💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_119 مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_120
وسئل عن قريش
أَمَّا بَنُو مَخْزُوم فَرَيْحَانَةُ قُرَيْش، نُحِبُّ حَدِيثَ رِجَالِهِمْ، وَالنِّکَاحَ فِي نِسَائِهِمْ. وَأَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْس فَأَبْعَدُهَا رَأْياً، وَأَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا.
وَأَمَّا نَحْنُ فَأَبْذَلُ لِمَا فِي أَيْدِينَا، وَأَسْمَحُ عِنْدَ الْمَوْتِ بِنُـفُوسِنَا، هُـمْ أَکْثـَرُ وَأَمْکَرُ وَأَنْکَرُ، وَنَحْنُ أَفْصَحُ وَأَنْصَحُ وَأَصْبَحُ.
از امام(عليه السلام) در مورد قريش سؤال شد.
امام(عليه السلام) فرمود:
اما بنى مخزوم، گل هاى قبيله قريشند که ما دوست داريم با مردانشان
هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج کنيم، اما طايفه بنى عبد شمس، از
همه بدانديش تر و بخيل ترند، اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه
در دست داريم بخشنده تريم و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتر; جمعيت آنها بيشتر و مکرشان فزون تر و زشت ترند و ما فصيح تر و دلسوزتر
و زيباتريم.
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_120 وسئل عن قريش أَمَّا بَنُو مَخْزُوم فَرَيْحَانَةُ قُرَيْش
شرح و تفسير
ويژگى هاى قبايل قريش
اين کلام حکيمانه در پاسخ کسى بيان شد که از امام(عليه السلام) درباره ويژگى هاى قبايل قريش سؤال کرد امام(عليه السلام)نيز به سه قبيله معروف آنها («بنو مخزوم»، «بنو عبد شمس» و «بنو هاشم») اشاره کرد و ويژگى هاى روحى و جسمى آنها را بر شمرد و در واقع به عنوان يک روان شناس ماهر در عبارات کوتاهى سجاياى آنها را بررسى کرد»; (وَ سُئِلَ(عليه السلام) عَنْ قُرَيْش).
نخست در پاسخ اين سؤال ـ سؤال درباره طايفه قريش ـ از قبيله «بنى مخزوم» سخن مى گويد و مى فرمايد: «اما بنى مخزوم گل هاى قبيله قريش اند که ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج کنيم»; (فَقَالَ أَمَّا بَنُو مَخْزُوم فَرَيْحَانَةُ قُرَيْش، نُحِبُّ حَدِيثَ رِجَالِهِمْ، وَالنِّکَاحَ فِي نِسَائِهِمْ).
«مخزوم» جد اين قبيله فرزند «يقظة بن مرة» بود. و اين طايفه به پاکيزگى و برخورد خوب و حسن معاشرت معروف بودند. امام(عليه السلام)نيز همين اوصافشان را ستود نه اوصاف معنوى و اخلاقى ديگر را و مى دانيم که «ابو جهل» معروف، «وليد» و دودمان «مغيره» از دشمنان سرسخت اسلام از اين قبيله بودند که شأن نزول بعضى از آيات قرآن مسائل مربوط به آنها را تشکيل مى دهد; از جمله در شأن نزول آيات (ذَرْنِى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً * وَجَعَلْتُ لَهُ مَالا مَّمْدُوداً ...)(1) گفته اند که اين آيات درباره «وليد بن مغيره» ى معروف است که تصميم داشت با قرآن معارضه کند. و آيه شريفه (ذُقْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْکَرِيمُ)(2) درباره «ابو جهل» نازل شده که مذمت شديدى در اين آيات از هر دو به چشم مى خورد.
سپس امام(عليه السلام) به سراغ معرفى طايفه «بنى عبد شمس» مى رود که «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» از اين قبيله اند، مى فرمايد: «اما طائفه بنى عبد شمس از همه بدانديش تر و بخيل ترند»; (وَأَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْس فَأَبْعَدُهَا رَأْياً، وَأَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا).
جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» گاه به شکل مدح تفسير شده به اين گونه که آنها داراى افکارى عميق و دورنگرند و نسبت به آنچه در اختيار دارند شجاعانه دفاع مى کنند و گاه به صورت دو وصف مذموم تفسير شده و جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» يعنى دورترين قبايل قريش از حقند و «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» به اين معنا تفسير شده که آنها بخيل ترين افرادند نسبت به چيزهايى که در اختيار دارند. با توجه به شواهد و قراين تاريخى و وجود افرادى همچون «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» در ميان آنها، تفسير دوم مناسب تر به نظر مى رسد و جمله «امکر» و «انکر» که بعدا خواهد آمد نيز شاهد اين مدعاست.
