eitaa logo
امین‌ ترحمی‌ اصل | روانشناس
164 دنبال‌کننده
6 عکس
4 ویدیو
3 فایل
🔶 دانش‌پژوه دکتری تخصصی روان‌شناسی 🔶 پروانه اشتغال تخصصی سازمان نظام:‌ 14782 🔶 مشاور فردی و شغلی 🔶 مدرس دانشگاه 🔷 وبسایت: https://tarahomiasl.ir 🔷 تنظیم وقت مشاوره @tarahomiasl_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔«نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ آیا هر گناهی اختلال است؟ یا برعکس هر اختلالی گناه است؟ و ... .» این‌ها سوالاتی بود که اخیراً در همایشی در مشهد؛ از من سوال شد. من در آنجا به برخی از وجوه ارتباطی این دو اشاره کردم. اما شاید برایتان جالب باشد که این سوال؛ یک چالش جدید نبوده بلکه از چند دهه پیش تاکنون مورد توجه برخی روان‌شناسان بوده است. یکی از این روان‌شناسان، هوربرت مورِر است. او یک نظریه‌پرداز و روان‌شناس آمریکایی و استاد دانشگاه ایلینوی است. ⚡️⚡️ 🔹طبق رنکینگ روان‌شناسان برتر دنیا؛ هوربرت مورِر یکی از 100 روان‌شناس برتر؛ و از پُراستنادترین روان‌شناسان قرن بیستم شناخته می‌شود. دانشجویان روان‌شناسی احتمالا نام مورر را در نظریه‌های آسیب شناسی روانی، ذیل علت شناسی فوبیا و نیز وسواس تحت عنوان "نظریه دو عاملی مورر یا ماورر" شنیده باشند. 🔸مورر بعد از یک دوره بی علاقگی؛ نسبت به دین علاقه‌مند شد و برخلاف پیروان مکتب فروید که معتقد بودند بسیاری از افراد، تحت سلطه یک وجدان سرزنشگر قرار گرفته‌اند، که منجر به احساس گناه مرضی و ضررزننده و آسیب‌زا می‌شود؛ مدعی شد اتفاقاً عکس این امر صادق است! 🔹مورر برای اولین بار در سال 1947 در یک سخنرانی در نشست علمی بسیار مهم تحت عنوان «انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم» که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد مدعی شد مردم از اضطراب و روان‌رنجوری در رنج‌اند زیرا احساس گناه را به‌دلیل اشتباهات واقعی سرکوب می‌کنند. به عبارت دیگر اضطراب، ناشی از احساس گناه سرکوب شده‌ای است که از اشتباهات واقعی ناشی می‌شود . او مدعی شد تقریباً تمام مشکلات روانی از گناه واقعی و نه خیالی ناشی می‌شود و زندگی اخلاقی و پذیرش اشتباه می‌تواند از بیماری‌های روانی جلوگیری کند. مورر معتقد بود کلید سلامت روان ساده است: یک زندگی سنتیِ با اخلاق و مسئولیت‌پذیر داشته باشید! وی مدعی شد که دین راهنمای بسیار مفیدی برای سلامت روان است و افراد برای داشتن سلامت روانی نیاز نیست مفاهیم سنتی گناه و مسئولیت را کنار بگذارند. 🔸سخنرانی او توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و منجر به پوشش برجسته خبری در مجله تایم، واشنگتن پست و دیگر نشریات شد. به‌طوری که مجله نیویورک پست در صفحه اول خود، مورر را به‌عنوان یک بدعت‌گذار توصیف کرد که "بشریت را پیش می‌برد" و ادعا کرد که "ممکن است کل نظریه روان‌کاوی را برهم زده باشد!" او بعدها کتابی تحت عنوان « The crisis in psychiatry and religion: بحران در روان‌پزشکی و دین» نوشت که محور آن تقریباً رد ایده فرویدی در تبیین نقش دین در شکل‌گیری نِوروز(روان‌رنجوری) بود. ⚡️⚡️ 🔺هرچه که باشد به اعتقاد بنده؛ نوع ارتباط گناه و اختلال روانی به‌خصوص از منظر دین اسلام؛ همچنان نیاز به پژوهش و تدقیق دارد. شاید برخی گناهان را مقدمه یک اختلال بدانیم؛ برخی از گناهان را نتیجه یک اختلال؛ و برخی دیگر را عین یک اختلال! و هر کدام از این‌ها نیازمند مداخله خاص خود خواهد بود. ↙️ بازنشر شده از کانال محیی: eitaa.com/Mohyiee 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
مرور نظام‌‌مند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی.pdf
1.87M
📆1401.10.3 🔰 مرور نظام‌‌مند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی 📝 نویسندگان: امین‌ترحّمی‌اصل، دکتر سیّد ایمان قطب، دکتر محمدرضا سالاری‌فر. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆1401.10.3 🔰 مرور نظام‌‌مند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی 📝 نویسندگان: امین‌ترحّمی‌اصل، دکتر سیّد ایمان قطب، دکتر محمدرضا سالاری‌فر. ✅ مقاله_علمی_پژوهشی ✅ مقاله‌ی فوق از پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد حقیر استخراج شده و حدوداً دوسال زمان برده است. در این پژوهش تمام سعی‌مان این بوده که به عنوان پژوهشگری بی‌طرف، تمامی دلایلی را که علاقه‌‌مندان روان‌شناسی اسلامی در طول سالیان متمادی ذکر و توضیح داده‌اند با رویکردی علمی و نظام‌‌مند (سیستماتیک ریویو) گردهم‌آورده و سپس با متاسنتز یا فراترکیبِ یافته‌ها (تلخیص، کدگذاری، سازماندهی و بازنویسی) تصویری جامع و یکپارچه از آن ارائه دهیم. ✅ همواره استخدام واژه‌ی اسلامی به عنوان پسوند علوم‌انسانی محل مُناقشه و بحث فراوان بوده است، اساتید زیادی هم در این حوزه بحث‌های مفصلی داشته‌اند، روانشناسی اسلامی هم از این مباحث مستثنی نبوده و همواره موافقان و مخالفانی در خصوص آن بحث کرده‌اند. ✅ دلایل موافقان و مروجان برای طرح این بحث چیست؟ این یکی از ابتدائی‌ترین سوالاتی است که در این خصوص مطرح شده و مباحث زیادی برانگیخته است؛ ازهمین‌رو پژوهشی علمی و نظام‌‌مند در خصوص این سوال دارای منافع زیر است: 1️⃣ تسهیلِ دسترسی به تمامی دلایل، با یکپارچه شدن بحث‌های موجود در این‌خصوص. 2️⃣ تسهیلِ نقد و بررسی دلایل با یکپارچه شدن آن. 3️⃣ مشخص شدن جهت و سمت‌وسویِ حرکت مکتبِ‌روانشناسی‌اسلامی. 4️⃣ اطمینان یا انصراف علاقه‌مندان از ادامه‌ی این مسیر. ☑️ اگر به مباحث علوم انسانی یا علاقه‌مندید، صرف‌نظر از اینکه موافق یا مخالفِ طرح مکتبِ‌روان‌شناسی‌ِاسلامی باشید، خواندن این مقاله برای‌تان مفید خواهد بود. اگر فرصتی دست داد و خواندید، نقدها و نظرات‌تان را از ما دریغ نکنید و با مکتوب کردن آن در دیدگاه‌ها خوشحال‌مان کنید. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1401.11.18 🔰 شش قدم تا موفقیت 1️⃣ اول، زندگیت رو خوب بررسی کن:‌ با بررسی زندگی‌ت متوجه میشی دقیقا بابد رو چه موضوعاتی کار کنی، ببین توی این هشت زمینه چه شرایطی داری؟ - سلامتی - مالی - رشد فردی و شخصیتی - کاری - روابط - مراقبت فردی - زندگی در خانه - زمان آزاد 2️⃣ دوم، طرز فکرتو تغییر بده: بجای اینکه احساس قربانی بودن کنی و خودتو ناتوان بدونی از خودت سوال کن چه چیزهایی رو می‌تونی کنترل کنی یا تغییر بدی. 3️⃣ سوم، یک تصویر واضح از آینده تو ذهنت داشته باش: داشتن چشم‌انداز یعنی کاملا هدفت روشن باشه و بدونی از زندگیت چی میخوای. 4️⃣ چهارم، حال‌وهوای اطرافت رو عوض کن: اگه می‌خوای زندگیت رو تغییر بدی، نیازه جز خودت اطرافت هم تغییر بدی، آدم‌هایی که خودشون موفق هستن و از تو انتظار موفقیت دارن می‌تونن خیلی بهت کمک کنن. 5️⃣ پنجم، مهارت جدید یاد بگیر یا مهارت‌هایی که داری رو ارتقا بده: حتما برای یادگیری یک مهارت جدید وقت بذار میتونی از کتاب ها، گوگل و یوتیوب کمک بگیری یا میتونی در کلاس های آموزشی شرکت کنی. 6️⃣ ششم، از مسیر پیش‌رو نهایت لذت رو ببر: یادت باشه در کنار تلاشت و راهی که داری طی می‌کنی باید از مسیرت لذت هم ببری... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.1.21 🔰 تا حالا درد ارتقاء رو تجربه کردید؟‌ ✅ وقتی خودتون رو ملزم می‌کنید تا یک برنامه‌ی جدید ورزشی رو انجام بدید چه اتفاقی می‌افته؟‌ درسته،‌ عضلاتتون تحت کشش قرار می‌گیره و بدن درد می‌گیرید! ✅ این درد، درد بیماری نیست، بلکه درد رشده! یعنی عضلاتتون از حالت عادی و سابق خارج شدن و دارن یه چیز جدیدی تجربه می‌کنند. با وجود همین درده که تازه حواستون به جاهایی معطوف میشه که گویی قبلاً اصلاً وجود نداشتند! ⬅️ جالبه بدونید اگه برید دنبال برنامه‌ریزی شغلی، همچین حالتی براتون ایجاد می‌شه و کمی دچار اغتشاش فکری و درگیری ذهنی می‌شید. ✅ در واقع هر تغیری یا رشدی با نوعی ناراحتی، سختی، اکراه،‌ تنبلی، ترس،‌ نگرانی و بی‌تابی همراهه، من اسم این درد رو گذاشتم درد ارتقاء! 😉 🔶 اگه دچار همچین حال‌وهوایی هستید،‌ نگران نباشید، آرامش خودتون رو حفظ کنید،‌ احتمالا در مسیر رشد قرار دارید،‌ برا همین عضلاتتون کش اومده... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.1.26 🔰 اقدام مهم در تغییر شغل ✳️ اگه تصمیم قطعی برای دارید، اولین کاری که خیلی مهمه و حتما باید انجامش بدید، شناسایی مهارت‌هاست. ✅ باید مهارت‌هایی که میشه با حداقل آموزش و بازآموزی در کار جدید استفاده کرد رو شناسایی و تقویت کنید. 🔶 یادتون باشه بدون شناسایی و تقویت مهارت‌ها،‌ توانایی‌ها و علائق شروع کردن هر کاری به زودی پشیمانی به بار میاره... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.1.30 🔰 یک تغییر کوچک ولی بزرگ! 🔶 تغییری کوچک در عادت‌های روزانه می‌تواند زندگی‌تان را به مقصدی متفاوت هدایت کند. 🔶 اتخاذ تصمیمی که اوضاع را یک درصد بهتر یا بدتر می‌کند شاید در لحظه بی‌اهمیت به نظر برسد؛ اما در مجموعِ لحظاتی که یک عمر را تشکیل می‌دهند، این انتخاب‌ها می‌توانند تفاوت جدی ایجاد کنند. ⬅️ تفاوت میان کسی که هستید و کسی که می‌توانستید باشید... 🔰 همواره یادتان باشد که:‌ ✅ افراد موفق دنبال تغییرات اساسی و بزرگ نیستند بلکه با کمک تغییرات کوچک ولی مستمر، به یک انسان بزرگ و موفق تبدیل می‌شوند. ✅ اما در مقابل، افراد ناموفق همواره دنبال تغییراتی اساسی و بزرگ هستند ولی به دلیل ناتوانی در ایجاد تغییراتِ بزرگ، همواره شکست می‌خورند، مصداق عرفی همین نکته مهم «سنگ بزرگ نشانه نزدن» است. ❤️ آیا شما چنین تجربه‌هایی داشته‌اید؟‌ اگر تمایل داشته باشید در جلسات مشاوره شنوای درد و دل‌های‌تان هستیم... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.2 🔰 آیا مشغول همان کاری هستید که واقعا می‌خواهید؟‌ ✳️ از جرج برناردشاو نقل شده است که «تنها چیزی که از نرسیدن به خواسته‌ی آدم بدتر است، رسیدن به خواسته‌اش است!» ✅ در مورد این جمله‌ی برناردشاو خیلی خیلی باید فکر کرد، بیشتر آدم‌ها تمام عمر به ماهیگری می‌روند تا دریابند چیزی که می‌خواستند ماهی نبوده است! 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
🔰 نهم اردیبهشت سالروز جهانی روانشناس و مشاور گرامی باد. 🔸خرم آنکس که در این محنت‌گاه 🔸خاطری را سبب تسکین است... ❤️ روز روانشناس رو به عموم روان‌شناسان و همکاران عزیز تبریک عرض می‌کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.12 🔰 ✅ فرایند تعیین مسیر شغلی دارای سه جزء مهم و اساسی است: 1️⃣ جایگاه فعلی‌تان را در کاری که انجام می‌دهید ارزیابی کنید. 2️⃣ در مورد جایگاهی که خواهانش هستید فکر کنید و تصمیم بگیرید. 3️⃣ برای رسیدن به جایگاه ایده‌آلی که ترسیم کردید برنامه‌ریزی و اقدام کنید. ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆1402.2.13 🔰 آیا شما برای کارفرما نیروی جذابی هستید؟ ✳️ به نظر شما سازمان‌ها و کارفرماها به چه کارکنانی نیازمندند؟‌ و ترجیح می‌دهند کدام نیروها را جدب، حفظ یا تقویت کنند؟‌ ✅ جواب این سوال از آن جهت دارای اهمیت است که شما با اطلاع از پاسخ آن می‌توانید خود را محک بزنید. ↙️ امروزه نیروهایی دارای ارزش هستند که: 🔸به صورت مستمر دنبال یادگیری و رشد خود باشند. 🔸به طور مستمر علائق، ارزش‌ها و مهارت‌های خود را ارزیابی کرده و مسئولیت‌هایی متناسب با آنها را به عهده بگیرند. 🔸به موفقیت شرکت و مجموعه‌ای که در آن مشغول هستند متعهد و دلسوز باشند. 🔸رفتارها و مهارت‌هایی که شرکت در آینده به آنها نیاز خواهد داشت را درک کرده و با اشتیاق آن مهارت‌ها را در خود رشد دهند. 🔸توانایی عبور از مرزهای موجود بین واحدهای سازمانی و دیوارهای حایل بین بخش‌های صف و ستاد را داشته باشند... 😉 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.14 🔰 افرادی که آماده‌ی تغییر نیستند، خود به خود اجازه می‌دهند تا تغییر برای آن‌ها تصمیم بگیرد... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.16 🔰 سردرگمی‌های انتخاب شغل وقتی می‌خواهید شغلی را برگزینید با پیشنهادهای متفاوت روبه‌رو می‌شوید! 🔸 پدر، فرزندی را که استعداد هنری دارد و می‌تواند برای خود هنرمند نام‌آور و موفقی باشد را به سمت بازرگانی سوق می‌دهد، چرا؟ چون خود دوست داشته بازرگانی موفق باشد! 🔸 مشاور مدرسه، رشته‌‌های مهندسی را پیشنهاد می‌دهد، چرا؟‌ چون اعتبار یا کمک هزینه‌ی تحصیلی در این رشته‌‌ها فراهم هست. 🔸 کاریابی، متقاضی را به سمت شغلی دیگر سوق می‌دهد،‌ چراکه باید آن پست خالی را پر کند! ✅ تنها راهی که برای شدن وجود دارد،‌ آگاهی از اولویت‌های خود است، تا وقتی این آگاهی حاصل نشود،‌ بجای رشد در همان مسیری که باید در آن قدم بر می‌داشتید،‌ مسیرهای ناقص و معیوب دیگران را طی خواهید کرد و در آخر یا میانه راه جز خستگی و پشیمانی چیزی برای‌تان باقی نخواهد ماند. ✳️ اینجاست که اهمیت هویدا می‌شود... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.18 🔰 اوف! فلانی چه شانسی آورد! ⬅️ این جمله، از اون جمله‌هاست که هم خیلی شنیدیم،‌ هم خیلی گفتیم! میخام تو دو تا پست کوتاه هم شانس رو براتون معنا کنم و هم دلیل روانشناختی اعتقاد به شانس رو توضیح بدم. 🔶 اول‌اینکه، باید بدونیم شانس معمولاً چیزی نیست جز «به دست آوردن فرصت عالی با آمادگی قبلی»،‌ مثلاً، ورزشکاران خیلی خیلی کمی این آمادگی رو دارن که به المپیک راه پیدا کنند، از بین همین کم‌ها، اشخاص کمتری به پیروزی نهایی می‌رسند، اما می‌بینید که در گفتگوهای محاوره‌ای به هم می‌گیم فلانی شانس آورد... 🔶 اما واقعیت اینه که انسان خوش‌شانس، کسی هست که از لحظه لحظه‌های زندگیش برای رشد و توانمندتر شدنش استفاده می‌کنه، و چون وقتش رو حروم نکرده و به اندازه‌ی متناسب رشد داشته،‌ در مکان و زمان مناسب توانمندی‌هاش به کمکش میان و مثل نردبام «بازی مار و پله» پرتش می‌کنن چند سطح بالاتر...، اما کسی که از فرصت‌ها درست استفاده نکرده و نردبام زندگی خودشو نساخته، همون پائین می‌مونه و وقتی دید یکی با نردبام بالا رفت،‌ میگه اوف! فلانی چه شانسی آورد... 🔶 در واقع چشمش رو به قسمت اول ماجرا می‌بنده و بازی و زندگی رو باهم قاطی می‌کنه. 🔷 اما چرا شکست‌هامون و موفقیت‌هاشون رو به شانس نسبت می‌دیم؟‌ دلیل اینو تو پست بعدی توضیح میدم... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.19 🔰من موفق نیستم، چون شانس ندارم! ↖️ تو پست قبلی کمی در مورد شانس توضیح دادم: https://eitaa.com/tarahomiasl/69 ⬅️ حالا میخام بگم چرا به شانس باور داریم؟ اگه دقت کرده باشید خیلی وقت‌ها شکست‌ها، ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌هامون رو به شانس نسبت می‌دیم، یا موفّقیت‌های اطرافیان‌مون رو شانسی تلقی می‌کنیم. ✅ اما جالبه که بدونید انتساب شکست‌های خودمون و موفقیت‌های دیگران به شانس دلیل روانشناختی داره! 🔶 ما با این کار مسئولیت ناکامی‌های خودمون که اتفاقاً به صورت مستقیم نتیجه‌ی نگرش، انتخاب و عملکردمون هست رو از دوش خودمون برمی‌داریم و می‌ذاریم روی دوش پدیده‌ی موهومی به نام شانس! 🔶 اگه شانس نبود، ما باید می‌پذیرفتیم که عمکلرد چندان موفقی نداشتیم و همچنین باید می‌پذیرفتیم که اطرافیان‌مون عمکلرد بهتری داشتند، اما چون فهم این مقوله بدون پذیرش خود واقعی، اضطراب زاست، ما برای فرار از «اضطراب حاصل از به قدر کافی خوب نبودن»، به شانس پناه می‌بریم! 🔷 پس دوست عزیزم لطفا مسئولیت چیزی که هستی رو بپذیر و خودتو بغل کن... 😉 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.26 🔰 چطور فکر می‌کنید؟ 🔸 باغبان‌های حرفه‌ای نه تنها گل، بلکه خاکی که گُل در آن رشد می‌کند را نیز پرورش می‌دهند. 🔸 افکاری که در ذهن می‌پرورانید خاک زندگی شما هستند! اگر مدام از خود افکاری حاکی از ناتوانی منعکس کنید، خاک بی‌حاصلی خواهید داشت... 🔸 همیشه یادتان باشد که افکارتان بذر رفتار، عادات و سبکِ زندگی شماست، بذری که موفقیت‌ها و شکست‌های‌تان از همان می‌روید... 🔹 از حضرت عیسی بن مریم (ع) هم روایتی به این مضمون نقل شده است که: همه می‌گویند گناه نکنید؛ من می‌گویم حتی فکر گناه هم نکنید، چون آتش که در خانه‌ای افتاد،‌ حتی اگر نسوزاند سیاه می‌کند... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
🔰 پروانه اشتغال تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران:‌ 14782 〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.2.31 🔰 میل افراطی به دیده شدن! 🔸چند وقت قبل یکی از مراجعانم که خانمی بی‌اعتنا به حجاب بود، توضیح می‌داد که از وقتی چنین پوششی انتخاب کرده،‌ مقبولیت و محبوبیت اجتماعی‌ش بیشتر شده است؛ او این جمله را بارها تکرار کرد:‌ «مردا بیشتر بهم احترام میذارن! بیشتر دیده میشم» 🔸البته به لحاظ همین انگیزه‌ی او، یعنی «میل افراطی به دیده شدن» محلِ تأمل و بررسی است. 🔸اما من به او جمله‌ای گفتم که کمی جا خورد،‌ امروز همان جمله را می‌خواهم به همه‌ی دختران سرزمینم هدیه دهم: ✅ اگر مردانی را دیدید که نه به خاطر ارزش‌‌های اصیلِ انسانی همچون اخلاق، عفت، دانش، توانمندی،‌ مهارت و...، بلکه صرفاً به خاطر لبِ‌رنگین و اندامِ عریان‌تان احترام‌تان می‌گذارند، حتما به نیت او شک کنید... ✅ آن‌ها شما را محترم نمی‌دانند بلکه برای صیدتان چاپلوسی می‌کنند! چون با هوشِ ذاتی مردانه‌شان حس کرده‌اند این طعمه را راحت‌تر می‌توان شکار کرد... ⬅️ برجسته کردن زنانگی‌ها به جای ارزش‌های اصیل انسانی، زمینه‌ی نگرش جنسیتی را فراهم می‌کند و این نه تنها آزادی نیست بلکه آغاز تعاملات جنسیت‌زده است... 🔸البته ناگفته پیداست که برجسته کردن مردانگی‌ها هم مترادف همین قضیه است. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1402.3.3 🔰 مسئولیت رشد حرفه‌ای‌ خود را به عهده بگیرید! 🔸 در بافت سُنتی معمولاً اشخاص با انتخاب شغل، باقی عمرشان را در یک سازمان مشغول می‌شدند و در عوضِ وفاداری به شرکت، امنیتِ شغلی به دست می‌آوردند. 🔹 اما تغییراتی مثل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، جهانی شدن، رشد کارآفرینی، گسترش شرکت‌های کوچکِ جدید و بازمهندسی‌هایِ ساختارِ نیروی‌انسانی در سازمان‌ها (ایجاد ساختار مسطح و چابک)، باعث ظهور عصر جدیدی شدند. 🔹 عصری که در آن رنگ باخته و هر شخص (کارمند یا کارآفرین)، مسئول رشد حرفه‌ای خودش می‌باشد و برای کسب رضایت و امنیت شغلی هیچ چاره‌ای جز رشد مهارت‌ها و توانمندی‌ها وجود ندارد. 🔹 به همین دلیل باید با به دست گرفتن مسئولیتِ رشدِ حرفه‌ایِ خود،‌ گام‌های متناوبی را تعیین و با طراحی یک فرایند عملیاتی به آن دست پیدا کنید. 🔹 البته رشد حرفه‌ای لزوماً به معنی‌ تغییر شغل و جستجوی کار جدید نیست، بلکه می‌توانید با افزایش توان‌مندی‌ها در شغلِ فعلی پیشرفت کرده و به رضایت و امنیت بیشتری دست یابید. 🔹ناگفته پیداست که چنین اقدامی سالم‌تر و هیجان‌انگیزتر از انجام مُکرّر یک کار در طول سال‌های متمادی است و از شما کارمند یا کارآفرین باارزش‌تری می‌سازد. ✅ بنابراین در عصر جدید یکی از مهمترین لوازمِ کسب امنیت شغلی، چیزی نیست جز ، پس به قول شاعر: «ز گهواره تا گور دانش بجوی...» 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1_4814232252.mp3
2.82M
📆 1402.3.6 🔰 امروز این نماهنگ رو دیدم و لذت بردم، هر چند روز دختر سپری شده، ولی حیف‌م اومد منتشر نکنم... 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
1_4823016426.mp3
3.85M
📆 1402.3.6 🔰 همچنین این ترانه اونجوری که روسری‌تو سر میکنی خستگی‌مو در میکنی... 😍😊 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آمده‌ام شاه پناهم بده... ❤️ میلاد ولی نعمت‌مان، ثامن‌الحجج علیه‌السلام فرخنده باد 🌹 〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.13 🔰 حواس‌پرتی دارید؟ یا از زوال عقل می‌ترسید؟ ✅ با انجام این تمرینات ساده می‌توانید از سرعت پیشروی حواس‌پرتی بکاهید. 🔹 بدون ماشين‌حساب محاسبه كنيد. 🔹 جملات يك صفحه از كتاب را از آخر به اول بخوانيد. 🔹 كار جديدی انجام دهید (مثل وصله كردن لباس يا تعمير راديو). 🔹 چيز تازه‌ای یاد بگیرید (مانند روش درست كردن يك غذای ساده). 🔹 آلبوم عكس‌های قديمی را ورق بزنيد و درباره عكس‌هايش با كسی صحبت كنيد. 🔹 قبل از پايان فيلم ويدئويی، آن را متوقف كنيد و درباره‌ی پايانش، تخيل كنيد. 🔹 با افرادي كه مدت‌هاست نديده‌ايد تماس بگيريد. 🔹 ساعت را به دست راست ببنديد. 🔹 كلمات را وارونه بگوييد. 🔹 پاتوق‌تان را عوض كنيد. 🔹 يك يا چند بيت شعر حفظ كنيد. 🔹 جايی امن عقب‌عقب راه برويد. 🔹 حدس‌های شمارشی متنوع و قابل راستی آزمايی بزنيد (مانند اين كه از اينجا تا آنجا چند قدم است، در صف چند نفر ايستاده‌اند، پشت ويترين چند پيراهن وجود دارد و...). 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 چندی قبل جناب آقای دکتر پسندیده در اقدامی بجا بحثی را در خصوص حجاب طرح و در آن به اولویت «اقدام تربیتی و فرهنگی» بر «اقدام انتظامی» تاکید نمودند. ذیل بحث ایشان، گفتگویی مبارک بین اساتید و خوانندگان رخ داد که می‌توانید در کانال ایشان مطالعه کنید: https://eitaa.com/goftarepasandide/424 بعد از مطالعه‌ی مباحث خواستم پیامی برای ایشان فرستاده و ضمن تشکر از طرح بحث، نظر شخصی‌م را هم عرض کنم. اما وقتی شروع به نوشتن کردم، یکهو دردِ دلم فرو ریخت و سُخن‌م به درازا کشید، آنقدر زیاد که دیگر در قالب یک پیامِ تشکر و اظهارنظر نمی‌گنجید! ☺️ به همین دلیل تصمیم گرفتم کمی سامانش داده و برای عموم منتشرش نمایم. امیدوارم بحثی که مطرح می‌کنم گفتگوی بیشتری را فراهم نماید. من ضمن ابراز هم‌فکری با دکتر پسندیده و مُقدم دانستن فرهنگ و تربیت بر برخوردهای خشن و سلبی، معتقدم حتی باید از این هم عمیق‌تر رفت، چرا که عامل اساسی و زیرین را «حکمرانی سیاسی اقتصادی» می‌دانم، عاملی که در چند پست بعدی شرحش خواهم داد. پیشاپیش از عموم خوانندگان به خاطر طولانی بودن مطالب عذرخواهم، چاره‌ای نبود جز شرح موضوع. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 🔰 مسئله‌ی حجاب و مقاومت بخشی از جامعه! 1️⃣ قسمت اول: در چه وضعیتی قرار داریم؟ ⬅️ در این نوشته سعی خواهم کرد از منظر روان‌شناسی اجتماعی، برداشت‌هایی را ارائه دهم، بدون اینکه ارزش‌های خود را دخالت داده باشم. بنابراین هدفم مشخص کردن درستی یا غلطی نیست، بلکه سبب‌شناسی بی‌طرفانه‌ی واقعیتی است که وجود دارد؛ البته شاید کمیّت آن محل بحث و اختلاف باشد. به نظر من در خصوص حجاب، ضمن نفعِ بحث‌های فقهی، فرهنگی، قانونی و روشی، درحال‌ِحاضر بحثی بر سایر مباحث مقدم است و تا وقتی جوانب آن تحدید نگردد، عملاً هر اقدامی تاثیر قابل‌ِتوجهی نخواهد داشت! 🔸 سوال مهمی که من به عنوان روانشناس با آن مواجه بوده‌ام این است: چرا گروهی از جامعه استدلال منطقی در خصوص منافع حجاب و مضرّات بی‌حجابی را «نمی‌شنوند» و به اندازه‌ی وسع‌شان در برابر آن مقاومت می‌کنند؟‌ اگر قائل باشیم که حجاب حق است، پاسخ به این سوال اهمیت بیشتری می‌یابد، چراکه اولین قدم برای ترویجِ حق، گوشِ جان دادن به سُخن حق است! و تا وقتی شخص، حاضر به شنیدن نباشد! راهی به او وجود نخواهد داشت! به همین دلیل تمامی مظاهر مونولوگ و دیالوگ (فیلم، سریال، هنر، خطابه، مباحثه، گفتگو و...) عملاً کارکرد خود را از دست می‌دهند و تلاش‌های بسیج شده در این جهت بی‌اثر می‌مانند. یقیناً پاسخ این پرسش تک بعدی نیست، اما من بر جنبه‌ای مغفول متمرکز خواهم شد، به همین منظور در ابتدا توضیح می‌دهم که در چه وضعیتی قرار داریم؟ 🔹 از یک‌سو حکومت اسلامی خود را مجری و مبلّغ ارزش‌های دینی می‌داند و رکن اصلی مدعای آن ملازمه‌ی سیاست و دیانت است، ارزش‌هایی که به تبعِ دینی بودنِ حکومت، قابل تفکیک از آن نیست. در بینِ ارزش‌های حکومتی، حجاب یکی از محوری‌ترین آنهاست که البته نمود اجتماعی و علنی دارد و صرفاً یک مسئله‌ی شرعی و فرهنگی نیست، بلکه امری سیاسی هم هست و درحال‌حاضر نُماد حکومت اسلامی محسوب می‌شود، پرچمی که به حکم حرام سیاسی بودن، هیچگاه نباید زمین بماند. 🔹 از سویی‌دیگر فشار روانیِ حاصل از عواملیِ همچون «عدم تدبیر و اقتدار مُکفی برای حل بحران‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی»، «تورم فزاینده‌ی مستمر»، «تهدیر متناوب سرمایه‌ها‌ و تقلیلِ قدرتِ خرید مردم»، «ویژه‌خواری‌های خواص»، «تبعیض‌ها و رانت‌ها»، «رابطه‌سالاری‌های سیاسی»، «تحقیر ارباب‌رجوع در سازمان‌های دولتی»، «عدم همسانی سبک‌زندگی کارگزاران با شعارهای حکومتی»، «تفاوت گفتار و رفتار کارگزاران قبل و بعد از قدرت‌یابی» و عواملی از این دست موجبِ افزایشِ «بدبینی»، «بی‌اعتمادی» و «نااُمیدی» گردیده است، این سه عامل اضلاع مثلثی را تشکیل داده‌اند که آن را «احساسِ ناامنی روانی» می‌نامم، احساسی که «زیربنای بسیاری از تصمیمات و رفتارهای فردی و جمعی» است. ▫️ در قسمت بعد توضیح خواهم داد که مردم در مورد وضعیت فعلی چه نظری دارند: https://eitaa.com/tarahomiasl/86 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.25 🔰 مسئله‌ی و مقاومت بخشی از جامعه! 2️⃣ قسمت دوم: مردم در مورد وضعیت فعلی چه نظری دارند؟ در قسمت اول این نوشتار توضیح دادم که در چه وضعیتی قرار داریم: 1⃣ https://eitaa.com/tarahomiasl/85 ⬅️ اکنون شرح می‌دهم که در این وضعیت مردم به چند گروه تقسیم شده‌اند (به صورت پیوستاری با سطوح و درجه‌بندی‌های متفاوت): 🔹 گروه اول،‌ دستاوردهای حکومت را چشم‌گیر می‌دانند و ناکامی‌ها را به «نیرنگ‌های خارجی» و «اهمال‌ها و خیانت‌های داخلی» منتسب می‌کنند، بنابراین ضمن پای‌فشاری بر ارزش‌های دینی کماکان حامی حکومت اسلامی هم هستند. 🔹گروه دوم، معتقدند ناکارآمدی‌های جدی وجود دارد که مربوط به ارزش‌های دینی نیست، بلکه بی‌کفایتی حاکمان چنین شرایطی را ایجاد کرده است، این گروه ضمن حفظ اعتقادات دینی از حکومت و یا عملکرد آن تبرّی می‌جویند. 🔶 امّا گروه سوم (که محل بحث ماست)، دست‌آوردهای حکومت را ناچیز شمرده و ریشه‌ی ناکارآمدی‌ها را نه صرفاً به شیوه‌ی حکمرانی بلکه به ارزش‌های حکومتی که همان ارزش‌های دینی است منتسب می‌کنند. 🔸 آنها با تعمیم ناکارآمدی‌ها به اصلِ دین، نسبت به تمامی آموزه‌‌های دینی بی‌اعتقاد شده‌اند. اعضای این گروه در سه سطحِ پیوستاریِ «بی‌تفاوت»، «مخالف» و «مبارز» قرار می‌گیرند (فعلاً مجالِ بررسی ویژ‌گی‌های این سطوح نیست) و نسبت به ارزش‌های دینی «متناسب با سطحِ خود» عکس‌العمل نشان می‌دهند (خفیف، میانه، شدید)، یعنی رفتاری مخالفِ اراده‌یِ حکومت برمی‌گزینند؛ به همین دلیل بی‌حجابی را که حاکمیت بر روی آن حساسیت ویژه‌ای داشته و البته «ظهور اجتماعی» بیشتری هم دارد، به‌عنوانِ «نُماد مقاومت و اعتراض» برگزیده‌اند (ناخودآگاه و خودآگاه). 🔸 امّا قصّه اینجا تمام نمی‌شود با روی‌گردانی از ارزش‌ها، خلأی ایجاد گشته که باید جای خالی‌‌ش پر گردد، چراکه انسان موجودی ارزش‌مدار است و پای‌بندی به ارزش‌ها جزئی از وجود اوست (در طول تاریخ بشریت هیچ جغرافیایی را نخواهید یافت که مردمش پای‌بند به ارزش‌هایی نباشند و زندگی خود را حول آن محور بنا نکرده باشند!). 🔸 پس جستجو برای ارزش‌‌یابی و تنظیم زندگی بر آن محور آغاز می‌شود، در این فرایند، رویارویی با فرستنده‌های تمدّن غرب شکل می‌گیرد، تمدنی که با استمداد از انبوهِ ابزار و تکنیک‌های جذّاب، مشغول مخابره‌ی ارزش‌‌های خود به جهان‌ است، ارزش‌هایی که دقیقاً نقطه‌ی مقابل ارزش‌های دینی است و اتفاقاً همین امر جذّابیتش را برای این گروه بیشتر می‌کند (به دلیل دل‌چرکینی از ارزش‌های حکومتی). 🔸 در مواجه‌ی این فرستنده‌ی قوی خارجی با جستجوگر فعال داخلی، انتقال ارزش‌ها رخ می‌دهد و از آن پس شخص تمام شئون زندگی خود را بر مدار ارزش‌های غربی تنظیم می‌کند. جایگزینیِ ارزش‌ها، دگرگونی فاحشی در سبکِ زندگی این بخش از جامعه ایجاد کرده است، سبکی که در آن حجاب ارزش بشمار نمی‌رود و بی‌حجابی اساساً مسئله و مصداقِ مُنکر نیست. 🔸 بنابراین بخشی از جامعه، ریشه‌ی مشکلات خود را در «حکومت» و «ارزش‌های حکومتی» می‌داند، بنابراین دقیقاً «همان می‌کند که حکومت نمی‌خواهد!». از دیگرسو در فرایند «انقطاع از ارزش‌های دینی» و «ارزش‌یابی مجدد» به «ارزش‌های غربی» گرایش پیدا کرده و در نتیجه‌ی همین گرایش دچار «دگرگونی سبک زندگی» شده است، از همین‌رو اساساً بی‌حجابی را مُنکر نمی‌داند بلکه آن را «ارزشمند» می‌شمارد. ⬅️ پس برای این بخش از جامعه بی‌حجابی نه تنها مُنکر نیست بلکه «نُماد اعتراض و ارزشمند» است. 🔹 در چنین بستری «شنونده‌ای برای استماع استدلال‌های حکومتی» یافته نمی‌شود، چراکه اولاً حکومت (با تمامی مظاهرش) عامل بدبختی است و ثانیاً راه نجات از این بدبختی پناه بردن به مخالف و دشمن اوست. 🔹 البته دشمنی که مظهر «علم»، «شکوفایی» و «آزادی» است و همچون یک «الگو» درخشیده است و سهل‌گیری‌های فرهنگی‌ش هم مطابق با «خویِ طبیعی انسانی» است (نه فطری او). 🔹 همین «اراده‌ی نشنیدن» عملاً تمامی مظاهر مونولوگ و دیالوگ را بی‌اثر کرده است و مجموع آنچه که برای ترویجِ حجاب تولید می‌شود بیش از آنکه به «استفاده‌ی» جامعه‌ی هدف برسد، صرفاً مورد «استنادِ» گروه اول و دوم قرار گرفته و احساس رضایتمندی‌شان را افزایش می‌دهد! ▫️پی‌نوشت: با توجه به پیچیدگی‌های امر سیاسی، شاید گروهی اندک برای ساختارشکنی تطمیع و آموزش دیده باشند،‌ این گروه را از مردم نمی‌دانم (معاندین)، به همین دلیل در تقسیم‌بندی‌م به آن اشاره ننمودم. اما نکته‌ی قابل‌ِتوجه اینجاست که حرکت‌های سازماندهی شده بدون حُسن‌ظن، اقبال و حمایتِ‌ عمومی نتیجه‌ی قابل توجهی نخواهد داشت. ▫️ در قسمت بعد توضیح خواهم داد که آیا می‌توان با رفتارهای خشن و سلبی این مسئله را حل نمود؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📆 1402.3.27 🔰 مسئله‌ی و مقاومت بخشی از جامعه قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بی‌حجابی رفع می‌شود؟ 🔷 در قسمت‌ اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروه‌های مختلف مردم» ارائه نمودم: 1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85 2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86 🔹 اکنون پس از این تقسیم‌بندی می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعه‌ی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهی‌ازمنکر»، «امربه‌معروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزش‌های دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟ 🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکس‌العمل‌های متفاوتی‌ نشان می‌دهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمی‌گنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم). 🔹 اما در پاسخ به این سوال می‌توان با رویکردی شتاب‌زده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه می‌توان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بی‌حجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود. 🔹 اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بی‌حجابی را مُنکر تلقی نمی‌کند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» می‌داند، رفتاری که این دو ویژگی‌ را داشته باشد با سرکوب خاموش نمی‌شود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجه‌بخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود: 1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده‌ است، تا وقتی عوامل اعتراض‌آفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت. 2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از روی‌گردانی از ارزش‌های دینی، ارزش‌گزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئله‌ی ارزش‌ یک امر درونی است و نمی‌توان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شده‌ای را تغییر داد (به زورِ تنبیه). 3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب می‌شود!‌ در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمی‌شوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد. 4️⃣ امکان مواجهه‌ی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمی‌توان میلیون‌ها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمی‌کنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» می‌دانند و «ارزشمند» هم می‌شمارند، همواره پاسبانی نمود. 5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمی‌کند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشه‌ای «بدبینی»، «بی‌اعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیق‌تر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکس‌العمل‌ها می‌شود (شخص با جابه‌جایی بر روی پیوستار از سطحِ بی‌تفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل می‌شود). 6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزش‌های غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته‌ و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کرده‌اند. در واقع عدمِ وحدت‌ِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانه‌ای به جامعه مخابره می‌کند که از تاثیر تنبیه می‌کاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیام‌های بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتی‌ها و...). 🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیم‌گیران عرض می‌کنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمی‌تواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راه‌حل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالش‌های سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید! ▫️ پی‌نوشت: تمام مباحثی که گسترش بی‌حجابی را نتیجه‌ی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) می‌داند را درست می‌دانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت می‌کند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشه‌ی گسترش سبک زندگی غربی می‌دانند و فکر می‌کنند که اگر متولّیان فرهنگی قوی‌تر عمل می‌نمودند چنین چالشی ایجاد نمی‌شد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت‌ کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیت‌‌های فرهنگی تاثیر متناسبی نمی‌گذارند و چندان موثر واقع نمی‌شوند. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
عید سعید غدیرخم مبارک باد
🔰 علی علیه‌السلام اینچنین امیرالمومنین شد! 🔸 اگر مي‏‌خواستم توانايی آن را داشتم که به عسل پالوده، مغز گندم و بافته‏‌های پرنيانی دست يابم. 🔸 ولی هيهات که هوی‌وهوس بر علی پيروز شود و بسياری حرص‌ و آز مرا به گزينش طعام‌های لذيذ برانگيزد، در حالی که شايد در حجاز و يمامه کسی باشد که اميد به يافتن قرص نانی نداشته و در همه‏‌ی عمر خود روی سيری را نديده است! 🔸 هيهات که من با شکمی انباشته از خوراک سر به بالين بگذارم، در حالی که پيرامون مرا گرسنه‌گان ناکام و جگرسوختگانی تشنه‌کام پر کرده است. 🔸 آيا به اين دلخوش کرده و قانع باشم، که به من اميرالمومنين بگويند، ولی من در ناگواری‌های روزگار همراه و شريک مردم نباشم؟ و در تلخکامی‌های زندگی پيشاپيش آنها گام بر ندارم؟ 📚 نهج البلاغه - نامه 45 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
Ali Akbar Ghelich - Iliya (320).mp3
10.77M
🔰 چقد جای هنر در بین‌مان خالی است! ✅ ابزاری که حماسه، معرفت، شور و شادی را باهم در می‌آمیزد و به زیباترین شکل انتقال می‌دهد... ایلیا ایلیا اول و آخر ایلیا فاتح خیبر ایلیا علی مولا، علی مولا فقط به عشق علی حتی محال‌ها شدنی و کاش می‌مردم بعد از فمن یموت یرنی! شهر علم نبی همواره مثل باب است زمین ملک علی است وقتی ابوتراب است. فقط به عشق علی از غم عبور باید کرد به نام نامی او مهدی ظهور خواهد کرد... ❤️ عید سعید غدیر مبارک 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl