت نصیب ایشان میگردد و اگر منظور، تکثیر سپاه و سیاهی لشکر باشد، بدبختی بیشتر میشود و در آن موقع است که خطر اضمحلال پیش میآید.
📚 کتاب افکار و آمال، ص125 و 126؛ مرحوم عباس صفایی حائری
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه
📝 گزیده ای از سخنان استاد اکبرنژاد در آیین رونمایی نرمافزار همراه فقاهت:
🔸وقتی به تاریخ شیعه نگاه میکنیم فاخرترین آثار شیعی، آن آثاری هستند که با دغدغههای مردمی نوشته شدهاند. مرحوم کلینی(ره) در مقدمه «کافی» میگوید این مجموعه را به درخواست یکی از برادران دینی که در جمعبندی روایات گرفتار تحیر بود تدوین کردم. مقدمۀ تکتک کتابهای حدیثی شیخ صدوق(ره) نیز همینطور است.
🔸امروز در این حوزه، از مرجع تقلیدش گرفته تا استاد و طلبهاش، چقدر با مردم هستیم و با دغدغههای آنها آشناییم؟ یا نه گرفتار یک عادت و تسلسل در گذشته خودم شدیم نه تولید کارهای جدید و لازم. وقتی امروز بزرگواری یک دوره اصول مینویسد که خیلیها قبل از او هم نوشتهاند، نباید سوال شود که آیا این کار، بار بر زمینماندهای بود؟
🔸از دویست سال پیش که مبانی تمدن غرب و مدرنیته شکل میگرفت چند فقیه و فیلسوف در مقابل این فکر ایستاده و مبانی شیعی و نظام فکری آن در مقابل نظام فکری که از غرب میآمد را استنباط و از آن دفاع کردند؟ امروز کار به جایی رسیده است که قرائتهای مختلف از ولایت معصومین(ع) میشود، نظامات دینی زیر سؤال میرود، آن هم از طرف اندیشمندان مذهبی نه مغرض. آیا علمای ما دغدغهای در این مهم دارند؟
🔸متاسفانه منزوی بودن در حوزههای علمیه الگو میشود و با نقل برخی از رفتارهای انزواییِ بعضی از علما به عنوان کرامت، طلبه را از مردم دور میکنند. آن فقهی که نویسندهٔ آن ارتباطی با مردم نداشته است چه فقهی خواهد بود؟ برای همین است که فقه در جامعۀ ما، به یک علم خشک و بیروح تبدیل شده است.
🆔@tahavol_howz
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحول_حوزه
مقام معظم رهبری:
✅ تحول حتمی است؛ اگرچه برخی مسئولین و مدیران حوزه نپسندند، اما یک روزی خواهد شد بدون تردید.
💠 برخی از بیانات اندیشمندان دربارۀ ضرورت تحوّل...
🆔@tahavol_howz
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحول_حوزه #روز_تحول
📌 منشأ عدم تحول و رکود حوزه، فاصله گرفتن از مردم است.
استاد اکبرنژاد:
🔸در طول تاریخ شیعه، فاخرترین آثار، آثاری است که با دغدغههای مردمی نوشته شدهاند.
❓کسی که یک دوره اصول مینویسد، که تکرار مکررات است، چه بار بر زمینماندهای را میخواهد بردارد؟!
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی_حوزه
استاد سید باقر موسوی اصفهانی 1
⬅️ حقیر از مخالفین جدی تعویض کتب هستم و تعویض های گذشته را هم تایید نمی کنم. روزی در گعده عصر آیت الله شبیری بودیم که شخصی به ایشان عرضه داشت که محفلی به نام نقد شیخ انصاری و رسائل بر گزار شده، نظر شما چیست؟
با اینکه عادت ایشان جواب ملایم بود ولی به قدری از عنوان محفل و این جلسه ناراحت شدند که کمسابقه بود و به سؤالکننده فرمودند شما حق شرکت در این جلسه را نداشتید.
▫️به نظرم بحث تعویض، بحث بیثمری شده و جز بیعلاقهکردن طلاب اثری ندارد و نمیدانم تا کسی جایگزین برای اینها پیدا نکرده، صحبت از تغییر چه معنا دارد؟ بر عکس حقیر معتقدم این کتبی که به اسم جایگزین مطرح میشوند درسی نیستند و مطالعهای است و اینها باید به عنوان منبع معرفی شوند نه رسائل و مکاسب و کفایه. واقعا این شعر با مسمی است: ثلاثة ليس لها نهاية، رسائل مكاسب كفايه
___________________________
📌تحولنوشت:
ایشان ناخواسته:
1️⃣ آیت الله شبیری را مخالف تحول حوزه معرفی میکنند؛ مخالفت با هرگونه تغییر فضلی نیست که به کسی نسبت دهیم.
2️⃣ اعتراف میکند به اینکه تا امروز بدیلی برای متون موجود تولید نشده است؛ یعنی حوزه در حال رشد نبوده است.
🔻مسبب اصلی به انزوا کشیده شدن حوزۀ امروز، وجود همین تفکرات در بدنۀ تصمیمگیر حوزه است.
👈🏻 مقام معظم رهبری: این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائلٌ، مکاسبٌ، کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست...
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه
مقام معظم رهبری:
💠 شکی نیست که تحوّلات بزرگ اجتماعی همواره متّکی به پشتوانههای تاریخی و تمدّنی، و محصول تراکم معرفتها و تجربههاست.
🗓۱۳۹۰/۶/۲۶
🆔@tahavol_howz
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحول_حوزه
❓امروز در حوزههای علمیه، از مرجع تقلیدش گرفته تا طلبهاش، چقدر با مردم انس دارند و با نیازها و دغدغههای آنها مأنوس هستند؟
❓آیا کارهای انجامگرفته در حوزه، به خاطر نیازهای جامعۀ دینی است یا نه گرفتار یک عادت و تسلسل در گذشتۀ خود شده است؟
❓از دویست سال پیش که مبانی تمدن غرب شکل گرفته، چند کتاب فقهی و کلامی و فلسفی در برابر این مبانی نوشته شد؟
👈🏻 اگر انگیزۀ درس و تبلیغ و نوشتن ما، دردی باشد که در جامعه است، حوزه رو به تحوّل خواهد بود.
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه #مدیریت_حوزه
آیت الله اعرافی:
✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که برنامه شخصی داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامه ریزی و قله های بلند را فتح کنید.
🌐 حوزه
__________________________
تحولنوشت:
🌀 اگر منظور ایشان، تطبیق برنامههای شخصی با برنامههای سازمانی حوزه باشد، یعنی طلاب به نحو احسن از برنامههای حوزه استفاده کنند، بیان بسیار متینی است. اما اگر منظور این است که خود طلاب نسبت به آیندۀ تحصیلی خود تصمیم بگیرند، باید پرسید مگر این حوزه نیست که وظیفۀ طرح و برنامهریزی برای حوزه و حوزوی را دارد؟ آیا این حرف تناقضی با این وظیفۀ ذاتی حوزه ندارد؟
🆔@tahavol_howz
#تحول_حوزه #نظام_آموزشی_حوزه
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 2
🔹کتبی که فعلا به اسم آموزشی نوشته میشود چند خصوصیت دارد؛ روانی متن، روشن بودن دلیل و مدعی و نتیجه، و طلبه هم به راحتی ضبط و حفظ میکند. ولی مشکل این است که ما تمام منابع دینی و فقهی و اصولی که داریم به سبک غیر آموزشی نوشته شده است و اگر با استاد دیدن و تعمق و درس گرفتن با این سبک آشنا نشویم اصلا ممکن نیست از تراث گذشته استفاده کنیم، حالا شما رسائل و مکاسب را تعویض کردید، آیا این طلبه با خواندن این کتب جدید، میتواند جواهر و ریاض و قواعد را بفهمد؟
❗️طلبه با این کتب ورزیده میشود زحمت میکشد در اشکال و جوابهای شیخ نکاتی را بدست میآورد و طلبه اهل استخراج نکات میشود. حقیر این مطالب را که مینویسم با تمام وجودم لمس کردهام و قطع و ظن رسائل را چهار بار و برائت و استصحاب رسائل را دو بار تدریس کردهام. هم چنین بیش از ۱۵ سال است کفایه را تدریس داشتم. واقعا تاسف میخورم وقتی صحبت از حذف این کتاب را میشنوم.
__________________
📌تحولنوشت:
⬅️ آثار پژوهشی اقتضائیاتی دارد که متفاوت از اقتضائیات آثار آموزشی است. این مسئله در مراکز علمی و آموزشی، یک اصل پذیرفتهشده است. حال اینکه برخی به این مهم گردن نمینهند حرف دیگری است.
🔸همانطور که در کتاب «روششناسی» گفته شده است، برای تقویت ارتباط طلبه با تراث، میتوان درسی به نام متنخوانی به دروس حوزه اضافه کرد؛ به این معنا که از کتابهای متنوع و مشهور فقهی و اصولی بخشهایی را انتخاب کنیم و در اختیار اساتید و طلاب قرار دهیم تا تمرینی برای انسگرفتن با این آثار باشد. در این صورت، طلبه تنها با قلم و آثار یک فقیه آشنا نمیشود؛ بلکه آثار فقهای زیادی را مطالعه خواهد کرد.
❓حوزه وقتی باید از تغییر بترسد که داشتههایش از هر نظر مطلوب و قابلقبول است و ازاینرو، نگران است که مبادا با تغییر وضعیت، آنها را از دست بدهد. اما آیا حوزۀ امروز ما چنین وضعیتی دارد؟
👈🏻 اتفاقا یکی از دلایل اصلی مخالفت جدی برخی از اساتید حوزه، همین مأنوس بودن چندینسالۀ خود با این دروس است. طبیعی است که تغییر متون درسی، دست بسیاری از این آقایان را خالی میکند.
🆔@tahavol_howz