eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
940 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی به درخواست یکی ازاعضای محترم:👇🏻👇🏻👇🏻 @tarikh_j
معرفی برخی منابع تمدنی:👇 ✍🏻⭕️چهره های تمدن فرنان برودل، کاظم فیروزمند (مترجم) ناشر: نسل آفتاب - 1396 ⭕️ملالت های تمدن زیگموند فروید ناشر: جامی، مصدق - 1396 ⭕️در ستایش تمدن اسلامی - مسیحی ریچارددبلیو بولت ناشر: کویر - 01 اردیبهشت، 1394 ⭕️تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون ناشر: بدرقه جاویدان، جاویدان - بهمن، 1397 ⭕️تاریخ تمدن اسلام جرجی زیدان، زین العابدین کاظمی خلخالی (مترجم) ناشر: دنیای کتاب - 01 اردیبهشت، 1394 ⭕️تکوین عقل عربی: پژوهشی ساختارگرا در شکل گیری عقلانیت کلاسیک عرب محمدعابد جابری ناشر: نسل آفتاب - 23 اسفند، 1393 ⭕️انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی) موسی نجفی ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران - آذر، 1395 ⭕️نظریه تمدن جدید اسلامی: فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده ی تمدن غرب موسی نجفی ناشر: آرما - 04 آبان، 1393 ⭕️کاوش های نظری در الهیات و تمدن حبیب الله بابایی ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 23 شهریور، 1393 ⭕️کندوکاوی در تاریخ و تمدن اندلس عبدالواحد ذنون طه، حجت رسولی (مترجم) ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی - 24 بهمن، 1391 ⭕️تاریخ علم در تمدن اسلامی محمدعلی چلونگر، محمدباقر خزائیلی ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - آذر، 1397 ⭕️گستره تمدن اسلامی در قرون میانی محمدمونس احمد عوض، عبدالله ناصری طاهری (مترجم)، سمیه سادات طباطبایی (مترجم) ناشر: اطلاعات - 09 مهر، 1393 ⭕️فرهنگ ایرانی و اندیشه یونانی: آثاری از پل کراوس، فرانتس روزنتال، عبدالرحمن بدوی، دیمیتری گوتاس و ... سیدمهدی حسینی اسفیدواجانی (مترجم) ناشر: علم - 03 اردیبهشت، 1391 ⭕️تمدن رضوی: مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا (ع) موسی نجفی ناشر: آرما - شهریور، 1397 ⭕️سنت و تجدد یا ثابت و متحول (پژوهشی در نوآوری و سنت عرب) ادونیس، حبیب الله عباسی (مترجم) ناشر: سخن - 07 آبان، 1392 ⭕️تاریخ تمدن و ملک مهدوی محمدهادی همایون ناشر: دانشگاه امام صادق (ع) - شهریور، 1397 ⭕️تلاقی تمدن ها امانوئل تود، یوسف کورباج ناشر: خرسندی - مرداد، 1395 ⭕️ملاقات تمدن ها یوسف کورباژ، امانوئل تد، مرتضی کتبی (مترجم) ناشر: نشر ثالث - 21 اردیبهشت، 1389 ⭕️کارنامه اسلام عبدالحسین زرین کوب ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر - بهمن، 1397 ⭕️دیدارگاه تمدن ها یوسف کورباژ، امانوئل تد، عبدالوهاب احمدی (مترجم)، محمد نبوی (ویراستار) ناشر: آگه - 16 اردیبهشت، 1388 ⭕️علم و تمدن در اسلام سیدحسین نصر ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی - مرداد، 1394 ⭕️بیت الحکمه: راز تحول در تمدن غربی جاناتان لیونز، بهرام نوازنی (مترجم)، پروانه بیات (ویراستار)، مرضیه حکمتی (ویراستار) ناشر: سروش - 04 خرداد، 1393 ⭕️نقش پیامبران ابراهیمی در تمدن سازی اصغر منتظرالقائم، زهرا سلیمانی ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - مرداد، 1394 ⭕️دانش سیاسی عقلی در تمدن اسلامی محمد پزشکی ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اسفند، 1395 ⭕️بازمانده هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی ادوراد وسترمارک، علی بلوکباشی (مترجم) ناشر: فرهنگ جاوید - فروردین، 1397 ⭕️هزار و یک اختراع میراث مسلمانان در جهان ما سلیم حسنی، الیزابت وودکوک ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات - بهمن، 1394 ⭕️سیر تمدن اسلامی شکرالله خاکرند ناشر: بوستان کتاب قم - 03 مهر، 1392 ⭕️سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی ماجد عرسان کیلانی ناشر: مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - آذر، 1394 ⭕️مسلمانان و تمدن غرب ابوالاعلی مودودی ناشر: موسسه بوستان کتاب - مهر، 1396 ⭕️بررسی تاریخ تمدن: خلاصه دوره دوازده جلدی آرنولد توین بی، محمدحسین آریا (مترجم) ناشر: امیرکبیر - 1393 ⭕️اسلام و تمدن اسلامی - جلد اول هانری لوران، آندره میکل ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 14 مهر، 1393 ⭕️اسلام و تمدن اسلامی هانری لوران، آندره میکل، حسن فروغی (مترجم) ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) - 1381 ⭕️تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بررسی نسبت میان دین اسلام و توسعه حمزه نوذری ناشر: الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - بهمن، 1395 ⭕️عصر زرین فرهنگ ایران ریچارددن فرای ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) - 26 اسفند، 1393 ⭕️درآمدی بر منظومه تمدنی شیعه علیرضا حسین زاده دیلمی ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - 29 بهمن - 1392 @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
ادامه معرفی کتب تمدنی: ⭕️تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تا اواسط قرن پنجم ذبیح الله صفا ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ - اردیبهشت، 1395 ⭕️کتابشناسی گزیده توصیفی تاریخ و تمدن ملل اسلامی شهره روغنی ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) ⭕️فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان محمدرضا ناجی، حامد مهراندیش (ویراستار) ناشر: امیرکبیر - 29 مرداد، 1392 ⭕️پیشرفت علم: بررسی عوامل رشد و انحطاط دانش در یونان باستان، تمدن اسلامی، قرون وسطی و غرب جدید با تاکید بر نقش دین محسن عباس نژاد ناشر: بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه - 01 اردیبهشت، 1394 ⭕️دوستی به مثابه جهان بینی (نگرشی نوین به مقوله دوستی در تمدن اسلامی و سیاست جهانی) ویلیام چیتیک و دیگران ناشر: هرمس - مهر، 1397 ⭕️جانورشناسی در تاریخ علم، فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی مهران افشاری، هوشنگ اعلم، فرید قاسملو، استیون اندرسون، شارل پلا، شمامه محمدی فر، پرتو نایلی بوراتاو ناشر: کتاب مرجع - 03 اسفند، 1389 ⭕️جدال کلام، عرفان و فلسفه در تمدن اسلامی محمدعابد جابری، رضا شیرازی (مترجم)، امیر رضایی (مترجم) ناشر: یادآوران - 1381 ⭕️ایران در نخستین سده های اسلامی کاظم فیروزمند (مترجم)، ادموند هرزیگ (ویراستار) ناشر: نشر مرکز - آذر، 1394 ⭕️نقش وقف در توسعه تمدن اسلامی روح الله بیگی ناشر: اسوه - 29 آذر، 1391 @tarikh_j
