eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 زمانی یک ماه در مشهد مانده بود و در هر شب هزار رکعت نماز می خواند از او پرسیدند: آقا خسته نمی شوید؟ 🔆 پاسخ داد: ماهی از شنا کردن خسته نمی شود.
⚠️تـاوان دل ســوزاندن ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩ: ﭘﻴﺮﺯﻧﻰ ﺁﻣﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﺎﺝ ﺷﻴﺦ ﺭﺟﺐ ﻋﻠﻰ ﺧﻴﺎﻁ ﺗﻬﺮﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﻜﺎﺷﻔﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺁﻗﺎ ﭘﺴﺮﻡ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺣﻜﻴﻢ ﻭ ﺩﻭﺍ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻡ ﺑﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻃﺒﺄ ﺟﻮﺍﺑﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﻳﻚ ﻓﻜﺮﻯ بکنید. ♥️•☜ﺷﻴﺦ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻟﺤﻈﺎﺗﻰ ﺗﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺴﺮﺕ ﺳﻠﺎّﺥ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ. ﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﻮﺏ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ!! پیرزن ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﺎﻃﺮﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻯ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻛﺸﺘﻪ. ﻭ ﭘﺴﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ، ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺁﻧﻬﻢ ﺩﻝ ﻳﻚ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ ﻭ ﺁﻧﻬﻢ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺁﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ.... ♥️•☜پیرزن ﮔﻔﺖ: ﺁﺷﻴﺦ ﻳﻚ ﻛﺎﺭ ﺑﻜﻦ ﭘﺴﺮﻡ ﻧﻤﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﺮﺩ. ﺁﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺧﻪ ﻣﻦ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﻛﻨﻢ ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﻛﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﻩ ﺁﻥ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ... ﻭ ﺑﻌﺪ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻫﻢ ﻣﺮﺩ. ♥️•☜ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﻝ ﻳﻚ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺗﻮ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺷﺮﻑ ﻛﺎﺋﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺭﻧﺠﺎﻧﻰ ﻭﺑﺪﺭﺩ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻯ، ﻭﺍﻯ ﺑﺤﺎﻝ ﺁﻥ ﺁﺩﻡ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ، ﺟﻮﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ..... 🔹آیت الله
🔆مرحوم حجت الاسلام آقای سید مرتضی سبزواری با دو واسطه موثق نقل کردند: 🔆 شبی به همراه یکی از دوستان از زیارت حضرت رضا باز می گشتیم در بین راه از دور متوجه شدیم شیخی عبا به سر کشیده و به طرف می رود در حالی که گاهی جلوی او روشن می شود، از آنچه دیدیم بسیار تعجب کردیم. 🔆 شخصی که همراه من بود گفت :من نمی روم، تا بفهمم این روشنایی چه چیزی است که گاهی پدید می آید؟ 🔆 نزدیک تر رفته و متوجه شدیم چراغی در دست او نیست بلکه هر موقع ذکر می گوید و دندان های او نمایان میشود روشنایی نیز حاصل می شود. 🔆 جلوتر رفته دیدیم آن شخص بزرگوار مرحوم آقای حاج شیخ عباس قمی صاحب کتاب مفاتیح الجنان است. کرامات شگفت عارفان ص100، 99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 فصل بهار معنوی 🌱 ماه رجب مقدّمه‌ای است برای ماه شعبان و ماه شریف رمضان. این سه ماه را شاید بشود به سهولت فصل عبادت نامید و بهار عبادت، که اگر بهار سه ماه دارد، اینجا هم ما با سه ماه نورانی مواجه هستیم. فرموده‌اند: «ماه رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان ماه امّت اسلام بندگان خدا.»(امالی صدوق/۵۳۴)
🔹آیت الله 🔹 🔸حاکم باید قرص و محکم باشد🔸 پیامبر (صلوات الله علیه) می‌داند اصحابش نفسانیت هم دارند. اگر به اینها، یعنی به جنبۀ نفسانی آن‌ها، رو بدهد، رشتۀ امور را از دستش می‌گیرند و بعد، خود این‌ها تعدّی می‌کنند و پیامبر نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. هرکدام برای خودشان می‌شوند یک حاکم، یک رأس و یک رئیس و برای خودشان حوزۀ قدرتی درست می‌کنند. دیگر حاکمیت قضایی در آنجا به‌وجود نخواهد آمد. شبی رسول اکرم(صلوات الله علیه) دیرتر برای نماز آمده بود. نماز مغرب را می‌خواندند و از مسجد خارج می‌شدند و بعد دوباره برای نماز عشاء می‌آمدند. وقت نماز عشاء گذشته بود، دیدند حضرت نیامد. یکی از اصحاب آمد دم در و به حضرت گفت: زن‌ها و بچه‌ها خوابیدند. دیر شد؛ بیایید برای نماز عشاء. می‌دانید پیغمبر (صلوات الله علیه) به او چه فرمود؟ فرمود: «لَیْسَ‌ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُونِی وَ لاَ تَأْمُرُونِی إِنَّمَا عَلَیْکُمْ أَنْ تَسْمَعُوا وَ تُطِیعُوا.» برو! شما حق ندارید مرا اذیت کنید [یا به من دستور بدهید]، شما فقط باید بشنوید و اطاعت کنید! خاموشش کرد! این همان پیامبر خوش اخلاق است؛ همان کسی که خداوند در موردش فرمود: (وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیم). اما مؤمن سست نیست. مؤمن قرص و محکم است.
👌اعمال ماه رجب
💠 حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی: 🔹ماه رجب, ماه استغفار است. وجود مبارك پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) فرمودند: خودتان را با استغفار معطّر كنيد «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّكم روائحُ الذنوب». بوي بد گناه شما را رسوا نكند. يك وقت مي‌بيند انسان كاري مي‌كند، حرفي مي‌زند، جايي مي‌رود، چيزي مي‌نويسد یا چيزي امضا مي‌كند كه آبرويش ريخته است؛ لذا فرمود: «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّكم روائح الذنوب»
آیت الله حق شناس ببین داداش جون! الشَهرُ شَهری، و العبدُ عَبدی، و الرحمهُ رحمتی، ماه، ماه خودم است، رجب شهرالله است، عبد هم عبد من است، عبد یعنی چه؟ مرکب از سه تا حرف: عين ، ب و دال. «عين» یعنی پروردگارا من اگر تا به حالا بنده نبودم، حالا بنده شدم! حالا مقررات تو را در حد أنزل (= حداقل) که ترک محرمات و فعل واجبات باشد - ان شاء الله - در این ماه بروی چشم خواهم گذاشت و انجام خواهم داد. «ب» بَون است، یعنی دوری یعنی از آن چیزهایی که عدم رضایت تو نسبت به آنهاست، من در این ماه از آنها دوری می جویم. «د» دُنو است، یعنی علاوه بر اینکه از مبعدات تو دوری می جویم، وسیله ی مقربات به سوی تو را هم فراهم می کنم. مواعظ 2 ص 31
* 🔻اطبّاء در گذشته براى تعديل بیمار يک مُسهل مى دادند براى اينكه مزاج به تعديل برسد و خِلط غالب را از بدن، خارج مى كردند؛ بعد يك داروی تقويتى هم مى دادند از جمله معجون‌ها و مفرّحات ياقوتى بود که براى تقویت و نشاط استفاده می شد، تجویز می کردند. 🔸روزه هم در ماه رجب و شعبان طبائع ارواح را تعديل مى كند و موانعى كه براى ارواح هست را از بین می برد و تلاوت قرآن هم همان کار تقویت کننده را برای روح دارد و روح را تقویت مى نماید. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر فرشته وار، با پرسش حق جویانه، به استقبال حقایق تلخ نروی، ابلیس گونه، با لجاجت و تکیه بر بافته های ذهنی، عقبگرد خواهی کرد/نهج،خ1،ب5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان کرمان
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای عالم زاده نوری زید عزه معاون محترم تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در آخرین ساعات پایانی در کرمان با مشاورین مدارس علمیه ومرکز مشاوره استان به گفتگو و ارائه طریق پرداخت همچنین ایشان جهت برگزاری جلسه هم اندیشی تهذیبی مدارس علمیه استان سیستان و بلوچستان ،شب گذشته کرمان را ترک کرد.
1_825680766.mp3
5.75M
ماه رجب المرجب و سفارش‌ها و نکات کرمانشاهی زید عزه 8دقیقه
⭕️ نکاتی درباره مهمترین شب در ماه رجب 🔷امشب شب رغائب است و شبی است که آن نفحاتِ خاصّۀ الهیّه که خدای متعال به بندگان خاص و اولیائش وعده داده است، برای آنها نازل می‌شود. 1️⃣رغائب به آن تحفه و هدیۀ بسیار گرانقیمت و ارزشمند گفته می شود که به طور عادی و به حسبِ ظاهر رسیدن به آن بعید است. ... 🔹رغیبه یعنی یک تُحفه و هدیه ای که مورد توقّع نیست؛ تحفه ای که دیگر تا آخر عمر برای او کافی است و می‌گویند فلانی دیگر بارش را بست. نه تحفه و هدیۀ عادی و نه منافعی که انسان در طول هفته و ماه و سال به آن می‌رسد؛ اینها هدیه و منافع است اما رغیبه نیست. 2️⃣... امشب شب ادا کردن قرض، کمر درد خوب شدن یا رفع گرفتاری نیست؛ البته داریم که هر چه دعا کردید خدا برآورده می‌کند ولی اینها رغیبه نیست بلکه امور عادی است؛ البته اینها را هم انسان باید از خدا بخواهد ولی منظور این است که تمرکز و توجّه و اهتمام روی چه باشد. 3️⃣باید روی آن خیالات و توهّماتی که راه سلوک انسان را می‌بندد فکر کرد! باید امشب روی نَفَحات و جَذَباتی که می‌آید و تعلّقات را می‌بَرَد، و عشق و علاقۀ انسان را به سمت پروردگار چند برابر می‌کند فکر کرد. 4️⃣خیال نکنید که مطلب به همین امشب تمام می شود بلکه تا صبح ادامه دارد. اولیاء خدا امشب را احیاء می‌گرفتند. 5️⃣رغیبه یعنی خدایا "فهم و عقل ما را" بالا ببر و از "توهّمات" خارج کن! در امشب از خدا بخواهیم که خدایا «أدخِلنا فی کُلّ خیرٍ أدخَلتَ فیه محمّداً و آل محمّد و أخرِجنا مِن کُلّ سُوءٍ أخرَجتَ مِنه محمُداً و آل محمّد» ما را در هر خیر که محمّد و آلِ او را داخل کردی داخل کن. 🔷"خیر" یعنی ورود در عالم اَسماء کلّی و صفاتِ کلیۀ لایتناهیِ ذات و سیر در جمیع آثار کلیۀ پروردگار و بالاتر از آن اتصالِ به ذات. "سوء" هم عبارت است از اضطراب سرّ... 🎙. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، جلسه 190؛ با تلخیص
🌙 بزرگ‌ترين رغبت، رغبتِ به تحقق ولايت امام 👇👇👇
🌙 بزرگ‌ترين رغبت، رغبتِ به تحقق ولايت امام1️⃣ 💥 در لیلةُ‌الرغائب باید رغبت‌های بزرگ، یعنی رغبتِ در خدا و رغبتِ در ولیّ خدا، در وجود ما شکل بگیرد و از رغبت‌های کوچک که مزاحم انسان است و فهم و اقدام انسان را محدود می‌کند، فاصله بگیریم. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «اگر امشب، شب رغائب باشد، معنایش این است در این شب عزیز انسان باید سعی کند رغبت‌های الهی و رغبت‌های بزرگ در وجودش شکل بگیرد و از رغبت‌های کوچک که مزاحم انسان است و فهم و اقدام انسان را محدود می‌کند، ان‌شاء‌الله فاصله بگیرد و از خدای متعال طلب کند که آن رغبت‌های بزرگ در وجودش شکل بگیرد. مهم‌ترین رغبتی که انسان باید به آن برسد، رغبتِ در خدا و رغبتِ در امام است که رغبت در امام، همان رغبت در خداست. این رغبتِ در امام است که به ما امکانِ همراهی با امام علیه‌السلام را می‌دهد، و الا انسان نمی‌تواند با امام راه برود. اگر رغبت در خودمان کردیم، حتی اگر رغبت در ثواب خودمان کردیم، این، در یک‌ جایی، ما را زمین می‌گذارد. ما باید تمام رغبات و خواسته‌هایمان را در میل امام علیه السلام خلاصه کنیم.»
🌙 بزرگ‌ترين رغبت، رغبتِ به تحقق ولايت امام 2️⃣ 💥 یکی از جاهایی که انبیاء آمدند تا اصلاح کنند، همین رغبت‌های ماست. این‌طور نیست که انسان، هر رغبتی که داشته باشد خوب و مطلوب باشد! خیلی از گرفتاری‌های ما بابت رغبت‌ها و خواسته‌هایی است که افق و سقف آنها پایین است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ما دو جور رغبت داریم: رغبت‌هایی که مطلوب هستند و رغبت‌هایی که مطلوب نیستند. این‌طور نیست که آدم هر مطلبی را که بخواهد، خوب باشد. خیلی از گرفتاری‌ها برای رغبت‌ها و خواسته‌های ماست. تمام همت ما و تمام امکانات و تمام فرصت‌های ما خرج رغباتمان می‌شود. یکی از جاهایی که انبیاء آمدند و اصلاح کنند، همین رغبت‌های ماست. آنها آمدند در ما رغبت بزرگ درست کنند تا راغب فی الله باشیم (إِلَى اللَّهِ راغِبُون) و راغب در دنیا نباشیم. اصولاً رغبت‌های ما را اولیائمان درست می‌کنند. اگر اولیاء ما اهل دنیا بودند، تمام رغبت‌های ما آرزوهای دنیایی می‌شود و ما راغب فی‌الدنیا می‌شویم. اولیاء طاغوت کارشان همین است که ما را تحریک و تحریص و ترغیب به دنیا می‌کنند و کاری غیر از این، از آنها ساخته نیست. امت خودشان را ترغیب به دنیا می‌کنند و آلهه و بت‌هایی درست می‌کنند و به مردمشان می‌گویند شما رو به اینها بیاورید و رو از اینها برندارید! انسانی که در وادی ولایت ائمۀ جور است، تمام رغباتش رغبات دنیایی است. در آنجا افق رغبات پایین است و سقف رغبات بیش از دنیا و هوس‌های دنیایی و حرص به دنیا و میل به دنیا نیست. این رغبت‌ها برای انسان اسارت ایجاد می کند و آدم را کوچک می‌کند. در‌واقع اینها رغبت نیست، اینها اسارت است. ولی انبیاء الهی سعی می‌کنند سقف رغبت انسان را بالا ببرند. انسان اگر در وادی ولایت امام قرار گرفت، رغبت انسان رفعت پیدا می‌کند و میل و خواسته‌هایش رفعت پیدا می‌کند و خواسته‌هایش در حد دنیا نیست. زاهد فی الدنیا و فارغ از دنیا می‌شود. همه دنیا را هم به او بدهی خوشحال نمی‌شود و اگر همه دنیا را هم از او بگیری غصه نمی‌خورد، چون یک رغبت بالاتری دارد. این [تربیت] را انبیاء درست می‌کنند. محیط ولایت انبیاء و محیط ولایت معصوم، محیطی است که در آن رغبات انسان رفعت پیدا می‌کند و انسان می‌تواند خدا را بخواهد و می‌تواند رغبتِ در عالم آخرت پیدا کند و رغبت های بزرگ در وجودش شکل بگیرد. پس، اولیاء ما هستند که سطح رغبت ما را معین می‌کنند.
🌙 بزرگ‌ترين رغبت، رغبتِ به تحقق ولايت امام 3️⃣ 💥 رغبتِ انسان باید رغبتِ در رسول باشد نه رغبتِ در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمی‌توانی با او راه بروی. اگر رغبتِ به رشد خودمان و حتی رغبتِ به منافعِ معنوی خودمان، در ما شکل گرفت، این رغبت ممکن است در جایی موجب جدا شدنِ ما از امام بشود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «رغبت بزرگ یعنی آدم فقط دنبال رشد خودش نباشد که خودش به ثواب برسد؛ رغبت بزرگ یعنی در انسان این رغبت پیدا شود که ظهور امام واقع بشود و عالم به توحید و امامت برسد و حجاب از عالَم برداشته شود. اگر این رغبت در آدم پیدا شد، اقدامات انسان هم به اندازه رغبتش بزرگ می‌شود. انسانی که رغبت می‌کند، خودش را به امام می‌رساند و حلول در آستان امام پیدا می‌کند («حلت بفنائک»). بزرگ‌ترین رغبتی که ما باید به آن برسیم و رغبت بالله است، این است که در مسیر رغبت در قرب به خدای متعال، رغبت در تحقق ولایت امام در عالم پیدا کنیم. این غیر از رغبت در این است که من خودم آدم خوبی بشوم که البته آن‌هم در جای خودش رغبت خوبی است. وقتی رغبت به خدا و رغبت به ولیّ خدا در انسان پیدا شد، انسان کنار حضرت قرار می‌گیرد و در طرح حضرت عمل می‌کند. ما اگر رغبتمان رفعت پیدا نکند نمی‌توانیم در طرح امام قرار بگیریم و کنار امام عمل بکنیم. اگر رغبت ما با رغبت امام گره خورد و یکی شد و آن رغبت‌های بزرگ در ما شکل گرفت، این رغبت‌ها ما را به امام می‌رساند و کنار امام قرار می‌گیریم و سختی‌های راه را کنار امام تحمل می‌کنیم و با امام راه را طی می‌کنیم. ولی اگر رغبت دیگری در ما شکل گرفت و توجه به خودمان، حتی توجه به منافع معنوی خودمان، داشتیم، این، ممکن است موجب جدا شدن ما از حضرت بشود. در عالم با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن، وقتی ممکن می‌شود که انسان رغبتش، رغبت در رسول باشد نه رغبت در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمی‌توانی با او راه بروی. «وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِه» یعنی شما حق ندارید میل به خودتان پیدا کنید و رویتان را از رسول برگردانید. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ در عالم با حضرت راه بروید. اگر می‌خواهید با حضرت راه بروید، باید رغبت در حضرت داشته باشید نه رغبت در خودتان. اگر انسان راغب در حضرت شد، چنین رغبتی انسان را در همه سختی‌ها همراه با حضرت می‌کند.»
مسابقه هشتگ را دنبال کنید.