eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
932 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قلمرو عثمانی بعد از جنگ مرج دابق @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی اماکن تاریخی (کوه خواجه) : استان سیستان و بلوچستان از دو بخش سیستان که غالبا شیعی هستند و بلوچستان که غالبا سنی هستند تشکیل میشود. نژادسیستان از اقوام سکاها هستند که از نژاد های اصیل ایرانی محسوب میشوند. در شاهنامه فردوسی بارها از آنان یاد شده است. درواقع شهر زابل به عنوان محل تولد و بزرگ شدن رستم بوده است. موید این مطلب کوه خواجه است که در میان محلی ها به کوه رستم شناخته میشود. اینکه واقعا رستمی بوده یا نه محل تردید است،اما آنچه واضح است وجود این اثر ویژه تاریخی است که نزد ادیان مختلف قابل احترا‌م است. کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم)، در دشت سیستان است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا در زبان پارسی میانه به معنی ابدی است. این کوه ذوزنقه‌ای شکل که نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است، از سنگ‌های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متر از سطح دریا، مانند جزیره‌ای در میان دریاچه هامون قرار دارد و با ارتفاع تقریبی ‪ ۶۰۹‬ متر از سطح دریا، در هنگام پرآبی، جزیره کوچکی در میان دریاچه هامون تشکیل می‌دهد. این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه قرار دارد، گرفته و خواجه غلطان، کوه نور، کوه موعود و کوه باطنی از دیگر نام‌های ان است. محوطه تاریخی کوه خواجه قلعه‌اى عظیم و دژ شهرى منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهاى اشکانى باقى مانده در ایران است. در این مکان تعداد زیادی آثارباستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. ارنست هرتسفلد در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه ی کاخها برگزید. در بررسی‌ های باستان‌شناختی کوه خواجه سیستان، برای اولین بار هفت محوطه مربوط به دوره  پارینه سنگی جدید کشف شد. با شناسایی این محوطه‌ها، کوه خواجه ششمین مکان در ایران محسوب می‌شود که دارای آثاری از این دوره است. قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در کوه خواجه مربوط به قطعات سفالی از دوره هخامنشی بوده است. همچنین در این بررسی، یک غار نیز شناسایی شده است. مجموعه کوه خواجه برای نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۶‬توسط اورل اشتین باستان‌شناس معروف انگلیسی شناسایی و کشف شد. پس از آن پروفسور هرتسفلد آلمانی طی سال‌های ‪ ۱۹۲۵‬تا 1929 میلادی به جستجو در آثار کوه خواجه پرداخت و حاصل کاوش‌های این باستانشناس در کتاب سکستان، ایران شرق باستان و تاریخ باستانشناسی ایران آمده است. تاریخی خواجه تنظیم :فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» کتاب «جانشینی حضرت محمد» از ویلفرد مادلونگ، خاورپژوه آلمانی است که قبلا در سال 1386 توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی ترجمه و چاپ شده بود. این کتاب به این دلیل که اثری در تاریخ مطالعات صدر اسلام است و حاصل بیست سال پژوهش و تحقیق وی در منابع اسلامی است، قابل توجه است. اما از آن‌جا که اسلام‌پژوهی صرفا بر اساس مطالعه تاریخ و آثار مربوط به این حوزه نمی‌تواند کامل باشد؛ و نیاز به تسلط به علومی چون تفسیر قرآن کریم، علوم حدیث، کلام اسلامی و غیره دارد، لذا نمی‌توان توقع اثری جامع از آثار این‌چنینی داشت و نقد منصفانه آن راهنمای مناسبی برای خوانندگان این گونه کتب خواهد بود. @tarikh_j
کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» نقدی بر کتاب مذکور است که توسط «حسین عبدالمحمدی» دانشیار جامعة المصطفی و «اسدالله رحیمی» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب با نقل قول مستقیم از مادلونگ و بررسی نوشتار وی به شیوه جدال احسن (بر اساس مطالب مورد پذیرش وی) نوشته شده است. کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» در شش بخش و 265 صفحه مطابق با کتاب جانشینی حضرت محمد (ص) تنظیم شده است و سیر حوادث در زمان بعد رسول خدا را به تفکیک عصر هر یک از خلفا واکاویده است. به عنوان مثال در بخش مربوط به ابوبکر تحلیل های ناقصی که از رفتار امیرالمؤمنین در مماشات با وی آمده است را به چالش می‌کشد. در بخش بعدی به نقد چرایی رابطه حسنه عمر با امام علی (ع) و همچنین به بی طرفی یا نقش‌داشتن وی در تشکیل شورای سقیفه پرداخته است. در بخش مربوط به عثمان نقش وی در پیشرفت اسلام، نقش معاویه در قتل او و نقش خاندان امام علی (ع) در دفاع از عثمان بررسی شده است. بدون شک مطالب مربوط به امیرالمؤمنین (ع) در این کتاب مهم‌ترین آن‌هاست، زیرا ستایش و تمجید حضرت از خلفا، انگیزه معاویه از بر نیزه کردن قرآن در جنگ صفین، پذیرش حکمیت با اجبار و برخورد ایشان با خوارج و همچنین عصمت ایشان کاملا به نقد کشیده شده است. مطمئنا مطالعه تاریخ اسلام آن هم اگر تنها با تکیه بر منابع اهل سنت باشد مولّد شبهات بسیاری در ذهن دین‌پژوهان خواهد بود که منتج به استدلال‌های نامعتبر می‎‌شود، از این رو وجود نقدهای جامع و منصفانه نظیر کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» ضروری می‌نماید. بنیاد پژوهش‌های اسلامی با ترجمه آثار فاخر دین‌پژوهان شهیر سعی در گفتمان‌سازی آموزه‌های اسلامی دارد و کتاب مذکور قدمی دیگر در این راه مبارک است. کتاب علی(ع) جانشین رسول خدا (ص) تنظیم:صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j