eitaa logo
ندای تهذیب فارس
212 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
868 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه تخصصی اخلاق وتربیت اسلامی ثقلین طلبه می پذیرد 📚 سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ 👤 سطح ۲ و ۳ پیوسته (کارشناسی ارشد) 💠اهداف و برنامه های آموزشی: 🔸تربیت مشاور بارویکرد روانشناسی اسلامی 🔸تربیت مربی کودک و نوجوان 🔸تربیت مدرس اخلاق اسلامی 🔸تربیت نظریه پرداز در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی 🔸ترویج کاربردی اخلاق اسلامی 📘 ویژگی و مزایای مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت ثقلین : ❇️ اعطای دانشنامه سطح 3 به فارغ التحصیلان رشته ❇️ بهره مندی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ❇️ بکار گیری فعالان رشته در فعالیت های اجتماعی ❇️پرداخت کمک هزینه پژوهشی ❇️امکان تدریس توسط منتخبان رشته در مدرسه سطح 1 ثقلین 📘 شرایط پذیرش: ❇️ اتمام سطح یک کتبی ❇️ قبولی در آزمون کتبی ❇️ قبولی در مصاحبه علمی ❇️کسب امتیاز لازم در تحقیقات ❇️معرفی توسط اساتید اخلاق مدارس 📘 شیوه ثبت نام: ❇️ ارسال عدد 110به مدیریت کانال رسمی مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی ثقلین در پیام رسان ایتا👇 @sajjad_fanudi 📘 آدرس: ❇️ مشهد مقدس - شهید اندرزگو 12( کوچه آیت الله خامنه ای)- شهید اندرزگو 12/8 05138597982 📘 آدرس کانال رسمی مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی ثقلین در پیام رسان ایتا👇 https://eitaa.com/Akhlagh_Tarbiat
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آشنایی با اساتید مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت ثقلین مشهد مقدس 📚 سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ 👤 سطح ۲ و ۳ پیوسته (کارشناسی ارشد) 💠اهداف و برنامه های آموزشی: 🔸تربیت مشاور بارویکرد روانشناسی اسلامی 🔸تربیت مربی کودک و نوجوان 🔸تربیت مدرس اخلاق اسلامی 🔸تربیت نظریه پرداز در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی 🔸ترویج کاربردی اخلاق اسلامی 📘 ویژگی و مزایای مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت ثقلین : ❇️ اعطای دانشنامه سطح 3 به فارغ التحصیلان رشته ❇️ بهره مندی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ❇️ بکار گیری فعالان رشته در فعالیت های اجتماعی ❇️پرداخت کمک هزینه پژوهشی ❇️امکان تدریس توسط منتخبان رشته در مدرسه سطح 1 ثقلین 📘 شرایط پذیرش: ❇️ اتمام سطح یک کتبی ❇️ قبولی در آزمون کتبی ❇️ قبولی در مصاحبه علمی ❇️کسب امتیاز لازم در تحقیقات ❇️معرفی توسط اساتید اخلاق مدارس 📘 شیوه ثبت نام: ❇️ ارسال عدد 110به مدیریت کانال رسمی مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی ثقلین در پیام رسان ایتا👇 @sajjad_fanudi 📘 آدرس: ❇️ مشهد مقدس - شهید اندرزگو 12( کوچه آیت الله خامنه ای)- شهید اندرزگو 12/8 05138597982 📘 آدرس کانال رسمی مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی ثقلین در پیام رسان ایتا👇 https://eitaa.com/Akhlagh_Tarbiat
