استاد علیپور: مولا (علیهالسلام) در جایی میفرماید: «أفضَلُ الأعمال أحمزُها»؛ ارزشمندترین اعمال با زحمتترین آن عمل است.
✨ در یک جایی در حدیث معراج، درباره صفت اهل خیر و اهل آخرت میفرماید: «موتُ الناس مرة، و يموتُ أحدهم في كلّ يوم سبعين مرةً من مجاهَدَةِ أنفسهم و مخالفة هَواهُم و الشيطان الذي يجري في عروقهم»
🍃 میفرماید: اگر مردم یک بار میمیرند اما این انسانها هر روز هفتاد بار میمیرند به جهت مجاهده با نفس خود و مخالفت با هواهای آن و شیطانی که در رگهای آنها جریان دارد.
📍اين دیگر چقدر صریح است! بحث مجاهده با نفس در انجام واجب و ترک حرام حد و حدودی ندارد.
🔹 پس اهمیت مسئله انجام واجب و ترک حرام این قدر محوری است و پایه برنامههای سبک زندگی اسلامی انسان است که اولویت آن را نسبت به مستحبات، حضرت این طور میفرماید: «لا عبادة كأداءِ الفَرائض»؛ اصلا عبادتی مثل به جا آوردن واجبات نیست.
💢 امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ الْفَرَائِضَ» اگر بخواهيم بگوییم عابدترین مردم در عالم چه کسی است، کسی است که فرائض و واجبات را به جای بیاورد.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: در مسئله انجام واجب و ترک حرام، مجاهده و سختکوشی حد و حدودی ندارد. اما درباره مستحبات این طور نیست.
✨ امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «لَا تُكرِّهُوا إِلَى أَنْفُسِكُمُ الْعِبَادَةَ»؛ نفس خود را بر این عبادات مستحب وادار نکن.
💢 در جایی حضرت میفرماید: «اذا أَضَرَّتِ النَّوافِلُ بالفَرائض فَارفُضُوها؛
🍃 اگر امر دایر شد بین اینکه واجبات تکلیف محور و وظیفه محور را انجام دهید یا اینکه یک عمل مستحب را، که بر آن فرائض ضرر می زند، «فَارفُضُوها»، اصلاً آن را کنار بزن.
💝 برای قلبها دو حالت است: یک وقت از مستحبات لذت میبرد، آنها را هضم میکند، از آنها رشد مییابد و آنها سبب تقویت انجام واجبات او میشود، آن وقت به سوی آن برو؛
⛔️ اما اگر برای دل سخت باشد، هضم نکند و آن قدر تو را خسته کند، توجه تو را به خود مشغول کند، که از وظایف خود غافل باشی، آن وقت آن را کنار بزن و بر همان انجام واجبات کفایت کن.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
g-168.mp3
2.56M
🔹استفادهی بیشتر از ماه مبارک رمضان
🔸استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
🔰 «فَلِذٰلِكَ فَادعُ ۖ وَاستَقِم كَما أُمِرتَ ۖ وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم ۖ وَقُل آمَنتُ بِما أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتابٍ ۖ وَأُمِرتُ لِأَعدِلَ بَينَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنا وَرَبُّكُم»
💢 در سیستم نظام اسلامی، هدف اصلی از نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و بعثت انبیا این است که ما بفهمیم «اللَّهُ رَبُّنا وَرَبُّكُم». این معنا باز شود، بقیه هرچه هست برای این، مقدمه است.
🌀 استقامت کن آنچنان که مأمور هستی. از هوا و هوس های این مردم، این اطرافیان، فضاسازی سیاسی بازیها و انواع و اقسام فضاها پیروی نکن؛ فقط آنچه مأموری را دنبال کن و موضع خود را بگو.
📌 بگو موضع من این است که من به آنچه خدا فرستاده ایمان دارم و مأمورم تا آن را به شما جاری کنم که همان حقیقت عدالت است.
🍃 در عدالتخواهی، اول باید معنای عدالت را درست بشناسد، تعریف درست از عدالت پیدا کند، در انقلابها خیلیها بودند که به نام عدالت، انقلاب میکردند و بعد هم وقتی به منافع انسانی می رسید، همه چیز فراموش میشد.
✨ عدالت در راه انبیا (علیهمالسلام) یک ممعانی ویژه و بسیار مهمی دارد که اینها باید درست معنا شود؛ «اللَّهُ رَبُّنا وَرَبُّكُم»
📍اینطور نیست که رهبری الهی با حرف دیگران کار کند، امروز یک چیز بگویند و فردا چیز دیگری؛ رهبری الهی عبد خدا است و تمام توجه رهبر الهی به این است که امر خدا چیست و چارچوبی که خدا فرموده است، چیست.
👈 قرار است که حق در عالم اجرا شود، اینطور نیست که حق بیاید و پیرو باطل و هوا و هوس شود. رهبر الهی از کودکی در ریاضتهای سخت، در زیر شکنجههای ساواک، در تبعیدگاهها، در میدان های گوناگون، در میدانهای علم و تقوا آنچنان تربیت شده است که که عبد صالح خدا است.
🔸استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
35.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 دفاع از حق هزینه دارد.
🔹استاد رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امید به خداوند
🔹استاد رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 یک استدلال قرآنی
🔹استاد رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸نمودهای مختلف سوء خلق
🔹استاد رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
دلهای کوچک و بزرگ.mp3
745.2K
🔹 «دلهای کوچک و بزرگ»
🔸استاد وزیری فرد
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
💠 مقایسۀ مکتب انقلاب با سایر مکاتب دنیا
🔰 در مقایسۀ مکتب انقلاب با همۀ مکتبها، باید چند چیز را مورد مقایسه و مطالعه قرار دهیم؛ رهبری آن مکتب، مبانی آن مکتب که آن مکتب بر اساس آن مبانی قرار گرفته است، تمام احکام آن، روش مدیریتی آن، اهداف آن، محتوای آن مکتب و خروجی آن مکتب.
🌀 اگر ما اینها را در بین مکاتب دنیا مقایسه کنیم، امتیاز آن مکتب، ارزش و عظمت آن مکتب به خودی خود معلوم میشود.
👈 مثلاً خروجی مکتب انقلاب اسلامی، شهدایی هستند که میبینیم؛ شهید سلیمانی ها، شهید فخری زادهها تا شخصیت هایی مثل آیتالله یزدیها (رضواناللهتعالیعلیه) و تمام شهدایی که خورشید درخشانی در برابر تمام زندگی دنیاپرستان هستند.
📌 مبانی این مکتب همان مبانی و اعتقادات مذهب حقۀ شیعه است که جا دارد به طور گسترده در ارزش، اهمیت و حقانیت این مبانی شیعه بحث شود.
🔸 حقیقت محتوای مکتب، تمامی آنچه قرآن و اهل بیت (علیهمالسلام) میفرمایند، می باشد.
🔸استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
💠 تعریف ولی
🔰 ولی، وَلایت، وِلایت، متوالی، توالی، همه و همۀ اینها از جنس ولی هستند. ولی، یعنی دو چیز آن قدر به هم نزدیک هستند که فاصلۀ بین آن ها فقط خودشان هستند. هیچ چیز دیگری بین خود آن دو مانع نیست.
🌀 رابطۀ دو چیز با هم دو نوع است؛ یک رابطۀ عَرَضی و عرضی دارد و یک رابطۀ طولی دارد.
📌 در رابطۀ عرضی، این دو چیز با همدیگر استقلال دارند، هر کدام ماهیت خود را دارد و تا آخر هم در حفظ ماهیت خود، جدی است و با هم در تعارضاند.
🔖 اما دو چیزی که در طول هم هستند، اینطور نیست؛ در طول هم که جلوه ای است، آنجا چیز دوم با توجه به چیز اول، ماهیتی در خود نمی بیند و ندارد تا ببیند.
📍 فاصلۀ بین دو چیز که شعاعی، جلوه ای و طولی است، با فاصلۀ بین دیگر اشیاء با هم کاملاً متفاوت است.
✨ شعاع خورشید به کرۀ خورشید چه قربی دارد؟! قرب آن چقدر شدید، حاد و قوی است! شعاع خورشید در اینجا هرگز نمی تواند من بگوید، میگوید هرچه هست، تابش خورشید است
🔸استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
💠 نحوۀ قرب و اتصال انسان با عالم
🔰ا نسان چگونه میتواند به این قرب متصل باشد؟ یک رویۀ انسان به سمت عالم بشری است، یک رویۀ او به سمت عالم حقیقت است.
📌 مثلاً شما یک پزشک فوق تخصص که اولین دانشمند کره زمین باشد را در نظر بگیرید. دو رویه دارد؛ یک رویۀ او به سمتِ علم طب است و یک سمت او به سمت عالم خلق است. وقتی به خانه میآید، در اینجا پدر است، با زن و بچه زندگی می ند، خیلی ساده با بچهها بازی میکند.
🌀 در بیمارستان همه او را طبیب میبینند، یک نگاه بسیار بالایی دارند، اما خود طبیب چطور؟ طبیب واقعی وقتی به آزمایشگاه خود میرود، میبیند هنوز در کشف یک ویروس عاجز است.
📍 خود این طبیب میداند در برابر علم، در یک دریای بیکران و در یک فضای بینهایت علم طب قرار گرفته است؛ در آنجا میبیند هیچ است، فقر، هیچ!
🔖 اگر این توجه به علم طب در آقای طبیب پیدا می شود، یک قربی به علم طب پیدا میکند و آن قرب این است که میبیند اگر پدرم من را به مدرسه نمیگذاشت و به دانشگاه نمیآمدم و این علوم را از طب اخذ نمیکردم، من همان عوام بیابانی بودم؛
🌿 پس هرچه هم دارم [از علم طب است]، این رویۀ بشری من تاریک و جهل محض است و این طب من هرچه هست از علم طب است که در من تجلی میکند؛ منتها آن قدر مجاهده کردم تا یک سنخیتی به این قرب، به این علم طب پیدا کردم.
🔸استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536