eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
721 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
728 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوۀ جبران غیبت سؤال: اگر در مورد شخصی کرده باشیم، آیا می توان با اهدا ثواب اعمال مستحبی و واجب، گناه آن را جبران کنیم؟ جواب: اهداء ثواب اعمال کافی نیست، بلکه ‌‌اگر‌‌ زنده است و طلب از او ممکن هست و مفسده ندارد، بايد از او حلالیت بطلبید و اگر در قيد حيات نيست يا از او امکان ندارد، برايش استغفار کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂سلسله مباحث: شماره 41 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅مباحات خلاف شأن (قسمت چهارم) شأن طلبه در نگاه مردم، باید در خدمت اهداف دین و تأثیرگذاری اجتماعی قرار گیرد. اگر با بی‏ملاحظگی و لاابالی‏گری این جایگاه از بین برود، زمینه خدمت از بین می‏رود و ادای وظیفه دشوار می‏گردد. پس اگر گفته می‏شود كه فلان رفتار خلاف شأن طلبه است، منظور این است كه آن رفتار جایگاه طلبه را در نظر مردم پست می‏گرداند و مانع پیش‏رفت كار طلبه می‏گردد. تشخیص مصداق این رفتارها نیاز به دقت فراوان دارد و نمی‏توان به صورت قالب‏بندی‏شده و كلیشه‏ای، به معرفی نمونه‏های آن پرداخت: ◀️ الف) طبیعی است میان طلبه ملبّس و طلبه غیرملبّس در مصادیق این رفتارها تفاوت چشم‏گیری وجود دارد. طلبه ملبّس، نماد روحانیت تلقی می‏شود و به صورت مستقیم انتساب به دین یافته است؛ اما طلبه غیرملبّس انتساب رسمی به دین ندارد و از او انتظار مستقیم برای انجام رسالت‏های حوزوی نمی‏رود. گویا برای كسب آمادگی و تجهیز كامل در این مسیر هنوز فرصتی در اختیار دارد. ◀️ ب) شرایط سنی نیز، در تشخیص مصادیق و كشف نمونه‏ها تأثیر دارد. هرچه سن بالاتر رفته باشد، شأن و جایگاه طلبه در دیده مردم افزایش می‏یابد و انتظارات آنان بیشتر می‏گردد. طلبه جوان هرچند ملبّس باشد، به اندازه روحانی سال‏خورده، در معرض دقت و خرده‏گیری نیست. مثلاً كشتی گرفتن با جوانان و شركت در بازی فوتبال آنان برای یك طلبه بسیار جوان شاید اشكالی نداشته باشد، اما برای یك روحانی مسن و جاافتاده، سبك و خلاف شأن به‏شمار می‏رود. نباید گمان شود كه این‏گونه برنامه‏ها چون موجب انس و صمیمیت و رفاقت می‏شود مطلوب است؛ زیرا انس و صمیمیت و رفاقت، موضوعیت ندارد و تنها برای انتقال بهینه پیام دین ارزشمند است. این‏گونه رفتارها ـ كه در سیره پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام سابقه ندارد ـ روحانی را در حد مخاطب و هم‏سطح او تنزل می‏دهد. از آن به بعد سخن روحانی، نه سخن یك عالم دین و كارشناس معارف اسلامی كه سخن یك كشتی‏گیر، فوتبالیست یا رفیق به شمار می‏رود و تأثیر لازم را نخواهد داشت. یعنی با این رفتارها روحانی، از كاركرد ویژه خود ساقط شده و به كاری نمی‏آید. روحانی هرگز كشته و مرده احترام و دست‏بوسی نیست؛ اما مأمور به وظیفه‏ای است كه باید از عهده آن به خوبی برآید و آن را به خوبی انجام دهد. اگر این انس و رفاقت مانع از انجام آن مأموریت گردد بی‏شك نامطلوب است. نباید به روحانی به چشم یك رفیق گعده‏نشین نگاه شود. بلكه جایگاه روحانی در میان مردم باید جایگاه یك عالم و كارشناس دین باشد و سخن او نافذ و مؤر دیده شود. به هر حال نه طلبه جوان ادای بزرگسالان را در آورد و نه روحانی سالمند به شیوه جوانان ظاهر شود. ◀️ ج) نگاه مردم در مناطق مختلف، متفاوت است. شاید مردم قم و مشهد به جهت انس فراوان با روحانیت، از مشاهده برخی رفتارها شگفت‏زده نشوند و دریافت منفی نداشته باشند؛ اما مردم مناطق دیگر انتظار ویژه‏ای از روحانی دارند و رفتارهایی به مراتب كوچك‏تر را برنمی‏تابند. ◀️ د) مخاطبان نیز در این تعریف تأثیرگذارند. حضور روحانی در جمع جوانان با حضور او در میان سال‏مندان متفاوت است. جوانان از شكستن قالب‏های كلیشه شده و رایج لذت می‏برند و نه تنها استنكار و استیحاش ندارند، كه از آن استقبال نیز می‏كنند؛ اما بسیاری از بزرگ‏ترها، از برهم زدن هنجارهای ذهنی خود برآشفته می‏شوند و به سرعت قضاوت منفی می‏كنند. برای مثال، درآوردن عبا و عمامه در جمع جوانان نوعی ابراز محبت و صمیمیت تلقی می‏شود؛ اما ممكن است در میان بزرگ‏ترها حمل بر بی‏قیدی و بی‏احترامی شود. بی‏شك، تعداد جمعیت حاضران نیز در این قضاوت تأثیر دارد. ◀️ ه) محیط حضور طلبه نیز، در شكل‏دهی نگاه مردم مؤثر است. رفتار یك طلبه در ورزشگاه، كوه، كنار استخر یا در مسافرت با رفتار او در محراب مسجد و كلاس مدرسه در نظر مردم متفاوت است. هر یك از این محیط‏ها مقتضای خاصی دارد كه به خوبی باید شناخته و رعایت شود.
🌀 📍حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 🔺رهبر انقلاب - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ آخرین وضعیت کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 🔻تحلیلی از آرایش 🔹پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری آتی بسیار پیچیده است و هیچ تحلیلگری تاکنون تصویر روشنی ارائه نکرده است. ولی می توان به گمانه زنی و بررسی احتمالات پرداخت. در ادامه چند نکته را مطرح کنم: 1️⃣ وضعیت جبهه اصلاحات روشن نیست. علی رغم اعلام کاندیداتوری و حسین دهقان(وزیر دفاع دولت یازدهم روحانی) اما احتمال حضور پزشکیان، ، سورنا ستاری، ، ، محمدرضا عارف، نمکی وزیر بهداشت، آخوندی(وزیر سابق مسکن) و آذری جهرمی وجود دارد. اینکه چه کسانی رد یا تأییدصلاحیت می شوند معلوم نیست ولی بعید می دانم شاخص هایی همچون ظریف و جهانگیری و پزشکیان و علی مطهری از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. 2️⃣ گزینه مورد حمایت حزب کارگزاران و جامعه روحانیت مبارز، است که بعید نیست جریان (جبهه اصلاح طلبان) به او برسند. تأیید صلاحیت وی هم بسیار محتمل است. 3️⃣ حضور شخصیت هایی همچون و عزت اله ضرغامی نیز وابسته به حضور سایر اشخاص نخواهد بود. اینکه احمدی نژاد تأیید یا رد شود معلوم نیست ولی باتوجه به نظر شورای نگهبان در سال 96 احتمال رد شدن وی وجود دارد. 4️⃣ حضور ، ، ، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی، رستم قاسمی، نیکزاد و ... منوط به حضور سیدابراهیم رئیسی است. به احتمال 90 درصد چنانچه رئیسی در انتخابات شرکت کند سایر شخصیت ها یا ثبت نام نمی کنند یا بعد از مناظرات به نفع وی کنار می روند. البته اینکه کدام شخصیت ها تأیید صلاحیت می شوند به احتمال زیاد سعید جلیلی، قالیباف و رضایی بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؛ سایرین را نمی توان قضاوت کرد. سخنگوی شورای نگهبان هم اعلام کرده هیچ چیزی معلوم نیست و ما نمی توانیم تعیین تکلیف کنیم. 5️⃣ در صورتیکه رئیسی حضور پیدا نکند حضور آقایان جلیلی و قالیباف و لاریجانی جدی است. 6️⃣ با توجه به اکثر نظرسنجی ها، حتی با حضور و تأیید صلاحیت افرادی همچون خاتمی، احمدی نژاد و غیره، انتخاباتی با مشارکت پائین و نهایت مشارکت متوسط را خواهیم داشت. لذا تکثر در جبهه ها و کاندیداها به نفع انقلاب و مردم است. تکثر کاندیداها و رقابت هرچه پرشورتر باشد مشارکت بالاتر خواهد رفت. چه بسا در انتخابات پیش رو رقابت بین بد و بدتر نباشد یا بین بد و خوب نباشد؛ شاید رقابت بین خوب و خوب تر شکل بگیرد. وقتی مشارکت پائین و متوسط است نیروهای انقلابی می بایست ثبت نام کنند و تصمیم گیری نهایی را به بعد از مناظرات بسپارند. 🔹در انتخابات مجلس گذشته(مجلس یازدهم) به کسانی که خود را دلسوز و نیروی انقلابی می دانستند توصیه کردیم که بگذارید رقابت شکل بگیرد و هر حزب و جبهه ای با یک لیست به میدان بیاید اما متأسفانه القای ترس بر بدنه انقلابی و ترساندن مردم از لولوی اصلاح طلبان، منجر به لیست ائتلاف شد و خیلی از نیروهای لایق و شایسته به پای جبهه وحدت اصولگرایی ذبح شد. اما همه دیدیم که جبهه اصلاحات با آنکه یک لیست به سرلیستی مجید انصاری منتشر کرد باز رأی نیاورد! 🔸حالا به صراحت می گوئیم نیروهای انقلابی روی برنامه ریزی کنید و از تئوری های «اصلح – صالح مقبول» بپرهیزید. اگر دوگانه «اصلح – صالح مقبول» ذره ای در محضر رهبر انقلاب ارزشی داشت حداقل یکبار طی این سه دهه از آن تعریف می کرد ولی می بینید که مکرر در مکرر می فرماید: و . 🔹حقیر تا این لحظه باتوجه به شناختی که از نامزدها دارم برخی را اصلح می دانم و نسبت به برخی چون شناخت کافی ندارم اظهار نظر نمی کنم تا اطلاعات بیشتری کسب کنم. امیدوارم با توجه به شرایط مهم و اساسی قوه قضائیه، جناب آقای رئیسی در دستگاه قضا بماند. چون نیرویی برای اصلاح قوه قضائیه نداریم. ان شاءالله خدا هم عنایت می کند و یک نیروی انقلابی مسلک، صادق و پاک و اهل طرح و برنامه انتخاب خواهد شد. 🔻در پایان؛ باید منتظر شرایط پیش رو و آرایش انتخابات ماند . ✍️ داود مدرسی یان
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓در ۱۴۰۰ به چه کسی رأی بدهیم؟ 📺 پاسخ استاد را بشنوید...
خُدعه در آژانس؛ نقطه پایان حُسن نیت ایران جمهوری اسلامی ایران ضمن اجرای قانون ضد تحریمی، و برای این که حسن نیت نشان دهد، با رافائل گروسی مدیر کل آژانس توافق کرد تا دوربین های فراپادمانی بتوانند بدون ارتباط با آژانس، همچنان تصویر برداری کنند و اگر هم تحریم ها لغو شد، آژانس بتواند به اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کند. ♦️این حسن نیت، اما با شیطنت آمریکا و فرانسه مواجه شده که خواستار جلسه روز دوشنبه شورای حکام آژانس و صدور قطعنامه ضد ایرانی شده اند. این اقدام در حالی است که اساسا اجرای پروتکل الحاقی (نظارت فراتر از سطح عادی نظارت NPT) توس ایران، داوطلبانه و مبتنی بر توافق سیاسی "برجام" بوده است. 🔹به عبارت دیگر، آژانس و غرب درباره پروتکل الحاقی،ذی حق نیستند و ایران، صرفا بر اساس تعهد متقابل غرب برای برداشتن تحریم ها، این اقدام داوطلبانه را پذیرفته است. حالا هم که آمریکا و اروپا عهد شکنی کرده اند، ایران اجرای پروتکل را متوقف کرده، اما حتی در این تصمیم هم، نهایت حسن نیت را نشان داده است. ♦️با این مقدمات، اگر قرار باشد پاسخ حسن نیت ایران و توافق با مدیر کل آژانس، اقدام ضد ایرانی باشد، طبیعتا توافق با آژانس از اعتبار ساقط خواهد شد. و این در حالی است که گروسی، با هدایت غرب به تهران سفر کرد و با رضایت از توافق انجام شده، برگشت. 🔹در اهمیت توافق گروسی با تهران، همین بس که ارنست مونیز وزیر انرژی دولت اوباما گفته است: "گروسی با انجام این سفر، در موقعیت منحصر فردی قرار گرفت که بتواند از ادامه دریافت اطلاعات در زمینه فعالیت هسته ای ایران ایران اطمینان یابد". ♦️اما اگر قرار باشد غرب، مرتکب شیطنت تازه ای در آژانس شود، نه تنها توافق اخیر لغو خواهد شد، بلکه اجرای گام های بعدی ایران برای توقف تعهدات برجامی سرعت خواهد گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نایب رئیس مجلس عظیم‌ترین کلاهبرداری دولتی توسط دولت روحانی افشا کرد؛ حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان! ⏰۲ اسفند ۹۹ 🔹قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس: عظیم‌ترین پرونده کلاهبرداری دولتی با سندسازی قانونی، اتفاق افتاده؛ بدون اینکه به مردم اطلاع بدهند پرداخت ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده سهام عدالت‌شان، ارزش ۷ میلیون تومان در پی دارد. 🔸فقط تعداد محدودی حدود ۴۰۰ هزار نفر مطلع زرنگ، این سهم را پرداخت کردند و ۴۵ میلیون نفر سرشان بی کلاه ماند. 🔹حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد این تخلف است. 🔸همین سبدهای پالایشی، بخش ارزنده سهام عدالت، مال مردم است که دارد فروخته می‌شود. 🔹به عبارتی، قبل از اینکه به مردم بگویند سهام عدالت آنها در این دولت، چقدر می‌ارزد، گفتند که ۵۰۰ هزار تومان از سهم یک میلیونی تومانی سهام عدالت‌تان را اگر میخواهید، باید ۵۰۰هزار تومان بدهید! مردم هم که نمیدانستند اگر این ۵۰۰هزار تومان را بدهند ۷میلیون تومان گیرشان می‌آید، پولی ندادند؛ دولت هم، با این ادعا که خود مردم نخواستند، نصف سهام عدالت آنها را تصاحب کرد! 🔸بماند که قرار بود از محل سود آن ۵۰۰ هزار تومان اولیه، سهم دوم پرداخت شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازخوانی منشور روحانیت (11): در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگویی ، بلافاصله جواب می‌شنیدی که ! عده‌ای همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آن‌ها قد علم کند. که پدر پیرتان از این دسته خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. وقتی جا افتاد و در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست «و» حکومت دخالت نماید، در معاشرت با مردم فضیلت شد. به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‌ها بود که هر کس کج راه می‌رفت متدین‌تر بود. ، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک به‌شمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. .