🔰 تیپهای مختلف شخصیتی در مورد پاسخ تلافیجویانۀ ایران به اسرائیل چه نظری دارند؟!
در قالب #چند_رباعی بخوانید:😊
#عشق_شهادتها:
ای کاش که با حدت و شدت باشد
ویرانگر و سخت و با صلابت باشد
ای کاش که انـتـقـام از اسرائیل
مفتاحِ درِ باغِ شهادت باشد
#خشک_مقدسها:
ای قوم! بـتـقوَی اللهِ اوصیکم
از آتش، قو أنفسکم... أهلیکم
ظلم است؟! دعا کنید نابود شود!
لا تـلقـو إلی التهلکه، بِــأیدیکم!
#کم_حوصلهها:
مردید شما یا که زنید آقایان؟!
ای داد!! چرا نمیزنید آقایان؟!
باید حتما به خاکمان حمله کنند؟!
گور همهشان را بکنید آقایان!
#محافظه_کارها:
با این دیوانه سر به سر نگذارید
مردم را در خوف و خطر نگذارید
دور ازجان، دشمن شما مثل خر است
پا اینهمه روی دم خر نگذارید!
#داش_مشتیها:
کافیست کمی سیـبـیل را فر بدهیم
با یک قمه روبرویشان قر بدهیم
ما آدمتیم سد علی لب تر کن!
تا خشتک اسرائیل را جر بدهیم!!
#دهه_هشتادیها:
این حمله اگر بدون سوتی باشد
این بار حریف توی قوطی باشد
من فکر کنم که جنگ با اسرائیل
چیزی مثل «کال آف دیوتی» باشد!
#با_بصیرتها:
صبر است اگر حکمِ ولی، تسلیمیم
جنگ است اگر، تابع این تصمیمیم
آب است اگر که در مقابل... موسی
آتش گر پیش روست، ابراهیمیم
#علیرضا_مهران
🆔 @TANZimat_karkhane
🆔 @Abedi_Aaeini
🆔 @Pelak15
هدایت شده از اشعار آیینی محمد عابدی
🌜🤩 هلال ماه شوال رؤیت شد؛ فردا چهارشنبه 22 فروردین عید سعید فطر است
🔰 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🙏🏻🌛 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر خواهد بود.
🌺🙏🏻 ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
🆔 @Abedi_Aaeini
🆔 @Pelak15
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از شنیدن خبر رویت هلال ماه شوال🥳
🆔 @TANZimat_karkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤦🏻 من دلم گرفته اما برخی ها واقعا اینجوری از عید فطر استقبال می کنند👆🏻
🆔 @TANZimat_karkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت وزنی من بعد از ماه رمضان 🤦♂
🆔 @TANZimat_karkhane
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
مرتبطترین عکس با این شعر اینه😂👆🏻
🆔 @TANZimat_karkhane
این موشک هایی که شلیک شد فقط بخشی از موشک هایی بود که تو انبارها خیلی سال مونده بود و داشت تاریخ انقضاش تموم میشد و خمس بهش میخورد😂
خمسش رد کردیم دادیم مستحق😂😂😂
اصل کاری ها و جدیدها موندند برای دور بعدی 😉
🆔 @TANZimat_karkhane
✋🏻 دست مریزاد که خواب را بر دشمنان انسانیت حرام کردید!
سخت است که شب بخوابی و به فکر موشک باشی
سخت است که شب بخوابی و به فکر پوشک باشی 🤣🤣🤣
🆔 @TANZimat_karkhane
از روزی که وعده انتقام داده شد خیلی گمانه زنی شد برای روز انتقام و ساعت صفر
میگفتن ایران شب قدر حمله میکنه
بعد گفتن روز قدس
بعد گفتن عید فطر
اما هیچکدوم نبود
ایران روز ریشه کنی فلج اطفال رو انتخاب کرد😂
برای زدن ویروس داغون، رژیم منحوس کودک کش
ـ ـ ـ ــــــــ⊰𑁍⊱ــــــــ ـ ـ ـ
🆔 @TANZimat_karkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 متاسفانه
حمله ی موشکی به تبریز🤦🏻
🆔 @TANZimat_karkhane
هدایت شده از پلاک ۱۵ (خدای واحد+چهارده معصوم)
🌺 اول اردیبهشت روز سعدی، خالق بوستان و گلستان و شهریار ملک سخن
اولین روز از دومین ماه سال، روز بزرگداشت شاعر بزرگ و پر آوازه ایرانی، استاد سخن، سعدی شیرازی است که همه حداقل یک بار شعر مشهورش را با مضمون "بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند" را شنیده و یا خواندهاند.
👌🏻 بدون تردید، پیامهای انسان دوستانه و اخلاقمدار سعدی، میتواند در جهان خسته از خشونت و افراطی گرایی امروز، بیشتر مورد توجه جهانیان قرار گیرد؛ جهانی که عرصه «نبرد ارادهها» و «جنگ روایتها» است. زبان و سخنِ سعدی نسخهای حیاتبخش برای زمانه ماست.
🆔 @Abedi_Aaeini
🆔 @Pelak15
غنچه ای از گلستان طنازی های سعدی
امروز اول اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت استاد سخن، یعنی سعدی شیرازی است، مردی که زندگی و آثارش جنبههای متنوعی دارد و در این مطلب، ما بخشی از آثار سعدی را که کمتر مورد توجه قرار گرفته است تقدیم شما میکنیم یعنی طنز در آثار سعدی. طنز در گلستان و بوستان سعدی کرد فراوانی دارد اما به دلایل مختلف مهجور مانده است. طنز سعدی توام با حکمت است و طنز صرف و طنز برای طنز نیست. اندیشه سعدی و آثار سهل و ممتنعاش چنان مورد توجه است که طنازی او زیر سایه عمق آثار و نوع نگاهش قرار گرفته است. برخلاف آثار بزرگانی چون عبید که حتی دغدغههای جدیشان تحتالشعاع طنزشان جدی گرفته نشده است و بین مردم صرفا به عنوان طنزپرداز معرفی شدهاند. ناگفته نماند استفاده از القابی مثل «استاد سخن» برای سعدی باعث شده است عدهای اعتراف به وجود طنز در آثار وی را کسر شأن برای او بدانند.
🆔 @TANZimat_karkhane
● طنز سعدی چه ویژگیهایی دارد؟
طنزهای سعدی تاویلپذیر هستند و عمیق، خواننده باید به طور توامان در جستوجوی انبساط خاطر و معنا در اثر باشد. در طنزهای سعدی شکل و شمایل حکایتها که با تیپسازیهای ثابت و نخنما همراه بود تغییر بسیار کرده است و شخصیتپردازیهای دقیق و در ابعادی کوتاه و گویا در آن وجود دارد. هر چند در طنزهای سعدی با طنزی که بیشتر موجب انبساط خاطر میشود روبه رو هستیم، اما طنزی است بسیار عمیق و حتی گاهی تلخ و درقالب تلخاند، طنز سعدی ارزش بسیاری دارد چون زمینهای است برای بیان حکمت و فرصتی برای تحلیل انسانیت فراتاریخی، سعدی در تمام ابعاد نظم و نثرش حتی وقتی جلوههای شیرین و طنازانه به خود میگیرد. حکمت، عرفان و اخلاق را مبنای سخن قرار داده است. طنز سعدی چنان در گذر تاریخ ماندگار شده است که بسیاری از طنزپردازان امروزی به خصوص طنازان گل آقایی چون عمران صلاحی، رضا رفیع و...، در آثار خود هم به سعدی پرداختهاند و هم از او الهام گرفتهاند و هم در حاشیه طنزهای سیاسی، ادبی و سیاسی به روز خود، از آثار او نقل قول مستقیم کردهاند. در ادامه به حد بضاعت این سطور و نه در شان طنز در کلام استاد سخن ایران زمین، جلوههایی از طنز سعدی را در گلستان و بوستان بررسی میکنیم. با این تذکر که برای رعایت اختصار بابهای گلستان و بوستان و شکل اصلی نثر برخی از حکایتها تغییر کرده است و ادبیات آنها به زبان امروزیتری تقدیم شما میشود.
● خدایا جانش را بگیر
درویشی مستجابالدعوه در بغداد پدید آمد. حجاج یوسف (یکی از سفاکترین امرای عرب) را خبر کردند، بخواندش و گفت: دعای خیری بر من کن. گفت: خدایا جانش را بستان. گفت: این چه دعاست؟ گفت: این دعای خیر است تورا و جمله مسلمانان را.
● بهترین عبادت برای پادشاه
یکی از ملوک بیانصاف، پارسایی را پرسید: از عبادتها کدام فاضلتر است؟ گفت: تو را خواب نیمروز تا در آن یک نفس خلق را نیازاری!
پارسایی و یاد پادشاه
پادشاهی پارسایی را دید و گفت: هیچت از ما یاد آید؟ گفت: بله، وقتی خدا را فراموش میکنم.
● موذن بد صدا
شخصی در مسجدی بانگ میگفت به آدابی که مستمعان را از او نفرت بود، صاحب مسجد مردی بود عادل و نیک سیرت، نمیخواستش که دل آزرده گردد. گفت: ای جوانمرد، این مسجد را موذنانی قدیمی باشد، تو را ۱۰ دینار میدهم تا به جای دیگری بروی. بر این قول اتفاق کردند و برفت. پس از مدتی در گذری پیش امیر باز آمد و گفت: بر من ستم کردی که به ۱۰ دینار از آنجا به در کردی که اینجا که رفتهام ۲۰ دینارم همی دهند تا جای دیگر روم و قبول نمیکنم. امیر از خنده بیخود گشت و گفت: زنهار تا نستانی که به ۵۰ راضی شوند.
● اگر خر نبودی!
مردکی را چشمدرد خاست. پیش بیطار (دامپزشک) رفت که، دوا کن. بیطار از آنچه در چشم چهارپا میکند بر دیده او کشید و کور شد. داوری به قاضی بردند. گفت: برو هیچ تاوان نیست، اگر این خر نبودی پیش بیطار نرفتی.
🆔 @TANZimat_karkhane
● بلای سفر به، که در خانه جنگ
نظم بوستان به همان شیرینی نثر گلستان است و در هر دو، گاهی با شیطنتهای خاص سعدی مواجه میشویم که رفتارهای ناشایست بشر را به سخره میگیرد، به این یکی که به نوعی زنان زیبا صورت اما زشت سیرت را به چالش میکشد، توجه کنید:
ببرد از پریچهره زشتخوی
زن دیو سیمای خوش طبعگوی
دل آرام باشد زن نیکخواه
ولیکن زن بد خدایا پناه
تهی پای رفتن به از کفش تنگ
بلای سفر به که در خانه جنگ
به زندان قاضی گرفتار به
که در خانه دیدن بر ابرو گره
در خرمی بر سرایی ببند
که بانگ زن از وی برآید بلند
البته در پایان حکایت خود سعدی یک جورهایی در برابر جمعیت گرامی نسوان کوتاه میآید.
یکی بچه ی گرگ میپرورید
لطافت و نازکاندیشی سعدی که ویژگی ممتاز کلام اوست گاهی آنقدر جنبه ایجاز دارد که ضمن کوتاهی سخن، معنای عمیقی دارد، طوری که بسیاری از ابیات او در بلند مدت تبدیل به ضربالمثلهای شیرینی بین مردم شده است. به یک نمونه از ایجاز در کلام توجه کنید:
یکی بچه ی گرگ میپرورید
چو پرورده شد خواجه را بردرید
یا این بیت که شهرت قبلی را ندارد اما بسیار گویا و شیرین است:
بتی چون برآرد مهمات کس؟!
که نتواند از خود براندن مگس
در حقیقت شاید هیچ کس نتواند چون سعدی با لحنی منطقی و در عین حال شیرین، چنین ساده و اثرگذار پنبه بتپرستی را بزند.
برتری حیوانات بر برخی از بشر
در باب هفتم بوستان یک نمونه جالب از طنز سعدی وجود دارد که ترکیب بدیعی است از جناس و کاریکلماتورهای امروزی سعدی ضمن نظمی بلند در بیتی شیرین میگوید:
بهایم خموشند و گویا بشر
زبان بسته بهتر که گویا به شر!
● وزیر دوراندیش
همان طور که پیش از این هم گفتیم بسیاری از جلوههای طنز در آثار سعدی فقط بهاندازه یک انبساط خاطر و عوض شدن حال و هوای مخاطب است. این هم نمونهای از این حکایتهای سعدی شیرین سخن:
فریدون، وزیری پاک دل و دوراندیش داشت، حسودان فرصت میجستند تا به او گزندی برسانند، وقتی بهخیال خود دستاویزی یافتند به نزد پادشاه رفتند و گفتند: روزگار پادشاه ما با آسایش و سعادت همراه باد. اما باید بداند که وزیر اگر چه به ظاهر خود را نیکو مینمایاند، اما در نهان، با پادشاه دشمن است. پادشاه پرسید: او چه مرتکب شده است؟ حسودان پاسخ دادند: کسی از خاص و عام لشکر نیست که وزیر به او وام نداده باشد و مهلت بازپرداخت همه آنها را هم پایان عمر پادشاه تعیین کرده است و هر روز امید میبرد که هرچه زودتر پادشاه بمیرد تا او بتواند قرضهایش را طلب کند. پادشاه دستور داد وزیر را احضار کنند. چون وزیر به حضور رسید پادشاه گفت: میپنداشتیم که تو دوست ما هستی، اما میبینیم که تو بدخواه ما شدی. وقتی نوبت سخن گفتن وزیر رسید گفت: ای پادشاه رازی در کار من وجود داشت و تا امروز مایل نبودم که فاش شود. اما اکنون باید همه چیز را بگویم. ای پادشاه بدان من میل دارم که همه لشکریان برای سلامت و عمرطولانی پادشاه دعا کنند و به همین سبب با بدهکاران عهد بستهام که پس از مرگ پادشاه وامهایشان را باز پس دهند تا آنها به امید آن که قرضشان را دیر بپردازند همواره برای سلامتی و عمر شما دعا کنند. پادشاه با شنیدن این سخنان شادمان گشت و دستور داد بدخواهان را به مکافات برسانند.
● یک پر طمع پیش خوارزمشاه
در بسیاری از حکایات نظم و نثر سعدی، تصویرسازی او از وقایع چنان ملموس است که گویی تمام اتفاقات پیش چشم ما در حال وقوع است. یک نمونه از این نوع آثار سعدی که در مذمت چاپلوسی است و جان میدهد به عنوان یک نمایشنامه از آن استفاده کنیم:
یکی پر طمع پیش خوارزمشاه
شنیدم که شد بامدادی پگاه
چو دیدش به خدمت دو تا گشت و راست
دگر روی برخاک مالید و خاست
پسر گفتش: ای بابک نامجوی
یکی مشکلت میبپرسم بگوی
نگفتی که قبله است سوی حجاز
چرا کردی امروز ازین سو نماز
نویسنده: سید مصطفی صابری
🆔 @TANZimat_karkhane