🍎🍎حتما بخوانید 🍎🍎
👇👇
❇️نقل است که روزی راهبی با جمعی از مسیحیان به مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)آمدند در حالیکه طلا و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه داشتند.
پس راهب رو کرد به جماعتی که در آنجا حضور داشتند ( أبوبکر نیز در بین جماعت بود ) و سوال کرد "خلیفه ی نبی و امین او چه کسی است؟"
پس جمعیت حاضر ، ابوبکر را نشان دادند ، پس
راهب رو به ابوبکر کرده و پرسید نامت چیست؟ ابوبکر گفت ، نامم "عتیق" است
راهب پرسید نام دیگرت چیست؟ابوبکر گفت نام دیگرم "صدیق" است.
راهب سوال کرد نام دیگری هم داری؟ ابو بکر گفت "نه هرگز"
پس راهب گفت گمان کنم آنکه در پی او هستم شخص دیگریست.
ابوبکر گفت دنبال چه هستی؟
راهب پاسخ داد من بهمراه جمعی از مسیحیان از روم آمدم و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه آوردیم و هدف ما این است که از خلیفه ی مسلمین چند سوال بپرسیم ، پس اگر توانست به سوالات ما پاسخ دهد تمام این هدایای ارزنده را به او میبخشیم تا بین مسلمانان قسمت کند و اگر نتوانست سوالات مارا پاسخ دهد اینجا را ترک کرده و به سرزمین خود باز میگردیم.
ابوبکر گفت سوالاتت را بپرس ، راهب گفت باید ب من امان نامه بدهی تا آزادانه سوالاتم را مطرح کنم و ابوبکر گفت در امانی ، پس سوالاتت را بپرس.
راهب سه سوالش را مطرح کرد:
1)ما هو الشئ الذی لیس لله؟
چه چیزاست که از آن خدا نیست؟
2)ما هو شئ لیس عندالله؟
چه چیزاست که در نزد خدا نیست؟
3)ما هو الشئ الذی لا یعلمه الله؟
آن چیست که خدا آن را نمیداند؟
پس ابوبکر پس از مکثی طولانی گفت باید از عمر کمک بخواهم ، پس بدنبال عمر فرستاد و راهب سوالاتش را مطرح کرد ، عمر که از پاسخ عاجز ماند پس بدنبال عثمان فرستاد و عثمان نیز از این سوالات جا خورد ، و جمعیت گفتند چه سوالیست که میپرسی؟خدا همه چیز دارد و همه چیز را میداند.
راهب نا امید گشته قصد بازگشت به روم کرد ، ابوبکر گفت : ای دشمن خدا اگر عهد بر امان دادنت نبسته بودم زمین را به خونت رنگین می کردم .
سلمان فارسی که شاهد ماجرا بود بسرعت خود را به امام علی (ع)رسانده و ماجرا را تعریف کرد و از امام خواست که به سرعت خودش را به آنجا برساند.
پس امام علی ع بهمراه پسرانش امام حسن (ع )و امام حسین (ع )میان جمعیت حاضر و با احترام و تکبیر جماعت حاضر مواجه شدند.
ابوبکر خطاب به راهب گفت ، آنکه در جست و جویش هستی آمد ، پس هر سوالی داری از علی (ع) بپرس!
راهب رو به امام علی (ع) کرده و پرسیدنامت چیست؟
امام علی (ع) فرمودند: نامم نزد یهودیان "الیا" نزد مسیحیان "ایلیا" نزد پدرم "علی" و نزد مادرم "حیدر" است.
پس راهب گفت ، نسبتت با نبی (ص) چیست؟
امام (ع )فرمودند: او برادر و پسرعموى من است و نیز داماد او هستم.
پس راهب گفت ، به عیسی بن مریم قسم که مقصود و گمشده ی من تو بودی.
پس به سوالاتم پاسخ بده
و دوباره سوالاتش را مطرح کرد.
امام علی (ع) پاسخ دادند:
.
فإن الله تعالی أحد لیس له صاحبة و لا ولدا
فلیس من الله ظلم لأحد
و فإن الله لا یعلم شریکا فی الملک
🔹آنچه خدا ندارد ، زن و فرزند است.
🔹آنچه نزد خدا نیست ، ظلم است
🔹و آنچه خدا نمیداند ، شریک و همتا برای خود است
پس راهب با شنیدن این پاسخها ، امام علی را به سینه فشرد و بین دو چشم مبارکش را بوسید و گفت:
"أشهد أن لا اله إلا الله و أن محمد رسول الله و أشهد أنک وصیه و خلیفته و أمین هذه الامة و معدن الحکمة"
✳️به درستی که نامت درتورات إلیا و در انجیل ایلیا و در قرآن علی و در کتابهای پیشین حیدر است ، پس براستی تو خلیفه ی بر حق پیامبری، سپس تمام هدایا را به امام علی (ع) تقدیم کرد و امام در همانجا اموال را بین مسلمین قسمت کرد.
💠 *عزيزان !! تا حد امکان نشر دهید؛ زیرا:
⬅️نقل است که پیامبر(ص)فرمود: هرکس فضائل امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)را نشردهد، مادامیکه از آن نوشته اثری باقیست ملائکة الله برای او استغفار می کنند
📚منبع : کتاب الإحتجاج مرحوم طبرسی
❁﷽❁
❇️ وَقَضَي رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً
✳️ پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو نزد تو به پيرى رسيدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجيده و بزرگوارانه سخن بگو.
📖 سوره مبارکه اسراء،آیه شریفه٢٣
🤲 اَللّٰهُمَّـ ؏َجِّلْ لِوَلیِّڪَ الْفَرَج 🤲
🌱🌷{°طلبه عصر ظهور°}🌷🌱
@talabeasrezohoor1
🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊
🔷🔶🔹نکات آیه شریفه٢٣ از سوره مبارکه اسراء👇👇👇
🔹در احاديث، در مورد احسان به والدين بسيار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است:
🔸پاداش نگاه رحمت به والدين، حج مقبول است. رضايت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست.
🔹احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى كند و سبب مى شود كه فرزندان نيز به ما احسان كنند.
🔸در احاديث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «اُفّ» نگو، خيره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پيش از آنان منشين و پيش از آنكه از تو چيزى بخواهند به آنان كمك كن.
🔹مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مى داد، پيامبر را در همان حالت ديد، پرسيد: آيا حقّ مادرم را ادا كردم؟ فرمود: حتّى حقّ يكى از ناله هاى زمان زايمان را ادا نكردى.
🔸از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله سؤال شد: آيا پس از مرگ هم احسانى براى والدين هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برايشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهى هايشان و احترام دوستانشان.
🔹مردى از پدرش نزد پيامبر شكايت كرد. حضرت پدر را خواست و پرسش نمود، پدر پير گفت: روزى من قوى و پولدار بودم و به فرزندم كمك مى كردم، امّا امروز او پولدار شده و به من كمك نمى كند.
🔸رسول خداصلى الله عليه وآله گريست و فرمود: هيچ سنگ و شنى نيست كه اين قصه را بشنود و نگريد! سپس به آن فرزند فرمود: «اَنتَ و مالُك لاَبيك» تو و دارايى ات از آنِ پدرت هستيد.
🔹در حديث آمده است: حتّى اگر والدين فرزند خود را زدند، فرزند بگويد: «خدا شما را ببخشد» كه اين كلمه همان «قول كريم» است.
🔸احسان به والدين، از صفات انبياست. چنانكه در مورد حضرت عيسى عليه السلام، توصيفِ «بِرّاً بوالدتى»ودر مورد حضرت يحيى عليه السلام «بِرّاً بوالديه» آمده است.
🔹والدين، تنها پدر و مادر طبيعى نيستند. در برخى احاديث، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و اميرالمؤمنين عليه السلام پدر امّت به حساب آمده اند.همچنان كه حضرت ابراهيم، پدر عرب به حساب آمده است.«ملّة ابيكم ابراهيم»
🔸اگر والدين توجّه كنند كه پس از توحيد مطرحند، انگيزه ى دعوت فرزندان به توحيد در آنان زنده مى شود. «قَضى ربّك ألاّ تعبدوا اِلاّ ايّاه و بالوالدين احساناً»
📚 تفسیرنور،حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
🤲 اَللّٰهُمَّـ ؏َجِّلْ لِوَلیِّڪَ الْفَرَج 🤲
🌱🌷{°طلبه عصر ظهور°}🌷🌱
@talabeasrezohoor1
❇️ ابوولاد حناط گوید:
از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه:
"وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ" پرسیدم.فرمودند:
❇️ «هر زمانیکه نظر بر آنها میکنی نظرت از روی رحمت و مهربانی باشد
❇️ و نه صدای خود را بالای صدای ایشان بلند گردان
❇️ و نه دست خویش را بالای دست آنان و [هنگام راه رفتن] پیش از ایشان راه مرو».
📚 بحارالأنوار، ج۷۱، ص۳۹
🤲 اَللّٰهُمَّـ ؏َجِّلْ لِوَلیِّڪَ الْفَرَج 🤲
🌱🌷{°طلبه عصر ظهور°}🌷🌱
@talabeasrezohoor1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یکی از شاه کلیدها برای گشایش
زندگی....👆👆
🎤 حجت الاسلام و المسلمین عالی
🤲 اَللّٰهُمَّـ ؏َجِّلْ لِوَلیِّڪَ الْفَرَج 🤲
🌱🌷{°طلبه عصر ظهور°}🌷🌱
@talabeasrezohoor1
41652904814683072736.gif
173.7K
📆تقویم روز:یکشنبه17اسفند1399/ 23رجب1442/ 7مارس2021
#حدیث_روز
🔸امام علی علیه السلام:
غَيِّروا العاداتِ تَسهُلْ عَلَيكُمُ الطّاعاتُ .
عادتها را تغيير دهيد، تا طاعات بر شما آسان شود.
میزان الحکمه، جلد۸، صفحه۲۹۹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
📌 موضوع: حلم و کظم غیظ در مقابل خشم و غضب
♻️ حلم در سیرۀ اخلاقی ائمه معصومان(ع)
🦋 هدف تمامی ادیان و پیامبران الهی و ائمه معصومین (ع)، تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی است.
🦋 در اسلام، مکارم اخلاق و خویهای پسندیده از جایگاه ویژهای برخوردارند؛ چنانکه اخلاق، یکی از اهداف مهم بعثت است که پیامبر اکرم (ص) آن را بیان فرموده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ».
🦋 خداوند هم در قرآن کریم پیامبر (ص) را با عبارت «خُلُقٍ عَظيم» به عنوان الگوی اخلاقی به انسانها معرفی کرده است.
🦋 رفتار و گفتار پیامبر(ص) و ائمۀ معصومین (ع)، الگوهایی جاویدان اخلاق اسلامی هستند. یکی از برترین سجایای اخلاقی معصومین (ع)، حلم و بردباری است؛ چنانکه در زیارت جامعه کبیره، از ایشان به عنوان منتهای بردباری یاد شده است.
👈 ادامه دارد...
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📌 موضوع: حلم و کظم غیظ در مقابل خشم و غضب
♻️ تعریف حلم
🦋 حلم، به معنای بردباری و شکیبایی و به معنای «خودداری نفس و طبیعت، هیجان و برآشفتگی و خشم» آمده است؛ به گونهای که حالتی از سکون، طمأنینه و صبر در مقابل ناملایمات به انسان دست میدهد و از سبک مغزی، اقدامات نابخردانه، بیپروایی و خشم پرهیز میکند.
🦋 از آنجا که این حالت از عقل و خرد ناشی میشود، بعضی آن را عقل گفتهاند، ولی معنای اصلی آن، عقل نیست؛ بلکه عقل از مسببات آن است، بدین معنا که قبل از بردباری است.
🦋 امام على (ع) حلم را اینگونه معرفی کرده است: «إِنَّمَا الْحِلْمُ كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ النَّفْسِ مَعَ الْقُدْرَةِ».
🦋 با توجه به تعریف فوق میتوان گفت در ترجمه حلم به بردباری، کمی مسامحه صورت میگیرد؛ زیرا حلم به معنای تحمل بار دیگران نیست؛ بلکه به معنای خویشتنداری پر صلابت و نرمش قهرمانانه است.
🦋 بنابراین آنچه در ترجمه واژه حلم معروف شده و از آن به عنوان «بردباری صرف» یاد میکنند، صحیح نیست؛ زیرا حلم به معنای تحمل بار به طور مطلق نیست؛ زیرا تحمل بار، گاهی به معنای ظلمپذیری میشود که ضد ارزش است.
👈 ادامه دارد...
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
اخلاق عرفانی 34.wma
24.8M
✅ اخلاق عرفانی صوت 4⃣3⃣
🎤 سخنران : سرکار خانم نیک
💼 استاد حوزه و دانشگاه و مدیریت محترم مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها
💠💠💠💠💠💠
واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/3959423055Cba0e337d23