eitaa logo
معاونت تهذیب دارالعلم آیت الله اعتمادی
69 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
389 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅سوره مبارکه ، صفحه 412، آیات 12 تا 19 🗓1399/12/28 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
شماره 2 ______________________ 🌱📍🌱و اسْمَعْ نِدائی اِذا نادَیْتُکَ، وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُکَ، و آنگاه که تو را می‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن🌱📍🌱 با آنکه خداوند، شنواست و شنونده همه نجواها و صداها می باشد، چرا امام علیه السلاماز خداوند، مسئلت نمود که «دعای مرا و ندایِ مرا بشنو! برای این سؤال، دست کم، دو توجیه و دو جواب می توان بیان کرد: 1️⃣ این عبارت بیانگر شدت میلِ بنده نسبت به این است که معبودش، دعایش را بشنود و به او توجه کند، یعنی با آنکه می داند، معبودش، شنواست اما اضطرار و بیچارگی، او را وا می دارد که تقاضا کند، «مناجات مرا بشنو» یعنی در واقع بنده می خواهد، نسبت به اینکه خداوند دعایش را می شنود و اجابت می کند اطمینان یابد. 2️⃣ اینکه خداوند، دو گونه می شنود: یکی آنکه چون «سمیع» است و تمامی صداها را و صوت ها و نجواها را می شنود. دیگر آنکه خداوند می شنود تا عنایت کند، تا مستجاب کند و به فریاد برسد، که به این گونه استماع، استماعِ خاص می گویند و امام علیه السلام در دعا مسئلت می کند که دعای مرا بشنو! به همراه توجه و التفات تا اینکه در نتیجه، دعایم را مستجاب سازی. و شاهد بر این سخن، این عبارت است که می گوید: «وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُک؛ به من رو کن و توجه فرما، آن گاه که با تو به مناجات می نشینم». ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺توصیه‌های جالب حاج آقا مجتبی‌تهرانی به یک زوج جوان/ با هم مثل دو رفیق باشید | ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 من غلام نوکراتم عاشق کربلاتم تا آخرش باهاتم ... ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 52 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠 حضور طلبه در اماكن💠 📍 این موضوع نیز تابع همان مقررات كلی است. اگر شركت در یك مجلس یا حضور در محیط خاصی موجب وهن او یا تنزل منزلت روحانیت گردد، او را متهم گرداند، یا از سطح متوسط جامعه فراتر بنماید، برای طلبه ـ جز به اقتضای ضرورت یا یك مصلحت اهم ـ جایز نیست. حضور در برخی از محیط‏ها برای طلبه، سبك و نشان كودك‏مزاجی است و موجب وهن شخصیت روحانی و منزلت روحانیت می‏شود؛ مانند باغ وحش، سیرك، سینما و تئاتر، معركه‏های خیابانی، كنسرت موسیقی، پارك بازی و تفریح‏گاه كودكان، گیم‏نت، قهوه‏خانه، ساندویچی، برخی از مجالس جشن و شادی، و لهو و لعب، شب‏نشینی‏ها و جلسات وقت‏گیر (گعده). حضور آشكار در مجالس خاصی نیز موجب اتهام طلبه می‏گردد، یا ممكن است معنای مشروعیت بخشی و تأیید داشته باشد؛ مانند عبادتگاه ادیان دیگر یا مجالس دراویش و فرق منحرف، میتینگ سیاسی برخی از گروه‏ها. حضور در مجالس ویژه‏ای نیز، طلبه را از سطح متوسط جامعه فراتر می‏نماید و به طبقه اشراف ملحق ساخته یا لااقل به این الحاق و انتساب متهم می‏كند؛ مانند هتل‏های چند ستاره لوكس، سالن‏های تشریفات و تالارهای پذیرایی مجلل، مجالس پر زرق و برق و میهمانی‏های اشراف و اعیان، برخی از بازارهای خاص بالای شهر، بعضی رستوران‏ها. از آن‏جا كه احكام، دایر مدار علل خود هستند، اگر فرض كنیم طلبه در یكی از این مكان‏ها به گونه‏ای حضور یابد كه