🔔 شرط جواز تلبس از سامانه امریه حذف شد
◻️ پیش شرط داشتن جواز تلبس از سامانه امریه حذف، و گذراندن دوره مشاوره امریه جایگزین آن شده است.
◻️از این پس تمامی طلاب (چه افرادی که جواز تلبس دارند و چه افرادی که جواز تلبس ندارند) ملزم به گذراندن مشاوره امریه میباشند.
این مشاوره توسط معاونت تهذیب برگزار میگردد.
◻️ طلاب پس از اخذ تاییده دوره مشاوره امریه(سیستمی ثبت می شود) همچون روال سابق میتوانند برای امریه ثبت نام نمایند.
https://hawzahnews.com/xcBgG
@HawzahNews
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🖼نمایشگاه عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 1
☘️منشور تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
...حوزههای علمیه در تربیت اخلاقی و معنوی علمداران دین و عالمان مجاهد و هادیان عامل و مجاهدان ولایتمدار در طول تاریخ خصوصاً در عصر امام خمینی ره پیشگام و موفق بودهاند و همواره مسیر خودسازی طلبه را به جامعهسازی و پیشبرد اهداف اجتماعی اسلام منتهی دانستهاند؛ زیرا خودسازی و معنویت در انزوا و عزلت و بدون اهتمام به امور مسلمین معنا ندارد.
این خودسازی که در بستر سلوک جمعی بر محور ولایت و در میدان عینی جامعه واقع میشود همان اخلاق و معنویت مورد نظر بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم است که میبایست ثمراتش را در جامعهسازی و تمدنسازی مشاهده نمود وگرنه سلوک فردی منهای رسالت اجتماعی به «تربیت مجاهدان ولایتمدار» نمیانجامد و چه بسیار است فاصله میان قاعدان و مجاهدان!
معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، اخلاق و معنویت را در عصر امام خمینی ره بر محور ولایت و تربیت عالمان مجاهد ولایتمدار دنبال میکند و این سخن مقام معظم رهبری را در آغاز درس خارج فقهشان طلیعه رویکردهای تحولی خود میداند که فرمودهاند:
«اگر دیدیم درحوزههای علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، خلأهای نظام را چنان که باید، پر نمیکند، باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم. برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزهها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود، هر کلمهای که خوانده شود، باید به نفع مردم و جامعه باشد» .
📌مطالعه متن کامل
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🎙راوی می گوید امام صادق(ع) ما را برای کاری به فلان جا فرستاد ، وقتی برگشتیم آقا از ما سوال کرد که چطور بود؟
📜من هم گزارش دادم، حضرت حمد خدا كرد.
🚫سپس از گروهى سخن به ميان آمد كه من عرض كردم: قربانت گردم، ما از آنها بيزارى مي جوئيم زيرا آنها به آن چه ما عقيده داريم عقيده ندارند
❓امام فرمود: آنها ما را دوست دارند و 👈چون عقيده شما را ندارند از آنها بيزارى ميجوئيد؟
- گفتم: آرى
⁉️ امام فرمود: ما هم عقايدى داريم كه شما نداريد، پس سزاوار است كه ما هم از شما بيزارى جوئيم؟
- عرض كردم: نه قربانت گردم.
🌤امام فرمود: نزد خدا هم حقايقى است كه نزد ما نيست، گمان دارى خدا ما را دور مي اندازد؟
- عرض كردم: نه بخدا، قربانت گردم، نميكنيم (از آنها بيزارى نميجوئيم)
✨ امام فرمود: آنها را دوست بداريد و از آنها بيزارى مجوئيد، زيرا برخى از مسلمين يك سهم و برخى دو سهم و برخى سه سهم و برخى چهار سهم و برخى پنج سهم و برخى شش سهم و برخى هفت سهم (از ايمان را) دارند. یعنی همه یک اندازه نیستند.
📚 أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج3، ص: 72
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
11.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥استاد مؤیدی:
🌱برای این که این حالت (الهیشدنِ تمایلات دنیوی، و تقویت انگیزههای معنوی) تقویت بشود:
🔆زندگینامهی شهدا
🔆آثار علما
🔆حشر و نشر با کسانی که توجه معنوی دارند
🔆پرهیز از عوامل منفی ...
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔸امام خامنه ای:
🍂اگر جوان ما ظاهراً و سنّاً جوان، ولى روحيّتاً پير و بىنشاط و بىحوصله و بىابتكار و نااميد باشد، بسيار چيز بدى است.
🌱طلبه بايد منشأ
✨اميد
✨و شور
✨و نشاط
✨و تحرّك باشد.
🔰اگر اينطور شد، آنوقت طلبه، در صفوف مقدّم مسائل انقلاب هم شركت ميكند.
✅ شرط اصلى صلاح حوزه، اين است.
⚠️اگر حوزه كارش به آنجا برسد كه طلبه نسبت به مسائل انقلاب، احساس بىتفاوتى كند، خطر بزرگى است و نبايد بگذاريد چنين شود.
📍يكى از مهمترين وظايف هر مجموعهى مسئولى در حوزهى علميّهى قم و بقيّهى حوزههاى علميّه، اين است.
⚜️طلبهها بايد در صفوف مقدّم باشند. اگر جنگ پيش مىآيد، طلبه بايد در صفوف مقدّم جنگ باشد و اين را ارزش قرار بدهد. اين، حقيقتاً يك ارزش است.
📚آن كسى كه در حوزهى علميّه مشغول درس خواندن است، بهمجرّد اينكه اذان حرب و جهاد بلند شد، به سمت جهاد فىسبيلالله مىشتابد، اصلاً قيمتى برايش متصوّر نيست.
🗓بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم-۱۳۶۹/۱۱/۴
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔷🔹گروهی از بهترین و باتجربه ترین اساتید احکام کشور گردهم آمدهاند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند👌
✅شما می توانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین برای ما ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود⏰
💎 با عضویت در این کانال ،دغدغه ای در مسائل شرعی نخواهید داشت😉
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2028667027Ce4532d7cae
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔹امروز بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام، فاصله گرفتن از معارف قرآنی است...راه جبران این کمبود اساسی در دنیای اسلام فهم دقیق معیارهای قرآنی است.(مقام معظم رهبری مدظله)
✅قابل توجه طلاب عزیزی که قصد فراگیری معارف قرآنی وتبلیغ آن در جامعه دارند👇
🔹ثبت نام رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در سطوح ۲و۳
🔹نیمسال دوم ۱۴۰۲_۱۴۰۳
🔹مزایای دوره: 1.اعطای مدرک تخصصی (سطح2 وسطح3) به فارغ التحصیلان دوره
2-برخورداری از کمک هزینه تحصیلی
3-استفاده از فارغ التحصیلان دوره، جهت تدریس در دوره های بعد
⏱زمان ثبت نام :دوم الی چهاردهم دیماه 1402
🔹جهت ثبت نام به سایت https://paziresh.ismc.ir/
مراجعه نمایید.
🔸برای زدودن غبار غربت از قرآن نیاز به نیروهای متخصص در معارف قرآن داریم. طلاب جوان ومستعد جهت ثبت نام اقدام نمایید.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
مدیریت حوزه علمیه استان یزد
🔸خاطرهای درسآموز از مسئولیتپذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸
(ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی)
در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند.
ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم.
تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند.
مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم.
چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد.
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#ذلت_باطنه
@haerishirazi
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📜«عن علی علیهالسّلام قال: قیل لرسول اللَّه، صلّیاللَّهعلیهوآله، من الذی یباعدالشیطان منا.»
❓چه چیزی شیطان را از ما دور میکند؟
🔅قال: الصوم للَّه یسود وجهه»؛ روزه چهرهاش را سیاه میکند. ...
🔅«و الصّدقه تکسر ظهره» و صدقه پشتش را میشکند؛...
«والحب فی اللَّه تعالی و المواظبت علی العمل الصّالح یقطع دابرة.»
این دو 👆 مهمتر از آنهاست.
✨یکی «حب فیاللَّه» است. یعنی انسان عواطف، بخصوص محبّت خودش را در جهت الهی هدایت کند.
💎اگر کسی را دوست دارید، این محبّت برای #خدا باشد، نه برای دنیا. محبّت را در آنجا خرج کنید که برای خدا باشد.
✨«و المواظبت علیالعمل الصّالح.» مهم این است که انسان از #عمل_صالح مواظبت کند. یعنی در انجام عمل صالح استمرار داشته باشد.
«والدّوام فی الاتّصال بخدمتک» که در دعای کمیل میخوانیم، یعنی انسان دائماً متّصل به خدمت پروردگار باشد. این استمرار و تداوم، خیلی مهم است. اگر این دو، که یکی جنبه #قلبی و #عاطفی و دیگری جنبه #عملی دارد، حاصل شد، «یقطع دابره»؛ یعنی ریشه شیطان را میکَند یا آن را نابود میکند.
«والاستغفار یقطع تینه»؛ استغفار هم شاهرگش را میزند (همان تعبیر کنایی، که در فارسی هم هست). پس، از جمله عواملی که شیطان را نابود میکند، #استغفار است.
📗 از کتاب «نوادر»
🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ ۱۳۷۳/۰۶/۲۰
💬 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
1.991201 اسلام ناب بر اساس اندیشهی رهبر معظم انقلاب .docx
235.3K
📚#کتاب اسلام ناب بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
مراحل مصاحبه تهذیبی تربیتی
(مشاوره) امریه:
1.ثبت درخواست توسط طلبه در پیشخوان (بخش امور طلاب/ قسمت امریه)؛
2.انجام آزمون شخصیت در سایت مراکز مشاوره اسلامی سماح (Samah.ir)؛
3.تماس با متقاضی و هماهنگی نوبت مصاحبه از سوی مرکز مشاوره سماح استان؛
4. حضور طلبه در مرکز مشاوره سماح استان و انجام مصاحبه؛
(یزد، خیابان امام خمینی، کوچه ۲۰ خرمیان، روبروی دفترآیت الله مدرسی)
5. بارگذاری فرم مصاحبه در سامانه و ثبت نتیجه.(توسط معاون تهذیب استان)
موضوعات مصاحبه:
- ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی؛
- سلامت جسمی؛
- صلاحیتهای علمی تربیتی؛
تذکرات و نکات مهم:
1. مصاحبه امریه بصورت حضوری انجام میگیرد.
2. کسانی که امتیاز لازم را کسب ننمایند و قابلیت ارجاع به مشاور را دارند پس از ارجاع و انجام مشاوره، مصاحبه مجدد به عمل میآید.
3. تعداد دفعات درخواست مصاحبه امریه حداکثر 3 نوبت است.
4. اگر فردی در هر نوبت مصاحبه تایید نشد، نوبت بعدی مصاحبه ایشان حداقل دوماه بعد خواهد بود.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd