#جمعه_مهدوی
#حدیث_مهدوی
الغیبة للنعمانی مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْخَالَنْجِیِّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ قَالَ:
کُنَّا عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الرِّضَا علیهما السلام فَجَرَی ذِکْرُ السُّفْیَانِیِّ وَ مَا جَاءَ فِی الرِّوَایَةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ،
فَقُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام هَلْ یَبْدُو لِلَّهِ فِی الْمَحْتُومِ؟
قَالَ نَعَمْ، قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ یَبْدُوَ لِلَّهِ فِی الْقَائِمِ!
قَالَ: الْقَائِمُ مِنَ الْمِیعَادِ.
*
بیان: لعل للمحتوم معان یمکن البداء فی بعضها و قوله من المیعاد إشارة إلی أنه لا یمکن البداء فیه لقوله تعالی إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ [آل عمران: ۹، الرعد: ۳۳]
ثم إنه یحتمل أن یکون المراد بالبداء فی المحتوم البداء فی خصوصیاته لا فی أصل وقوعه کخروج السفیانی قبل ذهاب بنی العباس و نحو ذلک.
----------
داود بن ابی القاسم میگوید:
نزد امام جواد علیه السلام بودیم که سخن از سفیانی به میان آمد واینکه در روایت وارد شده که خروج او از حتمیات است.
پس از حضرت جواد علیه السلام پرسیدم:
«آیا در امر حتمی نیز برای خدا بداء حاصل میشود؟ »
فرمود: «بله! »
به حضرتش عرض کردیم: «می ترسیم در مورد قائم نیز برای خدا بداء حاصل شود! »
فرمود: «قائم از میعاد (تخلف ناپذیر) است. »
بحارالانوار - باب ۲۵ - مجلد ۵۲، صفحه ۲۵
غیبت نعمانی ص ۳۰۲
توضیح :
ممکن است کلمه «محتوم» معانی ای چند داشته باشد که بداء یکی از آنها باشد. عبارت «من المیعاد» اشاره به این است که بداء در قائم راه ندارد،
زیرا خداوند میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لایُخْلِفُ الْمیعادَ»، {تو وعده ات را خلاف نمی کنی. } آل عمران / ۱۹۴ -
همچنین ممکن است مقصود از بداء در امر محتوم، بداء در خصوصیات آن باشد نه در اصل وقوع آن، مثل خروج سفیانی قبل از رفتن بنی عباس و مانند آن. مرحوم مجلسی - بحار الانوار
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
..
🌹 قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند
♦️امام خامنه ای : قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید.
♦️امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست.
♦️قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود.
هدایت شده از ندای تهذیب
📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #یونس، صفحه217، آیات 71 تا 78
🗓1399/06/14
🌼 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
217.mp3
623K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه217
🗓1399/06/14
🌼 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
143.pdf
124.1K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_چهل_و_دسه
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️13. روز ناکارآمدی تمام سرمایههای دنیا
🗓1399/06/14
🌼 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
💠مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔰 انس با امام زمان علیه السلام در سیره علما و بزرگان؛ شماره 7
موضوع: بزرگترین وظیفه منتظران
#پنجه_درافکندن_با_زورگویان #امام_خامنه_ای
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری_مهدویت
*موضوع: اهمیت مسئله مهدویت از نظر رهبر معظم انقلاب
#ندای_تهذیب
#مهدویت
#امام_خامنه_ای
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 4
🔹موضوع: اصول حاکم بر برنامه ریزی/ قسمت چهارم
اصل سوم: تنوع
با توجه به اینکه رشد انسان در ابعاد مختلف به نحو تدریجی و در طول زمان رخ میدهد، لازم است سیمای کلی برنامه، در زمان طولانی از عناصر اصلی خالی نماند. نباید یکی از فعالیتهای اصلی را در برههای طولانی از زمان تعطیل کرد؛ زیرا ارتباط مستمر با آن فعالیت ـ هر چند کوتاه و اندک ـ امید تأثیر بیشتری دارد.
امام علی : قَلیلٌ مَدومٌ عَلَیهِ خَیرٌ مِن کثیرٍ مَملولٍ مِنه[نهجالبلاغه، كلمات قصار، 444.]
اندکی که بر آن مداومت شود، بهتر از فراوانی است که از آن دلزدگی و ملالت خاطر حاصل گردد.
غذاخوردن و تأمین نیاز جسمی یکی از برنامههای اصلی است و برای مدت زمان طولانی نباید از آن غفلت شود، گرچه کمیت و کیفیت آن در شرایط گوناگون ـ مثل ماه مبارک رمضان ـ تغییر میکند. عبادت، ورزش، فعالیت علمی و روابط اجتماعی نیز همینگونه است. به همین ملاک نباید برنامة ورزشی را فقط به تابستان اختصاص داد. نمیتوان روابط اجتماعی را در طول سالهای تحصیل به کلی قطع کرد و امید داشت که پس از فراغت از کارِ درازمدتِ تحصیل، کسب توانمندیهای لازم در روابط اجتماعی از صفر آغاز شود. اهمیت یکی از ابعاد حیات انسان، بهانة موجهی برای خاموش کردن چراغ ابعاد دیگر نیست.
البته «توجه ویژه» به یکی از فعالیتها در شرایط خاص، کاملاً لازم و معقول است؛ پررنگ کردن کار علمی در ایام امتحان، تقویت برنامة عبادی در شبهای جمعه و ماه رمضان و اهمیت بیشتر به ورزش و تفریح در تابستان به منزله شتاب دادن «دفعی» ولی «موقت» به متحرکی است که آهسته و پیوسته در حال حرکت بوده است.
آنچه در اصل «جامعیت» گفته شد ناظر به کل زمینة برنامهریزی بود. مثلاً کل دایرة عمر را نباید خالی از فعالیتهای اجتماعی قرار داد. اما بر اساس اصل «تنوع» لازم است این فعالیت اجتماعی در زمان متناوب و به صورت مستمر تقسیم و توزیع شود، نه این که تنها به نیمة دوم عمر اختصاص یابد. تناوب برنامه، بسته به اهمیت آن، روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالانه قابل پیشبینی است. تعطیل کامل یک فعالیت و بههم خوردن سیکل منظم آن در شرایط اضطراری استثنا است و نباید قاعده شود.
اگر همه نیازهای شخص در برنامه، به صورت جامع و متنوع تدارک دیده نشود، توجه یکباره او به یک خلأ، مسیر زندگیش را تغییر داده و او را دچار افراط و تفریط و عدم توازن میکند. هنگامیکه شخص، شکاف عظیمی در مجموع فعالیتها یا تواناییهای خود مشاهده نماید، «احساس خسارت» میکند و برای پرکردن این شکاف، نظام فعالیتهای خود را برهم میزند و از جاده تعادل خارج میشود.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com