eitaa logo
تحول
22 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بهترین آثار پژوهشی بدترین آثار آموزشی‌اند 🔸معمولاً، بهترین آثار پژوهشی بدترین گزینه برای آموزش است؛ چراکه اقتضای هریک متفاوت از دیگری است. متون پژوهشی مخاطب و زبان خاص خود را دارد و شیوۀ ورود به موضوع و خروج از آن و کیفیت پردازش آن کاملاً، متفاوت از متون آموزشی است؛ از‌این‌رو، هرچه اقتضائات هرکدام بیشتر رعایت شود، تفاوتشان نیز بیشتر خواهد شد. روش‌شناسی شهیدین، ص 305 🆔 @tahavol_howz
⭕️ غفلت مدیران حوزه از طلاب با استعداد ⬅️ حیف از آن استعدادهای خوب که مدیران حوزه از ایشان غفلت می‌کنند! نه از بودن چنین اشخاصی با خبر هستند و نه از رفتن آنان خبردار می‌شوند! نمی‌دانم چه گمان می‌کنند؟! مثل آن که به زیادی عدد علاقه‌مند هستند، نه به شخصیت اشخاص!... ▫️در مراکز علم هر چه مردان با فضیلت و تقوا و علم زیادتر باشند، موفقیت نصیب ایشان می‌گردد و اگر منظور، تکثیر سپاه و سیاهی لشکر باشد، بدبختی بیشتر می‌شود و در آن موقع است که خطر اضمحلال پیش می‌آید. 📚 کتاب افکار و آمال، ص125 و 126؛ مرحوم عباس صفایی حائری 🆔@tahavol_howz
📝 گزیده ای از سخنان استاد اکبرنژاد در آیین رونمایی نرم‌افزار همراه فقاهت: 🔸وقتی به تاریخ شیعه نگاه می‌کنیم فاخرترین آثار شیعی، آن آثاری هستند که با دغدغه‌های مردمی نوشته شده‌اند. مرحوم کلینی(ره) در مقدمه «کافی» می‌گوید این مجموعه را به درخواست یکی از برادران دینی که در جمع‌بندی روایات گرفتار تحیر بود تدوین کردم. مقدمۀ تک‌تک کتاب‌های حدیثی شیخ صدوق(ره) نیز همین‌طور است. 🔸امروز در این حوزه، از مرجع تقلیدش گرفته تا استاد و طلبه‌اش، چقدر با مردم هستیم و با دغدغه‌های آنها آشناییم؟ یا نه گرفتار یک عادت و تسلسل در گذشته خودم شدیم نه تولید کارهای جدید و لازم. وقتی امروز بزرگواری یک دوره اصول می‌نویسد که خیلی‌ها قبل از او هم نوشته‌اند، نباید سوال شود که آیا این کار، بار بر زمین‌مانده‌ای بود؟ 🔸از دویست سال پیش که مبانی تمدن غرب و مدرنیته شکل می‌گرفت چند فقیه و فیلسوف در مقابل این فکر ایستاده و مبانی شیعی و نظام فکری آن در مقابل نظام فکری که از غرب می‌آمد را استنباط و از آن دفاع کردند؟ امروز کار به جایی رسیده است که قرائت‌های مختلف از ولایت معصومین(ع) می‌شود، نظامات دینی زیر سؤال می‌رود،‌ آن هم از طرف اندیشمندان مذهبی نه مغرض. آیا علمای ما دغدغه‌ای در این مهم دارند؟ 🔸متاسفانه منزوی بودن در حوزه‌های علمیه الگو می‌شود و با نقل برخی از رفتارهای انزواییِ بعضی از علما به عنوان کرامت، طلبه را از مردم دور می‌کنند. آن فقهی که نویسندهٔ آن ارتباطی با مردم نداشته است چه فقهی خواهد بود؟ برای همین است که فقه در جامعۀ ما، به یک علم خشک و بی‌روح تبدیل شده است. 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: ✅ تحول حتمی است؛ اگرچه برخی مسئولین و مدیران حوزه نپسندند، اما یک روزی خواهد شد بدون تردید. 💠 برخی از بیانات اندیشمندان دربارۀ ضرورت تحوّل... 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 منشأ عدم تحول و رکود حوزه، فاصله گرفتن از مردم است. استاد اکبرنژاد: 🔸در طول تاریخ شیعه، فاخرترین آثار، آثاری است که با دغدغه‌های مردمی نوشته شده‌اند. ❓کسی که یک دوره اصول می‌نویسد، که تکرار مکررات است، چه بار بر زمین‌مانده‌ای را می‌خواهد بردارد؟! 🆔@tahavol_howz
استاد سید باقر موسوی اصفهانی 1 ⬅️ حقیر از مخالفین جدی تعویض کتب هستم و تعویض های گذشته را هم تایید نمی کنم. روزی در گعده عصر آیت الله شبیری بودیم که شخصی به ایشان عرضه داشت که محفلی به نام نقد شیخ انصاری و رسائل بر گزار شده، نظر شما چیست؟ با اینکه عادت ایشان جواب ملایم بود ولی به قدری از عنوان محفل و این جلسه ناراحت شدند که کم‌سابقه بود و به سؤال‌کننده فرمودند شما حق شرکت در این جلسه را نداشتید. ▫️به نظرم بحث تعویض، بحث بی‌ثمری شده و جز بی‌علاقه‌کردن طلاب اثری ندارد و نمی‌دانم تا کسی جایگزین برای اینها پیدا نکرده، صحبت از تغییر چه معنا دارد؟ بر عکس حقیر معتقدم این کتبی که به اسم جایگزین مطرح می‌شوند درسی نیستند و مطالعه‌ای است و اینها باید به عنوان منبع معرفی شوند نه رسائل و مکاسب و کفایه. واقعا این شعر با مسمی است: ثلاثة ليس لها نهاية، رسائل مكاسب كفايه ___________________________ 📌تحول‌نوشت: ایشان ناخواسته: 1️⃣ آیت الله شبیری را مخالف تحول حوزه معرفی می‌کنند؛ مخالفت با هرگونه تغییر فضلی نیست که به کسی نسبت دهیم. 2️⃣ اعتراف می‌کند به اینکه تا امروز بدیلی برای متون موجود تولید نشده است؛ یعنی حوزه در حال رشد نبوده است. 🔻مسبب اصلی به انزوا کشیده شدن حوزۀ امروز، وجود همین تفکرات در بدنۀ تصمیم‌گیر حوزه است. 👈🏻 مقام معظم رهبری: این کتاب‌های درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائلٌ، مکاسبٌ، کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. این‌چنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتاب‌هاست... 🆔@tahavol_howz
مقام معظم رهبری: 💠 شکی نیست که تحوّلات بزرگ اجتماعی همواره متّکی به پشتوانه‌های تاریخی و تمدّنی، و محصول تراکم معرفتها و تجربه‌هاست. 🗓۱۳۹۰/۶/۲۶ 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓امروز در حوزه‌های علمیه، از مرجع تقلیدش گرفته تا طلبه‌اش، چقدر با مردم انس دارند و با نیازها و دغدغه‌های آنها مأنوس هستند؟ ❓آیا کارهای انجام‌گرفته در حوزه، به خاطر نیازهای جامعۀ دینی است یا نه گرفتار یک عادت و تسلسل در گذشتۀ خود شده است؟ ❓از دویست سال پیش که مبانی تمدن غرب شکل ‌گرفته، چند کتاب فقهی و کلامی و فلسفی در برابر این مبانی نوشته شد؟ 👈🏻 اگر انگیزۀ درس و تبلیغ و نوشتن ما، دردی باشد که در جامعه است، حوزه رو به تحوّل خواهد بود. 🆔@tahavol_howz
آیت الله اعرافی: ✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که برنامه شخصی داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامه ریزی و قله های بلند را فتح کنید. 🌐 حوزه __________________________ تحول‌نوشت: 🌀 اگر منظور ایشان، تطبیق برنامه‌های شخصی با برنامه‌های سازمانی حوزه باشد، یعنی طلاب به نحو احسن از برنامه‌های حوزه استفاده کنند، بیان بسیار متینی است. اما اگر منظور این است که خود طلاب نسبت به آیندۀ تحصیلی خود تصمیم بگیرند، باید پرسید مگر این حوزه نیست که وظیفۀ طرح و برنامه‌ریزی برای حوزه و حوزوی را دارد؟ آیا این حرف تناقضی با این وظیفۀ ذاتی حوزه ندارد؟ 🆔@tahavol_howz
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 2 🔹کتبی که فعلا به اسم آموزشی نوشته می‌شود چند خصوصیت دارد؛ روانی متن، روشن بودن دلیل و مدعی و نتیجه، و طلبه هم به راحتی ضبط و حفظ می‌کند. ولی مشکل این است که ما تمام منابع دینی و فقهی و اصولی که داریم به سبک غیر آموزشی نوشته شده است و اگر با استاد دیدن و تعمق و درس گرفتن با این سبک آشنا نشویم اصلا ممکن نیست از تراث گذشته استفاده کنیم، حالا شما رسائل و مکاسب را تعویض کردید، آیا این طلبه با خواندن این کتب جدید، می‌تواند جواهر و ریاض و قواعد را بفهمد؟ ❗️طلبه با این کتب ورزیده می‌شود زحمت می‌کشد در اشکال و جواب‌های شیخ نکاتی را بدست می‌آورد و طلبه اهل استخراج نکات می‌شود. حقیر این مطالب را که می‌نویسم با تمام وجودم لمس کرده‌ام و قطع و ظن رسائل را چهار بار و برائت و استصحاب رسائل را دو بار تدریس کرده‌ام. هم چنین بیش از ۱۵ سال است کفایه را تدریس داشتم. واقعا تاسف می‌خورم وقتی صحبت از حذف این کتاب را می‌شنوم. __________________ 📌تحول‌نوشت: ⬅️ آثار پژوهشی اقتضائیاتی دارد که متفاوت از اقتضائیات آثار آموزشی است. این مسئله در مراکز علمی و آموزشی، یک اصل پذیرفته‌شده است. حال اینکه برخی به این مهم گردن نمی‌نهند حرف دیگری است. 🔸همان‌طور که در کتاب «روش‌شناسی» گفته شده است، برای تقویت ارتباط طلبه با تراث، می‌توان درسی به نام متن‌خوانی به دروس حوزه اضافه کرد؛ به این معنا که از کتاب‌های متنوع و مشهور فقهی و اصولی بخش‌هایی را انتخاب کنیم و در اختیار اساتید و طلاب قرار دهیم تا تمرینی برای انس‌گرفتن با این آثار باشد. در این صورت، طلبه تنها با قلم و آثار یک فقیه آشنا نمی‌شود؛ بلکه آثار فقهای زیادی را مطالعه خواهد کرد. ❓حوزه وقتی باید از تغییر بترسد که داشته‌هایش از هر نظر مطلوب و قابل‌قبول است و ازاین‌رو، نگران است که مبادا با تغییر وضعیت، آن‌ها را از دست بدهد. اما آیا حوزۀ امروز ما چنین وضعیتی دارد؟ 👈🏻 اتفاقا یکی از دلایل اصلی مخالفت جدی برخی از اساتید حوزه، همین مأنوس بودن چندین‌سالۀ خود با این دروس است. طبیعی است که تغییر متون درسی، دست بسیاری از این آقایان را خالی می‌کند. 🆔@tahavol_howz
سهیل اسعد: عدم احساس وظیفۀ حوزه، آزاردهنده است! 🔻مثل اینکه ایشان اطلاع ندارد، حوزه علمیه در تأمین نیازهای مخاطبین داخلی هم پیشرفت خوبی نداشته است؛ نه نیاز مخاطبینش را می‌داند و نه زبان آن را بلد است. 🆔 @tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نظرات طرفین در مورد کرسی آزاداندیشی روز یکشنبه مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان: ⬅️ حجت‌الاسلام والمسلمین خطاط: 🔸جلسۀ دیروز می‌توانست بهتر از این برگزار شود. 🔸ما از نقد استقبال می‌کنیم اما جلسۀ دیروز به حاشیه کشیده شد. محصول جلسه به نظر من هیچ است. ⬅️ حجت‌الاسلام والمسلمین فرزین: 🔸در مجموع جلسۀ خوبی بود. مسائل ریشه‌ای و اساسی مطرح شد. 🔸مسئولین باید پاسخگو باشند. نمی‌شود شعار انتقادپذیری داشت، اما در عمل، میدان به منتقدین داده نشود. 🆔@tahavol_howz
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 3 ⬅️ می‌گویند این کتب مشکل است و طلبه مأیوس می‌شود. آیا با راحت کردن این کتب، مشکل علمی طلاب حل می‌شود؟ شما بازدهی ۱۵۰ ساله رسائل را ببينيد! که این علما و مراجع را تحویل داده است و هنوز هم از دل این کتب نکات جدید بیرون می‌کشند. ❗️ مشکل بودن، مزیت است نه منقصت. ____________________________ 📌 تحول‌نوشت: 🔸 شهید مطهری(ره) می‌گوید: کتاب و نوشته باید زحمت فکرکردن را از دوش خواننده بردارد و او را وادار به تفکر کند و قوۀ فکری او را برانگیزد. آن فکری که باید از دوش خواننده برداشته شود، فکر در معنی جمله‌ها و عبارات است؛ آن فکری که باید به عهدۀ خواننده گذاشته شود، فکر در نتیجه است. 🔸مقام معظم رهبری می‌گوید: بایستی کاری کرد که همّ طلبه فهمیدن مطلب باشد، نه فهمیدن عبارت. هیچ هنری نیست در اینکه ما عبارت را جوری مغلق بگیریم یا اگر تعمداً هم مغلق نگیریم، بی‌مبالاتی کنیم که عبارت بشود مغلق تا طلبه مبالغی از وقتش صرف این کار بشود. این چه هنری است. 🆔@tahavol_howz
⭕️ کار حوزه کشف استعدادها است! 🔹استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ▪️بعد از تربیت، پژوهش اهمیت بیشتری دارد؛ با هزار سال تجربه می‌توان گفت که حوزه‌های علمیه از یک نظام علمی پیروی می‌کنند که پژوهش در آن محور است. ▪️اجتهاد یعنی پژوهش؛ در درس خارج طلبه آموزش نمی‌بیند بلکه پژوهش می‌کند. ▪️کار حوزه کشف و به فعلیت رساندن استعدادها است. ▪️مشکل اصلی که در زمینه آرمان تحول حوزه داریم، این است که غالب افرادی که این نظریه را می‌دهند نظریهٔ مبنایی و منسجم ندارند. ارائهٔ نظریه در بحث تحول فقط کافی نیست و باید این نظریه بسط پیدا کرده و در قالب نظام در بیاید و عملیاتی شود. ▪️باید دست‌اندرکاران حوزه در بحث تحول مسائل را به درستی مطرح و تبیین کنند، مبادا به بهانه تحول، طلاب را از حوزه زده کرده و یا بی‌سواد بار بیاورند؛ چون وظیفه طلبه این است که رسائل، مکاسب، اصول فقه و لمعتین را مقدس بدانند که مقدس است چون این کتاب‌ها را شهیدین، آخوند خراسانی و ... با روح و جان خود نوشته‌اند. 🌐 حوزه 🆔@tahavol_howz
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 4 ⬅️ اما اینکه می‌گویند بعضی از مباحث ثمرۀ عملی ندارد؛ درست است که تمام مباحث به یک اندازه ثمره ندارد ولی آیا چون چند صفحه از رسائل و مکاسب و کفایه، ثمره ندارد ما تمام کتاب را عوض کنیم؟ ❗️اشتباه بزرگ است که خیال کنیم با تعویض این کتب که دقیق‌ترین کتب هستند، خدمتی به طلبه و علم کردیم؛ من معتقدم که طلبه و لو نخواهد مجتهد بشود بلکه بخواهد مبلغ و نویسنده و شاغل شود، ده سال به جد همین کتب را خوب بخواند لااقل نیمه‌مجتهد شود. _____________________ 📌 تحول‌نوشت: 🔸زوائد اصول فقه یکی دو صفحه نیست؛ بسیاری از بزرگان به وجود زوائد بیشتر اذعان داشته‌اند. کتاب «زوائد اصول فقه» نیز به صورت تفصیلی ثمرات ادعایی برای این مباحث زائد را بررسی کرده است. 🔸اینکه تحصیل ده‌سالۀ همین کتب موجود، نیمه‌مجتهد شدن را در پی دارد، با واقعیت‌های عینی در خروجی‌های حوزه علمیه، فرسخ‌ها فاصله دارد. 🆔@tahavol_howz
⬅️ «رسائل» و «کفایه» باید مختصر شوند. آیت الله بهجت(ره): 🔸هرچند کفایه مباحث را مختصر کرده، اما واضح و آشکار نیست تا بعد از معالم خوانده شود. اینکه در کفایه، اقوال استصحاب رسائل و تعارض احوال حذف شده خوب است. همچنین مبحث انسداد نباید ذکر شود. با این تحصیلات کی طلبه مجتهد می‌شود؟! نقل می‌کنند: خود صاحب کفایه بر بالای منبر گفت: من راه سی‌ساله را برای شما به شش‌ماهه تبدیل نموده‌ام. یکی از شاگردان پای منبر عرض کرده بود: آقا، فهمیدن این شش ماه هم همان سی سال را لازم دارد! 🔸رسائل و مکاسب کتاب درسی سطح حوزه نیست، خارج شیخ است، و برای سطح باید تهذیب شود. باید هیئتی تشکیل گردد تا کتاب‌های درسی حوزه، مخصوصاً سطوح بالا را تهذیب کنند. شیخ آخرین قوۀ علمی خود را در رسائل و مکاسب اعمال کرده است و آن دو را سر درس می‌آورده و از روی آنها می‌خوانده است، و ما آنها را سطح قرار داده‌ایم! لذا به‌حسب ظاهر خیلی محتاج به تهذیب هستند و رسایل و مکاسب و کفایه هیچ‌کدام برای سطح مناسب نیستند. اینها سابقاً در حوزه‌های علمیه معمول نبوده است. آیا درست است طلبه به درس خارج برود و فکرش این باشد که شیخ در رسائل و مکاسب چه گفته است؟! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۶۷ 🆔@tahavol_howz
❓اگر معنای مقدس در کلام آقای رشاد یعنی کتابی که علما آن را با روح و جان خود بنویسند، بنده تمامی کتبی که علما نوشته‌اند را مقدس می‌دانم. اما محل بحث اینجاست: آیا این کتاب‌های مقدس کتاب‌های درسی هستند یا خیر؟ 🔹بعضی از مسائل مثل تقوای بالای شیخ انصاری و شهیدین و اینکه این کتب مقدس هستند همیشه موجب می شود علما فکر کنند این کتاب‌ها بهترین کتاب‌های درسی هستند با اینکه واقعیت عینی از اعتراض طلاب به این کتب چیز دیگری را نشان می دهد 💬 محمدی ___________ 🔺 جناب رشاد! با عرض ادب و احترام و تحیت؛ آنچه مقدس است عمر جوانان شریفی است که به نیت اسلام‌شناسی وارد حوزه شدند و اکنون در پیدا کردن مرجع ضمایر کفایة الاصول و تبیین مِن بیانیۀ رسائل متحیرند! موفق و موید باشید. 💬 عبدالله 🆔@tahavol_howz
🔹انتخاب متن درسی باید دلیلی قانع‌کننده داشته باشد ⬅️ مدیر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه: 🔸مطالبات اصلاح‌گری و تحول‌خواهی در زمینهٔ کتب درسی حوزه، اگر بر مبنای درست استوار نباشد نه تنها اقناع‌گری نخواهد داشت، بلکه به روند آموزش هم نمی‌تواند کمک کند. 🔸هر انتخاب متنی باید دلیل و اساسی داشته باشد؛ این که چرا طلبه کتاب مغنی بخواند و در چه مقطعی آن را بخواند برخاسته از یک مبنایی است. 🔸و الا تصمیم‌گیری صرفا بر اساس عادت یا این که چون تا کنون چنین بوده یا تشخیص ما چنین بوده، امروز دیگر اقناع‌گری ندارد. 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ افراد مهمل و تنبلی که فقط مسئله‌گو هستند... استاد رحیم‌ پورازغدی: ⬅️ به گوش ما خواندند روحانی باید فقط مسئله بگوید و تکلیف دیگری ندارد. به حوزه‌های علمیه نگاه کنید و آثار تبلیغات استعماری را در حوزه‌ها ببینید. افراد مهمل، بیکاره، تنبل و بی‌همتی که فقط مساله می‌گویند. 🆔@tahavol_howz
💠 درس خارجِ مجتهدپرور امام خمینی(ره) دربارۀ شیوۀ تدریس آیت الله بروجردی(ره) نقل می‌کردند: 🔰طلبه‌ای که مقدمات و سطح را خوب طی کرده و دارای استعداد باشد، دو یا سه ماه در درس آیت الله بروجرودی شرکت کند مجتهد می‌شود و می‌تواند همین روش را در دیگر ابواب فقهی بکار گیرد. 📚چشم و چراغ مرجعیت، ص17 🆔@tahavol_howz
🌀 سختیِ راهِ کارهای اصلاحی در حوزه مرحوم مظفر: 🔹«... همچنان یادداشت‌های گفتار جلسات نخستین یارانم را نگه داشته‏‌ام که خود با وجود سادگی و بی‏‌پیرایگی، یادآور مخفی‌کاری و ترس است که در درون با ما در کشمکش بود. در آن زمان کار و تفکر ما به تبادل‌نظر با یاران اندیشمند که مثل ما، درد را احساس می‏‌کردند، محدود شده بود و علی‏رغم تشکیل مستمر جلسات و تفکر به مدت یک سال، حتی در اتاقمان و جز برخی اوقات نمی‏‌توانستیم نظرات خود را ابراز کنیم و در طول این مدت نتوانستیم اعضای خود را به بیش از ده تن افزایش دهیم.» 🌐 محمدمهدی آصفی، مدرسة النجف و تطور الحرکة الاصلاحیة فیها، ص113-111. 🆔@tahavol_howz
مرحوم مظفر: ⬅️ معروف است که محققین از علمای ما، بر خلاف مشهور فتوا نمی‌دهند مگر این‌که دلیلی قوی و مستندی روشن داشته باشند تا بتوانند از مشهور صرف‌نظر کنند. ...بلکه ایشان در موافقت مشهور حریص هستند و ادله‌ای را اخذ می‌کنند که مؤافق مشهور باشند، هر چند ادلۀ خلاف مشهور اولی بالأخذ و اقوی باشند. 💠 انسان منصف وقتی نظرش را در مقابل مشهور می‌بیند به نظر خود شک می‌کند و می‌ترسد که مبادا نظرش از روی جهل مرکب باشد. مخصوصاً زمانی که قول مشهور موافق احتیاط نیز باشد. 📖 أصول الفقه، تعلیقۀ زارعى، ص۵۱۱ 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد دعائی(مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام): ❓کجای دنیای علم در نظام آموزشی به متون چندصد سالۀ خود اکتفا می‌کنند؟ 🔻متون آموزشی ما فرصت‌سوز و سرمایه‌سوز است. ⭕️ به بزرگان هشدار می‌دهیم که به جای ایستادن مقابل تحول، آن را مدیریت کنند. ▫️طلاب حوزه‌های علمیه دچار بحران هویت شده‌اند. 🆔@tahavol_howz
آیت الله سبحانی: 🔰 نباید محصل مادام‌العمر در حوزه داشته باشیم. باید به محتوای آیه شریفه نفر عمل کنیم، معنا ندارد که مادم العمر افرادی مشغول تحصیل باشند، باید افرادی که شایستگی دارند مقدمات هجرت‌شان فراهم شود. 🔸 حوزه علمیه باید برای مسائل نوپدید و نوظهور گروهی را تشکیل دهد. البته از خارج نیز چشم امید و نیاز به سمت ماست و باید برای رفع نیازهای آنها نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. 🔹ما فقه اسلام داریم نه معاصر، باید تعبیر دقیق به کار ببریم و بگوییم فقه مسائل معاصر. 🆔 @tahavol_howz
▪️حجم انبوهی از پایان نامه های سطح عالی حوزه است که مشکلی از یک دستگاهی حل نمی‌کند. ⬅️ رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه چالش نبود پیوند میان جامعه مصرف کننده علم و فناوری با نهادهای تولیدکننده علم و فناوری را به عنوان درد مشترک جامعه علمی کشور معرفی کرد و گفت: در این باره می‌توان به حجم انبوه پایان نامه‌های سطح عالی توجه داد که متأسفانه کمتر مشکل یک دستگاه را برطرف می کند.