eitaa logo
تحول
22 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نظرات طرفین در مورد کرسی آزاداندیشی روز یکشنبه مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان: ⬅️ حجت‌الاسلام والمسلمین خطاط: 🔸جلسۀ دیروز می‌توانست بهتر از این برگزار شود. 🔸ما از نقد استقبال می‌کنیم اما جلسۀ دیروز به حاشیه کشیده شد. محصول جلسه به نظر من هیچ است. ⬅️ حجت‌الاسلام والمسلمین فرزین: 🔸در مجموع جلسۀ خوبی بود. مسائل ریشه‌ای و اساسی مطرح شد. 🔸مسئولین باید پاسخگو باشند. نمی‌شود شعار انتقادپذیری داشت، اما در عمل، میدان به منتقدین داده نشود. 🆔@tahavol_howz
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 3 ⬅️ می‌گویند این کتب مشکل است و طلبه مأیوس می‌شود. آیا با راحت کردن این کتب، مشکل علمی طلاب حل می‌شود؟ شما بازدهی ۱۵۰ ساله رسائل را ببينيد! که این علما و مراجع را تحویل داده است و هنوز هم از دل این کتب نکات جدید بیرون می‌کشند. ❗️ مشکل بودن، مزیت است نه منقصت. ____________________________ 📌 تحول‌نوشت: 🔸 شهید مطهری(ره) می‌گوید: کتاب و نوشته باید زحمت فکرکردن را از دوش خواننده بردارد و او را وادار به تفکر کند و قوۀ فکری او را برانگیزد. آن فکری که باید از دوش خواننده برداشته شود، فکر در معنی جمله‌ها و عبارات است؛ آن فکری که باید به عهدۀ خواننده گذاشته شود، فکر در نتیجه است. 🔸مقام معظم رهبری می‌گوید: بایستی کاری کرد که همّ طلبه فهمیدن مطلب باشد، نه فهمیدن عبارت. هیچ هنری نیست در اینکه ما عبارت را جوری مغلق بگیریم یا اگر تعمداً هم مغلق نگیریم، بی‌مبالاتی کنیم که عبارت بشود مغلق تا طلبه مبالغی از وقتش صرف این کار بشود. این چه هنری است. 🆔@tahavol_howz
⭕️ کار حوزه کشف استعدادها است! 🔹استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ▪️بعد از تربیت، پژوهش اهمیت بیشتری دارد؛ با هزار سال تجربه می‌توان گفت که حوزه‌های علمیه از یک نظام علمی پیروی می‌کنند که پژوهش در آن محور است. ▪️اجتهاد یعنی پژوهش؛ در درس خارج طلبه آموزش نمی‌بیند بلکه پژوهش می‌کند. ▪️کار حوزه کشف و به فعلیت رساندن استعدادها است. ▪️مشکل اصلی که در زمینه آرمان تحول حوزه داریم، این است که غالب افرادی که این نظریه را می‌دهند نظریهٔ مبنایی و منسجم ندارند. ارائهٔ نظریه در بحث تحول فقط کافی نیست و باید این نظریه بسط پیدا کرده و در قالب نظام در بیاید و عملیاتی شود. ▪️باید دست‌اندرکاران حوزه در بحث تحول مسائل را به درستی مطرح و تبیین کنند، مبادا به بهانه تحول، طلاب را از حوزه زده کرده و یا بی‌سواد بار بیاورند؛ چون وظیفه طلبه این است که رسائل، مکاسب، اصول فقه و لمعتین را مقدس بدانند که مقدس است چون این کتاب‌ها را شهیدین، آخوند خراسانی و ... با روح و جان خود نوشته‌اند. 🌐 حوزه 🆔@tahavol_howz
استاد محمدباقر موسوی اصفهانی 4 ⬅️ اما اینکه می‌گویند بعضی از مباحث ثمرۀ عملی ندارد؛ درست است که تمام مباحث به یک اندازه ثمره ندارد ولی آیا چون چند صفحه از رسائل و مکاسب و کفایه، ثمره ندارد ما تمام کتاب را عوض کنیم؟ ❗️اشتباه بزرگ است که خیال کنیم با تعویض این کتب که دقیق‌ترین کتب هستند، خدمتی به طلبه و علم کردیم؛ من معتقدم که طلبه و لو نخواهد مجتهد بشود بلکه بخواهد مبلغ و نویسنده و شاغل شود، ده سال به جد همین کتب را خوب بخواند لااقل نیمه‌مجتهد شود. _____________________ 📌 تحول‌نوشت: 🔸زوائد اصول فقه یکی دو صفحه نیست؛ بسیاری از بزرگان به وجود زوائد بیشتر اذعان داشته‌اند. کتاب «زوائد اصول فقه» نیز به صورت تفصیلی ثمرات ادعایی برای این مباحث زائد را بررسی کرده است. 🔸اینکه تحصیل ده‌سالۀ همین کتب موجود، نیمه‌مجتهد شدن را در پی دارد، با واقعیت‌های عینی در خروجی‌های حوزه علمیه، فرسخ‌ها فاصله دارد. 🆔@tahavol_howz
⬅️ «رسائل» و «کفایه» باید مختصر شوند. آیت الله بهجت(ره): 🔸هرچند کفایه مباحث را مختصر کرده، اما واضح و آشکار نیست تا بعد از معالم خوانده شود. اینکه در کفایه، اقوال استصحاب رسائل و تعارض احوال حذف شده خوب است. همچنین مبحث انسداد نباید ذکر شود. با این تحصیلات کی طلبه مجتهد می‌شود؟! نقل می‌کنند: خود صاحب کفایه بر بالای منبر گفت: من راه سی‌ساله را برای شما به شش‌ماهه تبدیل نموده‌ام. یکی از شاگردان پای منبر عرض کرده بود: آقا، فهمیدن این شش ماه هم همان سی سال را لازم دارد! 🔸رسائل و مکاسب کتاب درسی سطح حوزه نیست، خارج شیخ است، و برای سطح باید تهذیب شود. باید هیئتی تشکیل گردد تا کتاب‌های درسی حوزه، مخصوصاً سطوح بالا را تهذیب کنند. شیخ آخرین قوۀ علمی خود را در رسائل و مکاسب اعمال کرده است و آن دو را سر درس می‌آورده و از روی آنها می‌خوانده است، و ما آنها را سطح قرار داده‌ایم! لذا به‌حسب ظاهر خیلی محتاج به تهذیب هستند و رسایل و مکاسب و کفایه هیچ‌کدام برای سطح مناسب نیستند. اینها سابقاً در حوزه‌های علمیه معمول نبوده است. آیا درست است طلبه به درس خارج برود و فکرش این باشد که شیخ در رسائل و مکاسب چه گفته است؟! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۶۷ 🆔@tahavol_howz
❓اگر معنای مقدس در کلام آقای رشاد یعنی کتابی که علما آن را با روح و جان خود بنویسند، بنده تمامی کتبی که علما نوشته‌اند را مقدس می‌دانم. اما محل بحث اینجاست: آیا این کتاب‌های مقدس کتاب‌های درسی هستند یا خیر؟ 🔹بعضی از مسائل مثل تقوای بالای شیخ انصاری و شهیدین و اینکه این کتب مقدس هستند همیشه موجب می شود علما فکر کنند این کتاب‌ها بهترین کتاب‌های درسی هستند با اینکه واقعیت عینی از اعتراض طلاب به این کتب چیز دیگری را نشان می دهد 💬 محمدی ___________ 🔺 جناب رشاد! با عرض ادب و احترام و تحیت؛ آنچه مقدس است عمر جوانان شریفی است که به نیت اسلام‌شناسی وارد حوزه شدند و اکنون در پیدا کردن مرجع ضمایر کفایة الاصول و تبیین مِن بیانیۀ رسائل متحیرند! موفق و موید باشید. 💬 عبدالله 🆔@tahavol_howz
🔹انتخاب متن درسی باید دلیلی قانع‌کننده داشته باشد ⬅️ مدیر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه: 🔸مطالبات اصلاح‌گری و تحول‌خواهی در زمینهٔ کتب درسی حوزه، اگر بر مبنای درست استوار نباشد نه تنها اقناع‌گری نخواهد داشت، بلکه به روند آموزش هم نمی‌تواند کمک کند. 🔸هر انتخاب متنی باید دلیل و اساسی داشته باشد؛ این که چرا طلبه کتاب مغنی بخواند و در چه مقطعی آن را بخواند برخاسته از یک مبنایی است. 🔸و الا تصمیم‌گیری صرفا بر اساس عادت یا این که چون تا کنون چنین بوده یا تشخیص ما چنین بوده، امروز دیگر اقناع‌گری ندارد. 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ افراد مهمل و تنبلی که فقط مسئله‌گو هستند... استاد رحیم‌ پورازغدی: ⬅️ به گوش ما خواندند روحانی باید فقط مسئله بگوید و تکلیف دیگری ندارد. به حوزه‌های علمیه نگاه کنید و آثار تبلیغات استعماری را در حوزه‌ها ببینید. افراد مهمل، بیکاره، تنبل و بی‌همتی که فقط مساله می‌گویند. 🆔@tahavol_howz
