هدایت شده از ندای تهذیب
#خاطرات_شهدا
گفتم ، آقا ابرام! ، اینها کی هستند ، دنبال خودت میاری؟!
با تعجب پرسید:
چطور؟ ، چی شده؟!
گفتم ، دیشب این پسر دنبال شما وارد هیئت شد. بعد هم آمد و کنار من نشست.
حاج آقا داشت صحبت می کرد ، از مظلومیت امام حسین علیهالسلام
و کارهای یزید می گفت ، این پسر هم خیره خیره و با عصبانیت گوش می کرد.
وقتی چراغ ها خاموش شد ، به جای اینکه اشک بریزه ، مرتّب فحش های ناجور به یزید می داد!
ابراهیم داشت با تعجّب گوش می کرد ، یک دفعه زد زیر خنده ، بعد هم گفت ،
عیبی نداره ، این پسر تا حالا هیئت نرفته و گریه نکرده.
مطمئن باش با امام حسین علیهالسلام ، که رفیق بشه تغییر میکنه.
ما هم اگر این بچهها رو مذهبی کنیم هنر کردیم.
دوستیِ ابراهیم با این پسر به جایی رسید که همه کارهای اشتباهش را کنار گذاشت.
او یکی از بچههای خوب ورزشکار شد. ....
#شهیدابراهیم_هادی
📕 سلام بر ابراهیم
« اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليِّٖكَ الْفَرَج »
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌸حاج اسماعیل دولابی ره
🌱 بعضی سالها میشد که مزرعهی اصلی ما آفت میخورد و تمام محـصولمان از بین میرفت. یک قطعه زمین کوچک هم جای دیگـری کاشـته بـودیم، بـه اصـطلاح کنارهکاری، و اصلاًَ آن را به حساب نمیآوردیـم؛ اما همـهی خـرج سـالمان را همـان کنارهکاری تأمین میکرد و جبران همهی خسارت مزرعهی اصلی را هم مینمود. خوب است مؤمن در کنار عبادات و اعمال واجبش یک عمـل مـستحب، هـر چنـد هـم کـه کوچک باشد، به طور خصوصی برای خودش قرار بگـذارد، مثـل دسـتگیـری از یـک خانوادهی فقیر یا سرپرستی یتیم و چه بسا فردای قیامت همین کنارهکاری باعث نجات انسان شود.
💠 مصباحالهدی، ص ۲۳۲
www.tahzib-howzeh.com
اندکی صبر سحر نزدیک:
مادر من را رها کن
محمدم در آخرین تماسش به من گفت: مادر دعا کن #شهید شوم، اگر شهید نشوم دیوانه میشوم، مادر من را رها کن.
من هم روز جمعه در روضه اباعبدالله (ع) شرکت کردم، رو به قبله ایستادم و گفتم: #حضرت_زینب (س) محمد هدیه ناقابل من به پیشگاه شماست، قبول کنید هر طور که شما میخواهید من راضی هستم، روز شنبه ساعت هفت غروب، تیر به سر فرزندم میخورد و دم صبح به #شهادت میرسد.
شهید #محمد_کیهانی
#شهدای_روحانی
💐بسم الله
💠۲۳نکته در ارتباط شب قدر و روز قیامت، ازعلامه حسن زاده آملی(حفظه الله) :
💎 1. مبدأ، فطرت اوليه است، و معاد عود به آن فطرت است،* فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ*؛
💎 2. اول خدا بود و هيچ نه، «كان اللّه و لم يكن معه شيء»،
💎 3. پس خلق را از نيست هست گردانيده،* وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْئاً* .
💎 4. و به آخر خلق نيست شوند و خدا هست بماند،* كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقي وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ*
💎 5. پس چنانكه هست شدن خلق بعد از نيستي مبدأ خلق است، نيست شدن بعد از هستي، معادشان باشد. چه آمدن و رفتن چون مقابل يكديگرند هر يك عين ديگري تواند بود،* كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ*
💎 6. و از اين جاست كه «بحكم مبدأ» خدا بگويد و خلق جواب دهد،* أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا بَلي*
و «بحكم معاد» خدا بگويد و هم خدا جواب دهد،* لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ؟ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ*
💎 7. منه المبدأ و اليه المعاد.
نيستیِ اول بهشتی است كه آدم در آنجا بود * اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ*
💎 8. و هستیِ بعد از نيستی، آمدن بدنياست،* اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً*
💎 9. و نيستیِ دوم، كه فناء در توحيد است، بهشتی است كه معادِ موحّد آنجاست،* ارْجِعِي إِلي رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي*
💎 10. آمدن از بهشت به دنيا، توجه از كمال به نقصان است، و بيفتادن از فطرت؛
و رفتن از دنيا به بهشت، توجه از نقصان به كمال است و رسيدن به فطرت،* اللَّهُ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ*
💎 11. پس اول نزول و هبوط است، و دوم عروج و صعود. اول افول نور، دوم طلوع نور،* اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ*
💎 12. به اين سبب از «مبدأ»تعبیر به «شب» كردهاند و آن شب قدر است، و از «معاد»تعبیر به «روز» کرده اند و آن روز قيامت است.
💎 13. در شب قدر،* تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ*
و در روز قيامت،* تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ*
💎 14. و چون كمالِ مبدأ به معاد است، همچنانكه كمالِ شب به روز است، و كمالِ روز به ماه، و كمالِ ماه به سال،
⚠️ پس اگر مبدأ شبِ قدر است، معاد روز قيامت است،
💎 15. و اگر شب قدر نسبت به ماه دارد، * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ*،
روز قيامت نسبت به سال دارد،* يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَي الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ*
💎 16. و بوجهي اگر مبدأخلقت نسبت به روز دارد، «خمرت طينة آدم بيدي اربعون صباحا»، معادش نسبت به سال دارد كه، «ما بين النفختين اربعون عاما»،
💎 17. و اگر شب قدر بر «هزار ماه» تفصيل دارد،* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ*،
روز قيامت بقدر «پنجاه هزار سال» است،*فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلًا*
💎 18. مراد از موسي (علیه السلام) اشاره به مبدأ است و صاحب تنزيل و صاحب غرب است كه موقع افول نور باشد،* وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلي مُوسَي الْأَمْرَ*، «اول ما كتاب الله تعالي التوراة»
💎 19. و مراد از عيسي (علیه السلام) اشاره به معاد است و صاحب تأويل وصاحب شرق است كه موضع طلوع نور باشد،*وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا* * وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ*
💎 20. و محمد (صلي اللّه عليه و آله) جامع هر دو است، و بوجهی متوسط است، و بوجهي از هر دو مبرا.
💎 21. اما محمد (صلی الله علیه و آله) جامع است، بحكم اينكه در مبدأ منزلتي دارد كه، «كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين.»
«لكل شيء جوهر و جوهر الخلق محمد - صلي اللّه عليه و آله-»،
و در معاد هم مرتبتی دارد كه شفيع روز حشر است، «ادخرت شفاعتي لاهل الكبائر من امتي»
💎 22. و اما متوسط است، بحكم آنكه از وسط عالم روي به مغرب بايد كرد تا روي به قبله موسي باشد، و به مشرق تا به قبله عيسي باشد، و به ميان هر دو تا قبله محمد مصطفي (صلي اللّه عليه و آله و سلم) باشد كه «ما بين المشرق و المغرب قبلتي»
💎 23. و اما از هر دو مبراست، بحكم،* لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ* است، که * إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ*
(منبع:کتاب«آغاز و انجام»، فصل۲ ص۱۰و۱۱)
هدایت شده از ندای تهذیب
PART-18 (parhizgar).mp3
12.83M
🔊#تلاوت_ترتیل_قرآن کریم
🎤توسط استاد #پرهیزگار
✅#جزء_هجدهم_قرآن کریم
⏰1399/02/23
✍🏻معاونت تهذیب حوزههای علمیه
www.tahzib-howzeh.com
#صوت_قرآن
هدایت شده از ندای تهذیب
حفظ موضوعی (هرروز با قرآن و عترت)-58.pdf
121.9K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚موضوع بیست و نهم
✅چرایی آسایش کفار در دنیا
❌2- زود گذر بودن رفاه دنیوی
⏰1399/02/23
✍🏻معاونت تهذیب حوزههای علمیه
www.tahzib-howzeh.com
#هر_روز_با_قرآن_و_عترت
هدایت شده از ندای تهذیب
انس با قرآن و عترت.pdf
1.44M
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته هفتم
✅گناهان زبان
❌خوب سخن گفتن
⏰1399/02/23
✍🏻 معاونت تهذیب حوزههای علمیه
www.tahzib-howzeh.com
#انس_با_قرآن_و_عترت
هدایت شده از ندای تهذیب
🗓 #حدیث_روز
رسول اكرم صلى الله عليه و آله
اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛
صدقه بجا و نيكوكارى و نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از مرگ بد جلوگيرى مى كند.
نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
سبک زندگی علماء و بزرگان
همسر استاد شهید مرتضی مطهری (ره)در احوالات این شهید بزرگوار می فرمایند: در مدت 27 سالی كه با ایشان زندگی كردم در شبانه روز نیم ساعت بی وضو نبودند همیشه می گفتند: با وضو باشید، وضوی دائمی خوب است. در بین حرفهایشان از عرفا و مقربان درگاه خداوند و اولیای خدا حرف می زدند و بدون اینكه مستقیماً با من حرف بزنند به صورت مثالهای ساده و پر معنا مرا به تقوی و فضلیت دعوت می كردند. اگر من از مسائل مادی حرف می زدم و یا بعضاً شكایتی می كردم، با صدای آرام این شعر را برایم می خواندند: اگر لذت ترك لذت بدانی ، دگر لذت نفس لذت نخوانی مناجاتهای شبانه و نمازهای ایشان حالت عجیبی داشت. گاه با خود زمزمه می كردند: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
(منبع: فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ، شماره 10)
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
@dars_akhlaq (18).mp3
2.68M
📢 #کلیپ_صوتی
💐🎙 با صدای دلنشین قاسم موسوی قهار و شرح آیت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
💢 #دعا و شرح بمناست ماه مبارک رمضان ( روز هجدهم )
═══✼🍃🌹🍃✼══
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔺درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضائل و رذائل اخلاقی
🔸جلسۀ سیزدهم: حلم امام حسن مجتبی«ع»
🔹پیامبر اکرم«ص» میفرمایند: «الحَسَنُ و الحُسَينُ امامان قاما اَوْ قَعَدا»؛ تفاوتی در امامت امام حسن«ع» و امام حسین«ع» نیست و هر دو امامند، اما یکی اقتضا میکرد حلیم باشد و خانه نشین شود و با معاویه صلح کند؛ یکی هم اقتضاء میکرد قیام کند و به واسطۀ قیامش ظلم ظالم را بکند.
🔹امام حسن«ع» توانستند با حلمشان توطئهای که معاویه و معاویه صفتان داشتند، خنثی کنند و تشیع را در آن ده سال نگاه دارند.
🔹اگر از شما جوانها بپرسند صلح امام حسن«ع» بالاتر است یا شهادت امام حسین«ع»؛ باید بگویید هرکدام در زمان خود به جا بوده است. درجایی که باید صلح شود، امام حسن«ع» صلح کردند و آنجا که باید شهید شوند، امام حسین«ع» شهید شدند و هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/328937
#درس_اخلاق #فضائل_و_رذائل
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
13 حلم امام حسن مجتبی ع.mp3
8.83M
🎙درس اخلاق با موضوع فضائل و رذائل اخلاقی
🔹آیتالله العظمی مظاهری
🔸جلسۀ سیزدهم: حلم امام حسن مجتبی«ع»
🎥مشاهدۀ فیلم در لینک زیر:
🌐 https://aparat.com/v/iLKOh
#درس_اخلاق #فضائل_و_رذائل
#فیلم #رمضان_المبارک
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
💠 خورشید درخشان پشت ابر
🔶 امام رضا علیه السلام در بیانی بسیار زیبا، وجود امام معصوم را به خورشید تابان تشبیه می نمایند و این چنین می فرمایند:
امام مانند آفتاب تابان است که روشنايي آن، همة عالم را فرا گرفته است
«الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَم»
📚 محمد ابن یعقوب کلینی،کافي؛ ج 1ص 198
🔶 در بیانات معصومین علیهم السلام در مورد امام عصر علیه السلام و نحوۀ بهره مندی مردم از آن حضرت در زمان غیبتش، تشبیه زیبایی ذکر شده است که عبارت است از «خورشید پشت ابر».
🔶 پیامبر گرامی اسلام در جواب سوال جابر ابن عبد الله انصاری که پرسید آیا شیعیان در زمان غیبت قائم از وجود مبارک او بهره مند می شوند، این چنین فرمودند:
🔶 آری سوگند به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت، آنان در غیبت او، از نورش روشنایی می گیرند و از ولایت او بهره مند می شوند، همانند بهره مندی مردم از خورشید، اگر چه ابرها چهرۀ او را بپوشانند
🔶 والَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِهِ وَ يَنْتَفِعُونَ بِوَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَاب
📚 محمد بن على بابویه، كمال الدين و تمام النعمة.ج1، 253
#موعود_یاوران
#امام_زمان
www.tahzib-howzeh.com
محمد:
[ ویژگی های شخصیتی مرحوم شیخ عباس قمی]
از بیانات آیت الله شبیری زنجانی:
من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرىهاى متّقى مشهد، شنيدم. او مىگفت: بعضى از كتابفروشها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم است كه آقاى واله مفاتيح گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه منتهى الآمال گفت.)
براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همانجا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به اين كتابها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.
حاج ميرزا على شب خواب پدرش را مىبيند. مرحوم شيخ عباس به وى مىگويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كردهام.
👈اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.
علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.
علت اينكه كتابهاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است. رضوان الله علیه.
📚جرعه ای از دریا، ج2، ص513