✅ سياست هاى اقتصادى در حکومت امام علی(ع) ✅ اصول سياست هاى علوى در اقتصاد را مى توان در عناوين ذيل برشمرد : 7️⃣ عدم تأخير در توزيع اموال عمومى امام على(ع) ، حبس اموال عمومى را در خزانه دولت ، روا نمى دانست ومى كوشيد تا هرچه زودتر ، به دست نيازمندان برساند. سيره امام ، نشان دهنده آن است كه ايشان حتّى تأخير يك شب را نيز در اين امر برنمى تابيد. او بر اين باور بود كه آنچه براى مردم و از آنِ مردم است ، در اوّلين فرصتْ بايد در اختيار آنان قرار گيرد. 8️⃣ لزوم بهره ورى همسان مردم از اموال عمومى تقسيم اموال عمومى ، به طور يكسان و مساوى در ميان همه مسلمانان ، از جمله سياست هاىِ حكومت على(ع) بود. اين حركت ، با آنچه در سال هاىِ پيش از او بر مردم روا شده بود ، تضاد داشت. از اين رو ، براى بهره وران و متمتّعان از حكومت و به اصطلاحْ «دانه درشت ها» ، بسى گران تمام شد. در نگاه امام ، رنگ چهره مسلمان ، تبار و نياىِ او ، و وابستگى گروهى و اجتماعى او ، در بهره ورى اش از اموال عمومى ، تفاوتى ايجاد نمى كرد. عرب و عجم ، مهاجر و انصارى ، سفيد و سياه ، و حتّى بردگان آزاد شده ، با اربابان گذشته خود ، در اين جهتْ يكسان بودند و همه ، از درآمدهاى عمومى به طور مساوى بهره مى گرفتند. 9️⃣ تأمين نيازهاى اوّليه زندگى براى همه آهنگ كلّى سياست اقتصادى على(ع) ، مبارزه با فقر و ريشه كن ساختن آن از صحنه جامعه اسلامى است. رهنمودهاى حضرت در اين زمينه ، بسى قابل تأمّل است. او تأكيد مى كند كه گرسنگى و تنگ دستى عدّه اى ، معلول بهره ورى هاى بدون مرز عدّه اى ديگر و گشاده دستى هاى توانگران است : ما جاعَ فَقيرٌ إلّا بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌ تنگ دستى گرسنه نمانْد ، مگر از آن رو كه توانگرى بهره مند شد. دولت اسلامى ، موظّف است كه از انباشته شدن بى رويّه ثروت در دست توانگران ، جلوگيرى كند و زمينه هاى تمتّع استثمارگرانه اغنيا را از بين ببرد و با تلاش مستمر و برنامه ريزى دقيق ، فرودستان را در جهت دستيابى به نيازهاى ضرورى زندگى ، يارى رساند. امّا در اين جهت ، در همان روزگار كوتاه حكومت و با آن همه درگيرى ها و توطئه ها و كارشكنى ها ، دستِ كم ، كوفه را به جايى رساند كه مى فرمود : ما أصبَحَ بِالكوفَةِ أحَدٌ إلّا ناعِما ؛ إنَّ أدناهُم مَنزِلَةً لَيَأكُلُ مِنَ البُرِّ ولَيَجلِسُ فِى الظِّلِّ و يَشرَبُ مِن ماءِ الفُراتِ. اكنون در كوفه ، همگان از زندگى بهره مندند و فرودست ترينِ آنها ، نان و سايبان دارد و از آبِ فرات ، بهره مى گيرد. 🔟 سفارش هاى امام(ع) به كارگزاران در توجّه به طبقات فرودست جامعه و به اصطلاح امروزى «قشرِ كم درآمد» ، تكان دهنده است. امام ، تنگ دستى فردى نصرانى را كه روزگارى توانگران ، از توانِ او بهره گرفته اند و به هنگام پيرى و ناتوانى ، او را رها كرده اند ، بر نمى تابد و به تأمين زندگانى او از بيت المال ، فرمان مى دهد و حاكمان را به جستجو در زواياىِ اجتماع ، امر مى كند تا زمينگيران و مستمندان را دريابند و آنان را از چنگال فقر برَهانند. 1️⃣1️⃣ ممنوعيت بخشش از اموال عمومى حاكمان ، امين مردم اند و آنچه در اختيار دارند ، امانت است. كارگزاران دولت ، حق ندارند به مناسبت هاى مختلف و به بهانه هاىِ گونه گون ، از اموال دولتى بذل و بخشش كنند. على(ع) برخوردهايى از اين دست با اموال عمومى را ستمگرى تلقّى مى كرد : جودُ الوُلاةِ بِفَيءِ المُسلِمينَ جَورٌ و خَترٌ دست و دل بازى زمامداران در ثروت هاى عمومى ، ستم و خيانت است. 2️⃣1️⃣ امتيازدادن به نزديكان ، هرگز! در نگاه امام على(ع) ، آنچه در اختيار حاكمان و كارگزاران است ، «امانت» است و حاكمان ، تنها در جهت كارگزارى و خدمتْ مى توانند از امكاناتِ دراختيار خود ، بهره گيرند. آنان ، حق ندارند تا براى كسانِ خاصّى بهره ورى ويژه اى را قائل شوند. فرزندان و نزديكان شخصيت هاى برجسته سياسى و اجتماعى در حكومت على(ع) و نزديكان و فرزندان آن بزرگوار نيز از هيچ امتياز ويژه اى برخوردار نبودند. فراتر از اين ، امام نسبت به دوستان و نزديكان خود ، حسّاسيت بيشترى داشت و بر آنها در استفاده از اموال عمومى ، بيشتر سخت مى گرفت تا ديگران را درس عبرت باشد. 3️⃣1️⃣ صرفه جويى در اموال عمومى بر پايه آنچه گذشت ، سياست امام در مصرف اموال عمومى و چگونگى بهره گيرى كارگزاران از آن و چه سانى هزينه كردن بيت المال ، فوق العاده جالب و آموزنده است. امام براى اين كه كارگزاران را به نهايت صرفه جويى از درآمدهاى عمومى توجّه دهد و آنان را به جلوگيرى از اسراف وا دارد ، در بخش نامه اى از آنان خواست تا حتى در نوشتن نامه به او صرفه جويى كنند و چنين تأكيد كرد : قلم هايتان را تيز كنيد و سطرها را به هم نزديك سازيد. [ در نگارش] براى من ، زيادى ها را حذف كنيد و به معنا بنگريد ، و بپرهيزيد از زياده نويسى ؛ چرا كه بيت المال مسلمانان ، زيان را بر نمى تابد.
✅ سياست هاى اقتصادى در حکومت امام علی(ع) ✅ اصول سياست هاى علوى در اقتصاد را مى توان در عناوين ذيل برشمرد : 1️⃣ ترويج فرهنگ كار در آموزه هاى علوى ، توجّه به تلاش و كار ، جايگاه بلندى دارد. از ديدگاه على(ع) ، فقر اقتصادى ، معلول پيوند فرهنگ كسالت ، بى تحرّكى ، تنبلى و ناتوانى است. جامعه سرشار از نشاط و آكنده از تحرّك ، كه فرهنگ كار بر آن حاكم باشد ، به بيمارى فقر ـ كه زمينه بسيارى از بيمارى هاى مادّى و معنوى ، و فردى و اجتماعى است ـ ، مبتلا نخواهد شد. از اين رو ، امام بر لزوم كار و تلاش ، بسى تأكيد مى كند و كار را عبادت تلقّى كرده ، تلاش در جهت سامانبخشى زندگى را گام زدن در راه خدا مى داند. 2️⃣ توسعه كشاورزى زمين ، منبع «حيات» است. از نگاه امام على(ع) ، مردمانى كه زمين و آب دارند و فقر بر آنها سايه افكنده است ، از رحمت الهى به دور ، و از عنايت خداوند ، جدا هستند. على(ع) ، بر احياىِ زمين ، تأكيد مى ورزيد و براى فقرزدايى از جامعه ، به توسعه كشاورزى توصيه مى كرد و مردمان را به آبادانى زمين و بهره ورى از آن ، فرا مى خوانْد ؛ و فراتر از آن ، يكى از ملاك هاى ارزشيابى حكومت ها و چندى و چونى آنها در حكومتدارى را حدّ و حدود توجّه به كشاورزى مى دانست ، و توسعه كشاورزى را از جمله وظايف اصلى كارگزاران مى دانست و فرماندهان سپاه را مأمور دفاع از حقوق كشاورزان مى كرد. 3️⃣ توسعه صنعت به لحاظ شرايط اقليمى ، جامعه اى كه على(ع) حكومت را در آن به پا داشته بود ، زمينه «توسعه صنعتى» را نداشت. با اين همه ، حضرت ـ با توجّه به نصوصى كه از آن بزرگوار گزارش كرده اند ـ ، اهميّت زيادى براى صنعتْ قائل بود و به صنعت و حرفه ، صفت «گنج» مى داد. امام(ع) به كارگزارانش سفارش مى كرد تا از صنعتگران ، به جد حمايت كنند و از صنعتگران مى خواست كه در به وجود آوردن صنايع ، دقّت كنند و در استوارى و جودت صنايع بكوشند و هرگز «اتقان» و «احسان» كالا را فداى «سرعت» نسازند. 4️⃣ توسعه تجارت در صدر اسلام و نيز در اقتصاد دوران حكومت امام على(ع) ، تجارت ، بيشترين نقش را داشت. از اين رو ، ايشان از يك سو بر نشاط تجارى سفارش مى كرد و از سوى ديگر ، بر لزوم حمايت از بازرگانان در ساختار حكومتى تأكيد مى ورزيد و در نهايت ، چگونگى تجارت و چه سانى حضور بازرگانان در صحنه مبادلات را تبيين مى كرد و آداب تجارت را بيان مى نمود. 5️⃣نظارت مستقيم بر بازار بازار ، تلاش هاى اقتصادى جامعه را عرضه مى كند. داد و ستد ، در بازار شكل مى گيرد و بازاريان ، به گونه اى مستقيم ، با مردم در پيوندند. سلامت بازار ، سلامت داد و ستد را درپى خواهد داشت و بهره ورى درست مردم از فرايند تلاش هاى اقتصادى و معيشتى را. بى گمان ، اوّلين ضرر ناهنجارى در روابط نادرست در داد و ستد بازار ، متوجّه مردم خواهد بود. على(ع) به لحاظ اهميّت بازار و نقش آفرينى شگرف آن در اقتصاد و معيشت مردم ، به گونه اى مستقيم ، بر بازار و چگونگى داد و ستد در آن ، نظارت مى كرد. آن بزرگوار ، هر روز صبح به بازارهاى كوفه مى رفت و به تعبير راوى ، چونان «معلّم كودكان» ، بازاريان را به تقوا و دورى از كم فروشى ، دروغ ، خيانت و ظلم ، سفارش مى كرد. متونى كه اين نظارت مستقيم را گزارش كرده اند ، بسى خواندنى و درس آموز است. امام ، درميان مسلمانان فرياد برمى آورد كه در معامله «غِش» نكنند ، احتكار روا ندارند ، انصاف را پيشه سازند و كالا را بدان گونه كه هست ، عرضه كنند ، نيك نمايى نكنند ، با مراجعه كنندگان ، با خُلق و خوى انسانى برخورد كنند ، به هنگام خريد كالا ، فروشنده را كم ارزش نسازند ، و چون آهنگ فروش چيزى داشتند ، كالاى خود را چنان و چنين ، وا ننمايند و.... همه اين گفتارها و هشدارها و توصيه هاى امام به بازاريان در رعايت انصاف ، عدالت و خلق و خوى انسانى و كرامت و رادمردى ، شايان توجّه اند. 6️⃣اخذ منصفانه ماليات حكومت ، در نگاه امام على(ع) ، براى مردم و در جهت احقاق حقوق مردم است. چنين است كه بخشى از نيازهاى مالى حكومت را بايد مردم بپردازند ؛ همان ها كه از وجود حكومت ، بهره مى گيرند و در سايه آن ، به توليد و تجارت و... مى پردازند. وضعِ ماليات در تمام نظام ها با چنين آهنگى شكل مى گيرد ، گو اين كه چگونگى فراگيرى و وصول آن در نظام هاى مختلف ، متفاوت است. در سياست علوى ، ضمن تأكيد بر وضعِ ماليات و مسئوليت دولت در فراگيرى گرفتن آن از مردم ، نوعِ نگاه به ماليات و چرايى و چگونگى گرفتن آن از مردم ، شايان توجّه است. اعتماد به مردم ، تأكيد بر عدم مشكل آفرينى براى مردم ، توجّه دادن مردم به جايگاه ماليات و اهميّت آن و... شايان توجه است. ادامه دارد... 👇👇👇
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه 459، آیات 6 تا 10 🗓1400/02/14 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
459.mp3
580.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 459 🗓1400/02/14 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
شیخ+حسین+انصاریان-+مناجات+شب+بیست+و+یکم+ماه+رمضان.mp3
2.02M
مناجات شب بیست و یکم ماه رمضان با نوای استاد انصاریان(7-4-95) ⬇️ پیشنهاد دانلود ⬇️ 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱 ✅ به بپیوندید: 🌻 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9