🏴🏴🏴
کربلا دارالنعیم زینب است
کعبه خود تحت حریم زینب است
عمر زینب فخر مولا بود و بس
او به زهرا المثنی بود و بس . . .
وفات حضرت زینب(س) تسلیت باد
🏴🏴🏴
🆔 @taraef_ir
♨️ طرائف الرجال
✳️ عیسی بن عبدالله القمی "منا اهل البیت"
〽️ ارتباط ویژه برخی اصحاب حوزه حدیثی قم با ائمه (علیهم السلام)
🔸 بعضی از افراد موجود در حوزه حدیثی قم دارای یک ارتباط ویژه با امام هستند. اگر درباره سلمان فارسی گفتهاند سلمان از ما اهلبیت است، در میان اشعریون هم شخصیتی مثل عیسی بن عبدالله اشعری چنین منزلتی در نزد ائمه دارد.
📌 یونس بن یعقوب میگوید در کوچههای مدینه بودم، امام جعفر(علیه السلام) را دیدم که حضرت فرمود: به منزل ما برو که یکی از ما اهلبیت پشت درب خانه منتظر است. وقتی به درب خانه حضرت آمدم، شخصی را در مقابل در دیدم و از او سؤال کردم: تو کیستی؟
گفت: من عیسی بن عبدالله هستم.
سؤال کردم: از کجا هستی؟
گفت: از قم آمدهام.
❗️بعد که حضرت رسیدند از یونس سؤال کردند که مثل اینکه باور نداری که فردی از قم از ما اهلبیت باشد.
📖 607 - مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُوسَى بْنِ طَلْحَةَ، عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ أَخِي يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، عَنْهُ،
🔺قالَ:، كُنْتُ بِالْمَدِينَةِ فَاسْتَقْبَلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع) فِي بَعْضِ أَزِقَّتِهَا، قَالَ: فَقَالَ اذْهَبْ يَا يُونُسَ، فَإِنَّ بِالْبَابِ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، قَالَ فَجِئْتُ إِلَى الْبَابِ فَإِذَا عِيسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ جَالِسٌ، قَالَ، فَقُلْتُ لَهُ مَنْ أَنْتَ فَقَالَ لَهُ أَنَا رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ،
🔺قالَ، فَلَمْ يَكُنْ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ أَقْبَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)، [عَلَى حِمَارٍ] قَالَ، فَدَخَلَ عَلَى الْحِمَارِ الدَّارَ، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيْنَا فَقَالَ ادْخُلَا! ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسَ بْنَ يَعْقُوبَ أَحْسَبُكَ أَنْكَرْتَ قَوْلِي لَكَ إِنَّ عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ! قَالَ قُلْتُ إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لِأَنَّ عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ،
🔺فقَالَ يَا يُونُسُ عِيسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ مِنَّا حَيٌّ وَ هُوَ مِنَّا مَيِّتٌ.
📚رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج2، ص: 624
🌐 صفحه در یادداشتها
📍 برشی از جلسات "ویژگیهای حوزه حدیثی قم"
🖊 علی اکبر رضوی
#️⃣ #عیسی_بن_عبدالله_القمی #قم #راوی #راویان_قم #انتقال_حدیث #حوزه_حدیث #حوزه_حدیثی #حسینی_شیرازی #طرائف #طرائف_الرجال #منا_اهل_البیت
🌐 http://taraef.ir
🆔 @taraef_ir
طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ طرائف الرجال
✳️ «شیخ هذه الطائفه»
〽️ عبارت «شیخ هذه الطائفه» در میراث رجالی ما دو مرتبه به کار رفته است و هر دو در کلام نجاشی و برای قمیهای اشعری به کار رفته است.
🔹 محمد بن أحمد بن داود
🔹 سعد بن عبدالله
این عبارتها به این سادگیها در لسان رجالیها به کار برده نمیشود.
📍نجاشیای که شاگرد شیخ مفید و سیدمرتضی و حسین بن عبیدالله غضائری و ابن نوح بصری این عبارت را در مورد این دو به کار میبرد، فقط برای دو نفر آنهم از قمیها و آنهم از اشعریها به کار میبرد.
🔸 این مسئله در رجال شیعه بسیار مهم است. ما قائل به عصمت غیر معصوم نیستیم؛ اما گاهاً از دغدغه و حساسیت دانشمندان رجالی در استفاده واژگان غفلت میکنیم. اگر به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت توثیق شدگان به تضعیفشدگان 9 به 1 است، یعنی از هر ده نفر 9 نفر توثیق شدهاند و یک نفر تضعیف شده است و مبنایی هم مثل مبنای آیتالله شبیری را در کنار این دادهها قرار دهیم که ایشان معتقدند تضعیفات مطلقاً پذیرفتنی نیستند، تحلیلهای ما و چگونگی تعامل ما با روایات بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که ما در خصوص حساسیت اصحاب در چگونگی واژهگزینی و استخدام کلمات، سخنی نگفتهایم.
📖 467 - سعد بن عبد الله بن أبي خلف الأشعري القمي أبو القاسم، شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها. كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا، و سافر في طلب الحديث، لقي من وجوههم الحسن بن عرفة و محمد بن عبد الملك الدقيقي و أبا حاتم الرازي و عباس الترقفي و لقي مولانا أبا محمد عليه السلام...
📚 رجال النجاشي، ص: 177
📖 1045 - محمد بن أحمد بن داود بن علي
أبو الحسن شيخ هذه الطائفة و عالمها، و شيخ القميين في وقته و فقيههم حكى أبو عبد الله الحسين بن عبيد الله أنه لم ير أحدا أحفظ منه، و لا أفقه و لا أعرف بالحديث. و أمه أخت سلامة بن محمد الأرزني. ورد بغداد فأقام بها و حدث...
📚رجال النجاشي، ص: 384
🌐 صفحه در یادداشتها
📍 برشی از جلسات "حوزه حدیثی قم "
🖊 علی اکبر رضوی
#️⃣ #عیسی_بن_عبدالله_القمی #الاشعری #احمد_بن_محمد_بن_داود #قم #راوی #راویان_قم #انتقال_حدیث #حوزه_حدیث #حوزه_حدیثی #حسینی_شیرازی #طرائف #طرائف_الرجال #شیخ_هذه_الطائفة #عیسی_بن_عبدالله
🌐 http://taraef.ir
🆔 @taraef_ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
سالروز شهادت مظلومانه هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر تمامی شیعیان تسلیت باد.
🆔 @taraef_ir
هدایت شده از بنیاد نجاشی
6️⃣1️⃣ - 16 إبراهيم بن رجاء الجحدري
🔸 إبراهيم بن رجاء الجحدري من بني قيس بن ثعلبة، رجل ثقة، من أصحابنا البصريين.
📚 له كتب، منها: كتاب الفضائل،
🔺 أخبرنا محمد بن محمد بن النعمان قال: حدثنا أبو محمد الحسن بن حمزة قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه، عن إبراهيم بن رجاء به.
📝 ص 16
#️⃣ #نجاشی #رجال_نجاشی #بنیاد_نجاشی #ابراهیم_بن_رجاء_الجحدری #ابراهیم_بن_رجاء
🌐 http://t.me/najashi_ir
🆔 @najashi_ir
💐💐💐
خستگان عشق را ايام درمان خواهد آمد
غم مخور آخر طبيب دردمندان خواهد آمد
💐💐💐
🆔 @taraef_ir
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴🏴
۲۰ شعبان سالروز وفات آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین مولف کتاب گرانسنگ " شبهای پیشاور " در سال ۱۳۹۱ ه.ق
🆔 @taraef_ir
💐💐💐
میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.
💐💐💐
🆔 @taraef_ir
🎧 صوتی - تصویری
〽️ کارگاه “سندشناسی” – مباحث روایشناسی / فرایند تحلیل راویشناسی
🎙 استاد جمال الدین حیدری فطرت
📌 قم
📮 6 جلسه
🔺جلسه اول: تقسیم بندی راویان، بر اساس سهولت و صعوبت راوی شناسی
🔺جلسه دوم: گام های چهارگانه راوی شناسی
🔺جلسه سوم: گام اول: تفکیک و تحلیل داده های رجالی اصول رجالی و درج در جدول شناسایی
🔺 جلسه چهارم: تبدیل اطلاعات خام «جدول شناسایی» به «متن تحلیلی رجال»
🔺 جلسه پنجم: جمع آوری اطلاعات پراکنده اصول رجالی ـ بررسی اطلاعات آماری اسناد روایات
🔺جلسه ششم: بهره برداری از زاویه دید «منابع ثانویه رجال» و تحلیل های «جوامع رجالی و تک نگاری ها»
🌐 لینک صفحه
#️⃣ #طرائف #سایت_طرائف #حیدری_فطرت #جمال_الدین_حیدری_فطرت #راوی_شناسی #سندشناسی
🔗 http://taraef.ir
🆔 @taraef_ir