💠 درس خارجِ مجتهدپرور امام خمینی(ره) دربارۀ شیوۀ تدریس آیت الله بروجردی(ره) نقل می‌کردند: 🔰طلبه‌ای که مقدمات و سطح را خوب طی کرده و دارای استعداد باشد، دو یا سه ماه در درس آیت الله بروجرودی شرکت کند مجتهد می‌شود و می‌تواند همین روش را در دیگر ابواب فقهی بکار گیرد. 📚چشم و چراغ مرجعیت، ص17 🆔@tahavol_howz
🌀 سختیِ راهِ کارهای اصلاحی در حوزه مرحوم مظفر: 🔹«... همچنان یادداشت‌های گفتار جلسات نخستین یارانم را نگه داشته‏‌ام که خود با وجود سادگی و بی‏‌پیرایگی، یادآور مخفی‌کاری و ترس است که در درون با ما در کشمکش بود. در آن زمان کار و تفکر ما به تبادل‌نظر با یاران اندیشمند که مثل ما، درد را احساس می‏‌کردند، محدود شده بود و علی‏رغم تشکیل مستمر جلسات و تفکر به مدت یک سال، حتی در اتاقمان و جز برخی اوقات نمی‏‌توانستیم نظرات خود را ابراز کنیم و در طول این مدت نتوانستیم اعضای خود را به بیش از ده تن افزایش دهیم.» 🌐 محمدمهدی آصفی، مدرسة النجف و تطور الحرکة الاصلاحیة فیها، ص113-111. 🆔@tahavol_howz
مرحوم مظفر: ⬅️ معروف است که محققین از علمای ما، بر خلاف مشهور فتوا نمی‌دهند مگر این‌که دلیلی قوی و مستندی روشن داشته باشند تا بتوانند از مشهور صرف‌نظر کنند. ...بلکه ایشان در موافقت مشهور حریص هستند و ادله‌ای را اخذ می‌کنند که مؤافق مشهور باشند، هر چند ادلۀ خلاف مشهور اولی بالأخذ و اقوی باشند. 💠 انسان منصف وقتی نظرش را در مقابل مشهور می‌بیند به نظر خود شک می‌کند و می‌ترسد که مبادا نظرش از روی جهل مرکب باشد. مخصوصاً زمانی که قول مشهور موافق احتیاط نیز باشد. 📖 أصول الفقه، تعلیقۀ زارعى، ص۵۱۱ 🆔@tahavol_howz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد دعائی(مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام): ❓کجای دنیای علم در نظام آموزشی به متون چندصد سالۀ خود اکتفا می‌کنند؟ 🔻متون آموزشی ما فرصت‌سوز و سرمایه‌سوز است. ⭕️ به بزرگان هشدار می‌دهیم که به جای ایستادن مقابل تحول، آن را مدیریت کنند. ▫️طلاب حوزه‌های علمیه دچار بحران هویت شده‌اند. 🆔@tahavol_howz
آیت الله سبحانی: 🔰 نباید محصل مادام‌العمر در حوزه داشته باشیم. باید به محتوای آیه شریفه نفر عمل کنیم، معنا ندارد که مادم العمر افرادی مشغول تحصیل باشند، باید افرادی که شایستگی دارند مقدمات هجرت‌شان فراهم شود. 🔸 حوزه علمیه باید برای مسائل نوپدید و نوظهور گروهی را تشکیل دهد. البته از خارج نیز چشم امید و نیاز به سمت ماست و باید برای رفع نیازهای آنها نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. 🔹ما فقه اسلام داریم نه معاصر، باید تعبیر دقیق به کار ببریم و بگوییم فقه مسائل معاصر. 🆔 @tahavol_howz
▪️حجم انبوهی از پایان نامه های سطح عالی حوزه است که مشکلی از یک دستگاهی حل نمی‌کند. ⬅️ رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه چالش نبود پیوند میان جامعه مصرف کننده علم و فناوری با نهادهای تولیدکننده علم و فناوری را به عنوان درد مشترک جامعه علمی کشور معرفی کرد و گفت: در این باره می‌توان به حجم انبوه پایان نامه‌های سطح عالی توجه داد که متأسفانه کمتر مشکل یک دستگاه را برطرف می کند.
🔰 شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است/مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد. آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار امروز با اعضای شورای عالی حوزه: 👈 امروز با کثرت بالای طلاب، باید برای آنان برنامه‌ریزی متفاوتی داشت؛ چراکه استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است. 📌 شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است تا متناسب با استعدادها و ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی نمایند؛ طلبه‌ای که استعداد بالایی ندارد، نباید بدون مصرف بماند؛ بلکه حوزه باید متناسب با آن شخص هم برنامه داشته باشد. ✅ مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی توجه به اصالت‌ها باشد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت. 🔔 احیای موقوفات هم از دیگر موضوعاتی است که شورای عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای این مسئله داشته باشد.
✅ تحول در تحصيل (30) ⚠️ سند سی ام: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺بعد از اینکه کشف المراد (یا اللوامع الإلهیة) تمام شد، شوارق الإلهام لاهیجی(1) و شرح مطالع (2) با هم یکجا خوانده می‌شود. گویا اول شرح مواقف (3) و شرح مقاصد (4) خوانده شود، شوارق راحت‌تر فهمیده می‌شود. همچنین می‌توان شوارق الإلهام را در کنار شرح مواقف خواند؛ چون برخی از مباحثی که مرحوم لاهیجی در شوارق نقل می‌کند، در شرح مواقف با توضیح بیشتر آمده است. (1) شوارق الإلهامِ فیّاض لاهیجی، شرحی مزجی بر کتاب "تجرید الإعتقاد" خواجه نصیر الدین طوسی. لاهیجی شاگرد و داماد ملاصدراست اما مشرب وی، مشائی بود و منتقد استادش بود که در حکمت متعالیه نفس می کشید. کتاب گوهر مراد در علم کلام نیز از لاهیجی است. لازم به ذکر است که دیگر داماد ملاصدرا، فیض کاشانی، صاحب تفسیر صافی و کتاب "المَحَجّة البیضاء" (شرح و اصلاح کتاب «اِحیاء علوم الدین» نوشته ابو حامد غزالی است) است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرح ایشان بر تجرید الإعتقاد، دو شرح دیگر نیز حائز اهمیت است: کشف المراد علامه حلی/ شرح فاضل قوشجی (2) مطالع الأنوار، اثر سراج‌الدین محمود ارموی است. شرح آن توسط مرحوم قطب الدین رازی نوشته شده است. (3) المواقف اثر قاضی عضد الدین إیجی است. شرح مواقف اثر میرسید شریف جرجانی است. دو حاشیه قوی در پاورقی‌اش دارد. یکی از عبد الحکیم سیالکوتی هندی است و دیگری از حسن چلپی عثمانی مذهب. سیالکوتی هندی و چلپی ترک است. حاشیه سیالکوتی قوی‌تر است. (4) مقاصد از بی نظیرترین کتب تفتازانی است که خودش آن را شرح نموده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (82) (*) ⚠️ سند هشتاد و دوم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمود خدابخشيان مدير سطوح عالي حوزه و مدير مدرسه علميه نورالرضا عليه السلام در مشهد مقدس 🔺زيانبارترين امر براي حوزه، غلبه ساده انگاري است. اگر اين تفکر بر حوزه غالب شود، که چه نيازي به تحقيق و پژوهش و تعميق و اجتهاد است، بايد فاتحه حوزه را خواند. يک شاعر، اديب، طبيب، حکيم و فيلسوف، وقتي قادر به نوآوري و توليد جديد است که در مباني مقدّمات، سيرِ علمي عميق نموده باشد. مراد اين است که روان سازي و ساده سازي، قوت علمي لازم را فراهم نمي کند. آيا حوزه عميق، جاندار، پويا، محرّک، عالِم پرور و توليدگر بهتر است يا حوزه اي که در آن، افراد سطحي و کم محتوا پرورش يافته و طبيعتا توانائي ورود در کارهاي عظيم علمي و عملي را نداشته باشند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (13) * قسمت آخِر 🔺طلبه ها خواسته بودند برای ایشان، درس اصول بگوید. قبول نمی کرد. دوستانشان گفتند: استخاره کنید. فرمود: «استخاره ندارد. خودم باید ببینم می توانم قبول کنم یا خیر». ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (9) * 🔺یکی از طلبه ها، دستش را برد بالا. اشکالش را که پرسید، بقیه به لهجه اش خندیدند. آقا صدایش را بلند کرد: «برای چی می خندید؟ ایشان از خنده های شما ناراحت می شود. مجلس را مجلسِ معصیت نکنید. اگر به مسلمانی توهین کنید، ولایت تان با خدا قطع می شود». (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (89) (*) ⚠️ سند هشتاد و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته 🔺مرحوم تنکابنی شاگرد مرحوم کاشف الغطاء گوید: از کاشف الغطاء پرسیدند که سبب رسیدن شما به این مرحله عالی از فقاهت چه بوده است؟ در جواب فرمود: من چندین مرتبه شرائع الاسلام را خوانده ام. 🔺مرحوم سید احمد خوانساری میفرمودند: خواندن کتاب شرح شمسیه در مرحله سطح، قطعا ضروری است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (79) (*) ⚠️ سند هفتاد و نهم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه مقام معظم رهبری است. متاسفانه برخی مدیران، به جای تحول و اصلاح و رشد نظام آموزشی، فقط به دنبال کوتاه کردن دوره آموزشی از راه تقطیع و کاستن از محتوای کتابها (محتوای آموزشی و مهارتی) بوده اند و اثر آن چیزی نبوده جز ضعف حوزه های علمیه و تنزل سطح علمی حوزه و تقابل با هدف تحول در حوزه. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (96) (*) ⚠️ سند نود و ششم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، زماني روشن مي گردد که طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 منبع اصلی: کتاب نور مجرد ج1 ص132 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (98) (*) ⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد. 🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است». تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (97) (*) ⚠️ سند نود و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺به قول استاد آقاي حسن زاده، ما طاغوتي هستيم! سليقه ما همين گونه است (یعنی با کتب عمیق قدیمی حشر و نشر داریم). با اينها بيشتر خو مي کنيم. کتاب المنطق مرحوم مظفر در مقابل منطق اشارات واقعا کتاب قصّه است و همينطور در مقابل منطق شفا. شما تا به برهان شفا نرسيد و مباحث برهاني را آنجا دنبال نکنيد، اصلا مزه منطق را نخواهيد چشيد. بله شايد کلياتي را انسان بداند ولي کليات، زياد کارائي ندارد، بايد وارد جزئيات شد. بايد خيلي دقيق وارد موارد شد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (99) (*) ⚠️ سند نود و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبايي را. حضرت استاد حسن زاده آملي نقل مي فرمودند که ما خدمت علامه که رسيديم، ايشان احساس کرد ما در منطق قوي نيستيم (با اینکه خدمت آقاي شعراني و سائر بزرگان تهران درس خوانده بوديم) اما علامه به ما فرمود: شما بايد برهان بخوانيد، و ما يک دور برهان شفا را خدمت علامه خوانديم. 👈کتابهاي تسهيل شده براي يک محقق، سمّ قاتل است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir