أبو_الصًّلت_الهروي،_المؤمن_الجلد.pdf
4.18M
📚 أبو الصًّلت الهروي، المؤمن الجلد والثقة المأمون، سيرته ومسنده
🖋 تالیف احمد بن حسين عبيدان
🔖 در معرفی و شناخت اباصلت هروی از یاران و صاحب سر حضرت رضا علیهالسلام
@tarikh1234tarajim
باسمه تعالی
🔖 یک گروه علمی با حضور اندیشمندان ، اساتید و محققین گرانقدر با محوریت نهج البلاغه و الغدیر تشکیل گردیده است که لینک این گروه حسب الامر حضرت استاد سید محمد طباطبایی یزدی (دامت افاضاته) در اختیار عزیزان قرار میگیرد تا علاقه مندان، از مباحثات علمی پیرامون آن، بهره مند گردند🌹🙏
ضمنا درس های نهج البلاغه و الغدیر استاد نیز در آن گروه، بارگزاری خواهد شد ان شاء الله ...
🌐 لینک گروه 🌐
@tarikh1234tarajim
باسمه تعالی ...
متنی که سال پیش در همین ایام نوشتم و بازخورد های مثبت و منفی به همراه داشت ...👇
هدایت شده از تورقی در تاریخ اسلام
#یادداشت
عده ای در این ایام لباس مشکی بر تن میکنند و ایام محسنیه را عزادارند و عده ای لباس عزا را از تن برون آورده و نوای جشن و شادی سر میدهند.
این طرف، دیگری را متهم به ضدیت با ولایت فقیه میداند و آن طرف، ایشان را سست عنصر در عرصه تولی و تبری !
سخنی با اینان ندارم.
چون دغدغه فراتر از این موضوعات است. و نباید جامعه به سوی دو قطبی سازی و درگیری کشیده شود.
هرچه که هست باید بدانیم و باید فرهنگ سازی شود که این ایام، سخت ترین مصیبت، نه تنها بر اسلام بلکه بر جهانیان رخ داد و آن غصب خلافت حقهی مولانا امیرالمومنین علیه افضل صلوات المصلّین بود. فارغ از اینکه زمان هجوم به بیت وحی و شهادت محسن بن فاطمه سلام الله علیهما را هفته اول ربیع الاول بدانیم یا ندانیم.
شهادت بضعة الرسول و فاجعه کربلا تنها دو میوهی تشکیل شورای سقیفه بود.
ظهر عاشورا در حالیکه محاسن امام حسین علیه السلام به خونش خضاب بود، فرمودند: يا رسول اللّه! قتلني فلان و فلان. (مقتل الحسین خوارزمی ج ۲ ص ۳۹ چاپ انوارالهدی)
حضرت زینب کبری -سلاماللهعلیها- نیز هنگامی که دشمن خیمهها را آتش زد فرمود: «بابی من اضحی عسکره فی یوم الاثنین نهبا؛ پدرم فدای آن قربانی که لشکرش (در واقع) روز دوشنبه به غارت رفت.» (کافی ج ۸ ص ۱۰۲)
اشاره به روز دوشنبه، روز شهادت پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله- است که غاصبین خلافت در آن روز شورای شوم سقیفه را تشکیل داده است.
اشارهی سیدالشهداء علیه السلام به جنایات صورت گرفته در سقیفه بود.
مصیبتی که به فرمودهی امام راحل از مصیبت کربلا بالاتر بود. (صحیفه نور ج ۲ ص ۳۶۰).
خلاصه آنکه بدانیم روزهایی سپری میشود که آثار شوم آن ایام همچنان قابل رویت میباشد. و اگر نبود آن جنایات، اتفاقات دنیا جور دیگری رقم میخورد. و طبیعتا روزهایی با این فجایع سنگین، جای تبریک و خوشحالی را برایمان باقی نمیگذارد.
@tarikh1234tarajim
ينقل سماحة السيد علي السبزواري : كان والدي السيد عبد الأعلى السبزواري عندما يمر من أزقة العمارة ـ النجف الأشرف ـ يقف عند باب دار هنيهـة ويقرأ الفاتحة فسألته عن الدار لمن فقال : هذا دار أستاذي محمد حسين الأصفهاني الكمباني دخلت عليه صباح يوم ورأيت عينه كالجمرة من الاحمرار، فقلت له سوف تبيض عينك من المطالعة فكفى فقال لي لا ، الآن انتهيت من قصيدة فـي رثاء أهل البيت عليهم السلام ..
لكنَّ كَسرَ الضِّلعِ ليسَ يَنجَبِرْ
إلَّا بِصِمْصَامِ عَزيزٍ مُقتدِرْ
إذْ رَضُّ تِلكَ الأضْلُعِ الزَّكيَّة
رَزيةٌ لا مثلها رَزيَّة
و مِنْ نُبوعِ الدَّمِ مِن ثَديَيْها
يُعرفُ عُظمُ ما جَرى عَليها
و جَاوَزُوا الحدَّ بِلطمِ الخدِّ
شُلَّتْ يَدُ الطُّغيانِ و التَّعَدِّي
فَاحمرَّت العَينُ و عَينُ المَعرِفَة
تَذرِفُ بالدَّمعِ عَلى تلكِ الصِّفَة
@tarikh1234tarajim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙شما صدای آقا سید روح الله موسوی الخمینی را میشنوید :
🔖 بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر سلام الله علیه بود و عزای او از عزای کربلا بالاتر است.
📆 یک تیرماه ۱۳۵۰
📌 نجف اشرف
@tarikh1234tarajim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستی تو را نبردیم، گفتی قمار کافیست
دستی دگر بسوزان ما را ثواب دارد
پایان ۶۹ شب نوکری ... 😭🥀
@tarikh1234tarajim
هدایت شده از تورقی در تاریخ اسلام
#یادداشت
🖋 مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی رضوان الله تعالی علیه، طرح بحثی را جهت اثبات تاریخ نهم ربیع الاول برای قتل خلیفه دوم ارائه مینمایند که قابل استفاده بود:
بسیاری از علمای اهل سنت تاریخ قتل خلیفه دوم را بیست و ششم ذی حجه میدانند و بلکه میتوان بر این قول ادعای اجماع داشت.
نهم ربیع الاول از زمان ابن ادریس (قرن ششم) متداول گشت و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم کفعمی بر آنند که نظر مشهور شیعه بر همین قول استوار است.
📚 بحار الأنوار ج31 ص119 چاپ اعلمی بیروت
📚 المصباح للكفعمي (ط مؤسسة الأعلمي سنة 1414هـ) ص677
اما ابن ادریس میگوید اگر کسی قائل به وقوع قتل خلیفه دوم در نهم ربیع باشد، اجماع اهل تاریخ و سیره را مورد خدشه قرار داده است.
📚 السرائر (ط حجرية) ص96
لکن قول ابن ادریس صحیح نمیباشد:
عمر بن خطاب قطعا در جمادی الثانی سنة ۱۳ به خلافت رسید.
و یعقوبی و دیگران قائلند که مدت خلافت عمر، ۱۰ سال و ۸ ماه بود.
📚 تاريخ اليعقوبي (ط دار الفكر ـ بيروت سنة 1375 هـ) ج2 ص111
📚تاريخ مدينة دمشق ج44 ص13
📚 كتاب المحبر للبغدادي ص13
و همین قول دلالت میکند که قتل عمر حدودا دو ماه بعد از ماه ذی حجه میباشد.
ثانیا ما نمیتوانیم قول ۲۶ ذی حجه را بپذیریم. چرا که اگر شروع خلافت ابوبکر از شهادت پیغمبر باشد و دوسال و شش ماه هم بطول بیانجامد، پس یعنی ابوبکر اواخر ماه شعبان از دنیا رفته است.
و خلافت عمر از همان زمان آغاز میگردد و ۱۰ سال و شش ماه بطول میانجامد که در نتیجه زمان قتل عمر، اواخر ماه صفر و اوائل ماه ربیع الاول میگردد.
📚 الصحیح من سيرة الإمام علي (عليه السلام) ج ۱۴ ص ۱۷۵ تا ۱۸۴
🗃 چاپ مرکز نشر و ترجمه آثار علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی
@tarikh1234tarajim
📜مرحوم کلینی، میلاد حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله وسلم) را دوازدهم ربیع الاول میدانند.
📚اصول کافی ج ۲ ص ۴۳۵
🗃 طبعة دار الحديث
@tarikh1234tarajim
هدیه ای نفیس از سوی حضرت استاد سید محمد طباطبایی یزدی حفظه الله ...
که به حقیر لطف داشتند و بنده را شرمنده کردند ...
@mtiforg
@tarikh1234tarajim
🔸 نگاهی بر تحقیق جدید فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام از احمد بن حنبل
مقاله منتشر شده در ارجنامه علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبائی، به کوشش محسن صادقی و عبدالحسین طالعی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1392.
یکی از آثار برجای مانده از احمد بن حنبل امام حنابله کتابی است با عنوان «فضائل الصحابة» و چنان که از عنوان آن هویداست مشتمل بر روایاتی است که در منقبت صحابه پیامبر نقل شده است. آثار دیگری که در این زمینه در دسترس ماست همچون فضائل الصحابة احمد بن شعیب نسائی م 303 و فضائل الصحابه ابونعیم اصفهانی م 430 همه متأخر از آن هستند. این کتاب که با فضائل عشرة مبشره شروع میشود و با فضائل عبدالله بن عباس پایان مییابد مشتمل بر 1962 روایت است که در دو جلد به کوشش وصی الله بن محمد عباس در سال 1403 هجری به چاپ رسیده است. آنچه شایان توجه است این که فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام (369روایت) که بخش قابل توجهی از حجم کتاب را تشکیل میدهد. از خود احمد بن حنبل روایت شده است که آنچه در فضائل علی با اسانید صحاح روایت شده در حق هیچ یک از صحابه نیامده است.
🔹متن کامل مقاله:
http://mtif.org/article/65590
http://t.me/mtyazdi
🔸گفت و گوی خبرگزاری حوزه با سید محمد طباطبائی درباره کتاب فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹لینک مشاهده:
http://mtif.org/interview/65894
http://t.me/mtyazdi
محمد عربی آبروی هر دو سراست
کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او
شنیدهام که تکلم نمود همچو مسیح
بدین حدیث لب روحپرور او
که من مدینهٔ علمم، علی درست مرا
عجب خجسته حدیثیست! من سگ در او
🖊 هلالی جغتایی (متوفای ۹۳۶ ق )
@tarikh1234tarajim
14-fateminia-mirhamed.mp3
1.02M
🔖 مجاهدت علامهی نستوه، میرحامد حسین هندی (روحی فداه)❤️
🎙 مرحوم آیت الله فاطمی نیا رضوان الله علیه
@tarikh1234tarajim
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَـٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُوا۟ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِیرٌ ...
@tarikh1234tarajim
نامه مرحوم آیت العظمی خویی (قدس الله نفسه الزکیه) در حمایت از مردم لبنان و لزوم کمکرسانی به ایشان و تقابل با رژیم منحوس صهیونیستی
مکتبة الامام الخوئی العامة
النجف الاشرف عام ۱۳۹۱ ه
@tarikh1234tarajim
#معرفی_کتاب
🏴 بمناسبت شهادت سید المقاومة شهید سید حسن نصرالله اعلی الله مقامه الشریف 🏴
📚 کتاب لبنان تألیف شهید دکتر مصطفی چمران
📄 کتابی بسیار زیبا درباره حوادث لبنان، در دهه پنجاه و شصت که با مطالعهی آن به مجاهدت های امام موسی صدر و شهید چمران، جنبش امل و نیز وحشیگری های رژیم نحس صهیونیستی و عناد ایشان با شیعیان مظلومِ لبنان پی میبریم.
برایم جالب بود که در بخش هایی از کتاب شهید چمران به صراحت اشاره میکند که اسرائیل در اکثر اوقات فقط مناطق شیعه نشین را مورد هدف قرار میدهد.
بارها شده است که در یک منطقه، ده تا روستای کوچک هست که فقط یکی از آنها شیعه نشین هستند و ما بقی اهل سنت ... و اسرائیل فقط آن یک روستای شیعه نشین را بمباران میکند!
💠 مطالعهی این کتاب را از دست ندهید👌
@tarikh1234tarajim
🏷 خدمتی دیگر از سوی علمای عامّه به ساحت خال المومنین!
📚 تَطهیرُ الجِنانِ و اللِّسان عَن ثَلبِ مُعاویةِ بن ابی سُفیان 😳 ‼️
🖋 تالیف ابن حجر هیتمی (متوفی ۹۷۳ ق)
❌ کافیست تا این کتابِ ۲۵۸ صفحه ای را ورق بزنید تا از تعصب و حماقتِ بیش از حد، به خدا پناه ببرید ...
@tarikh1234tarajim
#یادداشت🖋
یکی از اشتباهات رایج هنگام مواجهه با احادیث اهل سنت و در شیوه تعامل با روایات عامه، این است که غالبا همان قواعد علم درایه و اسلوب رجالی شیعه را پیاده سازی میکنیم و بر همان اساس، احادیث را اعتبار سنجی نموده و طریق استنباطی خود را در همین مسیر پیش میگیریم.
و این در حالیکه است که نظام مهندسی علم درایه و رجالی عامه نیاز به شناخت دقیق دارد تا نحوهی واکنش ما با سنت عامه، بر طریق همان سیاق باشد.
@tarikh1234tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
#یادداشت🖋 یکی از اشتباهات رایج هنگام مواجهه با احادیث اهل سنت و در شیوه تعامل با روایات عامه، این
📚 کتاب "معرفة علوم الحدیث" حاکم نیشابوری (متوفی 405 ق) از کتاب های مشهور اهل سنت در حوزه علوم حدیث میباشد که با مطالعهی آن، آشنایی نسبی بر قواعد علم درایهی عامّه حاصل میگردد.
@tarikh1234tarajim
الحاكم النيسابوري معرفة علوم الحديث وكمية اجناسة.pdf
10.28M
📚 معرفة علوم الحدیث
🖋 محمد بن عبدالله حاکم نیشابوری (متوفی 405ق)
@tarikh1234tarajim