eitaa logo
تحول
22 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺حاشیه نگاری بر اظهارات عجیب استاد باقری شاهرودی 🔸مسأله تغییر کتب درسی حوزه علمیه یکی از ملزومات اولیه است که از مطالبات قدیمی است که ظاهرا استاد محترم به طرز هنرمندانه‌ای تقویت کتب موجود را به تقویت ولی فقیه گره زده اند! 🔸 اینکه تا هنگام کتب جایگزین نباید متون موجود را حذف کرد حرف درستی است اما به شرطی که اراده ای برای تولید متن جدید وجود داشته باشد. وانگهی! این توصیه نیز از محکمات نظریه تحول مقام معظم رهبری است و حرف جدیدی نیست لکن نمی توان و نباید آن را دستمایه تقابل با تحول قرار داد. 🔸اینکه چون اقیانوسی از کتب داریم پس نباید آن را مورد خدشه قرار دهیم هم از همان نحو اظهارنظر های غیرعلمی و بلاوجه است.قابل تردید نیست که سیره قطعیه علما بر خدشه علمی در کتب گذشتگان بوده است و اصلا این اقیانوس علمی بر اثر جوشش چشمه جاری و زلال خدشه و مداقه و نقادی عالمانه به وجود آمده و این سنخ اظهارنظرهای کلامی و جدلی در منع نقد متون برخلاف سیره علمای سلف است. 🔸وهن و اهانت به کتب درسی و هرکتاب علمی غیر کتب ضلال، وجهی ندارد و بسیار هم قابل خدشه و نقد است اما ناگفته پیداست که به هر نقدی هم نباید برچسب اهانت زده شود تا عالمان روشن ضمیر و مبتکر از عرصه نقد منابع موجود فرار کنند و آن را ملازم با هجمه و برچسب مدافعان افراطی حفظ کتب موجود تلقی کنند. 🔸"کفایه نخوانده، درس خارج ندیده" و این قبیل برچسب ها هم شایسته آن نیست که از زبان یک استاد سطح عالی خارج شود و اساسا دوره این نحو تخطئه که یادآور نزاع اخباری/اصولی در طبقه عوام است که هر دسته ای دیگری را متهم به بی سوادی می کرد. خب طرف مقابل هم ممکن است بگوید بسم الله اگر شما جز خودتان کسی را باسواد نمی دانید، خب خودتان در تولید متن جدید چه گامی برداشته اید؟! آیا تولید متن جدید را لازم نمی دانید یا تدوین و تالیف آن را غیرممکن می شمارید یا چنین اقدامی را در توان خود نمی دانید؟! 🔸اینکه علمای اعلام در تالیف کتب موجود زحمت کشیده و بلکه مجاهده کرده‌اند اصلا قابل تردید نیست، اینکه با کمبود امکانات به نشر علم دست زده اند هم مطلب اختلافی نیست، اما اینکه کسانی با ذکر این گزاره‌ها بخواهند توقف تولید علمی و جمود بر متون موجود را نتیجه بگیرند، اجحاف و ظلم آشکار به همه علمای مجاهد و مخلص تاریخ تشیع است. 🌐به نقل از روزنه ⏺ متن کامل یادداشت در آدرس: fght.ir/b3tt ⏺ مشروح گفتگو استاد باقری شاهرودی: fght.ir/b4tw 🆔 @feghahat
💢فقه و اصول موجود بر اساس نیازهای روز بازسازی شود مدیر حوزه های علمیه: 🔹فقه اسلام در اصل استکشافی است اما وجوهی از آن بر اساس صنع هم می‌باشد. باید در فرآیند بازسازی فقه نکاتی را مدنظر قرار داد؛ یکی از آن‌ها تحول در فقه موجود است. 🔸باید مصادیق مستحدثه به ابواب و فصول فقه موجود اضافه شوند... بدانیم حداقل ۲۰ باب فقهی جدید به فقه موجود باید افزوده گردد. می‌بایست طبقه بندی درست و مدوّنی در ابواب و فصول فقه انجام گیرد؛ این یک امر بی نهایتی است که می‌تواند در فقه و سایر علوم ما عملیاتی شود. 🔹همچنین می‌بایست اصول را هم مورد بازسازی قرار داد. باید تفریع و انشعاباتی در اصول فقه موجود ایجاد شود؛ غنای دانش اصول می‌تواند بر غنای فقه و سایر علوم ما بیفزاید. 🆔 @tahavol_howz
⬅️ آرزوی تحول در حوزه 🔸 در آن روزها اغلب فضلای جوان حوزه شاد و مسرور بودند که با پیش قدم شدن حاج آقا روح الله خمینی و علمای هم فکر ایشان و تایید آیت الله بروجردی، عن‌قریب تحولاتی در سطح حوزه به وقوع خواهد پیوست و از بسیاری از ناملایمات و ناسازگاری‌های موجود جلوگیری خواهد شد. 🔸 کمبودهای حوزه و طلاب علوم دینی در ابعاد مختلف برطرف شده و پس از سال‌ها رکود و مشاهده وضع یک‌نواخت، آنچه را اغلب علمای روشن‌بین و آشنای به مقتضیات زمان انتظار داشتند جامه عمل خواهد پوشید. 🔸 ولی... ولی ناگهان شنیدیم باز فضول‌ها و بی‌تفاوت‌ها دست به کار شدند و باعث رنجش امام گردیدند؛ طوری که معظم له و علمای طرفدار فکر اصلاحی ایشان برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار، موضوع را رها کرده و هر کدام به کار خود مشغول شدند و دیگر از آن مقوله‌ها و خواب‌های خوشی که همه می‌دیدیم، سخنی به میان نیامد...! 🔸 بسیاری از عقب‌ماندگان و بی‌تفاوت‌ها هم خوشحال بودند که حوزه دست‌نخورده ماند و مانند زمان شیخ طوسی و شیخ انصاری به سر خواهد برد و نظم عالم آخوندی در بی‌نظمی است؛ غافل از اینکه نظم و انضباط در دستگاه روحانیت از هر جا لازم‌تر است؛ به خصوص که حوادث واقعه ایجاب می‌کرد پا به پای زمان جلو رفت، که«کل یوم هو فی شان.» مرحوم آیت الله بروجردی خود طرفدار اصلاحات حوزه و تحول و دگرگونی بودند، ولی امان از بعضی اطرافیان که چه بر سر اسلام و مسلمین آورده‌اند! 📚نقد عمر، ج۱، ص۲۳۴؛ مرحوم علی دوانی 🆔@tahavol_howz
📌 بهترین آثار پژوهشی بدترین آثار آموزشی‌اند 🔸معمولاً، بهترین آثار پژوهشی بدترین گزینه برای آموزش است؛ چراکه اقتضای هریک متفاوت از دیگری است. متون پژوهشی مخاطب و زبان خاص خود را دارد و شیوۀ ورود به موضوع و خروج از آن و کیفیت پردازش آن کاملاً، متفاوت از متون آموزشی است؛ از‌این‌رو، هرچه اقتضائات هرکدام بیشتر رعایت شود، تفاوتشان نیز بیشتر خواهد شد. روش‌شناسی شهیدین، ص 305 🆔 @tahavol_howz
⭕️ غفلت مدیران حوزه از طلاب با استعداد ⬅️ حیف از آن استعدادهای خوب که مدیران حوزه از ایشان غفلت می‌کنند! نه از بودن چنین اشخاصی با خبر هستند و نه از رفتن آنان خبردار می‌شوند! نمی‌دانم چه گمان می‌کنند؟! مثل آن که به زیادی عدد علاقه‌مند هستند، نه به شخصیت اشخاص!... ▫️در مراکز علم هر چه مردان با فضیلت و تقوا و علم زیادتر باشند، موفقیت نصیب ایشان می‌گردد و اگر منظور، تکثیر سپاه و سیاهی لشکر باشد، بدبختی بیشتر می‌شود و در آن موقع است که خطر اضمحلال پیش می‌آید. 📚 کتاب افکار و آمال، ص125 و 126؛ مرحوم عباس صفایی حائری 🆔@tahavol_howz
📝 گزیده ای از سخنان استاد اکبرنژاد در آیین رونمایی نرم‌افزار همراه فقاهت: 🔸وقتی به تاریخ شیعه نگاه می‌کنیم فاخرترین آثار شیعی، آن آثاری هستند که با دغدغه‌های مردمی نوشته شده‌اند. مرحوم کلینی(ره) در مقدمه «کافی» می‌گوید این مجموعه را به درخواست یکی از برادران دینی که در جمع‌بندی روایات گرفتار تحیر بود تدوین کردم. مقدمۀ تک‌تک کتاب‌های حدیثی شیخ صدوق(ره) نیز همین‌طور است. 🔸امروز در این حوزه، از مرجع تقلیدش گرفته تا استاد و طلبه‌اش، چقدر با مردم هستیم و با دغدغه‌های آنها آشناییم؟ یا نه گرفتار یک عادت و تسلسل در گذشته خودم شدیم نه تولید کارهای جدید و لازم. وقتی امروز بزرگواری یک دوره اصول می‌نویسد که خیلی‌ها قبل از او هم نوشته‌اند، نباید سوال شود که آیا این کار، بار بر زمین‌مانده‌ای بود؟ 🔸از دویست سال پیش که مبانی تمدن غرب و مدرنیته شکل می‌گرفت چند فقیه و فیلسوف در مقابل این فکر ایستاده و مبانی شیعی و نظام فکری آن در مقابل نظام فکری که از غرب می‌آمد را استنباط و از آن دفاع کردند؟ امروز کار به جایی رسیده است که قرائت‌های مختلف از ولایت معصومین(ع) می‌شود، نظامات دینی زیر سؤال می‌رود،‌ آن هم از طرف اندیشمندان مذهبی نه مغرض. آیا علمای ما دغدغه‌ای در این مهم دارند؟ 🔸متاسفانه منزوی بودن در حوزه‌های علمیه الگو می‌شود و با نقل برخی از رفتارهای انزواییِ بعضی از علما به عنوان کرامت، طلبه را از مردم دور می‌کنند. آن فقهی که نویسندهٔ آن ارتباطی با مردم نداشته است چه فقهی خواهد بود؟ برای همین است که فقه در جامعۀ ما، به یک علم خشک و بی‌روح تبدیل شده است. 🆔@tahavol_howz
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: ✅ تحول حتمی است؛ اگرچه برخی مسئولین و مدیران حوزه نپسندند، اما یک روزی خواهد شد بدون تردید. 💠 برخی از بیانات اندیشمندان دربارۀ ضرورت تحوّل... 🆔@tahavol_howz
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 منشأ عدم تحول و رکود حوزه، فاصله گرفتن از مردم است. استاد اکبرنژاد: 🔸در طول تاریخ شیعه، فاخرترین آثار، آثاری است که با دغدغه‌های مردمی نوشته شده‌اند. ❓کسی که یک دوره اصول می‌نویسد، که تکرار مکررات است، چه بار بر زمین‌مانده‌ای را می‌خواهد بردارد؟! 🆔@tahavol_howz
استاد سید باقر موسوی اصفهانی 1 ⬅️ حقیر از مخالفین جدی تعویض کتب هستم و تعویض های گذشته را هم تایید نمی کنم. روزی در گعده عصر آیت الله شبیری بودیم که شخصی به ایشان عرضه داشت که محفلی به نام نقد شیخ انصاری و رسائل بر گزار شده، نظر شما چیست؟ با اینکه عادت ایشان جواب ملایم بود ولی به قدری از عنوان محفل و این جلسه ناراحت شدند که کم‌سابقه بود و به سؤال‌کننده فرمودند شما حق شرکت در این جلسه را نداشتید. ▫️به نظرم بحث تعویض، بحث بی‌ثمری شده و جز بی‌علاقه‌کردن طلاب اثری ندارد و نمی‌دانم تا کسی جایگزین برای اینها پیدا نکرده، صحبت از تغییر چه معنا دارد؟ بر عکس حقیر معتقدم این کتبی که به اسم جایگزین مطرح می‌شوند درسی نیستند و مطالعه‌ای است و اینها باید به عنوان منبع معرفی شوند نه رسائل و مکاسب و کفایه. واقعا این شعر با مسمی است: ثلاثة ليس لها نهاية، رسائل مكاسب كفايه ___________________________ 📌تحول‌نوشت: ایشان ناخواسته: 1️⃣ آیت الله شبیری را مخالف تحول حوزه معرفی می‌کنند؛ مخالفت با هرگونه تغییر فضلی نیست که به کسی نسبت دهیم. 2️⃣ اعتراف می‌کند به اینکه تا امروز بدیلی برای متون موجود تولید نشده است؛ یعنی حوزه در حال رشد نبوده است. 🔻مسبب اصلی به انزوا کشیده شدن حوزۀ امروز، وجود همین تفکرات در بدنۀ تصمیم‌گیر حوزه است. 👈🏻 مقام معظم رهبری: این کتاب‌های درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائلٌ، مکاسبٌ، کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. این‌چنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتاب‌هاست... 🆔@tahavol_howz