آن گاه امام(عليه السلام) از بنى هاشم ياد کرده، مى فرمايد: «اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تر و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتريم، جمعيت آنها بيشتر و مکرشان فزون تر و زشت ترند و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم»; (وَأَمَّا نَحْنُ فَأَبْذَلُ لِمَا فِي أَيْدِينَا، وَأَسْمَحُ عِنْدَ الْمَوْتِ بِنُفُوسِنَا، وَهُمْ أَکْثَرُ وَأَمْکَرُ وَأَنْکَرُ، وَنَحْنُ أَفْصَحُ وَأَنْصَحُ وَأَصْبَحُ).
فصاحت بنى هاشم نمونه بارز آن در پيغمبر اکرم و اميرمؤمنان(عليهما السلام)و خطبه هاى نهج البلاغه و نامه ها و کلمات قصار آن کاملاً نمودار است. دعاى عرفه امام حسين(عليه السلام) و دعاهاى صحيفه سجاديه نيز نمونه هاى ديگرى از اين فصاحت بى بديل است.
خيرخواهى آنها درباره اسلام تا آنجا بود که تا پاى جان ايستادند و همه چيز را براى حفظ اسلام در صحنه هايى همچون کربلا و غير آن فدا کردند. زيبايى صورت آنها در تواريخ کاملاً منعکس است. بذل و بخشش آنان در زندگى امير مؤمنان که هزار برده را با دسترنج خود آزاد کرد و در رکوع نماز انگشتر گران قيمتى را به سائل داد و آيه در مدح او نازل شد و در زندگى بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) که پيراهن شب زفافش را به سائل تقديم کرد و در زندگى امام حسن(عليه السلام) که در طول عمر خود چند بار تمام اموالش را ميان خود و نيازمندان تنصيف نمود و همچنين در زندگى امام صادق(عليه السلام) که بخشى از اموال خود را به دست يکى از شيعيان سپرده بود تا اگر اختلافى در ميان شيعيان در باره مسائل مالى ببيند مبلغ مورد اختلاف را از اموال او بپردازد و ميان آنها صلح و صفا برقرار سازد معروف است.
کوتاه سخن اين که تاريخ اسلام که به دست دوست و دشمن نوشته شده شاهد گوياى سخنان فشرده و پرمعنايى است که امام(عليه السلام) در اين کلام حکمت آميز خود بيان فرموده است.
در اينجا اين سؤال مطرح مى شود که چگونه امام(عليه السلام) قبيله اى را به طور عموم زير سؤال مى برد و آنها را
💓تنها مسیری های کردستان
شرح و تفسير ويژگى هاى قبايل قريش اين کلام حکيمانه در پاسخ کسى بيان شد که از امام(عليه السلام) درباره
آشکارا مذمت و نکوهش مى کند در حالى که از نظر شرع اسلام چنين کارى مناسب به نظر نمى رسد.
پاسخ اين سؤال روشن است. اولاً اين گونه حکم هاى عام ناظر به عموم نيست، بلکه ناظر به غالب افراد است. مثلاً وقتى مى گوييم: جوانان جسور و سرکش اند مفهومش اين نيست که همه بدون استثنا چنين اند و يا اين سخن که پيران پخته و پرتجربه اند دليل وجود اين صفت در تمام افراد کهن سال نيست.
ثانياً ابراز صفات مخفى و پنهان اشکال دارد اما صفات آشکار که افراد نمونه هاى آن را در اين قبايل آشکارا ديده بودند، بيان آن بى اشکال است; مثلا در طايفه بنى عبد شمس چهره هايى همچون «ابو سفيان» و فرزندانش و همچون همسر آلوده و زشت کارش «هند» را مى ديدند.
سؤال ديگر اينکه در عصر جاهليت، عرب به افراد قبيله خود افتخار مى کردند و حتى کثرت جمعيت خود را به رخ ديگرى مى کشيدند; ولى با ظهور اسلام اين تفاخر به انساب جاهلى از ميان رفت. چگونه امير مؤمنان على(عليه السلام) در اينجا ويژگى هاى قبايل قريش و برترى بنى هاشم را بيان مى کند؟
پاسخ آن است که عرب جاهلى بر ارزش هاى اخلاقى تکيه نمى کرد، بلکه روى تعداد و کثرت و پاره اى از صفات زشت مانند غارت گر بودن تکيه داشت و اصولاً دفاع از قبيله، دفاعى بى چون و چرا و بى قيد و شرط و تعصب آميز
بود نه براى ارزش هاى اخلاقى آنها. امام(عليه السلام) نيز در اينجا تکيه بر ويژگى هاى اخلاقى مى کند.
* * *
بارالها! تو را سپاس مى گوييم که توفيق رحمت فرمودى دوازدهمين جلد شرح نهج البلاغه مولاى متقيان اميرمؤمنان على(عليه السلام) را مقارن ايام غدير به پايان رسانديم و از غدير پرفيض کلمات حکيمانه آن حضرت خود و ديگران را سيراب کرديم.
خداوندا! توفيق عمل به اين سخنان نورانى را نيز مرحمت فرما و عنايت خود را کامل بگردان. آمين يا رب العالمين
پايان جلد دوازدهم
ذى الحجة 1430 مطابق آذر ماه 1388
(1). مدثر، آيه 11 و 12.
(2). دخان، آيه 49.
دعای عهد علی فانی .mp3
4.29M
🌹✵ ﷽ ✵🌹
روز سی امچله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🤲 دعای عهد
🎤 با نوای علی فانی
🌺@tanhamasirKordestan
🌹✵ ﷽ ✵🌹
اَللّهُمَ إِنی أَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَریم وَبِنورِ وَجْهِکَ الْمُنیر وَمُلْکِکَ الْقَدیمْ یاحَیُ یاقَیُومُ
خدایا ازتو میخواهم به روی کریمت وبه نور وجه نوربخش و فرمانروایی دیرینه ات، ای زنده و پابرجای دائم
❣️ #سلام_امام_زمانم ❣️
🌴به اين #يقين رسيدهام که ديدنت ملاک نيست جهان #مگر نديده بود يازده امام را
🌴تو روزي #عدل و داد را اقامه ميکني و من ز نام قائمت فقط بلد #شدم قيام را
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸🍃
🎀@tanhamasirKordestan
✍ پیام #رهبر_انقلاب خطاب به جوانان فرانسه در پی هتاکی ماکرون
جوانان فرانسه! از رئیس جمهور خود بپرسید:
🔹چرا از اهانت به پیامبرخدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟
آیا معنی آزادی بیان این است:
دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟
آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹سوال بعدی این است که چرا تردید در #هولوکاست جرم است؟
و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
#پیامبر_رحمت
#هولوکاست_دروغ_بزرگ
═══᪥᪥᪥●⃟🌸᪥══
@tanhamasirKordestan
🌹 ساڵڕۆژی لهدایكبوونی پێغەمبەری خۆشەویست [محمدالمصطفی] درود و سەلامی خودای لێبێ لە هەموو خۆشك و برایانی دینی پیرۆز بێ 🌹
آغاز هفته وحدت رو تبریک عرض میکنم محضرتون🌹
🌺@tanhamasirKordestan
سلام عزیزان عصرتون بخیر🌷
آغاز هفته وحدت رو تبریک عرض میکنم.
ان شاءالله که تمرینات جلسه قبل رو به خوبی انجام دادید و موفق شدید.
اگه موفقیت هاتون در این زمینه کم بوده نگران نباشید، چون خداوند به #تلاش ما نگاه میکنه و نتیجهی کار دست خودشه👌☺️
ضمن اینکه ان شالله از جلسات آینده در ارتباط با موضوعات تدریس شده #تمرینات خوبی خدمتتون ارائه خواهد شد.
بریم برای ادامه ی بحث به یاری خداوند مهربان مهربان✨
💓تنها مسیری های کردستان
#سبک_زندگی #جلسه_سیزدهم 🌷 خب دوستان، یادتونه که حضرت علی فرمودند به اون چیزی که میدونی، عمل کن.
#سبک_زندگی
#جلسه_چهاردهم
خب گفتیم که:
عمل مهمترین گزینهایه که باید تو زندگیهامون خیلی بهش تکیه کنیم و انجام عمل جزء اولویتهامون باشه
بعد گفتیم تغییر در عمل از خود عمل بهتر و مهمتره
حالا یه نکته جالب و جذاب دیگه میخوایم بگیم که خیلی شنیدیمش
😊
#ادب
💠خب دوستان، اگه گفتید ادب یعنی چی؟
👈ادب یعنی رفتاری که همیشه خوب انجام میدی...یه کسی که یه رفتار خوب بُکنه که با ادب نیست.❗️
یعنی ما فقط رفتار خوب برامون مهم نیست، ما عادت کردن به رفتار خوب، برامون مهمه✔️
ما صِرفاً اینجوری نیستش که رفتار بد، برامون اهمیت داشته باشه،
👈ماعادت کردن به رفتار بد، خیلی برامون اهمیت داره!!!!
یکی از امام صادق علیهالسلام پرسید: اذان گاهی نمیخونم، اقامه میخونم اشکال نداره؟
فرمود نه اشکالی نداره! ولی دوست ندارم عادت کنی.
🔹حالا گاهی نخوندی، نخوندی...
مواظب باش بهش عادت نکنی!!
وقتی یه عادتی رو تغییر بدید، میشه #استغفار👌
وقتی این استغفار رو انجام دادی، اونوقت میبینی چه اتفاقی داره می افته.
☺️