💠 چه کسانی در جمهوری اسلامی باید مسئول باشند؟
وقتی که کسی احساس نکند که فقر معنایش چیست، گرسنگی معنایش چیست، این نمی تواند به فکر گشنه ها و به فکر مستمندان باشد. لکن آنهایی که در بین همین جامعه بزرگ شده اند و احساس کردند فقر چیست، دیدند، چشیدند فقر را، اینها می توانند به حال فقرا برسند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 17،صفحه 218
بیانات امام خمینی(ره) در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم
مورخ:1362/01/01
⭕️اخبار حوادث؛ از اطلاعرسانی تا بازتولید خشونت در جامعه
✍️معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
▫️این روزها خبر به قتل رسیدن یک کارگردان سینما توسط پدر و مادرش در صدر توجه افکار عمومی قرار گرفته است و رسانهها و برخی صفحات شبکههای اجتماعی نیز بهعنوان بازوان ضریب دادن به این رخداد تلخ، تمام جزئیات را بدون توجه به اثرگذاری آن بر افکار عمومی بازنشر میدهند.
▫️این تنازع که حد منطقی اطلاعرسانی اخبار حوادث کجاست و تا چه میزان انعکاس اخبار در سبد اطلاعرسانی قرار خواهد گرفت و تا چه میزان منجر به بازتولید خشونت و ترویج آن میشود، همواره محل بحث بوده است.
▫️پس از شوک قتل اول، بلافاصله بعد از خبر این قتل، خبر قتل خواهر و داماد خانواده در سالهای پیش با تمام جزئیات منتشر میشود، با فاصلهای اندک خبر به قتل رساندن دو کودک توسط مادرشان در رسانهها بازتاب پیدا میکند و این زهر و تلخی رخداد را کمتر میکند و اذهان را یا پیشفرضهای دیگری مواجه میکند.
⭕️اما سوال اینجاست که در پس این اخبار جریحهدار کننده، در سطح افکار عمومی چه اتفاقی رخ میدهد؟
۱: موضوع در وهله اول ایجاد دلهره عمومی کرده و منجر به #اضطراب_شناختی میشود.
۲: موضوع در قالب سرگرمی و لطیفهها عادیسازی شده و جایگاه پدر و مادر بهعنوان تنها مأمنهای امن برای افراد دستخوش اغتشاش و استحاله میشود و ما به این فاجعه میخندیم و آن را برای سایرین ارسال میکنیم. شاهدش تعداد لطیفههایی که طی این چند روز در همین زمینه خوانده و برای دیگران هم ارسال کردهایم. امروز برای ایجاد تغییر در هر فرهنگ و گزارهای، حوزه #سرگرمی بهترین جاست چراکه مخاطب دروازهبانی ذهنی ندارد و ناخودآگاهش دستخوش تغییرات نرم میشود. «خانواده هراسی» و «والدین هراسی» لایههای زیرین این سبک از اطلاعرسانی و کنش است.
۳: متأسفانه #اقتصاد_توجه و تلاش برای دریافت لایک و کامنت بازار انتشار اخباری از این دست را بدون رعایت قواعد و قوانین حرفهای کار رسانهای، داغ میکند و کالا و سکه رایج آن نیز «توجه»، «آرامش» و «امنیت روانی مخاطبان و جامعه» است. خوب است رسانهها با لحاظ کردن اخلاق و در نظر گرفتن ابعاد مختلف مسوولیت حرفهای و اجتماعی، اطلاعرسانی استاندارد را بهعنوان شاخص بلامنازع قرار داده و به دنبال شخم زدن زمینی که خروجی آن تولید #خشونت و #اضطراب_جمعی است، نباشند.
💢و در آخر اینکه در شرایطی که کرونا و مشکلات اقتصادی متعدد منجر به کاهش #تابآوری اجتماعی شده، انعکاس غیرمعقول این دست اخبار نهتنها در سبد اطلاعرسانی آگاهیبخش قرار نمیگیرد بلکه به عادیسازی و ترویج خشونت نیز منجر شده و درنهایت به #سِرسازی افکار عمومی منتهی خواهد شد.
دوز اطلاعرسانی در مواردی، از خود اطلاعرسانی اهمیت بیشتری پیدا میکند و اگر این فرمان به نفع اقتصاد و جلبتوجه مخاطب، بچرخد برون داد اجتماعی آن نیز از کنترل خارج خواهد بود.
✅پیشنهاد میشود مخاطبان در خوانش اخبار اندازه نگه دارند. همانطور که بارها گفته شده خوانش زیاد اخبار مثل مصرف شکر برای بدن است. همانطور که شکر دیابت میآورد خبرخوانی زیاد هم ذهن و فکر شما را بیمار میکند. حال اگر این خبرها منفی باشند این اثر زهرآگینتر خواهد شد. لازم است هر خبری را نخوانیم تا رسانهها هم مجبور شوند هر خبری را با ضریب فراوان بازنشر ندهند. مراقب #امنیت_روانی خودمان باشیم.
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موسیقی در مجالس مولودی زنانه
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #توسل #اهل_بیت #امیرالمومنین
🎥 بهترین وسیله دعا
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: یک دقیقه
شهر #سنندج تازه از یوغ احزاب وابسته آزاد شده بود. محمد الان که کمی فرصت یافته بود دوست داشت پیش #زندانی ها برود. وقتی می رفت زندان، اسلحه اش را می داد دست محافظ هایش و می رفت تو.
محافظ ها می گفتند: بدون #اسلحه که نمی شود بین آدم کش ها رفت. هر کدام از این ها چند غیر نظامی و پاسدار را سر بریده اند؟
می گفت: می خواهم باهاشان صحبت کنم. با اسلحه که نمی شود حرف زد.
بهشان می گفت: من که نمی توانم حکم خدا را عوض کنم. امام دوست دارم حساب تان را با خدا صاف کنید. تا اذان صبح باهاشان صحبت می کرد. تازه بعد از نماز فرصت می کرد توی همان بند آدم کش ها کمی آسوده بخوابد.
می گفت: فکر می کنید من از این که شما را اینجا می بینم خوشحالم؟ نه. شما باید هر کدام تان به درس و دانشگاه یا کارخانه می چسبیدید. نه اینکه به روی سربازهای مملک تون اسلحه بکشید.
وقتی می گفت: برای این ها چای و غذا بیارید؟ سربازها اعتراض می کردند که به این ها می خواهی غذا بدهی؟
گفته بود: این ها که تو می گویی می توانستند برای ممکلت شان مفید باشند، یا لا اقل مخرب نباشند.
نمی توانست نابودی مردم را ببیند.
#شهید_محمد_بروجردی
#سیره_اخلاقی_شهدا
#مهربانی_و_دلسوزی
#کتاب_غریب_غرب ؛ روایتی کوتاه از زندگی شهید بروجردی، نویسنده: عباس رمضانی، ناشر: روایت فتح، نوبت چاپ: اول- ۱۳۸۹؛ صفحه 78.
راه شناخت کاندیدای اصلح در سیره شهید چمران:
شهید چمران یکی ا زملاک های شناخت کاندیدای اصلح را بررسی سابقه می دانست.
بنی صدر کاندیدای ریاست جمهوری شده بود و اکثریت مردم طرفدار او بودند. همه شعار می دادند: «بنی صدر 100 درصد».
رفتم پیش شهید چمران و نظرش را درباره رأی به بنی صدر پرسیدم. نظرش منفی بود.
می گفت: «بنی صدر را از زمان حضور در اروپا می شناسمش. در آنجا هم مخالف بچه های انجمن اسلامی بود و فقط خودش را تبلیغ می کرد. به هر قیمتی که شده می خواست رئیس باشد. این چنین آدمی خطرناک است».
#شهید_مصطفی_چمران
#سیره_سیاسی_شهدا
#انتخابات
#کاندیدای_اصلح
راوی: احمد کاویانی
#کتاب_چمران_مظلوم_بود ؛ خاطراتی از شهید چمران، نویسنده: علی اکبری، ناشر: یا زهرا (س)، نوبت چاپ: هفتم- زمستان ۱۳۹۳؛ صفحه 35.