✍🏻یادداشتی از حجه الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی(نظریه پرداز محترم عرصه تمدن): ✍🏻مدت‌هاست درد این پرسش آزارم می‌دهد که آیا دین به مثابه وحی الهی می‌تواند با تمدن به مثابه یک تجربه بشری، تحققی جامع پیدا کند؟ آیا تمدن انسانی اساسا می‌تواند با تمدن الهی برابری کند، یا آنکه نه، دین بزرگ‌تر از تمدن است و امورات دینی و الهیاتی را نه می‌توان در چارچوب تمدن محدود کرد و نه می‌توان آن را با قناعت بر رویکرد تمدنی به طور جامع شناخت؟ تجربه متعدد اربعین امروز، به رغم کاستی‌ها و آسیب‌های فراوانی که در آن هست، حدس و گمانی را در ذهنم تقویت کرده و فرضیه‌ای را در نظرم برجسته ساخته است و آن اینکه نه فقط دین بزرگ‌تر از قالب تمدنی است، بلکه گاهی برخی از مناسک دینی هم می‌تواند چنان رونق بیابد که ابعادی فراتر از قالب‌های مرسوم تمدنی پیدا کند. اربعین می‌تواند مصداقی از این مناسک معنوی و دینی در دنیای امروز باشد که ابعادی فراتر از تمدن‌های مرسوم دارد. ⭕️در اربعین امروز، نظام مناسبات انسانی به گونه‌ای رقم می‌خورد که مثل و مثال آن را نمی‌توان در تجربه تمدنی بشر پیدا کرد، نه در نظام اندیشه‌ای مدرن و نه در نظام مدنی و تمدنی مغرب زمین. اگر در اربعینِ عصر غیبت نکات و نقاطی وجود داشته باشد که در ادبیات تمدنی امروز شناخته‌شده نباشد و در تاریخ تمدن‌ها هم نمونه و مصداقی نداشته باشد، آنگاه در اربعین عصر ظهور، نقطه‌های فراتمدنیِ بسیاری خواهد بود که نگرش تمدنی و قالب تنگِ تمدن‌شناسی نخواهد توانست آن را تجربه کند و یا بشناسد. اگر تنها گوشه‌ای از یک امر مناسکی و معنوی مانند اربعین قابلیت گنجایش در قالب‌های مطالعات تمدنی را نداشته نباشد، آنگاه چگونه می‌توان مابقی عناصر دینی و عرصه‌های اعجاز برانگیز آن را با ادبیات و متدلوژی تمدنی فهمیده و یا آن را عینیت بخشید؟ در این باره توجه به شاخص‌های امروزین تمدن و تطبیق آن با شاخص‌های اجتماعی و احیانا تمدنی در اربعین می‌تواند اندکی از این فاصله‌ها را معلوم سازد. شاخص‌های مترقی‌ انسانی در نظام مناسبات انسانیِ اربعین (آن هم در جامعه به ظاهر عقب‌ماندۀ عراق امروز) با شاخص‌های انسانی نظام مناسبات مدرن در جوامع پیشرفته فرق‌هایی دارد که در این نوشته کوتاه به برخی از آنها اشاره‌ای کوتاه می‌کنم. ⭕️در تمدن مدرن سکولار، مناسبات انسانی بر پایۀ آسایش و رفاه عمومی شکل می‌گیرد، در حالی که در مناسبات انسانی در اربعین، اساسا آسایش در حاشیه، و آرامش در متن و مرکز است. آنچه برای زیست انسانی غرب اهمیت دارد، توجه به تأمین زندگی در همین زمان و همین مکان (here and now) است، در حالی که در اربعین، زندگی و آسایش این‌زمانی و این‌مکانی برای زائر اهمیتی ندارد و او با کمترین آسایش و بلکه با تحمل رنج‌های فراوان در صدد کسب آرامشی بیشتر است. جالب اینکه این رنج هر میزان بیشتر می‌شود و زائر خسته‌تر می‌شود و به حرم نزدیک‌تر، آرامش او بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. @tarikh_j
✍🏻نکته دیگر و تفاوت دیگر بین فرایند تمدنی در غرب، با فرایند اجتماعی و عرفانی در اربعین را با مقدمه‌ای از استاد مطهری بیان می‌کنم. استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، برای هر انسانی دو من قائل می‌شوند، «من علوی» و «من سفلی». وی در مورد من علوی و اشتراک آن با من علوی دیگران می‌گوید: ⭕️انسان دارای مراتب وجودی است که در عالی‌¬ترین مراتب وجودی¬ بالاتر از فرشته و در درجات پایین¬‌تر جمادی بیش نیست. در درجات متعالی وجودش، میان «من»ها تباینی نمی‌¬بیند به این معنی که میان خود با افراد دیگر، من و مایی نمی‌¬بیند. این «من» همان است که قرآن آن را «نفخت فیه من روحی» (حجر، ۲۹)‏[۱]‎ معرفی کرده است و در این مرحله است که تفاوت¬‌ها دیگر به چشم نمی‌¬آید. یکدستی در عالم ظهور و بروز می‌¬کند. «ما تَرى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت‏» (ملک، ۴)‏[۲]‎ اما در مراتب جمادی، «منِ» هر کس (که همان من طبیعی انسان است) در مقابل «من»های دیگر قرار می‌¬گیرد و گویی حفظ این «من» مستلزم نفی «من»های دیگر است. اینجاست که اختلافات پیش می‌¬آید. این همان مرتبه از وجود است که خودخواهی و خودپرستی و این قبیل مسائل در آن درجه محقق می¬‌شود و طبق تعلیمات دینی در مبارزه و جهاد با آن سفارشات مؤکدی وارد شده است. (مطهری، ۱۳۷۹، ص ۲۴۵-۲۶۱) ⭕️هر قدر انسان در جهاد با نفس موفق¬‌تر باشد و از مرتبه خودِ طبیعی‌¬اش فاصله بگیرد، به خود متعالی¬‌اش نزدیک¬‌تر می‌¬شود و این باعث رقیق¬تر شدن نفس و توسعۀ آن در نسبت با دیگران می‌¬شود. دور شدن از خود طبیعی، در واقع از بین بردن فاصله‌¬ای است که بین من و دیگران وجود دارد و نزدیک شدن به خود متعالی در واقع دیدن روح دیگران در کنار خود است. با شکستن حبابی که اطراف هر «منِ طبیعی» را فرا گرفته، «من»¬های همه به هم می‌-پیوندد و با هم یک من عِلوی مشترک را تشکیل می‌دهند. در واقع حجاب بین آنها از بین رفته و واقعیت همه که همان «روحی» (حجر، ۲۹) مشترک دمیده شده از سوی خداوند است، متجلی می‌¬شود. در مسیر اربعین، این من عِلوی مشترک به طور پیوسته و مداوم زنده است و همواره بر من طبیعی و سِفلی غلبه دارد. غلبۀ من علوی بر من سِفلی و طبیعی، به خاطر کشش و نیروی محبتی است که در دل زوار نسبت به حسین بن علی علیه السلام موج می‌زند. از سوی دیگر، من‌های عِلوی در فرایند اربعین، منِ علویِ کلی و بزرگی را در مقیاس یک امت به‌وجود می‌آورند که مختصات و شاخص‌های آن بسیار متفاوت است از یک جامعه و یا حتی تمدنی که امروز مرسوم و معمول است. اساسا رنج و زحمت معنوی در اربعین، من‌های سفلی افراد را زاهد و خسته می‌کند و طمع دنیوی را در آنها از بین می‌برد، در مقابل من‌های عِلوی و الهی مشترک را در آنها زنده‌تر و تعالی مشترک انسانی را بیشتر و بیشتر می‌نماید. ⭕️گفتنی است در تمدن عرفی و سکولار غرب، تساهل و مدارا بین من‌های سفلی و مادی ایجاد می‌شود و بدین وسیله از تضاد و تزاحم بین افراد جلوگیری می‌شود، در حالی که مدارا و آشتی در اربعین میان من‌های علوی و معنوی (یا همان من بزرگ و مشترک علوی) به‌وجود می‌آید. جامعه مدرن، جمع من‌های مادی و سفلی است که از هم بیگانه‌اند و همین بیگانگی آنها را در آستانۀ تنش و برخورد قرار داده است، در حالی که جمع اربعینی، جمع من‌های علوی و مشترک است که در آن هر کسی منِ خود را در منِ دیگران جستجو می‌کند، آسایش خود را در آسایش دیگران، و حیات خود را در حیات دیگر زوار دنبال می‌کند. همین‌طور تساهل مدرن، تساهلی است برای کنترل خشونت و جلوگیری از حرکت غضب‌آلود در جامعه‌ای که افراد یکدیگر را گرگ تلقی می‌کنند (رویکرد سلبی)، ولی تساهل در برابر کمی‌ها و کوتاهی‌های زوار و یا خدام، نه برای کنترل خشونت، بلکه برای خدمت و معنویت و تقرب به امام حسین(ع) رخ می‌دهد (رویکرد ایجابی). از سوی دیگر، تساهل در جامعه مدرن برخاسته از به رسمیت نشاختن یکدیگر به عنوان فردی با کرامت و حرمت انسانی است، در حالی که در جامعه اربعین، تساهل نسبت به یکدیگر برآمده از معرفت الله است که از طریق تعارف و شناخت دوسویۀ یکدیگر (لتعارفوا) حاصل می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻نکته دیگر اینکه تمدن مدرن و خاصا پست‌مدرن غرب، تمدنی است که در آن کثرت فرهنگی (multiculturalism) اصل و اساس است. در تمدن سکولار، اصل با کثرت است و وحدت زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که فقدان آن به بی‌نظمی و ناامنی منجر شود. در حالی که در اربعین که در آن تنوعات فرهنگی و مذهبی فراوانی وجود دارد، اصل با وحدت است و این وحدت نیز نه به طور جبری و قسری بلکه به طور طبیعی و در وضعیت محبت و معنویت در تعلق به شخصیت کاریزمای امام حسین علیه السلام به وجود می‌آید. به بیان دیگر، حب مشترک حسینیان و محبوب کاملی همچون حسین بن علی(ع)، در این مسیر، صراطی را ایجاد می‌کند که در آن سُبُل فراوان الهی (سبل سلام) جمع می‌شوند و در سُبُل بودن‌شان تزاحم و تعارضی بین خود احساس نمی‌کنند. نکته اینکه، هر میزان تعدد و تنوع فرهنگی‌ در این راه بیشتر شود، در پرتو محبت جمعی، وحدت و هویت اجتماعی رنگین‌تر و عمیق‌تر می‌گردد. ⭕️عنصر مهم دیگری که در گذشته تمدن اسلامی بوده است و امروزه با اربعین رنگ و بوی بسیار متفاوتی به خود گرفته است، رحله‌ها و یا سفرهای علمی (مدرسه سیاره علامه حلی)، اقتصادی، و معنوی (حج) است. در امروز دنیای مدرن غرب نیز چنین رحلاتی وجود دارد که بخشی از آن علمی و دانشگاهی است؛ به گونه‌ای که برخی از دانشگاه‌های امروز، دانشگاه‌هایی روی آب (research sheep) هستند که تعلیم و تعلم در آن، در سفر و در دیالکتیک بین نظر و عمل رخ می‌دهد، ولی پیاده‌روی معنوی‌ اربعین (رحلۀ معنوی) نه در حج امروز مصداق دارد و نه در سفرهای علمی موجود. در سفر اربعین نه فقط مقصد، بلکه این سفر و حرکت موضوعیت دارد و اینکه برخی بایستند و خدمت کنند و دیگران سفر کنند و حرکت داشته باشند، و اینکه نظام خادم ـ زائر نه فقط بعد از رسیدن به کربلا بلکه قبل از آن در راه‌های منتهی به کربلا شکل بگیرد، و اینکه نه فقط در کربلا، بلکه در نقطه‌های دور از کربلا نیز سیر و سلوک معنوی انجام یابد و مناسبات انسانی در هر نقطه منتهی به کربلا تعالی و ترقی پیدا کند. ⭕️علاوه بر عناصر فوق، البته سازه‌های مهم دیگری در مسیر اربعین دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به عنصر «سبقت در کار خیر» (فاستبقوا الخیرات) و «سرعت در کسب فیوضات معنوی» (سارعوا الی الخیرات) اشاره کرد که بدون شک در ساخت امواج اجتماعی در مقیاس تمدنی و بلکه جهانی بسیار مهم و کلیدی است. اینها همه از نقطه‌های بسیار درخشان و قابل توجه در اربعین است که آن را فراتر از فرایندهای معمول تمدنی قرار می‌دهد. با همه این ظرفیت‌ها، آسیب‌های جدی‌ای هم در مسیر اربعین وجود دارد که هر یک می‌تواند نظم این حرکت بزرگ را مختل کرده و آن را عاملی در عقب‌ماندگی، انحطاط و اختلاف امت اسلامی قرار دهد. اگر این آسیب‌ها به درستی شناسایی نشوند و تدبیری برای آن اندیشیده نشود، این حرکت قدسی، عرفی می‌شود و این وحدت و انسجام به تشتت و تفرق می‌کشد. امروزه به رغم اینکه متن اربعین، متنی مقدس و معنوی است، حواشی نامقدسی در آن وجود دارد که باید هر یک را تدبیر کرد. ایرانیان به لحاظ فرهنگی باید قبل از اربعین آموزش ببینند که توهم شیطانی «عرب بی‌فرهنگ» را از خود دور کنند، در دریافت پذیرایی و مهمان‌نوازی عراقی‌ها شکرگزار باشند و آموزش ببینند که دست خالی به منزل عراقی‌ها وارد نشوند، کودکان عراقی را تکریم کنند، و عراقی‌ها را به وقت زیارت‌شان از ایران و شهرهای مقدس خدمت‌ کنند. همین‌طور همه باید نسبت به مرام و منطق امام حسین علیه السلام و حقیقت اربعین معرفت بیشتری پیدا کنند، اندیشمندان در این مورد بیشتر فکر کنند و تحلیل‌های اصیل و به‌روزی داشته باشند، تا اربعین اربعین بماند و نظام مناسبات انسانیِ آن توسعه و تکامل پیدا کند. از این رهگذر می‌توان راهی را گشود فراتر از آنچه امروز به تمدن شناخته می‌شود و مدل‌های سکولار آن را بر ما تحمیل و تعریف می‌کنند. این راه می‌تواند چشم‌انداز انسانیِ متفاوتی را فراروی ما بگشاید و شاید آمدن موعود آخرالزمان را آسان نماید. آمین! http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
حوادث کربلا و عاشورا به روایت آمار و ارقام و تصویر http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☀️با تاریخ آشنا شوید. تاریخ درس است☀️ مقام معظم رهبری حفظه الله:من واقعاً به شما برادران و خواهران عزیز توصیه میکنم که با تاریخ آشنا شوید. تاریخ درس است؛ از تاریخ بسیار درسها میشود آموخت و بسیار تجربه‌ها میشود به دست آورد. عدّه‌ای سعی میکنند حوادث روزگار ما را یک حوادث استثنایی - که به هیچ وجه از تاریخ قابل استفاده نیست - وانمود کنند. این غلط است. رنگهای زندگی عوض میشود، روشهای زندگی عوض میشود؛ اما پایه‌های اصلی زندگی بشر و جبهه بندیهای اصلی بشر، تغییری پیدا نمی‌کند. ☀️(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان در مصلّای تهران.۱۳۷۹/۲/۱) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60