eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
316 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه باسلام قابل توجه طلاب محترم: عزیزانی که در نمرات کلاسی ترم اول اعتراض دارند ویا در امتحان کلاسی نبودند جهت بازبینی به آموزش مراجعه کنند. معاونت آموزش
🔴 پیشرفت انقلاب اسلامی را با چه بسنجیم؟ 🔻این‌روزها بحث از است. خیلی‌ها جهاد تبیین را در ارائه آمار و ارقام برخی پیشرفت‌ها می‌دانند و برای پوشاندن ضعف‌ها و مشکلات می‌خواهند از رسانه‌درمانی استفاده کنند. 🔹به نظر می‌رسد بی اثرترین محتوای رسانه های داخلی این روزها، اخباری است که در آن از حجم جاده‌سازی، پُل سازی، سدسازی، تأسیسات آبرسانی و برق رسانی و ... بعد از انقلاب خبر می دهند. اینکه بعد از انقلاب57، چقدر جاده و اتوبان ساخته شده، چقدر پل و سد ساخته شده، چقدر پیشرفت پزشکی و علمی و هسته ای و نانو و ... صورت گرفته، مهم است و قابل مستندسازی؛ اما طرح اینها کمکی به افزایش رضایت عمومی نمی کند و گرهی از ابهامات ذهنی و سؤالات افکار عمومی باز نمی کند. 🔸مخالف نشر اخبار این چنینی نیستم اما آنان را هم اولویت نمی دانم. ما باید شاخص های دقیق تر و مهمتری ارائه کنیم و پیشرفت و پسرفت انقلاب اسلامی را بر اساس آن شاخص ها بسنجیم. هرکجا پیش رفته باشیم با طرح این شاخص ها، معلوم می شود و هرکجا دچار عقب ماندگی باشیم نیز منجر به مطالبه خواهد شد. 🔹متأسفانه فهم عموم رسانه ها این است که با نشر پیشرفت ها در عرصه های صنعتی و صنایع مختلف میتوان احساس رضایت مردم را بالا برد. در واقع اینگونه نیست. 🔸اما شاخص های اصلی چه هستند؟ شاخص‌های اصلی همان شعارهایی هستند که در بیان رهبران انقلاب اعم از حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان بهشتی و مطهری و مرحوم طالقانی و آیت الله خامنه ای پیش از انقلاب و بعدانقلاب بارها تکرار شده است و مردم نیز در شعارهای خود در تجمعات گوناگون سر می دادند، روی پلاکارد می نوشتند و به درد و دیوار می چسباندند. 🔹آزادی، عدالت، استقلال، جمهوریت، اجرای اسلام، مبارزه با فقر و ریشه کنی آن، مبارزه با تبعیض، مبارزه با فساد، ساده زیستی مسئولین و مدیران، استکبارستیزی و ... . 🔸اینها شاخص های اصلی بررسی پیشرفت انقلاب است. با بررسی وضعیت هر کدام از این شاخص ها معلوم می شود که آیا رو به جلو بوده ایم یا عقب مانده ایم و اینکه چه باید کرد. وگرنه سخن گفتن از میزان جاده سازی و پل سازی و صنایع مختلف تأثیری در افزایش رضایت مردم ندارد کما اینکه برخی کشورها بدون اینکه انقلاب کنند و راه ما را بیایند به خیلی از این پیشرفت ها و بلکه بیشتر هم رسیده اند و البته برخی کشورها هم از ما خیلی عقب ترند. 🔹به نظرم وظیفه نخبگان است که وضعیت هر کدام از شاخص های اصلی را بررسی کنند و موانع تحقق هر کدام را برشمرند تا بدانیم کجا ایستاده ایم. بطور مثال آیا در بحث آزادی و آزادی خواهی و اجازه دادن به افکار مختلف برای ارائه خود و آزاداندیشی و مناظره بین مکاتب و نظرات مختلف پیش رفته ایم؟ آیا در آزادی انتقاد از مسئولین نظام، از دستگاه های مختلف پیش رفته ایم؟ چند درصد جلو رفته ایم؟ موانع چه هستند؟ 🔸در بحث جمهوریت و انتخاب مردم پیش رفته ایم یا هنوز جمهوریت را در رأی مردم به انتخاب مجلس خبرگان با حداقل کاندیداها، ریاست جمهوری، مجلس، شورای شهر می دانیم؟ امروز کیفیت انتخاب مردم رشد کرده یا خیر؟ مکانیزم رد و تأییدصلاحیت ها رشد کرده یا خیر؟ 🔹در بحث عدالت؛ پیش از انقلاب عمده منابع ثروت دست یک اقلیت زیر یک درصد بود. اگرچه توزیع این منابع بعد از انقلاب و توزیع امکانات و خدمات رسانی بسیار بیشتر از قبل است و اساساً با قبل از انقلاب، قابل قیاس نیست اما آیا امروز عدالت برقرار شده؟ امروز جامعه اسلامی، طبقه طبقه است یا همگن و منسجم و همدل؟ 🔸در سایر شاخص ها همینگونه باید بررسی کرد. تک تک شاخص ها را بررسی کرد و میزان پیشرفت در هر شاخص را بگوئیم و دلایل عقب ماندگی را هم بگوئیم. وگرنه صرفاً ارائه آمار تأثیری در افزایش رضایت مردم نخواهد داشت. 🔹به نظر هرکجا که دولت‌ها از این شاخص‌ها کوتاهی کرده و عدول کردند، دچار خسران شده‌ایم و هر کجا روی شاخص‌ها و آرمان‌های انقلاب تاکید و اصرار کرده‌اند، جلو رفتیم! قطعاً عامل عقب‌ماندگی و مشکلات کشور، در آزادی‌خواهی، استقلال‌خواهی، عدالت‌خواهی، اسلام‌خواهی و استکبارستیزی نیست بلکه هرکجا خلاف این آرمانها عمل شده، مشکلات افزون گشته‌اند. 🔸لذا ارائه آمار و ارقام پیشرفت‌ها باید با این نگاه باشد تا مردم با آرمان های انقلاب همراه شوند وگرنه با سخنرانی و رسانه‌درمانی و تبلیغات، رضایت مردم جلب نخواهد شد!
برنامه امتحانات تجدیدی نیمسال اول‌ ۱۴۰۰
مبارک ☘️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔹رِضا اللّه فـي رِضا الوالِدِ ، وسَخَطُ اللّه في سَخَطِ الوالِدِ . 🔶خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر . 📙میزان الحکمه؛ج۱۳،ص۴۹۰
حکایتی از استاد انصاریان: طلبه‌ای که به لوستر‌های حرم امیرالمؤمنین (ع) اعتراض داشت یکى از طلبه‌هاى حوزه باعظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیرقابل تحملى بود. روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) عرضه مى‌دارد: شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل‌هاى بى‌بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده‌اید، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟! شب امیرالمؤمنین (ع) را در خواب مى‌بیند که آن حضرت به او مى‌فرماید: اگر مى‌خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فیجیل (نوعی سبزی) و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادى قابل توجهى مى‌خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد به خانه فلان کس مراجعه کنى، چون حلقه به در زدى و صاحب‌خانه در را باز کرد به او بگو‌: به آسمان رود و کار آفتاب کند. پس از این خواب، دوباره به حرم مطهر مشرف مى‌شود و عرضه مى‌دارد: زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مى‌دهید؟! بار دیگر حضرت را خواب مى‌بیند که مى‌فرماید: سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مى‌توانى استقامت‌ورزى اقامت کن، اگر نمى‌توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: به آسمان رود و کار آفتاب کند. پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب‌ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى‌رساند و اهل خیر هم با او مساعدت مى‌کنند تا خود را به هندوستان مى‌رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى‌گیرد. مردم از اینکه طلبه‌اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مى‌کنند. وقتى به در خانه آن راجه مى‌رسد در مى‌زند، چون در را باز مى‌کنند، مى‌بیند شخصى از پله‌هاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مى‌شود، مى‌گوید: به آسمان رود و کار آفتاب کند. فوراً راجه پیشخدمت‌هایش را صدا مى‌زند و مى‌گوید: این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى‌اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس‌هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید. مراسم به صورتى نیکو انجام مى‌گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى‌شود. فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف، چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پرزینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند. از شخصى که کنار دستش بود، پرسید: چه خبر است؟ گفت: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است. پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است. هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد. همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست. او نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى‌شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم و همه مى‌دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است؛ یکى از آن‌ها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى‌بندم و شما اى عالمان دین، هم‌اکنون صیغه عقد را جارى کنید. چون صیغه جارى شد طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید: شرح این داستان چیست؟ راجه گفت: من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (ع) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم. به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم. مصراع گفته شده آن‌ها هم چندان مطلوب نبود. به شعراى ایران مراجعه کردم. مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى‌زد. پیش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (ع) قرار نگرفته است؛ لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى‌ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او درآورم. شما آمدید و مصراع دوم را گفتید. دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است. طلبه گفت: مصراع اول چه بود؟ راجه گفت: من گفته بودم: به ذره، گر نظر لطف، بوتراب کند، طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (ع) است. راجه سجده شکر کرد و خواند: به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در روز قیامت 🔻پیامبر خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب علیه‌السلام ❇️ سرلوحه پرونده هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. 📚 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥ ‌ ‌
اطلاعیه باسلام قابل توجه طلاب محترم مدرسه طالبیه دروس این مدرسه از فردا یعنی ۲۷ بهمن بمدت دوهفته مجازی برگزار خواهد شد . طلاب عزیز دقت کنند که حضور وغیاب اساتید باارسال هر روزه تقریرات دروس‌ توسط طلاب میباشند. ودرضمن دروس از طریق سامانه نجاح بصورت آفلاین بارگذاري خواهند شد. معاونت آموزش
اعمال شب نیمه رجب: از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس ۱- احیا شب نیمه رجب نقل شده از رسول خدا که هر کس 3 روز 13، 14 و 15 رجب را روزه دارد و شب هایش را به عبادت باشد، قسم به خدایی که مرا مبعوث کرده، از دنیا نخواهند رفت مگر با توبه نصوح و به ازای هر روز روزه او، هفتاد گناه کبیره بخشیده شده، هفتاد حاجت در سختی بزرگ از او روا می شود و هفتاد حاجت هنگام دخول در قبر و هفتاد حاجت هنگام خروج از قبر و هفتاد حاجت در هنگام میزان و هفتاد حاجت نزد پل صراط؛ و مانند کسی است که...... ۲- زیارت امام حسین از امام رضا علیه السلام پرسیده شد در چه زمانی بهتر است زیارت کنیم امام حسین علیه السلام را؟ فرمود: در نیمه رجب و نیمه شعبان 3- نماز دوازده رکعتی از امام صادق 12 رکعت است (6 تا دو رکعتی) در هر رکعت هر کدام از این موارد را 4 مرتبه می خواند: حمد توحید فلق ناس آیت الکرسی قدر پس از سلام نماز آخر 4 مرتبه می گوید اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَلااَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا پس برای هر چه خواست دعا می کند. 4- نماز دوازده رکعتی دیگر از امام صادق 12 رکعت در هر رکعت فقط حمد و سوره. پس از اتمام نماز هر کدام از حمد و ناس و فلق و توحید و آیه الکرسی 4 مرتبه و سپس 4 مرتبه می گوید سبحان الله و الحمد لله و لااله الله و الله اکبر سپس می گوید اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ 5- نماز سی رکعتی 30 رکعت نماز در هر رکعت حمد و ده مرتبه سوره توحید. در حدیث است از پیامبر که هر که بخوانند ثواب هفتاد شهید داده می شود و روز قیامت می آید در حالی که نور او به مانند بین مکه و مدینه را روشن می کند و از آتش نجات یافته و از نفاق خلاص می شود و عذاب قبر از او برداشته می شود. غسل در اول، وسط و آخر ماه وارد شده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا