eitaa logo
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
620 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
593 فایل
💠کانال معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد #قرآن_حدیث #اخلاق_طلبگی_خانواده تلفن: ۳۶۲۲۴۴۲۴_۰۳۵ داخلی ۳ 🆔 @Rezadehghaninejad 🆔 @quran3080 کانال های حوزه مدیریت 🆔 @HEYazd آموزش @amoozesh660 مرکزمشاوره سماح 🆔 @samah_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
1-1.oga
7.9M
🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌نیا با موضوع اهمیت اقامه عزای سیدالشهداء ✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد» 🆔 @heyazd
💠وقایع روز اول محرم سال ۶۱ ق💠 ✍ امام حسين علیه‌السلام پس از دريافت نامه‌هاي فراوان از اهالي كوفه، مبني بر بيعت با امام، نماینده خود، مسلم بن عقيل(ع) را به کوفه فرستاد. مسلم(ع) پس از اطمينان از صداقت كوفيان، نامه‌اي براي امام حسين(ع) نوشت و آن حضرت را به كوفه دعوت كرد. ✅ امام حسين(ع) در روز هشتم ذي الحجه سال 60 قمري به همراه خانواده، و ياران خود عازم كوفه شد. اما در بين راه در توقفگاه زرود، خبر شكست قيام شيعيان كوفه و شهادت مظلومانه مسلم بن عقيل(ع) بدست مزدوران عبيدالله بن زياد را دريافت كرد. ✅ حر بن يزيد از سوي حصين بن نمير مأموريت داشت كه مانع ورود امام به كوفه گردد. در توقفگاه عذيب نامه‌اي از عمر بن سعد فرمانده نظامي سپاه عبيدالله بن زياد بدست حر بن يزيد رسيد و او را مأمور كرد كه بر امام حسين(ع) سخت گيرد و او را از بياباني خشك و فاقد آب و آباداني گذر دهد. ✅ حر بن يزيد بر امام حسين(ع) سخت گرفت و او را به سرزميني غيرآباد وارد و مجبور به توقف نمود. امام حسين(ع) ناچار به توقف در این سرزمین شد و فرمودند: نام اين مكان چيست؟ گفتند: كربلا. امام حسين(ع) همين كه نام كربلا را شنيد، گفت: 🌹 اَللّهُمَّ اِنّي اَعوذُ بكَ مِنَ الكَربِ و البَلاءِ. سپس فرمود: اين جا، مكان كرب و بلا و محل محنت است، پس فرود آييد كه منزل و خيمه‌گاه ما اين جا است. اين زمين، محل ريختن خون ما است و در اين مكان، قبرهاي ما واقع مي‌گردد. اين‌ها را جدم محمد مصطفي صلی الله علیه و آله به من خبر داده است. --------------------------------- پی نوشت: الارشاد، ص 416؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 320؛ الفتوح (ابن اعثم كوفي)، ص 871 ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
شهید مطهری ره ☑️فلسفه عزاداری و گریه بر شهید(1) 🔹در عصر ما بسیاری از مردم، حتی گروهی از جوانان علاقه‌مند، نسبت به گریه بر امام حسین معترضند؛ خود من مکرر مورد اعتراض واقع شده‌ام. بعضی صریحاً در گفته‏‌های خود این کار را غلط قلمداد می‌کنند؛ مدعی هستند که این کار معلول یک تفکر غلط و یک برداشت غلط از امر شهادت است و به علاوه آثار اجتماعی بدی دارد. 🔹یادم هست در ایام تحصیل و اقامتم در قم، کتابی می‌خواندم که مسئله‌ گریه مردم شیعه را بر امام حسین مطرح کرده بود و مقایسه کرده بود با روش مسیحیان درباره شهادت مسیح (البته به عقیده خودشان) که روز شهادت مسیح را جشن می‌گیرند؛ نوشته بود: "ببینید! یک ملت بر شهادت شهیدش می‏گرید زیرا شهادت را شکست و نامطلوب و موجب تأسف می‏‌پندارد، و ملتی دیگر برای شهادت شهیدش جشن می‌گیرد، زیرا آن را موفقیت و مطلوب و مایه افتخار می‌شمارد. ملتی که هزار سال بر شهادت شهیدش بگرید و متأسف شود و آه‏ و ناله سر دهد ناچار ملتی زبون و بی‏‌دست و پا و فرار کن از معرکه بار می‌آید، ولی ملتی که هزار سال و دو هزار سال شهادت شهیدش را جشن می‌گیرد خواه ناخواه ملتی قوی و نیرومند و فداکار می‌گردد". من می‌خواهم ثابت کنم که اتفاقاً قضیه برعکس است؛ شادی کردن در شهادت شهید از بینش فردگرایی مسیحیت ناشی می‌شود و گریه بر شهید از بینش جامعه‏‌گرایی اسلام. 🔹اول باید مسئله‌ مرگ و شهادت را از جنبه فردی بررسی کنیم. آیا مرگ فی‏ حد ذاته برای فرد امری مطلوب است؟ موفقیت است؟ 1⃣مکتب هایی در جهان بوده‌اند که رابطه انسان را با جهان و به تعبیر دیگر رابطه روح را با بدن، از نوع رابطه زندانی با زندان می‌دانسته‏‌اند. قهراً از نظر این مکتبها مردن خلاصی و آزادی است، خودکشی مجاز است. طبق این نظریه ارزش مرگ ارزش مثبت است، مرگ هیچ کس تأسف ندارد، آزادی از زندان و بیرون آمدن از چاه تأسف ندارد، شادی دارد. 2⃣نظریه دیگر این است که مرگ عدم و نیستی است، فنای کامل است، «نابودی» است. بدیهی و بلکه غریزی است که هستی بر نیستی، بود بر نبود ترجیح دارد. زندگی هرچه باشد و به هر شکل باشد بر مرگ ترجیح دارد. طبق این نظریه ارزش مرگ صد درصد منفی است. 3⃣نظریه دیگر این است که مرگ نیستی و نابودی نیست، انتقال از جهانی به جهانی دیگر است؛ اما رابطه انسان با جهان و رابطه روح با بدن از نوع رابطه زندانی با زندان نیست، بلکه از نوع رابطه دانش‌‏آموز با مدرسه است. درست است که دانش‌‏آموز از خانه و لانه و معاشرت با دوستان و احیاناً از وطن دور افتاده و در فضای محدود مدرسه به تحصیل و تکمیل مشغول است، ولی یگانه راه زیست سعادتمندانه در اجتماع، گذراندن موفقیت‌‏آمیز دوره مدرسه است. رابطه دنیا با آخرت، و رابطه روح با بدن چنین رابطه‌ای است. مردمی که جهان‏‌بینی‏شان درباره روابط انسان و جهان چنین جهان‏‌بینی‏‌ای‏ باشد، اگر عملًا توفیقی به دست نیاورده باشند و عمر خود را به بطالت و تباهی و کارهای مستحق کیفر گذرانده باشند، بدیهی است که برای اینها مرگ به هیچ وجه امر محبوب و مطلوب و مورد آرزو نیست، بلکه منفور و مخوف است اما اگر کسی چنین جهان‌‏بینی‏‌ای داشته باشد و عملًا موفق باشد، مانند دانش‌‏آموزی باشد که یکسره تحصیل کرده است، بدیهی است که چنین دانش‏‌آموزی آرزوی بازگشت به وطن دارد؛ در عین اینکه آرزوی وطن مانند آتشی در درونش شعله می‌کشد، با آن مبارزه می‌کند، زیرا نمی‌خواهد تحصیلش را نیمه ‏تمام بگذارد. 🔹اولیاءالله به منزله همان دانش‌‏آموز موفق‏‌اند که انتقال به جهان دیگر که نامش مرگ است، برای آنها یک آرزوست، آرزویی که لحظه‌ای قرار برای آنها باقی نمی‌گذارد. در عین حال اولیاءالله هرگز به استقبال مرگ نمی‌روند، زیرا می‌دانند تنها فرصت کار و عمل و تکامل، همین چیزی است که نامش را «عمر» گذاشته‌‏ایم؛ می‌دانند هرچه بیشتر بمانند بهتر کمالات انسانی را طی می‌کنند؛ به کلی با مرگ مبارزه می‌کنند و از خداوند متعال همواره طول عمر طلب می‌کنند. اولیاءالله در دو صورت و در دو مورد است که از خواستن طول عمر صرف ‏نظر می‌کنند: یکی آنگاه که احساس کنند وضعی دارند که دیگر هرچه بمانند توفیق بیشتری در طاعت نمی‌یابند. صورت دوم، شهادت است، زیرا شهادت هر دو خصلت را دارد: هم عمل و تکامل است و از طرف دیگر انتقال به جهان دیگر است که امری محبوب و مطلوب و مورد آرزوی اولیاءالله است. 🔸پس شهادت از نظر اسلام از جنبه فردی یعنی برای شخص شهید یک موفقیت است، بلکه بزرگترین موفقیت است؛ آرزوست، بلکه بزرگترین آرزوست. لهذا سید بن طاووس می‌گوید: اگر نبود که دستور عزاداری به ما رسیده است، من روز شهادت ائمه را جشن می‏‌گرفتم. اینجاست و از این جنبه است که ما به مسیحیت حق می‌دهیم به نام شهادت‏ مسیح که می‌‏پندارند شهید شده، برای مسیح جشن بگیرند. اسلام هم در کمال صراحت، شهادت را موفقیت شهید می‌داند نه چیز دیگر. ✅ https://eitaa.com/nedaye_tahzib
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳🔻 🎥 حضرت آیت الله (ره) 🍃 اگر پول آنقدر زیاد شد که نمی‌تونی دهه عاشورا به مجلس روضه بری، بفهم کار خراب شده. ۹۶/۷/۸ ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
💠 دعوت به سربازی امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف 🌺 ‏نافله بخوانید، قرآن بخوانید، نمازاول وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمی ‏خواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفه‌ای و شغلی است. ‏ مقام معظم رهبری،26/10/72 ‏ ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🖤 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام 🖤 ⚫امام رضا علیه السلام: هرگاه ماه محرم فرا می‌رسید پدرم (موسی بن جعفر علیه‌السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن که ده روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم که می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. 📚 الامالی شیخ صدوق ره ص 191 فرارسیدن محرم حسینی ماه عزای اهل بیت تسلیت باد.🏴 ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام🖤 ♣️ موضوع: عزاداری و سوگواری به معنای عام آن، چه جایگاهی در زندگی انسان دارد؟ 🎥 آیت‌ الله (ره) ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 📹 رهبر انقلاب: یک جریانی به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد. 🆔@naseriyazdi
4_5803349511023626470.mp3
25.96M
⚫روضه حضرت مسلم علیه السلام آموختم تردید پای او گناه است آن‌کس که تا آخر بماند مرد راه است 🎤با نوای حاج_مهدی_رسولی
💠 🎥 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی نیا 👈موضوع: قیام اباعبدالله(ع)، تحول بزرگ در پیکره اسلام ⏱ چهارشنبه ۲۰مرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح پخش:🔻 hawzahnews.com/service/live پخش در ایتا:🔻 http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🔻مجمع ملی فعالان جمعیت منتشر کرد؛ 🔹بسته محتوایی ارتقای توانمندی سخنرانان و مداحان هیئات کشور (ویژه محرم 1443) *🚩 شیر مادر* رحمت به مادرم که مرا مجلس تو بُرد این شوق نوکری اثر شیر مادر است 🔸این بسته محتوایی با محوریت موضوعات زیر می باشد: 1️⃣ جایگاه مادری 2️⃣ میخواهم زنده بمانم (سقط جنین) 3️⃣ ما نعمت خداییم (ارزش فرزند و فرزندآوری) 4️⃣ فرزند تنهای من (آسیبهای تک فرزندی) 5️⃣ زندگی سالمندی من ♻️ هر یک از بسته های محتوایی، شامل آثار مختلفی در قالبهای زیر می باشد: ➖سخنرانی روشمند مکتوب (کوتاه و بلند) ➖موشن کمیک ➖موشن گرافی ➖اینفوگرافی ➖کلیپ ➖جزوه ➖و... 💠 جهت دسترسی رایگان به بسته های محتوایی کافی است وارد لینک زیر شوید:👇 🌐https://b2n.ir/.moharam1400 .......... ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (علیه السلام ) 🆔 @mahdavi_arfae
💠 دعوت به سربازی امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف 🌺 تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است‎.‎‏ مقام معظم رهبری، 25/2/95 ‏ ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
💠وقایع روز دوم محرم سال ۶۱ ق💠 ✅ پس از اینکه قافله حسيني در سرزمین کربلا فرود آمد و خيمه‌هاي مظلوميت و شرافت خود را برافراشت، در طرف ديگر، حر بن يزيد با ياران و سپاهيان خويش نازل شد و خيمه‌هاي دشمني و قتال با آل پيامبر صلی الله علیه و آله را برپا نمود. ✅ روزی که کاروان امام حسین علیه‌السلام به کربلا رسید روز دوم محرم سال 61 هجری قمری بود. پس از این روز، کار بر آنان سخت شد و هر روز محاصره سپاه کوفه تنگ و بر تعداد سپاهیان دشمن افزوده می‌شد به نحوی که امام علیه‌السلام جنگ را قطعی می‌دانست. ✅ در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و آنان را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود. اما ستمگران پلید این سفیر امام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود: 🌹اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَییءٍ قَدیرٌ؛ خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی. --------------------------------- پی نوشت: الارشاد، ص 416؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 320؛ الفتوح (ابن اعثم كوفي)، ص 871 ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام🖤 👌خاطرات شهید بابایی و اجازه از حضرت امام ره جهت ادای نذر در محرم ... 🎥 حجت الاسلام و المسلمین عالی ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🏴 امام حسين عليه السلام ▪️ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلاَ تَمَلُّوا اَلنِّعَمَ ▪️نيازهاى مردم به شما، از نعمت هاى خداوند بر شماست. پس از این نعمتها خسته نشوید (و آنها را برآورده سازيد) 📗بحار الأنوار ج75 ص121 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | «باب الحسین اوسع» 🔺گزیده‌ای از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در باب «اهمیت عزاداری» 📎به همراه تصاویری منتشر نشده از عزاداری طلاب مدرسه علمیه رشد محضر مرحوم آیت الله مصباح یزدی 📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات: https://aparat.com/v/Brvw1 🏴@mesbahyazdi_ir 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🔸تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا ج1 🔸 🔹 اثر شایسته تقدیر در شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه 🔹 💠 زیر نظر استاد مهدی پیشوایی رئیس گروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) 💠 با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖋 نویسندگان: محمدقاسم احمدی، محمدرضا احمدی ندوشن، محمدرضا جباری، محمدباقر دُریاب، محسن رنجبر، جواد سلیمانی، مصطفی صادقی، نعمت‌الله صفری فروشانی، حامد منتظری مقدم، غلام‌حسن محرمی، سید محمود سامانی 🔸 گروهی از تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم، پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، و بررسی همه مقاتل کهن و متأخر و مهمترین مقاتل جدید اعم از عربی و فارسی، واقعه عاشورا و به ویژه، گزارش شهادت امام حسین و اصحاب آن حضرت را بر پایه منابع معتبر متقدم تاریخی و حدیثی بازسازی و گزارش كرده‌اند. در سراسر این کتاب، ملاک‌ها و معیارهای شناخته‌شده و معمول در تاریخ‌نگاری علمی در نظر گرفته شده، و به هر منبع و مأخذ با شناخت لازم درباره مؤلف آن مراجعه و استناد شده است 🖋برخی از موضوعات مطرح شده: 🔸ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی واقعه عاشورا 🔸فلسفه قیام امام حسین(ع) 🔸فلسفهٔ عزاداری 🔸سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع) 🔸آمار و ارقام واقعۀ عاشورا 🔸پرسش‌های مطرح در زمینه واقعه عاشورا 🔸زندگی‌نامۀ یاران امام حسین(ع) 📚برای نوشتن این کتاب از ۵۴۴ کتاب و ۱۵ مقاله استفاده شده است 📖در قطع وزیری، در 1064 صفحه،‌ در انتشارات موسسه به زیور طبع آراسته گردیده است 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/626 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔸تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا ج2🔸 💠 زیر نظر استاد مهدی پیشوایی رئیس گروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) 💠 با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖋 نویسندگان: محمدرضا احمدی ندوشن، علی امین رستمی، محمدرضا جباری، رضا رمضان نرگسی، محسن رنجبر، جواد سلیمانی، عبدالرضا عرب، حامد منتظری مقدم، غلام‌حسن محرمی، علی غلامی دهقی، اصغر فروغی ابهری 🔸 گروهی از تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم، پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، و بررسی همه مقاتل کهن و متأخر و مهمترین مقاتل جدید اعم از عربی و فارسی، واقعه عاشورا و به ویژه، گزارش شهادت امام حسین و اصحاب آن حضرت را بر پایه منابع معتبر متقدم تاریخی و حدیثی بازسازی و گزارش كرده‌اند. در سراسر این کتاب، ملاک‌ها و معیارهای شناخته‌شده و معمول در تاریخ‌نگاری علمی در نظر گرفته شده، و به هر منبع و مأخذ با شناخت لازم درباره مؤلف آن مراجعه و استناد شده است 🖋برخی از موضوعات مطرح شده: 🔸حوادث پس از عاشورا 🔸اهل بیت(علیهم السلام) در مسیر شام 🔸تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد(علیه اسلام) 🔸پیامدهای قیام عاشورا 🔸مباحث پیرامونی نهضت عاشورا پژوهشی در اربعین سیدالشهداء 🔸فلسفه عزاداری امام حسین(علیه السلام) 🔸پرسش و پاسخ‌های عاشورایی 🔸شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین(علیهم السلام) 📖 ناشر انتشارات موسسه 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/627 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🔸گزیده تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء(ع)🔸 💠 زیر نظر استاد مهدی پیشوایی رئیس گروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) 💠 با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖊 تلخیص به کوشش: علی امین رستمی 🖋 نویسندگان: محمد قاسم احمدی، محمدرضا احمدی ندوشن، علی امین رستمی، محمدرضا جباری، محمدباقر دریاب، رضا رمضان نرگسی، محسن رنجبر، جواد سلیمانی، عبدالرضا عرب، حامد منتظری مقدم، غلام‌حسن محرمی، علی غلامی دهقی، اصغر فروغی ابهری، سید محمود سامانی، مصطفی صادقی و نعمت‌الله صفری فروشانی 🔸 گروهی از تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم، پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، و بررسی همه مقاتل کهن و متأخر و مهمترین مقاتل جدید اعم از عربی و فارسی، واقعه عاشورا و به ویژه، گزارش شهادت امام حسین و اصحاب آن حضرت را بر پایه منابع معتبر متقدم تاریخی و حدیثی بازسازی و گزارش كرده‌اند. در سراسر این کتاب، ملاک‌ها و معیارهای شناخته‌شده و معمول در تاریخ‌نگاری علمی در نظر گرفته شده، و به هر منبع و مأخذ با شناخت لازم درباره مؤلف آن مراجعه و استناد شده است 📖 در قطع وزیری، در 520 صفحه،‌ در انتشارات موسسه به زیور طبع آراسته گردیده است 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/625 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🌑 در پرتو آذرخش 🖋 علامه مصباح یزدی 🔹 🔹این اثر، ادامه مباحث كتاب آذرخشى دیگر از آسمان كربلا است موضوعات: 🔸 زمینه‌هاى پیدایش نهضت عاشورا 🔸 درس‌هایى از نهضت عاشورا 🔸 شبهه‌ها، عاملى مهم در گمراهى انسان؛‌ تقویت عقاید دینى، پادزهرى براى پیش‌گیرى از انحراف و شبهه‌زدگى؛ پاسخ به برخى شبهات پیرامون نفى ارزش‌ها و اعتقادات دینى 🔸 روش فهم دین، روش صحیح فهم دین و بیان برخى شبهات در این باره 🔸 تبیین شبهه تعدد قرائت‌ها در دین و پاسخ‌ها 🔸 پلورالیسم دینى و شبهه برحق بودن همه ادیان و پاسخ به این شبهه 🔸 هرمنوتیك و تأویل در متون دینى به منزله شبهه‌اى در راستاى اثبات قرائت‌هاى مختلف 🔸 شبهه «بی‌نیازى انسان مدرن از دین»؛ بیان نیاز عقل بشرى به راهنمایی‌هاى وحى؛ پاسخ‌گویى دین به نیازهاى جدید بشر؛ تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى 🔸 وحى، كلام خدا یا كلام پیامبر 🔸 پاسخ به شبهه‌اى در باب عصمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام)؛ پاسخ به برخی پرسش‌ها 🌐مشاهده متن کتاب http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/node/1550 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🌑آذرخش كربلا 🖋 علامه مصباح یزدی (ره) 🖊 تدوین و نگارش: غلام‌حسن محرمی 🔹 این کتاب پرداخت‌هایی از کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا و همچنین «زمینه‌های پیدایش نهضت عاشورا» و «درس‌هایی از نهضت عاشورا» از کتاب در پرتو آذرخش است که بر اساس مجموعه بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در محرم سال‌های 1421 و 1422 هجری قمری است 🔹 نگارنده و تدوینگر سعی داشته با محور قراردادن قیام جاودان امام حسین(ع)، آن را با رویکردی جامعه، انسان و روان‌شناسانه مورد تحلیل، مداقه و کاوش قرار دهد 🔹 موضوعات مطرح شده: 🔸 بحث و توضیح اهداف قیام عاشورا با بررسی مفهوم اصلاح 🔸 پاسخ به شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن 🔸معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر؛ مصادیق آنها در جامعه و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و ذکر راهکاریی جهت مقابله با توطئه‌های اجتماعی 🔸 بیان وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر 🔸 تحلیل روزگاران امام حسین(ع) با تأکید بر نقش وراثت، محیط، حاکمان و ابزارهای حکومتی آنان 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/481 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🌑 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا 🖋 علامه مصباح یزدی (ره) 🔸 شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن: علت گرامیداشت عاشورا؟ چرا عزادارى می‌كنیم، آیا بهتر نیست به جاى عزادارى از جلسات بحث و گفت‌وگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(ع) را لعن كرد؟ 🔸 زمینه‌هاى قیام عاشورا: پیشینه تاریخى واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامى؛ دقت امام على(ع) در اجراى حدود و احكام الهى، زمینه‌ساز حقد و كینه دنیاطلبان؛ روش‌هاى به كارگیرى عوامل انحراف از سوى معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیت‌هاى معاویه؛ راه‌هاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه 🔸 هدف قیام عاشورا: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلى امام حسین(ع)؛ مفهوم اصلاح و اصلاحات؛ تأثیر نظام ارزشى در مفهوم اصلاح؛ اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن؛ امر به معروف و نهى از منكر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا؛ اهمیت امر به معروف و نهى از منكر و عاقبت ترك آن 🔸 گستره امر به معروف و نهى از منكر به صورت عام و خاص؛ گستره معناى جهاد؛ مصادیق امر به معروف و نهى از منكر به معناى عام؛ معناى اصطلاحى و مراتب امر به معروف و نهى از منكر؛ احساس مسئولیت در قبال دیگران؛ امر به معروف و نهى از منكر در قرآن 🔸 وظیفه حكومت و جامعه در زمینه آموزش احكام و مسائل اسلامى و مقابله با توطئه‌هاى دشمنان 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2870 🌐 مشاهده متن کتاب http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/node/1644 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
شهید مطهری ره ☑️فلسفه عزاداری و گریه بر شهید(2) 🔹اما از نظر اسلام آن طرف سکه را هم باید خواند. شهادت را از نظر اجتماعی- یعنی از آن نظر که به جامعه تعلق دارد پدیده‌‏ای است که در زمینه خاص و به دنبال رویدادهایی رخ می‌دهد و به دنبال خود رویدادهایی می‌آورد- نیز باید سنجید. عکس ‏العملی که جامعه در مورد شهید نشان می‌دهد صرفاً به خود شهید تعلق ندارد، یعنی صرفاً ناظر به این جهت نیست که برای شخص شهید موفقیت یا شکستی رخ داده است. عکس‏ العمل جامعه مربوط است به این که مردم جامعه نسبت به شهید و جبهه شهید چه موضع گیری‌‏ای داشته باشند و نسبت به جبهه مخالف شهید چه موضع گیری‏‌ای داشته باشند؟ 🔹رابطه شهید با جامعه‌‏اش دو رابطه است: یکی رابطه‌اش با مردمی که اگر زنده و باقی بود از وجودش بهره‌مند می‌شدند و فعلا از فیض وجودش محروم مانده‌‏اند، و دیگر رابطه‌اش با کسانی که زمینه فساد و تباهی را فراهم کرده‌اند و شهید به مبارزه با آنها برخاسته و در دست آنها شهید شده است. 🔹بدیهی است که از نظر پیروان شهید که از فیض بهره‌مندی از حیات او بی‌بهره مانده‌‏اند، شهادت شهید تأثرآور است. آن که بر شهادت شهید اظهار تأثر می‌کند در حقیقت به نوعی بر خود می‌‏گرید و ناله می‌کند. اما از نظر زمینه‌‏ای که شهادت شهید در آن زمینه صورت می‌گیرد، شهادت یک امر مطلوب است به علت وجود یک جریان نامطلوب. از این جهت مانند یک عمل جراحی موفقیت‏‌آمیز است که مطلوب است اما در زمینه آپاندیس یا زخم روده یا زخم معده یا چیزهایی از این قبیل. بدیهی است که اگر چنین زمینه‌هایی در کار نباشد، جراحی ضرورتی ندارد، بلکه کار غلطی است. 🔹درسی که از جنبه اجتماعی، مردم باید از شهادت شهید بگیرند این است که: 1⃣اولًا نگذارند آنچنان زمینه‌ها پیدا شود. از آن جهت آن فاجعه به صورت یک امر نبایستنی بازگو می‌شود و اظهار تأسف و تأثر می‌شود که به قهرمانان ظلم و قاتلین شهید مربوط است، برای اینکه افراد جامعه از تبدیل شدن به امثال آن جنایتکاران خودداری کنند. 2⃣درس دیگری که باید جامعه بگیرد این است که به هرحال باز هم در جامعه زمینه‌هایی که شهادت را ایجاب کند پیدا می‌شود؛ از این نظر باید عمل قهرمانانه شهید از آن جهت که به او تعلق دارد و یک عمل آگاهانه و انتخاب‏ شده است و به او تحمیل نشده است بازگو شود، و احساسات مردم شکل و رنگ احساس آن شهید را بگیرد. اینجاست که می‌گوییم: گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط او و حرکت در موج اوست. اینجاست که باید ببینیم آیا جشن و شادمانی و پایکوبی و احیاناً هرزگی و شرابخواری و بدمستی- آنچنان که در جشنهای مذهبی مسیحیان دیده می‌شود- هم‌شکلی و همرنگی و هم‌‏احساسی می‌آورد یا گریه؟ 🔹معمولًا درباره گریه اشتباه می‌کنند؛ خیال می‌کنند گریه همیشه معلول نوعی درد و ناراحتی است و خود گریه امری نامطلوب است. خنده و گریه ظاهراً از مختصات انسان است. خنده و گریه مظهر شدیدترین احساسات انسان می‌باشند. گریه همیشه ملازم است با نوعی رقّت و هیجان. اشک شوق و عشق را همه می‌شناسیم. در حال گریه و رقّت و هیجان خاص آن، انسان بیش از هر حالت دیگر خود را به محبوبی که برای او می‏‌گرید نزدیک می‌بیند و در حقیقت در آن حال است که خود را با او متحد می‌بیند. خنده و شادی بیشتر جنبه خودی و شخصی و در خود فرو رفتن دارد و گریه بیشتر جنبه از خود بیرون آمدن و خود را فراموش کردن و با محبوب یکی شدن. خنده از این نظر مانند شهوت است که در خود فرو رفتن است و گریه مانند عشق است که از خود بیرون رفتن است. 🔹امام حسین(ع) به واسطه شخصیت عالی‌‏ قدرش، به واسطه شهادت قهرمانانه‌‏اش مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است. اگر کسانی که بر این مخزن عظیم و گران قدر احساسی و روحی گمارده شدند -یعنی رهبران مذهبی- بتوانند از این مخزن عظیم در جهت همشکل کردن و همرنگ کردن و هم‏ احساس کردن روحها با روح عظیم حسینی بهره‌برداری صحیح کنند، جهان اصلاح خواهد شد. 🔸راز بقای امام حسین(ع) این است که نهضتش از طرفی منطقی است، بُعد عقلی دارد و از ناحیه منطق حمایت می‌شود، و از طرف دیگر در عمق احساسات و عواطف راه یافته است. ائمه اطهار که به گریه بر امام حسین(ع) سخت توصیه کرده‌اند، حکیمانه‏‌ترین دستورها را داده‌اند. این گریه‌هاست که نهضت امام حسین(ع) را در اعماق جان مردم فرو می‌کند؛ تکرار می‌کنم: به شرط آنکه گروهی که بر این مخزن عظیم گمارده شده‌اند بدانند چگونه بهره‌برداری کنند. (این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.) قیام و انقلاب مهدی(عج)، صفحه 92 ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ ⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🔰قابل توجه داوطلبان محترم ورود به حوزه؛ وردی سال تحصیلی 1401-1400 اعلام و در سامانه پیشخوان (طلاب ورودی) قابل مشاهده می‌باشد ✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد» 🆔 @heyazd