7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جعفری تهرانی ره: برای اولیاء خدا در همین دنیا حجابهای ظلمانی و نورانی عالم طبیعت و عالم ملکوت برداشته شده، انقطاع پیدا کردهاند، بریده شدهاند از این عالم، و حتّی حجابهای نورانی؛ دیگر دنیا برای آنها با آخرت هیچ فرق ندارد.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
23.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹رابطه معرفت با محبت
🔸آیت الله مصباح یزدی ره
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جعفری تهرانی ره: احتیاجی که انسان به اجتماع دارد، آنها را مجبور کرده که این اعتبارات را و این معانی اعتباریه را جعل کند. بیع و شراء، تمام اینها را شما وقتی نگاه بکنید همهاش امور اعتباری است که اگر یک شخصی تنها میخواست زندگی کند، هیچ نیازی به آنها نداشت، نه به سلطان و نه به رئیسجمهور احتیاج داشت، نه به وزیر احتیاج داشت، همه اینها به احتیاج است خلاصه و همهاش هم امور وهمیّه است!
عالم مثال و عالم بعد از مرگ که اجتماعی نیست، همه این امور میرود کنار و به هیچ دردی نمیخورد، تا در عالم مُلک هستیم این امور زنده است و عالم روی شاخ همین امور اعتباری دارد میگردد، اما قبل از این عالم و بعد از این عالم که دیگر اجتماع نیست، این اعتباریات همه بساطش برچیده میشود.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: خداکند ایمان ما تاوقت ظهور باقی بماند، وگرنه اگر ظهور هم نزدیک باشد، ولی ایمان ما زائل شده باشد، دیگرما را چه با ظهور آن حضرت و حضرت را چه[کار] با ما؟!
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد وزیری فرد: اگر کسی به عهدش با بندگان #وفا کرد، ممکن است به #عهد_خدا وفا بکند، ولی اگر به عهدش با بندگان وفا نکرد، حتما به عهدش با خدا هم وفا نمیکند. این است که باید از کم شروع کرد. اگر #محبت دوستان همدل و هم عقیده نبود، محبت خدا هم نیست.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ظلم به همسر
🔹استاد رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیت الله بهجت قدس سره: هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیهالسلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله حائری شیرازی ره: شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهاتشان که شامل سکههای طلا میشد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد.
حضرت نگاه به سکهها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمیکنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحبشان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من میخواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم.
امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبهای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو میرسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی.
مقداری میماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما میآییم، و من بر تو نماز میخوانم.
این فرد میگوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همینهایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس میکردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد.
وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکهها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهمها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد.
من روزشماری میکردم ببینم این زن کی فوت میکند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من میخواستم بدانم چه کسی بر او نماز میخواند.
علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم.
این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمیپذیرد اما کلاف آن زن را میپذیرد و شما میخواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بیاسم و بیشهرت و بیعنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بیقابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 هشدار به افراد وسواسی
🔸استاد فرحزاد
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹معرفی کتاب سنن النبی (ص)
🔸حجت الاسلام رفیعی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد عابدینی: امام صادق(علیهالسلام) در حدیث "عنوان بصری" سه دسته دستور عملی می فرمایند که در هر دسته، سه دستور وجود دارد؛
1️⃣ دسته اول در مورد ریاضت و قوه شهویه انسان بود.
2️⃣ دسته دوم در مورد حلم و قوه غضبیه انسان است؛
❌ اگر این قوا رام نشوند، انسان را از حرکت باز می دارند.
🔻 حِلم، وقار و شکیبایی و سنگینی و طمأنینه است.
🔰 اولین دستور در مورد حِلم این است که:
◽️ فمَنْ قَالَ لَک إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً- فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً
🔻 اگر کسی به تو گفت که اگر یکی به من بگویی، ده تا به تو جواب می دهم، به او بگو اگر به من ده تا بگویی، از من یکی هم نخواهی شنید.
◽️ اگر حِلم را به درستی مطرح نکنیم به ترس و تنبلی می رسد.
تخطئه قوه غضبیه نباید به گونه ای باشد که انسان فکر کند اگر قوه غضبیه در انسان نباشد، حُسن است. قوه غضبیهی انسان باید در جای خودش بیدار باشد.
◽️ البته وقتی قوه غضبیه به حرکت می افتد، اگر از تحت تربیت و تدبیر عقل خارج شود، مانند سیلی می شود که هیچ چیزی جلودارش نیست؛
یا تبدیل به آتشی می شود که هر چیزی بخواهد جلویش را بگیرد، تبدیل به آتش می شود (و قوه غضبیه را برافروخته تر می کند).
◽️ غضب مظهر آتش جهنم است در نظام دنیا. آتش در دنیا با آب خنثی می شود ولی ضرر آتش قلبی، در ابدیت انسان است.
◽️ حِلم، ضعیف کردن قوه غضبیه نیست؛ بلکه درست به کار گرفتن قوه غضبیه می باشد.
🔖 راه سلوک از حِلم می گذرد...
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536