eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
720 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5841498763461394668.mp3
4.36M
🎧 توصیه‌های پایانی ماه شعبان برای آماده شدن جهت ماه مبارک رمضان 🎤 حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چیزی بهتر از این بلد نیستم! 🔹 سوال یکی از اساتید حوزه از آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در مسیر منزل ایشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌🌹🌹منشا حل مشکلات و رفع هم و غم استغفار است کلام بسیار پر مغز استاد فرزانه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی به پایان ماه معظم شعبان نزدیک می شویم این روزها را غنیمت شمرده و با پاکسازی روح و روانمان، خودمان را برای ورود به ضیافت الهی آماده کنیم، برای هم دعا و طلب استغفار کنیم، از قصورات و تقصیرات هم بگذریم و خود را برای جذب انوار رمضانیه مهیا کنیم🌹🌹🌹
MaheShaban&NokateAklagi__1399_12_26.mp3
4.55M
المعظم بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی بعد از درس خارج فقه 🔹 صلوات نقل شده از ابوالحسن ضرّاب اصفهانی 🔹 اهمیت دادن به مناجات شعبانیه 🔹 تلاوت زیاد قرآن 🔹 مراقبت از زبان و گفتار غیبت غیرزبانی، تهمت غیرزبانی 🔹 کمک به همنوعان نیازمند سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❗️ چگونه با یک کلمه وارد جهنم بشویم؟! ❗️ چگونه از ولایت خدا خارج شویم؟! 🎙 استاد ⏰ ۱ دقیقه و ۵۱ ثانیه
4_5913549515616421830.mp3
1.61M
🎙راه افزایش دینداری چیست؟ 🚨 ⏱۱ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬. | ۰۱ 📌 فراز هایی از وصیت نامه آیت الله سید محمد محسن حسینی با وجود وصیت حضرت امیر (ع) به امام حسن مجتبی، از مکارم اخلاق دم زدن مایه شرمندگی است. ⏰. زمان: ۰۰:۰۶:۲۵ 💾. حجم: ۵.مگابایت 🖥. کیفیت: متوسط 144p
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کتاب آشنایی با اندیشه های با 6 📸معرفی بیشتر را در تصویر ببینید. 📍علاقه مندان میتوانند سفارش خرید خود را از طریق آیدی روابط عمومی مجموعه، ثبت نمایند↙️ @rahro_e_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 درخواست آیت‌الله‌ جوادی آملی از جوانان برای ورود به حوزه
▪️طلبه‌ها در کمپ ترک اعتیاد دنبال چه ماموریتی هستند؟ 🔺هیچ‌کس برای حضور طلبه‌ها در کمپ ترک اعتیاد آمادگی نداشت؛ چه مسئولان، چه پرسنل کمپ و چه معتادان. حتی گاه طلبه‌ها را با مجوز رسمی هم به کمپ راه نمی‌دادند. اما همین که معلوم شد با شکل‌گیری رفاقت میان طلبه‌ها و معتادان، آمار نزاع و شورش، خودزنی، خودکشی و انحرافات اخلاقی در کمپ پایین آمده، ورق برگشت. 🔺معتاد بهبودیافته: «یک‌بار وقتی حاج آقا را در کمپ دیدم،هر بد و بیراهی به ذهنم رسید، نثارش کردم. منتظر بودم او هم شروع به فحاشی کند یا با یک کشیده آبدار، جوابم را بدهد اما تنها عکس‌العملش لبخند بود. جلو آمد و گفت: اوضاع و احوالت چطوره؟ چه گرفتاری داری؟ چه کمکی می‌تونم بهت بکنم؟ حاجی با این کار مرا خلع سلاح کرد...» 🔺بخشی از کار ما این است که خانواده‌ها را راضی کنیم یک فرصت دیگر به فرزند یا پدر معتادشان بدهند. یک‌بار در تماس با خانواده یکی از مددجویان، خودم را دوست پدرشان معرفی کردم. دختر آن فرد با تعجب گفت: «بابای من سایه آخوندها رو با تیر می‌زنه! چطور ممکنه شما دوستش باشید؟!» خانواده‌ها وقتی به ملاقات مددجویان می‌آیند، باورشان نمی‌شود این همان پسر یا همسر دردسرساز سابق است. 🔺اشتغال، حلقه تکمیلی درمان مددجویان در اردوگاه ترک اعتیاد «کرامت» است. هر مددجویی اهل کار باشد، در کارگاه‌های فنرسازی، قالیبافی، زراعت، قابلمه‌سازی و... به رویش باز است. همان معتادی که پول سیگارش را هم از خانواده می‌گرفت، حالا با آنها تماس می‌گیرد و می‌گوید: «شماره کارت بدید براتون پول واریز کنم.» http://fna.ir/ovn1
📚 فقهی لازم داریم که... ◀️ اگر دیروز همّتِ ما، فقط کتاب صلاة و طهارت و زکات و صوم و حج و حداکثر متأجّر و اجاره بود، امروز مسأله و احتیاج ما، همۀ شؤون زندگی و یک جامعه است. ما فقهی لازم داریم که بتواند حکومت و سیاست خارجی و روابط بین الملل و برخورد با شبکه اقتصادی عظیم جهانی را پاسخگو باشد. امروز، دیگر مسأله آن نیست که فلان بن فلان، قاطرش را از فلان جا بار می‌کرد، تا به فلان جا ببرد، یا مثلاً پیله‌وری، تجارت می‌کرد و ما، بیع و شرای او را مشخص کنیم. 🗓۱۳۶۱/۲/۷
🍂سلسله مباحث: شماره 51 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتار با زنان💠 📍طلبه، از سوی مردم زیر ذره‏بین دقت قرار دارد و خرد و كلان رفتارهای او به صورت دقیق موشكافی، تحلیل و الگوبرداری می‏شود. در این میان، رفتار با زنان ـ محرم یا نامحرم ـ بسیار حساسیت دارد و روحانی باید در آن بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند. برای نمونه، نگریستن به چهره زنان نامحرم و دقت در شمایل آنان، زیبنده هیچ مرد مؤمنی ـ خصوصا طلبه ـ نیست. خدای متعال الگوی نگاه كردن را در جامعه اسلامی چنین تصویر كرده است: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُم بِمَا یصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛ پیامبر! به مردان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و پاك‏دامنی ورزند، كه این برای آنان پاكیزه‏تر است؛ زیرا خدا به آن‏چه می‏كنند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را فروگیرند و پاك‏دامنی ورزند. از این جهت، انتظار می‏رود طلبه، از نگاه مستقیم به نامحرمان، خیره شدن و زل زدن پرهیز كند، دیده خود را به زیر افكند و نوعی حریم و حایل ـ كه حاكی از حیا و عفت چشم است ـ میان او و زنان وجود داشته باشد. 📍به همین ترتیب، برای طلاب جوان، سلام كردن به زنان و دختران جوان شایسته نیست. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یردُدنَ عَلَیه السَّلام وَ كانَ أَمِیرُ الْمؤمنینَ علیه‏السلام یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ كانَ یكرَهُ أَن یسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنهُنَّ وَ یقُولُ أَتَخَوَّفُ أَن یعْجِبَنِی صَوتُهَا فَیدخُلَ عَلَی أَكثَرُ مِمَّا أَطلُبُ مِنَ الأَجر؛ پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر زنان سلام می‏كرد و زنان نیز جواب سلام او را می‏گفتند. امام امیر المؤمنین علیه‏السلام نیز بر زنان سلام می‏كرد؛ اما خوش نداشت كه بر زنان جوان سلام كند و می‏گفت: می‏ترسم كه از صدای‏شان خوشم آید و بیش از اجری كه [از سلام] می‏طلبم، بر من گناه نوشته شود. 📍سخن گفتن فراوان با زنان نامحرم، شوخی كردن و صمیمی شدن بیش از حد با آنان نیز، علاوه بر ضرر روحی كه برای خود طلبه دارد و او را در معرض فریب شیطان قرار می‏دهد، در منظر مردم بسیار زشت و زننده است و ممكن است حمل بر معانی خاصی شود. به همین جهت، لازم است طلبه ـ به ویژه طلاب جوان ـ نهایت سنگینی و جدیت را در مواجهه با زنان به كار گیرند و از زیاده‏گویی و مزاح بپرهیزند. البته، زنان كهن‏سال از این قاعده استثنا خواهند بود . 📍شركت در مجالس زنانه نیز، به همین ملاك باید بررسی شود. استقبال طلاب جوان از حضور در مجالس زنانه ـ خصوصا مجالس زنان جوان ـ خوش‏آیند نیست و او را در معرض تهمت قرار می‏دهد. 📍طلبه باید ـ ثبوتاً و اثباتاً ـ مراقب پاكی خود باشد. 📍در همین جا باید از ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیز یاد كرد. این‏گونه ازدواج‏ها از نظر فقه جعفری جایز و حلال است؛ اما بدون شك ضرورتی در تجربه همه امور حلال وجود ندارد. پرداختن به چنین اموری در غیر موارد خاص، موجب اتهام روحانیت به لذت‏جویی، دنیاطلبی، شهوت‏پرستی، عدم تسلط بر هواهای نفسانی و سلب اعتماد از روحانیت می‏گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسئولین میانی درست عمل نمی‎کنند. البتّه امروز در کشور ما مردم گوش میکنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها میرسد، حرفی ندارند و گوش میکنند منتها مسئولینی که بایستی عملاً دنبال کنند و زمینه‌ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمیدهند. البتّه مسئولین [رده] بالا میگویند قبول داریم امّا مسئولین میانی درست عمل نمیکنند؛ به هر حال باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده‌ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] میشوند و هیچ کس مذمّتشان نمیکند. امّا نوبت به کشور ما که میرسد، این طرف قضیّه تشویق میشود، [یعنی] و مانند اینها. بنابراین این هم یک نکته است که ان‌شاءاللّه باید مورد توجّه باشد. (بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۳۹۸/۰۱/۰۶) .
جمعیت در برنامه ریزی توسعه کتابی ارزشمند که مفاد جمعیتی در برنامه های توسعه کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی را استخراج و تحلیل کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریمها و راستی آزمایی است 🔺گفتگوی مهم غریب‌آبادی عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با سایت Khamenei.ir: 🔹 اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد، باید همه تحریمها را به‌صورت عملی لغو کند. 🔹 مشاهده اثر عملی رفع تحریمها، بسیار کلیدی است. 🔹 تحریمهایی که باید بصورت کامل برداشته شود: اولا، تمام تحریمهای داخل برجام که آمریکا مجددا آن را اعمال کرد. ثانیا، تحریمهای دولت ترامپ. ثالثاً، تحریمهایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده. 🔹 بصورت شفاف در گفتگوها اعلام‌شده که باید همه این تحریمها لغو شود. 🔹 راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنشها از کانالهای مالی مختلف انجام شود. 🔹 الآن در گفتگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا اینگونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد.