.🔰 به مناسبت ۲۴ آبان سالروز رحلت #علامه_طباطبایی
علامه طباطبایی با وجود کهن سالی و ضعف مزاج، هر دو هفته یک بار از قم به تهران می آمد تا در جلسه ای علمی به سؤالات #هانری_کربن پاسخ دهد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
.🔰 به مناسبت ۲۴ آبان سالروز رحلت #علامه_طباطبایی علامه طباطبایی با وجود کهن سالی و ضعف مزاج، هر دو
✍ علامه طباطبایی درباره دومین ملاقات خود با کربن نوشته است: امسال (سال 1338 ش). نیز که نویسنده پس از گذرانیدن تعطیلات تابستانی - در یکی از ییلاقات اطراف دماوند موقع مراجعت به قم، چند روزی در تهران توقف داشتم، شب 16 مهرماه طبق وعده قبل، ملاقات دوم در محیط گرم و دوستانه به عمل آمد . در این مجلس کربن مذاکره را ادامه داده، افزود: امسال موقعی که اروپا بودم، در ژنو کنفرانسی در موضوع امام منتظر (حضرت مهدی (عج)) طبق عقیده شیعه داشتم و این موضوع برای دانشمندان اروپایی که در آن جلسه حضور داشتند، کاملا تازگی داشت!
وی همچنین گفت: به عقیده من، مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پا برجا می دارد .
کربن افزود: به اعتقاد من، تمامی ادیان حقیقتی را دنبال می نمایند; اما تنها مذهب تشیع است که به این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این ویژگی میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی است . این نظر من است; آیا شما نیز این گونه فکر می کنید .
گفتم آن چه از نظر اسلام می توان گفت، آن است که نظریه اثبات صانع در تمامی ادیان مشترک است; ولی آیینی که ارزش این حقیقت را داشته، دینی است که در آن تنها خدای یگانه پرستش شود و رابطه نبوت را اثبات کرده، معادی قائل شود . آن چه از لوازم احترام و تعظیم می توان در حق یک دین روا داشت، اسلام در حق یهودیت و مسیحیت روا داشته و مقام نبوت حضرت مسیح را تقدیس و تنزیه نموده و شریعت این پیامبر و نیز حضرت موسی (ع) را ستوده است و نیز نسبت به دین مجوس، به دیده احترام مینگرد.
📚شیعه (مجموعه مذاکرات با هانری کربن)، ص 24 و 27 با اندکی تلخیص و بازنویسی.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
.
🔰 روزهایی که گذشت یادآور رحلت آیتالله #سید_محمدرضا_علوی_تهرانی است. خاندان ایشان تا پنج پست همگی از اهل علم بودند و پدرشان آیتالله #سید_محمدباقر_علوی_تهرانی مشهور به #مسجد_حوضی از علمای طراز اول تهران بود که در مسجد #مدرسه_سپهسالار_قدیم اقامه جماعت میکرد. ( قاب عکس بر دیوار، تصویر آیتالله سید محمدباقر مسجدحوضی)
☘️ سید محمدرضا علوی تحصیل خود را در همین مدرسه سپهسالار آغاز کرد و در دوران تحصیل بیش از همه با #دکتر_مهدی_محقق در ارتباط بود و از محضر اساتیدی چون آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی ، #علامه_شعرانی ، #میرزا_مهدی_آشتیانی و #سید_کاظم_عصار بهره برد.
🔸آیتالله علوی تهرانی پس از دورهای تحصیلات عالی در حوزه قم، در سال ۱۳۴۵ به تهران بازگشت و از سال ۱۳۵۱ش در #مسجد_حضرت_امیر (ع) در خیابان کارگر شمالی به اقامه جماعت و تعلیم و تربیت پرداخت.
🍃 آیتالله علوی تهرانی در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۷۵ دارفانی را وداع گفت.
✨ ایشان ۲۰ روز قبل از وفات فرموده بودند: دوست خوبی از من دعوت کرده است. وقتی اطرافیان چند مرتبه اصرار کردند که چه کسی از شما دعوت کرده است، فرمودند: «میهمان حضرت امام محمدباقر علیه السلام هستم.» تا آنکه در روز ولادت امام محمدباقر (ع) رحلت فرمودند.
🔸اکنون فرزند ایشان واعظ ارجمند حجتالاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی به جای پدر در مسجد حضرت امیر(ع) به اقامه جماعت میپردازد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺آیتالله #شیخ_غلامحسین_جعفری_همدانی متوفای ۲۷ آبان ۱۳۷۴ش و در سن ۹۲ سالگی
✍ ایشان در دوران تحصیل در نجف از دروس فقه و اصول آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانى، آقا ضیاء عراقى، شیخ محمدحسین کمپانى و میرزای نائینى استفاده کرد و اسفار را خدمت آقا #سید_حسین_بادکوبه_اى و #میرزا_احمد_آشتیانى و منظومه را خدمت #شیخ_مرتضى_طالقانى فراگرفت.
🔹پس از وفات آیتاللّه سیدابوالحسن اصفهانى در آبان ۱۳۲۵ ش، آیتالله جعفری تصمیم به مراجعت به ایران داشت، اما مرحوم آیتاللّه #شیخ_محمدکاظم_شیرازى به منزل ایشان رفته، اظهار مىدارد:
«شرعا جایز نیست شما به ایران باز گردید؛ زیرا با فوت مرحوم آقا سیدابوالحسن اصفهانى حوزه نجف در وضعیتى نیست که امثال شما، آن را خالى کنند.»
وی پاسخ میدهد: «من کارهاى نیستم.»
آیتالله شیرازی میگوید: «در هر صورت، تو پلهاى از نردبانى هستى که حوزه نجف قائم به آن است.»
🔹 آیتالله جعفری همدانی چند سالى پس از وفات استادش در نجف ماند، تا آنکه سرانجام در سال ۱۳۲۸ش به ایران آمد و در تهران اقامت گزید.
در ضلع شرقى #مسجد_جامع_بازار تهران شبستان متروکهاى بود که آن را #شبستان_گرمخانه مىگفتند. وى ضمن احیا و بازسازى این شبستان به اقامه جماعت و نشر معارف اسلامى در آنجا پرداخت.
🔅علاوه بر شاخصهها و فعالیتهای علمی، آیتالله جعفری همدانی را میتوان یکی از ارکان مبارزاتی #حوزه_تهران در دوران #نهضت_امام_خمینی دانست که در سنگر محراب و منبر بسیار شجاعانه مبارزه میکرد و خانهاش یکی از مراکز تصمیمگیری و جهتگیری سیاسی علمای تهران بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟
👇👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_haw
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟
🔸استاد #شیخ_حسین_انصاریان میفرمایند:.
اوایل انقلاب مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند که آقای طالقانی موضعگیری سختی کردند و حق هم داشتند. چون دلیلی نداشت آنجا را به آتش بکشند.
مرحوم #شهید_قدوسی که دادستان وقت انقلاب بود بنده را به دفتر خودشان دعوت کرد و پرسید: درباره این قلعه چهکار کنیم؟
گفتم: اگر بودجه به من بدهید، مشکل آنجا را حل میکنم. ایشان هم۳۰۰ هزار تومان که آن زمان پول زیادی بود در اختیارم گذاشت.
بنده هم با آقای محمدی گیلانی مشورت کردم، ایشان فرمودند: بروید، من هم شما را کمک میکنم، ولی کار به شکلی انجام بگیرد که خلاف شرع نشود.
گفتم اگر بخواهد خلاف شرع نشود، ما باید یک آماری از خانههای آنجا بگیریم، خانمها را و به خصوص جوانها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. صاحبخانه ها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم.
آمار خانهها را گرفتند که ۱۱۲۰ خانه در آن چهاردیواری قلعه بود و کل این خانهها محل زنا بود. یعنی هر اتاق در اختیار یک زن یا یک دختر قرارداشت.
قرار شد خانهها را از آنان بخریم که آنوقت هر خانهای در آن منطقه، ده تا بیست هزار تومان قیمت داشت. پول زیادی را آقای گیلانی و قدوسی در اختیارم گذاشتند و همه حاضر به فروش خانههایشان بودند، چون نمیگذاشتند کسی در آنجا به راحتی زندگی کند. پول تمام خانهها را دادیم و سندها را به نام دادستانی انقلاب منتقل نمودم. سندها را هم خودم امضا کردم.
تمام خانمهایی که دلشان میخواست به خانوادههایشان برگردند، به شهرستانها برگرداندیم و آنهایی که میخواستند ازدواج کنند، برای نجات این افراد گرفتار خیلیها حاضر به ازدواج با آنها شدند.
مخارج ما [برای حمایت مالی از این افراد] خیلی سنگین بود. لذا به آقای محمدی گیلانی عرض کردم: مردم در حد لازم پول دادهاند، ولی کار گستردهای است.
ایشان یکبار حضور امام خمینی ره رفته و داستان را تعریف کردند. امام فرمودند: آقای انصاریان مجاز هستند که برای نجات آنها از سهم امام خرج کنند. به نظرم این یکی از فتواهای ویژه امام بود.
📖خاطرات استاد حسین انصاریان، سوره مهر، ص۳۰۹ و ۳۱۰ همراه با تلخیص.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
عارف عظیم الشأن #آیت_الله_شاه_آبادی در روز ۳ آذر ۱۳۲۸ش وفات نمود.
برخی علمای تهران ابراز داشتند که دفن ایشان در نجف و کربلا و قم مانعی ندارد. به این معنا که میتوان مقدمات اعزام پیکر را فراهم کرد.
فرزند ایشان آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادیدر پاسخ میگوید:
پدر راجع به حمل جنازه نظر موافقی نداشت و هرکس هم وصیت میکرد که جنازهاش را کربلا ببرند، اگر نزد پدر وصیت میکرد، پدر میفرمود: «کاری بکن امام حسین (ع) بیایند، نه اینکه تو را ببرند و بعد دوباره ملکه نقاله تو را به جای دیگر ببرند. به علاوه عده کثیری از قتله امام حسین (ع) هم در کربلا دفن شدند. هرکجا باشی اگر با امام حسین (ع) باشی، حضرت خودش به سراغت میآید.» حتی یکی از مادربزرگ ها به رحمت خدا رفته بود. اصرار کردند که جنازه را به کربلا ببرند. مرحوم پدر فرمودند: «تا حرمت مؤمنه از بین نرفته است، زودتر او را خاک کنید.»
سرانجام پیکر مطهر آیتالله #میرزا_محمدعلی_شاه_آبادی به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) تشییع شد. ایشان در مکانی دفن شد که در ایام تحصن خود علیه #رضاخان در آن به عبادت و انجام نوافل میپرداخت.
نوشته سنگ مزار وی نیز توسط آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی تحریر شد.
📚 #حدیث_نصر ص۲۵۹ و ۲۶۰
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنایت امام زمان(ع) به #آیت_الله_سیبویه
🔻به مناسبت ۵ آذر سالروز درگذشت آیتالله #میرزا_احمد_سیبویه در سال ۱۳۸۴ ش
✍️ استاد ارجمند حجتالاسلام #محمدباقر_ادیبی_لاریجانی در کتاب خود که شامل خاطرات و حکایاتی از علما و عرفا است، به نقل از آقای #حاج_احمد_شهامت_پور چنین آوردهاند:
مرحوم حاج علی پرهیزکار که مدتهای طولانی کاروان به مکه میبردند، زمانی برایم نقل کردند که کنار #حجر_اسماعیل بودم. در ضمیرم با امام زمان (ع) درد دل کردم که: آقا جان! بیست سال است به مکه میآیم، اما خبری نشد و هنوز خدمت شما نرسیدم.
زمانی دیدم آقایی تشریف آوردند و فرمودند: به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کند! ایشان هم به حاج آقای سیبویه (که داخل حجر مشغول نماز بودند) گفت: آقا میفرمایند برای فرج من دعا کنید! آقای سیبویه هم با شنیدن این سخن میگوید: چشم! چشم! ولی هر دو توجه ندارند که این آقا کیست.
کاروان از مکه به ایران بازگشت. در فرودگاه پسر حاج علی آقای پرهیزکار به استقبال پدر آمد و گفت: از مکه چه خبر؟ حاج علی آقا به پسر گفت: خبری نیست. از چه چیزی خبر میخواهید؟
پسر گفت: من خواب دیدم شما خدمت حضرت ولی عصر(عج) مشرف شدید. حاج آقای پرهیزکار تازه متوجه شد که آن بزرگواری که فرموده بود به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کنند، وجود نازنین امام زمان(عج) بودند و ناراحت از اینکه چرا به فرمایش حضرت توجه نکردند.
📚منبع: #از_داستانها_باید_آموخت ص۱۶ و ۱۷ (انتشارات #واژه_پرداز_اندیشه )
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۲۲ ربیعالثانی، سالروز رحلت فقیه مبارز، و حکیم و عارف عظیم الشأن آیتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی بود.
شخصیتی که امام خمینی ره ایشان را #سیدالعلماء نامیدند.
🔻 #علامه_طهرانی در کتاب #روح_مجرد، آیتالله خسروشاهی را چنین وصف میکند:
«دوست مهربانتر از برادر، و صميميتر از هر يار و دوست، و بيشائبهتر از هرگونه توهّم شائبه»
و در عبارت خود خطاب به آیتالله خسروشاهی چنین مینگارد:
«شما كه يك عمري را در پي معارف الهيّه گردش كردهايد، و براي كشف حُجُب و شهود عياني از هر گونه سعيي دريغ نداريد، بلكه اين آرزوي شماست كه در صدر شريفتان مختفي است، و دنبال يك انسان كامل ميگرديد كه بطور يقين خود را بدو بسپاريد؛
بحمدالله و المنّه عالمي هستيد زحمت كشيده و سابقهدار، و به قرآن و اخبار معصومين عليهم السّلام وارد، و دروس حكمت را نزد استادُنا العلاّمة آية الله سيّد محمّد حسين طباطبائي مُدّ ظلُّه العالي خواندهايد، و « شرح منازل السّآئِرين » و « شرح قَيصريّ بر فصوص الحكم » و « فتوحات مكّيّة » محيي الدّين عربي را كاملاً ميدانيد.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت آیتالله #سید_حسن_مدرس در سال ۱۳۱۶س
✍ با تشکیل مجلس دوم، آیتالله مدرس در تاریخ 28 ذیالحجه سال 1328 ه.ق در جلسات مجلس شرکت کرد و بهعنوان #مجتهد طراز اول، مشغول دفاع از حریم اسلام و حاکمیت امت مسلمان شد.
وی در #مجلس_شورای_ملی با هرگونه خودکامگی، استبداد، قانون شکنی و نفوذ بیگانگان مخالفت و مبارزه میکرد.
شهید مدرس در دوران نمایندگی مجلس، از جلسه 200 (19 محرم 1329) تا جلسه 326 (30 ذی الحجه 1329) مجلس شورای ملی بیش از 60 نطق ایراد کرد که 15 مورد اقتصادی، 11 مورد سیاسی، 5 مورد در باره امور فرهنگی و 29 نطق راجع به مباحث حقوقی و قضایی بود.
با فرا رسیدن انتخابات دوره هفتم مجلس شورای ملی در سال 1307 رضاخان تصمیم گرفت به هر شکل ممکن از ورود مدرس و یارانش به مجلس جلوگیری کند و در همین راستا انتخاباتی کاملاً فرمایشی برگزار کرد، به نحوی که حتی یک رأی هم به اسم آیتالله مدرس از صندوقها بیرون نیامد.
پس از این که از ورود آیتالله مدرس به مجلس جلوگیری شد، وی جلسههای درس خود را در #مدرسه_عالی_سپهسالار که مدتی نیابت تولیت آن را برعهده داشت، تشکیل داد و آن را به مرکز افشاگری و بیان اعمال خلاف قانون رژیم پهلوی تبدیل کرد. مدرس چنان بی پرده صحبت میکرد که خشم رضاخان را برمیانگیخت.
🔹منبع: پایگاه اینترنتی مرکز بررسی اسناد تاریخی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
چشم تهران باز از یک داغ دیگر تر شده است
شهر ما از سالهای قبل خالیتر شده است
✨انا لله و انا الیه راجعون
✨روح پاک و بیآلایش فقیه و حکیم بزرگ حوزه تهران آیتالله #سید_رضی_شیرازی به ملکوت اعلی پیوست.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰به مناسبت ۱۱ آذر سالروز شهادت #سردار_جنگل ؛
میرزا که دانشآموخته #حوزع_تهران بود...
✍️ #میرزا_کوچک_خان_جنگلی، روحانی مبارزی بود که دل در گرو ایران داشت. شجاعت، وطنپرستی و آزادیخواهی را از ویژگیهای وی دانستهاند. مرحوم علی دوانی درباره ویژگیهای میرزای جنگل مینویسد:
میرزا سنین اول عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در «صالح آباد» رشت، و مدرسه «جامع» به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. چند وقتی هم در تهران در #مدرسه_محمودیه به همین منظور اقامت گزید و می بایست قاعدتاً با این مقدمات، یک امام جماعت و یا یک مجتهد جامع الشرایط از کار درآید، اما حوادث و رخدادهای کشور افکارش را تغییر داد و عبا و عمامه را به تفنگ و فشنگ و نارنجک مبدل ساخت.
میرزا مردی خوشهیکل و قوی البنیه و زاغ چشم، دارای سیمائی متبسم و بازوانی ورزیده و پیشانی باز بود. از لحاظ اجتماعی مؤدب و متواضع و خوشبرخورد و از جنبه روحی عفیف و با عاطفه و معتقد به فرایض دینی و مؤمن به اصول اخلاقی بود.
خاطراتی که از طلاب و دوستان ایام تحصیلش شنیده شد، مؤید این معنی است که میرزا کوچک از همان روزگار قدیم دارای صفاتی عالی و اخلاقی ممتاز بوده و بین طلاب و همسالانش شاگردی با استعداد، صریح اللهجه و طرفدار عدل و حامی مظلوم به شمار می رفته است.
هر کس به دیگری تعدی میکرد یا کمترین اجحاف و بی اعتدالی روا می داشت، مشت میرزا بالای سر متعدی بلند می شد و تجاوز دانش آموزان دینی را مطلقاً به حقوق یکدیگر چه در داخل مدرسه و در خارج از آن بی کیفر نمی گذاشت.
📚 منبع: نهضت روحانیون ایران؛ جلد ۲
🕌@tarikh_hawzah_tehran