اثر منفی و تالی فاسدی بر آن مترتب نباشد، در این صورت نمی‏توان اشكالی بر آن وارد دانست؛ مثلاً اگر روحانی جوان با یك اردوی دانش‏آموزی به دیدار از باغ وحش برود، یا كودك خردسال خود را برای تفریح به پارك ببرد، یا برای ارتباط صمیمی با جوانان در مركز بازی‏های رایانه‏ای حضور یابد، در نظر مردم موجه است و دلالت بر كودك مزاجی یا سبك‏سری نمی‏كند. یا دیدار از عبادتگاه سایر ادیان كه به صورت موزه درآمده و در معرض بازدید عمومی قرار دارد، دلالت بر تأیید آن و انتساب بدان ندارد. هم‏چنین، حضور در برخی محیط‏ها علی‏رغم این‏كه دور از انتظار توده مردم است و عجیب می‏نماید، هیچ اشكالی ندارد، برای طلبه مفید و برای جامعه درس‏آموز است؛ مانند كوه، طبیعت، ورزشگاه، استخر و بازارهای عمومی. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
| شماره 4 💠نکات مقدماتی: 5️⃣ شب جمعه بزرگان دین و اهل بصیرت و راه یافتگان به حریم قدس می گویند : اگر بتوانید شب جمعه را به نماز و دعا و ذکر و استغفار به صبح برسانید ، از انجامش غفلت نورزید ؛ زیرا خدای مهربان ، برای افزودن کرامت اهل ایمان ، فرشتگان را در شب جمعه به آسمان اول می فرستد ، تا حسناتشان را بیفزایند ، و گناهانشان را محو کنند . در حدیث معتبر ، از حضرت صادق علیه السلام روایت شده : چه بسا مؤمن برای حاجتی دعا می کند و خدای تعالی قضای حاجتش را به تأخیر می اندازد ، تا در روز جمعه حاجتش را روا کند (1) . و نیز در تفسیر گفتار یعقوب نبی علیه السلام که در پاسخ درخواست فرزندانش - مبنی بر طلب آمرزش از خداوند - گفت : «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی » 2). امام صادق علیه السلام فرمود : «یعقوب علیه السلام ] استغفار را تا سحر شب جمعه به تأخیر انداخت » (3) . حضرت امام باقر علیه السلام فرمود : خدای تعالی هر شب جمعه به فرشته ای دستور می دهد که از اوّل شب تا آخر شب از جانب ربّ اعلی ندا دهد : آیا بندۀ مؤمنی هست که پیش از طلوع فجر مرا برای دنیا و آخرتش بخواند تا من دعای او را مستجاب کنم ؟ آیا بندۀ مؤمنی هست که پیش از طلوع فجر از گناهش توبه کند تا توبه اش را بپذیرم ؟ آیا بندۀ مؤمنی هست که من روزی او را تنگ کرده باشم و از من بخواهد پیش از طلوع فجر روزی او را زیاد کنم ، پس روزی او را وسعت دهم ؟ آیا بندۀ مؤمن بیماری هست که از من درخواست کند پیش از طلوع فجر او را شفا دهم ، تا او را عافیت بخشم ؟ آیا بندۀ مؤمن غمگینِ محبوسی هست که پیش از طلوع فجر از من بخواهد او را از زندان رهایی بخشم و اندوهش را برطرف کنم ، تا دعایش را به اجابت برسانم ؟ آیا بندۀ مؤمن مظلومی هست که پیش از طلوع فجر از من بخواهد برای دفع ستم ستمکار به خاطر او از ستمکار انتقام گیرم و حقش را به او برگردانم ؟ فرشتۀ حق پیوسته تا طلوع فجر این ندا را سر می دهد (4) . پی نوشت: 1.. « إِنَّ الْعَبْدَ لَیَدْعُو فَیُؤَخِّرُ اللّٰهُ حَاجَتَهُ إِلَی یَوْمِ الْجُمُعَهِ » . الدعوات : 35 ، حدیث 83 ؛ بحار الأنوار : 273/86 ، باب 2 ، حدیث 17 . 2.. برای شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم کرد . یوسف (12) : 98 3.. « أَخَّرَهَا إِلَی السَّحَرِ لَیْلَهَ الْجُمُعَه » . من لا یحضره الفقیه : 422/1 ، حدیث 1242 ؛ بحار الأنوار : 271/86 ، باب 2 ، حدیث 13 . 4.. بحار الأنوار : 282/86 ، باب 2 ، حدیث 27 ؛ مستدرک الوسائل : 73/6 ، باب 36 ، حدیث 6469 ♾♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه 413، آیات 20 تا 28 🗓1399/12/29 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir