eitaa logo
معاونت تهذیب دارالعلم آیت الله اعتمادی
69 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
389 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 1 ______________________ 🌱📍🌱 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُکَ، وَ اسْمَعْ نِدائی اِذا نادَیْتُکَ. وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُکَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکینا لَکَ، مُتَضَرِّعا اِلَیْکَ، راجِیا لِما لَدَیْکَ ثَوابی. پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و دعایم را بشنو و وقتی صدایت کردم، صدایم را بشنو، و آن گاه که با تو نجوا نمودم، به من رو کن. پس همانا که من، از دیگران به سوی تو گریختم، و در پیشگاه تو قرار گرفتم در حالی که درمانده تو هستم و به سوی تو در حال تضرّع و زاری هستم، و به آنچه نزد تو از ثواب می باشد، امیدوار می باشم🌱📍🌱 ◀️ دلیل شروع دعا با صلوات از شروعِ دعا با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله، می توان سه پیام برای دعا کننده درک کرد: 1.. تذکر به اینکه هیچ گاه ولی نعمتانِ جهان هستی را از یاد نبریم؛ چرا که تمام خیر در عالَم هستی به یُمن وجودِ آنها بوده است؛ چنانچه در زیارتِ جامعه کبیره می خوانیم: «اِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْویهُ وَ مُنْتَهاهُ؛ هرجا که نامی از خیر و نیکویی باشد، شما اولِ خیر و ریشه آن و فرعِ آن و معدن آن و مبدأ و منتهای آن می باشید». مناجات شعبانیه نیز یکی از خیراتِ بزرگ جهان هستی است که به برکتِ این خاندان پاک به دست ما رسیده است. 2.. آن نورهای مقدس را بین خود و خدای خود و برای اجابت دعاهایمان واسطه و شفیع قرار دهیم. توضیح آنکه یکی از تبرکات وجودیِ اهل بیت علیهم السلام، واسطه شدن و وسیله بودن آنها برای وصول و ره یابیِ آدمیان به بارگاه کبرایی حضرت حقّ تعالی است. چنانچه در قرآن آمده است: «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَهَ؛ و به او [با وسیله و توسل به سوی خداوند] تقرب جویید». (مائده: 35) در این راستا استمداد از مقامی بزرگ _ مخصوصا بزرگی چون معصوم علیه السلام _ برای نیلِ به آرزوها، از نظر عقل نیز، امری پذیرفته شده است. رهی نمی برم و چاره ای نمی دانم به جز محبت مردان مستقیم احوال مرا به صحبتِ نیکان، امید بسیار است که مایه داران رحمت کنند بر بَطّال بُوَد که صدرنشینانِ بارگاه قبول نظر کنند به بیچارگان صف نعال 3.. صلوات بر اهل بیت علیهم السلام قبل از هر چیز، برای گوینده آن فایده دارد؛ همان گونه که در زیارتِ جامعه کبیره می خوانیم: «وَ جَعَلَ صَلَواتِنا عَلَیْکُمْ وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طیبا لِخَلْقِنا وَ طَهارَهً لِاَنْفُسِنا وَ تَزْکِیَهً لَنا؛ و خداوند، قرار داد، صلواتِ بر شما و ولایت شما را، سببی برای پاکیزه شدنِ خلقتِ ما و طهارت جان هایِ ما و تزکیه ما». 4.. در نهایت اینکه صلوات بر محمد و آل او، استجابتِ دعا را به همراه دارد. چنانچه از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: مَنْ کانَتْ لَهُ اِلَی اللّهِ عَزَّ و جَلَّ حاجَهٌ فَلْیَبْدَأْ بِالصَّلاهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یَسْأَلُ حاجَتَهُ، ثُمَّ یَخْتِمُ بِالصَّلاهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. فَاِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَکْرَمُ مِنْ اَنْ یَقْبَلَ الطَّرَفَیْنِ وَ یَدَعَ الْوَسَطَ اِذا کانَتِ الصَّلاهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لا تُحْجَبُ عَنْهُ. هر که به درگاه خدای عزّ و جلّ حاجتی دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجتِ خود را بخواهد، و دعا را نیز به صلوات بر محمد و آل محمد ختم نماید، زیرا که خدای عزّ و جلّ کریم تر از آن است که دو طرفِ دعا را بپذیرد ولی وسطِ دعا را وا گذارد و به اجابت نرساند، زیرا صلوات بر محمد و آل محمد، محجوب نیست و از طرفِ خداوند، پذیرفته می شود.(اصول کافی، ج 4، ص 252) ازاین رو، در تمامی این پیام های پنج گانه ای که برای حکمت صلوات پیش از دعا ذکر شد، یک حقیقت مشترک نهفته است و آن استمداد از، اهل بیت علیهم السلامبرای وصول به حاجت ها و آرزوها است. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 51 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتار با زنان💠 📍طلبه، از سوی مردم زیر ذره‏بین دقت قرار دارد و خرد و كلان رفتارهای او به صورت دقیق موشكافی، تحلیل و الگوبرداری می‏شود. در این میان، رفتار با زنان ـ محرم یا نامحرم ـ بسیار حساسیت دارد و روحانی باید در آن بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند. برای نمونه، نگریستن به چهره زنان نامحرم و دقت در شمایل آنان، زیبنده هیچ مرد مؤمنی ـ خصوصا طلبه ـ نیست. خدای متعال الگوی نگاه كردن را در جامعه اسلامی چنین تصویر كرده است: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُم بِمَا یصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛ پیامبر! به مردان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و پاك‏دامنی ورزند، كه این برای آنان پاكیزه‏تر است؛ زیرا خدا به آن‏چه می‏كنند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را فروگیرند و پاك‏دامنی ورزند. از این جهت، انتظار می‏رود طلبه، از نگاه مستقیم به نامحرمان، خیره شدن و زل زدن پرهیز كند، دیده خود را به زیر افكند و نوعی حریم و حایل ـ كه حاكی از حیا و عفت چشم است ـ میان او و زنان وجود داشته باشد. 📍به همین ترتیب، برای طلاب جوان، سلام كردن به زنان و دختران جوان شایسته نیست. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یردُدنَ عَلَیه السَّلام وَ كانَ أَمِیرُ الْمؤمنینَ علیه‏السلام یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ كانَ یكرَهُ أَن یسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنهُنَّ وَ یقُولُ أَتَخَوَّفُ أَن یعْجِبَنِی صَوتُهَا فَیدخُلَ عَلَی أَكثَرُ مِمَّا أَطلُبُ مِنَ الأَجر؛ پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر زنان سلام می‏كرد و زنان نیز جواب سلام او را می‏گفتند. امام امیر المؤمنین علیه‏السلام نیز بر زنان سلام می‏كرد؛ اما خوش نداشت كه بر زنان جوان سلام كند و می‏گفت: می‏ترسم كه از صدای‏شان خوشم آید و بیش از اجری كه [از سلام] می‏طلبم، بر من گناه نوشته شود. 📍سخن گفتن فراوان با زنان نامحرم، شوخی كردن و صمیمی شدن بیش از حد با آنان نیز، علاوه بر ضرر روحی كه برای خود طلبه دارد و او را در معرض فریب شیطان قرار می‏دهد، در منظر مردم بسیار زشت و زننده است و ممكن است حمل بر معانی خاصی شود. به همین جهت، لازم است طلبه ـ به ویژه طلاب جوان ـ نهایت سنگینی و جدیت را در مواجهه با زنان به كار گیرند و از زیاده‏گویی و مزاح بپرهیزند. البته، زنان كهن‏سال از این قاعده استثنا خواهند بود . 📍شركت در مجالس زنانه نیز، به همین ملاك باید بررسی شود. استقبال طلاب جوان از حضور در مجالس زنانه ـ خصوصا مجالس زنان جوان ـ خوش‏آیند نیست و او را در معرض تهمت قرار می‏دهد. 📍طلبه باید ـ ثبوتاً و اثباتاً ـ مراقب پاكی خود باشد. 📍در همین جا باید از ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیز یاد كرد. این‏گونه ازدواج‏ها از نظر فقه جعفری جایز و حلال است؛ اما بدون شك ضرورتی در تجربه همه امور حلال وجود ندارد. پرداختن به چنین اموری در غیر موارد خاص، موجب اتهام روحانیت به لذت‏جویی، دنیاطلبی، شهوت‏پرستی، عدم تسلط بر هواهای نفسانی و سلب اعتماد از روحانیت می‏گردد. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅سوره مبارکه ، صفحه 412، آیات 12 تا 19 🗓1399/12/28 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
شماره 2 ______________________ 🌱📍🌱و اسْمَعْ نِدائی اِذا نادَیْتُکَ، وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُکَ، و آنگاه که تو را می‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن🌱📍🌱 با آنکه خداوند، شنواست و شنونده همه نجواها و صداها می باشد، چرا امام علیه السلاماز خداوند، مسئلت نمود که «دعای مرا و ندایِ مرا بشنو! برای این سؤال، دست کم، دو توجیه و دو جواب می توان بیان کرد: 1️⃣ این عبارت بیانگر شدت میلِ بنده نسبت به این است که معبودش، دعایش را بشنود و به او توجه کند، یعنی با آنکه می داند، معبودش، شنواست اما اضطرار و بیچارگی، او را وا می دارد که تقاضا کند، «مناجات مرا بشنو» یعنی در واقع بنده می خواهد، نسبت به اینکه خداوند دعایش را می شنود و اجابت می کند اطمینان یابد. 2️⃣ اینکه خداوند، دو گونه می شنود: یکی آنکه چون «سمیع» است و تمامی صداها را و صوت ها و نجواها را می شنود. دیگر آنکه خداوند می شنود تا عنایت کند، تا مستجاب کند و به فریاد برسد، که به این گونه استماع، استماعِ خاص می گویند و امام علیه السلام در دعا مسئلت می کند که دعای مرا بشنو! به همراه توجه و التفات تا اینکه در نتیجه، دعایم را مستجاب سازی. و شاهد بر این سخن، این عبارت است که می گوید: «وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُک؛ به من رو کن و توجه فرما، آن گاه که با تو به مناجات می نشینم». ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺توصیه‌های جالب حاج آقا مجتبی‌تهرانی به یک زوج جوان/ با هم مثل دو رفیق باشید | ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 من غلام نوکراتم عاشق کربلاتم تا آخرش باهاتم ... ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 52 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠 حضور طلبه در اماكن💠 📍 این موضوع نیز تابع همان مقررات كلی است. اگر شركت در یك مجلس یا حضور در محیط خاصی موجب وهن او یا تنزل منزلت روحانیت گردد، او را متهم گرداند، یا از سطح متوسط جامعه فراتر بنماید، برای طلبه ـ جز به اقتضای ضرورت یا یك مصلحت اهم ـ جایز نیست. حضور در برخی از محیط‏ها برای طلبه، سبك و نشان كودك‏مزاجی است و موجب وهن شخصیت روحانی و منزلت روحانیت می‏شود؛ مانند باغ وحش، سیرك، سینما و تئاتر، معركه‏های خیابانی، كنسرت موسیقی، پارك بازی و تفریح‏گاه كودكان، گیم‏نت، قهوه‏خانه، ساندویچی، برخی از مجالس جشن و شادی، و لهو و لعب، شب‏نشینی‏ها و جلسات وقت‏گیر (گعده). حضور آشكار در مجالس خاصی نیز موجب اتهام طلبه می‏گردد، یا ممكن است معنای مشروعیت بخشی و تأیید داشته باشد؛ مانند عبادتگاه ادیان دیگر یا مجالس دراویش و فرق منحرف، میتینگ سیاسی برخی از گروه‏ها. حضور در مجالس ویژه‏ای نیز، طلبه را از سطح متوسط جامعه فراتر می‏نماید و به طبقه اشراف ملحق ساخته یا لااقل به این الحاق و انتساب متهم می‏كند؛ مانند هتل‏های چند ستاره لوكس، سالن‏های تشریفات و تالارهای پذیرایی مجلل، مجالس پر زرق و برق و میهمانی‏های اشراف و اعیان، برخی از بازارهای خاص بالای شهر، بعضی رستوران‏ها. از آن‏جا كه احكام، دایر مدار علل خود هستند، اگر فرض كنیم طلبه در یكی از این مكان‏ها به گونه‏ای حضور یابد كه اثر منفی و تالی فاسدی بر آن مترتب نباشد، در این صورت نمی‏توان اشكالی بر آن وارد دانست؛ مثلاً اگر روحانی جوان با یك اردوی دانش‏آموزی به دیدار از باغ وحش برود، یا كودك خردسال خود را برای تفریح به پارك ببرد، یا برای ارتباط صمیمی با جوانان در مركز بازی‏های رایانه‏ای حضور یابد، در نظر مردم موجه است و دلالت بر كودك مزاجی یا سبك‏سری نمی‏كند. یا دیدار از عبادتگاه سایر ادیان كه به صورت موزه درآمده و در معرض بازدید عمومی قرار دارد، دلالت بر تأیید آن و انتساب بدان ندارد. هم‏چنین، حضور در برخی محیط‏ها علی‏رغم این‏كه دور از انتظار توده مردم است و عجیب می‏نماید، هیچ اشكالی ندارد، برای طلبه مفید و برای جامعه درس‏آموز است؛ مانند كوه، طبیعت، ورزشگاه، استخر و بازارهای عمومی. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir