eitaa logo
تورقی در تاریخ اسلام
806 دنبال‌کننده
596 عکس
28 ویدیو
43 فایل
📌سیری در مباحث فریقین 📚 جستاری در سیره اهلبیت علیهم السلام و صفحات تاریخ ✅ مطالب با تتبع شخصی و مراجعه به منبع، همراه با ارائه مستندات تقدیم می‌گردد. 🖋 ادمین: @hassan2357
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالبی از کانال حضرت استاد یوسفی غروی تقدیمتان میکنم ...قابل استفاده است👌🌹 👇👇👇👇
بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا (1) بخش اول: بازگشت امام چهارم (ع) به عراق و دیدار امام سجاد (ع) با جابر هر دو افسانه است! درباره بازگشت کاروان اسرا به کربلا در اولین اربعین امام حسین (ع) اقوال مختلفی وجود دارد که می‌کوشیم در چند بخش، برخی از این اقوال را بیان کنیم. در این قسمت به سراغ دیدگاه مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی می‌رویم که شهید مطهری در وصف ایشان می‌گوید: «به جرئت می‌توانم بگویم که در همۀ تهران و شاید همۀ کشور کسی را نداریم که به تاریخ صد سالۀ اول اسلام مثل آقای آیتی احاطه داشته باشد» (کتاب ده‌ گفتار، ص 222). مرحوم آیتی بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا را ناممکن می‌داند و معتقد است هیچ دیداری بین امام سجاد (ع) و جابر بن عبدالله انصاری در کربلا صورت نگرفته است: «اما آمدن اهل بیت از شام به طرف عراق و رسیدن آن‌ها در اربعین یعنی روز بیستم ماه صفر به کربلا را به هیچ وجه نمی‌توان باور کرد یا سندی قابل اعتماد بر این افسانۀ تاریخی به دست داد [...]. [اگر بخواهیم تاریخ احتمالی را حدس بزنیم] می‌توان گفت که اهل بیت امام حسین (ع) پس از آنکه روز دوازدهم محرم سال 61 هجری وارد کوفه شدند و در حدود یک ماه یعنی تا حدود بعد از نیمۀ ماه صفر در کوفه زندانی بوده‌اند و یکی دو روز پیش از اربعین آنان را به شام فرستاده‌اند و چنان‌که برخی نوشته‌اند در حدود نیمۀ ماه ربیع‌الاول وارد دمشق شده‌اند. اما نمی‌توان دانست که تا چه تاریخی در دمشق مانده‌اند [...] و راستی اگر مدرک قابل اعتماد و استنادی می‌داشتیم که اسیران اهل بیت در چهلم شهادت امام به کربلا آمده‌اند، می‌گفتیم که این امر در موقع رفتن به شام بوده نه در موقع برگشتن از شام [...]. اما احتمال آنکه اهل بیت روز اربعین وارد شام شده باشند یا در چنان روزی به مدینه رسیده باشند یا در آن روز از دمشق به مدینه حرکت کرده باشند هیچ کدام از این مطالب را نمی‌توان باور کرد و چه بهتر که در ایام عاشورا و اربعین اسمی از این‌گونه مطالب بی‌مأخد برده نشود و به همانچه بوده و روی داده و مأخد آن در دست ماست اکتفا شود، نه امام چهارم (ع) از شام به عراق آمده و نه اهل بیت عصمت در بازگشت از شام به کربلا آمده‌اند و نه جابر بن عبدالله انصاری و عطیة بن سعد بن جنادۀ کوفی در زیارت اربعین خود با امام چهارم (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت ملاقات کرده‌اند و در هیچ یک از روایات مربوط به زیارت جابر و عطیه نامی و اثری از ملاقات این دو بزرگوار با امام سجاد (ع) و اهل بیت در کار نیست و قصه‌پردازان آن را ساخته و پرداخته‌اند» (کتاب بررسی تاریخ عاشورا، ص 180) @chsiqs @tarikh123tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا (1) بخش اول: بازگشت امام چهارم (ع) به عراق
📝 تصریح سید بن طاووس و ابن نماء بر زیارت اهلبیت در روز اربعین و دیدار آنها با جابر بن عبدالله انصاری
📝 کلام علامه مجلسی
📝 روایت مرحوم شیخ صدوق و قرطبی
تورقی در تاریخ اسلام
یکی از دوستان عزیز مطالبی را برای حقیر فرستادند که جای تامل داشت ...👌🌹
بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا (3) بخش سوم: دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی نیز از کسانی است که بازگشت اهل بیت در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا را نمی‌پذیرد. ایشان پس از نقل کلام سید بن طاووس در ملهوف دال بر بازگشت اهل بیت و ملاقات با جابر بن عبدالله انصاری در کربلا می‌نویسد: «مکشوف باد که ثقات محدثین و مورخین، بلکه خود سید جلیل علی بن طاووس نیز روایت کرده که بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) عمر سعد نخست سرهای شهدا را به نزد ابن‌زیاد روانه کرد. آنچه از قضایای عدیده و حکایات متفرقۀ سیر ایشان به جانب شام از کتب معتبره نقل شده چنان می‌نماید که ایشان را از راه سلطانی و قری و شهرهای معموره عبور دادند که قریب به چهل منزل بود و اگر قطع نظر کنیم از ذکر منازل ایشان و گوییم از بریه و غربی فرات سیر ایشان بوده آن هم غریب به بیست روز می‌شود چه ما بین کوفه و شام به خط مستقیم یک صد و هفتاد و پنج فرسخ گفته شده و در شام هم قریب به یک ماه توقف کرده‌اند چنان‌که سید در اقبال فرموده [...] پس با ملاحظۀ این مطالب خیلی مستبعد است که اهل بیت بعد از این همه قضایا از شام برگردند و روز بیستم شهر صفر که روز اربعین و روز ورود جابر به کربلا بوده، به کربلا وارد شوند. و خود سید اجل این مطلب را در اقبال مستبعد شمرده، به علاوه که احدی از اجلاء فن حدیث و معتمدین اهل سیر و تواریخ در مقاتل و غیره اشاره به این مطلب نکرده‌اند با آنکه دیگر ذکر آن از جهاتی شایسته بود، بلکه از سیاق کلام ایشان انکار آن معلوم می‌شود. و قریب این عبارت را ابن‌اثیر و طبری و قرمانی و دیگران ذکر کرده‌اند و در هیچ کدام ذکری از سفر عراق نیست، بلکه شیخ مفید و شیخ طوسی و کفعمی گفته‌اند که: در روز بیستم صفر حرَم حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) از شام به مدینه و در همان روز جابر بن عبدالله به جهت زیارت امام حسین (ع) به کربلا آمد و اول کسی است که امام حسین (ع) را زیارت کرد» (منتهی الآمال، ج2، ص 1013-1014). @chsiqs @tarikh123tarajim
یه نسخه چاپ سنگی گیر آوردم مقتل عمدة المصائب تالیف مرحوم ملا احمد منظور حدودا ۱۰۰۰ صفحه است تا حالا ندیده بودم @tarikh123tarajim
گشتم جایی اطلاعی درباره اش پیدا نکردم فعلا آقا بزرگ تو الذریعه هم اطلاعی درباره اش نمیدن و فقط میگن: مقتل فارسي مطبوع في مجلدين @tarikh123tarajim
بالا بری پایین بیای خوشت بیاد یا نیاد . . . . . . اربعینت رو مدیونِ اینایی ! تمام @tarikh123tarajim
هجدهم صفر سالروز رحلت علامه‌ی شهیر مرزبان غیور حریم امامت مجاهد مظلوم و گمنام احیاگر غدیر مصنف کتاب گرانسنگ عبقات الانوار مرحوم علامه میرحامد حسین هندی قدس الله نفسه الزکیه و اعلی الله مقامه الشریف شادی روحش صلوات @tarikh123tarajim
دستخط شریف مرحوم میرحامد حسین رضوان الله علیه 👇👇👇
📝 رنجنامه مرحوم علامه میرحامد حسین: آنچه ما را به مشقت هاى فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نَبْذى از مشقت هاى ما را در تحصیل یک یک کتاب جزیى دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود مى رسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمع ها ساخته اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته اند، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسى به نظر نمى آید. @tarikh1234tarajim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بوسه ای که گرفتم در آخرین لحظه برای بوسه ی دیگر دوباره می کوشم ای تمنای من! @tarikh123tarajim
بسم الله 📌 شنیدم که مادر آقا سیدرضا نریمانی در راه بازگشت از سفر کربلا در سانحه تصادف به رحمت خدا رفتند ... یاد این روایت افتادم ...👇
✅ امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر زائر کربلا در سفر فوت شود، فرشتگان نازل گشته و او را غسل میدهند و نیز درب های بهشت به روی او گشوده می‌شود و نسیم خوش آن، در قبر بر او وزیده و در قبر منتشر می‌گردد. 📚 کامل الزیارات ص ۲۴۶ 🗃 چاپ نشرالفقاهة @tarikh123tarajim
یکی از تحلیل هایی که خصوصا در ایام اربعین زیاد به گوشم میخوره این است که مردم و سرزمین عراق، چون در اثر حادثه کربلا، نفرین شده هستند، هیچگاه روی پیشرفت، رفاه، آسایش، امنیت و وحدت را نخواهند دید. برایم همیشه سوال بود که آیا این تحلیل، ریشه‌ی روایی دارد یا مانند بسیاری دیگر از تحلیل ها ذوقی و استحسانی است ... ؟ به همین جهت سه روز وقت گذاشتم و یک دور، کامل الزیارات رو خوندم تا بلکه بدانم چنین کلامی در روایات است یا خیر. اما برعکس، روایات بسیاری را دیدم که به تصریح کلام معصوم علیه السلام، زمین کربلا زمینی پر خیر و برکت (باب هفدهم و بیست و یکم) و دارای جایگاهی ویژه (باب هشتاد و هشتم) خوانده شده‌. و هیچ روایتی درباره نفرین اهلبیت علیهم السلام و عقب مانده بودن مردم این سرزمین پیدا نکردم و هرچه بود، تعریف و تمجید از زمین کربلا بود. احتمال میدهم که اگر در کامل الزیارات، روایتی با موضوع نفرین شدن سرزمین کربلا نباشد، در دیگر کتب روایی هم نباشد. حال اگر عزیزی روایتی با این مضمون مشاهده کردند، لطفا برای حقیر ارسال کنند.👇 @hassan2357 @tarikh123tarajim
اونایی که واسه اربعین و بیت المال یقیه می‌دریدند، کجا نشستن ؟ که واسه ۹۰ دقیقه بازی دوستانه ۱۰ میلیارد هزینه شده‼️ @tarikh123tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
اونایی که واسه اربعین و بیت المال یقیه می‌دریدند، کجا نشستن ؟ که واسه ۹۰ دقیقه بازی دوستانه ۱۰ میلی
تازه من نفهمیدم که واسه اربعین کجا از بیت المال هزینه شده؟ پول پاسپورت با مردم کرایه زمینی تا مرز و بلیط هوایی با مردم کرایه از شهر مرزی تا پایانه مرزی با مردم از مرز تا شهر های عراق با مردم موکب های عراقی و ایرانی با مردم‼️ @tarikh123tarajim
💢 چندی پیش بود که سخن یکی از اساتیدِ جان، مرا به تامّل فرو برد و باعث گردید پس از آن، حدیث نفس بسیار با خود گویم 📄 آن کلام حاوی چند سوال بود : 📍چقدر در پستی و بلندی دوران، متوسل به وجود نازنین پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌شویم ؟ 📍چه اندازه از ارادتی که به سائر ائمه علیهم السلام داریم (که باید داشته باشیم) به ایشان داریم ؟ 📍روی منابر ما، چقدر از فضائل ایشان ابلاغ می‌شود ؟ 📍چند درصد از اشعار و نوحه های مادحین به ایشان اختصاص دارد ؟ 📍اصلا جایگاه این شخصیت گرانقدر نزد ما چقدر است ؟ 📍کدامیک از ما زیارتِ از راه دور ایشان را خوانده ایم ؟ 🔖حقیقت تلخیست که پیامبر نزد ما مظلوم و ناشناخته است و این در حالیست که خداوند قائل است با بعثت ایشان بر سر مسلمین منت گذارده است. مگر او کیست ؟ 🆔eitaa.com/tarikh123tarajim 🆔t.me/tarikh123tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
#یادداشت 💢 چندی پیش بود که سخن یکی از اساتیدِ جان، مرا به تامّل فرو برد و باعث گردید پس از آن، حدیث
📝 اگر ملائکه یکبار بر آدم سجده کردند، صلوات خدا و تمام ملائکه و مردم بر محمد صلی الله علیه و آله و سلّم هر لحظه تا قیامت میباشد. 📌 و اگر آدم قبله‌ی ملائکه بود، پیامبر اسلام، پیشوای انبیاء در شب معراج بود‌. 💢 و اگر آدم از خاک خلق شد، پیامبر اسلام از نور خلق شد. 📚مناقب آل ابی طالب ج ۱ ص ۲۶۶ 🗃 چاپ دارالاضواء @tarikh123tarajim
📝 تطهیر معاویه، از کلان پروژه هایی هست که در طول تاریخ برای تحقق آن تلاش های زیادی صورت گرفته است. 💠 امروزه نیز در عربستان، کویت و دیگر کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس با قدرت این مسیر را طی میکنند. از تالیف کتاب و مقاله گرفته تا ساخت سریال و محصولات رسانه ای ... یادداشت استاد احمدی از اساتید فرهیخته‌ی کلام امامت را با موضوع فضیلت تراشی برای معاویه بخوانید👌🌹 @tarikh123tarajim
در کنار غم سنگین خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله، غمی جانکاه، قلب مسلمین را آتش میزند. و آن توهین بی شرمانه‌ی سران لعین نفاق به ساحت قدسی ختمی مرتبت در واپسین لحظات عمر شریف ایشان بود. فاجعه ای که مورد اتفاق شیعه و عامّه است: 📚 صحیح بخاری ج ۱ ص ۳۴ و ج ۶ ص ۹ 🗃 چاپ دار طوق النجاة 📚 صحیح مسلم ج ۳ ص ۱۲۵۹ 🗃 دار إحياء التراث العربي - بيروت لکن محدثان عامه همواره در پی توجیه این واقعه‌ی تلخ برآمده و آن را یا کتمان نموده اند و یا با عبارت " و قال بعضهم..." سعی در آن داشتند تا لکه‌ی شرم را از پیشانی خلیفه دوم پاک نمایند ... و ما ینطق عن الهوی ... ان هو الّا وحیٌ یوحی ... @tarikh123tarajim